Ik ben William
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Magazijnier.
Ik ben geboren op 26/12/1969 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egyptologie, geschiedenis, cultuur, architectuur, muziek, lezen, citytrips, .....
Als Ranoferhotep,It-Neter van Ra, dienaar van de Oude Egyptische Goden.
Klik hier onder op een categorie om alle artikels van die categorie te lezen!
Dienaar zijn van de tempel van Ra, is niet alleen ceremoniën
uitvoeren en offergaven aan de Goden brengen, maar betekent ook een actieve
inzet en bekommernis om de wereld rondom ons.
Aangezien de tempel in een vrij groen gebied
gelegen is aan de rand van Gent, hebben we het geluk om ook heel wat vogels als
onze buren te hebben. Tot heden hebben we nog geen echt streng winterweer
gekend, maar dit kan natuurlijk gauw kenteren.
Een nieuw vogelkastje met een zaden mengeling en de
gekende mezenbollen zou ze alvast een handje moeten helpen. Niettegenstaande we
hier ook wel redelijk wat poezen hebben in de buurt, hopen we dat we het voor
de vogels zo veilig mogelijk opgehangen hebben.
Ook dit is een vorm van de Goden te dienen. De
zaden en mezenbollen dienen niet noodzakelijk eerst geofferd te worden, maar ook hier is iedereen vrij in, door ze
aan te bieden aan de vogels, biedt men ze immers aan de Schepper van alle leven
aan.
05-12-2011 om 21:39
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
De leukste dingen vindt men soms onverwachts. Op zoek
naar informatie voor een toekomstig artikel stootten wij toevallig op de Los Angeles
Public Library, of centrale bibliotheek van Los Angeles (USA). De buitengevel
verraadt het niet direct .
Maar deze bibliotheek beschikt over een prachtige
Egyptische kamer.
De bezittingen van de tempel van Ra zijn terug wat
uitgebreid. Naar aanleiding van de 42ste verjaardag van de
Hogepriester van Ra-Harachti op 26 december heeft deze beslist een aantal
offergaven te voorzien die definitief eigendom zullen worden van de tempel.
De eerste vier fotos zijn een replica op schaal
van het canopenschrijn van Toetanchamon. De foto daarna is een beeld van de God
Chnoem, gevolgd door twee fotos de God Bes, een Nubiër die een zalfpot draagt
(Oude Rijk) en twee fotos van een beeldje van een Ba-vogel.
30-11-2011 om 23:51
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
FORUM - Egypte forum Pr Kmt
Een forum waar wij lid van zijn
en regelmatig ons licht eens gaan opsteken is het Egypte forum Pr Kmt. Het is een Vlaams forum over het oude Egypte waar,
zoals op ieder forum, de meest uiteenlopende zaken aan bod komen. De moderators
van het forum dragen wel zorg dat de posts van de leden zich houden aan een
aantal regels, en wel degelijk met Egyptologie of Egyptische geschiedenis te
maken hebben. Op dit forum geen fringe theorieën als zouden de piramiden door
de Atlantiërs gebouwd zijn. De algemene artikelen kan men zo lezen, wie wil
reageren of een vraag stellen dient zich eerst wel te registreren.
Wie het
forum wil bezoeken klikt op het voorbeeld van de startpagina van het forum in
dit artikel.
30-11-2011 om 09:39
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen) Categorie:Site / Forum / Blog
29-11-2011
TEMPEL VAN RA - Mummiekist voor een poes
Bij ons bezoek aan het KMKG afgelopen zondag, dat
we trouwens in het goede gezelschap van de Hogepriester van Sobek van Oostende,
Sobekhotep, aflegden, vonden we in de museumshop enkele prachtige afgietsels
van een aantal voorwerpen die in het KMKG tentoon gesteld staan. Onze aandacht
ging echter uit naar een replica van de befaamde mummiekist van De Kat of Ta-Miaut
gemaakt in opdracht van Thoetmozes, zoon van Amenhotep III, de latere Thoetmozes
V.
De originele mummiekist van Ta-Miaut
De replica is niet geheel origineel want beeldt
tweemaal de rechterzijde van de originele mummiekist uit.
Onze replica (links de Godin Isis, midden De Kat
voor een offertafel en daarachter De Kat in mummievorm, rechts de Godin Nepthys,
de twee beschermgodinnen van de doden)
Onze replica zal de resten bevatten van wijlen onze
tempelpoes Sheba, Neb-t Per Tepi Ranoferhotep. Alhoewel onze Oudste der
Tempelpoezen gecremeerd werd (het is in België verboden dieren te mummificeren
en/of begraven) en haar as in een urne bewaard wordt in de tempel, hebben wij
voor afgifte van haar lichaam een pluk haar geknipt welke in een metalen doos
bewaard blijft, waarrond wij op haar sterfdag (23 dec) jaarlijks een
herdenkingsceremonie houden, en waarvoor wij nu deze extra mummiekist
aangeschaft hebben.
De urne met de as van Sheba, Neb-t Per Tepi
Ranoferhotep.
Hieronder een link naar een artikel over de
originele mummiekist van Ta-Miaut en in bijlage een pdf bestand met de
vertaling van de hiërogliefenteksten op de originele mummiekist.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
EGYPTE MUSEA - KMKG te Brussel
Zoals gemeld hebben we afgelopen zondag 27 november
de Koninklijke Musea voor Kunst & Geschiedenis in het Jubileumpark te
Brussel bezocht. De KMKG bevatten naast een automobielmuseum en legermuseum ook
een uitgebreide kunstcollectie. Deze kunstcollectie omvat zowel nationale
geschiedenis, oudheid, Europese sierkunst en niet-Europese beschavingen.
Binnen de oudheid bezit het museum een vrij mooie
collectie Oude Egyptische artefacten. En daar was het ons natuurlijk om te
doen. De opstelling en uitleg bij de stukken is een beetje passé, en ontbreekt
soms geheel. De audiogids die inbegrepen is in het inkombiljet is zeker een
aanrader.
Enkele hoogtepunten uit de collectie zijn de kapel
van Neferirtenef, Een kalkstenen reliëf van koningin Teje en de reconstructie
van het graf van Nacht, Drager van de plantenoffers van Amon
en Tuinman van het godsoffer van Amon uit de 14de eeuw v. Chr.
Met prachtige muurschilderingen werd in
zijn graf verwezen naar zijn bezigheden te midden van velden en tempeltuinen.
Het originele graf (TT nr. 151) dat in de Thebaanse heuvels ligt is in de 20ste
eeuw bijna volledig in verval geraakt. De reconstructie in de KMKG is gemaakt
naar kopieën uit de 19de eeuw die gemaakt werden kort na de
ontdekking van het graf in 1820.
Wij hebben van ons bezoek aan het museum
natuurlijk ook een foto-impressie gemaakt. Dit album vinden jullie terug door
op de foto boven in het artikel te klikken.
Wie meer informatie wilt betreffende het
museum en de collectie verwijzen we graag door naar de site van het KMKG, klik
daarvoor op onderstaande link:
Vandaag brengen we een bezoek aan De Koninklijke
Musea voor Kunst & Geschiedenis in het Jubelpark te Brussel waar we
natuurlijk uitgebreid de Egyptische collectie zullen bezoeken. Het leek ons dan
ook het ideale moment om nog een nieuwe rubriek op te starten, EGYPTE MUSEA.
In tal van musea wereldwijd immers vinden we pareltjes terug uit het Oude
Egypte. De grote musea zijn natuurlijk algemeen gekend, daarbij denken we aan het
museum van Cairo, Luxor en buiten Egypte, Het Louvre, het museum van Turijn, Het
museum van Leiden, ..enz.
Maar er zijn ook kleinere musea die
minder bekendheid genieten. Een verslag van ons bezoek aan de Koninklijke Musea
voor Kunst & Geschiedenis in Brussel krijgen jullie later. Hier willen we
jullie al laten kennismaken met een klein, iets minder gekend museum in Groot-Brittannië.
The Royal Pump Room Museum.
Dit museum ligt in Harrogate,
Groot-Brittannië. Hun Egyptische collectie werd samengesteld uit de
nalatenschap van twee verzamelaars. Het merendeel van de collectie komt van Benjamin
or 'Benny' Kent, een landbouwer uit Tatefield Hall in Beckwithshaw. Het tweede
deel werd geschonken door James Roberts Ogden, een juwelier uit Yorkshire.
De collectie is
opgedeeld in drie themas, dood en begrafenis, Faraos en Dagelijks Leven.
Het is geen bijzonder grote collectie maar ze bevat toch een aantal bijzondere
stukken. Het museum doet ook aan wetenschappelijk onderzoek en betrekt daar
graag hun bezoekers bij.
Het museum beschikt
over een mooie site waar de volledige collectie te bezichtigen is. Om de site
te bezoeken klik je op het plaatje boven in het artikel.
De aanloop naar de kerstperiode, die tegenwoordig
steeds vroeger en vroeger begint is soms een interessante periode om geschenken
voor de Goden te vinden. Naast de gekende typische kerstartikelen, brengen
veel handelaren immers ook verzilverde of vergulde voorwerpen op de markt, allerlei
kistjes, kaars of theelichthouders enz
Vorige week vonden we twee kleine
theelichthoudertjes die veel gelijkenissen vertonen in vorm met de gekende wijnoffervazen
(volgens sommige zalfpotten?) welke ons dan ook een geschikt geschenk leken om
bij een volgende eredienst te offeren.
Hatsjepsoet met twee bolvormige wijnoffervazen
(18de dynastie het MET)
Op het
eerste zicht leken het twee eenvoudige witte theelichthoudertjes.
Maar een
beetje tot onze verrassing bleken deze vaasjes ook gebruik te maken van de projectietechniek
zoals we deze besproken hebben in CULTUUR &
KUNST - Oudste gekende projectie
26-11-2011 om 10:58
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
CULTUUR & KUNST - Egyptische maskers
Anubis, de Jakhals God, Voorganger van de
Westerlingen leidde als beschermer van de overledenen het mummificatieproces. Diverse
afbeeldingen in graven beelden hem dan ook uit terwijl hij gebogen over de
mummie van de overledene de laatste hand legt aan het balsemingsproces.
Tombe van Senedjem, Vallei der Nobelen, Deir
el-Bahari
De afbeeldingen in de graven zijn natuurlijk
stilistisch. Lange tijd dacht men dan ook dat deze afbeeldingen een puur religieuze
voorstelling waren. Maar in de loop der jaren werden er drie zogenaamde Anubis-maskers
terug gevonden. Het mag een wonder heten dat dergelijke maskers, gemaakt van kartonnage
(gelijmde repen linnen en papyrus, bedekt met gips), maar ook hout en klei de
tand des tijds overleefd hebben.
Het beroemdste Anubis-masker, het zogenaamde
Hildesheim-masker, gedateerd tussen de 26ste en 30ste
dynastie, gebakken en beschilderd klei. Vindplaats onbekend.
Anubis-masker uit Armant, heden in het museum van
Cairo, Middenrijk, Hout, glas en verguldsel.
Het Benny Kent Anubis-masker, gedateerd ca 600 en
300 V. Chr., kartonnage, beschilderd, vindplaats Zuidelijk Egypte. .
Het laatste masker is waarschijnlijk het minst
bekende en bevindt zich momenteel in het Royal Pump Room Museum in Harrogate
(Groot Brittannië). Het is het enige Anubis-masker dat de priester ook toeliet
te spreken. Wat ons een goede indicatie geeft dat deze maskers effectief
gebruikt werden tijdens begrafenisrituelen, of althans een gedeelte daarvan.
Naast de drie gekende Anubis-maskers, zijn er nog
enkele andere maskers terug gevonden. O.a. een Bastet-masker uit kartonnage
gevonden door Flinders Petrie in Kahun uit de 12de dynastie en twee terracotta
maskers uit pre dynastieke tijd gevonden in Nekhen en die dateren uit ca 3600
V. Chr.
Veel priesters uit het oude Egypte stierven jong
door hartkwalen, veroorzaakt door de vette gerechten die werden geofferd aan de
Goden. Die conclusie trekken wetenschappers van de Universiteit van Manchester
in het wetenschappelijke magazine The Lancet.
De ziekte atherose (aderverkalking) lijkt
tegenwoordig een mode-verschijnsel, omdat steeds meer mensen te vet eten. Het
bleek echter ook al voor te komen voordat de frituurpan werd uitgevonden.
Onderzoekers van de universiteit hebben op basis van vertaalde hiërogliefen en
onderzoek bij mummies geconcludeerd dat veel priesters een te hoge dosis vet en
calcium in hun aderen hadden, waardoor de kans op een hartstilstand of een beroerte
groter was.
Zaken als rundvlees, vet gevogelte, brood, cake en
wijn werden geofferd aan de goden. Het brood werd vaak vermengd met vet.
Melk,eieren en de cakes werden gebakken met dierlijke vetten en oliën. Ook werd
veel zout gebruikt. Allemaal voedsel waar tegenwoordig veelvuldig voor wordt
gewaarschuwd, maar die in de Oude Egyptische tijd over bleven na een offer.
Vaak werden ze verdeeld onder het personeel dat het meenam naar hun familie.
Veel priesters aten zelf echter teveel van de ongezonde offers. Hun leven 'als
god', verkortte hun leven daardoor zeer. Ook hun familieleden werden volgens de
onderzoekers dikwijls slachtoffer van het vette voedsel.
De onderzoekers uit Manchester hielden onlangs 22
mummies onder een scanner. Van de zestien mummies, waarvan de aders en het hart
goed te bekijken was, bleken negen last te hebben gehad van aderverkalking. Dat
is mogelijk het gevolg van het dieet volgens de hiërogliefen waarin bovendien
wordt gesuggereerd dat sommige priesters het te offerde voedsel soms helemaal
zelf op aten zonder het te offeren.
Onder de gewone burgerbevolking kwam aderverkalking
zelden tot nooit voor in het oude Egypte. Doorsnee Egyptenaren aten vaak
vegetarisch, vooral granen en groente.
De boog moet niet
altijd gespannen staan is een oud en wijs gezegde. Vandaar een nieuwe
categorie die we ook gaan opstarten Egypte Fun. Deze categorie kan dienen om tekenfilms,
films, ,(computer) spelletjes, maar ook boeken (romans), strips, enz aan te
kondigen die natuurlijk verband houden met Egypte. We beginnen alvast met een
film.
CLEOPATRA
Film over het leven Cleopatra
geregisseerd door Franc Roddam.
In de film Cleopatra uit 1999 staat uiteraard het
leven van de Egyptische koningin Cleopatra centraal. Twee grote Romeinen die
een belangrijke rol in het leven van de Egyptische speelde, Caesar en Antonius,
komen uiteraard voorbij, maar het verhaal draait vooral om de pogingen van
Cleopatra om Egypte autonoom te houden.
De film is niet geheel waarheidsgetrouw en
behoorlijk gedramatiseerd. Toch is de film het bekijken waard. Wie besluit de
film te kijken moet wel over wat zitvlees beschikken. Cleopatra duurt bijna
drie uur.
Titel: Cleopatra
Regisseur: Franc Roddam
Genre: drama
Duur: 176 minuten
Hoofdrollen: Leonor Varela
(Cleopatra), Billy Zane (Marcus Antonius), Timothy Dalton (Julius Caesar) en
Rupert Graves (Octavius).
De oudst
bekende prothese dateert van voor 600 voor Christus en werd gebruikt in het
oude Egypte. Dat stelt Jacqueline Finch, onderzoekster van de universiteit van
Manchester.
In de necropolis Thebe werd in 2000 de mummie van
Tabaketenmut gevonden. Deze dochter van een hogepriester leefde tussen 950 en
710 voor Christus. Bij haar overblijfselen werd een van leer en hout gemaakte
kunstteen gevonden. Het leek er toen al op dat deze kunstteen als prothese had
gediend, maar bewezen was dit nog niet.
Het was ook mogelijk dat de kunstteen enkel als
grafgift aan Tabaketenmut werd meegegeven.
Jacqueline Finch van de universiteit van Manchester
liet onlangs replica's van de kunstteen maken. Vervolgens liet ze vrijwilligers
zonder grote teen replica's van oude Egyptische sandalen aantrekken en de
replica's van de kunstteen uitproberen. De vrijwilligers moesten een vast
parcours lopen en werden onderwijl vanuit verschillende gefilmd.
Alle vrijwilligers vonden de prothese uiterst
nuttig en ook uit de videobeelden bleek dat de kunstteen wel degelijk veel
ondersteuning bood. De bij het onderzoek betrokken wetenschappers noemden de
onderzoeksresultaten 'spectaculair'. Finch acht het zeer waarschijnlijk dat de
kunstteen honderden jaren geleden ook als prothese is gebruikt.
De kunstteen van Tabaketenmut is daarmee de oudst
bekende prothese. Tot voor kort was een kunstbeen van hout en brons uit Capua
(Italië) de oudste prothese ter wereld. Dit hulpstuk dateert ongeveer uit 300
voor Christus.
De prothese van Tabaketenmut. Het been bevond zich vroeger in het
Koninklijk Geneeskundig College van Londen, maar werd verwoest bij de
bombardementen door de Duitsers in WOII
De oude Egyptenaren , afhankelijk van hun rijkdom
en status, genoten van een gevarieerde voeding , maar centraal in hun voeding stonden
brood en bier . Van heel vroeg reeds werden beiden door iedereen genuttigd bij
elke maaltijd, en geen maaltijd werd als volledig beschouwd zonder brood en
bier. Brood, zorgde voor de nodige eiwitten, proteïnen en zetmeel. Het speelde
dezelfde rol als bier in de Egyptische economie en in de cultus rituelen. Het
eten van brood veroorzaakte wel ernstige slijtage van de tanden in het
bijzonder bij degenen waarbij brood het belangrijkste onderdeel van de voeding
was. Maar dit gold eigenlijk voor alle klassen en zelfs Amenhotep III had zwaar
te lijden van dergelijke problemen.
Brood werd gemaakt van een verscheidenheid aan
ingrediënten, maar een speciaal soort tarwe, Triticum aestivum werd het meest
gebruikt. Echter vrijwel elk van de destijds verbouwde granen was geschikt.
Afhankelijk van het type van de bloem, zou de structuur en de textuur van een
brood heel anders zijn, net als vandaag. Broden waren niet gerezen of
sponsachtig zoals wij ze nu kennen.
Het droge klimaat van Egypte heeft er voor gezorgd
dat er een grote verscheidenheid aan organische materialen uit het Oude Egypte
bewaard gebleven zijn, waaronder broden. Honderden exemplaren zijn bewaard
gebleven, meestal van funeraire offers die nu hun weg hebben gevonden naar de
musea van de wereld. Deze bevatten zelfs fragmenten uit pre-dynastieke graven
van de Badarian cultuur welke nu meer dan 5000 jaar oud zijn.
Broden uit het graf van architect Kha, uit de tijd
van Amenhotep III (18de dynastie)
Deze oude broden, hoewel een directe bron van
bewijsmateriaal over oud Egyptisch brood en bakken, zijn eigenlijk nog niet
veel bestudeerd door moderne geleerden. Vandaar dat, hoewel veel brood en gebak
bekend zijn uit historische documenten, hun onderscheidende kenmerken in feite
onbekend zijn. Sommige geleerden hebben gesuggereerd dat pesen-brood een plat
rond brood is, niet veel anders dan hetgeen vandaag in Egypte gevonden wordt.
Er zijn echter bewaard gebleven broden die aantonen dat brood van dezelfde vorm
niet altijd van hetzelfde ingrediënt of hetzelfde recept gemaakt werd. Er
bestaan verder ook hand-gevormde conische broden vaak gemaakt van tarwe
(Triticum dicoccum), maar een ander bekend exemplaar werd meestal gemaakt van
vijgen (Ficus carica). Maar verschillende vormen en texturen van brood konden ook
gemaakt worden uit dezelfde partij van deeg.
Het proces van het bakken kennen we van artistieke
scènes waarin dit wordt afgebeeld. Eén van de beste voorbeelden is afkomstig
van een reliëf in het graf van Ti uit de 5dedynastie nabij Sakkara. Maar er zijn ook beeldjes
uit het Oude Koninkrijk dat het bakken portretteert. Uit het Middenrijk kennen
we modellen, met name uit het graf van Meketra, die ons een idee geven van een
drukke, robuuste bakkerij. Ook een aantal graven in Beni Hasan bevatten scenes
van het broodbakken, en een andere is te vinden in het het graf van Nebamun op
de West Bank van Thebe (het moderne Luxor) daterend uit het Nieuwe Rijk.
De voorbereidingen voor het maken van brood in het Oude
Egypte waren iets lastiger, dan in onze moderne tijd, voornamelijk vanwege de
bijzondere aard van hun tarwe, die in sommige eigenschappen verschilt van de
meeste moderne graansoorten die gebruikt worden om brood te maken. Tarwe werd
gebruikt tot in de Ptolemeïsche periode. Traditioneel werd het graan gedorst,
dan in de lucht opgegooid en nadien gezeefd om het kaf van het koren te
scheiden. Daarbij braken de aren in kleinere delen bestaande uit dikke graanzakjes,
die elk twee graankernen bevatten. Deze diende men zonder ze te breken in een
vijzel nog eens van elkaar te scheiden. Men vermoed dat men de tarwe licht
bevochtigde om de graankernen plooibaar te maken zonder deze te breken. Het
graan en het kaf werden vermoedelijk nadien nog in de zon te drogen gelegd
waarna het nogmaals opgegooid en gezeefd werd. Eens het graan gescheiden van
het kaf kon het dan gemalen worden. De zeven die men gebruikte waren
vervaardigd van o.a. riet en niet zo efficiënt voor het verwijderen van
zanddeeltjes en kleine rotssteentjes, die dus vaak achter bleven in de
uiteindelijke bloem, zeker bij het gebruik van een zachte maalsteen.
Malen van graan
Het graan werd gemalen op platte maalstenen die
bekend staan als zadelmalers en werden vanaf de Neolithische tijd tot in het
Oude Rijk op de grond geplaatst, wat het malen dat met behulp van een maalsteen
gebeurde en traditioneel door vrouwen werd uitgevoerd zeker geen gemakkelijk
karwei maakte. Men gaat er echter van uit dat men maar zoveel graan per keer
maalde als nodig om te voorzien in de dagelijkse behoefte. Vanaf het Middenrijk
werden de maalstenen op verhogingen geplaatst, welke men maalstandaarden
noemt en die het werk makkelijker en waarschijnlijk ook sneller maakten. Een
aantal daarvan zijn opgegraven in sites daterende uit het Middenrijk.
Moderne experimenten hebben aangetoond dat de Oude
Egyptenaren met hun maaltechniek exact de juiste kwaliteit van de te verkrijgen
bloem konden bekomen en dat er geen gebruik moest gemaakt worden van extra
grind om het maalproces te verbeteren zoals door sommige geleerden wel eens
gesuggereerd wordt.
Het bakken van broden evolueerde ook in de loop van
de Egyptische geschiedenis. Opgravingen te Gizeh tonen aan dat in het Oude Rijk
broden gebakken werden in zware aardewerken potten die in rijen opgesteld
werden op een bed van sintels. Vanaf het Middenrijk gebruikte men vierkante
ovens waarin lange smalle aardewerken cilinders geplaatst werden. Vanaf het
Nieuwe Rijk gebruikte men een bijenkorfachtige open-klei cilinder die
ingekapseld werd in modder een leemstenen. Vlakke schijven van deeg, mogelijks
zuurdesem, werden tegen de voorverhitte binnenwanden geslagen en bij het
bakken pelden deze af in dunnere schijven die opgevangen werden voordat ze in
de sintels vielen.
Kneden van deeg en bakken van brood in een klei
oven
Vanaf het Nieuwe Rijk zijn er talloze vormen van
broden, zonder beperking van vorm en grootte. Sommige broden werden gevormd in
herkenbare vormen, zoals vissen en zelfs menselijke figuren, andere waren weer
minder fantasierijk en zijn gewoon ronde schijven of waaiervormig. De textuur
van het meel gaat van zeer fijn tot korrelig, voorgekookte minder gemalen
granen werden soms ook toegevoegd en sommige broden kunnen makkelijk vergeleken
worden met de huidige meergranenbroden. Broden werden verder soms ook op smaak
gebracht met koriander, honing, boter, olie, kruiden en soms zelfs fruit zoals
dadels. In sommige gevallen werd zelfs gist toegevoegd maar dit was zeker niet
altijd zo. Zuurdesem van de dag voordien, of resten van gerst van het
bierbrouwen werden eveneens soms toegevoegd, alhoewel van het laatste de
hoeveelheden echter slechts minimaal terug gevonden werden wat eventueel
suggereert dat dit eerder per ongeluk gebeurde dan opzettelijk.
Broden in diverse vormen gemaakt in een grote
bakkerij
Brood op smaak gebracht met exotische kruiden en
honing waren vermoedelijk zelden beschikbaar voor het gewone volk, maar er
dient nog heel wat onderzoek te gebeuren om te bepalen welke broden gegeten
werden door de verschillende sociale klassen. De funeraire offerbroden die
terug gevonden zijn, gaan meestal terug naar de originele vroege broden en zijn
niet representatief genoeg om de dagelijkse verscheidenheid aan broden die de
Oude Egyptenaren ongetwijfeld kenden weer te geven.
De maal en bak-installaties die terug gevonden
werden, samen met verschillende miniaturen en afbeeldingen, en natuurlijk de broden
zelf geven ons echter een redelijk inzicht in het ganse proces van het bereiden
van brood en de variëteiten die de Oude Egyptenaren destijds reeds kenden.
EGYPTE NIEUWS - Geen problemen voor Belgische toeristen in Egypte
Geen probleem voor
Belgische toeristen in Egypte
Nu de onlusten in Egypte weer oplaaien, raadt
Buitenlandse Zaken Belgische reizigers aan afstand te houden van betogingen.
Op 28 november beginnen parlementsverkiezingen in
het land en dan mijden toeristen beter stadscentra en de omgeving van de
stembureaus, zo luidt het. Volgens touroperators Thomas Cook en Jetair zijn er
geen bijzondere maatregelen nodig voor de Belgische toeristen in Egypte.
"Uiteraard zorgen we ervoor
dat reizigers in Kaïro niet op plaatsen komen waar er problemen zijn",
zegt Jetair-woordvoerder Hans Vanhaelemeesch. "Behalve op het Tahrirplein
zijn er de laatste tijd geen problemen geweest. De vakantiebeleving komt niet
in gevaar."
Wat de nakende stembusslag
betreft, zegt Vanhaelemeesch dat wie een strandvakantie boekt, normaal niet in
de administratieve centra of bij stembureaus komt. Jetair informeert zijn
reizigers, maar neemt voorlopig geen andere maatregelen.
Waakzaam
Bij Thomas Cook hetzelfde
verhaal. Buitenlandse Zaken vraagt verhoogde waakzaamheid, stelt vervangend
woordvoerder Koen Van den Bosch vast. Dat heeft volgens hem geen impact op wie
met Thomas Cook naar Egypte reist. De touroperator heeft weinig of geen klanten
in de hoofdstad, zegt hij ook.
Bij confrontaties met de
ordetroepen op het Tahrirplein in Kaïro kwamen afgelopen weekend twintig
betogers om het leven. Buitenlandse Zaken waarschuwt in zijn reisadvies voor
toenemende spanningen tussen moslims en koptische christenen. (belga/gb)
Horus, het goddelijke kind, wordt
hier staande op twee krokodillen afgebeeld, en houdt slangen, schorpioenen en
gazellen in zijn handen. Deze dieren zijn allemaal gekoppeld aan Seth, de God die
zijn broer Osiris doodde, en de God van onrust en geweld is. Isis, werd nadat
haar man Osiris gedood was, gedwongen om haar zoon Horus te beschermen tegen de
god Seth door hem te verbergen in de moerassen van de delta. De jongen stond
bloot aan vele gevaren, zoals steken van schorpioenen en slangenbeten, maar
bleef ongedeerd. Horus werd zo een God van de verlossing. Stèles zoals deze
werden beschouwd als beschermend en genezend, vooral in het geval van
schorpioen steken en slangenbeten. Ze waren over het algemeen in handen van
artsen, die ze gebruikten tijdens de behandeling die ze toedienden aan hun
patiënten.