Ik ben William
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Magazijnier.
Ik ben geboren op 26/12/1969 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egyptologie, geschiedenis, cultuur, architectuur, muziek, lezen, citytrips, .....
Als Ranoferhotep,It-Neter van Ra, dienaar van de Oude Egyptische Goden.
Klik hier onder op een categorie om alle artikels van die categorie te lezen!
We hebben ongeveer 70% van de voorwerpen die
behoren tot de Tempel van Ra ondertussen of foto gezet. Dit resulteert
voorlopig in 106 fotos. Paar fotos zijn dubbel en zelfs driedubbel, omdat we
zowel een vooraanzicht als zijaanzicht genomen hebben. Alle voorwerpen dienen
wel nog opgemeten en beschreven te worden, soort materiaal en ev. vermelding waarvan
ze afkomstig zijn en naar welk voorbeeld ze nagemaakt zijn. Toch willen we
jullie al een kleine impressie geven van wat sommige mensen Het Egyptisch
Museum van Gent noemen. We weten in ieder geval wat gedaan de komende donkere
wintermaanden.
06-11-2011 om 15:27
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
CULTUUR & KUNST - Oudste gekende projectie
De Oude Egyptenaren waren ongelofelijke ambachtslieden.
En alhoewel hun kunst voornamelijk in het teken stond van hun Goden en de
Farao, en er gedurende de ganse Egyptische geschiedenis een vrij vast canon
bestond waarbinnen kunstenaars dienden te werken. Maakten zij schitterende
voorwerpen. Zoals deze albasten lamp die gevonden werd in het graf van
Toetanchamon door Howard Carter in 1922. Carter stond voor een raadsel dat deze
specifieke lamp in tegenstelling tot de vele andere exemplaren zeer sober was
en de kelk niet versierd.
Maar de ambachtsman die deze lamp maakte had daar
zo zijn reden voor. Toen men namelijk licht liet schijnen in de kelk kwam er
als bij wonder een liefelijk tafereel van Toetanchamon en zijn echtgenote Anchesenpaamon
tevoorschijn op de kelk. De oudst gekende toepassing van wat we kunnen noemen
een projectie.
De techniek is even geniaal als eenvoudig. Albasten
lampen lieten als de kelk niet al te dik gemaakt werd immers licht door. Door
een tweede exact passende kelk te maken met daarop een tafereel geschilderd, die
in de buitenste kelk geplaatst werd, op het eerste zicht onzichtbaar, maar
wanneer men de lamp aanstak, dus wel zichtbaar.
We zijn gestart met het maken van een
(nieuwe) inventaris van de tempel van Ra. Deze maal willen wij dat echter
volledig digitaal doen. Daarvoor hebben we ons een nieuw fototoestel
aangeschaft. Daar moeten we nog een beetje met experimenteren welke de beste
manier is wat belichting en resolutie betreft voor het nemen van goede fotos.
Naar aanleiding van het Feest van Osiris
dat vandaag start, hebben we bij wijze van test al eens één der grootste
papyrussen ter wereld getrokken. Deze papyrus behoort tot de Tempel van Ra en
van dergelijke grootte bestaan er wereldwijd slechts vijf, elk met een andere
tekening, dus iedere papyrus is uniek. Het spreekt voor zich dat deze
papyrussen in Egypte gemaakt werden. Op deze is één van de scenes uit het graf
van Sethi I afgebeeld. Sethi I, hier weergegeven als Osiris, en is in het
gezelschap van de Godinnen Maat en Renpet (rechts) en Isis, Hathor als de Godin
van het Westen en Nepthys (links)
04-11-2011 om 21:03
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
NIEUWE ONTDEKKINGEN - 15.000 jaar oude rotstekeningen nabij Qurta
Een interdisciplinair team van Belgische
wetenschappers dat nauw samenwerkt met de Amerikaanse universiteit van Yale,
heeft de oudste rotskunst van Egypte gedateerd. De rotstekeningen zijn 15.000
jaar oud, waardoor de rotskunst tevens de oudste kunst van Noord-Afrika is. Dat
hebben de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel
bekendgemaakt.
De tekeningen worden in hoofdzaak gekenmerkt door
kunstzinnige graveringen van wilde dieren. Een archeologische missie van de Koninklijke
Musea ontdekte de rotstekeningen in 2008 op de sites van Qurta, op 40 kilometer
ten zuiden van Edfoe. De tekeningen waren deels door puin en windafzettingen
afgedekt.
Ioniserende straling
Het laboratorium voor Mineralogie en Petrologie van
de Universiteit Gent dateerde de windafzettingen door middel van optisch
gestimuleerde luminescentie of OSL-datering. Dat is een methode waarbij
ioniserende straling gemeten wordt.
De 15.000 jaar oude rotstekeningen nabij Qurta
zouden min of meer gelijktijdig zijn met de Europese kunst uit de Laatste
IJstijd, gekend van de beroemde grotschilderingen van Lascaux en Altamira. De
Qurta-tekeningen vertonen volgens de Koninklijke Musea ook bepaalde
stilistische gelijkenissen met de grotschilderingen van Lascaux en Altamira.
Publicatie
De resultaten van de datering worden gepubliceerd
in het decembernummer van Britse tijdschrift Antiquity. (belga/adha)
In een vorig artikel hebben we jullie al laten kennis
maken met de site van ULB Halle Richard Lepsius die een schitterend werk over
Egypte maakte naar aanleiding van de Pruisische campagne aldaar in 1842. Maar
Napoleon I was de Pruisen al vele jaren voor tijdens zijn campagne naar Egypte van
1798 tot 1801. Napoleon trok naar Egypte met ca 35.000 manschappen waaronder 2000
kunstenaars en wetenschappers, onder hen alleen waren er liefst 400 etsers of
graveerders. Dit resulteerde na zijn terugkeer uit Egypte in de publicatie van Le Description de l'Égypte, ou Recueil des observations et des recherches
qui ont été faites en Égypte pendant l'expédition de l'armée française.
Ondanks dat dit werk uitgebracht werd voordat Jean-François Champollion het hiërogliefenschrift ontcijferde blijft dit
één van de standaard werken wat betreft het Oude Egypte. Het originele werk
wordt tot op de dag van vandaag nog steeds herdrukt zowel in origineel formaat
als in pocket versie. (Taschen, Description de lEgypte, ISBN: 3-8228-8964-4).
Maar dit werk is ook integraal terug te vinden op het internet, klik
op het plaatje om naar de site te gaan.
30-10-2011 om 13:22
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Site / Forum / Blog
Het Oude Egypte heeft zonder twijfel onze Westerse
beschaving beïnvloedt en geïnspireerd. Dit van de Romeinen tot ca 19de
eeuw. Wat daarbij opvalt is dat het Oude Egypte enorm de begrafeniscultuur
inspireerde, zoals blijkt uit dit mausoleum in de Westerbegraafplaats van Gent.
De schrijnen die opgesteld stonden in de tempels
van het Oude Egypte werden na afloop van de eredienst vergrendeld en met touw en
een kleizegel afgesloten. In dat kleizegel werd het zegel van de Farao of de hogepriester
gedrukt. Meestal gebeurde dit met een zegelring, die eigendom was van de
drager. Dergelijke zegelringen zijn ons o.a. bekend uit de schat van
Toetanchamon, maar ook van privé personen zoals priesters. Door het schrijn te
verzegelen, verzekerden de verantwoordelijke priesters er zich van dat het
schrijn niet ongewenst en onopgemerkt kon open gemaakt worden. Men moest immers
het zelfde zegel hebben om het opnieuw te kunnen verzegelen.
Ook het schrijn van Ra in de Tempel van
Ra is op dergelijke manier verzegeld.
Bij het Schrijn van Ra worden drie
kleizegels gebruikt. Ieder kleizegel draagt een andere stempel, van onder naar boven,
Chepri, Ra-Harachti en Atoem. Deze zegels zijn niet in de vorm van een ring,
maar gegraveerde roodkoperen platen op een houtblokje. In het middelste zegel
drukt de hogepriester bijkomend zijn zegelring. Aangezien de drie zegels en de
ring afzonderlijk van elkaar bewaard worden, is het onmogelijk het schrijn te
openen, zonder dat dit vast gesteld wordt.
De drie zegels van het schrijn van Ra, van links
naar rechts, Chepri, Ra-Harachti, Atoem.
27-10-2011 om 23:18
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
26-10-2011
BOUWKUNST - De eerste natuurstenen gebouwen?
Het piramide complex van Djoser wordt nog altijd aanzien als het
eerste in natuursteen gebouwde monument uit het Oude Egypte. En we kunnen niet
anders dan ons verbazen over de omvang en de nauwkeurigheid waarmee dit gebouwd
werd, alsmede de hoge kwaliteit van het beeldhouwwerk dat men destijds
afleverde. Onwillekeurig stelt zich dan ook de vraag, kan dit werkelijk het
eerste natuurstenen monument van Egypte zijn? Het is nu bijna zo goed als
zeker, dat de Oude Egyptenaren voordat zij aan het complex van Djoser begonnen,
reeds ervaring aan het opdoen waren in het bouwen met natuursteen.
Ten zuidwesten van de trappenpiramide van koning Djoser ligt een
grote omwalling, bekend als de Gisr el-Mudir of omwalling van de baas. De rechthoekige omwalling (ca. 350 x 650 m.) is bijna het
dubbele van de grootte van het complex van koning Djoser en bijna vier keer de
grootte van dat van Sekhemkhet. Het schijnbaar ontbreken van een centrale
structuur binnen de behuizing en de mogelijke bouw in leemtichels van een
platform in het zuidelijke deel, lijken te wijzen op een ceremoniële structuur.
Deze
structuur en sporen van andere structuren als deze werden voor het eerst opgemerkt in
de jaren 1920 met de opkomst van luchtfotografie, maar ze waren te moeilijk om
op te graven. Pas midden van de jaren 1990 met het gebruik van nieuwe technologieën,
zijn Egyptologen in staat geweest om goed te onderzoek van deze omwalling te
doen.
De
muren van Gisr el Mudir bestaan uit een metselwerk in lagen van ruw gehouwen kalksteen
blokken en blijken voltooid te zijn geweest. De basis bestaat uit twee
buitenmuren op ca. 15 meter afstand van elkaar met een innerlijke vulling van
puin, potscherven, stenen en zand. Het
aardewerk dat teruggevonden werd in de vulling van de muren dateert uit het
einde van de tweede dynastie en het begin van de derde dynastie, dit is een
indicatie dat dit bouwwerk dus het piramidecomplex van Djoser voorafgaat. Ander
indirect bewijs doet wetenschappers geloven dat koning Khasekhemwy de oprichter
zou zijn.
Deze
en andere behuizingen in het gebied vertonen immers een opmerkelijke gelijkenis met de
leembouw grafstructuren gevonden in de woestijn bij Abydos, vooral de
grootste, Shunet el-Zebib, die is geïdentificeerd als behorend tot koning
Khasekhemwy van de 3de dynastie. Kalksteen was meer voorradig voor
bouwdoeleinden in Sakkarah dan in Abydos, en het is gewoon mogelijk dat de monumenten
in Abydos een weerspiegeling zijn van de experimenten begonnen in Sakkara
tijdens deze periode.
Verschillende
graven uit de eerste en tweede dynastie waar gebruik gemaakt werd van kalksteen
voor de voering, dakbedekking en valdeuren zijn gevonden in Sakkarah, wat
suggereert dat de winning en het gebruik van natuursteen ontwikkeld werd in dit
gebied. Recente vondsten nabij Khasekhemwys tombe te Abydos versterken het
geloof dat de koning een directe voorganger van Djoser was -. een zegel indruk
op de deuropening van het graf suggereert dat Djoser, Khasekhemwy begraven heeft.
Het is daarom niet onredelijk te veronderstellen dat Khasekhemwy de bouwer was van
Gisr el-Mudir, wat Djoser vervolgens gekopieerd heeft en verder ontwikkelde in zijn trappenpiramide
complex.
Als dit het geval is, dan moet Khasekhemwy en niet Djoser worden
aangekondigd als de bouwer van de eerste stenen monumenten van Egypte.
De site van ULB-Halle is een must voor
iedere Oude Egypteliefhebber. Deze site omvat het complete werk van Carl
Richard Lepsius. Denkmäler aus Aegypten und Aethiopien Een werk dat stamt uit
de jaren 1849 1859. Deze site toont zowel de teksten als de afbeeldingen die
Lepsius maakte tijdens de Pruisische Expeditie naar Egypte in 1842 1845. Ondanks
dat de meeste afbeeldingen van Lepsius niet ingekleurd zijn, geven zij een getailleerde
weergave van wat Lepsius tijdens zijn verblijf in Egypte allemaal ontdekte. Zijn
werk is van bijzonder belang omdat Lepsius nog tombes, monumenten en reliëfs
heeft gezien die sindsdien onherroepelijk verloren gegaan zijn.
De site is volledig in het Duits, klik op
de bijlage voor een korte overzicht van hoe te werken met de site. Om naar de
site zelf te gaan klik je op het plaatje hier linksboven.
Interessant aan de site is ook dat de
afbeeldingen als JPEG bestand op te slaan zijn via de rechtermuisknop en opslaan
als.
Karl Richard Lepsius (Naumburg (Saale), 23 december
1810 - Berlijn, 10 juli 1884) was een Duits egyptoloog en filoloog.
Lepsius studeerde in Berlijn, Rome en Parijs. In de
laatste stad kreeg hij onderwijs van Jean Letronne en kwam hij in contact met
het werk van Champollion. Hij werd een sterke verdediger van het systeem van
Champollion. In een reeks brieven aan Rosellini had hij de verschillende
ontcijferingsmethoden van de hiërogliefen met elkaar vergeleken en tot de
conclusie gekomen dat deze de enige juiste lezing was. Hij vond dat zijn
theorie nog niet volledig was en voegde eraan toe dat de klinkers niet werden
neergeschreven in het Oud-Egyptisch. Ook benadrukte hij dat bepaalde tekens
meer dan één letter konden uitdrukken.
Naast zijn studies over de Egyptische taal nam hij
ook deel aan de Pruisische expeditie naar Egypte in 1842-1845. Hij werd benoemd
als hoofd van de expeditie en onder hem werden talrijke piramides en graven
ontdekt. Al deze bevinden werden neergepend in zijn opus Denkmäler aus Aegypten
und Aethiopien. Vanaf 1864 was hij hoogleraar egyptologie aan de universiteit
van Berlijn en in 1866 ontdekte hij het Canopus-decreet. Deze inscriptie was
opgesteld in het Egyptisch, Demotisch en Grieks en bevestigde de bevinden van
Champollion. Lepsius stierf in 1884 te Berlijn en wordt als één van de eerste
grote Egyptologen beschouwd.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Site / Forum / Blog
EGYPTE CREATIEF - Meeneembaar Schrijn
De Oude Egyptenaren droegen vaak een
talisman rond hun nek, niet alleen om boze machten af te zweren, maar ook omdat
zij geloofden van op die manier toch vergezeld te zijn door hun favoriete God
of Godin. Zij verlieten ook niet graag hun land en hadden veel schrik, het contact met hun Goden te verliezen of erger nog, te
sterven ver weg van hun geliefde land, de Nijl, de tempels en niet begraven te
kunnen worden in één van de vele necropolen.
Wie het zich kon veroorloven zou dan ook
niet op reis vertrokken zijn zonder een afbeelding van zijn of haar favoriete
beschermgod in zijn reistas te stoppen. Tal van miniatuurgodenbeeldjes die
bijna het ganse Egyptische pantheon beslaan zijn terug gevonden. Heel vaak
gemaakt in faience, maar ook uit brons en soms steen of zelfs edelmetaal of
ivoor. Vaak worden deze beeldjes als votief beeldjes beschouwd die geofferd
werden aan de Nijl, of geschonken aan tempels. Maar omwille van hun enorme
aantal alleen al, mogen we zeker zijn dat menige Oude Egyptenaar er zo eentje
in huis had, en doordat ze klein waren en toch vrij robuust, menige Egyptenaar
ook zo een beeldje bij zich had op zijn reizen.
Collectie van bronzen en faience miniatuurgodenbeeldjes
Ondanks dat deze beeldjes nog steeds gemaakt worden
en verkrijgbaar zijn, dien je ze toch te zoeken via het internet en/of zelf te
gaan kopen in Egypte. De hogepriester van de tempel van Amon te Oostakker,
Amenrehotep Meryamon, heeft echter een alternatief gevonden voor zij die aan
geen dergelijk beeldje kunnen geraken. Een meeneembaar schrijn of altaar.
Het is eenvoudig te maken met hard karton, plaatjes
die je van het internet haalt en afdrukt via de printer en eventueel inkleurt.
Je kan zo geheel je eigen favoriete God of Godin, of zelfs meerdere, in
dergelijk altaar verwerken. Dergelijk meeneembaar schrijn hoeft ook niet zo
groot te zijn van afmetingen, zodat je het overal kan meenemen, hetzij in je
rugzak, handtas, zelfs binnenzak van een vest.