Ik ben William
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Magazijnier.
Ik ben geboren op 26/12/1969 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egyptologie, geschiedenis, cultuur, architectuur, muziek, lezen, citytrips, .....
Als Ranoferhotep,It-Neter van Ra, dienaar van de Oude Egyptische Goden.
Klik hier onder op een categorie om alle artikels van die categorie te lezen!
In een vorig artikel hebben we jullie al laten kennis
maken met de site van ULB Halle Richard Lepsius die een schitterend werk over
Egypte maakte naar aanleiding van de Pruisische campagne aldaar in 1842. Maar
Napoleon I was de Pruisen al vele jaren voor tijdens zijn campagne naar Egypte van
1798 tot 1801. Napoleon trok naar Egypte met ca 35.000 manschappen waaronder 2000
kunstenaars en wetenschappers, onder hen alleen waren er liefst 400 etsers of
graveerders. Dit resulteerde na zijn terugkeer uit Egypte in de publicatie van Le Description de l'Égypte, ou Recueil des observations et des recherches
qui ont été faites en Égypte pendant l'expédition de l'armée française.
Ondanks dat dit werk uitgebracht werd voordat Jean-François Champollion het hiërogliefenschrift ontcijferde blijft dit
één van de standaard werken wat betreft het Oude Egypte. Het originele werk
wordt tot op de dag van vandaag nog steeds herdrukt zowel in origineel formaat
als in pocket versie. (Taschen, Description de lEgypte, ISBN: 3-8228-8964-4).
Maar dit werk is ook integraal terug te vinden op het internet, klik
op het plaatje om naar de site te gaan.
30-10-2011 om 13:22
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Site / Forum / Blog
Het Oude Egypte heeft zonder twijfel onze Westerse
beschaving beïnvloedt en geïnspireerd. Dit van de Romeinen tot ca 19de
eeuw. Wat daarbij opvalt is dat het Oude Egypte enorm de begrafeniscultuur
inspireerde, zoals blijkt uit dit mausoleum in de Westerbegraafplaats van Gent.
De schrijnen die opgesteld stonden in de tempels
van het Oude Egypte werden na afloop van de eredienst vergrendeld en met touw en
een kleizegel afgesloten. In dat kleizegel werd het zegel van de Farao of de hogepriester
gedrukt. Meestal gebeurde dit met een zegelring, die eigendom was van de
drager. Dergelijke zegelringen zijn ons o.a. bekend uit de schat van
Toetanchamon, maar ook van privé personen zoals priesters. Door het schrijn te
verzegelen, verzekerden de verantwoordelijke priesters er zich van dat het
schrijn niet ongewenst en onopgemerkt kon open gemaakt worden. Men moest immers
het zelfde zegel hebben om het opnieuw te kunnen verzegelen.
Ook het schrijn van Ra in de Tempel van
Ra is op dergelijke manier verzegeld.
Bij het Schrijn van Ra worden drie
kleizegels gebruikt. Ieder kleizegel draagt een andere stempel, van onder naar boven,
Chepri, Ra-Harachti en Atoem. Deze zegels zijn niet in de vorm van een ring,
maar gegraveerde roodkoperen platen op een houtblokje. In het middelste zegel
drukt de hogepriester bijkomend zijn zegelring. Aangezien de drie zegels en de
ring afzonderlijk van elkaar bewaard worden, is het onmogelijk het schrijn te
openen, zonder dat dit vast gesteld wordt.
De drie zegels van het schrijn van Ra, van links
naar rechts, Chepri, Ra-Harachti, Atoem.
27-10-2011 om 23:18
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
26-10-2011
BOUWKUNST - De eerste natuurstenen gebouwen?
Het piramide complex van Djoser wordt nog altijd aanzien als het
eerste in natuursteen gebouwde monument uit het Oude Egypte. En we kunnen niet
anders dan ons verbazen over de omvang en de nauwkeurigheid waarmee dit gebouwd
werd, alsmede de hoge kwaliteit van het beeldhouwwerk dat men destijds
afleverde. Onwillekeurig stelt zich dan ook de vraag, kan dit werkelijk het
eerste natuurstenen monument van Egypte zijn? Het is nu bijna zo goed als
zeker, dat de Oude Egyptenaren voordat zij aan het complex van Djoser begonnen,
reeds ervaring aan het opdoen waren in het bouwen met natuursteen.
Ten zuidwesten van de trappenpiramide van koning Djoser ligt een
grote omwalling, bekend als de Gisr el-Mudir of omwalling van de baas. De rechthoekige omwalling (ca. 350 x 650 m.) is bijna het
dubbele van de grootte van het complex van koning Djoser en bijna vier keer de
grootte van dat van Sekhemkhet. Het schijnbaar ontbreken van een centrale
structuur binnen de behuizing en de mogelijke bouw in leemtichels van een
platform in het zuidelijke deel, lijken te wijzen op een ceremoniële structuur.
Deze
structuur en sporen van andere structuren als deze werden voor het eerst opgemerkt in
de jaren 1920 met de opkomst van luchtfotografie, maar ze waren te moeilijk om
op te graven. Pas midden van de jaren 1990 met het gebruik van nieuwe technologieën,
zijn Egyptologen in staat geweest om goed te onderzoek van deze omwalling te
doen.
De
muren van Gisr el Mudir bestaan uit een metselwerk in lagen van ruw gehouwen kalksteen
blokken en blijken voltooid te zijn geweest. De basis bestaat uit twee
buitenmuren op ca. 15 meter afstand van elkaar met een innerlijke vulling van
puin, potscherven, stenen en zand. Het
aardewerk dat teruggevonden werd in de vulling van de muren dateert uit het
einde van de tweede dynastie en het begin van de derde dynastie, dit is een
indicatie dat dit bouwwerk dus het piramidecomplex van Djoser voorafgaat. Ander
indirect bewijs doet wetenschappers geloven dat koning Khasekhemwy de oprichter
zou zijn.
Deze
en andere behuizingen in het gebied vertonen immers een opmerkelijke gelijkenis met de
leembouw grafstructuren gevonden in de woestijn bij Abydos, vooral de
grootste, Shunet el-Zebib, die is geïdentificeerd als behorend tot koning
Khasekhemwy van de 3de dynastie. Kalksteen was meer voorradig voor
bouwdoeleinden in Sakkarah dan in Abydos, en het is gewoon mogelijk dat de monumenten
in Abydos een weerspiegeling zijn van de experimenten begonnen in Sakkara
tijdens deze periode.
Verschillende
graven uit de eerste en tweede dynastie waar gebruik gemaakt werd van kalksteen
voor de voering, dakbedekking en valdeuren zijn gevonden in Sakkarah, wat
suggereert dat de winning en het gebruik van natuursteen ontwikkeld werd in dit
gebied. Recente vondsten nabij Khasekhemwys tombe te Abydos versterken het
geloof dat de koning een directe voorganger van Djoser was -. een zegel indruk
op de deuropening van het graf suggereert dat Djoser, Khasekhemwy begraven heeft.
Het is daarom niet onredelijk te veronderstellen dat Khasekhemwy de bouwer was van
Gisr el-Mudir, wat Djoser vervolgens gekopieerd heeft en verder ontwikkelde in zijn trappenpiramide
complex.
Als dit het geval is, dan moet Khasekhemwy en niet Djoser worden
aangekondigd als de bouwer van de eerste stenen monumenten van Egypte.
De site van ULB-Halle is een must voor
iedere Oude Egypteliefhebber. Deze site omvat het complete werk van Carl
Richard Lepsius. Denkmäler aus Aegypten und Aethiopien Een werk dat stamt uit
de jaren 1849 1859. Deze site toont zowel de teksten als de afbeeldingen die
Lepsius maakte tijdens de Pruisische Expeditie naar Egypte in 1842 1845. Ondanks
dat de meeste afbeeldingen van Lepsius niet ingekleurd zijn, geven zij een getailleerde
weergave van wat Lepsius tijdens zijn verblijf in Egypte allemaal ontdekte. Zijn
werk is van bijzonder belang omdat Lepsius nog tombes, monumenten en reliëfs
heeft gezien die sindsdien onherroepelijk verloren gegaan zijn.
De site is volledig in het Duits, klik op
de bijlage voor een korte overzicht van hoe te werken met de site. Om naar de
site zelf te gaan klik je op het plaatje hier linksboven.
Interessant aan de site is ook dat de
afbeeldingen als JPEG bestand op te slaan zijn via de rechtermuisknop en opslaan
als.
Karl Richard Lepsius (Naumburg (Saale), 23 december
1810 - Berlijn, 10 juli 1884) was een Duits egyptoloog en filoloog.
Lepsius studeerde in Berlijn, Rome en Parijs. In de
laatste stad kreeg hij onderwijs van Jean Letronne en kwam hij in contact met
het werk van Champollion. Hij werd een sterke verdediger van het systeem van
Champollion. In een reeks brieven aan Rosellini had hij de verschillende
ontcijferingsmethoden van de hiërogliefen met elkaar vergeleken en tot de
conclusie gekomen dat deze de enige juiste lezing was. Hij vond dat zijn
theorie nog niet volledig was en voegde eraan toe dat de klinkers niet werden
neergeschreven in het Oud-Egyptisch. Ook benadrukte hij dat bepaalde tekens
meer dan één letter konden uitdrukken.
Naast zijn studies over de Egyptische taal nam hij
ook deel aan de Pruisische expeditie naar Egypte in 1842-1845. Hij werd benoemd
als hoofd van de expeditie en onder hem werden talrijke piramides en graven
ontdekt. Al deze bevinden werden neergepend in zijn opus Denkmäler aus Aegypten
und Aethiopien. Vanaf 1864 was hij hoogleraar egyptologie aan de universiteit
van Berlijn en in 1866 ontdekte hij het Canopus-decreet. Deze inscriptie was
opgesteld in het Egyptisch, Demotisch en Grieks en bevestigde de bevinden van
Champollion. Lepsius stierf in 1884 te Berlijn en wordt als één van de eerste
grote Egyptologen beschouwd.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Site / Forum / Blog
EGYPTE CREATIEF - Meeneembaar Schrijn
De Oude Egyptenaren droegen vaak een
talisman rond hun nek, niet alleen om boze machten af te zweren, maar ook omdat
zij geloofden van op die manier toch vergezeld te zijn door hun favoriete God
of Godin. Zij verlieten ook niet graag hun land en hadden veel schrik, het contact met hun Goden te verliezen of erger nog, te
sterven ver weg van hun geliefde land, de Nijl, de tempels en niet begraven te
kunnen worden in één van de vele necropolen.
Wie het zich kon veroorloven zou dan ook
niet op reis vertrokken zijn zonder een afbeelding van zijn of haar favoriete
beschermgod in zijn reistas te stoppen. Tal van miniatuurgodenbeeldjes die
bijna het ganse Egyptische pantheon beslaan zijn terug gevonden. Heel vaak
gemaakt in faience, maar ook uit brons en soms steen of zelfs edelmetaal of
ivoor. Vaak worden deze beeldjes als votief beeldjes beschouwd die geofferd
werden aan de Nijl, of geschonken aan tempels. Maar omwille van hun enorme
aantal alleen al, mogen we zeker zijn dat menige Oude Egyptenaar er zo eentje
in huis had, en doordat ze klein waren en toch vrij robuust, menige Egyptenaar
ook zo een beeldje bij zich had op zijn reizen.
Collectie van bronzen en faience miniatuurgodenbeeldjes
Ondanks dat deze beeldjes nog steeds gemaakt worden
en verkrijgbaar zijn, dien je ze toch te zoeken via het internet en/of zelf te
gaan kopen in Egypte. De hogepriester van de tempel van Amon te Oostakker,
Amenrehotep Meryamon, heeft echter een alternatief gevonden voor zij die aan
geen dergelijk beeldje kunnen geraken. Een meeneembaar schrijn of altaar.
Het is eenvoudig te maken met hard karton, plaatjes
die je van het internet haalt en afdrukt via de printer en eventueel inkleurt.
Je kan zo geheel je eigen favoriete God of Godin, of zelfs meerdere, in
dergelijk altaar verwerken. Dergelijk meeneembaar schrijn hoeft ook niet zo
groot te zijn van afmetingen, zodat je het overal kan meenemen, hetzij in je
rugzak, handtas, zelfs binnenzak van een vest.
EGYPTE NIEUWS - Uit Sakkarah gestolen reliëfs terug gevonden
De Egyptische Toerisme en Oudheden politie zijn
erin geslaagd bij het terugvinden van twee goed bewaard gebleven kalkstenen
reliëfs gestolen in 1986 door een internationale bende in smokkel en antiquiteiten
van Sakkarah archeologische schatkamers.
De voorwerpen behoren tot het graf van de koning
koninklijke kapper Hetepka, uit de vijfde dynastie, ontdekt door de Britse
archeoloog Geoffrey Martin in de late jaren 60 in de oude necropool van
Sakkarah.
Hoewel verschillende leden van de bende werden gevangen
in 2002 en naar de gevangenis gestuurd, waaronder het meesterbrein van de bende,
Jonathan Tokeley-Parry en zijn partner, de Britse handelaar in oudheden Frederick
Schultz, werden de vier objecten die ze gestolen hadden niet terug gevonden.
Twee van de objecten zijn nu terug gevonden.
Secretaris-generaal van het SCA, Mostafa Amine zei
dat beide items kalkstenen reliëfs zijn gegraveerd met oude Egyptische
decoraties en hiërogliefen teksten. Het eerste, zo vervolgde hij, is een
rechthoekige reliëf van 100 centimeter hoog en 60 centimeter in de breedte. Het
beeldt vier ganzen uit en is versierd met hiërogliefentekst.
Het tweede reliëf, is gegraveerd met drie lijnen met
hiërogliefentekst verticaal geschreven als de cartouches van twee koningen uit de
vijfde dynastie, Sahure en Neferirkare.
Atef Abul Dahab, hoofd van de Oud-Egyptische
Oudheden afdeling van de SCA legde uit dat na het proces van Tokeley-Parry en
Schultz, Egypte de vermiste objecten aan Interpol meldde, die zijn nog op zoek
naar de andere twee reliëfs die taferelen van wilde dieren van Egypte af beelden
samen met hiërogliefentekst.
Abul Dahab vertelde Ahram Online dat de twee terug
gevonden objecten nu in opslag zijn in afwachting van restauratie.
Het is niet echt een site, maar een
uitgebreid foto album dat we per toeval gevonden hebben op het net. De fotos
zijn genomen door professor Gary L. Todd in het Michael C. Carlos Museum van de
universiteit van Atlanta (Georgia, USA).
Bij iedere foto staat een korte uitleg
en tijdsperiode. Er bevinden zich een aantal unieke stukken tussen waar iedere
Egypteliefhebber gaat van watertanden.
Onze aandacht gaat in het bijzonder uit
naar de Hes vazen. Dit ware rituele vazen die de priesters gebruikten voor
het brengen van plengoffers. Deze vazen worden tot op de dag van vandaag nog
steeds vervaardigd in Egypte en verkocht als souvenir aan toeristen. Hes vazen
werden in het oude Egypte gemaakt uit goud, zilver, maar ook albast. De huidige
vazen, die men te koop aanbiedt zijn in albast.
Om naar het album te gaan klik je op de
foto in dit artikel.
23-10-2011 om 14:43
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen) Categorie:Site / Forum / Blog
22-10-2011
BLOGINFO - HYPERLINKS
Hyperlinks zijn aanklikbare links in een
tekst die jullie doorsturen naar een andere site.
Op deze blog gebruiken wij die ook om
jullie door te verwijzen naar een ouder artikel.
Het was een beetje zoeken om de beste
manier te vinden waarop we dit konden doen. Na wat opties uitgeprobeerd te
hebben, blijkt dat de eenvoudigste manier om dit te doen, het her activeren van
onze oude blog Per Ankh Ra is en daar kopijen van artikels, die hier ook staan,
te plaatsen.
Veelal kan je in hyperlink herkennen
omdat die onderlijnd zijn, dit is in Bloggen.be niet altijd het geval. Jullie
kunnen echter de hyperlink in onze tekst makkelijk herkennen. Het lettertype
van de link is anders en kleiner dan de rest van de tekst. De muisaanwijzer
verandert ook van een pijltje naar een handje.
We hebben gekozen om de links in een
nieuw tabblad te laten openen. Dit leek ons handiger dan telkens gebruik te
moeten maken van de backspace om terug op het artikel te komen dat jullie aan
het lezen waren.
Het kan zijn dat in een aantal oudere
berichten deze functie nog niet geïmplementeerd is en de link alsnog opent in
het huidige tabblad.
We doen ons uiterste best om
de blog steeds te verbeteren en zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, tips daarbij
zijn altijd welkom. Deze kunnen jullie altijd doormailen naar ons via de knop E-mail
mij in de rechter kolom >.
Wie niet zo creatief is met de handen (zie:
Egypte Creatief Eigen miniatuurtempel), kan
zich natuurlijk nog altijd uitleven op de computer met tekenen. Tegenwoordig
bestaan er tal van tekenprogrammas, maar een klassieker en gebruiksvriendelijk
blijft nog steeds Paint dat bij iedere Windows versie meegeleverd wordt. Met
dit programma werd onderstaand Rijkswapen voor De Koninklijke Vrijstaat Tawi
ontworpen (fictieve staat). Het ontwerp van dit wapenschild is gebaseerd op de
ontwerpen van de wapenschilden van de Europese Vorstenhuizen. En geheel
ontworpen volgens de regels van de heraldiek.
De juiste beschrijving
(blazoenering)
van een wapen gaat als volgt. Eerst geeft men de verdeling van het schild aan,
daarna met de klok mee de beschrijving van het hoofdteken dan wel de
hoofdtekens.
Een schild gedeeld door
een dubbele dwarsbalk naar links van Zilver en Keel.
Beide delen van het
schild zijn van Azuur met in het bovenste deel drie Anch-tekens van Goud en in
het onderste deel de Struisvogelveer van Maat in Goud.
Het schild draagt een
kroon van Goud met een muts van Purper en is omring door het snoer van de
Faraonische Orde van de Heilige Anch in goud.
Achter het schild zijn
kruiselings geplaatst twee scepters van goud, aan de rechterzijde de
Lotus-scepter, het symbool van Boven egypte,
met de veer van Maat, het symbool van gerechtigheid.
Aan de linkerzijde de
Papyrus-scepter, het symbool van Beneden Egypte, met het Anch-teken, het
symbool van Leven.
Aan beide zijden van
het schild een egyptische
wapendrager met in de handen een standaard eindigend in een papyrusbloem met
daarop geplaatst een zonneschijf met twee veren.
Aan elke stok twee
stroken stof, één van Zilver, voor Boven Egypte, en één van Keel, voor Beneden
Egypte.
Onder het schild het
devies NEB MAAT RA, wat wil zeggen, De Heer van de Gerechtigheid en orde is
Ra in Latijnse letters van Goud op een lint van Azuur en omrand van Goud.
Dit alles is geplaatst
onder een mantel van Purper, gezoomd met franjes van Goud, geborduurd met
Anch-tekens van Goud en gevoerd met Hermelijn.
Boven de mantel een
kroon van Goud met muts van Purper.
De mantel is opgebonden
en omhangen met koorden en kwastjes van Goud.
Men kan het natuurlijk
ook eenvoudiger houden en een ontwerp maken zoals bovenstaand ereteken dat ook
op Europese eretekens gebaseerd is.( dit is eigenlijk een tekening naar een bestand kruis)
Voetnoot:
In de heraldiek, gebruikt men andere benamingen voor de kleuren.
Iedere
kleur had een specifieke betekenis binnen de heraldiek, hier hebben we de kleuren
gebruikt om Egypte weer te geven. Het blauw voor de Goddelijkheid, Wit voor
Boven Egypte en rood voor Beneden Egypte.