Ik ben William
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Magazijnier.
Ik ben geboren op 26/12/1969 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egyptologie, geschiedenis, cultuur, architectuur, muziek, lezen, citytrips, .....
Als Ranoferhotep,It-Neter van Ra, dienaar van de Oude Egyptische Goden.
Klik hier onder op een categorie om alle artikels van die categorie te lezen!
De Ogdoade ofwel de "Acht Grote Namen van Khemu", letterlijk achtstad
(Hermopolis Magna) is een groep van acht oergoden en één van de oudste
theologische dogmas van het Oude Egypte. Deze goden vertegenwoordigden de aspecten
van de oorspronkelijke kosmos.
Volgens
de Hermopolitische visie bestonden de acht oergodheden in vier paren van twee,
elk met een mannelijke en een vrouwelijke vertegenwoordiger. Ieder paar was
geassocieerd met een specifiek aspect of element van vóór de schepping. Zij
bevatten het potentieel voor het ontstaan van het universum. Daarom werden deze
oergoden ook de vaders en moeders van de Zonnegod genoemd.
De vier mannelijke oergoden van de Ogdoade, werden
voorgesteld met een kikkerhoofd of als een kikker terwijl de vier vrouwelijke
met slangenhoofd of als slang worden afgebeeld.
De Ogdoade bestond uit volgende Goden:
Noen en Naunet De Oerwateren het ontbreken van
vaste materie
Heh en Hehet Eindeloosheid, oneindigheid het
ontbreken van tijd
Kek en Keket Duisternis het ontbreken van licht
Amon en Amaunet De Verborgen Kracht het
ontbreken van zicht (= gebrek aan perceptie)
In sommige teksten worden Amon en Amaunet vervangen
door Tenen en Temenet De Leegte het ontbreken van ruimte
Samen met Toth vormde de Ogdoade de Enneade of
Negenheid van Hermpolis Magna. Een Negenheid die ouder is dan deze van Ioenoe
(Heliopolis)
De
Zonnegod Ra gezeten op een Lotusbloem in het Messer Meer in het gezelschap van
de Ogdoade.
In Egypte is het
momenteel de voorlaatste maand van de overstroming, maar hier is het oogstseizoen.
En wat voor een oogst, lekkere druiven van een 10 jaar oude wijnstok die uit Cochem
(de Moezelstreek, Duitsland) komt en verse hazelnoten dankzij onze buur die
zijn boom niet snoeit zodat de vruchtbare takken over onze muur groeien. Sommige
zaken krijgt men gewoon van de natuur, en daar moeten we dankbaar voor zijn.
Een offergave en ochtendgebed
aan Chepri:
Heil
U, Chepri, Gij die rijst in schittering aan de Oostelijke Horizon, geborene uit
Noet, na uw nachtelijke reis doorheen de Onderwereld. Uw vijanden zijn voor U
verslagen opdat Gij een nieuwe dag kunt aankondigen. Aanvaardt de giften die
Geb ons schenkt, gevoed door het water van Noet en gerijpt door de stralen van
Aton. Moge deze gaven U tot spijs dienen en u voeden iedere dag opnieuw
02-10-2011 om 07:44
geschreven door Ranoferhotep
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen) Categorie:Tempel van Ra
U kan deze blog natuurlijk van dag tot dag lezen. Onthoud
dat het welkomstartikel steeds bovenaan staat, dit kan je echter makkelijk over
slaan door op het eerste item te klikken in de sectie INHOUD BLOG in de
linker kolom <
Maar om de blog gemakkelijk te gebruiken en enkel specifieke
artikels te lezen hebben we het systeem van categorieën ingevoerd. Dit laat jullie toe de verschillende
artikels in een bepaalde categorie te bekijken.
Bijvoorbeeld, de categorie Per Ankh behandelt
alle artikelen, rituelen, gebeden, instructies, van het moderne Kemetisme. De
categorie De Godenwereld, alle berichten betreffende de diverse Goden uit het
Oude Egypte. De categorie Tempel van Ra de berichten over onze persoonlijke
beleving en rituelen aangaande de verering van de Oude Goden en Ra-Harachti in het bijzonder. De categorie Bloginfo
waaronder dit artikel staat, is een speciale categorie om wat uitleg te geven
rond de blog zelf en een hulpmiddel om de laatste nieuwe toevoegingen op de
blog te weten te komen.
Wie dus alles wil lezen van één bepaalde categorie,
klikt in de linker kolom < op de gewenste categorie en dan verschijnen al de
berichten van de gekozen categorie in volgorde van plaatsing volgens datum op
het scherm, met weglating van eventuele andere berichten die op een zelfde
datum geplaatst zijn.
Momenteel hebben we volgende categorieën op de
blog. Bloginfo Bouwkunst Cultuur Dagelijks leven
De Godenwereld De Oude Religie Egypte Nieuws Feestdag Geschiedenis - N.
(nieuwe) Ontdekkingen Per Ankh Tempel van Ra Varia & Video.
Het kan zijn dat
wanneer u een bepaalde categorie aanklikt, bijvoorbeeld Feestdag waar nu 12
berichten in staan, dat je niet alle berichten ziet. Dit is geen fout van het
systeem. Bloggen.be laat immers toe artikels in de toekomst te plaatsen. Bij
feestdagen bijvoorbeeld, plaatsen we iedere feestdag op de juiste datum en om
00.00 uur verschijnt dit artikel dan automatisch op de ingegeven datum.
Op het internet, hebben
we een leuke toepassing gevonden waarmee je op eenvoudige manier zelf teksten
kan schrijven gebruik makende van het basisalfabet van de Oude Egyptenaren. Hier
schrijf je natuurlijk geen echt Oud Egyptische teksten mee, want om dit te
kunnen dien je jaren studie te volgen en ca. 800 hiërogliefen te kennen, alleen
al om de teksten van het Middenrijk te kunnen vertalen. Rond de Ptolemeïsche
periode bestond het hiërogliefenschrift zelfs uit ongeveer 3000 tekens.
Het plaatje hier rechts
toont het uitzicht van de site. Eens je een tekstje gemaakt hebt kan je dit afdrukken
en zelfs naar iemand mailen via outlook.
Wie Egypte vandaag bezoekt, ziet er nog vele overblijfselen van hun
beschaving. Sommige monumenten hebben de tand des tijd al beter doorstaan dan
andere. Maar wat vooral verloren gegaan is, is de fantastische kleurenpracht
van deze monumenten. Aan de hand van kleurfragmenten die her en der nog
bestaan, maar ook de muurschilderingen in de oude tombes, heeft men geprobeerd
deze kleurenpracht te reconstrueren. Deze video geeft in ieder geval een mooi
idee hoe sommige monumenten er vroeger moeten hebben uitgezien.
Dubbelklik op de video voor in volledig scherm te bekijken
Nieuw op de blog is een forum. Op het forum kunnen jullie
jezelf voorstellen, jullie favoriete God of Godin kenbaar maken, een berichtje
plaatsen in de categorie geloven of algemeen.
Momenteel is het forum nog wat beperkt
wat betreft onderwerpen, doch dit kan veranderen naarmate meer mensen gebruik
maken van deze mogelijkheid.
De knop om naar het forum te gaan
vinden jullie terug in de linker kolom < of door hier op het plaatje
van de schrijver te klikken.
In de artikels hier onder behandelen we
heel wat ceremonies die in het Oude Egypte uitgevoerd werden en heden ten dage
ook nog kunnen uitgevoerd worden. In de Oude Egyptische religie en ook de
moderne vorm ervan, het Kemetisme, zijn er vier basis elementen die bijna in
iedere ceremonie gebruikt worden: natron, wierook, wijwater en licht.
Zij hebben allen ongeveer hetzelfde
doel: Zuiveren en bescherming afroepen. Bij wierook komt daar nog een element
bij, de opstijgende rook heeft tot doel de Goden op te roepen om op aarde te
verblijven. In tegenstelling tot veel andere religies waar de opstijgende rook
tot doel heeft de gebeden bij de Goden in de hemel te brengen, roepen wij de
Goden op om op aarde te komen om onze gebeden te aanhoren en onze offers in
ontvangst te nemen.
Omdat deze vier basis elementen zo
onontbeerlijk zijn, gaan we deze eerst één voor één bespreken in de hier volgende
artikels.
Natron is een mengsel van natriumwaterstofcarbonaat
(natriumbicarbonaat) en natriumcarbonaat (soda) zoals dat wordt gevonden aan de
randen van geconcentreerde zoutmeren in de Egyptische woestijn, zoals bij Wadi
Natroen.
In de mineralogie is natron de naam voor als
mineraal voorkomend zuiver natriumcarbonaat decahydraat (kristalsoda). Het is
een licht ontsmettend middel.
Het werd door de oude Egyptenaren gebruikt bij het
mummificeren. Verder werd natron ook gebruikt om gebouwen en ruimtes te
ontsmetten en te wijden. Zo weten we dat één van de inwijdingsceremonies voor
tempels het strooien van natron om de tempel was. De farao liep rond de
contouren van de nog te bouwen tempel waarbij hij natron rond strooide.
Onderdeel van een tempelstichting
De koning bepaalt de grote van het tempelterrein
door er een touw rond te spannen
Onder de tempel zie je een Anch-teken dat een pot
gevuld met natron aan de koning aanbiedt
waarmee hij dan later het terrein kan rein maken.
De oude Egyptenaren poetsen ook hun tanden met een
pasta op basis van natronpoeder, omdat dit ontsmettend en zuiverend werkte.
Natron, wordt het gesteente van Geb (de aarde)
genoemd en biedt bescherming tegen kwade machten. Het is een puur en zuiver
iets. Het hoeft dus niet speciaal behandeld of gewijd te worden.
Natron gebruikt men om kamers te zuiveren, of het
altaar. Het is één van de basisbestanddelen die geofferd worden, samen met
wijwater en wierook.
Een priester met in de ene hand een sistrum,
symbool van Hathor
en in de andere hand een pot gevuld met natron
Natron is ook een bestanddeel om wijwater te maken.
(zie Het gebruik van wijwater)
Het is niet zo eenvoudig om aan natron te komen.
Ter vervanging kan je (ev. puur, niet geraffineerd) grof zeezout gebruiken. Niet het geparfumeerde, soms
gekleurde, zout dat men gebruikt voor in bad, maar het zout dat geschikt is
voor menselijke consumptie en ook in de keuken kan gebruikt worden. Het gekende fijnkorrelige "keukenzout" komt niet in aanmerking als vervangingsmiddel voor natron.
Wierook is essentieel in de uitvoering van de Kemetische ceremoniën.
Wierook
behoort toe aan de God Dedwen. Wierook is net als natron altijd zuiver, of je
die nu zelf maakt, of koopt maakt niet uit. Wierook gebruik je voor het
zuiveren van ruimtes en het aanroepen van de Goden.
Expeditie naar Poent (Nubië) ten tijde van koningin
Hatsjepsoet
De expeditieleden brachten o.a. mirrestruiken mee naar
Egypte die aangeplant
werden nabij haar daltempel te Deir el-Medinah
Dedwen
is één van de antropomorfe (naar menselijk evenbeeld afgebeeld) Goden,
voorzitter van Nubië en Heer tot de toegang tot hulpbronnen, zoals wierook.
De koninklijke geur van de wierook, is ingesteld door Dedwen voor de Goden. De verbinding met de vorst
wordt ook gezien in het feit dat Dedwen wierook brandt bij koninklijke
geboorten. In Nubië werden tempels gebouwd voor Dedwen door Toetmozes
III op el-Lessiya en Uronarti er zijn geen bewijzen voor cultuscentra voor deze
God ten noorden van Aswan.
Wierook
heb je tegenwoordig in alle vormen en soorten. Je hebt de gekende stokjes, maar
ook kegeltjes of bolletjes. Je hebt pastas die je kan doen branden, of als je
het helemaal goed wil hebben, de echte harskorrels die verbrand worden op
koolstofblokjes. Deze laatste zijn minder gemakkelijk te vinden en
ook veel duurder.
De
wierook bestaande uit harskorrels is een mengeling van olibamun of hars van de
wierookboom, met mirre, maar ook bvb. stukjes cederhout en is verkrijgbaar in
diverse mengelingen in de meer gespecialiseerde winkels.
Ramses II met een typische wierookbrander waarin
wierookhars verbrand werd op houtskool
Je
kan ook zelf wierook maken. Daar bestaan talrijke boeken over in de
boekenhandel, maar ook op het internet vind je veel terug over hoe je wierook
moet maken. Gemakkelijk is het echter niet altijd, en voor sommige
wierooksoorten heb je heel veel ingrediënten nodig, die je ook niet altijd zo
eenvoudig vindt.
In
het moderne Kemetisme, net als in de Oude Egyptische religie is water
essentieel. Egypte werd en wordt niet voor niets het Kind van de Nijl
genoemd. Zonder de Nijl had Egypte nooit de beschaving kunnen worden die ze
ooit geweest is. En zonder de Nijl, zou het huidige Egypte ook niet lang meer
bestaan.
Nijlwater,
of water uit de Heilige Tempelmeren (die soms gevoed werden, via ondergrondse
tunnels die naar de Nijl liepen) werd dan ook steevast gebruikt in de heilige riten.
Dit voor zowel te zuiveren, zegenen als te beschermen.
Een farao wordt
gezuiverd met gewijd water door Horus en Toth
(onderdeel van de
kroningsceremonie)
Het water zelf
wordt voorgesteld door respectievelijk Anch-tekens en Was-scepters.
Niet
iedereen die het Kemetisme aanhangt kan beschikken over Nijlwater of water uit
de Heilige Meren. Maar men kan gewijd water maken. Dit kan met flessenwater
zijn, of gewoon water van de kraan. Wie in de buurt van een rivier of vijver
woont, kan dat eventueel gebruiken. Bij water uit de Nijl, een rivier of
vijver, dien je wel eerst het water kort te koken, dit om alle schadelijke
zaken te vernietigen die zich in het water kunnen bevinden.
Voor
het maken van gewijd water heb je nodig: Een stenen (of metalen) vaas, een
zilveren Anch-kruis, een propere witte katoenen doek, natron (grof zeezout).
Wie aan water uit de Nijl of één der Heilige Meren kan geraken, kan deels dat
water mengen met ander water om het extra kracht te geven.
Ramses II brengt een plengoffer van gewijd water en
een wierookoffer aan Ptah.
Voor
de riten en gebeden voor het wijden van water klik je op de bijlage.
Het verlichten van de duisternis was in
het Oude Egypte en zeker in tempelrituelen een sacrale handeling. In het
zogenaamde dodenboek vinden we daar zelfs spreuken over terug. Spreuk 80
Spreuk om te veranderen in een God en de duisternis te verlichten. Spreuk
137b Spreuk om de toorts aan te steken voor ...NN.....
Deze laatste spreuk luidt als volgt
Het schitterende oog van Horus komt, het lichtende oog van Horus komt, welkom
in vrede en schitterend als Ra in de horizon; hij verjaagt de macht van Seth
voor degene die haar deed ontstaan - dat is degene die hem heeft weggenomen, en
hij is brandend tegen hem; zijn vlam komt, zij die afweert, zij komt nadat zij
de hemel heeft verlaten in het gevolg van Ra, voor uw twee zusters, Ra: het oog
van Horus is waarlijk levend in de grafkamer, het is Iwen-moetef
De oude Egyptenaren gebruikten voornamelijk
olielampen, waarin zij een oud stuk stof drenkten die als wiek diende. Toch
weten we dat ze een soort kaars kenden gemaakt werd van gesmolten dierenvet met
als kern een rietstokje dat als wiek diende.
In de moderne Kemetische ritus kan
eigenlijk iedere soort kaars gebruikt worden, dit van het eenvoudige
theelichtje, de gekende tafelkaars tot kaarsen van bijenwas. In sommige
speciaalzaken vindt men tegenwoordig
zelfs kaarsen gegoten in piramide vorm, als obelisk of als sfinx.
Kaarsen hoeven niet specifiek gewijd te
worden en men is niet zeker of dit in het Oude Egypte ook gebeurde. Maar voor
bepaalde gelegenheden kan men perfect kaarsen inwijden. Men kan zelfs kaarsen
speciaal toekennen aan een bepaalde God of Godin door op de betreffende
kaars(en) de naam van de God of Godin te schrijven of te kerven aan wie men ze
wil toekennen.
Kaarsen wijden kan men via volgende
spreuk, te reciteren terwijl men de kaars besprenkelt met wijwater of met een
dissel gedrenkt in wijwater de kaars aanraakt.
"Gezegend deze kaars, die wanneer brandend, het lichtend Oog van
Horus is, gewijd aan ....X....om de Prachtige Plaats van ...Y....te
verlichten."
NN = de
naam van de overledene
X = de
naam van de God of Godin aan wie men de kaars wijdt
Y = de
naam van de locatie van de tempel of naam van de tempel waar de kaarsen
gebruikt worden.
De Oude Egyptenaren, die niet tot de priesterklasse behoorden en bijgevolg
geen of slechts beperkte toegang hadden tot de tempels, zochten toenadering tot
de Goden via één of meerdere zogenaamde "Huisgoden. Dit waren kleine
beeldjes die hun favoriete (bescherm) God of Godin voorstelden. Deze beeldjes
stonden opgesteld in een nis in de woonkamer, maar soms ook in een schrijn of
naos op een speciaal daartoe bestemd altaar en soms zelf in een private kapel.
Deze laatste, vond men bij de rijkere lagen van de bevolking terug en bevond
zich vaak buiten het huis in de tuin.
Plattegrond
van een huis zoals deze bekend zijn van Deir el-Medinah, Gurab en Dasjoer.
Of de Godenbeeldjes die men thuis vereerde, gewijd werden is niet echt
geweten. Er zijn tot op heden daarvoor nog geen echte aanwijzingen gevonden. Sommige
van hen werden immers in grote aantallen geproduceerd. Laten we van de
veronderstelling uitgaan dat dit wel gebeurde.
Groep
van voorwerpen gevonden in een private woning te Tanis. Ca 30ste
Dynastie
Naast
een aantal gebruiksvoorwerpen zien we ook diverse beeldjes en talismannen
die
verschillende Goden en Godinnen voorstellen.
Deze rite is opgesteld
voor Godenbeelden, die NIET in een schrijn staan, maar dus gewoon zichtbaar
zijn. Voor beelden die in een schrijn of kapel staan, dient de ceremonie
lichtelijk anders uitgevoerd te worden. Daar het schrijn en ev. de kapel, als
een beschermend omhulsel werkt en ook dient gewijd te worden, zie volgend
artikel, het "Inwijden der Tempelbeelden".
De plaats waar men het
beeld zet is vrij te kiezen, men kan bijvoorbeeld een beeld in de inkomhal
plaatsen, dit omdat zij een beschermende functie hebben. Niet ieder beeld dat
men inwijdt dient immers het voorwerp te zijn van een permanente of dagelijkse
verering. Andere beelden, bijvoorbeeld de Godin Hathor, de Godin van de liefde,
kan eigenlijk zelfs een plaatsje krijgen in de slaapkamer.
Ieder gewijd beeld kan
echter ten alle tijde gebruikt worden als voorwerp van verering. In het bestand
in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden van de Huisgoden.
In tegenstelling tot de zogenaamde Huisgoden
stonden veel van de Godenbeelden die in de tempels deel uitmaakten van een
dagelijkse verering of cultus en we gemakshalve tempelbeelden of ook cultusbeelden noemen, opgesteld
in aparte kapellen. Vaak stonden zij ook nog opgesteld in een (verguld) houten afsluitbaar
schrijn dat op zich in een stenen naos, al dan niet afsluitbaar, kon staan.
Een
schrijn in een houten naos op een bark.
De ritus voor het inwijden van de Cultusbeelden is
dan ook uitgebreider dan deze voor het inwijden van de Huisgoden. De ritus is
geschreven om uitgevoerd te worden in een tempel die over een Heilige der
Heiligen, beschikt zoals wij dit kennen uit de tempel van Horus te Edfoe en
die tevens over een aparte Nieuwjaarskapel beschikt.
Tempel
van Edfoe: 1) Heiligste der Heiligen 2) Stenen naos
3)
Zonneplein 4) Nieuwjaarskapel
We beseffen dat niet iedereen beschikking heeft over
een schrijn, naos of private kapel, laat staan een Nieuwjaarskapel. Maar zoals
alle ritussen is ook deze ritus aanpasbaar aan eigen behoefte. In het bestand
in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden van de Cultusbeelden.
Naast het dagelijks
aanbidden en verzorgen van het cultusbeeld van de God, werd de God eveneens
voorzien van drank, voedsel en geschenken. Achtereenvolgens behandelen we hier
de verschillende offergaven en de ritus om deze te zegenen zodat zij kunnen
aangeboden worden aan de God.
We beginnen met het offeren
van drank. Bier was in het Oude Egypte de basisdrank voor iedere Egyptenaar, de
welgestelden konden zich ook wijn permitteren. Aan de Goden werd zowel bier en
wijn geofferd, maar ook melk kon in bepaalde gevallen tot de offergave behoren.
Offerande
van brood aan Sopdu en wijn aan Hathor door Amenhotep III
Bier werd in het Oude
Egypte altijd vers gemaakt daar het niet lang kon bewaard worden. Wijn kon
langer bewaard worden, zij het in aarden kruiken in plaats van op vaten zoals
wij dat heden kennen. Melk diende sowieso vers te zijn, daar deze reeds na
enkele uren onder invloed van de hitte van het Egyptische klimaat al kon
verzuren. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden
van de offerdranken.
De Goden dienden ook
gevoed te worden. Naast het offeren van drank zoals bier en wijn, werd er in de
tempels ook dagelijks vers gebakken brood geofferd. Maar ook andere
voedingswaren, zoals groenten en fruit tot compleet bereide gerechten.
Offerdragers
met zowel bereide als verse voedingswaren
Alles werd dagelijks enkele
uren voor zonsopgang in de tempelkeukens vers bereid. Vervolgens
werden de voedingswaren naar de tempel gebracht waar deze in ontvangst genomen werden door de priesters
die het voedsel zegenden en later tijdens de eredienst aan de God
aanboden. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden
van de offerspijzen.
Naast het aanbieden van
voedsel en drankoffers aan de God werden in het Oude Egypte dagelijks ook
bloemen en planten in de vorm van boeketten en kransen geofferd aan de Goden. Praktisch
alle tempels hadden op hun domein uitgebreide bloemen en plantenkwekerijen om
een dagelijkse aanvoer van verse bloemen en planten te kunnen garanderen.
Renenutet
die papyrusplanten aangeboden krijgt door Thoetmozes IV
Stele
te Deir el-Medinah
Ook de planten werden gewijd voor men ze aan de God offerde. In het bestand in bijlage
vinden jullie de ritus voor het inwijden van de bloemen en planten.