Er is hier al veel inkt gevloeid en al veel heb ik mijn ergernis geuit over het verkeer. Ik dank eenieder die ertoe heeft bijgedragen dat we dit hebben overleefd zonder noemenswaardig incident. Het mag een wonder heten. Volgende opdracht in China ga ik proberen om een Chinees rijbewijs te halen, moeilijk kan het niet zijn. Enig probleem zoals ik het nu bekijk is misschien dat de vragen in het chinees zullen zijn, maar ach wat zou dat. BTW, je hebt een rijbewijs nodig als je met een door benzine, gas of diesel aangedreven voertuig rijdt, maar niet als je een van de elektrische krengen bestuurt, wat al heel wat verklaart.
Zijn er geen regels in China wat betreft het verkeer.Zo lijkt het erop, maar natuurlijk zijn die
er wel, alleen, ze worden nogal ruimschoots geïnterpreteerd.Beeld u in; je kan je geen ergere doodzonde
bedenken in het verkeer in Belgie.Goed,
u hebt deze doodzonde vast, door rood licht rijden, tegen de richting rijden,
met de richting mee rijden, door een richtingsstraat rijden tegen de opgegeven
richting, zonder te kijken op een straat draaien, elke 17 seconden op je hoorn
drukken.Dit is hier de normaalste zaak
van de wereld, meer nog, hier overleef je niet als je je aan de regels houdt.
En, vooral niet vergeten, een voetganger en fietser maken
geen deel uit van het verkeer, dus daar wordt helemaal geen aandacht aan
geschonken.
Zijn er dan echt geen regels, jawel er zijn 2 belangrijke
regels;
Misschien
wel de meest onluisterende confrontatie die ik ben aangegaan.
Jurgen heeft in een van zijn mails mooi verwoord en het als volgt geschreven en
ik kan het niet mooier;
The pursuit of delicate
harmony. Een rustig werktempo, afgewisseld met in de
rij staan voor allerlei speeches, state of the art werkmateriaal en staalharde
werkethos.
Maar
toch, het volgende in de reeks te onthouden zaken;
·1 man werken en 7 man kijken.
·Geen respect voor andermans werk.
·Middagslaapje op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen.
·GSMen, Smartphones en GSMen, een hele dag en meer.Honderden fotos van schermen en van niks
weten.
·Branden, lassen en branden en ..een gaatje boren, wie
doet dat nu, we branden er wel een gat in, we lassen er wel een beugel aan.
·Gedaan met logisch denken, we doen zoals de leader het
zegt.
·Pick up your fights je kan toch niet alles
naar je hand zetten, een harde les die je hier noodgedwongen wel moet leren, je
kan niet alles winnen.
·Na middernacht vind je hier niemand meer, maar om de waarheid
geen geweld aan te doen, er was een (1) shift , een (1) operator, de
scarecrow die altijd bezig was, soms was ik snachts een controle toer aan
het lopen en dan scheen hij, verdoken op een of ander platform, naar je, met
zijn zaklamp om te zeggen, kijk, hier ben ik.
Het is zover, mijn
shipment is vertrokken met de meeste kleren ( enkel warme truien heb ik nog
nodig) en allerhande spul,mijn fiets,
vliegers en zo meer, ge weet wel dingen die ge niet nodig hebt maar waarvan je
denkt , dat kan in die vier maand wel eens van pas komen. En die ge dus laat
verschepen en nu dus terug.
Dat betekent ook dat er een einde in zicht is. Ze zullen
vanaf nu het heft zelf in handen moeten nemen.Nog een paar zaken voorbereiden en begeleiden, nog een hoop vragen
beantwoorden en huskadee, weg ermee.
Was ik enkele weken ronduit bezorgd en sceptisch , nu is dat
deels verdwenen maar ik blijf ervan overtuigd dat het niet lang zal duren
vooraleer ze in hun betweterij het grondig gaan verknoeien.
Hopelijk met enkel gevolgen voor productie en geen serieuze gevolgen voor mens
en of milieu, dat wensen we niemand toe en zou ook niet mogen als ze de
beveiligingen in dienst houden.
Hun grootste probleem ligt niet bij de reactor, maar bij alles wat erna komt,
en om die problemen te omzeilen gaan ze liggen klooien met de reactor, met alle
gevolgen vandien.Zelfs nu we er nog
zijn zijn ze , om het beleefd te zeggen, aan het foefelen, en zijn dan verbaasd
dat we het bijna onmiddellijk merken.Ach, het is een leercurve en ze zijn maar pas begonnen, ze zullen nog
wel een paar keer vallen en opstaan, zolang ze alleen hun knietjes maar zeer
doen is het niet erg, wat moederkeszalfen weer verder.
En dan rest me de vraag, zou ik het weer doen, was het het
waard.Voorlopig vind ik dat zelf een
behoorlijk moeilijke vraag.Het heeft
ontegenzeggelijk enkele behoorlijke nadelen.Lang van huis weg, uw beste vriend en lief is al snel uw rechterhand, de
fustraties, het eindeloos ergeren aan beterweters, ik kan nog steeds geen
begrip opbrengen voor ronduit geknoei door mensen die ondanks goede (en goed
bedoelde )raad toch het tegendeel willen doen.Het gedraai en vlakaf liegen als je tot de ontdekking komt dat er
tijdens de nacht toch brandbare producten gebruikt worden, tegen alle
veiligheid in.Ge weet wel(of ook niet)
dat soort zaken waaraan een mens zich ergert.
Maar het heeft ook een gans scala aan voordelen, zo eens de baas mogen
spelen.Je leert op een korte periode
ontzettend veel bij.Je leert best wel
interessante mensen kennen, niet echt veel chinezen moet ik toegeven.Ge leert ook toegeven, samenleven met 8 man
die niet noodzakelijk tot uw beste vriendenkring horen, of ooit vriend worden
genoemd.
Ronduit een verademing was om weg te zijn uit de verstikkende omgeving van het
werk in Antwerpen, bezig te zijn met wat plastiek maken is, zonder daarbij de
veiligheid uit het oog te verliezen, niet de artificiële veiligheid waarmee we
in Antwerpen mee geconfronteerd worden, maar de dingen die ertoe doen.
En niet vergeten het financiële plaatje.Maar daar staat lijnrecht tegenover het gemis van de kinderen, vrouw,
vrienden familie.
De volgende uitdaging ligt al te wachten, maar eerst en
vooral , genieten van thuiskomen binnen enkele dagen.Over enkele maanden zien we wel weer.En mijn baas moet natuurlijk ook zijn
toestemming geven, misschien nog het grootste obstakel.