Afspraak in de lobby, vanwaar we met de bus, op uitnodiging
van de plantmanager naar restaurant Jin Lin, Hangsan gaan.Specialiteit zijn de streekgerechten van
Sanshi, uit de Hunan provincie.De area
is bekend voor zijn tarwemeel en de daaruit gemaakte noedels.
Er stond ons een piece montée te wachten die niet zou misstaan op een chique
bruiloft bij ons.
Maar eerst kregen we een copieuze maaltijd voorgeschoteld.
Aan een grote ronde tafel gezeten, met in het midden een draaiend deel, worden
er achtereenvolgens een keur aan vlees, vis, groenten, gevogelte en niet nader
te benoemen zaken geserveerd, het een al mooier gepresenteerd dan het ander.
Vlees van de dijen van de eend, eendetong (taai man, taai en weinig smaak), het
laatste stuk van de eend, zeer zacht (als het is wat ik denk dat het is ),
okra en yam, soep van zeekomkommer en voor de jarige volgens aloud traditioneel
gebruik, noedels, hoe langer de noedel die je in je mond kan krijgen, hoe
langer je leven.
En dus taart, veel taart, zo ergens tussen de vis en de inktvis in tomatensaus
en de gestoomde oesters.
Na veel glazen water en heildronks op de Chinezen, de firma,
de jarige en de werknemers sluiten we af met een nachtje op de plant, het werk
wacht niet en de job must go on.
KRAK
Gedaan met fietsen, 2e rit, na een half uur rijden langs een schoon
paadje, een soort draafpad, kom ik aan een vettig stukje, ontzettend plakkend
zand, zwaar en redelijk diep.Verkeerd
geschakeld, een tak, ik weet het niet, maar het resultaat blijft hetzelfde, een
gebroken derailleur.
Het kost me anderhalf uur om terug te raken en de fiets ietwat toonbaar te
maken (het had hevig geregend vannacht en vanmorgen) en dan op zoek naar iemand
die dit even kan fiksen.
De eerste , een Merida verdeler weigert, geen Merida voor mij sé, het zal hem leren,
bij de tweede meer succes, een Giant winkel die me meeneemt naar een achteraf
steegje waar er drie man op de grond zit, bij het licht van een klein peertje,
te werken aan elektrische brommerkes enz.
Op een half uur steekt er nieuwe derailleur onder, met nieuwe kabel, afgesteld,
ketting gesmeerd en v96 yuan lichter keer ik moe maar tevreden huiswaarts.
Cold, cold heart
Hard done by you
Some things lookin' better, baby
Just passin' through
And it's no sacrifice
Just a simple word
It's two hearts livin'
In two separate world
But, it's no sacrifice
No sacrifice
It's no sacrifice, at all
Elton John - Sacrifice
Feliç aniversari
Blij dat we dit samen mogen meemaken
Vandaag mijn fiets uitgepakt, in elkaar gestoken en een rit
gemaakt van een 3-tal uur.
Het was nodig na de laatste dagen op de plant, we zitten in de fase van
mechanical completion, dat is het punt waar de firma die de eigenlijke
uitvoering zegt; voor ons is alles gebouwd.En waar Haoda, waar wij dus voor werken en de eigenaars van de plant
zeggen, jamaar dat en dat en dat nog enz.
Er zijn ook andere contractorfirmas aanwezig, Zwitsers voor de compressors,
Honeywell voor het besturingssysteem en een Duitse, niet te noemen, firma die
de hogedrukpompen en leidingen levert en mee de montage opvolgt.
En het is deze laatste firma, die niet genoemd mag worden, die het een beetje
uithangt.Nadat gebleken was dat de
electrodes aan de reactor slecht waren en we deze door de reserves hadden
vervangen bleek dat door de regen ook deze na enkele dagen om zeep waren.Blijkt dat ze niet buiten gebruikt mogen
worden en slechts 50°C mogen zien.Dat
is dus mooi maar niet handig voor een reactor die tijdens opwarmfase 140°C
heeft en een leven in de gezonde buitenlucht spendeert, enfin, wordt vervolgt.
En deze firma, die niet genoemd mag worden, heeft een achterstand van een 8-tal
maanden, herinner u dat we normaal al eind februari zouden afreizen, heeft een
stukje pijp te klein gemaakt, echt waar een klein stukje maar, zon halve meter.Geen probleem, een klein tussenstuk is zo
gemaakt zal u zeggen, dat is correct, maar niet bij deze firma, wiens naam niet
genoemd mag worden, het stuk was zon 9 weken geleden besteld, werd dan direct
gemaakt, natuurlijk geen plobleem, en opgestuurd, vier weken toch nog maar eens
voorzichtig geïnformeerd, ach ja, we sturen het op, geen plobleem, 2 weken
geleden, heum, we wachten wel op dat stuk, hoe zit het ermee, ochja, dat stuk,
het is bij de spuiterij, dan direct inpakken en opsturen, geen plobleem,
volgende week donderdag in het er.Donderdag
kwam en u raadt het al, de krat gaat open en ..geen pijpstuk, even bellen,
euh, dat stuk, euh de verzender is dat vergeten, we zullen dat rechtzetten, euh
we dachten dat dat niet zo belangrijk was dat stuk, we zullen dat zo snel mogelijk
maken en opsturen, donderdag misschien
Dat, en de laat ons op zijn zachts zeggen, de arrogantie van de twee werknemers
van deze firma ter plaatse, maakt het moeilijk werken, temeer daar we nu het
doorblazen van alle leidingen (nodig om alle roest, vuil, lasslakken e.d. eruit
te blazen) nu in omgekeerde volgorde moeten doen door een ontiegelijk klein
leidingetje, en hoogstwaarschijlijk toch nog eens andersom, wat weer twee weken
achterstand kan opleveren.
Misschien nog maar even de fiets pakken om stoom af te
blazen.
de tijd staat niet stil, maar vooruitgang maakt een stad niet noodzakelijk mooier, toch vind je ook in deze miljoenenstad soms gebouwen die de tijd even doen stilstaan.