KERK & TOERISME BRUSSEL v.z.w. wil het Brusselse in hoofdzaak religieuze kunstpatrimonium beter bekend en toegankelijk maken door informatie, animatie, onthaal en vorming, in een christelijk en kunsthistorisch perspectief.
MB Maria Bogaert PW Paul Wieërs GvE Guido van Eeden LF Luk Faems MG Michel Govaerts JPVB Jean-Pierre Van Binnebeek
Beoordeel dit blog
KERK EN TOERISME BRUSSEL
26-12-2014
De aanbidding van de herders
DE AANBIDDING VAN DE HERDERS
Bijbel (Lc.2,8-20)
8 In de omgeving bevonden zich herders die in het open veld gedurende de nacht hun kudde bewaakten. 9 Plotseling stond een engel van de Heer voor hen en zij werden omstraald door de glorie van de Heer, zodat zij door grote vrees werden bevangen.
10 Maar de engel sprak tot hen: Vreest niet, want zie, ik verkondig u een vreugdevolle boodschap die bestemd is voor het hele volk. 11 Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van David. 12 En dit zal voor u een teken zijn: gij zult het pasgeboren kind vinden, in doeken gewikkeld en liggend in een kribbe.
13 Opeens voegde zich bij de engel een hemelse heerschare; zij verheerlijkten God met de woorden: 14 Eer aan God in den hoge en op aarde vrede onder de mensen in wie Hij welbehagen heeft.
15 Zodra de engelen weer van hen waren heengegaan naar de hemel, zeiden de herders tot elkaar: Komt, laten we naar Betlehem gaan om te zien wat er gebeurd is en wat de Heer ons heeft bekend gemaakt. 16 Ze haastten zich er heen en vonden Maria en Jozef en het pasgeboren kind, dat in de kribbe lag.
17 Toen ze dit gezien hadden, maakten ze bekend wat hun over dit kind gezegd was. 18 Allen die het hoorden, stonden verwonderd over hetgeen de herders hun verhaalden. 19 Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en overwoog ze bij zichzelf.
20 De herders keerden terug, terwijl zij God verheerlijkten en loofden om alles wat zij gehoord en gezien hadden; het was juist zoals hun gezegd was.
Betekenis
Gods Zoon is allereerst gekomen voor iedereen, in het bijzonder voor de kleinen. Hij wordt dan ook eerst herkend door kleine mensen: herdersknechten, marginalen; alleszins niet door schriftgeleerden.
Feestdag
(als onderdeel van het geboorteverhaal) 25 december
Devotie
???.Ofschoon de hoveniers een altaarstuk bezaten in de O.-L.-Vrouwekathedraal, door Frans Floris (1568) met op het middenpaneel dit tafereel, is er van een echt patronaat geen sprake.
Voorstellingswijze
Geleidelijk aan nemen de herders een belangrijke plaats in op de kerstvoorstelling:
1) (op de achtergrond) s Nachts scheurt de hemel open en daarin verschijnen een of meerdere engelen aan enkele herders om hen het goede nieuws van Jezus geboorte te verkondigen. De herders die hun kudde bewaakten worden blij verrast.
2) Ze begeven zich op weg, komen aan en kijken (over een omheining) toe.
3) Ze staan in aanbidding bij het Kind. Deze laatste houding blijft de standaardvorm, zij het vaak als sluitstuk van een verhaal in combinatie met de voorafgaande handelingen.
Herders
- van alle leeftijden: oudere en jongere, ook herdersknapen; ook herderinnen
1) de verkondiging (oudste traditie) (Lc.2,8-14): Op de achtergrond wordt een groep herders die haar kudde bewaakte, door een of meerdere engelen verrast: plotseling... zodat zij door grote vrees werden bevangen (d.i. dus niet gewekt). Van deze hemelse boodschappers krijgen zij het bericht dat hun Redder geboren is.
In een volgende etappe:
2) begeven ze zich op weg, soms in volle vaart, Ze haastten zich er heen (Lc.2,16a)
en wijzen elkaar de kribbe aan: cfr. zeiden... tot elkaar: Komt, laten we naar Betlehem gaan om te zien wat er gebeurd is... (Lc.2,15bc),
3) komen aan: en vonden Maria en Jozef en het pasgeboren kind (Lc.2,16b)
4) of zijn reeds in aanbidding bij het Kind: cfr. ibidem (Lc.2,16b)
- verwarmen zich aan een vuurtje: omwille van de koude s nachts: die in het open veld gedurende de nacht hun kudde bewaakten (Lc.2,8); en/of verwijst naar de wintertijd (rond 25 december).
- met hun schapen (cfr. Lc.2,8): herders die in het open veld ... hun kudde bewaakten.
- herdersstaf
- soms een hond: hulp bij het hoeden van schapen
- dragen gaven met zich mee, en tonen deze bij aankomst, zoals hanen en schapen: echter niet ver-
meld in het bijbelverhaal.
- doedelzak, fluiten en andere muziekinstrumenten
engelen
- ver op de achtergrond (goed kijken!), in de hemel verschijnen engelen die de herders het goede nieuws komen brengen dat hun Redder geboren is (Lc.2,11-12).
- begeleid door vele kleine zwevende engeltjes (een hemelse heerschare; Lc.2,13a)
- begeleid door een schare zingende en musicerende engelen (zij verheerlijkten God met de woorden: ...; Lc.2,13b)
- één of meerderen houden (samen) een banderol met de tekst van Lc.2,14 volgens de vulgaat-vertaling; hetzij meestal beperkt tot Gloria in excelsis Deo (Eer aan God in den hoge), hetzij soms geheel, met het vervolg: et in terra pax hominibus bonae voluntatis (en op aarde vrede onder de mensen van goede wil) (doch vanuit de meer getrouwe vertaling uit het Grieks: aan de mensen die Hij lief heeft).
- veelkleurige kledij, zelfs hun vleugels zijn polychroom rood, groen en blauw
Christuskind
- kijkt naar de herders ter begroeting
Maria
- /
Jozef
- geeft uitleg over het hele gebeuren aan aandachtige herders.
- óf (?) drukt zijn verwondering uit over wat de herders hem vertelden (Lc.2,17-18)
locatie
1) verkondiging: in het open veld (Lc.2,8), kampvuur, tent
2) onderweg: een kronkelende weg die van de achtergrond leidt naar het de Geboortegrot op de voorgrond
3) aankomst en 4) in aanbidding en 5) andere activiteiten: binnen de stal / grot, in een nabij gang of in een weiland
voorwerpen: kruiken, manden...
compositie
Wanneer verschillende fasen tegelijkertijd afgebeeld staan als één verhaal, kijkt de toeschouwer vanuit het hoofdtafereel van de Aanbidding verder naar de achtergrond waar andere herders nog onderweg zijn en a.h.w. in flashback uiteindelijk naar de achtergrond waar de aankondiging van de engelen nog afgebeeld staat. Tekst : Rudy Mannaerts - Toerismepastoraal Antwerpen Foto JPVB: Kerstmis in de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg. - Beeldengroep van May Claerhout.
Historische gebeurtenissen in de Brusselse kathedraal
Historische gebeurtenissen
in de Brusselse kathedraal
HERTOGDOM BRABANT
1047 Kapittelkerk en
overbrenging van de relieken van Sint Goedele
1312 Uitvaart van Jan
II, hertog van Brabant
1330 Uitvaart van
Margaretha van York, echtgenote van Jan II (1)
BOURGONDISCHE TIJD
1435 Kapittel van de Ridders van het Gulden Vlies
bijeengeroepen door Filips de Goede
1446 Uitvaart van Catharina van Valois, echtgenote
van Karel de Stoute
1480 Doopsel van Margaretha van Oostenrijk, dochter
van Maria van Bourgondië en Maximiliaan van Oostenrijk
HABSBURGSE/SPAANSE TIJD
1498 Doopsel van Eleonora, dochter van Filips de
Schone en Johanna van Castilië
1516 Karel V wordt uitgeroepen tot koning van Spanje
1568 De graven Egmont en Hoorne worden opgebaard
1599 Blijde Inkomst van de aartshertogen Albrecht en
Isabella
1622 Uitvaart van aartshertog Albrecht
1650 Bijzetting van aartshertogin Isabella,
overleden in 1633
OOSTENRIJKSE TIJD
1745 Uitvaart van aartshertogin Maria-Anna,
echtgenote van Karel van Lorreinen
1780 Uitvaart van Karel van Lorreinen
FRANSE TIJD
1803 Te Deum in aanwezigheid van Napoleon
VERENIGD KONINKRIJK DER NEDERLANDEN
1815 Te Deum voor de overwinnaars van de slag bij
Waterloo
KONINKRIJK BELGIË (2)
1926 Huwelijk van prins Leopold en prinses Astrid
1934 Uitvaart van koning Albert I
1935 Uitvaart van koningin Astrid
1959 Huwelijk van prins Albert en prinses Paola
1960 Huwelijk van koning Boudewijn en koningin
Fabiola
1962 De kapittelkerk wordt tot kathedraal verheven
1965 Uitvaart van koningin Elisabeth
1993 Uitvaart van koning Boudewijn
1995 Bezoek van paus Johannes-Paulus II
1999 Huwelijk van prins Filip en prinses Mathilde
2014 Uitvaart van koningin Fabiola
(1) exacte datum niet gekend.
(2) De laatste rustplaats van de overleden leden van
het Belgische koningshuis is de crypte in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken.
MG
MG
MONUMENTUM BELGII GUBERNATORUM. Graftombe van de
landvoogden van België voor het altaar in de Sacramentskapel van de
Sint-Michiel-en-Goedelekathedraal. Een sluitsteen : eenvoudiger kan het
niet. Hier rusten de aartshertogen Albrecht en Isabella, prins Jozef-Ferdinand
van Beieren en prins Karel van Lorreinen.
Hiëronymus Duquesnoy de Jonge (Brussel, 1602 - Gent, 1654), beeldhouwer en architect, was de zoon van Hiëronymus Duquesnoy de Oudere, vooral bekend van het Brussels Manneken, en de broer van Frans Duquesnoy.
Hij kreeg zijn opleiding van zijn vader in Brussel, en vertrok in 1618 samen met zijn broer Frans naar Rome om zijn opleiding te voltooien. Na een ruzie gaan ze uit elkaar en werkt hij achtereenvolgens in Madrid, Lissabon en Florence. In 1641 keert hij terug naar het atelier van zijn broer in Rome. Na diens dood in 1643 (a) komt hij terug naar Brussel, waar hij carrière maakt. De barokke werken van zijn broer blijven een voorbeeld voor hem. Samen met Artus Quellinus en Rombout Pauwels verspreidde hij de gematigd barokke stijl in de Nederlanden.
In 1644-1646 maakt hij vier apostelbeelden - met name Paulus (1), Thomas (2), Mattias (3) (b) en Bartholomeus (4) - voor de kapittelkerk van Sint-Michiel en Sint-Goedelein Brussel, waarvan hij tevens de Onze-Lieve-Vrouwekapel ontwierp. Hij wordt in 1651 benoemd tot hofarchitect en -beeldhouwer. Hij maakte verschillende portretten van aartshertog Leopold Willem.
Een van zijn meesterwerken is zeker het beeld van de Heilige Ursula (1651) in de Zavelkerk te Brussel, te vinden in de barokke grafkapel (c) van de familie 'von Thurn und Taxis', oprichters van het internationale postwezen (d).
Ook in de Brusselse Kapellekerk zijn er twee apostelbeelden van zijn hand: Mattias (5) en Filippus (6).
Vanaf 1651 was hij echter vooral werkzaam aan het praalgraf van bisschop Antoon Triest (e) in de Sint-Baafskathedraal te Gent. Dit monument toont Maria en Christus die op de halfliggende bisschop neerkijken. Het levenseinde van Duquesnoy de Jonge oogt minder fraai. In 1654 werd Hiëronymus in de Gentse kathedraal betrapt op 'vuile manieren', hiervoor veroordeeld en terechtgesteld.
(a) Volgens sommigen zou Hiëronymus verantwoordelijk kunnen zijn voor de dood van zijn broer, jaloers als hij was over diens succes.
(b) Het bordje onder het beeld vermeldt verkeerdelijk Thaddeus.
(c) Deze kapel bevindt links van het koor.
(d) Een gedenkplaat in de Regentschapsstraat op de hoek met de Kleine Zavel, schuin tegenover de Zavelkerk, vermeldt: [Hier stond tot in het jaar 1872 het herenhuis der prinsen 'de la Tour et Tassis' in de nabijheid waarvan François de Tassis in 1516 de eerste internationale postdienst heeft ingericht]. Oorspronkelijk ging het om de familie 'de la Torre', die hun naam wijzigden in 'del Tasso'. Thurn und Taxis werd dan in het Frans Tour et Taxis (of Tassis).
(e) Bisschop Antonius Triest (Beveren-Waas 1577 - Gent 1657), niet te verwarren met kanunnik Petrus Jozef Triest (Brussel 1760 - Gent 1836).
Bronnen: De Kathedraal van Sint-Michiel & Sint-Goedele (Lannoo, 2000) en Wikipedia.
Dit mooie beeld van Hiëronymus Duquesnoy de Jonge vinden wij terug op drie verschillende plaatsen.
Beginnen wij met Brussel. Het oorspronkelijke beeld (1) in steen stond in de nis van de voorgevel van de Sint-Annakapel in de Bergstraat, halverwege de Grote Markt en de kathedraal. De gevel en het beeld hebben het bombardement van de troepen van Lodewijk XIV op de Grote Markt en omgeving in 1695 overleefd. In 1885 werd het beeld naar de Sint-Goedelekerk overgebracht, de huidige Sint-Michiel-en-Goedelekathedraal, waar het beeld zich nog steeds bevindt. Het staat spijtig genoeg wat verloren in de noorderdwarsbeuk. Duquesnoy, die in de Bergstraat woonde, had het beeld aan de Sint-Annakapel geschonken, nadat de Jezuïeten het hadden geweigerd omdat zij een beeld in marmer hadden besteld.
De Sint-Annakapel moest plaats ruimen voor de Noord-Zuidverbinding en werd in 1927 gedeeltelijk gesloopt. In 1958 werd de overgebleven westgevel gedemonteerd en niet ver daar vandaan heropgebouwd, met name tegen de noordkant van de Magdalenakerk. In de nis van deze Sint-Annagevel werd dan een kopie (2) van het originele beeld geplaatst. Dit stadskerkje, gelegen aan de Magdalenasteenweg tussen het Centraal Station en de Grote Markt, is een oase van rust.
Duquesnoy maakte voor de Jezuïeten alsnog een tweede origineel (3), in marmer ditmaal. Bij de opheffing van de Jezuïetenorde in 1773 werd het beeld waarschijnlijk verkocht. Rond 1830 kwam het in het bezit van baron Van de Venne. Het siert thans het grafgedenkteken van de familie Leyen-Van de Venne in de zuiderzijkapel van de Sint-Janskerk te Mechelen.
De drie beelden zijn ongeveer 1m70 groot, op mensenmaat dus. Het geheel straalt een innerlijke rust uit en de compositie zou verwijzen naar P.P. Rubens.
Bronnen: De Kathedraal van Sint-Michiel & Sint-Goedele (Lannoo, 2000) en Wikipedia.
Joannes
Roucourt, plebaan van de Sint-Goedelekerk (1667-1676)
Afbeelding op het voorblad van Aen-leydinge tot de deught van penitentie,
ofte Oprechte bekeeringhe des sondaers. Door J.(oannes) R.(oucourt)
P.(riester), 1673.
Priester
Joannes (Jean, Jan) Roucourt (Leuven, 1636 - Brussel, 1676) was een
christelijke theoloog, die in de periode 1667-1676 de functie van plebaan
vervulde bij de kapittelkerk van Sint-Michiel en Sint-Goedele te Brussel.
Roucourt
was de zoon van lakenmaker Theodorus en Joanne Verwijst. Zijn voorouders kwamen
waarschijnlijk uit het Luikse en de oorspronkelijke familienaam was 'de
Rocourt'. Joannes heeft theologie gestudeerd aan de Oude Universiteit Leuven,
volgde colleges op 'de Burght' en behaalde in 1660 de 'sacrae theologiae
baccalaureus'. Vanaf dat jaar studeerde hij ook filosofie en in 1663 behaalde
Joannes zijn 'sacrae theologiae licentiatus'. In het afstudeerwerk van Gerardus
van der Masen Tractatus de Aristotelis metaphysica (1661-62), wordt hij
vernoemd als professor aan de Universiteit van Leuven.
In de
periode 1667-1676 was Joannes als plebaan van de kapittelkerk van Sint-Michiel
en Sint-Goedele verantwoordelijk voor de zielzorgtaken in de omliggende
parochie. Hij stond bekend als vader van de armen en leefde zelf in grote
soberheid. Indien hij gebruiksmiddelen kreeg van welgestelden, verkocht hij
deze en verdeelde de opbrengsten onder de 'souffrants de Jésus-Christ'. Zijn
vrijgevigheid was blijkbaar zo groot, dat hij regelmatig bij zijn vrienden
moest aankloppen om in zijn eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.
Joannes
Roucourt heeft middels een aantal publicaties zijn sporen nagelaten in de
geschiedenis van de christelijke theologie, vooral op het gebied van de
penitentie. Zijn werken zijn gebaseerd op een sterke pastorale gedachte en vrij
van doctrines. Hij wenste dat de belijders van de penitentie ook actief
oefenden in de christelijke deugden en werkten aan het voorkomen van hun gebreken,
zoals godslastering en vloeken. De Italiaanse kardinaal Giovanni Bona
complimenteerde Roucourt in 1674 met zijn boeken en schreef o.a.: Ik prijs
uw methode van vragen en antwoorden, die heel geschikt is om gelovigen te
instrueren en ketters te overtuigen. Waar anderen niet in slagen door het
schrijven van (te) dikke boeken, bent U in staat om in een korte bewoording de
essentie weer te geven. Joannes was ook referent van theologische werken.
Terwijl
Joannes eenieder nog van raad voorzag, is hij op 26 september 1676 aan een
kwaadaardige koorts te Brussel overleden. Hij was toen amper veertig jaar oud.
Hij is begraven in de kapittelkerk van Sint-Michiel en Sint-Goedele,
waarschijnlijk in het graf van de familie Schockaert die een grote achting voor
hem had.
Voor het
overlijdensbericht van Johannes Roucourt, bewaard in
het Rijksarchief te Anderlecht, verwijzen wij naar [commons.wikimedia.org/wiki/File:Joannes_Roucourt_death_notice].
Naar
de Wikipediapagina Joannes Roucourt, geschreven door Kees Recourt.
Luminaris
of lichtbalk Het koperen geheel bestaat uit
twee of vier pilaren op stenen sokkels als steun voor een horizontale
kandelaar. De functie is het mystiek verlichten van een altaar, schrijn,
heiligenbeeld, enz.
Zoutleeuw,
overblijfsel in de Sint-Leonarduskerk
In de Sint-Leonarduskerk van Zoutleeuw
was er vroeger een luminaris. In de vloertegels zijn er nog sporen zichtbaar.
Toen Willem I van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in 1827
land
wou bijkopen, werd er veel koper verkocht. Misschien is dit de reden waarom de
luminaris in Zoutleeuw en op vele andere plaatsen is verdwenen, ook in de
Sint-Michiel-en-Goedelekathedraal te Brussel.
Xanten, luminaris in de Sankt Victor Dom
Voor
een kunsthistorische studie over de luminaris van Zoutleeuw vragen wij jullie
hulp. Mogelijk weet je een antwoord op volgende
vragen: lWaar bevindt zich de luminares van Brussel ? lZijn er nog op andere plaatsen overblijfselen of sporen te vinden ? lHeeft er iemand oude afbeeldingen van een luminaris ?
De Heilige Madeleine-Sophie Barat werd in 1779 geboren in een familie van kuipers in Joigny (Bourgondië), halfweg tussen Parijs en Dijon. Zij sterft op Hemelvaartsdag 1865 in Parijs. Op twintigjarige leeftijd sticht ze samen met jezuïet Joseph Varin, bevriend met haar broer-priester, een nieuwe congregatie onder de naam Les Religieuses du Sacré Coeur de Jésus. Deze orde gewijd aan de verering van het Heilig Hart van Jezus, zet zich in voor het onderwijs aan jonge meisjes. In 1801 opent ze in Amiens het eerste klooster. Amper 26 jaar wordt ze tot algemeen overste van de nieuwe congregatie verkozen. Ze bezoekt over een periode van veertig jaarde meer dan honderd kloosters die onder haar bezielende leiding in verschillende landen tot stand kwamen.
In België richt zij onder andere in 1836 een huis voor religieuzen opin Sint-Pieters-Jette (1). In 1904 brachten de uit Frankrijk verdreven religieuzen van het Heilig-Hart het lichaam van hun stichteres, de ondertussen eerbiedwaardige moeder Barat, over naar deze gemeenschap in België. Haar ongeschonden lichaam (2) werd gedurende bijna honderd jaar bewaard in een schrijn in het Heilig-Hartklooster aan de Heilig-Hartlaan te Jette. In 1908 werd ze zalig verklaard en toen werd een neogotisch schrijn in verguld brons ontworpen door een zekere Scherer en gerealiseerd door de edelsmederij Bourdon uit Gent. De heiligverklaring door paus Pius XI volgde in 1925.
In 1998 verhuisde de kleiner geworden zustergemeenschap van de Heilig-Hartlaan in Jette naar de Overvloedstraat in Sint-Joost-ten-Node. De zusters namen het schrijn met hun stichster mee naar hun nieuwe onderkomen. In juni 2009, na 105 jaar, keerde het lichaam van Mère Barat terug naar Frankrijk en kreeg haar schrijn een definitieve plaats in de Heilig-Hartkapel van de Sint-Franciscus-Xaveriuskerk te Parijs, place du Président Mithouard, ten zuiden van de Dôme des Invalides (3), dicht bij de plaats waar ze lange tijd heeft geleefd. Het moederhuis van de orde bevond zich in het Hôtel Biron (4),
(1) Thans
Jette.
(2) Bij het
openen van de kist in 1893 heeft men haar lichaam intact teruggevonden,
onverklaarbaar want ze zou niet gebalsemd zijn geweest. In 1908 heeft men een
gezichtsmasker aangebracht.
(3) Metrohalte
St François Xavier.
(4)
Hier aan de boulevard des Invalides is nu het Musée Rodin gevestigd.
Foto 1:
glasraam uit de reeks heiligen met een speciale devotie tot het Heilig Hart in
de Basiliek van Koekelberg, vooraan rechts op de tweede verdieping van de
kooromgang.
Foto
2: schrijn met het lichaam van Mère Barat in de Franciscus-Xaveriuskerk te
Parijs.
Michel
Govaerts, oud-leerling van de Heilig-Hartschool (1949-1951).
Bronnen:
Kerk & Leven (13 mei 2009), www.rscj.com, www.rscjinternational.org, Franse
Wikipediapagina 'Madeleine-Sophie Barat'.
Naar
aanleiding van het 13de eeuwfeest van het overlijden van de Heilige Goedele
(Gudula), heeft de heemkring De Faluintjes een gelegenheidspublicatie
uitgegeven, in samenwerking met de Stad en de Erfgoedcel Aalst en met de steun
van de Provincie Oost-Vlaanderen.
In
de publicatie EEN MAAGD BELAAGD leveren 20 auteurs vanuit hun specifieke, al
dan niet academische invalshoek, een bijdrage over de Heilige Gudula.
Gudula 2012 ... een
jubeljaar
Het levensverhaal van Gudula: de
Vita Gudilae
Een archeologische kijk op de
ontwikkeling van de dorpskern van Moorsel
Wenemar: een 9de-eeuwse moord
verpakt in de Vita Gudilae
De Heilige Berlendis en het
klooster van Moorsel
De sibbe van Gudula
De geschiedenis van Sint-Gudula
(beeldverhaal)
Het Hof ter Hamme te Herdersem bij
Aalst
De duivel en de kaars: het befaamde
wonder uit de Vita Gudilae
De relieken van de Heilige Gudula
De Gudulaverering te Moorsel
De Gudulakapel en haar vrome
weldoener
Antoon Blancart, de schilder van de
tien doeken in de Gudulakapel te Moorsel
De Heilige Gudula in de spiegel van
de legende
Goedele, een Brusselse heilige?
Sint-Goedele (beeldverhaal)
Hoe de Heilige Gudula verscheen in
Lochem
Beelden van Sint-Gudula, een
heilige uitgebeeld
Het Gudula-officie
Sankt Gudula in Rhede
In de naam van Gudula. Aalsterse
verenigingen en organisaties
Bibliografie
De
prijs van dit 304 paginas tellende en rijkelijk in kleur geïllustreerde boek
bedraagt 20. Verzendingskosten 5.
Max van der Linden werd op 1 juni 1922 in Nodebais (Waals Brabant) geboren.
Hij werd in een landelijke omgeving opgevoed en in 1941 ging hij naar het Seminarie van Mechelen dat hij in 1945 verliet.Nadat hij 4 jaar in de keramiekschool van Ter Kameren in Brussel gestudeerd had, installeerde hij zijn atelier in 1952 in de boerderij van Agbiermont in Nodebais.
(Foto Internet)
Hier wijdde hij zich aan het beroep van keramist en ontving hij tal van bezoekers en vrienden uit alle horizonten.
Het werk van Max van der Linden werd sterk beïnvloed door een brede bekommernis om het sacrale over te brengen.Het is verankerd in het dagelijkse en landelijke leven.Themas zoals muziek, eenzaamheid, dood en angst maar ook solidariteit en ontmoetingen in onze hedendaagse wereld komen sterk aan bod.
Voor Max van der Linden heeft ieder van ons een sacrale boodschap voor de toekomst van de mensheid.
De kruisweg van de Sint-Niklaaskerk van Ottenburg
De kruisweg is één van de waardevolste kunstwerken van de kerk.Hij werd in de jaren negentig besteld en vervaardigd en past uitstekend in de classicistische omgeving van het bedehuis.
Jezus wordt ter dood veroordeeld.
Ecce homo: de menigte eist zijn kruisiging.
Jezus neemt het zware kruis.
Toen brachten ze Hem naar buiten om hem te kruisigen (Marcus 15, 20)
Jezus valt voor de eerste maal onder het kruis
Jezus valt.Niet alleen een mens die valt.Gods Zoon valt.
Als je valt, ben je nog niet mislukt.Zelfs Jezus is gevallen.Dan mag ik, en dan mag jij ook vallen.
Jezus ontmoet zijn H. Moeder
"Uw wonden zijn groot als de zee en niemand die u geneest" (Klaagliederen, 2, 13)
Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen
De eerste mens die in de geschiedenis Jezus Kruis heeft gedragen is geen leerling geweest, heeft er niet voor gekozen, maar is ertoe gedwongen.Dat zijn dingen die tot nadenken stemmen.
Veronica droogt het gelaat van Jezus af
Zij ontvangt het mooiste cadeau, het gezicht van Christus dat in de zweetdoek werd gedrukt. Hoe meer men geeft, hoe meer men zich toewijdt, hoe meer men vergeeft en hoe meer Christus ons leven zal bepalen !
Jezus valt voor de tweede maal onder het kruis
"Zoals een lam dat naar het slachthuis geleid wordt, zoals een schaap dat stom blijft voor zijn scheerders, heeft hij zijn mond niet geopend" (Jes 53,7).
Jezus ontmoet de wenende vrouwen van Jeruzalem
"Als men de groene boom zo behandelt (= de onschuldige Christus), wat zal er dan met de dorre boom gebeuren ? (= de zondaars)".Als iemand verenigd blijft met het groene hout, zal hij vele vruchten dragen.Ontroostbaar klinken hun klaagkreten, even ontroostbaar hun verdriet, hun woede en protest.
De kruisweg van de St-Niklaaskerk in Ottenburg - 2
De Kruisweg van de St-Niklaaskerk in Ottenburg - deel 2
Jezus valt voor de derde maal onder het kruis
Links een farizeeër die tracht zichzelf te rechtvaardigen. "Wee u, farizeeërs, huichelaars ! Gij lijkt op gekalkte graven die er van buiten wel mooi uitzien, maar van binnen vol zijn met doodsbeenderen en allerhande onreinheid" (Mt 23,27).
Jezus wordt van zijn klederen beroofd Jezus wordt van zijn klederen ontdaan om ons te kunnen bekleden met zijn genade in het Doopsel.
Jezus wordt aan het kruis genageld
Het mysterie van het kruis begon reeds in de stal van Bethlehem ...Zo vaak spijkeren wij, mensen, elkaar vast op voorbije zwakheid en tekortkoming.
Jezus sterft aan het kruis
Jezus sterft, Johannes noteert de laatste woorden van Jezus. Eén ervan is gericht tot zijn moeder : "Vrouw, ziehier uw zoon". Maria wordt Moeder van de Kerk, zij neemt onder haar mantel heel het Godsvolk bij zich. Achter Johannes bevindt zich een priester die Eucharistie viert. "Dit is mijn Lichaam, dit is mijn Bloed". Deze woorden verwijzen naar het laatste avondmaal en de Lijdensweg van Jezus.
Jezus wordt van het kruis afgenomen
De mooiste van de mensenkinderen komt verminkt terecht in de armen van zijn moeder. Al zijn discipelen, zelfs de apostelen, hebben hem verlaten, op enkele vertrouwelingen na.
Jezus wordt in het graf gelegd
De vrouwen uit Galilea, Jozef van Arimatea, de heilige Maagd en Nicodemus leggen het lichaam van Jezus neer in de graftombe. Het lijk is symbool van het lot van alle mensen : de dood.
De engel met de opgeheven vinger verkondigt dat hij zal verrijzen. En de verrezen Christus verzekert ons : als wij via het Kruis gaan, zullen wij deel hebben aan zijn Verrijzenis.