De dag begon met de turnles van juf Petra. Na deze sportieve les gingen we verder met het onthaal. Vandaag waren we de groene dag. Jules had nu een groen hoedje op en had allerlei groene spullen verzameld.
Na de speeltijd speelden we in de hoekjes en op de tafel lagen er heel speciale brillen klaar. Met deze brillen zagen we alles in het groen of oranje. We mengden zelf eens de kleuren voor de bril met behulp van de glazen. We namen de prenten van het verhaal erbij ter ondersteuning. Jules had ook een rare doos gevonden vol met gaten..en elk gat had een bepaalde kleur. Uit de doos kwamen allerlei gekleurde wormpjes gekropen. In de namiddag mengden we de kleuren blauw en geel op een speciale manier ... namelijk met scheerschuim erbij. Dat voelde raar maar leuk aan! Andere kinderen speelden met de gekleurde kralen aan de tafel. Op het einde van de dag keken we naar een filmpje van zandkasteel over kleuren.
Vandaag is het de rode dag en daarom had Jules een rood hoedje op. Het was leuk dat sommige kindjes weer gekleed waren in de centrale kleur. Jules had ook een rood hartje mee omdat hij alle kindjes van de klas graag ziet. Dit was ook een toffe inleiding op zijn liedje: rood, geel, blauw ,.. ik hou van jou. We zongen het liedje enkele keren met Jules.
Daarna kleurden we Jules in ons kleurenboekje. Jules heeft bijna alle kleuren gekregen. Nog 2 te gaan. Op de tafel bouwden we torens na op basis van prenten. We gebruikten hiervoor Lego - blokken. Na de speeltijd speelden we met 2 dozen waarbij het de bedoeling was om gekleurde vormen in het juiste gat van de doos te steken. Hier keken we goed naar de vorm en de kleur. Op het einde van de dag oefenden we nog een keer ons liedje en speelden we het spel"Ik zie wat jij niet ziet..."
Op maandag 21 september hadden we voor een dag een nieuwe juf namelijk juf Kirsten, juf Romy moest helaas naar de dokter. Maar wat een leuke dag hadden we. In een koffer ontdekten we verschillende spullen en ze hadden 1 ding zeker gemeen en dat was de kleur nl. blauw! In de hoekjes kwam er een groot ballenbad en een sorteerspel op basis van kleur. In de tafel van de poppenhoek kregen we kans om de tafel heel mooi te dekken door middel van gekleurde placemats. Op het einde van de dag masseerden we elkaar met een gekleurde bal.
Dinsdag was het niet de blauwe dag maar de gele dag! Sommige kinderen en zelfs de juf waren in het geel. De ochtend werd gestart met het verhaal van Jules kiest blauw en geel. We ontdekten dat als we geel en blauw mengen we een groene kleur geven. We hebben het zelfs getest met verf. Na de speeltijd sorteerden we via het buizenspel pompons in allerlei kleuren. Onze winkel werd ook een kleurenwinkel. D e dag sloten we af met een bewegingsspel.
Deze ochtend gingen we samen op pad met juf Hilde en juf Romy. Net buiten de school leerden we oversteken op het zebrapad. We keken naar de ene kant (links) en dan naar de andere kant (rechts) vervolgens staken we over. Wanneer het reeds goed lukte werkten we ook met kleuren: rood en groen. Groen betekent oversteken en rood je moet wachten.
In de klas speelden we met alle spelletjes rond het thema en in de gewone hoekjes Aan de tafel bekeken we enkele situaties waarin kinderen speelden.We gaven het een groene bol als het niet gevaarlijk was en een rode bol als het gevaarlijk was.
Na de speeltijd beleefden we plezier door met een auto in verf te rijden. Wat een mooie sporen op ons blad! Al onze andere beeldwerkjes werden ook afgemaakt.
Op het einde van de dag waren we heel moe en bekeken we een filmpje. We luisteren ook naar geluiden uit het verkeer en oefenden ons liedje over de bus.
De ochtend begon sportief samen met juf Petra. We speelden met verschillende materiaal (bv. hoepels). Daarna begonnen we met het onthaal.
Na de speeltijd stonden we stil bij het verkeerslicht en zijn kleuren. Rood betekent stoppen en groen natuurlijk rijden/stappen. In de autohoek kwam er ook een werkend verkeerslicht om mee te spelen. Aan de tafel maakten we een heel lekker verkeerslicht dat we ook kunnen opeten. We begonnen met het snijden van onze groenten; tomaat, wortel en komkommer. Vervolgens smeerden we de toastjes en maakten we het verkeerslicht door de stukjes in de juiste volgorde te leggen. Natuurlijk hebben we het ook opgegeten. Het was superlekker!
In de bewegingshoek legden we verkeerslicht en probeerden we met een pittenzak op de juiste kleur te gooien. Het was niet altijd even simpel maar zo leerden we de kleuren kennen. We bewogen ook op K3 (bv. bij de politie, meiden van de brandweer,..). Op het einde van de dag speelden we een spel; we deden alsof we in een auto aan het rijden waren en wanneer we rood zagen stopten we met bewegen.
Deze ochtend stonden we eerst en vooral stil bij de SAM -dag. Op de SAM-dag proberen zoveel mogelijk kinderen en juffen met de fiets of te voet naar school te komen. In de klas maakten we visueel hoeveel kinderen er met welk vervoersmiddel naar school zijn gekomen. Alle kindjes die te voet of met de fiets kwamen kregen een SAM - sticker op hun paspoort.
Daarna vertelde juf Romy het verhaal van "Jules op zijn fiets". Jules had een nieuwe fiets gekregen waarmee hij meteen ging rijden. Hij moest heel goed opletten voor de auto's, de voetgangers,.. Mama was bezorgd maar uiteindelijk was het mama die tegen de boom liep. Jules en alle kindjes lachten luid.
Na het verhaal speelden we in de hoekjes. Aan de tafel kregen de kinderen de kans om puzzels te maken van fietsen en allerlei andere voertuigen. Juf Romy hielp natuurlijk een beetje mee. Voor de middag ontdekten we tijdens de gezamenlijke activiteit dat ronde dingen kunnen rollen net zoals Jules zijn wielen. Niet alle voorwerpen zijn rond en kunnen dus niet rollen. In de hoekjes speelden we ook met de carwash waarbij we onze auto's zelf in carwash rolden/reden.
Op het einde van de dag oefenden we nog een keer ons liedje van "De wielen van de bus".
Deze morgen kwamen we in de klas en onze Jules was al wakker! Hij had ook een raar vestje aan; een fluovestje. En achter de bank stond zijn loopfiets. Jules wou gaan fietsen. We bekeken even zijn fiets en somden op wat we zoal zagen. We stonden ook even stil bij de betekenis van een fluovestje.
Daarna speelden we in de hoekjes. Met de plasticine gaven we fietsen, auto's,.. hun wielen terug. We rolden hiervoor balletjes en maakten die dan plat met onze hand. Sommige kinderen werkten hun Jules met fluovestje verder af. Na de speeltijd speelden we met juf Romy een schaduwmemory van voertuigen.
Vandaag was het ook turnen met juf Petra. We hadden de hele speelplaats voor ons alleen. Juf Stephanie kwam vandaag met ons een leuk ruimtelijk spel spelen met betrekking tot een konijn. Op het einde van de dag leerden we het liedje "De wielen van de bus". Een filmpje van Maya de Bij zorgde voor een rustig einde van de dag.
Een nieuwe week en meteen al een jarige in onze klas: Mohamed!!!! Vandaag vierden we zijn verjaardag. Na het onthaal zongen we reeds voor Mohamed. Daarna maakten we een mooie tekening voor hem.
Tijdens het spelen in de hoekjes maakte juf Romy een mooie verjaardagskroon voor Mohamed die hij de hele dag mocht dragen. In de hoekjes speelden we met de colorino, de blokken, de grote kijk - en voelauto, Smartwax,...
We begonnen reeds met het maken van onze Jules met zijn fluohesje aan door een gele kleur aan te brengen. Op het einde van de dag mocht Mohamed een filmpje kiezen en deden we een korte massage -activiteit.