Na een dagje rusten startten we met het thema 'Gevoelens'. Na het onthaal vertelde de juf met behulp van de kamishibai het verhaal "Bravo klein wit visje". Ons visje voelde zich boos, verdrietig, blij, bang,.. en dit allemaal tijdens het bouwen van een grote toren van stenen. We legden bij de prenten het juiste gevoelsprentje van Jules. We benoemden de gevoelens en we probeerden zelf eens boos, blij,.. te kijken. Soms was dit wel grappig om te zien.
Vervolgens speelden we in de voormiddag in de hoekjes met leuke nieuwe spelletjes: we keken naar onszelf in de spiegel en beelden gevoelens uit met behulp van foto's, we probeerden foto's te sorteren bij het juiste gevoel, op het magneetbord maakten we gezichtjes uit 3 delen, we gooiden ook kegels om waarop gezichtjes getekend waren,...
We begonnen ook met knutselen van ons eigen gevoelsmasker. We schilderden ons gevoelsmasker zodat er de volgende dag haartjes, oogjes,.. op kunnen geplakt worden.Op het einde van de dag leerden we ook het versje "Blij":
'Blij, als mama naar mij lacht.
Blij, mijn papa knuffelt mij zacht.
Blij, mijn beste vriend dat ben jij !
Blij, zomaar blij, want blij dat is heel veel plezier in mij!'
Vandaag hebben we in onze klas terug 2 nieuwe kindjes welkom geheten; Youness en Marame. In de loop van de voormiddag leerden we elkaar kennen door te spelen in de hoekjes en tijdens de gezamenlijke activiteiten/rituelen. Samen met de juf maakten de nieuwe peuters allerlei nodige materialen: omslag liedjesschrift, foto met Jules,... In de voormiddag vierden we ook de verjaardag van Zainab. We zongen, we maakten vuurwerk, we maakten een tekening voor haar,...
Na de middag was het zover! Onze carnavalsstoet ging vertrekken. Voor we vertrokken verkleden we ons in een fantasiefiguur. Daarna maakten we een lange rij met alle klassen en op leuke vrolijke muziek vertrokken we. Aangezien onze beentjes nog een beetje kort zijn hebben wij samen met juf Romy en juf Hilde een kortere afstand afgelegd. Na de stoet aten we nog een lekker stuk cake en kregen we een drankje. Terwijl de andere kindjes de grote toer deden, dansten wij op carnavalsmuziek in de klas. Wat was het fijn!!!
We hebben het nog maar net in de klas over ziek zijn gehad of juf Romy valt ziek. De griep heeft er voor gezorgd dat de juf een hele week niet in de kleuterklas kan staan. Spijtig genoeg kan ze dus niet deelnemen aan de leuke carnavalactiviteiten van deze week. Gelukkig worden we goed opgevangen door ons juf Lien. Iedereen alvast een superleuke vakantie gewenst!!!! Na de vakantie staan we weer allemaal gezond en wel klaar voor een nieuwe schooldag.
Wanneer rijdt een auto nu snel en wanneer niet? Samen oefenden we traag en snel. Een ziekenwagen gaat snel als er iemand heeeeeeel veel pijn heeft. Met de auto's speelden we daarna ook in het hoekje.
Vervolgens vulden we de pillenpotten met pilletjes door met onze vinger ze te stempelen. We begonnen met knutselen aan onze ziekenwagen. Tussendoor het knutselen speelden we in de hoekjes: we zochten de verschillende rode kruisjes van het ziekenhuis, we bekeken rontgenplaten op ons lichtbord,...
Samen ontdekten we ook splitpennen. We probeerden spatels en splitpennen aan elkaar vast te maken. Op deze manier kunnen we leuke figuren maken.
Op het einde van de dag keken we terug naar een filmpje van het zandkasteel en deden we een rustgevende oefening met een zakdoek.
Onze ochtend was meteen zeer actief. Samen met juf Petra oefenden we het dansje tegen pesten. Niet gemakkelijk..maar we doen ons best. Vandaag was het ook gedichtendag. In onze klas stond een mysterieuze schildersezel met daarop allerlei boeken en versjes. Op onze banken hing het ook vol met gedichten. Gedurende de hele dag dansten, zongen en zegden we de versjes op. Er waren hele mooie bij!
Na de speeltijd keken we naar het zandkasteel, daar waren ze ook allemaal ziek. Wat zijn dokters toch belangrijk! Vervolgens zijn we in de diepvries gaan kijken naar onze ingevroren ballonnen en ijsjes van vorige week... Alles was heel erg koud en hard geworden; ijs overal. We ontdekten de ballen die we verkregen door de ballon er af te knippen en we proefden de cola- ijsjes.
Daarna speelden we in de hoekjes: we maakten een ziekenhuisbed voor Jules met blokken, we speelden met siroop door spuitjes en potjes te vullen,.. We maakten onze stethoscoop af door rietjes te rijgen.
Op het einde van de dag maakten we muziek met ons lichaam (voeten, handen,..).
Vandaag was juf Romy er niet, omdat ze een bezoekje mocht brengen aan een andere (hoge)school. Stagiaire Bianca, die voor juf studeert, nam de klas voor een dagje over. De kinderen kregen vandaag dus een nieuwe juf.
's Morgens keken we even in de dokterstas. We ontdekten wat er in zat en gebruikten het zoals de dokter het zou doen. We oefenden op elkaar. In de hoekjes speelden we met de verkleedkledij, probeerden we de schaduw van de doktersinstrumenten te vinden, legden we lichaamsdelen in verband door te dobbelen,.. Onze winkel werd ook omgetoverd tot een echte apotheek vol medicijnen.
Na het turnen met juf Petra speelden we met juf Bianca het telspel rode stippen. Op het einde van de dag leerden we een nieuw liedje:
Plik plak , plik plak een pleister op mijn... (lichaamsdeel)
Plik plak,plik plak een pleister op mijn ... (lichaamsdeel)
Deze week starten we met het thema ziek zijn. Vandaag was juf Lien een dagje ziek waardoor we samen met de anderen een hele dag in de klas van juf Lien hebben gespeeld. We brachten Jules mee naar de klas en wat zagen we...? Jules stond vol met rode stippen.. Wat nu? Heeft hij geverfd of met stiften gespeeld? Ziet hij rood van verliefd te zijn?.. Neen, onze Jules was ziek. Wat moeten we nu doen? Samen kwamen we tot het feit dat Jules dringend naar de dokter moet gaan. Enkelen van ons hebben wel gewerkt aan hun knutselwerkje: Jules met rode stippen..
Deze ochtend was juf Romy er weer! Wat waren we blij! We hebben haar toch gemist ookal was het zo leuk de vorige dag. Deze ochtend waren we net bij de dokter.. we deden allerlei testjes bv. wegen, meten, oogtest,.. We ontdekten zo wie het grootste van de klas was,wie goede ogen heeft,..
Daarna knutselden we verder aan onze Jules en begonnen we met het maken van een eigen dokerstas. Er waren nieuwe spelletjes: we sorteerden pillen op kleur, we boetseerden gevoelens/gezichten van mensen in de wachtkamer van de dokter,.. Tussendoor luisterden en zongen we ons liedje 'Plik plak pleister'.
Eindelijk was de dag daar... Sportdag!!!!!!! We vertrokken 's morgens met de bus naar de sporthal en we deden meteen onze overbodige spulletjes weg. Daarna deden we de deur open en wat zagen we... vele mooie, grote springkastelen, leuke auto's en fietsjes, paarden, .. We speelden de hele dag in de zaal. Af en toe was er ook een pauze; we aten en dronken dan ons buikje vol zodat we genoeg energie hadden om verder te sporten. Tijdens de middag aten we onze boterhammetjes op in de cafetaria. Op het einde van de dag namen we de bus terug naar school. We waren doodmoe! Sommige kindjes lagen zelfs in slaap op de bus.
Deze ochtend ontdekten we dat water in verschillende soorten bestaat: ijs, warm, koud,.. We probeerden zelf te zoeken hoe men ijs maakt en we maakten zelf ijsjes. We deden ook een klein experimentje met ballonnen.
Op de tafels bouwden we sneeuwmannen en samen met de juf speelden we de memory van Kikker. We toonden onze kniptalenten en legden de prentjes in de juiste volgorde.
We herhaalden ook ons versje en op het einde van de dag tekenden we met wasco op muziek van Vivaldi (De 4 seizoenen).
Vandaag namen onze sjalen mee in de klas en gingen we op zoek naar de langste, de warmste,.. sjaal. We legden ze in de juiste volgorde en deden hierbij nog een zoekspelletje.
Vervolgens begonnen we te knutselen. We knutselden een sjaal voor Kikker. Zo gaat kikker het warm hebben. In de hoekjes probeerden we met blokjes een kikker te maken, we probeerden met de hulp van de juf de juiste wanten/sjaal/..bij de muts te leggen,...
Na de speeltijd maakten we lekkere chocolademelk om het warm te krijgen. We deden ook ervaring op met de computer door het spelen van spelletjes van Kikker in de kou.
De ochtend werd gestart met een probleem.. Kikker maakte kuis in zijn kast met kledij. Wat is nu winterkledij en welke kledij doen we aan in de zomer? Samen hielpen we Kikker en sorteerden alles.
De sneeuwballenpong werd ontdekt in de hoekjes. Samen maakten we in de beeldhoek ook zelf sneeuw door bloem te mengen met scheerschuim. Wat was dat leuk!!! Onze handen hingen vol!!
We speelden ook samen met de juf het woordspel en ontdekten zo dat sommige woordjes samen worden geplakt. We herkenden ook verschillende voorwerpen op de kaartjes. Na het turnen met juf Petra sloten we de dag af met een nieuw versje; koude handen. Tijdens het wachten op de laatste bel keken we al een keer naar het verhaal van Kikker op de computer.
Brr wat een kou buiten!! Ook kikker uit ons verhaal had het koud. Zijn vriendjes wilden hem graag helpen door te sporten maar ook door hem een mooie warme trui en sjaal te geven.
Na het verhaal begonnen we met knutselen aan ons eigen tafereel van Kikker in de kou. In de hoekjes speelden we met onze ontdekbak vol sneeuw en de verteltafel van Kikker. We hebben onszelf ook verkleed als Kikker en zijn vriendjes. Wat was het leuk! Lachen dat we deden.
Op het einde van de dag deden we een Yoga- oefening: het sneeuwvlokje. Al die bewegingen maakten ons rustig en klaar om naar huis te gaan.