Jules had enkele opbergdozen meegebracht voor al ons kerstgerief in de winkel.. Maar wat moet nu waar? Samen met Jules sorteerden en vergeleken we de ballen, slingers,..
Daarna speelden we in de hoekjes: we speelden een kerstdomino, we boetseerden slingers en ballen voor in de kerstboom, we maakten een werkje rond groot en klein,... In de namiddag was het turnen met Juf Petra en we sloten de dag af met een nieuw liedje: "Duizend lichtjes". Om tot rust te komen werd het verhaal van Jules en de kerstboom nog een keer verteld.
Deze morgen stond er iets groot en iets groen in onze klas.. Jules had een mooie kerstboom meegebracht!! We vonden de kerstboom wel een beetje saai dus samen met Jules en alle kinderen versierden we de kerstboom. Naast het versieren hebben we samen de klas wat opgeruimd en weer alles goed gezet. Onze klas was helemaal leeg door het eetfestijn.
Na het opruimen speelden we in de hoekjes: we kochten kerstballen en slingers in de winkel, we versierden de kleine kerstboom in de poppenhoek met deze kerstspullen, we gaven de kerstman zijn kledij,... Samen speelden we ook het grote kerstboomspel waarbij we de kerstboom de juiste kleur ballen geven,...
Vandaag begonnen we reeds aan een kerst/Nieuwjaarsknutsel.. Wat het is, dat blijft nog een verrassing!
Vandaag hebben we samen met de kinderen van juf Lien kunnen spelen aangezien ons klasje geleidelijk aan werd klaargemaakt voor het spaghettiefestijn. Het was een leuke, maar vermoeiende dag. Zien dat we deze avond niet met ons gezicht in de spaghettie vallen hahaha :)
Deze morgen legden we ons Juleske nog is in zijn bedje.. Waarop moeten we letten als we gaan slapen? We dachten over alles eens goed na en we speelden het ook na. Dan aan de hand van onze zaklampen spraken we over weinig en veel licht. Wat leuk om met licht te spelen!!!
Daarna werkten we verder aan onze kaarswerkjes waarbij we ze van groot naar klein rangschikten. Eerst natuurlijk is oefenen met echte kaarsen. In de poppenhoek maakten we ons eigen bedje op en gingen we slapen. Op de tafels waren er weer enkele nieuwe spelletjes: sterren tellen en plukken met Nijntje, een spel rond slaaphoudingen en kleuren,..
Voor het spaghettiefestijn maakten we zelf een mooie onderlegger in de kleuren van Italiƫ. Op het einde van de dag werd ons klasje ook helemaal leeggemaakt en netjes gezet voor het feest. Tot morgen op het feest!
Jules had een grote bak vol lichtbronnen meegenomen. Ook de kindjes hadden enkele spullen van thuis rond licht en donker meegenomen. We bekeken de spullen van dichtbij en vroegen ons dan af hoe we het licht aandoen. We ontdekten dat niet alle 'lichtjes' worden aangestoken met een knop maar bv een kaarsje met een lucifer.
Ons lichtbord werkt verrijkt met allerlei kleurrijke vormen. Ook mochten we de blinddoeken gebruiken van ons raadspelletje. We kregen de opdracht om iemand te raden terwijl we geblinddoekt waren. Niet zo gemakkelijk! De nachtmobielen werden omhoog gehangen en gaven licht in het donker.
De kindjes van juf Sandra brachten een bezoekje aan de klas door afwezigheid van de juf. De ochtend werd gestart met het herhaald vertellen van het verhaal van Jules en zijn nachtlampje. Door een groot vragenspel werden de juiste prenten aangeduid.
Daarna werkten we onze mobiel af door sterren te verven met Glow in the dark verf. Terwijl waren er in de hoekjes enkele nieuwe dingen zoals nachtplasticine vol sterren en glitter of een groot lichtbord. Op het lichtbord lag er zand om in te 'schrijven'.
We zetten ons beste beentje voor door op muziek het licht van de zaklamp te volgen. Het lichtje mochten we niet verliezen of we waren verdwaald. We begonnen reeds aan ons werkje waarbij we kaarsen rangschikken van groot naar klein. De dag sloten we af met een nieuw versje:
Vandaag vertelde Jules ons dat hij een donker hoekje weet liggen in de klas.. We kropen in het donkere huisje, maar waren toch een beetje bang zonder licht.. Al een geluk dat Jules zaklampen meegebracht had. Zo was het toch niet meer zo donker.. We experimenteerden met de zaklampen.
In de hoekjes waren er nog andere spelletjes rond licht en donker: we kregen de kans om met lichtgevende ringen te werpen, we maakten muziek op een lichtorgel, we brachten sterren en maan op hun juiste plaats in de puzzel,...
We begonnen te knutselen aan onze eigen nachtmobiel met een maan en sterren. We verfden onze bordjes in blauw of zwart. Op het einde van de dag werd het verhaal "Het nachtlampje van Jules" verteld. Die papa van Jules toch.. zomaar het lichtje laten branden. Jules kan zo niet slapen hoor.
Eindelijk!!!!! De dag dat de Sint komt is daar!!! 's Morgens deden we zoals gewoonlijk ons onthaal en daarna gingen we met alle kinderen naar buiten. We zongen enkele Sinterklaasliedjes om de Sint en zijn Pieten te verwelkomen. De Pieten gooiden met snoep en gaven ons een hand.
Daarna gingen we naar de klas van juf Lien en had de Sint ons vanalles te vertellen over de kinderen in de klas. Hij nam hiervoor zijn groot Sinterklaasboek bij zich. We kregen van de Sint veel cadeautjes nadat we ons versje hadden opgezegd en we mochten ook bij hem op de schoot zitten.
Na het bezoek van de Sint speelden we met de gekregen spelletjes en in de namiddag vierden we terug feest .. Nu was het voor ons jarige Amber!
We maakten een mooie tekening, we zongen liedjes, we gaven Amber vele kusjes... Amber had ook nog een lekkere traktatie bij: lekkere fruitsla!!! We aten ons buikje vol!
Nog een dagje en dan komt de Sint. Hoog tijd dus om onze pieten/sinterklaasmutsen af te maken. Zo hebben we elk een mooie muts als de Sint en zijn Zwarte Pieten vrijdag langskomen.
In de zandtafel speelden we met de boot van de Sint en de figuren Sint en Piet. Naast de zandtafel had de juf nog een leuk spelletje waarbij men speelgoed in de juiste kast moet plaatsen.
Op het einde van de dag oefenden we ons versje nog in en waren we even Zwarte Piet in een bewegingsverhaal. Natuurlijk hebben we op het einde van de dag ons schoentje gezet.
Onze Jules zat deze morgen tussen de cadeautjes verstopt.. Het waren allerlei cadeautjes van een verschillende grootte. We rangschikten de cadeautjes van groot naar klein en omgekeerd.
Daarna speelden we met de cadeautjes allerlei spelletjes: we gooiden ze in de schoorsteen, we gebruikten ze in de stoomboot van de sint,...Om er zeker van te zijn dat de Sint weet wat we willen, maakten we een soort van verlanglijstje.
Na de speeltijd waren we echte koks en deden we samen een chocoladefondue met fruit. We smulden tot alles op was.
In onze klas stond er deze morgen een zakje vol snoepgoed en een mandarijntje van de Sint. Jules had dit reeds gekregen.. We bekeken alles van dichtbij en proefden natuurlijk van alles een stukje.
Vervolgens experimenteerden we met houtskool en ontdekten zo ook hoe Zwarte Piet "zwart " wordt. Na de speeltijd was het fotoshoot voor de nieuwjaarsbrieven. We gaven onze mooiste glimlach voor de foto.
In de namiddag behaalden we ons pietendiploma bij juf Petra. We toonden dat we alles kunnen wat een Zwarte Piet moet kunnen. We sloten onze dag af met een nieuw kriebelversje:
Stippe stappe stippe stap (de vingers gaan over de buik naar boven)
Zwarte Piet stapt op de trap (de vingers stappen verder tot op de schouders)
Met een pakje en een zak (de vingers gaan langs het gezicht)
loopt hij boven op het dak..(de vingers stappen tot bovenaan op het hoofd)
Oeps nu glijdt hij weer terug.. (de vingers stappen langs de rug naar beneden)
Vandaag starten we dag met het vieren van de verjaardag van ons Zoƫ!! We zongen, we dansten, we maakten een tekening,.. Voordat we naar huis gingen mochten we nog van een lekkere fruittaart eten. Hmm...
Na de speeltijd gingen we aan de slag met verf en papier voor onze pieten/sinterklaasmutsen. In de hoekjes deden we de volgende dingen: we maakten een boot met blokjes, we vertelden een verhaal bij mooie prenten, we brachten het juiste pietje bij de juiste schoorsteen en we experimenteerden met muziekinstrumenten om geluiden rond Sinterklaas te maken (bv. voetstappen op het dak).
In de klas ontdekten we deze morgen een grote zak.. We waren heel nieuwsgierig en keken vlug in de zak wat erin zat. In de zak vonden we kledij van Sinterklaas en Zwarte Piet terug. We namen de kledij waar door er naar te kijken, er aan te voelen,.. In de hoekjes kregen we ook de kans om zelf Sint en Zwarte Piet te spelen door ons te verkleden.
Naast de kledij was er nog iets nieuws en mysterieus in onze klas.. De boot van Sinterklaas stond in onze klas. We namen de taken van de Sint en van Zwarte Piet op ons.
Na de speeltijd knutselden we een Zwarte Piet of een Sint door te scheuren, te kleuren,... We maakten kennis met 2 nieuwe spelletjes: een matrix en associatiespel. Samen met juf Romy legden we de juiste spullen bij Sint of bij Piet en legden we de kaartjes op de juiste plaats in de matrix. Op het einde van de dag keken we samen naar de aftelkalender en ontdekten we hoeveel dagen we nog moeten wachten voor het bezoek van de Sint.
Deze morgen had Jules iets in zijn schoen gelegd maar dat was niet juist. We vonden het grappig en vertelden Jules wat erin moet liggen. Daarna vertelde Juf Romy ons het verhaal "Sinterklaasje". Samen vertelden we over Sint en Zwarte Piet.
Daarna speelden we in de hoekjes met enkele nieuwe spelletjes: we maakten onze schoen met/zonder een lijstje, we probeerden met een schoen stil en luid te stappen,... Onze schoenenwinkel werd een beetje vernieuwd. Op het einde van de dag oefenden we ons liedje van "Schoenen om te dansen" en dansten we op het lied.
Vandaag kregen we bezoek van de kindjes van juf Sandra en kwam ook stagiaire Bianca langs om via observeren en meespelen de kindjes te leren kennen.
We ontdekten deze morgen grote voetstappen in de klas.. Van wie zouden die zijn? Misschien van Zwarte Piet? We dachten allemaal dat ze misschien van Zwarte Piet zouden zijn door de roet in de schoorsteen.
Samen met juf Bianca speelden we een schoenenmemory met echte schoenen en dozen. Met juf Romy werkten we onze Sinterklaasschoenen helemaal af.
Na de speeltijd speelden we met juf Bianca het magneetseizoensspel. We kozen zelf het weer/seizoen en kleedden de mannetjes juist aan. In de kring deden we samen met juf Romy het blote voetenpad. We kozen zelf of we het liever op blote voeten deden of met sokken aan.
Nadat we gisteren onze schoenen hebben waargenomen, probeerden we vandaag onze schoenen te sorteren. Dit ook aan de hulp van prenten. Zoveel verschillende soorten schoenen!!! Vervolgens speelden we in de hoekjes: we poetsten onze schoenen met schoensmeer, we probeerden allerlei prenten te rijgen van Sinterklaas,...
Voor Jules en voor onszelf hebben we een oude schoen omgetoverd tot een kleurrijke Sinterklaasschoen. Zo'n mooie schoenen die we dan kunnen zetten voor de komst van de Sint. In de kring bouwden we met schoendozen. De dag sloten we af met een nieuw lied:"Schoenen om te dansen".
We begonnen deze week weer met het vertellen over het logeren van Jules. Linde vertelde en toonde vol trots de foto's in het schriftje. Wat had Jules weer een leuk weekend gehad!!!
Daarna had Jules een probleem, hij wil ook iets lekkers van de Sint krijgen maar weet niet hoe. Door middel van het verhaal 'Hoe komt het dat Sint nooit koude voeten heeft?' wisten de kinderen dat Jules een schoen moet zetten om iets lekkers te krijgen. Om Jules te helpen besloten we een schoen voor Jules te maken.
We keken vandaag ook naar onze eigen schoenen en stelden we ons de volgende vragen: "Hoe zien ze eruit?, Maken ze een geluid bij het stappen?, Wie heeft er plakkers/rits/...?, Welke schoenen zijn lang/kort/groot/klein?,..." Allerlei sluitingen oefenden we op ons Julesdoek.
Onze winkel was helemaal omgetoverd tot een schoenenwinkel waar ze naar hartelust schoenen kunnen kopen en verkopen. Op het einde van de dag speelden we het spel "Welke schoen is de bom?".
EINDELIJK! Het grote feest voor onze grootouders en ouders was daar. 's Ochtends kwamen we op tijd naar school zodat we voldoende tijd hadden om ons klaar te maken. Juf Astrid was er ook om te helpen. Met gezonde zenuwen stapten we op het podium en deden ons dansje! We brachten ook ons versje om onze grootouders te bedanken. Het was even wennen om voor zo'n groot publiek te staan, maar onze ouders en grootouders stelden ons al snel op ons gemak. Het werd een superfeest vol vreugde en ook van traantjes... Dit waren traantjes van geluk en trotsheid. We zien al uit naar het volgende grote feest!!
(PS. Foto's komen waarschijnlijk op de schoolsite)
De dag voor het grote feest! Vandaag deden we net alsof het al feest is (generale repetitie). We deden onze pyjama aan en gingen naar de zaal. We bekeken reeds stukken van de film, dansten en zegden ons versje op. Het was heel leuk om zo voor iedereen op podium te staan! Morgen is het zover! Eerst een nachtje goed slapen!
p.s. geen foto's zodat alles een verrassing blijft ;)
Vandaag hebben we in de voormiddag rustig met alle spelletjes gespeeld. Naast het spelen hebben we ook sterren gemaakt voor het grootoudersfeest. In de namiddag hebben we op een echt podium gedanst en gezongen! Het begint al te kriebelen in onze buik voor donderdag en vrijdag.