Vandaag kregen we bezoek van de kindjes van juf Sandra en kwam ook stagiaire Bianca langs om via observeren en meespelen de kindjes te leren kennen.
We ontdekten deze morgen grote voetstappen in de klas.. Van wie zouden die zijn? Misschien van Zwarte Piet? We dachten allemaal dat ze misschien van Zwarte Piet zouden zijn door de roet in de schoorsteen.
Samen met juf Bianca speelden we een schoenenmemory met echte schoenen en dozen. Met juf Romy werkten we onze Sinterklaasschoenen helemaal af.
Na de speeltijd speelden we met juf Bianca het magneetseizoensspel. We kozen zelf het weer/seizoen en kleedden de mannetjes juist aan. In de kring deden we samen met juf Romy het blote voetenpad. We kozen zelf of we het liever op blote voeten deden of met sokken aan.
Nadat we gisteren onze schoenen hebben waargenomen, probeerden we vandaag onze schoenen te sorteren. Dit ook aan de hulp van prenten. Zoveel verschillende soorten schoenen!!! Vervolgens speelden we in de hoekjes: we poetsten onze schoenen met schoensmeer, we probeerden allerlei prenten te rijgen van Sinterklaas,...
Voor Jules en voor onszelf hebben we een oude schoen omgetoverd tot een kleurrijke Sinterklaasschoen. Zo'n mooie schoenen die we dan kunnen zetten voor de komst van de Sint. In de kring bouwden we met schoendozen. De dag sloten we af met een nieuw lied:"Schoenen om te dansen".
We begonnen deze week weer met het vertellen over het logeren van Jules. Linde vertelde en toonde vol trots de foto's in het schriftje. Wat had Jules weer een leuk weekend gehad!!!
Daarna had Jules een probleem, hij wil ook iets lekkers van de Sint krijgen maar weet niet hoe. Door middel van het verhaal 'Hoe komt het dat Sint nooit koude voeten heeft?' wisten de kinderen dat Jules een schoen moet zetten om iets lekkers te krijgen. Om Jules te helpen besloten we een schoen voor Jules te maken.
We keken vandaag ook naar onze eigen schoenen en stelden we ons de volgende vragen: "Hoe zien ze eruit?, Maken ze een geluid bij het stappen?, Wie heeft er plakkers/rits/...?, Welke schoenen zijn lang/kort/groot/klein?,..." Allerlei sluitingen oefenden we op ons Julesdoek.
Onze winkel was helemaal omgetoverd tot een schoenenwinkel waar ze naar hartelust schoenen kunnen kopen en verkopen. Op het einde van de dag speelden we het spel "Welke schoen is de bom?".
EINDELIJK! Het grote feest voor onze grootouders en ouders was daar. 's Ochtends kwamen we op tijd naar school zodat we voldoende tijd hadden om ons klaar te maken. Juf Astrid was er ook om te helpen. Met gezonde zenuwen stapten we op het podium en deden ons dansje! We brachten ook ons versje om onze grootouders te bedanken. Het was even wennen om voor zo'n groot publiek te staan, maar onze ouders en grootouders stelden ons al snel op ons gemak. Het werd een superfeest vol vreugde en ook van traantjes... Dit waren traantjes van geluk en trotsheid. We zien al uit naar het volgende grote feest!!
(PS. Foto's komen waarschijnlijk op de schoolsite)
De dag voor het grote feest! Vandaag deden we net alsof het al feest is (generale repetitie). We deden onze pyjama aan en gingen naar de zaal. We bekeken reeds stukken van de film, dansten en zegden ons versje op. Het was heel leuk om zo voor iedereen op podium te staan! Morgen is het zover! Eerst een nachtje goed slapen!
p.s. geen foto's zodat alles een verrassing blijft ;)
Vandaag hebben we in de voormiddag rustig met alle spelletjes gespeeld. Naast het spelen hebben we ook sterren gemaakt voor het grootoudersfeest. In de namiddag hebben we op een echt podium gedanst en gezongen! Het begint al te kriebelen in onze buik voor donderdag en vrijdag.
Onze dag starten we met het vertellen over waar Jules is gaan logeren en wat hij zoal gedaan heeft. Dit weekend was hij op logeren bij Amber. Amber en de juf vertelde naar hartelust wat Amber samen met Jules en haar ouders gedaan hebben. De kinderen keken naar de foto's.
In de hoekjes speelden we met snorren het vormenspel, zochten we steeds naar 2 dezelfde personen van Jules zijn familie (memory), speelden we zelf oma en opa,... We werkten onze cadeautjes in de beeldhoek af. Eindelijk! Supertrots dat we waren! Om ons goed voor te bereiden oefenden we nog eens ons dansje en herhaalden we ons versje van oma en opa.
Terug in onze eigen klas vandaag. We bekeken 's morgens wat Jules meeneemt om te gaan logeren bij oma en opa. Samen ontdekten we de logeerkoffer. Daarna speelden we in de hoekjes op de ballonnenmatras en zochten we de juiste lakentjes voor Jules zijn bedje.
We hielden ons ook terug bezig met onze cadeautjes voor het grootoudersfeest. Na het harde werk deden we een dutje in het donkere hoekje in de klas en maakten we zelf aan de hand van telkaarten ons logeerkoffertje. Het is belangrijk dat we genoeg onderbroeken meenemen wanneer we gaan logeren. We sloten de dag af met ons versje en dansje.
Vandaag zaten we in de klas van juf Lien, omdat er voor elke klas een vertelatelier doorging in onze eigen klas. Jules was eventjes alleen, terwijl wij speelden met de kinderen en het speelgoed van juf Lien. Ook mochten we zelf meegenieten van een vertelatelier. Bij ons ging het rond Wannes die naar school ging. We zochten boeken voor Wannes, we luisterden naar zijn verhaal, we dansten samen met Wannes,..
Op dinsdag begonnen we de dag met de foto's van onze oma's, opa's, papa's en mama's. We bekeken de gelijkenissen en verschillen en vertelden onze ervaringen bij oma en opa. Daarna hingen we de foto's in het grote hart van onze klas.
Vervolgens werkten we verder aan ons cadeautje voor het grootoudersfeest. In de hoekjes hebben we parels aan elkaar geregen voor een mooie ketting, we tekenden het lichaam van opa en oma op het krijtbord, we bekeken het digitaal verhaal van Jules,..
We leerden ook een versje voor oma en opa, maar dit blijft nog een verrassing tot het grote feest.
Morgen 11 november is het geen school dus er zal pas donderdag een nieuw bericht op de blog zijn :) Tot donderdag!
Vanaf vandaag werken we 2 weekjes rond 'Logeren/gaan slapen bij oma en opa'. Het thema sluit aan bij het komende (groot)oudersfeest. Spannend!!
Deze morgen begonnen we de dag met het verhaal van Jules en zijn grootouders. Jules had ook de klas versierd met allerlei foto's en prenten van oma's en opa's. In de hoekjes waren er weer nieuwe dingen. We maakten op het magneetbord puzzels van familieleden, we bekeken en legden opa's en oma's prenten in de juiste volgorde,... In de poppenhoek kregen we de kans om in de rol van oma en opa te kruipen door ons te verkleden. Tussen het spelen door werkten we reeds aan een cadeautje voor het grote feest.
In onze klas hebben we een nieuw vriendje mogen verwelkomen: Linde! We zijn blij met jou erbij!
Ik, juf Romy, neem trots de taak over van juf Astrid om uw kind gezellige en leerrijke dagen op school te laten beleven. Ook zet ik de blog gewoon verder. Als u vragen heeft, mag u mij altijd een bezoekje brengen in de klas.
Vanaf vandaag werkten we rond het thema griezelen: gekke pompoenen en griezelige spinnen. Onze klas versierden we samen. Op deze dag gaven we boetserend pompoenen gekke gezichten, maakten we pompoenen heel door te puzzelen, brachten we via een spel spinnetjes bij het juiste web, verkleden we ons in een vleermuis of een heks of... Niet enkel in de klas stonden we stil bij Halloween, ook de turnles stond in teken van Halloween. Samen met juf Petra bewogen we op muziek, maakten we heksensoep,... Tussendoor leerden we ook het bewegingsversje "Kriebelspin"
Vandaag is het feest!!!!! We vieren Halloween met bijna alle kleuters. Zelfs de juffen zijn verkleed. De hele dag werden er verschillende activiteiten georganiseerd. De kleuters werden in 4 groepen verdeeld en elke groep bracht een bezoekje aan elke juf. Juf Lien testte de kleuters tijdens een grote bewegingsomloop, juf Sandra liet ze spelen met licht en schaduw en juf Romy was in een muzikale bui. De kleuters dansten en maakten muziek op het liedje 6 heksen bij elkaar. In de namiddag hadden we honger en aten we een lekkere fruitsalade.
Als u op de link klikt, vindt u een kort fragment van de activiteit. PS: het probleem met de richting van de foto's wordt hopelijk na de vakantie opgelost. Bedankt voor begrip.
Iedereen alvast een prettige vakantie gewenst! Tot na de vakantie! Groetjes
Vandaag maakten we met wol een spinnenweb voor ons vriendje Jonnie de spin. Hij kwam even op bezoek bij Jules. Samen gingen we op zoek naar nog kleine vriendjes van Jonnie. We zochten op de speelplaats en bekeken ze van dichtbij. Zelf probeerden we vliegjes in een spinnenweb te gooien en gaven we spinnen pootjes. We knutselden een spinnenwerkje met behulp van onze handen en knikkers. Wat een leuke dag weer!
Na de turnles vertelde juf Romy met stokpopjes het verhaal van Jonnie de spin. Na het verhaal wilden we graag allemaal een spinnetje zijn en daarom knutselden we ook een spinnenhoedje met lange spinnenpoten. In de zandtafel werden spinnetjes verstopt en via een spel maakten we griezeltaarten waarop oogballen, wormen,.. de ingrediƫnten waren. Dat gaat smaken!