Wie zal zeggen of wat wij hopen bestaat?
Het is ermee als met de wegen op aarde.
Eerst zijn er geen wegen
maar ze ontstaan
als veel mensen in dezelfde richting gaan
       ( Lee Sjuun )
WER IMMER TUT WAS ER SCHON KANN,BLEIBT IMMER DAS; WAS ER SCHON IST
(Henry Ford )
Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • SLOTBESCHOUWING
  • DAG 61 - ROME St-Pieter
  • DAG 62 : PRIMA PORTA
  • DAG 61 : FIANO ROMANO
  • DAG 60 - PONZANO ROMANO
  • DAG 59 - CALVI dell'Umbria
  • DAG 58 - TERNI - NARNI
  • DAG 57 - SPOLETO
  • DAG 55 - TREVI - foto's
  • DAG 55 - TREVI
  • DAG 54 - SPELLO
  • ASSISI
  • DAG 53 - ASSISIË
  • DAG 52 - ASSISIË
  • DAG 51 - Rustdag in BISCINA
  • DAG 50 - BISCINA
  • DAG 49 - GUBBIO
  • DAG 48 - PIETRALUNGA
  • DAG 47 - CITTA di CASTELLO
  • DAG 46 - AREZZO
  • DAG 45 - CASTELFRANCO di Sopra
  • DAG 44 - San Polo in Chianti
  • DAG 43 - FIRENZE .
  • DAG 42 - SAN PIERO A SIEVE
  • DAG 41 - PASSO DELA FUTA
  • DAG 40 - LOIANO - Farneto
  • DAG 39 - PIANORO
  • DAG 38 - BUDRIO
  • DAG 37 - FERRARE
  • DAG 36 - LENDINARE
  • DAG 35 - MONTAGNANA
  • DAG 34 - RONCO ALL'ADIGE
  • DAG 33 - VERONA
  • DAG 32 - RIVALTA
  • DAG 32 - ROVERETO
  • DAG 31b - Hoe ver nog naar Trento?
  • DAG 31 : TRENTO
  • DAG 30 ORA AUER
  • DAG 29 GARGAZZONE
  • DAG 28B - Toemaatje
  • DAG 28 - LATCH / LACES
  • DAG 27 - GLURNS
  • DAG 26B - Naar en in Italië
  • DAG 26 : ITALIE
  • DAG 25 - PFUNDS
  • DAG 24 - LANDECK
  • OPNIEUW VERTREKKEN
  • Genieten in Brandnertal
  • RUST IN BRANDNERTAL
  • DAG 23 : BLUDENZ
  • DAG 21 - 22 EXTRA
  • DAG 22 - FELDKIRCH
  • DAG 21 - Dornbirn (Oostenrijk)
  • INFO
  • LINDAU 10 APRIL
  • DAG 20 - LINDAU
  • DAG 19 - FRIEDRICHSHAFEN
  • DAG 18 - ILLMENSEE (Höchsten)
  • DAG 16 - SIGMARINGEN (bis)
  • DAG 17 - PFULLENDORF
  • DAG 16 - SIGMARINGEN
  • DAG 15 - Melchingen
  • DAG 15 : TUBINGEN - BIS
  • DAG 15 - Tübingen
  • DAG 14 - Hildrizhausen
  • DAG 13 - Weil der Stadt
  • DAG 12 : RUSTDAG PFORZHEIM
  • DAG 11 - BRUCHSAL - PFORZHEIM
  • DAG 10 : Sk ROT - BRUCHSAL
  • DAG 9 - Sankt Leon - Rot
  • DAG 8 : HEIDELBERG
  • DAG 7 - Ladenburg
  • DAG 6 - HEPPENHEIM
  • DAG 5 - NIERSTEIN/RIJN
  • DAG 4 - STADECKEN
  • DAG 3 - BINGEN a/d Rijn
  • DAG 2 : BACHARACH
  • DAG 1 : ST GOAR
  • Eerste foto's van onze Eifel-tocht
  • NA DE EERSTE WEEK ... nog even ...
  • EEN WEEKJE PROEFLOPEN IN DE EIFEL
  • NOG 1 MAAND
  • BEGIN EN BESTEMMING
  • INLEIDING
  • VOORZIENE en GESTAPTE ROUTE
    JOS VANGRUNDERBEEK TE VOET NAAR ASSISI EN ROME
    Een nieuwe pelgrimstocht
    EEN NIEUW JAAR... EEN NIEUWE TOCHT
    22-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 53 - ASSISIË
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met dondergeroffel en een korte maar hevige regenbui - alsof Fransiscus al het stof van de voorbije 2 maanden wou wegspoelen - werd ik onthaald in Assisi.

    Na een toch wel pittige tocht van 28 km. Toen ik van heel ver de basiliek van S. Fransiscus zag liggen, maar ik nog een uur of 2 hevig moest zwoegen was het niet bepaald zijn " loflied " dat ik heb geciteerd!!!

    Eindelijk aangekomen even gaan verwijlen bij Franciscus -een emotioneel moment - want Assisi was toch 1 van de - misschien wel het belangrijkste - doelen van deze tocht.

    Toen ik me achteraf ging aanmelden bij de infodienst van de basiliek, om een pelgrimsslaapplaats in 1 van de vele convents van de stad was er geen plaats, want ik was niet aangemeld !!!?????

    Toen heb ik me wel even ontgoocheld - kwaad gemaakt . " een echte pelgrim is toch nooit aangemeld " Ook hier heeft het autobus-toerisme het gehaald van de echte tevoet-pelgrim. Dan maar zelf op zoek ...

    Maar inderdaad, achter dikke muren, via de parlofoon, wordt beslist. " Geen plaats in de herberg ", wegens niet voorzien.
    Toch is en blijft Assisi prachtig.
    Maar de massatoerist is lui en kortzichtig. Rond en in de basiliek van S.Franciscus is het drummen, maar toen ik daarstraks even 10 min bergop naar het bijzonder mooie kerkje van S.Stefano ging was ik helemaal alleen. Het is een bijzonder privilege door de buik van dit prachtige Umbrie te mogen en kunnen trekken.

    Morgen komt Wiske toe - eindelijk - en trekken we na een dagje Assisi verder in de voetsporen van Franciscus langs " di qui passo Francesco " richting Rome.

    Vele groetjes aan iedereen vanuit het prachtige zonovergoten Assisi.

    Met de woorden van s.Francesco ! " Pace e bene "

    22-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (3)
    21-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 52 - ASSISIË
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een dag flink stappen, op 16.45uur, opnieuw een doel bereikt, "Assisië de stad van Sint Franciscus".  Na 52 dagen stappen en  1665 kilometers, de meeste ervan eenzaam mijn weg vervolgend en dagelijks een slaapplaats zoekend, maar toch ook enkele merkwaardige ontmoetingen met fijne en soms uitzonderlijke mensen. Met deze mooie herinneringen en de beelden van de prachtige natuur nog vers in het geheugen, worden de soms moeilijke momenten zo weggevaagd.
           
    In Assisië alvast naar de basiliek van St.Franciscus gegaan en foto genomen, en morgen de stad verder verkennen en wachten op Wiske. 

    Assisië was een doel, maar deze pelgrim trekt door naar Rome, alleen niet meer alleen!

    21-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    20-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 51 - Rustdag in BISCINA

    Toen gisterenavond Regina- een sympatieke dame uit Beieren - aankwam in mijn verblijfplaats , een prachtige Agroturismo in Biscina, brak juist een hevig warmteonweer los. Alles was volzet, tenzij ik mijn verblijf, met 2 kamers, wou delen? In het wereldje van trekkers-pelgrims is dit gewoonweg geen vraag.

    De tocht was een van de zwaarste , vooral door de bijna onbegaanbare paadjes, kilometers lang stap voor stap zoekend , klimmend in een uitgedroogd, diep uitgehold beekje. Ik beklaag echt de pelgrims die deze beklimming moeten doen in de regen.

    Sinds 2 dagen ontmoet ik een groep pelgrims, 5 italianen en 1 braziliaan , een groep die spontaan ontstaan en gegroeid is onderweg. Na 2 dagen is het precies of we kennen elkaar sinds jaren. In het zwembad !!! van onze slaapplaats kon het doodgewone-jongensachtige-plezier niet op, ondanks het ijskoude water.

    Achteraf, bij een fantastisch typisch italiaans avondmaal, met heerlijke Rubesco wijn ontstond in een mengelmoes van talen - ook Regina was erbij - een lang en soms diepgaand gesprek over het " waarom " van een pelgrimstocht. De figuur en de impact van Fransiscus was altijd, en bij iedereen duidelijk aanwezig. Deze tocht, voor de meesten een dag of 8/9 is absoluut geen zondagswandeling, integendeel. En toch willen steeds meer en meer mensen deze zware inspanning doen, om samen met Fransiscus te zoeken naar ......

    Gezien Wiske pas maandag afreist naar Assisi - om samen het resterende deel naar Rome te stappen - heb ik een paar dagen op overschot.

    Daarenboven wil ik morgen- 21 mei - heel speciaal tijdens mijn laatste kilometers, na 2 maanden, naar Assisi - opdragen aan mijn heel goeie vriend Rudy Verhulst die precies 2 jaar geleden - tijdens mijn tocht naar Compostela - totaal onverwacht overleed.

    Rudy zal erbij zijn als ik morgen aankom in Assisi.



                                              

      



                   

    20-05-2011 om 18:59 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    19-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 50 - BISCINA
    Verslag komt morgen. Rustdag ingelast.

    19-05-2011 om 19:07 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    18-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 49 - GUBBIO

    Te voet door Umbrie trekken is als dromen met je ogen open, en hopen dat er geen eind aan komt. Je moet er dan wel een uur of 7 per dag met een zware rugzak door berg en dal ( volgens mij vooral berg ) voor trekken langs paadjes die op geen enkele gps zijn te vinden. Maar wat je in de plaats krijgt kan ik niet beschrijven, geen enkele auto-toerist krijgt dit ooit te zien. Een groep wilde everzwijnen,die rustig verder wroeten, vogels die je begeleiden onder leiding van de koekoek. Orchidieen,zomaar kwistig langs de weg.

    Een ontmoeting met een boer die de afspanning van zijn wei hersteld , en niet weet dat Belgiê bestaat. Bruxelles , ja, maar België ???

    Als de zweetdruppels langs de rand van je pet schuiven, en dan op het laagste puntje , met de regelmaat van een metronoom eraf vallen, dan ben je bezig aan de zoveelste klim, maar boven wacht opnieuw de beloning, dromen met je ogen open.



                                            

                       

    18-05-2011 om 19:03 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    17-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 48 - PIETRALUNGA

    Het voordeel van slapen in een klooster is dat je vroeg wakker bent, willen of niet om 6 uur beginnen de klokken iedereen uit zijn bed te luiden. Nog even de kapel binnen, dag zeggen aan mijn vriend, pater Adriaan en om 6,30 op stap. Heerlijk fris, de zon doet al duidelijk haar best om alles en iedereen gunstig te stemmen. De hanen zijn blijkbaar al goedgezind, en laten het met overtuiging horen.

    Vandaag heb ik de route die ik tot nu heb gevolgd - hierover later meer - definitief verlaten en zit nu op de historische route vanuit Canterburry naar Rome "la via di San Francesco". Ik voel me een beetje terug op de Camino, heb vandaag de eerste mede-pelgrims ontmoet, vertrokken vanuit Firenze voor een tocht van 10 dagen. Ook het gekende " buon Camino " klinkt gekend in de oren.

    Het werd een pittige tocht van 30 km, met een paar serieuse beklimmingen, maar de natuur omheen is zo betoverend mooi dat je alle kleine pijntjes snel vergeet. Het is een groot geschenk hier te kunnen, te mogen doortrekken. Het lijkt wel een droom dat ik intussen al 2 maanden onderweg ben en binnen een paar dagen Assisi bereik,. Er wachten nog een paar mooie dagen, en vooral het weerzien van vrouwke-lief in Assisi zal deugd doen.



        

    17-05-2011 om 20:17 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    16-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 47 - CITTA di CASTELLO

    citta di castello 25 km

    Het is altijd zoeken om uit een grotere stad weg te geraken in de goeie richting, en je verliest er veel tijd. Vanmorgen wat verloren gelopen.

    Na de verfrissende regen van gisteren hing er vandaag een heel fijne, zachte fluwelen nevel over de vlakten tussen de heuvels, de zon scheen zoals gewoonlijk met volle goesting. Ik ben nu definitief in Umbrie.

    De hellingen worden iets minder steil. Mijn rustplaats vanavond is het convento S. Giovanna Batista, een heel oud klooster, met lange gangen, met kleine kamertjes, en ik ben hier gans alleen !!!

    De portier, pater Adriaan is een hele toffe pater die vlot engels praat, en die heel fier was dat er eens een " echte " pelgrim kwam overnachten.



       

    16-05-2011 om 22:22 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (1)
    15-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 46 - AREZZO

    Toen ik gisterenavond nog wat rondliep rond 9.30 uur kwam ik zowaar nog een processie tegen.  Ik ben gevolgd naar de kerk - bomvol - daar werden nog wat liederen gezongen en het H. Sacrament uitgestald. Wie had gedacht dat ik ooit nog " te Lourdes op de bergen " in het italiaans zou meezingen.  Achteraf bij de pastoor nog even langs geweest voor een pelgrimsstempel.  Het grote feest is een jaarlijks dankfeest voor bescherming tegen de pest in de jaren ?? ...
    Vanmorgen al om 7 uur onderweg voor wat volgens mijn info èèn van de mooiste zou worden wat betreft vergezichten !! Nu loop ik al 60 dagen rond zonder regen, maar vandaag , juist vandaag moest het regenen, dus vergezichten ... mist, wolken ...
    Maar anderzijds deed de  regen echt deugd, alles herleefde, het was de ganse dag " singing in the rain " het kon niet schelen.  In de plaatselijke bar zat iedereen tevreden, onder de luifel, zijn zoveelste koffie te drinken.  De natuur snakte naar regen, en plots is het alsof alles nog meer kleur krijgt.
    De kleuren hier in Umbria zijn zo overweldigend mooi, zeker als je er tussendoor wandelt. Gelukkg was het zacht weer, en dan is de beste remedie tegen wandelen in de regen, en met momenten hevige regen, zo weinig mogelijk aan doen , want zelfs met de beste regenkledij ben je nat, en het is tenslotte maar water.  De rugzak beschermen en singing in the rain ....
    De voorziene slaapplaats - 28 km -  bestond niet meer, dus maar door naar het volgende dorpje, ook hier geen slapen, intussen al 32 km, en volgens mijn informatie lag er op de geplande route de eerste uren nergens nog een dorpje te bespeuren, dus moest ik wel  uifwijken en naar de kortst bijgelegen stad gaan - Arezzo - Intussen was het wel opgehouden met regenen, droge kousen aangetrokken en op weg voor nog eens 10 km.  Uiteindelijk rond 19 uur aangekomen in het bijzonder mooi historisch centrum van Arezzo na in totaal 44 km. Ook hier  allerhande festiviteiten en veel volk , maar alleen een goed bed in een B&B kon me nog verleiden.
    Een fantastische , zware maar mooie dag (on) dank(s) de regen.
     

    15-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    14-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 45 - CASTELFRANCO di Sopra

    mammachristina - zie gisteren - heeft me gisterenavond nog lang haar levensverhaal verteld dat een drastische wending nam toen haar man plots heel ziek werd, en zij moest uit werken gaan, en haar bed/breakfast moest beperken tot 2 kamers.

    Toen ik vanmorgen om 7uur vertrok was zij al weg, mijn ontbijt stond klaar en ze had me gevraagd het huis af te sluiten, haar man lag ziek te bed. Een sterke vrouw. Ik stuur haar zeker een kaartje vanuit Rome.

    Het was afzien vandaag, broeiend heet, geen beschutting, oijfbomen geven geen schaduw, en geen wandelweg, dus bijna alles - 29 km - langs een drukke baan.

    Toen ik juist voor Castelfranco de wegwijzer met zwembad zag, twijfelde ik geen moment. Daar snakte ik al dagen naar een zwembad !

    Ik moet toegeven dat ik na een uur stappen over keien een deftig woordje heb gezegd tot Franciscus en Clara Gesloten. Rondom overal villa's , met zwembad uitdagend knipogend naar deze pelgrim. Waarom wil je nu toch tevoet naar Rome ? Boek gewoon een villa met zwembad in Umbrie !!!

    Ik zal in alle geval deze wegwijzer niet vlug vergeten.

    Geloof het of niet, heb vanavond de eerste gelati gegeten, logeer boven een gelateria, vandaar.

    Blijkbaar is er hier vanavond en morgen groot feest in het dorp ?? Ik ga op verkenning .... Tot morgen



      

    14-05-2011 om 22:42 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    13-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 44 - San Polo in Chianti
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mario, mijn schoenmaker was ontzettend vereerd toen ik hem vroeg of ik een foto mocht maken.
    Ja zei hij met een glimlach " alleen als je aan de  " Papa " zegt dat IK jouw schoenen heb hersteld."
    Dat was toch het minste wat ik kon beloven .  Om  9,30 waren ze klaar, ze stonden tussen alle rommel te pronken midden  op wat ooit een toonbank was geweest. Folklore? in alle geval iemand die zijn job doet met hart en ziel, een toffe kerel , nog een tijdje blijven napraten in 1 woord engels, 1 woord italiaans .....
    eigenlijk mooi om te zien hoe mensen zelfs als ze elkaars taal niet beheersen, met een beetje goeie wil toch mekaar kunnen verstaan.
    Mijn weg zoekend uit de grootstad Firenze, eerst nog even boven op de berg de David van Michelangelo gaan groeten en tussen alle verkeer  door de wijnroute Chianti Classico tegengekomen en blijven volgen ...
    Uiteindelijk blijven hangen na 24 km - de hitte werd ondragelijk, ook door het loodzware parcours met korte maar heel zware hellingen tot 20% - in S Polo in Chianti .  Bij B & B  " mammachristina "  een prachtig onderkomen gevonden ,moe,  maar gelukkig het einde van weeral een schitterende dag.

    13-05-2011 om 21:17 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (1)
    12-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 43 - FIRENZE .
    Er zijn twee totaal verschillende Firenze's. Het Firenze van de massatoeristen ,de pseudo kunstkenners, geladen met fototoestellen en filmcameras, die uren staan aan te schuiven om de kathedraal te bezoeken . De volle ladingen schoolreizen, die in de brandende zon rondslenteren van de ene kerk naar een ander museum, een vragenlijst in de hand. De lange rijen aan de gelatikraampjes en een drukkende hitte die iedereen doet vluchten naar wat lommer.   En dan is er het Firenze dat tot rust is gekomen, met de laatste toeristen die staan de wachten aan de  bushalte, de zwarte medemensen die hun kraampjes dichtvouwen en wegbrengen voor de nacht. Het Firenze waren alleen nog de echte bedelaars achterblijven, waar de terrasjes heerlijk koel rust en vrede uitstralen.  Het Firenze waar de avondzon de gevels de kleur geeft die ze verdienen. Dit Firenze van de rust waar alleen hier en daar nog een klein kerkje open is,  daar hou ik van, daar smaakt een glas wijn dubbel zo heerlijk.
    Vanmorgenvroeg om 6.30 al vertrokken op de camping want ik zou graag tegen de middag in Fiesole zijn - een kleine voorstad van Firenze - om mijn schoenen te laten herstellen. De tocht  - 24 km - was zwaarder dan verwacht, heel veel korte, neidige hellingen, maar tegen 13.30 toch aangekomen. Direct naar het infokantoor , maar ... geen schoenmaker in de buurt, ik moest naar de stad Firenze.  Op zich geen probleem , een kilometer of 6 maar waar begin je in zo n stad.?  Dus de bus genomen die in het centrum van Firenze stopt, vlakbij één van de infokantoren van de stad.
    Heel vriendelijk en vlot, in het engels, werd ik verder geholpen... schoenmaker , jeugdherberg, en internetadres ... service picco bello.
    Alleen de schoenmaker had een lange siesta, pas open om 17 uur. Maar hij heeft me beloofd dat morgenvroeg mijn reservehielen - die ik bij me had  - stevig en wel  klaar zullen zijn. Ik ga proberen om  een foto te  nemen, want het is de moeite waard, deze schoenmaker .... 
    Hopelijk kan ik dan terugkeren naar de rust van het platteland, naar het onbekende Umbrie , op naar Franciscus, Clara en Wiske  
       

     
                
            

    12-05-2011 om 21:10 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    11-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 42 - SAN PIERO A SIEVE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het overwinnen van een berg geeft je een oneindig gevoel. Je ademt dieper, alsof je alle lucht tegelijk wilt opnemen. Boven heb je geen einders meer, alles lijkt in de verte te vergaan. Je voelt je eindeloos groot, maar tegelijk zo ontzettend klein. Want "wie naar God klimt omringt zich met afgronden " ( J.Schreurs) Het was goed toeven in mijn afgedankte caravan. Maar op een berg kan je niet blijven, je moet omlaag, naar de vlakte toe. Een afdaling van 25 km. En eigenaardig dat het gemiddelde per uur lager ligt bij het dalen, je voeten en knieen hebben een soort veiligheidsreflex.

    Het landschap is nu echt Toscaans heuvellandschap met olijfbomen, wijngaarden, rijen cipressen met daartussen verspreide villa's.

    Vandaag logeer ik in een bungalow op de camping van S Piero a Sieve. Tijd voor een grote wasbeurt , en daarna proeven van die overheerlijke toscaanse wijn.

    11-05-2011 om 19:48 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    10-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 41 - PASSO DELA FUTA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze noen, een beetje te voorbarig een zege-sms naar huis gestuurd " ik ben boven ".  Na de piknik en zalige siesta in de zon, de schoenen, kousen, en voeten drogend van het zweet in de zon, kwam een steile lange afdaling, met als logisch gevolg achteraf nog een flinke beklimming van 8 km, tot op de Passo della Futa.

    In mijn wegboek had ik gelezen dat er boven op deze pas een mooie camping was met " trekkershutten " en zwembad !!!

    Ideaal voor een pelgrim ?! Toen ik aankwam bleek het zwembad juist vandaag gevuld met -koud-water. En de trekkershutten waarvan sprake blijken wishfull thinking... Alleen een oude, achtergelaten, vooroorlogse caravan bleek beschikbaar. 
    30 km gestapt, moe ...... Dus gelukkig met dit prehistorisch hotel.
    In het pizzarestaurant van de camping kennis gemaakt met twee toffe nederlandse koppels.

    Ik heb van de patron een fles Toscaanse wijn gekregen en zit nu buiten , in de donkerrode, ondergaande zon op het terras van mijn mufruikend 6 sterrend hotel na te genieten van een bijzonder mooie pelgrimsdag, te veel, te mooi om te beschrijven.



                                                              

         

    10-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    09-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 40 - LOIANO - Farneto

    Als ik de vorige dagen soms ietwat negatief was over Italie, dan wil dat meteen rechtzetten - Felix Timmermans had gelijk - De tocht vandaag door de Appenijnen was gewoon schitterend. 32 km bergop als in mijn jonge dagen !!! Zonder problemen, vergezichten waar je niet op uitgekeken raakt, een verademing na wat mindere dagen vorige week.

    De " italiaanse familiereunie" gisterenavond is rustig verlopen.  Na hun vertrek heb ik nog een aangename avond, met eten, gehad met de eigenaars en kinderen (zie foto).
    Toch wel wat bijgeleerd over italiaanse wijnen !!

    Stilaan komt Firenze in zicht. Daar begint het laatste deel van mijn tocht, definitief richting Assisi en Rome, maar ik moet dringend op zoek naar een schoenmaker want mijn hielen zijn weeral scheef afgelopen ( en dat heeft niks te maken met italiaanse wijn ! ).



           

    09-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (1)
    08-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 39 - PIANORO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Felix Timmermans schreef ooit in zijn boek " naar waar de appelsienen groeien " : " Italie is als een boek, hoe verder men erin leest, hoe interessanter het wordt "

    In woorden kun je de Italiaanse volksaard onmogelijk weergeven. Vanmorgen ( zondagmorgen nb) om 7,30 ging ik ontbijten in de bar naast de deur. Het was daar al een druk gewriemel, in en uit, koffie drinken, de krant komen lezen, vlug even zijn geluk proberen op een of andere trekkast... Zondagmorgen 7,30 ?!!!

    Na een uur of 4 stappen kwamen de Appenijnen heel dicht bij.

    Op een rotonde wist ik niet goed welke weg te nemen, nogal verwarrende info.  Ten einde raad hield ik twee fietsers tegen, verhaal gedaan, een beetje gepraat ... En op weg in de juiste richting.  Een kilometer of twee verder komt die man breed gesticulerend - zoals alleen italianen dat kunnen - achter mij aangefietst.  Hij was een zak met eten gaan kopen voor die "pellegrino".  Dit had ik nog nooit meegemaakt.

    In een - overvol chique - restaurant waar ik was binnengegaan om een slaapplaats te zoeken werd ik door de patronne in een soort engels voor gans het restaurant met luide stem verder geholpen, zodanig dat een paar klanten - die wel engels kenden - tussen kwamen. Een eigenaardig zicht, een doornat bezwete pelgrim, met grote rugzak, midden een chique restaurant. Te voet naar Rome? Het enig gespreksonderwerp in het restaurant, alleen een staande ovatie ontbrak er nog aan.

    Het resultaat is dat ik nu in een Agrotourisme-wijnbouwbedrijf zit, midden in een grote familiereunie. Hoe dit afloopt ???

    Zit nu in Pianoro.  Zie hierbij een foto van 'mijnen hof'.  Ik ga nu mijn was doen.

    En wens aan aale moeders een fijne feestdag.

     

    08-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    07-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 38 - BUDRIO
    Vanmorgen wat blijven hangen in het bijzonder mooie historisch centrum van Ferrara, gisterenavond te moe. Op zoek naar een internetcafe, maar dat blijkt al even moeilijk te vinden als een italiaan die de verkeersregels respecteert.
    De tocht vandaag liep voor een groot deel langs de zeer bochtige loop van de Po Morte di Primaro, een dode arm van de Po.
    Water is sinds het begin uitdrukkelijk aanwezig op mijn tocht , steeds fris, helder en levenbrengend, maar sinds een paar dagen worden dit stilaan open riolen waar vanalles wordt ingegooid, dode beken die stinken. 
    Veel akkerbouw,  fruitteelt en eindeloze velden zonder enige beschutting. Het was al heel vroeg snikheet, en toen ik rond  een uur of 2 en een moeizame 18 km eindelijk een beschutte plaats had gevonden ,  op een parking , om wat te rusten   werd ik aangesproken door een ouder koppel, die wel benieuwd waren waar ik met zo'n grote rugzak wel naartoe trok.  Mijn  pelgrimsverhaal gedaan en wat proberen uit le leggen...  op mijn vraag naar slaapgelegenheid in de volgende dorpjes volgde alleen maar schouderophalen. Zij moesten naar Budrio, en als ik wou kon ik mee, daar was zeker  slaapgelegenheid , en het is er groot dorpsfeest vanavond.  Het stappen ging moeizaam, de loomheid in de benen en de warmte .... met heel veel dank heb ik hun voorstel , een geschenk uit de hemel , aangenomen en zit zodoende in Budrio in de plaatselijke bibliotheek - die zo dadelijk dicht gaat -  deze blog bij te werken.
    Binnen een paar dagen - na Bologna - zit ik in de Appenijnen ,een mooie middelgebergte , richting Firenze. Als ik daar in de bergen  een mooi plaatsje vind ga ik een paar dagen rusten want de kilometers en de warmte beginnen stilaan zwaar te wegen.  Maar vanavond ben ik benieuwd wat dit plaatselijk " groot feest " zal zijn ?  Misschien eindigt deze mindere dag nog als een feest.

    07-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    06-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 37 - FERRARE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bed and breakfast "Il Bastiano " in Lendinare is voor iedereen die hier ooit voorbijkomt een aanrader ! Een hele lieve gastvrouw , en toen ze hoorde dat ik van rond Brussel was ...  (nb. zie verslag van 5/5/2011 en bemerking na verslag).
     

    Deze etappe van vandaag stond in mijn planning met een vraagteken vanwege de afstand en weinig dorpjes omderweg. Maar alles is pico bello verlopen, ik sta zelf verbaasd ( voorlopig althans ) geen echte problemen.

    Vandaag de machtige rivier de " PO " overgestoken. Toch wel een speciaal punt op mijn tocht !

    Toen ik juist achter de brug mijn boek even bekeek kwamen 2 fietsers aangereden, die juist hetzelfde deden, in juist hetzelfde boek ! Dat moesten Hollanders zijn !? En ja, kennis gemaakt met 2 sympatieke fietsers op weg naar Rome, dezelfde weg ... Deed deugd eindelijk nog eens nederlands te horen

    Na een toffe " pelgrimsbabbel " met Tom en Wan Drubers verder op zoek naar het infokantoor en een slaapplaats voor de nacht. Na 40 km een douche en een bed. Een mooie, lange dag !
    Wel te moe om deze mooie stad Ferrara nog te bezoeken ?



    Lendinare:  de zoon van mijn gastvrouw (Carlo Prearo) in "Il Bastiano" woont in Brussel en is een fotograaf. 
                     Voor de liefhebbers: zijn website URL is: www.carloprearo.com

    06-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    05-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 36 - LENDINARE
    Een fikse wandeling en om 12.30 uur in Badia een rustpause ingelast.  Na 32 km aangekomen in LENDINARE.  Bed&Breackfast bij een mevrouw wiens zoon in Brussel woont met een "vlaams meiske"!!!

    05-05-2011 om 23:14 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (0)
    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 35 - MONTAGNANA
    Na 28km aangekomen op gewenste bestemming.
    Maar dit heb ik nog nooit gedaan.  Ik slaap gans boven in een van de -middeleeuwse- torens van de stad.  Het is inderdaad een jeugdherberg.  Zie internet info over de stad Montagnana (http://www.montagnana.pd.it/) voor de kenners van een woordje italiaans! Toch de moeite waard om eens te kijken.
    Mijn foto's voor blog komt nog - na de wijn -

    04-05-2011 om 00:00 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (1)
    03-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 34 - RONCO ALL'ADIGE
    Daar zijn ze, de Chinezen! 4 jonge Chinezen, nauwelijks een paar zinnen Engels, maar overgekomen naar Verona voor een beurs inverband met zonne-energie (ik herken dit maar al te goed, heb net hetzelfde gedaan in Canada, voet tussen de deur zetten. Hier ben ik! ... ik vind dit prachtig), alleen zijn ze met zovelen.  Gelukkig voor mij waren ze met minder dan voorzien, anders moest ik bovenop de 30 km nog eens 6 km stappen om misschien slapen te vinden, want een toeristische streek is dit zeker niet.
    Veel was er niet te zien of te beleven vandaag, buiten een paar prachtige kerkhoven (!?) en daar ben ik even gaan verpozen in de schaduw, want het was weer heet vandaag.

                                     


    Die Chinezen, gelukkig hebben ze een naam, want die lijken allemaal op elkaar - maar dat zeggen zij van ons ook natuurlijk -.
    Ik heb beloofd aan de patron (een Chinees uit China!) om hem een kaartje te sturen vanuit Rome, en dat ik zeker terugkom, maar niet alleen (ik heb niet gezegd "te voet").  



        
     
             ... de Chinezen                                                               ...  een echte Chinees!

    03-05-2011 om 21:47 geschreven door Jos VG  


    >> Reageer (1)


    EEN NIEUW JAAR... EEN NIEUWE PELGRIMSTOCHT .... EEN NIEUWE BLOG ... WELKOM
    Foto


    GASTENBOEK

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    LINKS
  • Jos Vangrunderbeek naar compostela
  • Kaart - Reisweg
  • Foto's
  • Wanakkam


  • Reizen, het is zijn hart losmaken van het anker der kleine vaart, om het vlot te laten geraken op de zeeën der wereldkaart.
    Het is zijn hart van het beminde losrukken, fier en onbevreesd, om het schoner nog weer te vinden dan het ooit is geweest.
    (
    Berus Aafjes. een voetreis naar Rome)
    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs