Inhoud blog
  • Vakantie!
  • SUPERBELANGRIJKE MEDEDELING!!!!
  • Agenda laatste week
  • Voorbeeldexamen !!!!!!!
  • Oproepje...
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Latijn 1LC
    Heilig Hartcollege Waregem
    05-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weektoets dinsdag
    Oefeningen van 8.1 + 8.2 + 8.4!
    Opgelet: vergeet de oefeningen a en 8.1e niet te leren (zinnetjes: vertaling).

    05-02-2009 om 18:43 geschreven door R.Carels  


    04-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's!!!!
    http://sites.google.com/site/latijnvoor1lc/foto-s

    04-02-2009 om 19:23 geschreven door R.Carels  


    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag inhaaltoets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Leerlingen die donderdag de toets opnieuw mogen maken indien ze dat willen:

    - Alex
    - Sander
    - Louis
    - Julie
    - Louise

    (- Martijn, Hélène, Nathan)

    Ik neem dan het gemiddelde van die twee toetsen.

    Willen jullie ook Lowie waarschuwen indien hij reeds terug is?

    Vertel het voort want niet iedereen kijkt op de site...
    Indien nodig maak ik voor volgende week ook nog een grote inhaaltoets.

    03-02-2009 om 00:00 geschreven door R.Carels  


    02-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen foto? de foto's zijn te groot... ik heb moeite om ze online te krijgen... kan iemand helpen?

    kunnen jullie dit openen?

    http://docs.google.com/Doc?id=dfk6r5qc_132hgt2mcfq

    02-02-2009 om 00:00 geschreven door R.Carels  


    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agenda woordjes

    Woordjeslijst

     

    Tegen dinsdag 03/02: 285-431

    Tegen donderdag 05/02: 285-445

    Tegen maandag 09/02: 285-459

    Tegen dinsdag 10/02: 285-466

    Tegen donderdag 12/02: 285-480

    Tegen maandag 16/02: Herhaling woordjes 2de semester

    Tegen dinsdag 17/02: 285-487

    Tegen donderdag 19/02: 285-511

     

    Tegen maandag 02/03: 285-525

    Tegen dinsdag 03/03: 285-532

    Tegen donderdag 04/03: 285-546

    Tegen maandag 09/03: herhaling 285-557 + kader


    Herhaling:


    Tegen dinsdag 10/03: 1-200

    Tegen donderdag 12/03: 201-350

    Tegen maandag 16/03: 351-500

    Tegen dinsdag 17/03: 501-557

    31-01-2009 om 17:53 geschreven door R.Carels  


    28-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.overzicht van de theorie voor de krokusvakantie
    Ik laat dit document nog kopiëren voor jullie, maar het kan handig zijn om het al te gebruiken bij het leren voor de grote toets volgende dinsdag.

    http://sites.google.com/site/latijnvoor1lc/overzicht-voor-de-krokusvakantie-van-de-theorie

    Lukt het jullie om dit te openen?

    28-01-2009 om 22:11 geschreven door R.Carels  


    25-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra oefeningen bij de datief (HB p.100-101)

    E

     

    1.Marcus geeft mooie geschenken aan zijn vriendin.

    2.Waarom antwoord je niets aan Centiem?

    3.Maak de maaltijd klaar voor onze vrienden!

    4.Jouw hulp is voor mij niet noodzakelijk.

    5.Het is niet meer aangenaam voor jullie.

    6.Wat vertelt hij aan Lucia?

    7.Het is heel goed voor jullie, heel slecht voor ons.

    8.We zijn aan jou de grootste dank verschuldigd.

     

    F

    1.Onze families, van onze familie, aan onze familie

    2.Onze zussen (sorores = nom./acc.vr.mv.)

    3.Vele vrouwen

    4.Dwaze slavinnen, van een dwaze slavin, aan een dwaze slavin

     

    Woorden uit de tweede klasse kunnen voor duidelijkheid in de naamval zorgen!

     

    G

     


    1.Nom.

    2.Dat.

    3.Nom.

    4.Gen.

    5.Nom.

    6.Gen.

    7.Dat.

    8.Gen.

    9.Dat.

    10.            Dat.


     

    H

    1.Nom.vr.mv.  = mijn vriendinnen

    Gen.vr.enk.  = van mijn vriendin

    Dat. Vr.enk.  = aan mijn vriendin

    2.Dat.m.mv.  = aan jouw vijanden

    3.Acc.vr.enk.  = een gelukkige echtgenote

    4.Nom.m.mv.  = aangename mannen

    Gen.m.enk. = van een aangename man

    5.Nom.vr.mv.  = mijn zussen

    6.Nom./acc.o.mv. = andere geheimen

    7.Gen.vr.mv.  = van jouw zorgen

    8.Nom./acc.o.enk.  = het derde hoofdstuk

    9.Acc.m.enk. = de geschikte plaats

    10.           Nom./acc.o.mv. = andere bezittingen

    11.           Dat.m.mv.= aan onze kinderen (libris = aan boeken)

    12.           Nom./acc.o.mv. = enorme tempels

     

    I

    1.Acc.m.mv. = gelukkige jongens/kinderen

    2.Gen.o.enk. = van de Romeinse markt of van het Romeinse Forum

    3.Dat.o.enk. = voor het beste plan/voor de beste raad

    4.Nom.m.mv. = mijn ogen

    Gen.m.enk. = van mijn oog

    5.Nom./acc.o.enk. = een veilige stad

    6.Acc.m./vr.enk. = mij en jou

    7.Nom.vr.mv. = de slechtste meesteressen

    Gen.vr.enk. = van de slechtste meesteres

    Dat.vr.enk. = aan de slechtste meesteres

    8.Nom.m.mv. = onze volkeren

    Gen.m.enk. = van ons volk

    9.Nom.vr.mv. = de bekende vrouwen

    Gen.vr.enk. = van de bekende vrouw

    Dat.vr.enk. = aan de bekende vrouw

    10.            Gen.m.mv. = de overige kinderen

    11.            Acc.m.mv. = alle boeken

    12.           Acc.vr;mv. = mooie eilanden

    25-01-2009 om 12:21 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meebrengen maandag
    Beste 1lc'ers,

    Ik weet dat het wat op de laatste knip is... maar kunnen jullie als je dit nog leest het volgende meebrengen morgen voor de les leefsleutels:

    lijm, schaar, tekenblad (A4-formaat) en tijdschrift(en)

    Bedankt
    groeten
    mevrouw Carels

    25-01-2009 om 12:14 geschreven door R.Carels  


    20-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen












    Persoonlijke berichten:

    Alex,                       ik kreeg je huistaak niet. Dien donderdag het huiswerkje in.
    Albéric,                   je maakte in plaats van oefening b, oefening a. Dien donderdag de juiste versie van het huiswerk in.

    Leerlingen van wie ik donderdag of maandag enkele remediëringsoefeningen of herhalingsoefeningen verwacht omdat hun punten voor de toets minder dan 7/10 waren zijn:

    - Laurens
    - Joyce
    - Lowie
    - Geertje
    - Alex
    - Louis
    - Nathan
    - Hélène

    Ik zou graag hebben dat jullie oefening c in je handboek maken op pagina 94. Deze oefening is niet verplicht, maar ik raad het jullie sterk aan omdat ik vrees dat jullie anders niet mee zullen zijn. Ik zou graag hebben dat ik iedereen goede punten kan geven en dat iedereen trots kan zijn op zichzelf. Je mag die oefening op een gewoon cursusblad maken.
    Ook wil ik van deze leerlingen de controlekaart zien donderdag. Help mij eraan herinneren. Ik wil nagaan of jullie die kaart gebruiken bij het studeren. De oefeningen en de theorie op de weektoets kwamen letterlijk uit de oefeningen die we zagen in de les. Weten jullie dat het heel belangrijk is om de oefeningen te hermaken (desnoods enkel mondeling)? Weten jullie dat je moet leren uit de fouten die je maakt bij oefeningen en toetsen? (Kunnen jullie reageren via de site? Ik vraag het me namelijk echt af.)
    Als er leerlingen zijn die een bepaald stuk niet begrijpen, dan wil ik gerust over de middag eens afspreken met een paar van jullie klas voor half uurtje bijles. Laat het me dan weten via de site (na de les is het meestal nogal druk hé).

    Voor alle leerlingen: Donderdag zullen we even het Leerbeest overlopen in verband met het maken van oefeningen. Breng dus Leerbeest mee!

    Groeten
    Mevrouw Carels

    20-01-2009 om 20:55 geschreven door R.Carels  


    16-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik vrees dat het bijna zover is... Slechts 5 tovenaarsstempels (waarvan ééntje van Louise, maar zij was ziek geweest) met 'blijven oefenen' op voor de woordjes. Dat wil zeggen: 14 keer minstens 4/5! Als jullie zo goed bezig blijven, kan ik maar beter al naar de winkel rennen om wat snoepjes... ;-)

    16-01-2009 om 14:22 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda vanaf maandag 19 januari
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste 1Lc'ers, hier weer de wekelijkse nieuwtjes.

    Vergeet niet de vertaling van de leesteksten op te schrijven tegen de volgende les... Die vertaling is geen huistaak op punten, dus het mag gewoon op een cursusblad om dan in je map te stoppen. Dit kan jullie helpen om te oefenen in het lezen van Latijnse teksten. We zullen jullie vertaling zoals gewoonlijk dan weer in het begin van de les klassikaal verbeteren.

    Als je vragen hebt over de leerstof (de genitief, de imperatief, de vocatief,...) dan mag je ze zeker via de blogsite stellen!

    Ik was trouwens heel trots toen de meneer van vorige week (die in de les bij ons zat) blij was om zo'n leuke en enthousiaste klas te zien. Hij vond jullie heel flinke en vrolijke leerlingen. Ik heb ook al verteld aan jullie klastitularis dat jullie echt heel aangename leerlingen zijn om aan les te geven. Een pluim dus voor jullie!


    Wat staat jullie te wachten in Latijn nog de volgende twee weken? Nog twee nieuwe naamvallen en dan hebben we ze allemaal gezien!!! Joepie! We zagen al... de nominatief (onderwerp + naamwoordelijk deel van het gezegde), de accusatief (LV + BWB bij voorzetsel), de vocatief (aanspreking) en de genitief (van-bepaling of BVB). In de volgende weken gaan we nog de laatste twee (van de zes) naamvallen leren namelijk de datief en de ablatief.

    Lessen:


    maandag 19/01 (7de lesuur): Vest.6.3 Een arme Assepoes wordt een rijke bruid (2) + Vest.6.4 Oefeningen op de genitief.
    dinsdag 20/01 (6de + 7de lesuur): Weektoets 2B + Vest.7.1: De datief van de eerste klasse (theorie + oefeningen HB p.99-101)
    donderdag 22/01 (3de lesuur): Vest.7.2 De bruidsschat van Lucia: leestekst.

    maandag 26/01 (7de lesuur): Cultuur: Nomen est omen. (HB p.103-106)
    dinsdag 27/01 (6de lesuur): Weektoets 3B + Verbetering cultuurles 'Nomen est omen'.
    dinsdag 27/01 (7de lesuur): 8.1 De ablatief van de eerste klasse (HB p.107)
    donderdag 29/01: 8.1 Oefeningen bij de ablatief zonder voorzetsel (HB p.108-109)


    Woordjes:

    Tegen maandag 19/01: 285-354 + kadertje!

    Tegen dinsdag 20/01: 285-361

    Tegen donderdag 22/01: 285-375

    Tegen maandag 26/01: 285-389

    Tegen dinsdag 27/01: 285-396

    Tegen donderdag 29/01: 285-410

    Tegen maandag 02/02: 285-424


    Huistaken en toetsen:

    Tegen dinsdag 20/01: weektoets 2B + huistaak: oefeningen bij de genitief HB p.94 b 1-12

    Tegen dinsdag 27/01: weektoets 3B + huistaak: Geld, geld, geld (cultuur HB p.95-98) (jullie krijgen hier een blaadje voor met vraagjes)

    Tegen dinsdag 03/02: Toets caput 6 + 7 + 8.1 (HB p.89-110) (geen huistaak!)

    16-01-2009 om 13:30 geschreven door R.Carels  


    09-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I'm feeling happy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

























    Ik voel me blij! En waarom voel ik me blij? Wel, omdat ik heel trots ben op jullie. Zestien mensen hebben vier op vijf voor de woordjes of zelfs meer! Als jullie dit volhouden moet ik zeker eens trakteren... en dat maakt me blij! Iedereen heeft precies goede voornemens gemaakt voor 2009 in verband met Latijn. Als je geen stempel hebt is dat natuurlijk geen drama, volgende keer beter hé! We blijven optimistisch en positief denken, één keer een slechte woordjestoets kan je zo weer ophalen. En zeker maandag... ik zal 20 woordjes dan vragen en ik ben er zeker van dat jullie dat weer flink (maar natuurlijk ook niet overdreven) zullen studeren. Misschien een tip: hermaak al wat oefeningen dit weekend over de imperatief of bekijk nog eens de genitief zodat je maandagavond niet alles moet beginnen leren nog voor de weektoets. Ik ben zowiezo al blij dat jullie zo flink werken voor Latijn. Dus: goed zo en houden zo!

    Oh ja, helpen jullie mij onthouden dat ik nu iedere keer in het begin van de les de nieuwe woordjes overloop? Dat helpt jullie misschien ook nog om de woordjes beter te kennen...

    Fijn weekend
    Mevrouw Carels

    09-01-2009 om 16:04 geschreven door R.Carels  


    06-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meter+peters / Nieuw vragenblokje Latijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Beste leerlingen van 1Lc en sympathisanten,

    Ik gaf het adres van deze site aan één van jullie peters, dus misschien laten zij binnenkort wel een berichtje na (als ik het juiste adres tenminste heb doorgegeven...).

    Op deze plaats mogen jullie trouwens ook vragen stellen en jullie kunnen elkaar ook helpen op deze manier. Je kan extra uitleg vragen, praktische tips (zoals het feit dat ieder huistaak op een collegeblad moet), wat extra hulp over de middag (in verband met een bepaald onderwerp), studietips, ...

    Groeten
    Mevrouw Carels

    P.S.: Weetje van de dag: ik kreeg van de kerstman nieuwe stempels om jullie woordjes te corrigeren! Iedereen krijgt nu een stempel... Je hebt een stempel met 'goed gedaan' en een stempel met 'blijven oefenen'. 'Goed gedaan' staat voor 4.5/5 of 5/5. Vandaag gaf ik jullie hoe dan ook allemaal zo'n stempel, maar sommigen hebben ook een 'blijven oefenen' stempel. Doe jullie best om meteen weer in een regelmatig studieritme te komen.

    06-01-2009 om 19:44 geschreven door R.Carels  


    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een goede voorbereiding voor de cultuurles donderdag
    Een goede voorbereiding voor de cultuurles donderdag is het volgende filmpje op youtube bekijken.

    Klik op de link.
    http://www.youtube.com/watch?v=CKBvAGs4TLo

    Het is een tamelijk amateuristisch toneeltje van enkele leerlingen, maar alle fasen van een Romeins huwelijk worden er wel heel netjes op een rij gezet.
    Lukt de link niet, dan moet je gewoon 'Roman wedding' intypen op de site youtube.com

    04-01-2009 om 17:47 geschreven door R.Carels  


    02-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuw semester, een nieuwe agenda-inhoud! (deel 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
















    Lessen:


    maandag 05/01: (7de lesuur) De imperatief (theorie) + examenbespreking.
    dinsdag 06/01: (6de lesuur) Vest.5.9 Oefeningen bij de imperatief + 5.10 Marcus mag dan toch trouwen (leestekst).
    dinsdag 06/01: (7de lesuur) BZL: leestekst 5.10 (vervolg).
    donderdag 08/01: (3de lesuur): Cultuur: Nam hodie ante noctem... (De huwelijksceremonie).

    maandag 12/01: (7de lesuur): Vest.6.1 De genitief van de eerste klasse (theorie + oefeningen).
    dinsdag 13/01: (6de lesuur): Weektoets 1B + Vest.6.1 Oefeningen bij de genitief (afwerking)
    dinsdag 13/01: (7de lesuur): Vest. 6.2 De vocatief (theorie+oefeningen).
    donderdag 15/01: (3de lesuur): Vest.6.3: Leestekst: Een arme Assepoes wordt een rijke bruid.

    Woordjes: (jullie krijgen ook een nieuwe controlekaart)

    Tegen dinsdag 06/01: 285-291

    Tegen donderdag 08/01: 285-305

    Tegen maandag 12/01: 1-319

                           Herhaling woordjes 1ste semester + nieuwe

    Tegen dinsdag 13/01: 285-326

    Tegen donderdag 15/01: 285-340

    Tegen maandag 19/01: 285-354 + kadertje!

    Tegen dinsdag 20/01: 285-361

    Tegen donderdag 22/01: 285-375

    Tegen maandag 26/01: 285-389

    Tegen dinsdag 27/01: 285-396

    Tegen donderdag 29/01: 285-410

    Tegen maandag 02/02: 285-424


    Huistaken + toetsen:


    Tegen dinsdag 13/01: Weektoets 1B + Huistaak: Herhalingsoefeningen HB p.83 a 1-12 + HB p.86 d 1-8 + HB p.86 g 1-8.

    Wat in het groen staat is de opgave voor jullie huistaak! Dus dat moet je invullen in de schoolhoofding van je collegeblad. Wees netjes... en veel succes ermee!

     







    02-01-2009 om 16:50 geschreven door R.Carels  


    22-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!

    22-12-2008 om 15:29 geschreven door R.Carels  


    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel twee examen
    Beste 1lc'ers,

    Wegens al het verbeterwerk zal ik onze site niet zoveel meer kunnen bezoeken. Daarom nog vlug wat tips voor het laatste examen.

    Te kennen bladzijden bij cultuur:

    1. De Romeinse geschiedenis: HB p.6-9
    2. Slides (blaadjes met kleine kadertjes op) in verband met het ontstaan van Rome. (Leer hier niet alles vanbuiten, zorg dat je de belangrijkste dingen weet, de grote lijnen van het verhaal en de belangrijkste namen).
    3. Het onderwijs in het oude Rome: HB p.21-22
    4. Extra blaadjes over het onderwijs in het oude Rome (invulblaadjes uit de les)
    5. HB p.25-27(dagboek van Julius en Julia lezen)
    6. Het Romeinse theater: HB p.44-47 (ook het extra kadertje op pagina 47)
    7. De extra blaadjes over het Romeinse theater die we ingevuld hebben in de les
    8. Het Romeinse huwelijk: HB p.58-60
    9. Extra blaadjes uit de les (quiz + andere oefening/kadertje)

    Het best lees en leer je eerst de tekst in het handboek. Vervolgens neem je de blaadjes erbij die je kreeg in de les en dan leer je die (in die volgorde is het het gemakkelijkst om te leren).

    Te kennen voor ongeziene tekst/begrijpend lezen van Latijn:

    1. Herhaal je woordenschat! Als je de woordjes niet kent, zal het moeilijk zijn te vertaal.
    2. Herhaal de grammaticale theorie! Bestudeer alle kadertjes nog eens opnieuw in je handboek om de grammaticale vraagjes bij de tekst te kunnen oplossen.
    3. Herlees de vertaaltips in je werkboek en bekijk ook opnieuw het blaadje dat je kreeg met tips om in het Latijn te vertalen. (Je moet vooral ook logisch nadenken en bedenken of de zin die je vertaalde wel klopt met de rest van het verhaaltje.)
    4. Oefen en vertaal Latijnse zinnetjes.

    Succes!
    Groeten
    Mevrouw Carels

    07-12-2008 om 12:05 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel succes!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste 1lc'ers,

    Veel succes met jullie examens!
    Niet panikeren hé jongens en meisjes. Jullie kunnen meer dan jullie denken en tijdens de laatste week les had ik echt het gevoel dat iedereen mee was met de leerstof, dus het komt volgens mij allemaal wel in orde.
    Positief blijven denken, elkaar steunen, in een stressbal knijpen, warme melk met honing drinken,... Denk maar goed aan de stress-trucjes hé ;-).

    Succes!
    Mevrouw Carels

    07-12-2008 om 11:20 geschreven door R.Carels  


    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toetsen- en huistakenmapjes
    Enkele mapjes waren niet in orde...

    Ik wil de mapjes maandag hebben, kom ze me brengen aan de lerarenkamer of laat ze andere leerkrachten in mijn vakje leggen...

    05-12-2008 om 11:59 geschreven door R.Carels  


    03-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vraagjes van sara die nuttig zijn voor iedereen

    Sara heeft u een link gestuurd naar een blog:

    hallo

    Ik heb nog een aantal vraagjes.

    hoe vind je een bijg. adj.?  Een bijgesteld adjectief is de functie die een bijvoeglijk naamwoord heeft. Dus: als je een bijvoeglijk naamwoord ziet, dan moet je kijken of er dichtbij een substantief bijstaat (dat dan de dominant kan zijn). Staat dat er niet en staat er wel een KWW, dan heb je te maken met een NWD van gezegde.

    Bijv. Laeta puella felix dominum videt.   

    --> laeta hoort bij dominant puella, dus is bijgesteld adjectief

    --> felix hoort bij dominant dominum, felix is bijgesteld adjectief (acc. o. enk.)

    --> Vertaling: Het vrolijke meisje ziet de gelukkige meester.

    Lisa heeft mij uitgelegd hoe je een LV vind maar ik weet niet of ik het juist begrepen heb.

    Is het zo dat je een LV vindt door de vraag te stellen met wat en als er geen KWW in staat dat het dan LV is?     

    Ik drink cola.       WAT/WIE + PV + OND?    Wat drink ik? cola = LV

    In het Latijn staat het LV altijd in de accusatief. Maar soms is het moeilijk om te

    weten of een woord accusatief of nominatief is als je enkel naar de uitgang

    kijkt.

    Bv. Donum mihi dat.

    Donum kan hier nom. én acc. zijn, want het is een onzijdig enkelvoud met uit-

    gang -um. Dan moeten we vertalen (er staat al geen koppelwerkwoord, dus

    NWD van gezegde is het al niet, maar het kan nog onderwerp zijn in de nom.).

    ' Hij/Zij geeft een cadeau aan mij.' (mihi = Meewerkend Voorwerp)

    of : 'Een cadeau geeft aan mij.'

    Zin één klopt duidelijk. Nu de vraag: WAT + PV + OND?

    Wat geeft hij/ze? een cadeau, dus LV, dus donum is hier LV en acc. (want een

    LV staat altijd in de acc.)

    En als je dan ook de vraag stelt met wat en als er een KWW in staat dat het dan nwd vh gez. is?

    Inderdaad. Bijvoorbeeld. Ik ben klein. Wat ben ik? klein = NWD van gezegde bij koppelwerkwoord 'ben'.

    Nu in het Latijn een voorbeeld.         

    Domina sum. = Ik ben de meesteres.

    Wat/Wie ben ik? een meesteres --> koppelwerkwoord 'sum', dus NWD van gezegde

    Is het zo dat als er ad of ante of in of... in staat dat het dan een bijwoordelijke bepaling is?

    Ja, inderdaad. Wanneer je een voorzetsel ervoor ziet staan, dan is het BWB.

    Een MV dat er dan gewoon mihi,tibi,nobis of vobis moet in staan? Dat zijn inderdaad de enige meewerkende voorwerpen die wij al gezien hebben. Later zullen we nog zien dat er daar een specifieke naamval voor is, namelijk de datief (naast de nominatief en de accusatief). In het Nederlands of in de vertaling kan je MV herkennen doordat je er 'aan' bij kan plaatsen.

    Bijvoorbeeld:

    Ik geef een cadeau (aan) jou. Jou is hier MV.     =  Tibi donum do. (tibi=MV, donum=LV)

    Ik geef een roos aan het meisje. 'aan het meisje' is hier MV.

    Heb je nog een aantal voorbeelden om dit te kunnen uitleggen en te tonen.

    Sorry voor alle vragrn maar ik weet anders niet hoe ik een zin moet 'bespreken'.

    Mogen wij in het weekend ook nog vragen stellen?? Natuurlijk! Ik hoop dat ik kon helpen...

    veel groetjes en nog een prettige avond Sara

     

    03-12-2008 om 17:58 geschreven door R.Carels  




    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008

    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    WELKOM OP DE BLOG VAN 1LD!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs