Inhoud blog
  • Vakantie!
  • SUPERBELANGRIJKE MEDEDELING!!!!
  • Agenda laatste week
  • Voorbeeldexamen !!!!!!!
  • Oproepje...
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Latijn 1LC
    Heilig Hartcollege Waregem
    10-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPERBELANGRIJKE MEDEDELING!!!!
    Beste leerlingen

    In overleg met de andere collega's zijn we tot de overeenkomst gekomen dat jullie het onderstaande leerstofoverzicht moeten volgen. Wat wil dit concreet zeggen?

    1. je moet heel veel aandacht besteden aan de reflexieve voornaamwoorden van vorige trimester (maar je werd hoe dan ook verondersteld dit nog te kennen voor de vertalingen en de oefeningen, maar hier kunnen dus ook nog theorievragen over gesteld worden, dus bestudeer de kadertjes nog eens goed!!!!)

    2. je moet het vragend voornaamwoord enkel theoretisch kennen --> geen oefeningen !!!

    3. bekijk ook goed welke woorden uit de woordenlijst je moet leren, sommige zullen bij jullie al ver in het achterhoofd zitten (vergeet bij de zelfstandige naamwoorden niet na te denken over onthoudtrucjes)

    4. voor cultuur moet je enkel de Romeinse woning en de Griekse cultuur kennen (inleiding groene boekje + blaadjes)

    5. gebruik de kladblaadjes goed op het examen voor verbuiging- en vervoegingsschema's op te schrijven (het examen is maar 6 pagina's)

    Veel succes!
    Groeten
    Mevrouw Carels

    10-06-2009 om 00:00 geschreven door R.Carels  


    07-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda laatste week
    Maandag 7de lesuur:
    De adjectieven van de tweede klasse + oefeningen Vest. 14.1 (HB p.221-223)

    Dinsdag 6de + 7de lesuur:
    Vest. 14.1: Oefeningen bij de adjectieven van de tweede klasse.
    De derde klasse HB p.254: theorie.
                                                                        TOETSEN- EN HUISTAKENMAPJES INDIENEN

    Donderdag 3de lesuur:
    De derde klasse (HB p.254): theorie + oefeningen.

    Maandag 7de lesuur:
    Herhalingsles: HB p.215-216 + voorbeeldvragen examen




    Via de volgende link vind je voorbeeldvragen in verband met het onderdeel Grieks. Andere voorbeeldvragen vind je in het blokje hieronder... In totaal staat die herhalingstoets op 75 punten.

    http://sites.google.com/site/latijnvoor1lc/voorbeeldvragen-grieks

    07-06-2009 om 14:16 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeeldexamen !!!!!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit kunnen jullie thuis maken als voorbereiding op het examen. Je kan mij de antwoorden mailen of afgeven in de les en dan verbeter ik dat met plezier voor jullie! (De theorie en de woordenschat kan je trouwens ook zelf verbeteren.)

    Kopieer deze link:

    http://sites.google.com/site/latijnvoor1lc/voorbeeldexamen

    07-06-2009 om 14:06 geschreven door R.Carels  


    02-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oproepje...
    Beste leerlingen

    Gelieve wat stiller te zijn in de les en wat beter op te letten. Het is niet omdat één iemand een vraag stelt dat de rest mag babbelen. Die antwoorden zijn ook interessant voor jullie en het is heel lastig voor mij om op die manier les te geven. Als jullie zo babbelig blijven zal ik genoodzaakt zijn om niet meer op vragen te antwoorden tijdens de lessen en dat zou jammer zijn natuurlijk! Zorg dat je ook al het nodige materiaal bij je hebt. Donderdag doen we weer voor de helft van de les wat Grieks. Ik zou graag hebben dat iedereen tegen dan in zijn boekje de dingen ingevuld heeft die moesten ingevuld zijn.

    Ik wil er echt samen voor gaan met jullie om jullie de best mogelijke voorbereiding en tips te geven voor het examen. Vragen mag je trouwens ook altijd via de site stellen. Ik wil desnoods de hele theorie van bepaalde delen nog eens extra uitleggen!

    Vriendelijke groeten
    Mevrouw Carels

    P.S.: Begin op tijd met het herhalen van de woorden (vooral de werkwoorden zijn moeilijk en gemakkelijk te verwisselen).


    02-06-2009 om 19:53 geschreven door R.Carels  


    01-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leerstofoverzicht (uitgebreid)

    Leerstofoverzicht 1ste Latijn

    3de trimester 2008-2009

     

     

    • VOCABULARIUM (=1ste examen)

     

    Alle woorden kennen tot en met 636 (behalve 541-613)!

    Noemwoord / model / klasse / aanvullende gegevens / alle mogelijke vertalingen kunnen geven

     

    • TAAL (= 1ste examen) : theorie en oefeningen

     

    De theorie vind je altijd in de kadertjes; dit is je vertrekpunt. Controleer jezelf door daarnaast altijd verschillende oefeningen (zoveel mogelijk!) te hermaken.

     

    > Nieuwe leerstof van het 3de trimester:

     

    -      Het persoonlijk voornaamwoord van de 3de persoon (R: se / NR: is)

    p.149-153

    -      Het bezittelijk voornaamwoord van de 3de persoon (R: suus / NR: ejus, eorum & earum)                                                                                           

    p.155-160

    -      De 3de vervoeging volgens tegere (kunnen vervoegen)                   

    p.168-170

    -      De 5de vervoeging volgens capere (kunnen vervoegen)                  

    p.168+173

    -      De onregelmatige werkwoorden velle, nolle, malle (herkennen en vertalen)

    p.174-175

    -      De substantieven van de 2de klasse (modellen dux (voor m. en vr. subst.) en corpus (voor onz. subst.))

    p.207-209 + 212-213 + 215-216

    -      De adjectieven van de 2de klasse (model fortis)

    p.221-224

    -      De 3de klasse: enkel substantieven (modellen fructus en dies)

    p.254-256

     

     

    > Natuurlijk moet de leerstof (taal) van de vorige trimesters herhaald worden!

    Zie HB: kadertjes (zie ook leerstofoverzichten van de vorige trimesters)

     


    • TEKST (=2de examen)

     

    De teksten die we klassikaal gelezen en de andere teksten waarvan je de vertaling gekregen hebt, kan je gebruiken als oefening op het examen ‘begrijpend lezen’.

    Je moet de nieuwe tekst kunnen vertalen, inhoudsopdrachten oplossen en grammaticale vragen beantwoorden.

     

    • CULTUUR & GRIEKS (=2de examen)

     

    -      AC : De Romeinse woning

    Vest. p.162-167 + kopies (met afbeeldingen)

     

    -      Het Griekse alfabet: alle kleine en hoofdletters bij naam kennen en kunnen schrijven

    Alphabètos p.12 + oefenblaadjes

     

    -      De spiritus asper en lenis: weten wat het is+wanneer en waar dit geschreven wordt

    p.15

     

    -      De tweeklanken kunnen lezen

    p.18

     

    -      De lidwoorden en uitgangen van de nom. enk.

    p.26

     

    -      Vocabularium: woorden van 1.3 – 1.4 - 1.5e                  

    p.46

     

    Tot slot enkele tips uit ‘Leerbeest’:

     

    • Als je een lijst woorden herhaalt, test dan eerst jezelf en duid aan wat je al kent. Herneem alleen de woorden uit de lijst die je nog niet kende. Bespaar energie! (p.21)
    • Als je een lijst Latijnse werkwoorden moet leren, gebruik je 5 kleuren: voor elk model een andere kleur. (p.43)
    • Besteed liever 3 keer 5 minuten aan je woordenschat dan 1 keer 15 minuten. (p.21)
    • Herhalen is de boodschap. Als je echt iets uit het hoofd wil leren (vb. verbuigingen, vervoegingen), begin je daarmee zeker niet de dag voor de toets. (p.21)

     

    Veel succes ermee!!

    01-06-2009 om 12:30 geschreven door R.Carels  


    18-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12.1 Oefeningen bij het vragend voornaamwoord

    12.1   Oefeningen bij het vragend voornaamwoord (Vest.p.181-183)

    a.

    Het vragend voornaamwoord wordt in deze oefening bijvoeglijk gebruikt. Het vervult dan de functie van een bijgesteld adjectief. Zo kun je dus de naamval, het geslacht en het getal bepalen.

    1.       gen.vr.mv.

    2.       acc.m.enk.

    3.       dat.m.enk.            dat.vr.enk.

    4.       acc.vr.mv.

    5.       nom.m.enk.

    6.       acc.onz.enk.

    7.       abl.vr.mv.

    8.       acc.onz.mv.

    9.       nom.m.mv.

    10.    dat.m.mv.

    11.    nom.vr.enk.

    12.    gen.m.enk.           gen.vr.enk.

    13.    abl.m.enk.

    14.    abl.vr.enk.

    15.    acc.vr.enk.

     

    b.

    1.       Van welke meisjes ben je de

    vriendin?

    2.       Welk boek lees je?

    3.       Welke slaaf en welke slavin

    vertrouwt de meester het meest?

    4.       Welke zorgen heeft Herman al

    lang?

    5.       Welke slaaf is altijd het eerst bij het

    avondeten?

    6.       Welke naam roepen ze?

    7.       In welke kamertjes wonen de

    slaven?

    8.       Welke geheimen maken ze bekend

    In hun boek?

    9.       Welke geluiden wekken Herman uit

    zijn slaap?

    10.    Aan welke vrienden toont Caecilia

    de kist?

    11.    Welke slavin is de moeder van

    Herman?

    12.    Van welke slaaf en van welke slavin

    zijn Herman en Goedele de kinderen?

    13.    Op welke plaats is Ewald

    verborgen?

    14.    Met welke vriendin gaat Plinia

    buiten naar de tuin?

    15.    Welke gedaante bemerkt Herman?

     

    d.

    1.       Wie is al aanwezig?

    2.       Wie zoeken jullie?

    3.       Met wie gaat hij naar de tuin?

    4.       Van wie is hij de/een zoon?            

    Wiens zoon is hij?

    5.       Wie geloof je?

    6.       Wat is hier verborgen?

    7.       Over wie vertellen ze dat?

    8.       Wie dan toch woont daar?

    e.

    1.       Wie zendt hij/ze?

    2.       Welke raad geven jullie me?

    3.       Wat begrijpen jullie niet?

    4.       Welk meisje ziet hij graag?

    5.       Aan wie geeft hij/ze het geschenk?

    6.       Welke geluiden hoort hij/ze?

    7.       Wat dan toch zegt hij/ze?

    8.       Wie geloven jullie?

    9.       Voor welke straffen is hij bang?

    10.    Wie waarschuwt de overige slaven?

    11.    Naar welk kamertje gaan ze?

    12.    Voor welke slaaf is hij/ze bang?

    13.    Over welke diefstal vertelt hij/ze?

    14.    Van wie dan toch zijn deze sporen?

    15.    Welke sporen bemerkt hij/ze?

    16.    Van welke jongens ken je de namen

    niet?

    17.    Van wie houdt die slavin?

    18.    Wat vertrouwt hij aan Herman toe?

    19.    Welke woorden herhaalt hij/ze?

    20.    Wie dan toch gaat voorbij?

    21.    Welke meester dienen ze?

    22.    Van welk meisje ben je de zus?

    23.    Waarom zijn ze zo blij?

    24.    Voor wie is dit niet voldoende?

     

    18-05-2009 om 16:40 geschreven door R.Carels  


    08-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNIPOOGJE!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste leerlingen van 1Lc,

    Ik wil jullie een knipoogje geven omdat jullie echt een fijne klas zijn om aan les te geven. Jullie zijn allemaal toffe aparte individuen met elk unieke kwaliteiten: sommigen kunnen goed luisteren, anderen kunnen goed vertellen, nog anderen zijn heel creatief of vrolijk of rustgevend of heel behulpzaam of vriendschappelijk of attent of ... ! Ik hoop dat de knipoogjes voor de drie leerlingen ook goed gaan en dat iedereen er (zoals afgesproken) niet superveel (betekenisloze :-s) krijgt, maar wel alledrie evenveel... Hebben jullie een telsysteem bedacht? Jullie moeten als klas samenwerken hé! Ik verlang al om het resultaat maandag te zien. Als je wil mag je deze site gebruiken om te weten te komen hoeveel je er al gestuurd hebt en naar wie, of je kan ook hier een tactiek bespreken.

    Lieve groeten
    Mevrouw Carels

    08-05-2009 om 09:54 geschreven door R.Carels  


    27-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.1: extra oefeningen voor weektoets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11.1 Oefeningen bij tegere

     

    a.

    1. vale-  :

    jullie zijn gezond,

    ik ben gezond,

    wees gezond,

    we zijn gezond,

    je bent gezond,

    hij/zij is gezond,

    ze zijn gezond

     

    2. veni- : we komen, je komt, kom, ze komen, hij komt, kom, jullie komen, ik kom

     

    3. roga-: je vraagt, we vragen, vraag, ze vragen, vragen, jullie vragen, vraag, hij vraagt

     

    4. scrib-: schrijf, hij schrijft, je schrijft, jullie schrijven, ik schrijf, ze schrijven, schrijf, schrijven

     

    5. statu-: ze beslissen, ik beslis, hij beslist, beslis, we beslissen, je beslist, jullie beslissen, beslis

     

    b.

    1.        intellego                              tegere

    2.        immineo                              monere

    3.       comprehendo                     tegere

    4.        retineo                                 monere

    5.       audeo                                   monere

    6.       soleo                                     monere

    7.       contineo                               monere

    8.       perdo                                    tegere

    9.       appareo                                                monere

    10.    dico                                       tegere

    11.    moveo                                  monere

    12.    credo                                    tegere

    13.    metuo                                   tegere

    14.    rideo                                     monere

    15.    prodo                                    tegere

    16.    taceo                                     monere

     

    c.

    1. addimus – intellegimus – repetimus

    2.  duco – mitto – addo – curro

    3. curre – statue – prode

    4. scribunt – dimittunt – dicunt – comprehendunt

    5. vivit – perdit – addit

    6. mittitis – surgitis – creditis

    7. prodis – comprehendis – metuis

     

    d.

    1.       curr-i-t                                  hij loopt

    2.       reperi-t                                 hij vindt terug

    3.       aperi-u-nt                             ze openen

    4.       adjuva-tis                              jullie helpen

    5.       intelleg-o                              ik begrijp

    6.       voc-o                                     ik roep samen

    7.       metu-i-mus                           we vrezen

    8.       mitt-i-te                                 zend!

    9.       monstra-re                           tonen

    10.    statu-i-s                                 je beslist

    11.    contine-t                              het bevat

    12.    perveni-u-nt                        ze komen aan

    13.    comprehend-e-re              begrijpen

    14.    immine-re                            bedreigen

    15.    prod-u-nt                             ze verraden, ze halen te voorschijn

    16.    surg-e                                   sta op!

     

    e.


    1. vivunt

    2. tibi credo

    3. surgit

    4. nihil prodo

    5. metuimus

    6. id tege

    7. te audiunt

    8. ubi es?

    27-04-2009 om 18:22 geschreven door R.Carels  


    18-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herhalingsblaadjes via de link
    Heel belangrijk: herhaling van het vorig trimester Latijn om nu verder te kunnen volgen in het derde trimester.
    Geen nood, ik maakte vijf invulblaadjes voor jullie die je het best maandag of dinsdag 's avonds thuis vlug probeert in te vullen (en te kijken of je alles wel nog kent). Jullie hebben dan nog geen schoolwerk, dus het is ideaal om dan Latijn wat te herhalen. Het zal jullie zeker helpen. Veel succes ermee!

    De blaadjes vind je op de volgende link

    http://sites.google.com/site/latijnvoor1lc/theorie-1ste-jaar-wat-te-kennen-nog-in-3de-trimester

    18-04-2009 om 14:16 geschreven door R.Carels  


    14-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AGENDA DERDE TRIMESTER
     
    DATUM     WOORDJES HUISTAAK TOETS
    maandag 20/apr


    dinsdag 21/apr    voc.p.150-153

    donderdag 23/apr    voc. p.154-157






    maandag 27/apr    voc. p.158-162

    dinsdag 28/apr   voc. 558-564 WB p.90-94 Tegere en capere (theorie + oefn)
    donderdag 30/apr   voc.558-578






    maandag 4/mei   voc.558-585

    dinsdag 5/mei   voc.558-592 Grieks alfabet schrijven Griekse alfabet + velle, nolle en malle
    donderdag 7/mei   voc. 558-604






    maandag 11/mei   voc. 558-612 + kadertje

    dinsdag 12/mei   kadertje 16.1 + 558-615 HB p.182 e 10-24 De Romeinse woning +
    het vrag.vnw. + het Griekse alfabet
    donderdag 14/mei   Griekse woordjes






    maandag 18/mei   voc. 558-629

    dinsdag 19/mei   voc. 558-636 Cultuurblaadjes bij
    HB p.217-220 + 233-236
    Vragend voornaamwoord
    donderdag 21/mei   HEMELVAART






    maandag 25/mei 
    voc. 558-640 + kadertje

    dinsdag 26/mei   voc. 558-647 Oef. bij mansio tertia:
    b + e (HB p.202)
    De substantieven van de 2de klasse
    donderdag 28/mei   voc. 558-653






    maandag 1/jun   PINKSTERMAANDAG

    dinsdag 2/jun
      Grieks voc. + voc. caput 11+12


    donderdag 4/jun   voc. caput 13+14+15


    14-04-2009 om 13:09 geschreven door R.Carels  


    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.klasgemiddelde Latijnse examens tweede semester
    deel 1: 67%
    deel 2: 75% !!!! Goed hé! Ik ben echt trots op jullie, velen heb echt goed gewerkt en zeker het cultuurgedeelte was een succes.

    Geniet van jullie vakantie,
    groeten
    Mevrouw Carels

    01-04-2009 om 20:37 geschreven door R.Carels  


    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oefeningen reflexief en niet-reflexief bezittelijk voornaamwoord

    10.5 d

     

    1.                   Mijn meester houdt niet van de vriendinnen van Plinia, van zijn dochter.

    Gen.vr.enk.: reflexief bez.vnw. 3de pers. enk. met als bezitter ond. dominus, bijg. adj. bij dominant filiae

    (gen.vr.enk.)

     

    2.                   Zijn dochter durft haar vriendinnen niet meer bij haar uitnodigen.

    Acc.vr.mv.: reflexief bez.vnw. 3de pers. enk. met als bezitter ond. filia, bijg. adj. bij dominant amicas

    (acc.vr.mv.)

     

    3.                   Daarom komen haar vriendinnen niet meer bij  haar.

    gen.vr.enk.: niet-reflexief bez.vnw. 3de

    pers. enk. met als bezitter ‘filia’ uit

    de vorige zin, bijg. adj. bij dominant

    amicae

     

    4.                   Maar hun moeders nodigen Plinia dikwijls bij  hen uit.

    gen.vr.mv.: niet-reflexief bez.vnw. 3de pers.mv. met als bezitter ‘amicae’ uit vorige zin, bijg. adj. bij dominant matres

     

    5.                   Want iedereen ziet Plinia graag, maar niemand houdt van haar vader.

    Gen.vr.enk.: niet-reflexief bez.vnw. 3de pers.enk. met als bezitter ‘Pliniam’ uit eerste deel van de zin, bijg. adj. bij dominant patrem

     

    6.                   Ook Herman en zijn broers zijn bang van Quintus Plinius.

    Gen.m.enk.: niet-reflexief (want zelf deel van het ond.) bez.vnw. 3de pers.enk. met als bezitter Arminius, bijg. adj. bij dominant fratres

     

    7.                   Zelfs hun vader en hun moeder zijn bang voor zijn woede.

    Eorum: gen.m.mv.: niet-reflexief bez.vnw. 3de pers.mv. met als bezitter ond. vorige zin (Arminius quoque et fratres ejus), bijg. adj. bij dominant ‘pater materque’

     

    Ejus: gen.m.enk.: niet-reflex.bez.vnw.3e pers.enk. met als bezitter Quintum Plinium uit vorige zin, bijg.adj. bij iram

     

    8.                   Quintus Plinius scheldt immers dikwijls zijn slaven uit.

    Acc.m.mv.: reflexief bez.vnw. 3de pers. mv. met als bezitter het ond. Plinius, bijg. adj. bij dominant servos (acc.m.mv.)

     

    9.                   Nooit looft hun meester hen.

    Acc.m.mv.: niet-reflexief bez.vnw. 3de pers.mv. met als bezitter ‘servos’ uit de vorige zin, bijg. adj. bij dominant dominus

     

    10.               De slaven houden niet van hun meester en zijn vrouw.

    Suum: Acc.m.enk.: reflexief bez.vnw. 3de pers. enk. met als bezitter ond. ‘servi’, bijg. adj. bij dominant dominum (acc.m.enk.)

     

    Ejus: gen.m.enk.: niet-reflex.bez.vnw. 3de pers.enk. met als bezitter ‘dominum’ (LV dat al vermeld is in de zin), bijg.adj. bij dominant uxorem

     

     

     

    10.5                    e

     

    1.                   Zijn/Haar vader vertelt aan ons weinig over haar.

    (bez.vnw. deel van het onderwerp, dus altijd niet-reflex.!!)

          

     

    2.                   Hun vrienden bevallen mij allerminst.

     

    3.                   Ze geven alles aan hen en ze bewaren niets voor zichzelf.

    4.                   Hun meesteres roept hen bij zich.

    5.                   Mijn dochter nodigt haar vriendinnen en hun moeders uit naar een avondmaal.

    6.                   Jullie dokter wacht op jullie in zijn kamer.

    7.                   Hij vertelt aan ons veel over zichzelf en over zijn familie.

    8.                   De meester haast zich met ons naar zijn/haar kamertje.

    9.                   Hun vriend verschijnt nooit.

    10.               Waarom maakt zijn/haar meester hem/haar niet alles bekend?

     

     

    10.5 g

     

    1.                   Plinius roept alle slaven bij zich.

    Acc.m.mv.: reflexief bez.vnw.3de pers.mv. met

    als bezitter Plinius en als dominant servos

     

    2.                   Herman en zijn zus gaan dadelijk naar de meester.

    Gen.m.enk.: niet- reflexief bez.vnw.3de

    pers.enk. met als bezitter Arminius (ook deel

    van het ond.) en als dominant soror

     

    3.                   De meester vertelt aan hen over de vlucht van hun vriend.

    Gen.m.mv.: niet- reflexief bez.vnw.3de

    pers.mv. met als bezitter ‘Arminius et soror ejus’

    en als dominant amici

     

    4.                   Ook over de diefstal van zijn goud ondervraagt hij lange tijd zijn slaven.

    Gen.o.enk. +acc.m.mv.: reflexief bez.vnw.3de pers.enk.+mv. met als bezitter ‘hij’ of ‘de meester’ en als dominant auri (gen.o.enk.) en servos (acc.m.mv.)

     

    5.                   Ewald is heel erg verdacht door zijn vlucht.

    Abl.vr.enk.: reflexief bez.vnw.3de pers.enk. met

    als bezitter Evaldus en als dominant fuga

     

    6.                   Ook voor Olbius staat zijn schuld vast.

    7.                   Herman durft aan de meester niets bekend te maken, maar is medeplichtig aan de diefstal door zijn stilte.

    8.                   Herman en Goedele willen hun vriend helpen.

    9.                   Zijn onschuld is duidelijk voor hen.

    10.               Hun vriend is immers een trouwe slaaf.

    23-03-2009 om 16:02 geschreven door R.Carels  


    21-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbeeld 10.5d

    1.                   Mijn meester houdt niet van de vriendinnen van Plinia, van zijn dochter.

    Gen.vr.enk.: reflexief bez.vnw. 3de pers. enk. met als bezitter ond. dominus, bijg. adj. bij dominant filiae

    (gen.vr.enk.)

    21-03-2009 om 17:24 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.puntenverdeling

    A. Vocabularium                     20 ptn

    B. Theorie                              40 ptn

    C. Oefeningen                        50 ptn

                                110 ptn

     

    D. Cultuur                              35 ptn

    E.  Ongeziene tekst                 35 ptn

                                                          70 ptn  

    TOTAAL:       / 180   -->        / 120 

    21-03-2009 om 11:48 geschreven door R.Carels  


    20-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.overzichtje
    is, ea, id

    1. verwijzend voornaamwoord
    eam rosam, ejus rosae      (die roos, van die roos)   
              --> voornaamwoord is bijvoeglijk bij dominant en komt ermee overeen in naamval, geslacht en getal

    2. niet-reflexief persoonlijk voornaamwoord van de derde persoon (enk. of mv.)
    eum (hem) eam (haar) ei (aan hem/haar) 
              --> voornaamwoord staat zelfstandig, er is geen dominant

    3. niet-reflexief bezittelijk voornaamwoord van de derde persoon (enk. of mv.)
    de genitiefvormen van is: ejus aurum, eorum aurum en earum aurum (zijn goud, haar goud, hun goud)
              --> voornaamwoord heeft dominant, maar komt er niet mee overeen in naamval, geslacht en getal


    se

    reflexief persoonlijk voornaamwoord derde persoon (zelfstandig) --> verwijst naar het onderwerp

    suum

    reflexief bezittelijk voornaamwoord, maar opgelet: in vorm komt het overeen met zijn dominant (naamval, geslacht en getal), maar voor de vertaling moet je kijken of het onderwerp (reflexief): mannelijk of vrouwelijk + enkelvoud of meervoud is!

               bv. Lucia suum patrem videt.  = Lucia ziet HAAR vader. (hoewel suum acc.M.enk. is)

    20-03-2009 om 18:56 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de bezitter in de derde persoon

    10.5 b

     

    1.                   A: juist, suis is reflexief            B: eorum

    2.                   A: juist, sua is reflexief                             B: ejus

    3.                   A: juist, met ejus wordt niet het onderwerp bedoeld                       

    B: mogelijk juist (indien niet de slaaf van Plinius wordt bedoeld, maar die van een ander)

    4.                   A + B: juist, de bezitter van het kamertje is dezelfde persoon als het onderwerp

    5.                   B: juist                          A: Fratres eorum absunt.

    6.                   A: juist (niet-reflexief), B: fout

    7.                   B: juist (reflexief), A: ejus

    8.                   B: juist (sui en andere vormen van suus is niet bijgesteld bij het ond.)

    A: niet mogelijk “de meesters van de meesteres” (sui is reflexief)

     

     

     

     

     

     

    10.5c

     

    1.       B: juist, iemand anders dan het onderwerp wordt bedoeld

    A: juist: de zus van iemand anders dan Herman

     

    2.       A: juist (van Ewald)

    B: fout (enkelvoud à cellam eorum)

     

    3.       A en b zijn juist

     

    4.       B: juist: niet reflexief en verwijst naar meer dan één persoon

    A: fout: suum

     

    5.       B: juist: eorum verwijst naar meer dan één persoon

    A: zou in het Latijn worden ‘ejus’

     

    6.       A: juist: ejus verwijst naar iemand anders dan het ond.

    B: kan juist zijn, het geheim van iemand anders dan Goedele (mss de meesteres)

     

    7.       B: juist (kan niet ond. zijn, want werkwoord is 3de pers.ENK.)

    A: fout: zou in het Latijn worden: eorum narrant  (dominae suae kan nooit, want anders ‘de meesteressen van zichzelf)

     

    8.       B: juist (verwijst naar vrouwelijke personen)

    A: fout: zou in het Latijn worden: ejus

    20-03-2009 om 11:06 geschreven door R.Carels  


    16-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oefeningen reflexief en niet-reflexief persoonlijk voornaamwoord derde persoon

    10.2 b

    1. Hij looft zich.                                              Hij looft hem.

    2. Hij ondervraagt hen.                               Hij ondervraagt die slaven.

    3. Hij bewaart alles voor zichzelf.          Hij bewaart alles voor hem/haar.

    4. Hij  hoort hem.                                           Hij hoort dat/het.

    5. Hij vertelt weinig over hem.                Hij vertelt weinig over zichzelf.

    6. Haast je naar hem.                    Haast je naar die arts.

    7. Hij denkt bij zichzelf.              Hij denkt over haar.

    8. Ze staan hen niet aan.              Die woorden staan hem niet aan.

     

    10.2 c

     

    1.                   Ze vertellen alles aan jullie.

    Ze vertellen niets aan hem/haar.

     

    2.                   Herman looft hem. Herman looft zich.

     

    3.                   Ze zien zich in het water.

    Ze zien hen in het water.

     

    4.                   Hij jaagt ons schrik aan.

    Hij jaagt hen schrik aan.

     

    5.                   Antwoord aan hem/haar!

    Antwoord aan hen!

     

    6.                   Ze zien haar graag.

    Ze zien alleen zichzelf graag.

     

    7.                   Ze ondervragen die bode.

    Ze ondervragen hem.

     

    8.                   Ik hoor die meisjes niet meer.

    Ik hoor hen niet meer.

    9.5d

     

    1.                    Eis is bijvoeglijk

    Onze meester is met die slaven in de tuin.

     

    2.                   Id is bijvoeglijk

    Deze jongens bewaren dat geheim lang.

     

    3.                    Iis is bijvoeglijk en ei is zelfstandig

    Hij vertelt hem niets over die gevaren.

    16-03-2009 om 16:04 geschreven door R.Carels  


    15-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agenda vanaf 16 maart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




































    maandag 7de lesuur: Vest. 10.3: Tussentijdse balans (leestekst HBp.154)

    (in dit lesuur moeten we ook veel verbeteren: jullie oefeningen van donderdag, die je in de les maakte + de vertaling van de leestekst 9.6)

    dinsdag 6de lesuur: Weektoets 7B (Pers. vnw. 3de persoon + reflexiev pers.vnw.)

    dinsdag 7de lesuur: Vest. 10.4 De bezitter in de 3de persoon (HB p.155-157): theorie

    donderdag 3de lesuur: Vest. 10.5 Oef. bij de bezitter van de derde persoon (1) (HB p.158-159)

                   TOETSENMAPJE EN HUISTAKENMAPJE INDIENEN! VOLLEDIG VERBETERD! (donderdag derde lesuur)

    maandag 7de lesuur: Vest.10.5 Oef. bij de bezitter van de 3de persoon (2) (HB p.159-160)

    dinsdag 6de lesuur: Vest. 10.6 Oef. bij alle voornaamwoorden.

    dinsdag 7de lesuur: BZL: Herhalingsoefeningen met correctiesleutels

    15-03-2009 om 13:58 geschreven door R.Carels  


    11-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studeertijd!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is tijd om te beginnen herhalen en te studeren dit weekend... Al een studeerplanning gemaakt? Hoe ga je zorgen dat je alles twee keer minstens leert? Begin vóór de herhalingsweek al met herhalen, oefeningen te hermaken of de theorie te schematiseren! Het werkt echt! Plus dan kan je je vragen op tijd stellen aan de leerkrachten. Als ik kan helpen, laat het mij weten!

    11-03-2009 om 17:41 geschreven door R.Carels  


    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9.5 a HB p.141

    9.5 a

    1.            dat.m.enk.: aan die slaaf

                    Acc.vr.mv.: die poorten

                    Nom./acc.o.enk.: dat bevel/rijk

                    Acc.m.enk.: die rivier

                    Abl.m.enk.: op die manier

                    Gen.vr.enk.: van die overwinning

                    Nom./acc.o.mv.: die hoofdstukken/hoofden

     

    2.            abl.o.mv.: door/met dezelfde woorden

                    Acc.vr.enk.: dezelfde deur

                    Dat.m.enk.: aan/voor dezelfde jongen

                    Gen.o.enk.: van hetzelfde geneesmiddel

                    Gen.m.mv.: van dezelfde vrienden

     

    3.            dat.m.enk.: aan/voor god zelf

                    Gen.m.enk.: van de vriend zelf

                    Acc.m.enk.: de vader zelf

                    Acc.vr.mv.: de vrouwen zelf

                    Nom./acc.o.mv.: de voorbeelden zelf

                    Acc.m.mv.: de mensen zelf

    03-03-2009 om 20:40 geschreven door R.Carels  




    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008

    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    WELKOM OP DE BLOG VAN 1LD!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs