Tijd om te ontspannen en misschien zelfs wat Latijn te herhalen . Jullie kunnen bijvoorbeeld
1. al een huistaak maken, 2. de moeilijkste woordjes herhalen (zeker de werkwoorden en de kleine bijwoorden), 3. de theorie van caput 4 al wat herhalen zodat je volgend weekend minder werk hebt,...
Onthoud goed: regelmatig een klein beetje leren is veel beter dan één keer veel leren.
De volgende keer als er mensen aan bord mogen komen, moet de leerstof toch in ieder geval al een beetje beter eruit vloeien ;-).
Werk met jullie controlekaarten hé, zodat ik jullie kan helpen of tips geven als de resultaten wat minder zijn.
De toets over caput 4 wordt één van de laatste grote toetsen voor het examen. We moeten dan alleen caput 5 nog zien (in een vlucht) en dan is het al examen. Dus dat zijn ook de laatste grote punten die meetellen (naast de woordjes), dus je weet wat je te doen staat als je je punten een beetje omhoog wil trekken van Latijn. De toets zal op min of meer dezelfde manier opgesteld zijn als de toets over caput 3.
Verbeter tot slot goed de huistaken en de toetsen.
Het is trouwens met iets lekkers dat ik zal trakteren telkens als ik 19 stempels mag zetten voor jullie woordjes. Laat het een stimulans zijn voor jullie!
Tip: Ontspan ook voldoende é, ik wil geen overstresste leerlingen zien, want ik weet dat de meeste van jullie echt heel hard je best doen. Ontspanning is trouwens nodig om goed te kunnen studeren (dat is bewezen), op tijd en stond dus een leuke pauze inlassen is de boodschap! Ik ben trots op jullie. Volhouden!
De huistaken zijn heel goed. Ik geef een 4,5 als het goed is en een 5 op 5 als ik echt verbaasd ben. De andere oefening staat op 20. Dus het huiswerk staat in totaal op 25. Ik hoop dat de grote toets over caput 4 ook zo goed zal zijn!
1. Aandacht gevraagd om alles wat niet in het huistaakmapje hoort, maar wel in je map, uit het mapje te halen en te sorteren in je Latijnse map. 2. Vergeet niet te verbeteren en vooraleer je verbetert een streep te trekken onder je huistaak... Het corrigeren is eigenlijk het belangrijkste van de hele huistaak omdat je dan kan leren uit je fouten zodat je niet meer opnieuw dezelfde fouten maakt. (Als er een paraaf staat op het groene voorblad, wil dat zeggen dat je goed verbetert hebt. Weet je niet hoe je iets moet verbeteren, vroeg het op de site...) 3. Stop alle toetsen in de juiste volgorde in je mapje (eerst het eerste huiswerk, dan het tweede,...)
Ik vind het heel leuk om jullie te kunnen belonen met goede punten, alleen heb ik een klein probleempje...: van velen kreeg ik één van de twee delen van het huiswerk niet (of de affiche, of 4.1e). Brengen jullie dat tegen donderdag in orde? (Nathan, Wout, Hélène, Maarten, Alex)
Bij dit onderdeeltje van de site mogen jullie trouwens ook vragen stellen in verband met problemen bij de correctie van huistaken. Zo kunnen jullie elkaar eventueel helpen...
Vergeet niet jullie controlekaarten te gebruiken en de herhalingsblaadjes voor de woordjes.
Huistaakmapje:
1. 15/09: Oefening 2.5 b+c (HB p.20) 2. 23/09: Oefening 2.6 e+f (HB p.24) 3. 30/09: Herhalingsoefeningen 4. 07/10: 3.2 Oefeningen bij de naamwoorden op -er: c + d + e (HB p.36) 5. 13/10: Oefening 3.5: c (HB p.42) + Controletoets 3+4 (WB p.103-104) 6. 04/11: 4.1 Oefeningen bij de langeklinkerstammen: e (HB p.50)+ affiche 7. 13/11: 4.4 Oefeningen op de werkwoorden : f (HB p.55) 8. 18/11: 4.5 Oefeningen bij de persoonlijke voornaamwoorden: c (HB p.62)
Het valt me op dat jullie
1. vaak de pagina in het handboek vergeten te noteren in jullie opgave. 2. jullie groene voorblad van de huistaken niet in orde is. 3. heel veel leerlingen in het rood verbeteren in plaats van in het groen... :-s. 4. heel goede affiches maken!
Tip voor het maken van huistaken: Bestudeer eerst de theorie en kijk de oefeningen erboven en/of eronder nog eens na, zodat je zeker de oefening correct maakt!