Inhoud blog
  • Vakantie!
  • SUPERBELANGRIJKE MEDEDELING!!!!
  • Agenda laatste week
  • Voorbeeldexamen !!!!!!!
  • Oproepje...
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Latijn 1LC
    Heilig Hartcollege Waregem
    19-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra materiaalsite
    http://sites.google.com/site/latijnvoor1lc/

    Ik maakte nog een site (een kleinere) met wat extra materiaal voor diegene die geïnteresseerd zijn. Dit is echter helemaal niet verplicht! Deze site (namelijk van bloggen) is en blijft de belangrijkste bron van informatie voor jullie.

    19-10-2008 om 17:14 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mailtje met tips
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag 1LC'ers,

    Hier jullie leerkracht Latijn. Als jullie dit mailtje ontvangen hebben, sturen jullie dan een mailtje ter bevestiging terug a.u.b.?
    Hier enkele belangrijke puntjes:

    1. Begin in het weekend al te leren aan jullie herhalingstoets, op één avond iets leren blijft veel minder lang plakken dan regelmatig leren en herhalen. Leer geen uren aan een stuk, het is menselijk niet mogelijk je zolang te concentreren.

    2. Verbeter jullie toetsen en huistaken.

    3. Gebruik de controlekaart voor het leren van woordjes, voor het leren van de toets én voor het maken van een huistaak (deze week niet).

    4. Uit het motivatiebriefje van iedereen heb ik kunnen afleiden dat velen schrik hebben voor toetsen Latijn. Als het een geruststelling is: die toetsen en huistaken tellen voor minder dan de helft mee op jullie uiteindelijke rapport. Die toetsen en huistaken zijn er voornamelijk om jullie te helpen om doorheen het hele jaar te studeren en om eventuele problemen voor de examens al aan te pakken. Toetsen en huistaken zijn een middel voor de leerkracht om te zien waar er problemen zijn, of het vak genoeg bijgehouden wordt, of er specifieke dingen moeten herhaald worden naar de examens toe (kerstvakantie),... Panikeer dus niet te hard als het eens niet meevalt! Wie regelmatig werkt, zal er zeker geraken!

    5. De toets van dinsdag zal gaan over caput 3.
        A. Kijk in je werkboek, handboek en in je notities.
        B. De huistaken en toetsen die over caput 3 reeds gingen zijn ook belangrijk.
        C. De bedoeling van het vak Latijn is dat jullie Latijnse zinnen leren vertalen, daarom worden voornamelijk veel oefeningen gevraagd op de
             toetsen. Je kan de oefeningen schriftelijk maar ook mondeling herhalen. Belangrijk is om te weten waarom je fouten maakt of gemaakt hebt
            (op die manier kan je ze in het vervolg vermijden).

    6. In de bijlage vinden jullie de herhalingstoets van Lisa, misschien kunnen jullie die maken om te oefenen (ook de correctiesleutel zit erbij).

    7. Hermaak ook enkele controletoetsen op het einde van je werkboek eventueel om te herhalen of je alle theorie wel goed kent (je kan dan verbeteren met je handboek).

    8. De vertaling van de leestekst stuur ik jullie ook nog door. Vertalingen van een tekst moeten nooit in de huistakenmap, dat ik gewoon een taak die in het zwart moet staan in jullie agenda.

    9. In de bijlage nog extra info over het gezegde.

    Kort samengevat:

    Het meisje is arm.
        de jongen = onderwerp, hij doet iets; is = koppelwerkwoord (KWW) en arm = NWD van gezegde
        WAT is het meisje? arm, arm ZEGT iets over het onderwerp (het meisje)
    Puella est pauper. (pauper op laatste plaats trouwens ook)

    De arme jongen is dwaas.
    Hier staat 'arm' vooraan, heel dicht bij een substantief (z.n.) namelijk jongen, het is er heel dicht BIJGESTELD, dus bijgesteld adjectief!
    WELKE jongen? de arme.

    Dwaas aan de andere kant staat dan weer achteraan: WAT is de arme jongen? dwaas --> het ZEGT (-->geZEGde) iets over het onderwerp (de arme jongen)
    Pauper puer est stultus.
        1. pauper = bijgesteld adjectief bij zijn dominant puer
        2. stultus is NWD van gezegde bij pauper puer (ond.) en est (KWW)


    10. Als je vragen hebt, mag je me altijd contacteren.

    Succes en geniet nog van jullie weekend!
    Groeten
    R.Carels  

    19-10-2008 om 16:19 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda laatste week voor de herfstvakantie
    Vul in in je agenda:

    1. Voor de lesuren:

    Maandag 20 oktober:
            7    Afwerking theater + De vervoeging van de langeklinkerstammen.

    Dinsdag 21 oktober:  
           6      Toets caput 3 + Langeklinkerstammen
           7      4.2 Marcus wil trouwen, maar...

    Donderdag 23 oktober:
           3      Onregelmatige werkwoorden (ire) + 4.4 Oefeningen bij de werkwoorden.


    2. Woordenschat:

    Tegen maandag 20 oktober: voc. 1-210
    Tegen dinsdag 21 oktober: voc. 1-217
    Tegen donderdag 23 oktober: voc. 1-225
    Tegen maandag 3 november: Herhaling van ALLE woordjes die we al geleerd hebben.

    3. Huistaken:

    Tegen dinsdag 21 oktober: geen huistaak
    Tegen dinsdag 4 november: Oef. 4.1e (HB p. 50) + affiche

                       De affiche mag met de computer of met de hand getekend of gemaakt zijn.
                       Het moet een klein A4-blaadje slechts groot zijn.
                       Alles in verband met het vak Latijn mag erop.
                       We gaan de afiches dan gebruiken om lokaal 728 mee op te fleuren.
                       Denk aan films, personages, liedjes, woordjes, grammatica,...
                       Zorg dat je naam op de ommezijde van het blad staat!


    4. Toetsen:

    Tegen dinsdag 21 oktober: caput 3
                - esse/posse,
                - substantieven en adjectieven die eindigen op -er,
                - bezittelijke voornaamwoorden,
                - NWD van gezegde
                - het theater in het Oude Rome (slechts een kleine vraag hieruit)
                - de leesteksten moet je NIET kennen (in verband met Centiem)

    De toets staat op 25 punten. Leer goed de kadertjes in het HB, vergeet je WB niet te bestuderen en maak vooral veel oefeningen opnieuw! Bekijk je vorige toetsen en huistaken eens opnieuw en leer uit je fouten.

    Tegen dinsdag 4 november: geen toets


    Veel succes!!!
    R.Carels


          

    19-10-2008 om 11:05 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraagjes voor jullie in verband met NWD van het gezegde.
    Wat is bijgesteld adjectief en wat is NWD van gezegde? En waarom?

    Eerst in het Nederlands:

    1. Ik ben ongelukkig.
    2. Het vrolijke jongetje is ziek.
    3. De boze mannen zijn triest.

    Nu in het Latijn:

    1. Pauper sum.
    2. Laeti pueri sunt felices.
    3. Puellae sunt felices.
    4. Felix est.
    5. Felices puellae sunt pauperes.




    19-10-2008 om 11:04 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra materiaal: vertalingen
    Dit zijn twee linken naar vertalingen van alle teksten in Vestibulum:

    http://www.klassiekevertalingen.nl/boeken/vestibulum.htm
    http://www.tradupolis.be/vertalingen/latijn/8-vestibulum/index.php

    Opgelet! Er staan soms fouten in die vertalingen... Dit kan helpen als controlemiddel, maar als je ze gewoon overschrijft, leer je natuurlijk niets bij en dan val je door de mand op de toets!




    19-10-2008 om 11:04 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto Romeins theater
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je bij Google zoekt bij afbeeldingen onder de term 'Roman theatre', vind je nog veel meer foto's!
    Als je ze wil delen met de klas, kan je dat doen in de reacties op dit bericht...

    19-10-2008 om 10:54 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra materiaal: oplossing oef. 4.1 (HB p.49-50)
    Ik weet nog niet hoe ik dit het meest praktisch moet aanpakken, maar hier al enkele voorbeeldjes...


    4.1 Oefeningen bij de langeklinkerstammen (HB p.49-50)

    Maak samen met je buur a en b in het HB p.49-50 MONDELING en corrigeer elkaar met dit blaadje.

    a. Lees eerst alle zinnen luidop in het Latijn samen met hun vertaling.

    5 4 3 1 6 2

    b. 1. ik hij/ze/het we ze je jullie

    2. je jullie ik hij/ze/het ik we

    3. jullie ze ik we hij/ze/het je

    c. Deze oefening kan je thuis maken ter herhaling.

    1. moneo (ik waarschuw), mones (je waarschuwt), monet (hij/ze/het waarschuwt), monemus (we waarschuwen), monetis (jullie waarschuwen), monent (ze waarschuwen)

    2. amo (ik bemin), amas (je bemint), amat (hij bemint), amamus (we beminnen), amatis (jullie beminnen), amant (ze beminnen)

    3. audio (ik hoor), audis (je hoort), audit (hij hoort), audimus (we horen), auditis (jullie horen), audiunt (ze horen)

    4. exspecto (ik verwacht), narras (je vertelt), cogitat (hij/ze denkt na), habitamus (we wonen), datis (jullie geven), parant (ze bereiden voor, ze maken klaar)

    5. timeo (ik vrees), habes (je hebt), jubet (hij beveelt), possidemus (we bezitten), videtis (jullie zien), valent (ze zijn gezond)

    6. venio (ik kom), nescis (je weet), reperit (hij/ze vindt vindt (terug)), sentimus (we voelen, merken, menen), auditis (jullie luisteren, horen), sciunt (ze weten)





    19-10-2008 om 10:41 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Welkom op de site van 1LC!

    Het is de bedoeling dat jullie op deze site terecht kunnen voor vragen, tips, vertalingen,....
    Jullie kunnen elkaar helpen en ik zal van mijn kant zoveel mogelijk extra informatie op deze site plaatsen.
    Ook de agenda en woordjes van iedere week komen hierop te staan.
    Ik zal er ook op plaatsen wat je telkens precies moet kennen voor de weektoets of herhalingstoets. (Het zal wel niet allemaal in één keer kunnen, maar ik zal er goed aan werken in de herfstvakantie.)
    Als jullie nog tips hebben in verband met wat je op deze site wilt te zien krijgen, dan mag je die altijd stellen!
    Tip: kijk regelmatig eens op de site zodat je minder dingen vergeet en meer stipt in orde bent.
    Ik ben er zeker van dat we als team er zo voor kunnen zorgen dat de hele klas nog betere resultaten boekt!
    We gaan ervoor

    Groeten
    R.Carels

    19-10-2008 om 09:53 geschreven door R.Carels  




    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008

    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    WELKOM OP DE BLOG VAN 1LD!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs