Ik weet nog niet hoe ik dit het meest praktisch moet aanpakken, maar hier al enkele voorbeeldjes...
4.1
Oefeningen bij de langeklinkerstammen (HB p.49-50)
Maak samen met je buur a en b in het HB p.49-50 MONDELING
en corrigeer elkaar met dit blaadje.
a. Lees eerst
alle zinnen luidop in het Latijn samen met hun vertaling.
5 4 3 1 6 2
b. 1. ik hij/ze/het
we ze je jullie
2. je jullie
ik hij/ze/het ik we
3. jullie ze ik we hij/ze/het je
c. Deze
oefening kan je thuis maken ter herhaling.
1. moneo
(ik waarschuw), mones (je waarschuwt), monet (hij/ze/het waarschuwt), monemus
(we waarschuwen), monetis (jullie waarschuwen), monent (ze waarschuwen)
2. amo
(ik bemin), amas (je bemint), amat (hij bemint), amamus (we beminnen), amatis
(jullie beminnen), amant (ze beminnen)
3. audio
(ik hoor), audis (je hoort), audit (hij hoort), audimus (we horen), auditis
(jullie horen), audiunt (ze horen)
4. exspecto
(ik verwacht), narras (je vertelt), cogitat (hij/ze denkt na), habitamus (we
wonen), datis (jullie geven), parant (ze bereiden voor, ze maken klaar)
5. timeo
(ik vrees), habes (je hebt), jubet (hij beveelt), possidemus (we bezitten),
videtis (jullie zien), valent (ze zijn gezond)
6. venio
(ik kom), nescis (je weet), reperit (hij/ze vindt vindt (terug)), sentimus (we
voelen, merken, menen), auditis (jullie luisteren, horen), sciunt (ze weten)
19-10-2008 om 10:41
geschreven door R.Carels 
|