Inhoud blog
  • Vakantie!
  • SUPERBELANGRIJKE MEDEDELING!!!!
  • Agenda laatste week
  • Voorbeeldexamen !!!!!!!
  • Oproepje...
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Latijn 1LC
    Heilig Hartcollege Waregem
    23-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een schema dat een goede hulp vormt bij het leren van het examen

    Vraag- en oplossingsmodellen (1e jaar – Klassieke Studiën)

    VOCABULARIUM

    Geef noemwoord, aanvullende gegevens en vertaling van…

    Schrijf in drie denkbeeldige kolommen :

    1° woord zoals het in de eerste kolom in de woordenlijst staat

    2° aanvullende gegevens:

    - bij substantieven: de stam, het geslacht

    - bij adjectieven : de vrouwelijke en onzijdige vorm (2e klasse : + stam)

    - bij werkwoorden: eerste persoon enkelvoud

    - bij voorzetsels: de naamval die er bij hoort

    3° vertaling

    Met welk Latijns woord is dit (Ndl, Fr) woord verwant?

    Geef het Latijnse woord dat zowel in vorm als in betekenis lijkt op of te maken heeft met het opgegeven woord.

    MORFOLOGIE

    algemeen

    Wat is het noemwoord van… ?

    Het noemwoord (= woord zoals in de eerste kolom in de woordenlijst) geven.

    Wat is de woordsoort van… ?

    mogelijke antwoorden: substantief, adjectief, werkwoord, bijwoord, voorzetsel, werkwoord, voornaamwoord, voegwoord

    substantieven en adjectieven

    Tot welke klasse behoort… ?

    Het nummer geven van de klasse waartoe het woord behoort. Mogelijke antwoorden: 1e, 2e of 3e klasse

    Splits in stam en uitgang.

    Het woord opnieuw schrijven en een plat streepje zetten tussen de stam en de uitgang.

    Bepaal naamval, genus (=geslacht) en getal van… (Geef alle mogelijkheden)

    Zeg alleen welke naamval, geslacht en getal de uitgang van het woord aanduidt. Ga alle mogelijkheden na.

    Vertaal…

    Geef de basisvertaling van het woord of de woordgroep en hou rekening met de naamval waarin de woorden staan.

    Volgens welk model wordt…. verbogen?

    Geef het model van de klasse waartoe het woord behoort en hou rekening met het geslacht van het woord.

    Mogelijke antwoorden : 1e klasse : avus – rosa – donum – bonus

    2e klasse : dux – corpus – felix – fortis - celer

    3e klasse : fructus – dies

    voornaamwoorden


    Welk soort voornaamwoord is...?

    Mogelijke antwoorden:

    (reflexief) persoonlijk voornaamwoord, (niet-reflexief) persoonlijk voornaamwoord, (reflexief) bezittelijk voornaamwoord, (niet-reflexief) bezittelijk voornaamwoord, verwijzend voornaamwoord, aanwijzend voornaamwoord, vragend voornaamwoord, betrekkelijk voornaamwoord

    Vertaal…

    Geef de basisvertaling van de opgegeven vorm. Hou rekening met de naamval en kijk of het voornaamwoord bijvoeglijk of zelfstandig gebruikt is.

    werkwoorden

    Splits de werkwoordsvorm in bestanddelen.

    Schrijf de werkwoordsvorm opnieuw en zet een plat streepje tussen de stam, eventueel de bindklinker en de uitgang.

    Volgens welk model wordt…vervoegd?

    Geef het model van de vervoeging waartoe het woord behoort.

    Mogelijke antwoorden:

    amare – monere – tegere – audire – capere

    esse – ire

    Tot welke vervoeging behoort … ?

    Vraag je af wat de infinitief is en schrijf dan het nummer op van de vervoeging waartoe die infinitief behoort.

    Mogelijke antwoorden : 1e, 2e , 3e, 4e, 5e vervoeging of onregelmatig

    In welke wijs staat … ?

    Mogelijke antwoorden : indicatief, infinitief, imperatief

    In welke tijd staat… ?

    Mogelijk antwoord : praesens (= O.T.T.)

    NAAMVALLEN EN FUNCTIES (eventueel in zinnen)

    Verantwoord de naamval van…

    Geef de naamval van het woord + geef de overeenkomstige functie en de dominant(en) van het woord.

    Wat is de dominant van…?

    Geef het woord dat nader toegelicht wordt/meer info krijgt van…

    1. in geval van een bijgesteld adjectief is de dominant een substantief
    2. in geval van een naamwoordelijk deel zijn de dominanten het onderwerp en het koppelwerkwoord
    3. in geval van een onderwerp/LV/MV/bijwoordelijke bepaling : altijd een werkwoord (meestal de PV, soms ook een infinitief)
    4. in geval van een BVB of van-bepaling : een substantief

    Formuleer de ontledingsvraag waarop de woordgroep antwoord geeft.

    Mogelijke antwoorden:

    1. Wie/Wat +pv? à onderwerp
    2. Wie/wat + pv + ond? à LV
    3. Welke + subst. à bijgesteld adjectief
    4. Wie/wat/hoe + koppelww + onderwerp? à nwd.
    5. Wanneer/hoe/waarmee/met wie/waardoor/door wie/waarom/waarin/waarop/waaronder ? + PV + ond. à bijwoordelijke bepaling

    Wat is de functie van… ?

    Mogelijke antwoorden:

    onderwerp, lijdend voorwerp, nwd, meewerkend voorwerp, bijwoordelijk bepaling (met of zonder voorzetsel)


    23-11-2008 om 14:09 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verbeteringsleutel van de herhalingsoefeningen (verbeter!)

    1. Verklaar het onderstreepte woord en vertaal de zin.                                                            /5


    Verklaar.

    Vertaal.

    1. Praeterea clarus murus est latus.

    Nom.m.enk.: bijgesteld adjectief bij zijn dominant murus

    De beroemde muur is bovendien breed.

    2. Mei servi multa audiunt.

    Nom.m.mv.: bezittelijk voornaamwoord bij zijn dominant servi

    Mijn slaven horen veel/vele dingen.

    (multa is een gesubstantiveerd adjectief!)

    3. Vestrae uxores sunt parvae.

    Nom.vr.mv.: NWD van gezegde bij vestrae uxores (ond.) en sunt (KWW)

    Jullie vrouwen zijn klein.

    (pauper=arm (2de klasse), parvus=klein (1ste klasse))

    4. Tu es dominus.

    Nom.m.enk.: NWD van gezegde bij tu (ond.) en es (KWW)

    (tu kon ook weggelaten worden…)

    Jij bent een/de meester.

    5. Decima puella est domina.

    (decima = telwoord!)

    Nom.vr.enk.: Onderwerp bij het werkwoord est

    Het tiende meisje is een meesteres.


    2. Splits en vertaal.                                                                                                   /8

    1. venitis veni-tis jullie komen (venire, venio, volgt NIET ire, WEL audire)

    2. possideo posside-o ik bezit (possidere (ww.van tweede vervoeging) is niet gelijk aan

    posse(onregelmatig ww.))

    3. pueri puer-i de jongens (mannelijk naamwoord uit de 1ste klasse op –er)

    4. ingentia ingent-ia enorme (in de 2de klasse adjectief onz.mv. –ia en niet –a)

    5. parat para-t hij/ze/het maakt klaar (eerste vervoeging)

    6. vales vale-s je bent gezond (tweede vervoeging)

    7. dat da-t hij/ze/het geeft (eerste persoon enk.: do)

    8. reperiunt reperi-u-nt ze vinden terug (u is een bindklinker!)


    3. Vul de ontbrekende woorden in in verband met de grammaticale theorie.(p.28-29)                                       /3

    Een bijvoeglijk naamwoord noemen we een adjectief.

    Het substantief waarvan een adjectief het genus en het getal van overneemt noemen we de gesubstantiveerd adjectief.

    Adjectieven van de tweede klasse hebben uitsluitend uitgangen van de tweede klasse, ook al is hun dominant een substantief van de eerste klasse. (bv. felices amici). Lees de vorige zin volledig!

    De Latijnse substantieven worden ingedeeld in 3 (1, 2, 3 of 4?) groepen of klassen.


    4. Vertaal. (zie HB p.33+35) /7

    1. Ubi nummi mei tuti esse possunt?

                            Waar kunnen mijn geldstukken veilig zijn?

    1. Lucia abest, sed nos adsumus.

                               Lucia is afwezig, maar wij zijn aanwezig.

    1. Unde estis? Vanwaar zijn jullie?
    2. Nihil narrare possunt. Ze kunnen niets vertellen.
    3. Rosae sunt pulchrae. Rozen zijn mooi.
    4. Liberi cives abeunt. De vrije burgers gaan weg. (liberi is hier bijg.adj. bij cives en abe-u-nt komt van abire, niet van abesse, absunt)
    5. Mater sua timet. 1. Zijn/haar moeder vreest.

                                        2.Hun moeder vreest.

                                               (het bez.vnw. past zich aan aan zijn dominant qua naamval, geslacht en getal… ook al is de dominant      een                                      subst. Uit de tweede klasse…)


    5. Onderstreep de bijgestelde adjectieven en omcirkel de naamwoordelijke delen van het gezegde. (zie HB p.41) Vertaal in je hoofd!  /2





    1. Miseri pueri sunt pauperes.
    2. Omnes servi sunt laeti.
    3. Dona sunt magna.
    4. Servi quoque homines sunt.   (het kan zowel een adjectief als substantief zijn als gezegde!)

    23-11-2008 om 11:18 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedankt voor de fijne namiddag in Brugge!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bedankt! Ik hoop dat jullie het ook fijn vonden... Wat vonden jullie ervan?

    23-11-2008 om 10:58 geschreven door R.Carels  


    19-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oplossingen oefeningen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Oefening f en i maken jullie als huiswerk, vergeet niet dat het op een collegeblad moet en dat je de vorige huistaken en toetsen moet verbeteren tegen dinsdag.

    Correctiesleutel HB p.65 Oefening 5.2 b

     

    1

    Acc.vr.enk.

    5

    Nom.m.mv.

    9

    Nom.m.enk.

    13

    Acc.vr.mv.

    2

    Acc.m.mv.

    6

    Acc.m.mv.

    10

    Nom.vr.mv.

    14

    Nom.m.mv.

    3

    Nom.m.mv.

    7

    Acc.vr.enk.

    11

    Acc.m.mv.

    15

    Acc.vr.enk.

    4

    Nom.vr.mv.

    8

    Acc.m.mv.

    12

    Acc.vr.enk.

    16

    Nom.m.mv



    Correctiesleutel HB p.65 Oefening 5.2 c

    1

    Donum

    Nom./acc.

    9

    Verbum

    Nom./acc.

    2

    Avus

    Acc.

    10

    Signum

    Nom./acc.

    3

    Murus

    Acc.

    11

    Aqua

    Nom.

    4

    Furtum

    Nom./acc.

    12

    Natura

    Nom.

    5

    Secretum

    Nom./acc.

    13

    Oppidum

    Nom./acc.

    6

    Dominus

    Acc.

    14

    Cura

    Nom.

    7

    Vir

    Acc.

    15

    Periculum

    Nom./acc.

    8

    Consilium

    Nom./acc.

    16

    Templum

    Nom./acc.

     
     

    Correctiesleutel HB p.65 Oefening 5.2 d

    1

    numerus

    Nom.m.enk.

    9

    consilium

    Nom./acc.o.mv.

    2

    via

    Acc.vr.enk.

    10

    familia

    Nom.vr.enk.

    3

    deus

    Acc.m.enk.

    11

    inimicus

    Acc.m.enk.

    4

    oppidum

    Nom./acc.o.enk.

    12

    dominus

    Nom.m.enk.

    5

    vicinus

    acc.m.enk.

    13

    signum

    Nom./acc.o.mv.

    6

    vir

    Nom.m.mv.

    14

    puer

    Acc.m.mv.

    7

    cura

    Acc.vr.enk.

    15

    serva

    Nom.vr.enk.

    8

    murus

    Acc.m.enk.

    16

    insula

    Nom.vr.mv.


    Correctiesleutel HB p.66 Oefening 5.2 h

    1

    Lucia:nom.

    Marcum:acc.

    Lucia houdt van Marcus

    2

    Aureliam:acc.

    /

    Ziet Marcus Aurelia?

    3

    Petra:nom.

    /

    Petra roept.

    4

    Passatum:acc.

    /

    Hij vreest Passatus.

    5

    Servi: nom.

    Vineam:acc.

    De slaven verzorgen de wijngaard.

    6

    Dominus:nom.

    Aureos: acc.

    De meester bekijkt de/zijn goudstukken.

    7

    Aurum: acc.

    /

    Ik vind het goud niet terug.

    8

    Pueros: acc.

    /

    Ze horen de jongens.

    9

    Pericula: acc.

    /

    Hij merkt de gevaren.

    10

    Marcum: acc.

    /

    Hij waarschuwt Marcus.

    11

    Dominus:nom.

    /

    De meester wacht thuis.

    12

    Amicam: acc.

    /

    Hij heeft een vriendin.

     

    19-11-2008 om 19:24 geschreven door R.Carels  




    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008

    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    WELKOM OP DE BLOG VAN 1LD!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs