Inhoud blog
  • Vakantie!
  • SUPERBELANGRIJKE MEDEDELING!!!!
  • Agenda laatste week
  • Voorbeeldexamen !!!!!!!
  • Oproepje...
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Latijn 1LC
    Heilig Hartcollege Waregem
    01-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw vragenblokje (voor andere vakken)
    Voor vragen over andere vakken aan elkaar, kan je hier terecht.

    01-12-2008 om 19:22 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw vragenblokje (voor LATIJN)
    Vragen in verband met Latijn kan je hier stellen aan elkaar of aan mij.

    01-12-2008 om 00:00 geschreven door R.Carels  


    30-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Examenindeling examen 1 van Latijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het eerste deel van het examen staat op 130 punten.

    A.  20 punten staan op de woordjes

    (10 van die punten bestaan uit 10 woordjes die ik op de gewone manier van iedere dag opvraag, de andere 10 punten zijn andere woordjesvragen, bijvoorbeeld: tot welke klasse hoort een woordje? geef de aanvullende gegevens van de woordjes (= de tweede en de derde kolom), wat is het model van een werkwoord? amare, monere, audire, ire of esse? geef het noemwoord van een bepaalde vorm van een woord. Welk Latijns woord herken je in de Nederlandse woordjes bijv. murus --> muur)

    B.  20 punten theorie

    C.  90 punten oefeningen

    Let goed op: voor die oefeningen moet je natuurlijk ook de theorie en de woordjes kennen!
    Zorg dat je weet wat er gevraagd wordt als de dominant van een woord gevraagd wordt, of het noemwoord of het genus of ... (alle andere moeilijke nieuwe termen die je leerde).

    Nog belangrijke tips voor het examen:

    - Schrijf niet te groot (anders heb je geen plaats genoeg en wordt het hele examen een boeltje).
    - Als je iets niet weet, laat het over. Verlies niet teveel tijd aan één vraag (anders kan je misschien vragen die je wel weet niet meer invullen omdat je tijd tekort hebt).
    - Herlees alles goed zodat je geen domme foutjes maakt!

    30-11-2008 om 19:24 geschreven door R.Carels  


    27-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belangrijk!
    1. Stel je vragen bij het vragenblokje (2 hieronder).

    2. Verbeter alles op tijd tegen maandag.

    3. Maandag dien je het toetsen- en huistakenmapje in. Belangrijk is dat je misschien fotokopies maakt van je huistaken... Of dat je je fouten opschrijft op een apart blad. Want hoe kan je anders die oefeningen hermaken voor het examen? Huistaakoefeningen zijn meestal wel belangrijke oefeningen...

    4. Steun elkaar in de stresserige examenperiode. Toonde iemand bijvoorbeeld aan Joyce hun blokschema?

    5. Joyce, ik kreeg je laatste huistaak nog niet... (Die oplossingen staan dus nog niet op de site.)

    6. Bereid de tekst van 5.5 wat voor in het weekend (HB p.70). Je moet het niet opschrijven per se, maar gewoon al eens in je hoofd proberen te vertalen en kijken of je alle woordjes wel kent.

    7. We moeten volgende week nog tot HB p.76 geraken... Dus we zullen goed moeten doordoen, maar het lukt ons wel!

    8. Houd je Latijn goed bij, zorg dat je niet de dag voor het examen alles nog moet beginnen leren!!!!!!




    Ik plaats hier de vertalingen nog van de laatste 3 huistaken:

    4.4 f
    Ik woon daar, maar waar wonen jullie?
    Linus heeft niets, maar weet veel.
    De meester en de meesteres voelen overal gevaren.
    Als de moeder een slavin is, zijn de zonen ook slaven.
    We vrezen nooit.
    Je verbiedt me weg te gaan. Ik ga toch weg.
    Marcus moet thuis blijven, maar wij kunnen weggaan.
    Slaven horen veel, maar vertellen niets.
    Jullie allen moeten goed luisteren.
    Lucia en Marcus maken het goed/zijn gezond.

    4.5 c
    Hij vertelt niets aan jullie.
    Verwachten jullie me?
    We waarschuwen jullie.
    Ze geven niets aan jou.
    Ik ga nu weg.
    Ze vrezen ons.
    Jullie luisteren wel goed.
    Jij bent ook klein.
    Ik bemin jou.
    Hij geeft (aan) mij een teken.
    Ook wij keren terug.
    We zien jullie.
    We moeten jullie niets.
    Hoor je me?
    Ook wij zijn aanwezig.


    27-11-2008 om 15:02 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5.3 Oefeningen bij het NWD van het gezegde en het bijg.adj. B
    5. Hij geeft mij goede raad.

    bonum: bijg.adj. bij dominant consilium
    consilium: LV bij dat
    mihi: MV
    dat: pv

    6. Mijn goud is goed verborgen.

    aurum: onderwerp bij latet
    meum: bezittelijk voornaamwoord bij dominant aurum (of bijgesteld adjectief)

    7. We beminnen de meesteres, omdat ze vriendelijk is.

    dominam: LV bij amamus (Wie beminnen we?)  Kijk eerst wat het onderwerp in je zin in! Vertaal het werkwoord en stel je de vraag of je in het Nederlands nog een LV verwacht. We beminnen/houden van ... er komt hier altijd nog iets na!

    humana: NWD van gezegde bij est (ond.+KWW)

    8. Lucia is gelukkig, want ze heeft vele vriendinnen.

    felix: NWD van gezegde bij Lucia (ond.) en est (KWW)
    multas: bijgesteld adjectief bij dominant amicas
    amicas: LV bij habet

    9. Mijn goud is thuis niet veilig.

    Hier moet je vertalen om te weten of aurum onderwerp of LV is!
    aurum: onderwerp bij est.
    meum: bez.vnw. bij dominant aurum
    domi: BWB van plaats (waar? thuis)
    tutum: NWD van gezegde bij aurum meum (ond.) + est (KWW)

    10. Mijn vreugde is groot, want Lucia bemint me.

    magnum: NWD van gezegde bij gaudium meum (ond.) + est (KWW)
    me: LV bij amat

    11. Romeinse tempels zijn hoog en mooi.

    pulchra: NWD van gezegde bij templa Romana (ond.) + sunt (KWW)

    12. Lucia bezit noch goud noch zilver noch andere bezittingen.

    alia: bij. adj. bij de dominant bona





    27-11-2008 om 14:51 geschreven door R.Carels  


    25-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragen
    Vragen kan je hier kwijt, dan staan ze niet overal verspreid bij de verschillende blokjes (bij de reacties).

    Oh ja, helpt iemand Lowie Duyvejonck? Hij raakt een beetje achter omdat hij niets kan openen van op de site... Kan iemand dingen voor hem afdrukken of zoiets? Of hem helpen om toch op de blogsite te geraken?

    25-11-2008 om 19:26 geschreven door R.Carels  


    24-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woordjes 24/11 + andere meldingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen














    Onthoud goed dat naast de woordjes, je ook zo nu en dan de theorie vlug moet herhalen 's avonds.

    Vijf minuutjes lezen kan al voldoende zijn om de leerstof in je langetermijngeheugen te krijgen!


    Veel succes in ieder geval met de toets morgen en ook met het leren voor de aankomende examens!


    TWAALF STEMPELS! Er is dus weer goede hoop... Wie weet halen we het nog dit semester! Er zijn nog twee woordjesoverhoringen: morgen en donderdag... (telkens op tien punten) Toi toi toi!

    Heel belangrijk detail : ik telde de fouten in de tweede kolom deze keer niet mee, maar die moet je wel verbeteren!

    Mensen die geen stempel kregen vandaag:

    - Nathan
    - Hélène
    - Maarten
    - Joyce
    - Louise
    - Laurens
    - Geertje

    Helpen jullie hen met opvragen of met hulp aanbieden of ... ?

    Trouwens: Ik heb nog enkele punten tekort in mijn puntenboekje voor de huistaken. Zijn die nog niet ingediend?
        Alex: huistaak 6+7
        Lowie: huistaak 3+4
       Joyce: huistaak 4

    24-11-2008 om 19:37 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbetering WB p.30-32
    Dit zijn heel belangrijke oefeningen om de theorie in het handboek p.57+67 te begrijpen. Je mag die bladzijden wil bij je nemen bij het maken/verbeteren van de oefeningen. Diegene die het niet vanavond doen, krijgen morgen in de les nog tijd (maar zullen dan minder oefeningen wellicht kunnen maken...).

    Succes!

    1.
    - andere naamval, geslacht en getal
    - vorm/uitgang
    - nom.m.mv.
    - onderstreep '(de)...-en' in een kleurtje
    - Velen houden van rozen.
    - de armen      de goeden
      de dwazen    de gelukkigen

    2. ander geslacht!
    - uitgang/vorm
    - acc.onz.mv.
    - onderstreep 'dingen' in een kleurtje
    - Linus vertelt nieuwe dingen/nieuwigheden.
    - kleine dingen         kleinheden
    oude dingen             antiek
    alle dingen               alles
    dwaze dingen          dwaasheden


    5.4
    A.
    1.
    - KWW
    - gezegde
    - NWD van gezegde
    - Centiem
    - onderwerp

    2. Aurelia Morosa is een dwaas meisje.
    - nom.
    - ond.
    - KWW
    - NWD van gezegde
    - nom.
    - dezelfde        ond.
    Naast de laatste zin zet je een uitroepteken!

    B.
    1.
    - Marseille is een stad
    - nom.       ond.
    - nom.       NWD van gezegde
       (onderstreep in kleur het woord 'naamval')       ond.
    - vr.         oz.
       (onderstreep in kleur het woord 'substantief')     geslacht

    2.
    - Aurelia Morosa is dwaas.
    - NWD van gezegde
    - Ond.
    - nom.
    - NWD van gezegde (of gewoon gezegde) is bij ond.'Aurelia Morosa' en KWW 'est'
    - het neemt naamval, geslacht en getal over van ond. + het gaat over Aurelia Morosa
    - geslacht en getal         ond.

    3. Rozen zijn mooie geschenken
    - NWD van gezegde
    -nom.
    -bijgesteld
    dona

    Zet naast het besluit-kadertje ook twee grote uitroeptekens in kleur!

    24-11-2008 om 18:12 geschreven door R.Carels  


    23-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een schema dat een goede hulp vormt bij het leren van het examen

    Vraag- en oplossingsmodellen (1e jaar – Klassieke Studiën)

    VOCABULARIUM

    Geef noemwoord, aanvullende gegevens en vertaling van…

    Schrijf in drie denkbeeldige kolommen :

    1° woord zoals het in de eerste kolom in de woordenlijst staat

    2° aanvullende gegevens:

    - bij substantieven: de stam, het geslacht

    - bij adjectieven : de vrouwelijke en onzijdige vorm (2e klasse : + stam)

    - bij werkwoorden: eerste persoon enkelvoud

    - bij voorzetsels: de naamval die er bij hoort

    3° vertaling

    Met welk Latijns woord is dit (Ndl, Fr) woord verwant?

    Geef het Latijnse woord dat zowel in vorm als in betekenis lijkt op of te maken heeft met het opgegeven woord.

    MORFOLOGIE

    algemeen

    Wat is het noemwoord van… ?

    Het noemwoord (= woord zoals in de eerste kolom in de woordenlijst) geven.

    Wat is de woordsoort van… ?

    mogelijke antwoorden: substantief, adjectief, werkwoord, bijwoord, voorzetsel, werkwoord, voornaamwoord, voegwoord

    substantieven en adjectieven

    Tot welke klasse behoort… ?

    Het nummer geven van de klasse waartoe het woord behoort. Mogelijke antwoorden: 1e, 2e of 3e klasse

    Splits in stam en uitgang.

    Het woord opnieuw schrijven en een plat streepje zetten tussen de stam en de uitgang.

    Bepaal naamval, genus (=geslacht) en getal van… (Geef alle mogelijkheden)

    Zeg alleen welke naamval, geslacht en getal de uitgang van het woord aanduidt. Ga alle mogelijkheden na.

    Vertaal…

    Geef de basisvertaling van het woord of de woordgroep en hou rekening met de naamval waarin de woorden staan.

    Volgens welk model wordt…. verbogen?

    Geef het model van de klasse waartoe het woord behoort en hou rekening met het geslacht van het woord.

    Mogelijke antwoorden : 1e klasse : avus – rosa – donum – bonus

    2e klasse : dux – corpus – felix – fortis - celer

    3e klasse : fructus – dies

    voornaamwoorden


    Welk soort voornaamwoord is...?

    Mogelijke antwoorden:

    (reflexief) persoonlijk voornaamwoord, (niet-reflexief) persoonlijk voornaamwoord, (reflexief) bezittelijk voornaamwoord, (niet-reflexief) bezittelijk voornaamwoord, verwijzend voornaamwoord, aanwijzend voornaamwoord, vragend voornaamwoord, betrekkelijk voornaamwoord

    Vertaal…

    Geef de basisvertaling van de opgegeven vorm. Hou rekening met de naamval en kijk of het voornaamwoord bijvoeglijk of zelfstandig gebruikt is.

    werkwoorden

    Splits de werkwoordsvorm in bestanddelen.

    Schrijf de werkwoordsvorm opnieuw en zet een plat streepje tussen de stam, eventueel de bindklinker en de uitgang.

    Volgens welk model wordt…vervoegd?

    Geef het model van de vervoeging waartoe het woord behoort.

    Mogelijke antwoorden:

    amare – monere – tegere – audire – capere

    esse – ire

    Tot welke vervoeging behoort … ?

    Vraag je af wat de infinitief is en schrijf dan het nummer op van de vervoeging waartoe die infinitief behoort.

    Mogelijke antwoorden : 1e, 2e , 3e, 4e, 5e vervoeging of onregelmatig

    In welke wijs staat … ?

    Mogelijke antwoorden : indicatief, infinitief, imperatief

    In welke tijd staat… ?

    Mogelijk antwoord : praesens (= O.T.T.)

    NAAMVALLEN EN FUNCTIES (eventueel in zinnen)

    Verantwoord de naamval van…

    Geef de naamval van het woord + geef de overeenkomstige functie en de dominant(en) van het woord.

    Wat is de dominant van…?

    Geef het woord dat nader toegelicht wordt/meer info krijgt van…

    1. in geval van een bijgesteld adjectief is de dominant een substantief
    2. in geval van een naamwoordelijk deel zijn de dominanten het onderwerp en het koppelwerkwoord
    3. in geval van een onderwerp/LV/MV/bijwoordelijke bepaling : altijd een werkwoord (meestal de PV, soms ook een infinitief)
    4. in geval van een BVB of van-bepaling : een substantief

    Formuleer de ontledingsvraag waarop de woordgroep antwoord geeft.

    Mogelijke antwoorden:

    1. Wie/Wat +pv? à onderwerp
    2. Wie/wat + pv + ond? à LV
    3. Welke + subst. à bijgesteld adjectief
    4. Wie/wat/hoe + koppelww + onderwerp? à nwd.
    5. Wanneer/hoe/waarmee/met wie/waardoor/door wie/waarom/waarin/waarop/waaronder ? + PV + ond. à bijwoordelijke bepaling

    Wat is de functie van… ?

    Mogelijke antwoorden:

    onderwerp, lijdend voorwerp, nwd, meewerkend voorwerp, bijwoordelijk bepaling (met of zonder voorzetsel)


    23-11-2008 om 14:09 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verbeteringsleutel van de herhalingsoefeningen (verbeter!)

    1. Verklaar het onderstreepte woord en vertaal de zin.                                                            /5


    Verklaar.

    Vertaal.

    1. Praeterea clarus murus est latus.

    Nom.m.enk.: bijgesteld adjectief bij zijn dominant murus

    De beroemde muur is bovendien breed.

    2. Mei servi multa audiunt.

    Nom.m.mv.: bezittelijk voornaamwoord bij zijn dominant servi

    Mijn slaven horen veel/vele dingen.

    (multa is een gesubstantiveerd adjectief!)

    3. Vestrae uxores sunt parvae.

    Nom.vr.mv.: NWD van gezegde bij vestrae uxores (ond.) en sunt (KWW)

    Jullie vrouwen zijn klein.

    (pauper=arm (2de klasse), parvus=klein (1ste klasse))

    4. Tu es dominus.

    Nom.m.enk.: NWD van gezegde bij tu (ond.) en es (KWW)

    (tu kon ook weggelaten worden…)

    Jij bent een/de meester.

    5. Decima puella est domina.

    (decima = telwoord!)

    Nom.vr.enk.: Onderwerp bij het werkwoord est

    Het tiende meisje is een meesteres.


    2. Splits en vertaal.                                                                                                   /8

    1. venitis veni-tis jullie komen (venire, venio, volgt NIET ire, WEL audire)

    2. possideo posside-o ik bezit (possidere (ww.van tweede vervoeging) is niet gelijk aan

    posse(onregelmatig ww.))

    3. pueri puer-i de jongens (mannelijk naamwoord uit de 1ste klasse op –er)

    4. ingentia ingent-ia enorme (in de 2de klasse adjectief onz.mv. –ia en niet –a)

    5. parat para-t hij/ze/het maakt klaar (eerste vervoeging)

    6. vales vale-s je bent gezond (tweede vervoeging)

    7. dat da-t hij/ze/het geeft (eerste persoon enk.: do)

    8. reperiunt reperi-u-nt ze vinden terug (u is een bindklinker!)


    3. Vul de ontbrekende woorden in in verband met de grammaticale theorie.(p.28-29)                                       /3

    Een bijvoeglijk naamwoord noemen we een adjectief.

    Het substantief waarvan een adjectief het genus en het getal van overneemt noemen we de gesubstantiveerd adjectief.

    Adjectieven van de tweede klasse hebben uitsluitend uitgangen van de tweede klasse, ook al is hun dominant een substantief van de eerste klasse. (bv. felices amici). Lees de vorige zin volledig!

    De Latijnse substantieven worden ingedeeld in 3 (1, 2, 3 of 4?) groepen of klassen.


    4. Vertaal. (zie HB p.33+35) /7

    1. Ubi nummi mei tuti esse possunt?

                            Waar kunnen mijn geldstukken veilig zijn?

    1. Lucia abest, sed nos adsumus.

                               Lucia is afwezig, maar wij zijn aanwezig.

    1. Unde estis? Vanwaar zijn jullie?
    2. Nihil narrare possunt. Ze kunnen niets vertellen.
    3. Rosae sunt pulchrae. Rozen zijn mooi.
    4. Liberi cives abeunt. De vrije burgers gaan weg. (liberi is hier bijg.adj. bij cives en abe-u-nt komt van abire, niet van abesse, absunt)
    5. Mater sua timet. 1. Zijn/haar moeder vreest.

                                        2.Hun moeder vreest.

                                               (het bez.vnw. past zich aan aan zijn dominant qua naamval, geslacht en getal… ook al is de dominant      een                                      subst. Uit de tweede klasse…)


    5. Onderstreep de bijgestelde adjectieven en omcirkel de naamwoordelijke delen van het gezegde. (zie HB p.41) Vertaal in je hoofd!  /2





    1. Miseri pueri sunt pauperes.
    2. Omnes servi sunt laeti.
    3. Dona sunt magna.
    4. Servi quoque homines sunt.   (het kan zowel een adjectief als substantief zijn als gezegde!)

    23-11-2008 om 11:18 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedankt voor de fijne namiddag in Brugge!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bedankt! Ik hoop dat jullie het ook fijn vonden... Wat vonden jullie ervan?

    23-11-2008 om 10:58 geschreven door R.Carels  


    19-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oplossingen oefeningen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Oefening f en i maken jullie als huiswerk, vergeet niet dat het op een collegeblad moet en dat je de vorige huistaken en toetsen moet verbeteren tegen dinsdag.

    Correctiesleutel HB p.65 Oefening 5.2 b

     

    1

    Acc.vr.enk.

    5

    Nom.m.mv.

    9

    Nom.m.enk.

    13

    Acc.vr.mv.

    2

    Acc.m.mv.

    6

    Acc.m.mv.

    10

    Nom.vr.mv.

    14

    Nom.m.mv.

    3

    Nom.m.mv.

    7

    Acc.vr.enk.

    11

    Acc.m.mv.

    15

    Acc.vr.enk.

    4

    Nom.vr.mv.

    8

    Acc.m.mv.

    12

    Acc.vr.enk.

    16

    Nom.m.mv



    Correctiesleutel HB p.65 Oefening 5.2 c

    1

    Donum

    Nom./acc.

    9

    Verbum

    Nom./acc.

    2

    Avus

    Acc.

    10

    Signum

    Nom./acc.

    3

    Murus

    Acc.

    11

    Aqua

    Nom.

    4

    Furtum

    Nom./acc.

    12

    Natura

    Nom.

    5

    Secretum

    Nom./acc.

    13

    Oppidum

    Nom./acc.

    6

    Dominus

    Acc.

    14

    Cura

    Nom.

    7

    Vir

    Acc.

    15

    Periculum

    Nom./acc.

    8

    Consilium

    Nom./acc.

    16

    Templum

    Nom./acc.

     
     

    Correctiesleutel HB p.65 Oefening 5.2 d

    1

    numerus

    Nom.m.enk.

    9

    consilium

    Nom./acc.o.mv.

    2

    via

    Acc.vr.enk.

    10

    familia

    Nom.vr.enk.

    3

    deus

    Acc.m.enk.

    11

    inimicus

    Acc.m.enk.

    4

    oppidum

    Nom./acc.o.enk.

    12

    dominus

    Nom.m.enk.

    5

    vicinus

    acc.m.enk.

    13

    signum

    Nom./acc.o.mv.

    6

    vir

    Nom.m.mv.

    14

    puer

    Acc.m.mv.

    7

    cura

    Acc.vr.enk.

    15

    serva

    Nom.vr.enk.

    8

    murus

    Acc.m.enk.

    16

    insula

    Nom.vr.mv.


    Correctiesleutel HB p.66 Oefening 5.2 h

    1

    Lucia:nom.

    Marcum:acc.

    Lucia houdt van Marcus

    2

    Aureliam:acc.

    /

    Ziet Marcus Aurelia?

    3

    Petra:nom.

    /

    Petra roept.

    4

    Passatum:acc.

    /

    Hij vreest Passatus.

    5

    Servi: nom.

    Vineam:acc.

    De slaven verzorgen de wijngaard.

    6

    Dominus:nom.

    Aureos: acc.

    De meester bekijkt de/zijn goudstukken.

    7

    Aurum: acc.

    /

    Ik vind het goud niet terug.

    8

    Pueros: acc.

    /

    Ze horen de jongens.

    9

    Pericula: acc.

    /

    Hij merkt de gevaren.

    10

    Marcum: acc.

    /

    Hij waarschuwt Marcus.

    11

    Dominus:nom.

    /

    De meester wacht thuis.

    12

    Amicam: acc.

    /

    Hij heeft een vriendin.

     

    19-11-2008 om 19:24 geschreven door R.Carels  


    16-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het oude Rome bezoeken via het internet!

    Een leuk nieuwtje van Sander:

    Ik heb een website gevonden namelijk : http://earth.google.nl/rome

    Op deze website kun je het oude rome bekijken van 320 voor C.

    Natuurlijk moet je eerst een paar down loads uit voeren namelijk:

    1. download 4.3 google earth
    2. dan  bij lagen (links v. het scherm) : galerijen : oude rome
    3. je ziet een paar gebouwen in het geel
    4. klik op een van de gebouwen
    5. je ziet een informatievenster
    6. met de balk rechts scroll je naar beneden
    7. je ziet weer downloads staan : 3
    8. download ze alle 3
    9. als dit klaar is dan kun je in rome rond zoeken en informatie vragen over verschillende gebouwen

    Let wel op dit kan redelijk lang duren aangezien er veel gedownload moet worden en maak dat je een goede antivirus hebt

    Ik dacht dat dit nog eens leuk zou zijn voor op de site van Latijn.
     

    Mvg,

    Sander Dekeyster

    16-11-2008 om 19:03 geschreven door R.Carels  


    10-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijzigingen in de agenda
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vul je agenda voor de rest van het semester al in!
















    Lessen:

    Maandag 03/11: Voorstelling 'De honden van Aktaioon' + 4.5 Oefeningen bij de werkwoorden.
    Dinsdag 04/11: Het adjectief als substantief gebruikt.
                           Vest.4.4: Herhalingsoefeningen bij alle werkwoorden.
    Donderdag 06/11: Het huwelijk in Rome.


    Donderdag 13/11: 5.1: Begrippen 'functie' en 'naamval'


    Maandag 17/11: De nominatief en de accusatief van de eerste klasse + Vest.5.2: oefeningen
    Dinsdag 18/11: Toets caput 4
                          Vest. 5.2: Oefeningen bij de nom. en de acc. (eerste klasse)
    Donderdag 20/11: Herhalingsoefeningen.


    Maandag 24/11: het NWD van het gezegde en het bijgesteld adjectief (HB p.67)
    Dinsdag 25/11:  Weektoets + Vest.5.3: Oefeningen bij het NWD van het gezegde en het bijg.adj.
                           Vest.5.4: Voorzetsels met de accusatief
    Donderdag 27/11: Vest.5.4 Voorzetsels met de accusatief + Vest.5.5 Centiem vindt een oplossing


    Maandag 01/12: Vest.5.5 Centiem vindt een oplossing + Vest.5.6 Oef. bij het gebruik van de nom. en de
                            acc. (eerste klasse)
    Dinsdag 02/12: 5.7 Wie zoekt, die vindt.
                          Vest.5.8 De nom. en de acc. van de tweede klasse + oefeningen
    Donderdag 04/12: Oefeningen bij de nom. en de acc. van de tweede klasse + vragen over de leerstof.


    Huistaken:


    Dinsdag 04/11: Oefening 4.1 e (HB p.50) + een affiche over Latijn
    Donderdag 13/11: Oefening 4.4 f (HB p.55): Vertaal.
    Dinsdag 18/11: Oefening 4.5 c (HB p.62): Vertaal.
    Dinsdag 25/11:Oefening 5.2 f+i (HB p.66)


    Toetsen:

    Dinsdag 18/11: Toets caput 4.
    Dinsdag 25/11: Weektoets in verband met caput 5.


    Woordjes:

    Maandag 03/11: 1-231
    Dinsdag 04/11:  1-238
    Donderdag 06/11: 1-252

    Donderdag 13/11: 1-266

    Maandag 17/11: 1-280
    Dinsdag 18/11: 1-284
    Donderdag 20/11: Herhaling 1-100

    Maandag 24/11: Herhaling 101-200
    Dinsdag 25/11: Herhaling 201-250
    Donderdag 27/11: Herhaling 251-284

    10-11-2008 om 00:00 geschreven door R.Carels  


    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengd weekend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Joepie!

    Een fijn verlengd weekend toegewenst allemaal!

    Tijd om te ontspannen en misschien zelfs wat Latijn te herhalen . Jullie kunnen bijvoorbeeld

    1. al een huistaak maken,
    2. de moeilijkste woordjes herhalen (zeker de werkwoorden en de kleine bijwoorden),
    3. de theorie van caput 4 al wat herhalen zodat je volgend weekend minder werk hebt,...

    Onthoud goed: regelmatig een klein beetje leren is veel beter dan één keer veel leren.

    De volgende keer als er mensen aan bord mogen komen, moet de leerstof toch in ieder geval al een beetje beter eruit vloeien ;-).

    Werk met jullie controlekaarten hé, zodat ik jullie kan helpen of tips geven als de resultaten wat minder zijn.

    De toets over caput 4 wordt één van de laatste grote toetsen voor het examen. We moeten dan alleen caput 5 nog zien (in een vlucht) en dan is het al examen. Dus dat zijn ook de laatste grote punten die meetellen (naast de woordjes), dus je weet wat je te doen staat als je je punten een beetje omhoog wil trekken van Latijn. De toets zal op min of meer dezelfde manier opgesteld zijn als de toets over caput 3.

    Verbeter tot slot goed de huistaken en de toetsen.

    Het is trouwens met iets lekkers dat ik zal trakteren telkens als ik 19 stempels mag zetten voor jullie woordjes. Laat het een stimulans zijn voor jullie!

    Tip: Ontspan ook voldoende é, ik wil geen overstresste leerlingen zien, want ik weet dat de meeste van jullie echt heel hard je best doen. Ontspanning is trouwens nodig om goed te kunnen studeren (dat is bewezen), op tijd en stond dus een leuke pauze inlassen is de boodschap! Ik ben trots op jullie. Volhouden!

    Groetjes
    Mevrouw Carels

    07-11-2008 om 13:31 geschreven door R.Carels  


    04-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANDACHT AANDACHT in verband met de huistaken.
    De huistaken zijn heel goed.
    Ik geef een 4,5 als het goed is en een 5 op 5 als ik echt verbaasd ben.
    De andere oefening staat op 20. Dus het huiswerk staat in totaal op 25.
    Ik hoop dat de grote toets over caput 4 ook zo goed zal zijn!

    1. Aandacht gevraagd om alles wat niet in het huistaakmapje hoort, maar wel in je map, uit het mapje te halen en te sorteren in je Latijnse map.
    2. Vergeet niet te verbeteren en vooraleer je verbetert een streep te trekken onder je huistaak...
    Het corrigeren is eigenlijk het belangrijkste van de hele huistaak omdat je dan kan leren uit je fouten zodat je niet meer opnieuw dezelfde fouten maakt.
    (Als er een paraaf staat op het groene voorblad, wil dat zeggen dat je goed verbetert hebt. Weet je niet hoe je iets moet verbeteren, vroeg het op de site...)
    3. Stop alle toetsen in de juiste volgorde in je mapje (eerst het eerste huiswerk, dan het tweede,...)

    Ik vind het heel leuk om jullie te kunnen belonen met goede punten, alleen heb ik een klein probleempje...: van velen kreeg ik één van de twee delen van het huiswerk niet (of de affiche, of 4.1e). Brengen jullie dat tegen donderdag in orde? (Nathan, Wout, Hélène, Maarten, Alex)

    Bij dit onderdeeltje van de site mogen jullie trouwens ook vragen stellen in verband met problemen bij de correctie van huistaken. Zo kunnen jullie elkaar eventueel helpen...


    04-11-2008 om 20:34 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HUISTAAKMAPJE (groene mapje)
    Vergeet niet jullie controlekaarten te gebruiken en de herhalingsblaadjes voor de woordjes.

    Huistaakmapje:

    1. 15/09: Oefening 2.5 b+c (HB p.20)
    2. 23/09: Oefening 2.6 e+f (HB p.24)
    3. 30/09: Herhalingsoefeningen
    4. 07/10: 3.2 Oefeningen bij de naamwoorden op -er: c + d + e (HB p.36)
    5. 13/10: Oefening 3.5: c (HB p.42) + Controletoets 3+4 (WB p.103-104)
    6. 04/11: 4.1 Oefeningen bij de langeklinkerstammen: e (HB p.50)+ affiche
    7. 13/11: 4.4 Oefeningen op de werkwoorden : f (HB p.55)
    8. 18/11: 4.5 Oefeningen bij de persoonlijke voornaamwoorden: c (HB p.62)

    Het valt me op dat jullie

    1. vaak de pagina in het handboek vergeten te noteren in jullie opgave.
    2. jullie groene voorblad van de huistaken niet in orde is.
    3. heel veel leerlingen in het rood verbeteren in plaats van in het groen... :-s.
    4. heel goede affiches maken!

    Tip voor het maken van huistaken:
        Bestudeer eerst de theorie en kijk de oefeningen erboven en/of eronder nog eens na, zodat je zeker de oefening correct
        maakt!

    04-11-2008 om 20:34 geschreven door R.Carels  


    30-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem + Leefsleutels: HUISTAAK
    Beste 1lC'ers

    Ik steek heel veel werk en tijd in deze site (ten koste soms van mijn andere sites voor het vierde en het vijfde) omdat ik dacht dat jullie goed zouden meewerken. Enkel Joyce lijkt regelmatig te kijken en eens te reageren. Als ik merk dat dit zo blijft, dan zal ik natuurlijk ook minder en minder moeite doen voor de site. Er staan nog steeds oefeningen op in verband met het gezegde en het bijgesteld adjectief waarvan de bedoeling was dat jullie dit samen maakten door middel van te reageren op de site. Op de toneeltjes kwam er enkel nog maar reactie van Joyce en dan niet specifiek commentaar op toneeltje (wel een complimentje voor iedereen), maar vooral met de vraag of er punten op staan... Terwijl ik gehoopt had dat sommigen hun verhaaltje op die reageersite een beetje zouden veranderen en verlengen. (Die toneeltjes typen heeft mij veel tijd gekost... ) We moeten als team aan deze site werken... Ik reken op jullie medewerking.

    In verband met Leefsleutels moet ik jullie nog melden dat jullie zeker tegen volgende week maandag elk vier vragen (niet drie, niet vijf, maar precies vier) moeten hebben opgeschreven op een collegeblad als huistaak voor Leefsleutels. Die vragen mogen jullie dan stellen aan de meters en peters in de volgende les want dan komen ze op bezoek. Zorg ervoor dat je allemaal verschillende vragen hebt. Denk er goed over na en vraag niet te veel hulp aan je vrienden of vriendinnen.


    Geniet nog van jullie vakantie, want na al het harde werken hebben jullie dat zeker verdiend.
    Groeten
    Mevrouw Carels

    30-10-2008 om 09:42 geschreven door R.Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oplossing 4.3 b (HB p.54)
    Print deze oefening af en maak het mondeling of controleer met behulp van deze antwoorden de oefeningen die je al maakte in de klas (en thuis afwerkte eventueel). Deze oefeningen kunnen op een toets of examen gevraagd worden.

    1. R ze horen                                               
    2. O ze gaan naar                                         
    3. O ze zijn afwezig                                       
    4. R ze moeten, ze zijn verschuldigd               
    5. R jullie maken klaar                                   
    6. O ik ga weg                                              
    7. R ik heb                                                  
    8. R we komen (venIo en niet venEo)                   
    9. O hij gaat terug
    10. R hij vindt terug
    11. R jullie weten (vierde vervoeging)
    12. O ze gaan voorbij (volgens ire, praetereo, zie HB p.53)
    13. O ik ben aanwezig (volgens esse)
    14. R we geven (dare wordt vervoegd volgens het model amare, eerste vervoeging)
    15. O jullie gaan weg/uit
    16. R jullie weten niet (nescire, nescIo en niet eerste persoon enkelvoud op -eo zoals bij ire)


    Heb je vragen stel ze dan via deze site aan je klasgenoten. De eerste na de vakantie maken we oefeningen op de werkwoorden. Hoe beter je deze oefening en de theorie (HBp.48-49+53) kent, hoe beter en sneller je die oefeningen zal kunnen maken natuurlijk. Ik geloof echt dat we ervoor kunnen zorgen dat iedereen de oefeningen goed kan maken.

    30-10-2008 om 00:00 geschreven door R.Carels  


    27-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toneelstukjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste leerlingen,

    Ik plaats hieronder de toneelstukjes die jullie schrijven met wat commentaar erbij. Door te reageren kunnen jullie je toneelstukje afschrijven of beoordelen welk toneeltje jullie het leukst vinden. Complimentjes geven kan nooit kwaad. ;-)

    Fijne vakantie nog!
    Groeten
    R.Carels

    1. Lowie, Louis, Julie en Laurens

    Probleem: Het leger van keizer Julius is uitgemoord.
    Oplossing: Hij maakt een school om nieuwe soldaten op te leiden.

    Julius: Waar is mijn leger?

    Cléà: Maak een school om een nieuw leger op te leiden.

    Julius: .....


    Opmerking: Dit is geen komedie! De typische personages zoals we die geleerd hebben, spelen niet mee in dit verhaal...
                       Ook is het geen alledaags onderwerp, maar een grootschalig legeronderwerp.

    2. Louise, Geertje, Nathan en Alex

    Meisje: Ik ben verliefd op een jongen.
    Vader: Is hij rijk?
    Meisje: Ik weet het niet.
    Moeder: Is het een mooie jongen?
    Meisje: Ik vind het een hele mooie jongen?
    Broer: Ken ik hem?
    Meisje: Ik weet het niet.
    Broer: Ga je er mee trouwen?
    Meisje: Ja, ik wil dat wel.
    Broer: Neen! Niet doen! Ik ben verliefd op jou!
    Moeder: Daar zal ik een stokje voor steken.
    Vader: Maar je bent niet rijk. Dus dan mag dat neit.
    God van de liefde/Amor: Ik ben hier. Het is opgelost!


    Opmerking: Lang toneelstukje, jullie hebben je tijd goed gebruikt! Let er wel op dat een meisje er niet over zou beginnen dat ze verliefd is, aangezien ze normaal uitgehuwelijkt werd (ze werd op jonge leeftijd al beloofd aan een oudere man als een soort zakelijke overeenkomst). Wat is trouwens de oplossing van het verhaaltje? Wat beslist Amor?

    3.Sara, Lisa, Martijn en Wout

    De zoon is hopeloos verliefd op het meisje...

    Zoon: Oh, Petra, ik hou zoveel van jou! Waarom moet ik met een ander trouwen?
    Mama: Papa is verdwenen!
    Slaaf: Kom, laten we hem zoeken.
    Meisje: Ja, ik kom.

    Na uren zoeken vonden ze hem maar hij was vriendelijk?!

    Papa: Weet je wat zoon, je mag kiezen met wie je trouwt.
    Zoon: Joepie! Dan trouw ik met het meisje (Petra).

    Hij loopt naar het meisje en zegt:
    Zoon: Wil je met me trouwen?
    Meisje: Ja.

    En ze leefden nog lang en gelukkig.

    Opmerking: Geef uitleg over waarom en waar de papa verdwenen is. Is het omdat hij boos is? Is het om een heel andere reden? Benoem je personages als ze vernoemd worden in het dialoog: niet 'het meisje', wel 'Petra' of 'Lucia' of ...

    4. Van onbekenden....

    In het begin: Er is een waardevolle ring gestolen.

    Koningin: Mijn ring is gestolen!
    Koning: Ik heb je stiefbroer gezien rond je kamer aan het neuzen. Hij heeft het zeker weggenomen.
    Koningin: Maar, ik dacht dat ik muizen heb zien weglopen.
    Koning: Muizen, hahahaha!

    Dan blijkt dat de koning gelijk had en ze vond de ring terug in een muizenhol...

    Opmerking: Kort en krachtig. Koningen kende men wel niet, dus het zou een gewone meester en meesteres moeten zijn in het verhaal.

    5. Joyce, Hélène, Arno en Maarten

    Marcus: Ik heb geen zin om naar school te gaan. Ga jij Paulus?
    Paulus: Oké, tot vanavond!
    Meesteres: Oké leerlingen, grote overhoring vandaag!
    Paulus: (ademt heel moeilijk) Ooh mevrouw, mag ik even naar buiten, ik heb last van mijn ademhaling.
    Meesteres: Ja, ga maar even naar buiten, maar kom vlug terug.
    Paulus: Oké, dit is mijn kans! (Paulus loopt snel naar huis.) Marcus, Marcus! Het is grote toets vandaag, ga vlug!
    Marcus: (gaat de klas binnen, maakt zijn toets) Ik word kort van adem! Mag ik naar buiten?
    Meesteres: (wordt een beetje boos) Weeral? Komaan, vlug dan!
    Marcus: (gaat naar buiten en wisselt met Paulus)
    De rest van de dag verloopt alles goed.

    Opmerking: In de Klassieke Oudheid waren er enkel mannelijke leerkrachten en die waren allesbehalve mild! Naar school gaan was alleen iets wat voor enkele gelukzakken was weggelegd, dus ze bleven zeker niet thuis. Een toneelstuk gaat ook meestal niet over kinderen omdat het doelpubliek eigenlijk de volwassenen was. Maar: Ik vind het een heel origineel en leuk verhaaltje!






    27-10-2008 om 12:54 geschreven door R.Carels  




    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008

    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    WELKOM OP DE BLOG VAN 1LD!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs