Maandag 7de lesuur: De adjectieven van de tweede klasse + oefeningen Vest. 14.1 (HB p.221-223)
Dinsdag 6de + 7de lesuur: Vest. 14.1: Oefeningen bij de adjectieven van de tweede klasse. De derde klasse HB p.254: theorie. TOETSEN- EN HUISTAKENMAPJES INDIENEN
Donderdag 3de lesuur: De derde klasse (HB p.254): theorie + oefeningen.
Via de volgende link vind je voorbeeldvragen in verband met het onderdeel Grieks. Andere voorbeeldvragen vind je in het blokje hieronder... In totaal staat die herhalingstoets op 75 punten.
Dit kunnen jullie thuis maken als voorbereiding op het examen. Je kan mij de antwoorden mailen of afgeven in de les en dan verbeter ik dat met plezier voor jullie! (De theorie en de woordenschat kan je trouwens ook zelf verbeteren.)
Gelieve wat stiller te zijn in de les en wat beter op te letten. Het is niet omdat één iemand een vraag stelt dat de rest mag babbelen. Die antwoorden zijn ook interessant voor jullie en het is heel lastig voor mij om op die manier les te geven. Als jullie zo babbelig blijven zal ik genoodzaakt zijn om niet meer op vragen te antwoorden tijdens de lessen en dat zou jammer zijn natuurlijk! Zorg dat je ook al het nodige materiaal bij je hebt. Donderdag doen we weer voor de helft van de les wat Grieks. Ik zou graag hebben dat iedereen tegen dan in zijn boekje de dingen ingevuld heeft die moesten ingevuld zijn.
Ik wil er echt samen voor gaan met jullie om jullie de best mogelijke voorbereiding en tips te geven voor het examen. Vragen mag je trouwens ook altijd via de site stellen. Ik wil desnoods de hele theorie van bepaalde delen nog eens extra uitleggen!
Vriendelijke groeten Mevrouw Carels
P.S.: Begin op tijd met het herhalen van de woorden (vooral de werkwoorden zijn moeilijk en gemakkelijk te verwisselen).
Alle woorden kennen tot en met 636 (behalve 541-613)!
Noemwoord
/ model / klasse / aanvullende gegevens / alle mogelijke vertalingen kunnen
geven
TAAL (= 1ste
examen) : theorie en oefeningen
De theorie vind je altijd
in de kadertjes; dit is je vertrekpunt. Controleer jezelf door daarnaast altijd
verschillende oefeningen (zoveel mogelijk!) te hermaken.
> Nieuwe
leerstof van het 3de trimester:
-Het persoonlijk
voornaamwoord van de 3de persoon (R: se / NR: is)
p.149-153
-Het bezittelijk
voornaamwoord van de 3de persoon (R: suus / NR: ejus, eorum &
earum)
p.155-160
-De 3de
vervoeging volgens tegere (kunnen
vervoegen)
p.168-170
-De 5de
vervoeging volgens capere (kunnen
vervoegen)
p.168+173
-De onregelmatige
werkwoorden velle, nolle, malle
(herkennen en vertalen)
p.174-175
-De substantieven van de
2de klasse (modellen dux
(voor m. en vr. subst.) en corpus
(voor onz. subst.))
p.207-209 + 212-213 +
215-216
-De adjectieven van de 2de
klasse (model fortis)
p.221-224
-De 3de
klasse: enkel substantieven (modellen fructus
en dies)
p.254-256
> Natuurlijk
moet de leerstof (taal) van de vorige trimesters herhaald worden!
Zie HB: kadertjes (zie ook
leerstofoverzichten van de vorige trimesters)
TEKST (=2de examen)
De
teksten die we klassikaal gelezen en de andere teksten waarvan je de vertaling
gekregen hebt, kan je gebruiken als oefening op het examen begrijpend lezen.
Je
moet de nieuwe tekst kunnen vertalen, inhoudsopdrachten oplossen en
grammaticale vragen beantwoorden.
CULTUUR & GRIEKS (=2de
examen)
-AC : De Romeinse woning
Vest. p.162-167 +
kopies (met afbeeldingen)
-Het Griekse alfabet:
alle kleine en hoofdletters bij naam kennen en kunnen schrijven
Alphabètos p.12 +
oefenblaadjes
-De spiritus asper
en lenis: weten wat het is+wanneer en waar dit geschreven wordt
p.15
-De tweeklanken
kunnen lezen
p.18
-De lidwoorden en uitgangen
van de nom. enk.
p.26
-Vocabularium:
woorden van 1.3 1.4 - 1.5e
p.46
Tot slot enkele tips uit Leerbeest:
Als
je een lijst woorden herhaalt, test dan eerst jezelf en duid aan wat je al
kent. Herneem alleen de woorden uit de lijst die je nog niet kende.
Bespaar energie! (p.21)
Als
je een lijst Latijnse werkwoorden moet leren, gebruik je 5 kleuren: voor
elk model een andere kleur. (p.43)
Besteed
liever 3 keer 5 minuten aan je woordenschat dan 1 keer 15 minuten. (p.21)
Herhalen
is de boodschap. Als je echt iets uit het hoofd wil leren (vb.
verbuigingen, vervoegingen), begin je daarmee zeker niet de dag voor de
toets. (p.21)