8.3 Centiem is de koning te rijk,
maar voor hoelang?
Het is middernacht. De maan en de sterren
verlichten met hun stralen de stadswegen en de markten. In de stad slapen de mannen
en de vrouwen en de kinderen. Maar niet iedereen slaapt.
Centiem gaat immers heimelijk de stad uit met
zijn pot vol met goudstukken en gaat naar zijn wijngaard. Onderweg/Op de weg
zingt hij op deze wijze: "Hoewel de burgers dit niet weten, ben ik niet
meer arm, maar rijk. Goden en godinnen, ik loof jullie: jullie geven vele
goudstukken.
Nu ga ik naar de volle pot met dit nieuwe
goud van mij, met deze nieuwe goudstukken. Kijk, ik ben al tweemaal rijk.
Goudstukken, stralende vrienden, boven alles
mij dierbaar, ik hoor altijd met grote vreugde jullie stemmen. Vanaf dit uur
kan ik echt gelukkig zijn en het goed maken: het gouden medicijn ruimt alle
ziektes uit de weg."
Wanneer hij eindelijk in de wijngaard is,
bidt hij met deze woorden: "Alle goden en godinnen, ik bezit nu al twee
potten vol met goud door jullie welwillendheid en hulp. Hoe goed zijn jullie
jegens mij! Wat een dankbetuigingen ben ik jullie verschuldigd!"
Daarna opent hij de pot en bekijkt met veel
zorg de geldstukken. Uiteindelijk vindt hij tussen de goudstukken een klein
zilveren geldstuk. Dit haalt hij uit de pot en bidt opnieuw: "Dit grote
geschenk, goden en godinnen, geef ik jullie met dankbaar gemoed."
Daarna draagt hij de pot naar dat gedeelte
van de wijngaard, waar de andere pot onder de grond verborgen ligt.
8.5
Van een kale reis terug
Maar wat ............ daar?
Het is toch niet waar?
Op de plaats waar het goud onder de aarde
moet ......................
............................., verlicht de
maan de ................ kuil met .............. stralen!
Eerst staat Centiem stomverbaasd, vervolgens
roept hij uitzinnig:
....................................... mijn
geldstukken is mijn leven ................ leven ................... !
Het (verzwegen onderwerp) is immers
................................ zonder vreugde,
................................... zonder reden om te leven, ...................................
zonder leven.
................................ met mijn
goudstukken in een graf te ......................................... zonder goud .......... deze
aarde te ................................
O ............ goden en godinnen, hoe wreed
zijn ................. voor mij! Jullie kwellen me met
......................... folteringen!
............................. een heel uur
houdt hij niet op met op deze .................... te .................. en te
.................................. .
Tenslotte .......................... en met
een bedroefd gemoed keert hij terug ........ de stad met de
.......................... pot.
Deze begraaft hij ......................
.......... de tuin.
Want hij meent geen enkele andere plaats
................. .................... .
Maandag 16 februari om kwart voor één, laatste herkansing... Kom naar de lerarenkamer. Als er anderen geïnteresseerd zijn, behalve diegene die ziek geweest zijn, meld het mij dan op tijd!
Nathan 14.5/35 (telt niet mee, want het was niet beter dan je vorige) Julie 22/35 (nu heb je dezelfde punten als je gemiddelde, namelijk 22) Laurens 17.5/35 Louise 19.5/35 (gemiddelde, want je toets nu was 22/35) Hélène 24.5/35 (en dat brengt je gemiddelde op 23.5/35 --> verbetering was duidelijk in de oefeningen!) Lowie 16.5/35.... (niet geslaagd!)
Je kan de toets op deze site vinden. Als je hem wilt maken (misschien in de krokusvakantie als herhaling?), print hem af, maak hem en dien hem bij mij in. Ik zal hem met plezier verbeteren!
Alex, ik kreeg je huistaak niet. Dien donderdag het huiswerkje in. Albéric, je maakte in plaats van oefening b, oefening a. Dien donderdag de juiste versie van het huiswerk in.
Leerlingen van wie ik donderdag of maandag enkele remediëringsoefeningen of herhalingsoefeningen verwacht omdat hun punten voor de toets minder dan 7/10 waren zijn:
- Laurens - Joyce - Lowie - Geertje - Alex - Louis - Nathan - Hélène
Ik zou graag hebben dat jullie oefening c in je handboek maken op pagina 94. Deze oefening is niet verplicht, maar ik raad het jullie sterk aan omdat ik vrees dat jullie anders niet mee zullen zijn. Ik zou graag hebben dat ik iedereen goede punten kan geven en dat iedereen trots kan zijn op zichzelf. Je mag die oefening op een gewoon cursusblad maken. Ook wil ik van deze leerlingen de controlekaart zien donderdag. Help mij eraan herinneren. Ik wil nagaan of jullie die kaart gebruiken bij het studeren. De oefeningen en de theorie op de weektoets kwamen letterlijk uit de oefeningen die we zagen in de les. Weten jullie dat het heel belangrijk is om de oefeningen te hermaken (desnoods enkel mondeling)? Weten jullie dat je moet leren uit de fouten die je maakt bij oefeningen en toetsen? (Kunnen jullie reageren via de site? Ik vraag het me namelijk echt af.) Als er leerlingen zijn die een bepaald stuk niet begrijpen, dan wil ik gerust over de middag eens afspreken met een paar van jullie klas voor half uurtje bijles. Laat het me dan weten via de site (na de les is het meestal nogal druk hé).
Voor alle leerlingen: Donderdag zullen we even het Leerbeest overlopen in verband met het maken van oefeningen. Breng dus Leerbeest mee!
Ik vrees dat het bijna zover is... Slechts 5 tovenaarsstempels (waarvan ééntje van Louise, maar zij was ziek geweest) met 'blijven oefenen' op voor de woordjes. Dat wil zeggen: 14 keer minstens 4/5! Als jullie zo goed bezig blijven, kan ik maar beter al naar de winkel rennen om wat snoepjes... ;-)
Vergeet niet de vertaling van de leesteksten op te schrijven tegen de volgende les... Die vertaling is geen huistaak op punten, dus het mag gewoon op een cursusblad om dan in je map te stoppen. Dit kan jullie helpen om te oefenen in het lezen van Latijnse teksten. We zullen jullie vertaling zoals gewoonlijk dan weer in het begin van de les klassikaal verbeteren.
Als je vragen hebt over de leerstof (de genitief, de imperatief, de vocatief,...) dan mag je ze zeker via de blogsite stellen!
Ik was trouwens heel trots toen de meneer van vorige week (die in de les bij ons zat) blij was om zo'n leuke en enthousiaste klas te zien. Hij vond jullie heel flinke en vrolijke leerlingen. Ik heb ook al verteld aan jullie klastitularis dat jullie echt heel aangename leerlingen zijn om aan les te geven. Een pluim dus voor jullie!
Wat staat jullie te wachten in Latijn nog de volgende twee weken? Nog twee nieuwe naamvallen en dan hebben we ze allemaal gezien!!! Joepie! We zagen al... de nominatief (onderwerp + naamwoordelijk deel van het gezegde), de accusatief (LV + BWB bij voorzetsel), de vocatief (aanspreking) en de genitief (van-bepaling of BVB). In de volgende weken gaan we nog de laatste twee (van de zes) naamvallen leren namelijk de datief en de ablatief.
Lessen:
maandag 19/01 (7de lesuur): Vest.6.3 Een arme Assepoes wordt een rijke bruid (2) + Vest.6.4 Oefeningen op de genitief. dinsdag 20/01 (6de + 7de lesuur): Weektoets 2B + Vest.7.1: De datief van de eerste klasse (theorie + oefeningen HB p.99-101) donderdag 22/01 (3de lesuur): Vest.7.2 De bruidsschat van Lucia: leestekst.
maandag 26/01 (7de lesuur): Cultuur: Nomen est omen. (HB p.103-106) dinsdag 27/01 (6de lesuur): Weektoets 3B + Verbetering cultuurles 'Nomen est omen'. dinsdag 27/01 (7de lesuur): 8.1 De ablatief van de eerste klasse (HB p.107) donderdag 29/01: 8.1 Oefeningen bij de ablatief zonder voorzetsel (HB p.108-109)
Woordjes:
Tegen maandag 19/01: 285-354 +
kadertje!
Tegen dinsdag 20/01: 285-361
Tegen donderdag 22/01: 285-375
Tegen maandag 26/01: 285-389
Tegen dinsdag 27/01: 285-396
Tegen donderdag 29/01: 285-410
Tegen maandag 02/02: 285-424
Huistaken en toetsen:
Tegen dinsdag 20/01: weektoets 2B + huistaak: oefeningen bij de genitief HB p.94 b 1-12
Tegen dinsdag 27/01: weektoets 3B + huistaak: Geld, geld, geld (cultuur HB p.95-98) (jullie krijgen hier een blaadje voor met vraagjes)
Tegen dinsdag 03/02: Toets caput 6 + 7 + 8.1 (HB p.89-110) (geen huistaak!)
Ik voel me blij! En waarom voel ik me blij? Wel, omdat ik heel trots ben op jullie. Zestien mensen hebben vier op vijf voor de woordjes of zelfs meer! Als jullie dit volhouden moet ik zeker eens trakteren... en dat maakt me blij! Iedereen heeft precies goede voornemens gemaakt voor 2009 in verband met Latijn. Als je geen stempel hebt is dat natuurlijk geen drama, volgende keer beter hé! We blijven optimistisch en positief denken, één keer een slechte woordjestoets kan je zo weer ophalen. En zeker maandag... ik zal 20 woordjes dan vragen en ik ben er zeker van dat jullie dat weer flink (maar natuurlijk ook niet overdreven) zullen studeren. Misschien een tip: hermaak al wat oefeningen dit weekend over de imperatief of bekijk nog eens de genitief zodat je maandagavond niet alles moet beginnen leren nog voor de weektoets. Ik ben zowiezo al blij dat jullie zo flink werken voor Latijn. Dus: goed zo en houden zo!
Oh ja, helpen jullie mij onthouden dat ik nu iedere keer in het begin van de les de nieuwe woordjes overloop? Dat helpt jullie misschien ook nog om de woordjes beter te kennen...
Ik gaf het adres van deze site aan één van jullie peters, dus misschien laten zij binnenkort wel een berichtje na (als ik het juiste adres tenminste heb doorgegeven...).
Op deze plaats mogen jullie trouwens ook vragen stellen en jullie kunnen elkaar ook helpen op deze manier. Je kan extra uitleg vragen, praktische tips (zoals het feit dat ieder huistaak op een collegeblad moet), wat extra hulp over de middag (in verband met een bepaald onderwerp), studietips, ...
Groeten Mevrouw Carels
P.S.: Weetje van de dag: ik kreeg van de kerstman nieuwe stempels om jullie woordjes te corrigeren! Iedereen krijgt nu een stempel... Je hebt een stempel met 'goed gedaan' en een stempel met 'blijven oefenen'. 'Goed gedaan' staat voor 4.5/5 of 5/5. Vandaag gaf ik jullie hoe dan ook allemaal zo'n stempel, maar sommigen hebben ook een 'blijven oefenen' stempel. Doe jullie best om meteen weer in een regelmatig studieritme te komen.
Een goede voorbereiding voor de cultuurles donderdag
Een goede voorbereiding voor de cultuurles donderdag is het volgende filmpje op youtube bekijken.
Klik op de link. http://www.youtube.com/watch?v=CKBvAGs4TLo
Het is een tamelijk amateuristisch toneeltje van enkele leerlingen, maar alle fasen van een Romeins huwelijk worden er wel heel netjes op een rij gezet. Lukt de link niet, dan moet je gewoon 'Roman wedding' intypen op de site youtube.com
Een nieuw semester, een nieuwe agenda-inhoud! (deel 1)
Lessen:
maandag 05/01: (7de lesuur) De imperatief (theorie) + examenbespreking. dinsdag 06/01: (6de lesuur) Vest.5.9 Oefeningen bij de imperatief + 5.10 Marcus mag dan toch trouwen (leestekst). dinsdag 06/01: (7de lesuur) BZL: leestekst 5.10 (vervolg). donderdag 08/01: (3de lesuur): Cultuur: Nam hodie ante noctem... (De huwelijksceremonie).
maandag 12/01: (7de lesuur): Vest.6.1 De genitief van de eerste klasse (theorie + oefeningen). dinsdag 13/01: (6de lesuur): Weektoets 1B + Vest.6.1 Oefeningen bij de genitief (afwerking) dinsdag 13/01: (7de lesuur): Vest. 6.2 De vocatief (theorie+oefeningen). donderdag 15/01: (3de lesuur): Vest.6.3: Leestekst: Een arme Assepoes wordt een rijke bruid.
Woordjes: (jullie krijgen ook een nieuwe controlekaart)
Tegen dinsdag 06/01: 285-291
Tegen donderdag 08/01: 285-305
Tegen maandag 12/01: 1-319
Herhaling woordjes 1ste
semester + nieuwe
Tegen dinsdag 13/01: 285-326
Tegen donderdag 15/01: 285-340
Tegen maandag 19/01: 285-354 +
kadertje!
Tegen dinsdag 20/01: 285-361
Tegen donderdag 22/01: 285-375
Tegen maandag 26/01: 285-389
Tegen dinsdag 27/01: 285-396
Tegen donderdag 29/01: 285-410
Tegen maandag 02/02: 285-424
Huistaken + toetsen:
Tegen dinsdag 13/01: Weektoets 1B + Huistaak: Herhalingsoefeningen HB p.83 a 1-12 + HB p.86 d 1-8 + HB p.86 g 1-8.
Wat in het groen staat is de opgave voor jullie huistaak! Dus dat moet je invullen in de schoolhoofding van je collegeblad. Wees netjes... en veel succes ermee!