Categorieën
  • Aanroep voor vrede, krachtig en belangrijk (1)
  • Aartsengelen (1)
  • Broeder Isidoor (1)
  • Daisy Vonckx (1)
  • De legende van het roodborstje (2)
  • De Rozenkrans (1)
  • Diverse gebeden tot de Heilige Rita voor verschillende problemen (8)
  • Feestdagen heiligen (1)
  • Gebeden Bron van het Geluk (1)
  • Gebeden Heilige Rita Italiaans/Italiano, Engels/English, Spaans/Español, Frans/Français, Duits/Deutsch (5)
  • Gebeden voor bescherming, Heilige Michael en engelbewaarders (4)
  • Gebeden voor de studenten. (2)
  • Gebeden voor diverse Heiligen (4)
  • Gebedsplaatsen voor de Heilige Rita (2)
  • Heilige Anna (1)
  • Heilige Godelieve van Gistel en Heilige Maria Goretti (1)
  • Heilige Rita en Heilige Jeanne d'Arc (1)
  • Heilige Rita en Heilige Liduina van Schiedam (1)
  • Heilige Rita en Heilige Theresia van Lisieux (2)
  • Jezus (6)
  • Levensverhaal Heilige Rita (1)
  • Moeder Maria (5)
  • Novenen voor de Heilige Rita (3)
  • Op bedevaart (2)
  • Patroonheiligen (1)
  • Sint-Antonius van Padua (3)
  • Sint-Franciscus van Assisi (3)
  • Sint-Jozef (2)
  • Verhalen van bezoekers (3)
  • Wanneer en waarom de Heilige Rita aanroepen (1)
  • Rondvraag / Poll
    Van waar ben je afkomstig?
    Provincie West - Vlaanderen, België
    Provincie Oost - Vlaanderen, België
    Provincie Antwerpen, België
    Provincie Limburg, België
    Provincie Vlaams - Brabant, België
    Provincie Noord - Holland, Nederland
    Provincie Zuid - Holland, Nederland
    Provincie Zeeland, Nederland
    Provincie Utrecht, Nederland
    Provincie Noord - Brabant, Nederland
    Provincie Overijsel, Nederland
    Provincie Gelderland, Nederland
    Provincie Groningen, Nederland
    Provincie Flevoland, Nederland
    Provincie Friesland, Nederland
    Provincie Limburg, Nederland
    Provincie Drenthe, Nederland
    Wallonië, België
    Ander land binnen Europa
    Ander land buiten Europa
    Bekijk resultaat

    Foto
    Heilige Rita

    16-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heilige Rita en Heilige Theresia van Lisieux.

    De Heilige Rita en de Heilige Theresia van Lisieux hebben een aantal dingen gemeen. Ze hebben allebei een grote devotie voor Jezus en Maria en ze worden allebei afgebeeld met een kruisbeeld en rozen. De Heilige Rita werd de heilige van de rozen door de legende van de roos die bloeide in haar tuintje van haar huis in Roccaporena, ondanks de dikke laag sneeuw in januari. De Heilige Theresia, ook wel de kleine Theresia van het kindje Jezus genoemd, beloofde om het te laten rozen regenen na haar dood. En inderdaad, de gunsten die ze reeds verleent heeft, regenden als rozen over de mensen die hun toevlucht tot haar zochten.
    Nog iets dat de Heilige Rita en de kleine Theresia van het kindje Jezus gemeen hebben, was hun vurige wens om naar het klooster te gaan. De Heilige Rita bleef ijveren tot ze aanvaard werd en dit duurde vijf jaar. De Heilige Theresia van Lisieux was veertien toen ze de beslissing nam om in te treden. Ze was echter nog te jong en de bisschop wilde haar niet toelaten. De Heilige Theresia legde zich hier niet bij neer en richtte zich tot de paus. Ze trad in het klooster in op vijftienjarige leeftijd, waar ze overleed aan tuberculose op vierentwintig jarige leeftijd. Er wordt gezegd dat de Heilige Theresia best wel koppig was, maar ook een heerlijk gevoel voor humor had.
    Haar ouders, Louis en Zélie Martin, zijn heilig verklaard op 18 oktober 2015 door paus Franciscus.
    Haar geboortehuis staat er nog in Lisieux, niet zo ver van de basiliek die er ter ere van haar gebouwd werd.

    Zowel de Heilige Rita als de Heilige Theresia worden vereerd op een donderdag. Hier is een noveen dat kan gebeden worden voor de Heilige Theresia negen donderdagen achter elkaar. Daarna volgt nog een litanie voor haar.

     

    GENADENOVEEN GEDURENDE NEGEN DONDERDAGEN TER ERE VAN DE HEILIGE KLEINE THERESIA

    Deze noveen is zeer krachtig en dat heb ik zelf al mogen ondervinden. Wie geestelijke of tijdelijke gunsten wil bekomen volbreng de Noveen op de negen Donderdagen in voorbereiding tot haar feest (1 oktober), of in de loop van het jaar.

    Men mag deze Noveen ook op negen opeenvolgende dagen doen.

    Hemelse Vader, die de Kleine Theresia aan de wereld hebt geschonken om de kinderlijke eenvoud van het Evangelie overal te verkondigen, geef ons de genade, dat wij, door haar voorbeeld voorgelicht, ons in alles met kinderlijk vertrouwen aan uw vaderlijke goedheid overgeven. Wees gegroet ...

    Minnelijke Jezus, die in de Kleine Theresia de wijsheid van uw Evangelie hebt doen uitschijnen om de dwaasheid van de geest van de wereld te veroordelen, geef ons de genade, dat wij, door uw goddelijk licht bestraald, mogen inzien dat alles ijdelheid is op aarde, behalve God te beminnen en Hem alleen te dienen. Wees gegroet ...

    Heilige Geest, die in de Kleine Theresia een ware bruid hebt gevonden aan uw barmhartige liefde gans overgeleverd, geef ons de genade, dat wij, door uw goddelijke liefde bezield, aan uw geheime inspraken gewillig geloof geven en uw heiligende werking getrouw volgen.
    Wees gegroet ...

    Bid voor ons, Heilige Kleine Theresia. Opdat we de beloften van Christus waardig worden.

    Laten wij bidden, Heilige Kleine Theresia van het kind Jezus in wier hart Maria zulk een grote plaats innam, leer ons de Hemelse Moeder met een kinderlijke en betrouwvolle liefde beminnen. Onderwijs ons uw kleine weg der geestelijke kindsheid. Schenk ons uw geest van gebed en uw deugden: kinderlijke eenvoud, volle overgave aan Gods Wil, grenzeloos betrouwen. Gewaardig door de overvloed van uw verdiensten onze gebeden welgevallig te doen verhoren, door Christus Onze Heer.
    Amen.

    Heilige. Kleine Theresia, bid voor ons ! 


    LITANIE VAN DE HEILIGE THERESIA VAN HET KINDJE JEZUS

    Heer, ontferm U over ons. Christus, ontferm U over ons.
    Heer, ontferm U over ons. Christus, hoor ons.
    Christus, verhoor ons.
    God, hemelse Vader, ontferm U over ons.
    God Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over ons.
    God, heilige Geest, ontferm U over ons.
    Heilige Drievuldigheid, één God, ontferm U over ons.

    Heilige Maria onbevlekt in uw ontvangenis, bid voor ons.
    Heilige Maria, Moeder van Jezus,
    Heilige Theresia, van uw eerste jeugd af door God met genade begunstigd,
    Heilige Theresia, engel van onschuld,
    Heilige Theresia, uitgelezen bruid van de Heer,
    Heilige Theresia, nieuwe bloem van de Carmelus‘ Orde,
    Heilige Theresia, onthecht aan alle aardse goederen en genoegens,
    Heilige Theresia, kuis en rein als de engelen Gods,
    Heilige Theresia, volmaakt voorbeeld van gehoorzaamheid,
    Heilige Theresia, zeer duurbaar aan het allerheiligste Hart van Jezus,
    Heilige Theresia, nederige dienares van de Heer,
    Heilige Theresia, slachtoffer van de goddelijke liefde,
    Heilige Theresia, onwrikbaar vertrouwend op God,
    Heilige Theresia, brandend van zielenijver,
    Heilige Theresia, waardige dochter van uw heilige geestelijke moeder Theresia,
    Heilige Theresia, kleine bloem van onze Heer Jezus, voor eeuwig nu bloeiend in zijn hemels lusthof,
    Heilige Theresia, die een overvloed van hemelse gunsten als rozen doet neerdalen over de wereld,
    Heilige Theresia, zeer machtige beschermster van allen die u aanroepen,

    Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt, spaar ons, Heer.
    Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt, verhoor ons, Heer.
    Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt, ontferm U over ons.

    Bid voor ons, Heilige Theresia van het Kindje Jezus. Opdat wij de beloften van Christus waardig worden.

    Laat ons bidden,
    O God, die Uw dienares de Heilige Theresia door de gave van de wonderen verheerlijkt hebt, vergun ons, smeken wij U, op haar voorbede, dat wij naar haar voorbeeld, U steeds mogen dienen in onbeperkt vertrouwen en nederigheid. Door Jezus Christus, onze Heer, die met U leeft en heerst in alle eeuwen der eeuwen. Amen.


    Categorie:Heilige Rita en Heilige Theresia van Lisieux
    12-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heilige Rita en Heilige Theresia van Lisieux 2.

    Het gebeurt wel eens dat mensen bij het zien van een afbeelding of het zien van een beeldje van de Heilige Rita of van de Heilige Theresia van Lisieux niet goed weten wie het is. Ze worden beiden getoond in klooster habijt, met een kruisbeeld en rozen. Dit zorgt soms voor wat verwarring maar toch is het niet moeilijk om het verschil te zien. De Heilige Rita wordt meestal afgebeeld met de wonde op haar voorhoofd. Zij draagt het habijt van de Augustinessen waarin zwart de hoofdkleur is. Slechts rond de kap en rond de hals is er een beetje wit, verder is het habijt helemaal zwart. De Heilige Theresia draagt het habijt van de Karmelietessen waarbij de kap ook zwart is maar verder is de hoofdkleur van het kleed bruin en wordt er een lichte mantel over gedragen. Heel soms zie je bij een afbeelding van de Heilige Rita bijen op haar habijt.


     De Heilige Theresia is één van de weinige heiligen waar foto’s van bestaan. Ze had een heel levendige, warme en vrolijke persoonlijkheid. Ze was gedreven, vastberaden en koppig maar ze bezat ook een heel fijn gevoel voor humor. Zowel de Heilige Rita als de Heilige Theresia zijn heel nederige en eenvoudige vrouwen. Ze wilden allebei een kleine, eenvoudige weg bewandelen en helpen waar ze maar konden. Nu nog altijd helpen ze graag. Ze hebben me beiden al een paar keer verhoord en me geholpen. Ik ben hen dan ook heel dankbaar.
     


    Gebeden Heilige Theresia en Heilige Rita



    Heilige Theresia, kleine bloem, alsjeblief pluk voor mij een roos uit de Hemelse tuin en stuur ze naar mij met een boodschap van liefde. Vraag God om mij de gunst te verlenen die ik vraag en zeg Hem dat ik elke dag meer en meer van Hem zal houden.


     
    Sainte Thérèse, petite Fleur, s’il te plait cueille une rose des jardins du ciel et envoie-la moi avec un message d’amour. Demande à Dieu de m’accorder la faveur que je te demande et dis lui que je l’aimerai chaque jour de plus en plus.


    Theresia,
    Je hebt beloofd
    Je Hemel door te brengen met goed te doen op Aarde.
    Bid met ons opdat in ons hart de rozen bloeie
    n van een wakker geloof,
    Een volhardend vertrouwen en ee
    n vurige wederliefde
    Voor God en alle mensen
    In de kleine dingen van elke dag.
    Verhoor dit gebed, o Vader,
    In de Geest van Jezus,
    Die liefde e
    n barmhartigheid is
    Tot in de eeuwigh
    eid
    Amen



    NOVEEN TOT DE HEILIGE THERESIA VAN HET KINDJE JEZUS


    Eerste dag: ONS DOEL

    “Wij blijven maar in vrede a
    ls we ons keren naar de hemel”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp. Heer haast u mij te helpen.

    Eer aan de Vader en de Zoon en de H. Geest. Zoals het was in den beginne, zoals het nu is, zoals het altijd zal zijn in de eeuwen der eeuwen. Amen.

    Heer, Laat in het op en neer van mijn leven mijn geest verankerd zijn in U. Naar u ben ik op weg, samen met velen die mijn broers en zussen zijn. Al het aards gaat voorbij maar Gij blijft! Ook de zorgen die mij nu bedrukken, eens zullen ze er niet meer zijn. Help mij zolang mijn kruis te dragen. Help mij te vertrouwen als een kind. Gij zijt mij nabij. Gij laat mij nooit alleen!

    Stille overweging wat onze zorgen of problemen zijn.

    Onze Vader... Slotgebed.

    SLOTGEBED voor elke dag.
    God, hemelse Vader, Gij hebt de H. Theresia uitgekozen om ons nabij te zijn op de weg van grenzeloos vertrouwen. Zij is ons voorgegaan, zij ging diezelfde kleine weg van kind te worden, zodat ze kon zeggen: “Gebrek aan vertrouwen, dat alleen beledig t de Heer “ en “Mijn hoop werd nooit ontgoocheld”. Op voorspraak van deze heilige bid ik U, sta mij bij in mijn nood - noem hem- en sterk mij wanneer ik vertrouw op uw Goedheid alleen.Amen.

    Tweede dag: ONZE VADER

    “Ik overweeg het Onze Vader. Een wonder dat wij de goede God ‘Vader’ mogen noemen”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp, Heer haast U mij te helpen. Eer aan de Vader...
    Heer Jezus, Gijzelf hebt ons geleerd God ‘Onze Vader’ te noemen en zelf zijt Gij de weg naar die Vader. Vermeerder in mij de liefde van een kind, en sterk die ervaring die mij vreugde geeft: Hij, de Vader, ziet wat mij nu bedrukt en angstig maakt. Leer mij, met U, uit heel mijn hart te zeggen: “Vader, neem alstublieft deze beker van mij weg: toch, laat niet mijn wil gebeuren, maar die van U”.

    Stille overweging Onze Vader... Slotgebed.

    Derde dag: ONZE BROEDER

    “Jezus is een verborgen schat, een verborgen weldaad”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp. Heer haast u mij te helpen. Eer aan de Vader ....

    Jezus, mijn Broer! Gij werd geheel aan ons gelijk om voor ons de Weg, de Waarheid en het Leven te zijn. Volg ik U na, dan dwaal ik niet in duisternis. Op de weg van het kruis ben ik zeker U te ontmoeten. Help mij om het verdriet dat op mij drukt met U te doorleven. Geef mij kracht om de last te dragen tot Gij die van mij af zult nemen.

    Stille overweging, Onze Vader... Slotgebed.

    Vierde dag: EUCHARISTIE

    “Als ik voor het tabernakel kniel, heb ik Hem maar één ding te zeggen: Mijn God, Gij weet dat ik U bemin!”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp. Heer haast u mij te helpen. Eer aan de Vader ....

    Jezus, Mijn Heer en Meester, inde Eucharistie maakt Gij U voor ons tot voedsel Als ik één word met U, groeit in mij uw kracht en zie ik met nieuwe ogen hoe Gij mij nabij zijt. Wees voor mij de bron, Heer, Waaruit ik putten mag: moed, geduld en sterkte. Blijf mij geleiden, Heer, op de weg van het volle vertrouwen, op de smalle weg van de totale overgave aan Gods wil.

    Stille overweging, Onze Vader... Slotgebed.

    Vijfde dag: MARIA

    “Ik begreep dat zij over mij waakte, dat ik Haar kind was”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp, Heer haast U mij te helpen. Eer aan de Vader...

    Jezus, mijn Verlosser, aan het kruis hebt Gij mij Maria tot Moeder gegeven. Nu weet ik dat Zij ook mij nabij is op mijn lijdensweg. Zij vraagt voor mij de genade in alle omstandigheden stil en vol vertrouwen te bidden: “Ik bied mij aan als diena(a)r(es) van de Heer; laat met mij gebeuren wat U zegt”, Aan Haar hand geleid wil ik mijn weg gaan, onder Haar bescherming weet ik mij geborgen.

    Stille overweging, Wees gegroet Maria ... Onze Vader... Slotgebed.

    Zesde dag: ONZE BROEDER

    “Ik voelde in mij een groot verlangen, mij in te zetten voor de bekering van de zondaars”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp. Heer haast u mij te helpen. Eer aan de Vader ....

    Heer, de H. Teresia hand niet de kans grote werken voor U te doen. Maar wat ze deed, deed ze met grote liefde, uit vreugde voor U, en tot redding voor U, en tot redding van de mensen. Ik heb dezelfde kans om wat zwaar en onaangenaam is op mijn weg in liefde aan te nemen en het U vol vol liefde aan te bieden. Help mij, te groeien in genegenheid en maak de liefde die ik U biedt vruchtbaar als Gij mensen tot de Vader keert.

    Stille overweging, Onze Vader... Slotgebed.

    Zevende dag: EUCHARISTIE

    “Je moet altijd maar herhalen: Ja, arm en klein, zo wil ik blijven”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp. Heer haast u mij te helpen. Eer aan de Vader ....

    Jezus, Mijn Heer en Meester, inde Eucharistie maakt Gij U voor ons tot voedsel Als ik één word met U, groeit in mij uw kracht en zie ik met nieuwe ogen hoe Gij mij nabij zijt. Wees voor mij de bron, Heer, Waaruit ik putten mag: moed, geduld en sterkte. Blijf mij geleiden, Heer, op de weg van het volle vertrouwen, op de smalle weg van de totale overgave aan Gods wil.

    Stille overweging, Onze Vader... Slotgebed.

    Achtste dag: KERK ZIJN

    “Ik hou van de Kerk, want zij is mijn moeder”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp, Heer haast U mij te helpen. Eer aan de Vader...

    Heer, ik dank U dat de kerk ook mijn moeder mag zijn. Van haar wil ik houden en zó wil ik leven dat ik steeds met haar op weg mag zijn, tot over de grenzen van de dood. Zolang wil ik mij steeds voor ogen houden: Wie U navolgt door zijn kruis te dragen die zal delen in de vreugde die geen einde heeft.

    Stille overweging ... Onze Vader... Slotgebed.

    Negende dag: VERTROUWEN

    “De enige juiste weg, is die van eenvoudig en liefdevol vertrouwen”. (Theresia)

    God, kom mij ter hulp, Heer haast U mij te helpen. Eer aan de Vader...

    Jezus, mijn Heer en mijn Verlosser, ben ik ten einde raad, angstig en teneergeslagen, dan is het omdat ik niet vertrouwen kan. Hoe meer ik mij geef aan U, des te méér kom ik open voor uw hulp. Gij zegt het toch zelf: “Komt tot Mij, gij allen en zie hoe Ik u verkwikken zal”. Dát van U te horen, dat maakt mij blij, dat schenkt mij weer levensmoed. Dank U, Heer! Heer Jezus, ik vertrouw op, laat uw genade spoedig blijken.

    Stille overweging. Onze Vader... Slotgebed. 





    Categorie:Heilige Rita en Heilige Theresia van Lisieux


    Laat hier een digitaal kaarsje branden.


    Gastenboek

    Laat hier uw verzoek of dankberichtje na aan de heilige Rita. Andere berichtjes zijn ook welkom.


    Links
  • Katholink
  • Catharinaweb
  • Christen startpagina
  • Broeder Everard
  • Geloof
  • Netplaza

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    patrickzelzate
    www.bloggen.be/patrick
    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs