GEORGES ALS VINAMI FREE LANCE JOURNALIST
MEER WETEN OVER WIJN?
Inhoud blog
  • EEN HANDIGE WIJNFICHE
  • EEN WIJNFLES OPMAKEN, OP DRONK EN BEWAREN OF AFBLIJVEN ?
  • DE FEE VAN LIMOUX
  • Het hoeft niet altijd Champagne te zijn !!
  • DE MATCH TUSSEN MUZIEK EN WIJN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    30-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN HANDIGE WIJNFICHE
    EEN HANDIGE WIJNFICHE

    Wie bracht ons weer de uitdrukking bij ‘ elk nadeel heb z’n voordeel ‘ ? 
    De tweede ‘ blijf in uw kot ‘ Corona periode bracht mij op het idee om van nu af aan alle geproefde wijnen te noteren op een handige zelf samengestelde elektronische fiche. De verzameling van deze fiches zou dan kunnen resulteren in een handig elektronisch notitieboek. Gedaan met losse notities op kleine blaadjes papier die dan later toch in de vergeethoek terecht komen.
    Een praktisch notitieboek zou me dan alle informatie geven over mijn favoriete wijnen, of het nu gaat om fantastische bubbels die ik bij iemand dronk of een wijntje dat ik op goed geluk kocht in de supermarkt of andere wijnaankopen, voortaan zou dit mij een ‘ point de mémoire’  geven bij het later proeven of kopen van dezelfde wijn. Handig in de context ‘ wijn proeven is voor velen niet alleen een gezellige hobby, vaak is het ook een passie die we graag met anderen delen’. Een ‘ must have ‘ notitieboek voor ieder wijnliefhebber. Voortaan zal ik dus voor elke fles mousserende wijn, witte wijn, rode wijn of rosé wijn notities maken over onder ander domein, druivensoort, jaartal en prijs. De persoonlijke ervaringen
     van de geproefde wijn zoals kleur, geur, bouquet, afdronk alsook de aangewezen spijsmatching zou ik in deze fiche verwerken. Misschien zou het ook interessant zijn om de gedegusteerde wijn een score te geven ?
    Een handtekening van de wijnboer op de fiche, zou dat geen mooie herinnering zijn ?
    Onderstaand voorbeeld van een steekkaart wil ik jullie gerust aanbevelen.

    NAAM: JAAR:

    Streek

    Type wijn :

    Gebruikte druivensoorten :

    Te drinken vanaf: Te bewaren tot :

    Plaats in de kelder:

    Verkoper/leverancier:
    Adres:
    Telefoon:
    e-mail:
    internetadres:
    Aangekochte hoeveelheid:
    Prijs/fles:
    Datum bestelling: Datum levering:

    Datum Gelegenheid Aantal flessen Huidige voorraad

    Commentaar bij het proeven 
    Alcoholgehalte: Score op 20:
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Spijs:…………………………………………………………………………………………






    NAAM: Voiturette Chardonnay JAAR: 2018

    Streek: Pays d’Oc – Languedoc Frankrijk

    Type wijn : stille witte wijn

    Gebruikte druivensoorten : chardonnay

    Te drinken vanaf: heden Te bewaren tot : op dronk

    Plaats in de kelder:  6e schap in wijnkast

    Verkoper/leverancier: WIJNconnect
    Adres: Poortseweg 7 9340 Lede
    Telefoon: 0474/32.38.25
    e-mail:
    internetadres: www.wijnconnect.be
    Aangekochte hoeveelheid: 6
    Prijs/fles: 5,79 Euro (+21% btw)
    Datum bestelling: 08/05/2020-internet Datum: 09/05/2020 levering aan huis

    Datum Gelegenheid Aantal flessen Huidige voorraad
    15/11/2020 6 5

    Commentaar bij het proeven 
    Alcoholgehalte: 13% vol. Score op 20: 17
    Geelgekleurde mooie vettige eenvoudige chardonnay met kenmerken van abrikoos en honingbloemen, lekker fris met een klein bitterje bij de afdronk. 
    Spijs: bij het salade voorgerecht met witschimmelkaas.  ………………………………………………………………………………………………

    Georges De Smaele, wijnjournalist.
    december 2020.






























    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-11-2020, 09:17 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    04-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN WIJNFLES OPMAKEN, OP DRONK EN BEWAREN OF AFBLIJVEN ?
    EEN WIJNFLES OPMAKEN, OP DRONK EN BEWAREN OF AFBLIJVEN ?

    Het gedwongen thuis zijn tijdens de eerste lockdown leidde mij tot verschillende activiteiten zoals de zolder opkuisen, mijn boekenkast herschikken enz…
    De zonnige dagen tijdens deze periode waren dan eerder bestemd voor werkjes in de tuin, tuinhuis en garage. Alles eens grondiger aanpakken klonk als een positieve noot. Nu we terug genoodzaakt zijn ‘in ons kot’ te blijven, dacht ik eraan om mijn wijnvoorraad eens grondig onder de loep te nemen. Een echte kelder heb ik niet maar in de koelste kamer van mijn huis staat een geklimatiseerde wijnkast met een inhoud van ongeveer 140 liter. Frankrijk is goed vertegenwoordigd alsook andere Europese wijnlanden. Flessen uit de  ‘Nieuwe Wereld’ ontbreken ook niet in mijn voorraad. Een speciaal koel plaatsje is ook voorzien voor Portwijn en schuimwijn. Het werd tijd om mijn voorraad eens aan een grondige inspectie te onderwerpen wat bij mij vragen opriep over onder andere bewaarcondities en houdbaarheid. Meteen was dit dan ook dé gelegenheid om alle flessen eens in een computerbestand te plaatsen. Zodra ik een fles uithaal of er komt er een bij kan ik nu onmiddellijk mijn persoonlijk bestand aanpassen.
    Wat de Franse wijnen betreft ben ik ervan overtuigd dat een goede Bordeaux of Bourgogne mij niet te snel zal teleurstellen daar het vooral flessen zijn uit de periode 1970 tot 2017. Ik constateer dat oudere jaren van ‘kleine chateaus’ klaar zijn om opgedronken te worden en dan eerder deze van de Rechteroever dan die van de Linkeroever van de Bordeauxstreek. De wijnen met een hoger aandeel cabernet sauvignon kunnen de tand des tijds beter doorstaan. Mijn zoetere witte Bordeauxwijnen vallen zeker onder de categorie bewaren. De bourgogne voorraad is niet zo groot daar de grote ‘climats de Bourgogne’ bijna onbetaalbaar zijn geworden. Ik beperk mij dus tot jongere Bourgogne wijnen met meer fruit expressie. Andere Franse flessen in mijn wijnkast van wijnstreken uit de  Loire, Rhône, Pays d’Oc…enz. vallen niet onder de controle ‘ouderdomspotentieel’ en zijn dus wat mijn wijnkast betreft te plaatsen onder opmaken en tussendoortjes. Enkele grootse rode Bourgognes, oogstjaar 2010, siert mijn Bourgogne voorraad en deze zijn dus zeker op te volgen. Een beschrijving van alle wijnlanden en streken wat opmaken, op dronk en bewaren en afblijven betreft, beperk ik mij hier tot enkele grote Europese wijnlanden. Vooral mijn aankopen van wijnen met bewaarpotentieel werden nader bekeken. Het grasduinen in boeken en tijdschriften, alsook de opgetekende ervaringen van internationale ‘Master of Wine’ en ‘Magister Vini’ gaven mij als bron richtlijnen bij de opkuis van mijn wijnkast.

    BORDEAUX
    OPMAKEN
    • Mindere oogstjaren als 1987, 1991, 1992, 1993, 1997, 2007 en 2013 (heel zwak) moeten als eerste op.
    • In tweede instantie: 1994, 1996, 1998 (linkeroever), 1999 en 2002, 2007 en 2013.
    OP DRONK EN BEWAREN
    • 1982, 1989, 2001, 2004, 2005, 2008, 2011 en zelfs 2012 en 2014; wijnen uit warme jaren 2003 en 2009 zijn op dronk, maar ook nog bevaarbaar.
    • Voor Sauternes zijn de goede jaren anders dan voor rood: 1983, 1986, 1988, 1990, 2001, 2005 en 2007 gaan nog jaren mee.
    AFBLIJVEN
    • 2010, 2011 en 2016.
    • Voor Sauternes: 2011 en 2013.

    BOURGOGNE
    OPMAKEN
    • Zwakke oogstjaren als 1971 t/m 1975, 1977, 1984, 1987, 1994 en 1997 moeten op (zijn).
    OP DRONK EN BEWAREN
    • Rood: 1988, 1989, 1990, 1993, 1998, en 1999.
    • Wit: 2005, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012 en 2013.
    AFBLIJVEN
    • Wit: 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018.
    • Rood: 2003 (afhankelijk van producent), 2005, 2009, 2010, 2015, 2016, 2017 en 2018.
    CHAMPAGNE
    OPMAKEN
    • 1995, 1998, 1999, 2000, 2003 en 2005.
    OP DRONK EN BEWAREN
    • 1996, 2002, 2004, 2006, 2007, 2008, 2011, 2012 en 2013.
    AFBLIJVEN
    • 2016, 2015 en 2012 (afhankelijk van het huis).
    Oudere jaargangen die nog groots kunnen zijn: 1973, 1975, 1976, 1979, 1982, 1083, 1985, 1988, 1989 en 1990.
    Beloftes: 2017 en 2018.
    Zwakke jaren: 1992, 2001, 2010 (Aube) en 2014.

    ITALIË: NEBBIOLO EN SANGIOVESE
    OPMAKEN
    • Piemonte/Nebbiolo: 2003 en 2002
    • Toscane/Sangiovese: 2003 en ouder.
    OP DRONK EN BEWAREN
    • Piemonte/Nebbiolo: 2009, 2005 en 2004 (Barolo), 2011, 2010 en 2008 (Barbaresco).
    • Toscane/Sangiovese: 2011 en 2010 (Chianti Classico), 2008, 2007, 2005 en 2004 (Brunello di Montalcino).
    Niet genoemde jaren zijn op dronk, maar kunnen nog een aantal jaar op goed niveau blijven.
    AFBLIJVEN
    • Piemonte/Nebbiolo: 2018 t/m 2010 en 2008 t/m 2006 (Barolo), 2018 t/m 2012 en 2006 (Barbaresco).
    • Toscane/Sangiovese: 2018 t/m 2012 (Chianti Classico), 2008 t/m 2009 en 2006 (Brunello di Montalcino).

    SPANJE: RIOJA, RIBERA DEL DUERO EN CATALUNYA
    OPMAKEN
    • Ribera: 2008, 2007 en 2003
    • Rioja: 2007 en vanaf 2003;
    • Catalunya: vanaf 2009;
    OP DRONK EN BEWAREN
    • Ribera: 2014 t/m 2009
    • Rioja: 2016 t/m 2008
    • Catalunya: 2018 t/m 2010.
    AFBLIJVEN
    • Ribera 2018 t/m 2015
    • Rioja en Catalunya: 2018

    DROGE DUITSE RIESLING
    OPMAKEN
    • 2009, 2002, 2005 en 2003.
    OP DRONK EN BEWAREN
    • 2014, 2011, 2008, 2006, 2004 en 2002, nu op dronk, maar kunnen nog jaren ouderen.
    AFBLIJVEN
    • 2019 t/m 2015, hoewel jonge jaren ook nu verrukkelijk zijn.
    • 2010 was een koel en laat jaar en sommigen daarvan zijn subliem.

    OOSTENRIJKSE RIESLING EN GRÜNER VELTLINER
    OPMAKEN
    • Vanaf 2012 en ouder
    OP DRONK EN BEWAREN
    • 2012, 2011, 2009, 2008, 2006, 2005, 2004, en 2003 op hun top; de goede zullen dat niveau nog jaren houden, maar voorzichtigheid geboden.
    • 2014, 2013, 2010 en 2007; nu heerlijk en ze zullen nog mooier worden.
    AFBLIJVEN
    • 2019 t/m 2015

    VINTAGE PORT
    OPMAKEN
    • Vintage port uit een goed jaar en een goed huis is vrijwel eindeloos houdbaar.
    OP DRONK EN BEWAREN
    • 1985, 1983 en 1977.
    AFBLIJVEN
    • 2000 en jonger. 1994.

    Tenslotte moet ik toch toegeven om niet te snel oogstjaren te veroordelen. Zelf oordelen lijkt mij de beste waarborg tot een subliem wijngenot.

    Georges De Smaele, wijnjournalist.
    November 2020.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-11-2020, 16:56 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    04-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE FEE VAN LIMOUX
    EERSTE BUBBEL IN DE CHAMPAGNE, IN ENGELAND OF IN LIMOUX ?

    Een bezoek in de kilometerslange ondergrondse caves van de Champagnestreek hebben menige lezer reeds meegemaakt. Meestal was dit onder begeleiding van een sommelier des huizes die dan zeker over het ontstaan van de bubbels praatte. Dom Pérignon kwam zeker ter sprake. Zijn toevallige ontdekking situeert zich in 1668. Deze Franse monnik ontwikkelde de nu wettelijk omschreven methode traditionnelle - tweede gisting op de fles -  ( vóór 1994 de methode champenoise genoemd ).

    Een ander verhaal vertelt ons dat niet Dom Pérignon de uitvinder van de tweede fermentatie op de fles was maar een Engelsman ? In 1662 ontdekte de Engelse wetenschapper Christopher Merret dat elke stille wijn bubbelend kon gemaakt worden door een klein beetje suiker toe te voegen, alvorens er gebotteld werd.

    Nog een andere stelling volgens dewelke mousserende wijn zou zijn uitgevonden is afkomstig uit de Franse streek Limoux en dateert van 1531. De nu geclassificeerde mousserende wijn AOC Blanquette de Limoux, methode Ancestral wordt nog steeds gemaakt volgens de methode uit 1531. Hiervoor mag enkel het ras mauzac – ter plaatse blanquette genoemd – worden gebruikt. Er vindt bij deze methode een eerste gisting ‘ en cuve ‘ plaats die wordt gestopt door een koudebehandeling en filtratie op een moment dat er een restsuikergehalte van 70 gram per liter is bereikt. Volgens de geschriften zou een monnik uit het Benediktijnenklooster (gesticht in de 7e eeuw ) te Saint Hilaire in 1531 het mousserende godendrankje hebben uitgevonden. In Limoux vertelde men mij dat bij hen de eerste ‘brut’ ter wereld is geboren.

    Ieder zijn waarheid dus. UIt het voorgaande blijkt dus dat de bereidingswijze of beter gezegd de vinificatiemethode hier het verschil maakt.

    Let op: naast de methode Ancestrale biedt men in de Limoux nog de klassieke methode ( tweede gisting op fles zoals in de Champagne  ) aan onder de AOC-benaming Blanquette de Limoux. Daar schrijft de wetgeving voor dat de tweede gisting negen maanden moet duren. De gebruikte rassen zijn mauzac (90%), chenin en chardonnay.
    Een andere bubbel uit de streek noemt zich AOC-Crémant de Limoux. Deze mousserende wijn moet bestaan uit de rassen mauzac (maximum 70%), chenin en chardonnay. Geen van de twee aanvullende cépages mag meer dan 20% bedragen. Sedert 2003 mag ook het ras pinot noir voor maximum 10% toegevoegd worden. Hierbij moet de tweede gisting 12 maanden duren waarna wordt herkurkt.

    Een organoleptisch onderzoek leert mij dat de mousserende Limoux wijnen fijne en elegante belletjes vertonen. De Blanquette de Limoux ruikt naar meidoorn, acaciabloemen en groene appel. De Blanquette de Limoux, methode ancestrale geeft mij toetsen van abricoos, acacia, meidoorn, witte bloemen, perzik en appel. De crémant de Limoux geeft een overtreffende geur van perzik en abricoos.

    Wie was nu de eerste uitvinder van de belletjeswijn?
    Laat ons al die boekenwijsheid over ‘wie heeft nu de primeur’ even naast ons neer leggen en laat ons meegaan in het verhaaltje van een plaatselijke wijnboer:  

    De legende van de fee van Limoux

    Er wordt gezegd dat er in de dagen van de koningen in de streek van Limoux er feeën in de bossen waren. Soms hoorden men ze 's nachts zingen. Ze woonden onder de grond en men beweerde dat ze macht en rijkdom hadden. Soms boden ze een pasgeboren baby genegenheid aan en wist men toen al dat hij of zij honderd jaar gelukkig zou worden. Andere keren bezochten ze oude pasgetrouwden. Uitgelegd: als je op je twintigste of dertigste trouwt, heb je nog steeds je ouders, je tante’s en nonkels enz.  Dus, we krijgen geschenken en steun. Maar als je weduwnaar of weduwe bent, of je hebt heel lang  gewacht om te trouwen, bijvoorbeeld na je vijfstigste of meer, dan blijft er  niemand meer over. Dus na het bruiloft kwam er op een avond een fee op de deuren kloppen van deze oude pasgetrouwden. Ze verwelkomden haar altijd: de fee werd hun meter, ze bracht geschenken, goud en remedies ... Ze raakte de oude bruidegom aan en hij kreeg zijn kracht als jonge man terug! 

    Op een dag trouwde Louison met de oude Richarde. De twee waren meer dan zestig jaar oud. Ze waren nauwelijks rijk. Hij was een kleine wijnboer en ze hadden een paar geiten ...
    Een fee kwam naar ze toe.
    'Louison,' zei ze, 'je bent een goede man en een goede wijnbouwer. Je wijn is goed, maar ik zal je een geheim vertellen dat uw wijn nog beter zal maken.'
    De fee kwam vaak terug bij de oudjes en ze werd zelfs gezien in de wijngaarden en in de kelders, werkend zo hard als een arbeider. Meer dan een jaar later liet Louison iedereen een sprankelende, charmante wijn zien die in het glas leek te zingen. De priester, de bourgeois, de wijnboeren en zelfs de mensen uit de stad prezen allemaal deze nieuwe wijn.
    De brave, goede man, zoals we al zeiden, vertelde aan andere wijnbouwers hoe ze deze sprankelende wijn moesten maken. En zo werd dankzij een goede fee de Limoux-wijn geboren.
    De streek van de Aude is een land rijk aan feeën met vaak zeer nieuwsgierige legendes.


    Genieten maar!


    Georges De Smaele, wijnrecensent.
    September 2020.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2020, 11:37 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    01-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het hoeft niet altijd Champagne te zijn !!
    HET HOEFT NIET ALTIJD CHAMPAGNE TE ZIJN !!!
    Die andere bubbel uit het Oost-Vlaamse Zwijnaarde

    Wie dacht dat schuimwijn enkel smaakt als het uit de Franse Champagnestreek komt heeft het hier grondig mis. Zonder chauvinistisch te zijn ben ik er rotsvast van overtuigd dat wij in onze eigen provincie interessante wijndomeinen kunnen ontdekken. Ik ging op bezoek op het wijndomein Vandersteene te Zwijnaarde waar ik een gemoedelijk interview mocht afnemen met het oog op de officiële opening van 2 augustus 2020.
    De familie Vandersteene, gekend door hun bloemisterij Gemaflor breidde haar passie voor ambacht uit naar de productie van een eigen schuimwijn, gemaakt volgens de traditionele methode (méthode champenoise = tweede gisting op fles). Vijf jaar terug plantte bloemist Diederik Vandersteene en vader Geert hun allereerste wijnrank. Het grote wijnavontuur nam een start naast het dagelijkse leven als bloemist gespecialiseerd in de aanplant van hibiscus, siergras en ander plantgoed. Naast de reeds gelauwerde wijngaard van collega Lodewijk Waes aan de oevers van de Schelde hoopt de familie Vandersteene tevens de top te bereiken in de productie en verkoop van hun Belgische mousserende wijnen (verplichte vermelding op het etiket) brut blanc de noir, brut blanc de blanc en brut rosé. Het verbouwen van de wijngaard van ongeveer 5 ha. en het vinificatieproces dat ongeveer 8000 liter wijn oplevert werd niet zo maar op goed geluk genomen. Er werd voorafgaande scholing gevolgd voor wijnbouwer bij Syntra Oost-Vlaanderen. Nuttige wijnbouwinformatie en verdere kennis werd opgedaan als lid van de vzw. Wijnbouwers Oost en West-Vlaanderen (WOW). Voor de verfijning van hun product werd een oenoloog uit de Champagnestreek onder de arm genomen. Een belangrijke factor om weten is dat het wijndomein eigenhandig bewerkt en onderhouden wordt door de familie en de werknemers van de bloemisterij. Als het in de wijngaard té druk wordt, maakt men gebruik van vrienden en kennissen om een handje toe te steken. Onder de noemer van ‘workshop’ komt elke helpende hand aan zijn trekken zowel op het veld bij de druivenoogst als bij het vinificatieproces.
    Met de grootste zorg en met het in acht nemen van de ecologische principes wordt er in de wijngaard gewerkt. Gebruik van pesticiden en andere schadelijke producten voor het milieu worden bewust afgezworen. In de moderne, hedendaagse cuverie viel de netheid en de hygiëne mij vooral op wat het eindproduct zeker te goede komt.
    Bij het nuttigen van een glaasje rosé schuimwijn kon ik niet nalaten om nog enkele interviewvraagjes te stellen aan de welbespraakte wijnmakers Diederik en Geert.
    Is wijnboer worden altijd al je droom geweest?
    ‘ Dit is gegroeid van thuis uit, door de jaren heen, natuurlijk met een blijvende interesse en liefde voor het wijngebeuren’.
    Waarom koos je voor een wijndomein in Zwijnaarde?
    ‘ Ons werk ligt hier als bloemist, de ondergrond van zwarte aarde (zand en leem) is best geschikt om aan wijnbouw te doen. De geleidelijke opwarming van de aarde speelt stilaan in  ons voordeel. Klimatologisch zitten we goed en met de gepaste aanplant van ziekte bestendige druivensoorten zijn wij tot heel veel in staat in onze contreien. Wat volgt is dan aan de wijnmaker. Ik wil nog even meegeven dat het verbouwen van onze hibiscusplant vier jaar duurt alvorens de plant verkoopbaar is. Dit is vergelijkbaar met het aanleggen van een wijngaard. Na vier a vijf jaar krijg je resultaat en kan je met de verkoop van het eindproduct starten.’
    Voor welke druivensoorten koos je?
    ‘Wij kozen voor de klassieke champagnedruiven, klonen van de cépages  pinot blanc, chardonnay, pinot meunier en pinot noir. Ook de schimmelbestendige druif prior is naast deze champagnedruiven ook bij ons aangeplant.
    Welke opbinding – snoeivorm wordt er gebruikt?
    ‘ De Cordon methode die erg geschikt is om machinaal te snoeien.’
    Waarom ging de keuze naar het maken van een schuimwijn naar de méthode traditionnelle?
    ‘Voor de slaagzekerheid en artisanaal werken’.
    Welke machines en apparatuur werden aangekocht?
    ‘Vele landbouwmachines gebruikt in de bloemisterij zijn ook geschikt in de wijngaard. De aangekochte snoeimachine en de benevelingsinstallatie waren noodzakelijke aankopen voor onze wijngaard zelf.
    De toestellen nodig voor de vinificatie zoals o.a. de inox roestvrij stalen cuves, de verticale pers, het filtertoestel, de remueur, de gyropaletten werden binnen een tijdsspanne van vier jaar aangekocht. Enkel het degorgeren en het bottelen waren in aanbesteding.’
    Hoelang worden de wijnen gerijpt?
    ‘Zeven maanden op de fles + de tweede gisting. Onze schuimwijnen ondergaan allen een malolactische gisting (proces in het maken van wijn waarbij appelzuren in melkzuur en koolstofdioxide worden omgezet).’
    Geeft deze coronatijd geen hinder en problemen bij de opstart van uw wijnbedrijf?
    Ieder bedrijf en zeker de wijnbouwsector lijdt onder deze crisis, zowel mentaal, economisch als maatschappelijk. Zeker wij als starter hebben af te rekenen met commercialisatie, public relation, verkoop en bedrijfsbezoeken. Denk maar aan de vele restaurants die voor ons potentiële klanten kunnen zijn. Laat ons hopen dat wij vlug van deze verschrikkelijke ziekte worden verlost. Wij houden er de moed in!’
    Wat moet jullie schuimwijn kosten?
    ‘tussen de 15 en de 17 Euro’. 
    Brut BLANC DE NOIR (Oogstjaar 2018)
    Brut BLANC DE BLANC ( Oogstjaar 2018)
    Brut 1e OOGST (Oogstjaar 2017)
    Brut Rosé (Oogstjaar 2018).
    Tot slot van deze ontmoeting wilde de familie Vandersteene van mij weten wat ik dacht van de rosé schuimwijn die mij tijdens het gesprek was aangeboden. Voorzichtig maar zelfzeker beoordeelde ik dit product als volgt: Een rosé schuimwijn voornamelijk gemaakt uit de pinot noir druif met de kleur van roze rozenblaadjes, zeer zacht en in balans. Complex en intens zowel in geur als in smaak. Het kleine rode fruit (rode bessen) primeert. Stevige aanhoudende fijne bubbelvorming gaan gepaard met een mooie afdronk. Toppertje als aperitief op een zomers terras. 
    Conclusie: Place to go bij wijnbouwer Vandersteene in de Krekelstraat 32a te Zwijnaarde (telefoon: 09/221 95 95) – www.gemaflor.eu voor diegenen die van een fijne bubbel houden.


    Georges De Smaele, wijnresencent.
    Augustus 2020.  


       
     




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2020, 10:10 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    01-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MATCH TUSSEN MUZIEK EN WIJN
    DE MATCH TUSSEN MUZIEK EN WIJN ?
    WELKE WIJN PAST BIJ WELKE MUZIEK ?

    “ Blijf in uw kot” was de opvallendste uitspraak tijdens de Coronavirusperiode. Zolders werden opgeruimd, overtollige kledij werd gedoneerd voor een goed doel, binnen- en buitenhuis karweitjes werden gretig aangegaan om de verveling een halt toe te roepen. Anderen vonden hun pleziertjes in tuinwerk en nog anderen vonden eindelijk de tijd om een fotoalbum samen te stellen over hun vorige reizen enz. Velen zochten vermaak in televisie kijken, internet, facebook en muziek op Yo Tube….
    Bij mij thuis werd gewoontegetrouw wel eens een flesje wijn gekraakt bij het luisteren naar een nostalgisch liedje gevonden op Yo Tube. Als wijnliefhebber vroeg ik me dan ook af welke invloed muziek heeft op ons waarnemend vermogen bij het degusteren van een fles wijn. Ik ging grasduinen op internet en in mijn cursussen wijnopleiding. Proefondervindelijk interessant en inderdaad de muziek die je beluistert kan invloed hebben op hoe je de wijn smaakt. Zij het nu klassieke, uptempo of rustige melodieën, wetenschappelijk onderzoek heeft de connectie tussen de twee aangetoond. Uit onderzoek blijkt dus dat muziek onze beleving van wijn sterk kan veranderen, in hoeverre we ervan genieten, hoe het smaakt, hoe snel we het drinken en hoeveel geld we eraan uitgeven. Ik begon te brainstormen over de vragen:
    • zorgt opzwepend ritme ervoor dat we graag bewegen op muziek?
    • koppelt ons brein muziek aan herinneringen?
    • activeert muziek je motorische en creatieve hersengebieden?
    Muziek helpt bij de sfeer van het drinken van wijn.
    De manier waarop we onze gevoelens interpreteren heeft een grote invloed op hoe we ons voelen. Dit kan gerust vergeleken worden met het aansteken van een kaars om een bepaalde sfeer te creëren. Rustgevende muziek is datgene wat we nodig hebben om tot onszelf te komen. Hoe het ook zij: hoe meer je geniet van de muziek die je hoort, hoe beter de wijn zal smaken die je erbij drinkt.
    Muziek beïnvloedt hoe wijn smaakt.
    Terug toont de wetenschap aan dat mensen de aanleg hebben om bepaalde smaken aan bepaalde geluiden te koppelen. Wetenschappelijk onderzoek bewees dat hierdoor zoete, soepele of zure smaken in wijn beïnvloed worden door de muziek die we erbij beluisteren. Hou rekening met:
    • De beleving van zoete smaken in wijn wordt versterkt door muziek met een gelijkluidend, vloeiend en zacht tempo met hoge, vrolijke piano-accenten erin. De proever-luisteraar van zachte muziek proeft duidelijke fruitige kenmerken in de wijn.
    • De beleving van de soepele smaken in wijn wordt versterkt door muziek waarbij harmonieuze majeurakkoorden gespeeld worden. De proever-luisteraar ervaart meer diepgang en robuuste accenten in zijn wijn.
    • De beleving van de zure smaken in wijn wordt versterkt door muziek met een krachtig staccato tempo en hoge, schelle tonen. De proever-luisteraar van zulke muziek proeft duidelijk frisse en kruidige smaken in zijn wijn.
    Wanneer we de muziek die we beluisteren omschrijven als krachtig en gewaagd, dan is de kans groot dat we de wijn die wij erbij drinken ook met organoleptische overeenstemmende termen zullen omschrijven. Tedere en zachte muziek zal ook meer zo smaken. Experimenteer eens met een sauvignon blanc of een chenin blanc bij lichte klassieke muziek van Mozart? Probeer eens een lichte fruitige shiraz geschonken bij zwaardere klassieke muziek en je zult merken dat je beoordeling van de wijn meer powerful zal klinken? Doe de test eens met een Italiaanse rode Montalcino uit Toscane waarvan de volle complexe smaak zeer goed coördineert met een mooie sfeervolle instrumentale fusionjazz? 
    Muziek beïnvloedt hoe snel we wijn drinken.
    Zowel het tempo als het volume van de muziek kunnen invloed hebben op hoe snel het wijnglas leeg is. Hoe sneller de beat, hoe sneller men drinkt. Deze truc wordt vaak gebruikt in de horeca om het tempo van de drankbestellingen op te drijven.
    Muziek beïnvloedt het winkelgedrag.
    Muziek beïnvloedt ook hoe we geld uitgeven aan wijn en welk type wijn we dan uitkiezen.
    • de culturele achtergrond van de muziek heeft invloed op welke wijn je koopt. Hoor je Franse muziek in je wijnhandel, dan ben je sneller geneigd om Franse wijn aan te kopen. Hetzelfde voor Duitstalige muziek, Italiaanse en ga zo verder.
    • het muziekgenre beïnvloedt onze voorkeur voor rode of witte of rosé wijn. Rockmuziek met een stevige bas zal consumenten eerder verleiden om voor rode wijn te kiezen, terwijl vrolijke popmuziek eerder aanzet tot het aanschaffen van witte of rosé wijn.
    • de muziekstijl heeft invloed op het totale bedrag wat je uitgeeft aan wijn. Klassieke muziek moedigt het meest aan om dieper in de portemonnee te tasten. Als er dus opzwepende klassieke muziek opstaat willen we onszelf belonen en hebben we een associatie met luxe, dus kopen we eerder een duurdere fles wijn. In wetenschappelijke termen noemt men dit aanmaak van dopamine wat dan weer invloed heeft op het beloningscentrum van onze hersenen.
    Uit al deze bevindingen leren we dat :
    • wijn en muziek goed bij elkaar passen en ons een positief effect nalaten.
    • muziek maakt ons blij, wijn dus ook!
    Zo besloot ik dan ook een volgende keer bij het wijndrinken meer aandacht te schenken aan de passende achtergrondmuziek.
    Proost, het werkt!

    Georges De Smaele, wijnrecensent - 1 juni 2020.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2020, 11:11 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    31-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIJN UIT ANDERE VRUCHTEN DAN DRUIVEN - EEN NIEUWE TREND
    WIJN UIT ANDERE VRUCHTEN DAN DRUIVEN

    EEN NIEUWE TREND ?

    Uit mijn vinologenopleiding herinner ik mij nog een van de examenvragen ‘ wat is wijn ‘?
    Het antwoord was maar juist indien men verwees naar het Franse decreet van 1907. Volgens dit decreet moet wijn uit het sap van verse of gedroogde druiven worden bereid.
    Bijhorende lezingen leren ons dat maar alleen wijndruiven zoveel suiker bevatten, en dus potentiële alcohol, die leiden tot de magische drank die wij wijn noemen. Alcohol is immers een versterker van geuren en smaken. Vandaar dat men in druivenwijn aroma’s van allerhande vruchten, en van nog veel meer, ontdekt. Denk maar aan het organoleptisch onderzoek dat wordt gebruikt bij ‘blinde proeverijen’. Ons oog, onze neus en onze smaak ervaren dan precies het fijne, subtiele, complexe van allerlei aroma’s in druivenwijn. Zou wijn gemaakt van andere vruchten bij het proeven dan simpeler en monotoner zijn? In de meeste gevallen wel maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

    Vermits alle vruchten suiker bevatten kan er dus van alle vruchten wijn worden gemaakt. Volgens WikipediA omschrijft men deze wijnen als vruchtenwijn, een alcoholische drank die wordt verkregen na het vergisten van andere vruchten dan druiven. Denk maar aan appelwijn (cider), perenwijn (perry) of bessenwijnen zoals aardbeienwijn, aalbessenwijn…enz.
    Denken wij ook aan wijnen gemaakt uit rijst  (sake) en honing (mede) en wijn gemaakt uit rabarber.

    Recent proefde ik een schuimwijn met name ‘Sparkling Rhubarb Wine – Rabarberu Brut ABAVAS uit het Letse Sabile. De proefnotitie spreekt van een lichte strogele kleur met fijne bubbels. Men herkent hier niet direct dat het hier gaat om een ‘brut’ gemaakt zonder druiven. Verder organoleptisch onderzoek laat ons kennis maken met een uniek fruitig en kruidig bouquet met aantrekkelijke rabarber accenten (100% rabarber), florale nuances, groene appel en een behoorlijke aciditeit. In de mond domineert natuurlijk de rabarber aangevuld met een zoetheid en afgerond met florale en romige kenmerken. Een cool aperitief met ongekend drinkplezier!
    Op vlak van vinificatiemethode gebruikt men hier rijpe rabarber die gewassen wordt, ingevroren, ontdooid en zorgvuldig geperst. Aan het geëxtraheerde sap wordt suiker bijgevoegd. Het gechaptaliseerde sap wordt vervolgens met een speciale gist ongeveer 30 dagen gefermenteerd. Tot slot rijpte de wijn 6 maanden in roestvrije tanks. Voor de botteling wordt koolzuur aan de rabarberwijn toegevoegd. 
    Een uitdaging voor de hobbyist-wijnmaker is geboren en een nieuwe trend voor de wijnliefhebber is een feit ! 


    Georges De Smaele, wijnrecensent.
    April 2020.
       
     




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-03-2020, 11:46 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    27-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP WIJNVEILINGEN KOPEN OF VERKOPEN ?
    OP WIJNVEILINGEN KOPEN OF VERKOPEN ?

    Vergelijk dit met het veilen van kunstwerken, schilderijen, antieke objecten en zelfs huizen, zij het nu door fysische aanwezigheid (live-veiling), of via kooporder, via telefonische bieding, via account of via computer of tablet (live-bidding). 
    Veilinghuizen met een wijndepartement spelen immers een uiterst belangrijke rol in de mythevorming én dus de prijsvorming van de wijnen. Zo kunnen wijnkastelen de prijs van hun wijnen gestadig zien stijgen. Voor gespecialiseerde veilinghuizen met wijnexperten in dienst zoals Sothebey’s ( omzet draait tussen 25 en 30 miljoen  euro) en Christie’s ( recordomzet van 44,5 miljoen euro) zijn dit een sterk groeiende business. Ook minder gekende veilinghuizen spelen gretig mee met deze trend. Meestal gaat het hier om wijnen van oudere jaargangen. Particulieren, wijnhandelaars en restauranthouders kunnen op die manier publiekelijk wijnen aanbieden, in de hoop er een zo hoog mogelijke prijs voor te krijgen. Soms worden die wijnen vrijwillig aangeboden, soms gedwongen door bijvoorbeeld een faillissement. Voor de koper is het dus van groot belang dat er een gegevensdossier is opgesteld door het veilinghuis dat antwoord geeft op de vragen: - waar werd de wijn bewaard? – hoeveel keer is hij van eigenaar verwisseld? – in welke verpakking is hij aangeboden? – hoever het niveau van de wijn in de fles is gezakt (oxidatie)? – is hij nog drinkbaar? – kan hij nog bewaren? – is het geen vervalsing? - enzovoort…..
    Deze antwoorden spelen zeker een belangrijke rol in de bepaling van de prijs. Zelfs ondrinkbare wijnen vormen een object voor verzamelaars. Wijnen met een sterk merkimago ( vb. Petrus ) worden vaak op veilingen aangeboden.  Bordeaux blijft het best scoren, alsook Champagne en Bourgogne. Vergeet ook niet dat meer en meer wijnveilingen het jachtterrein is geworden van speculanten die alleen wijn kopen omdat ze hopen die later tegen nog hogere prijzen opnieuw te verkopen. Vooral in crisistijd willen wereldwijd heel wat rijken een deel van hun geld investeren in bepaalde oude wijnen. 
    Wees indachtig dat wijn kopen op veilingen bijkomende kosten vergt zoals de veilingkosten (15%, incluis btw over de hamerprijs) én eventueel de verzend- of bezorgingskosten.
    Voor diegenen die aan deze veilinghype willen meedoen kan ik enkel meegeven dat trouwens heel wat wijnen niet beter worden door ouder te worden, ze zijn soms gewoon versleten. De speculant of etiket verzamelaar zal de wijn meestal toch niet drinken. Soms kan je op een veiling wijnen ontdekken die heel goed zijn, maar niet zo’n grote naam hebben én door de speculanten genegeerd worden. Toeslaan zou ik zeggen. Pas als je als wijndrinker achteraf de kwaliteit hebt ontdekt, pas dan kan je zeggen dat je een koopje hebt gedaan.



    Georges De Smaele, wijnrecensent.
    februari 2020.


       


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-02-2020, 11:23 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    20-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIJNTOURISME IN FRANKRIJK ZIT IN DE LIFT !
    WIJNTOERISME IN FRANKRIJK ZIT IN DE LIFT

    Het was voorspelbaar, want na Bordeaux kon Bourgogne niet nalaten om een eigen prestigieus wijnkenniscentrum uit te bouwen. Het centrum zal zeker de wijntoerist antwoord geven op zijn talrijke vragen zoals….wat bedoelen ze in de Bourgogne met een Climat? Wat maakt de ondergrond in de wijngaarden van Bourgogne zo bijzonder? Welke organoleptische verschillen zijn er tussen een Chablis en een wijn uit de Mâcon ? Welke druivenrassen gedijen het best in de Bourgogne? Hoe zit het met de wetgeving? Allemaal vragen waarop je binnenkort antwoord gaat krijgen in de drie Cités des Vins die de Bourgogne aan het bouwen is, in Beaune, Chablis en Mâcon. Eén locatie is niet voldoende om alle streek- en wijneigenschappen in detail te kunnen vertellen over het rijke wijngebied van de Bourgogne. Het worden dus drie kenniscentra over alle facetten van het Bourgondische wijngebied met respect voor het historisch erfgoed.
    Voor de Cité des Vins in Mâcon worden twee bestaande gebouwen (de huidige locatie van het BIVB’s Maison des Vins en het Maison Mâconnaise des Vins) samengevoegd. Twee architectenbureaus hebben een centrale uitbouw bedacht met als blikvanger een 17 meter hoog gebouw geïnspireerd op de ronde vormen van een houten wijnpers. Dit aantrekkelijk, educatief aanbod van 1.900 vierkante meter kent een prijskaartje van 3,9 miljoen Euro. Dit alles zal een leuke en eigentijdse bezoekersruimte zijn voor activiteiten en proeverijen waarop de belangrijke boodschappen over de Bourgognewijnen zullen aangekaart worden. Verder is gedacht aan een kelderboetiek, een ontdekkingsbar en een platform voor wijntoerisme. Workshops, trainingsruimten en vergaderzalen zullen natuurlijk niet ontbreken bij dit prestigieus ontwerp. Deze site wil jaarlijks 55.000 bezoekers aantrekken. De opening is voorzien in het voorjaar 2021. Net als in Chablis wordt alleen gewerkt met eerlijke materialen die te maken hebben met de wijnwereld. In dit geval zijn dat hout, natuursteen uit Bourgogne, glas, metaal en zink.

    Wat betreft de Cité des Vins in Beaune zijn nog niet alle details bekend. Wel is duidelijk dat dit kenniscentrum onderdeel wordt van een groter gebouw waarin ook een hotel en twee restaurants zullen worden ondergebracht.

    De derde voorziene site bevindt zich in het hart van Chablis ( DE PETIT PONTIGNY IN CHABLIS). Weggestopt in de wijngaarden maakt de internationale reputatie dit dorp tot een wereldwijd icoon voor wijnliefhebbers. Als boegbeeld van de regio Chablis en Grand Auxerrois was Chablis een voor de hand liggende locatie voor de Cité des Vins in de Yonne. In de charmante kelder van Petit Pontigny zal het worden gehuisvest en een uitbreiding van deze 12e eeuw constructie is reeds gepland. De Cité des Vins zal dus een showjasje zijn in termen van erfgoed en identiteit. Chablis ligt in het hart van de Route Touristique des Vignobles de l’Yonne die bezoekers door pittoreske dorpjes leidt om gepassioneerde wijnbouwers te ontmoeten. Het is goed verbonden door de snelweg A6 en de aanwezigheid van de Cité des Vins zal de aantrekkingskracht in de toeristische regio Troyes vergroten. Ook in deze site hoopt men 40.000 bezoekers aan te trekken. De opening is voorzien in het voorjaar 2021.

    Wijnliefhebbers, noteer dit alvast in jullie agenda 2021 !

    Bronnen: cite-vins-de bourgogne.fr en wijnwijs.eu



    Georges De Smaele, wijnrecensent.
    19 december 2019.     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-12-2019, 09:24 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    18-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHRIK VAN EEN GLAASJE ABSINT ?
    SCHRIK OM EEN GLAASJE ABSINT TE DRINKEN?


    Iedereen heeft wel al eens gehoord over Absint (Absinth). Het is een sterke drank met een sterke anijs smaak en een groene kleur. Via het internet ben ik dan ook op zoek gegaan naar meer informatie over dit sterk goedje.

    Aan het einde van de 19de eeuw was dit drankje razend populair in heel Europa en werden er allerlei mysterieuze eigenschappen toegeschreven. Absint zou hallucinaties veroorzaken, kunstenaars zouden veel meer fantasie krijgen door de drank, het zou lust opwekkend zijn, enz.

    Toen in 1870  bijna alle wijnstokken in Frankrijk afstierven tengevolge van een virusziekte werd het de meest populaire drank in Frankrijk. Vooral in kunstenaarskringen werd het veel genuttigd. In Frankrijk werden de verliezen tijdens WO1 zelfs toegeschreven aan deze drank. In bijna heel Europa werd het in het begin van de 20e eeuw verboden. Frankrijk kwam daar enkele jaren achteraan en stak alle alsemvelden in brand. Alleen in Engeland en Spanje is de drank nooit verboden. Behalve de naam van     groene godin kreeg het ook de naam van groene gevaar mee. Vooral onder de kunstenaars in Parijs was Absint zeer populair. Verlaine was eraan verslaafd. Degas, Picasso en Toulouse Lautrec schilderden de drank en hun gebruikers. Vincent van Gogh zou onder invloed van absint zijn geweest toen hij zijn oor afsneed. De twee grote producenten van de 19e eeuw Pernod en Ricard hebben de giftige alsem vervangen door een grotere dosis anijs en noemden het vervolgens Pastis. 

    Wat is absint?
    Absint is een sterke-drank-soort die wordt gemaakt van onder andere absintalsem. Daar komt de naam van de drank ook vandaan. Verder zitten er in absint anijszaad, venkelzaad en andere kruiden. Het is een groen drankje dat gemaakt wordt van alcohol en het kruid alsem. Het heeft een bittere anijsachtige smaak. Absint bevat 55% tot wel 70% alcohol. Het kruid alsem bevat thujon en absintine. Thujon werkt bij een zeer grote dosis enigszins hallucinerend. Absintine veroorzaakt de bittere smaak. Absint werd in 1909 in onze contreien verboden omdat het tot waanzin zou leiden. In 2005 is het verbod voor België opgeheven.
    Absint smaakt bijzonder bitter. Om de bittere smaak te verzachten worden aan de absint kruiden toegevoegd zoals anijs en koriander. Ook wordt suikerwater toegevoegd. Dat gebeurde eind negentiende eeuw volgens een vast ritueel. Eerst deed men de absint in het glas. Vervolgens hield men een geperforeerd lepeltje met daarop een suikerklontje boven het glas. Daar overheen goot men water waardoor de suiker langzaam oploste. Het drankje werd troebel van kleur, zoals ook gebeurt bij het toevoegen van water bij Pernod. Gezien het hoge alcoholpercentage neemt men tegenwoordig aan om de absint aan te steken zodat de helft van de alcohol verdampt . Ook kan men een suikerklontje op de absint leggen en dan aansteken waardoor het een lichte karamelsmaak krijgt en aldus de alcohol verdampt. De effecten van absint zijn voor het belangrijkste deel toe te schrijven aan alcohol. Thujon werkt licht hallucinerend maar alleen bij hoge doseringen. Vroeger voegde men koper aan de absint toe om het drankje mooi groen te maken. Een deel van de giftige effecten van de oorspronkelijke absint kan mogelijk verklaard worden door het toevoegen van koper. Ook het hoge alcoholpercentage heeft bijgedragen aan de problemen die bij het gebruik van absint ontstonden. Bovendien is het de vraag of men in die tijd de alcohol altijd wel op de goede manier bereidde.
    Gebruik van absint is door de alcohol zowel geestelijk als lichamelijk verslavend. Langdurig gebruik kan zenuw- en hersenbeschadiging veroorzaken. Ook hier is de alcohol de boosdoener. Langdurig gebruik kan leiden tot lichamelijke en geestelijke achteruitgang. Bij langdurig chronisch gebruik kan absint hersenbeschadiging, psychoses, hallucinaties en intellectuele aftakeling veroorzaken. 

    Alsem als kruid is gedroogd verkrijgbaar bij smartshops. Alsem kan ook zonder alcohol gebruikt worden. Het wordt dan gedronken als thee of gerookt. Vanwege de intens bittere smaak is pure alsem thee bijna niet te drinken. Het toevoegen van pepermuntblad of anijs kan de bittere smaak verzachten. Voor roken geldt hetzelfde als voor thee: het is extreem bitter. Om een rookbare mix te maken, mengen gebruikers de alsem soms met kruiden als Wild Lettuce, Wijnruit en Pepermuntblad. Ook het gebruik van een sigarettenfilter bij het roken wordt door smartshops aangeraden omdat je op die manier de bittere smaak niet in je mond en op je lippen proeft.

    Er zijn verschillende technieken of rituelen om absint te schenken. Suiker komt in al deze rituelen voor en wordt in opgeloste vorm toegevoegd aan de absint om de bitterheid tegen te gaan. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van een speciale absinthlepel; een lepel met gaatjes waardoor de opgeloste suiker in het drankje kan vallen. We kijken naar de twee meest voorkomende rituelen:
    Traditioneel ritueel
    Schenk wat absinth in een glas. Leg op het glas een absintlepel met daarop een suikerklontje. Druppel hier vervolgens ijswater over zodat de suiker uiteenvalt en oplost. Door dit proces vertroebelt de absint wat. Voeg eventueel naar smaak nog wat druppels ijswater toe om het drankje te verdunnen. 
    Boheems ritueel 
    Is wel een beetje tricky. Dompel in dit geval de lepel met het suikerklontje onder in de absint om deze vervolgens weer op het glas te leggen en aan te steken. De gekarameliseerde suiker valt in de absint. Roeren maar en klaar! Let op: het is niet aan te raden om sterke absint voor dit ritueel te gebruiken i.v.m. brandgevaar.

    In Frankrijk vind je absint gewoon in elke supermarkt maar ik heb het drankje nog in geen enkele supermarkt zien staan hier in Belgie. (Wil je mij verbeteren als dat niet waar is ?) Je ziet, er wordt veel over gezegd en gefantaseerd maar uiteindelijk is het gewoon een kruidige sterke drank waar een wat mysterieuze sfeer rond hangt. Veel mensen noemen het drankje dan ook ‘De Groene Fee ‘om wat in die sfeer te blijven. Wil je zelf eens proeven? Dat kan in verschillende hippe cocktailbars of gewoon gezellig bij je thuis.

    Absinth is nu weer gewoon te koop. Vanwege het hele hoge alcoholpercentage wordt het ook populair onder studenten, die het stoer vinden om miniflesjes Absinth naar binnen te werken. Puur wel te verstaan! Dat is natuurlijk niet verstandig.

    Feit blijft dat het een drank blijft uit een ver verleden met een hoop mythes eromheen, maar is het niet zo dat iets dat verboden was mensen altijd zal intrigeren?

    Geniet van je Absinth, maar drink het met mate!




    Georges De Smaele, Advanced certificate in Wines and Spirits.
    Mei 2019.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-05-2019, 18:31 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    28-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WORDEN WE ALS WIJNPROEVER DOOR DE WETENSCHAP BEDROGEN ? CHEMISCHE NAMAAKWIJNEN WORDEN EEN GROOT SUCCES !
    Momenteel kampt de wijnbranche met een grote plaag. Kopiëren, vervalsen en modificeren winnen terrein!

    De gekende techniek ‘ de stroomstoot ‘ die jonge wijn heel snel doet rijpen is een uitvinding van onderzoekers aan de universiteit van de Chinese stad Guangzhou. Na tien jaar onderzoek slaagden de wetenschappers erin om stroomstoten door de wijn te jagen waardoor de structuur van de drank veel sneller verandert. Na een drie minuten durende  behandeling van 600 volt per centimeter bleek dat een drie maanden jonge wijn perfect op smaak was. Volgens de wetenschappelijke periodiek ‘ The New Scientist ‘ waren twaalf onafhankelijke wijnproevers verrast en verbaasd over het organoleptisch onderzoek en vergelijk met andere wel gerijpte wijnen. Bekende wijnspecialisten bevestigden dat wijn zo kan worden verbeterd. Hervé Alexandre, wijnprofessor aan de universiteit van Bourgogne, beweert dat een elektrisch veld inderdaad de kwaliteit van jonge wijn kan verhogen.

    Ook een eikenhouten fles ( Oak Bottle ) die houtlagering vervangt zou volgens Amerikaanse uitvinders, waaronder Joël Paglione, het klassiek delicate rijpingsproces in slechts 24 uur repliceren. Je hoeft dus hierdoor niet meer veel geld uit te geven ten opzichte van een wijn die een opvoeding heeft gekregen met een nobele houtrijping. De Oak Bottle is gemaakt van duurzaam Amerikaanse eik dat aan de binnenkant is getoast, het zogenoemd ‘branden’ in het vakjargon. Om je eenvoudige wijn te rijpen moet je de fles eerst 24 uur met water gevuld laten inweken. Vervolgens giet je er de wijn in over en wacht je 24 tot 72 uur. De wijn neemt dan de smaak over van ‘het vat’. Naast een gewoon eiken vat kun je ook kiezen voor speciale aroma’s en smaken zoals eik met kersentonen, chocolade, koffie, rook…..

    Maar ook gewone wijn wordt volop bijgestuurd met industriële additieven zoals kleurstoffen, kleurextracten, eik extracten, aromatische gisten, artificiële suikers, zuren en tannines, kunstmatige enzymen, sulfiet enz. 
    Bepaalde wijndomeinen werken dus gretig met recepten en formules en nemen allerlei beslissingen die de wijn sturen naar een gewenst smaakprofiel.

    Nog een stap verder en we komen tot de Replica wijnen, ook Frankenstein wijn genoemd. Dit product begint bij wijn die in bulk aangekocht wordt bij grote industriële wijnbedrijven. De wijn wordt dan in het laboratorium geüpgraded met componenten in dezelfde hoeveelheid en verhouding als in de originele wijn. Sommige schrijvers en recensenten in Amerika hebben het al ‘ Frankensteinwijn ‘ genoemd.
    Met de naam van hun bedrijf  ‘Replica wijnen’ draaien ze er niet omheen. Replica Wine van twee Amerikaanse ondernemers maakt replica’s van bekende Amerikaanse wijnen en verkoopt die voor 25 tot 50% onder de prijs van het origineel.
    Normaliter houden we er natuurlijk van om wijnen in lyrische termen te beschrijven en aan een organoleptisch onderzoek te onderwerpen. Replica wijnen richten zich op de chemische en wetenschappelijke kant van de wijn. Voor het beschrijven van de wijn wordt het dus minder romantisch voor het zeggen dat de frisse zuren van een wijn afkomstig zijn van de oceaanbries die over de wijngaard waait. Toch zijn er ook wijnschrijvers en andere professionele proevers die in de Amerikaanse pers al toegaven dat ze het verschil tussen het origineel en de kopie niet proefden en soms zelfs een kopie de betere wijn vonden.
    Oké, komt er dan in de toekomst enkel chemische of gemanipuleerde wijn op de markt en is het gedaan met de kwaliteit van de wijn, gelinkt aan een uitstekend wijnjaar? Is het gedaan voor de wijnboer met risico’s als gedonder met hagel, droogte of teveel regenval in de wijngaard? Moeten we nu onze wijngaarden gaan rooien en vol met zonnepanelen plaatsen? Zal de wijnboer enkel wijnchemicus worden?
    Hopelijk zitten er ook vast wel enkele grote nadelen aan dit systeem verbonden en zal de toekomst dit alles al dan niet bevestigen. Gevaarlijke spelletjes als men denkt: wanneer is de mens aan de beurt. Foei wetenschap!




      Georges De Smaele, wijnrecensent.
     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2019, 10:35 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 30/11-06/12 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 10/12-16/12 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 14/11-20/11 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 10/08-16/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Blog als favoriet !
    Startpagina !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    eric_claudia
    www.bloggen.be/eric_cl
    Over mijzelf
    Ik ben De SMAELE GEORGES
    Ik ben een man en woon in Lovendegem-BELGIE () en mijn beroep is op rust .
    Ik ben geboren op 13/12/1946 en ben nu dus 73 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wijn en alles wat het culinaire aangaat.
    Vinoloog, Meester-Vinoloog, houder van WSET-level3 Advanced Certificate in Wines and Spirits, Certificaat Bordeaux-SOPEX
    Een interessant adres?

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!