Recreatieve fietstochten in Vlaanderen en Zuid-Nederland
Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind,
Zichzelf een weg baant.

28-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-28 mei 5/5 Schelle - Brugge - Kortrijk - Dudzele - Schelle
Laatste post van dit weekend zijn de maps:



De eerste dag vertrokken we in Schelle en reden via het veer Schelle - Wintam over Lokeren naar het veer in Oostakker en dan verder langst Aalter naar Brugge. Een tocht van ± 105 km.



We verbleven in jeugdherberg "Europa".



Op zaterdag reden we van Brugge naar Blankenberge en De Haan en vervolgens over Jabbeke, Zwevezele en Ingelmunster naar Kortrijk en dit was ± 115 km.



"Groeninghe" was de jeugdherberg in Kortrijk waar we een nachtje verbleven.



De derde dag vertrokken we vanuit Kortrijk naar Roeselare en verder over Kortemarkt en Gistel bereikte we terug De Haan en dan ging het over Blankenberge naar Dudzele. We hadden 112 km afgelegd om de hostel te bereiken. Avondtocht naar Brugge was nog eens 23 km, totaal deze derde dag was dus 135 km.



Het water bij jeugdherberg "Herdersbrug" is zo helder dat je de krabben kan zien kruipen.



Maandag de laatste dag vertrokken we in Dudzele en reden we over Sint-Laureins, Zelzate, Moerbeke en Sint-Niklaas naar het veer van Callebeek en ariveerden tenslotte terug in Schelle na 109 km.

28-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Meerdaagse trips
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-28 mei 4/5 Dudzele - Schelle
Na een hele goede nachtrust en een lekker ontbijt was het tijd om terug naar huis te rijden.

Rond kwart voor tien zagen we Damme liggen in de verte, toch nog wel een beetje in de ochtendnevel gehuld.



Damme heeft toch altijd iets speciaal, nog een laatste keer omkijkend was het toch weer tijd om verder te rijden.



Het is hier steeds leuk rijdend langst het Schipdonkkanaal of het Leopoldkanaal, maar we bleven er niet langstrijden, we maakte ff een omweg langst Middelburg.



Het Godshuis in Sint-Laureins was onze volgende halte, het was ondertussen al bijna half twaalf en het zonnetje deed goed zijn best, dit weekend heeft mij wel bijna een hele bus zonnen olie gekost, maar ik ben niet verbrand. Op de spoorwegel na Sint-Laureins was het tijd om onze broodjes met worstjes uit blik te verorberen om daarna langst Kaprijke en Assenede richting Zelzate te rijden.



Te bedenken dat ik hier op de brug zo dicht bij mijn kinderen ben, maar ik mocht van de mammie geen goeie dag komen zeggen, ook bij XA4 kon ik niet langst komen want die waren op bezoek bij familie in Antwerpen. We reden nu over Wachtebeke richting Moerbeke.



Ook hier maakte we een kleine omweg naar het schrijvers huis van Anton van Wilderode en daar lezen we dan ook het stukje: "Achter het huis begint mijn hof van heden, deels van vandaag en deels van het verleden: gras waar ik liep, pauwblauw kabouterbos en vendels varens op vijfhonderd schreden." Na dit stukje cultuur ging het dan richting Stekene.



Iets voorbij het oud station was het toch weer tijd om nog eens lange pauze te nemen om dan toch een beetje uitgerust het volgende deel van onze tocht aan te vangen. We reden nu door tot bijna aan de Ster, waar ik mijn honger niet langer in bedwang kon houden en toch maar de MacDo binnen ging, we hadden buiten de pita zaterdagavond nog niet echt veel junkfood gegeten en besloten dan ook nu maar niet al te vettig te doen en bestelde een tuna salad. Gesterkt konden we nu richting Callebeek veer gaan rijden.



Toen we richting Velle reden aan het Vossekot, moesten we ff langst de kant gaan staan voor de toekomst van het wielrennen. Toen we aan het veer aankwamen zagen we dat hij net wegvoer en moesten we maar wachten op de volgende overtocht. Veel mensen die van het zonnetje aan het genieten waren want de boot zat goed vol toen hij overvoer. Ik was blij dat ik thuis was want kreeg tocht wel een beetje last van mijn zitvlak.

Deze laatste dag hadden we 109 km afgelegd, bewogen tijd was 5:32 wat een gemiddelde gaf van 19,7 km/u, stilstand was 2:49 en dit resulteerde in een tot gemiddeld van 13.0 km/u.

28-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Meerdaagse trips
Tags:Dudzele, Sint-Laureins, Zelzate, Moerbeke, Callebeek, Schelle
» Reageer (0)
27-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-28 mei 3/5 Kortrijk - Dudzele
Ik was niet als eerste in de eetzaal, toch was het er nog heel rustig. Op deze derde dag zouden we terug richting Brugge gaan rijden maar wel langst een andere weg dan dat we gekomen waren.

Na ontbijt, de nodige drinkflessen gevuld, de mensen van de hostel hier hadden zelfs een aftapvatje met gekoeld water klaargezet om drinkbussen te vullen, benieuwd hoelang mijn drinkbussen koel zouden blijven, maar het was toch een leuk gebaar.

De knooppunten route leidde ons eerst door Kortrijk ... dit moest ik echter te voet doen door de rommelmarkt en dat ging helemaal niet vooruit, dus maar een andere weg gezocht om door Kortrijk te rijden, was moeilijk aangezien het er bijna op leek dat heel Kortrijk vol rommel stond. Eens Kortrijk buiten reden we nu richting Roeselare.



In Izegem rond 10.30 aan het beeldje van de Pekker aan de fonteintjes was het tijd om mijn appeltje op te eten, was lekker makkelijk om mijn handen nadien te wassen. Volgende stop deden we in Roeselare waar ze bij deze temperaturen wel aan de ideale sport deden.



Onze tocht ging nu verder langst ... Hooglede ... ja, daar waren we vorig jaar nog met de auto naar toe gereden om het BK te volgen dankzij een VIP uitnodiging van Lotto. Toen vond ik dat de auto rit zo lang duurde en nu reed ik hier gewoon met de fiets.



Ook hier hebben ze van oude spoorwegbeddingen van die aangename fietspaden gemaakt, hier en daar hebben ze een nostalgisch treinseintje laten staan.



In Kortemarkt zag ik een broodjes zaak om mijn lunch te kopen. Die zou ik bij houden tot aan de zendmast op de Ruiderberg. Toen ik op de Ruiderberg aan het klimmen was, viel het me op dat het hier, toen ik hier in september passeerde, vol met mais stond en nu, waren de velden nog volledig onbegroeid en bedacht me dat het toch wel straf is dat er dus op 4 maanden zo'n volledige plant met maïskolven groeit. Boven was de picknick tafel echter al ingenomen, maar ik vroeg toch of ik erbij mocht. Was natuurlijk geen probleem, de Nederlandse familie die er zat maakte onmiddellijk plaats zodat ik erbij kon. Uitgebreide babbel natuurlijk over waar onze tochten heen gingen, vroeger fietste zij ook langst jeugdherbergen maar nu met hun twee kinderen wilden ze toch een beetje meer confort. Er kwamen nog enkele fietsers voorbij die blijkbaar allemaal een pauze hadden gepland aan deze picknick tafel, maar één tafeltje is snel vol. Na deze gezellige lunch afscheid genomen, natuurlijk niet zonder eerst hier van dit hoge punt een beeldje te schieten van de omgeving om dan verder te rijden naar Koekelare.



Windmolens geven altijd een mooie afwisseling in het landschap en sommige mensen maken kleinere modellen als hobby.



Over Ichtegem, Gistel en Oudenburg reden we nu naar de Plassendalebrug waar we rond 15.00 onze laatste langere pauze hielden voor vandaag.



We reden nu achter Bredene door naar De Haan, waar ik ook weer ff afweek van de route om ff op de dijk te rijden, hetzelfde deden we ook wat verder in Blankenberge, maar hier was het op deze zomers aandoende zondagnamiddag echt niet te doen op de dijk. Voetgangers reklameerden terecht op fietsers en go-carts die op het wandel gedeelte van de dijk reden, maar de voetgangers namen ook het volledig rijweg gedeelte in, er was echt bijna geen doorkomen aan zodat ik wel blij was dat ik terug van de dijk kon.



Lissewege kwam in zicht en dan wist ik ook dat ik bijna in Dudzele zou zijn, jeugdherberg 'Herderbrug' was mijn volgende overnachtingsplaats. Daar moesten ze mij ook al niet teveel uitleg geven, omdat ik vorig jaar ook al was geweest en hier kreeg ik net zoals eergisteren in Brugge een grote kamer voor mij helemaal alleen. Het was nog geen zes uur, dus rustig een douchke genomen en nog iets gedronken in de hostel voordat we zouden gaan avondeten, normaal was dit gepland voor Heist, maar omdat ik zoveel volk zag aan de Kust zou ik toch maar terug naar Brugge rijden.



We hadden vandaag 112 km gefietst op een bewogen tijd van 6:14, gemiddeld 18.0 km/u, stilstand was 1:35 wat ons totaal gemiddeld bracht op 14.3 km/u. De avond toch heen en weer naar Brugge was ook nog de 23 km zodat we uiteindelijk vandaag 135 km gefietst hadden.

27-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Meerdaagse trips
Tags:Kortrijk, Roeselare, Kortemarkt, Gistel, De Haan, Blankenberge, Dudzele
» Reageer (0)
26-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-28 mei 2/5 Brugge - Kortrijk
Het zonnetje was al lekker aan het schijnen toen we na het ontbijt en terug inpakken van onze spullen vertrokken uit jeugdherberg 'Europa'.



We reden eerst nog een stukje langst en door Brugge om daarna de knooppunten te volgen richting Blankenberge.



Ook hier in West-Vlaanderen voorzien ze de nodige fietsersbruggen om veilig autosnelwegen over te steken en dan wat verder zagen we in de verte de sky-line van de kust opduiken.



Het was op deze zaterdagvoormiddag nog lekker rustig op de dijk van Blankenberge, dit zou in de loop van de dag wel veranderen, maar ik kon toch nog rustig een fotootje schieten. Na ons appeltje opgegeten te hebben op een bankje op de Blankenbergse dijk reden we nu richting De Haan. Onderweg naar De Haan stond er plots omleiding en ook de peilen van de knooppunten stonden anders dan in het verleden en weken ook af van de route op de knooppunten kaart, ik volgde de aanduiding op de bordjes maar, wat nadien toch een behoorlijke omweg bleek te zijn. In De Haan aangekomen ging ik de bakker binnen waar ik al zo vaak een belegd broodje had gekocht, ditmaal was het een broodje met noordzeesalade. We reden nu over Jabbeke en in de buurt van het Kasteel van Caloen na 56 km aan Berkenhaag vonden we een leuk bankje om ons broodje op te eten.



Aan Pittem passeerde we de grote zendmast en wat verder zagen we ook nog eens dat een fiets nooit helemaal afgeschreven hoeft te worden.



Nabij Ingelmunster hadden we ook weer prijs, ook hier waren de nodige omleidingen die ons tochtje van vandaag een beetje langer zouden maken, doch het was toch wel weer genieten van het landschap.



We reden nu in de richting van de Leie en passeerden de Muizelmolen in Hulste, volgens wat ik aan de bordjes naast de weg kon zien en ook zelf kon ondervinden waren de automolisten hier niet vriendelijk voor wandelaars en fietsers, 2 x op een afstand van 2 km dat ik bijna van de weg gereden werd.



We bereikten toch zonder kleerscheuren de oevers van de Leie waar we eerst Harelbeke langst de overkant zagen liggen en wat later via die prachtige fietsersbrug de Leie overstaken en Kortrijk binnen reden.



Nog voor ik aan jeugdherberg 'Groeninghe' aankwam had ik al gemerkt dat er in verschillende parken optredens waren. Aan het onthaal van de hostel vertelde ze mij dat het dit weekend 'Sinksenfeesten' waren, drie dagen vol met optredens en rommelmarkten. Na een deugddoend douchke wandelde ik terug het centrum van Kortrijk in om wat te genieten van de optredens en natuurlijk ook iets te gaan eten.



Ik had zin in Pita maar vond niet direct een shoarma tent, doch na heel wat omzwervingen kwam ik er toch één tegen vlakbij de markt. Ik krijg meestal de schotels wel op maar hier ... was het zoveel dat ik kreeg op die mixed schotel, die heel lekker was en die me samen met de drank nog geen 8 euro kostte. Als ik nog in Kortrijk kom, dan ga ik daar zeker terug eten. Toen ik daarna terug naar de Hostel wandelde, zag ik op een vitrine geschreven staan: "eigen bereid roomijs" en daar kon ik dan ook niet aan weerstaan.

We hebben vandaag 115 km afgefietst tegen een gemiddeld van 17 km/u in een bewogen tijd van 6 uur, 45 minuten, we hebben bijna twee uur stilgestaan of gezeten wat ons totaal gemiddelde bracht op 13,3 km/u. Door de sterke tegenwind op de heuvelachtige stukken, leken sommige heuvels berg op wel op een mini Ventoux, maar ik kwam toch steeds levend boven aan.

26-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Meerdaagse trips
Tags:Brugge, Blankenberge, De Haan, Jabbeke, Zwevezele, Ingelmunster, Kortrijk
» Reageer (0)
25-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-28 mei 1/5 Schelle - Brugge
Het zou mooi weer worden komend pinksteren weekend, had deze week aan m'n baas een dag verlof gevraagd voor vrijdag en was bij de vjh op zoek gegaan naar overnachtingsmogelijkheden. Drie nachten of zelfs twee aaneensluitend waren er niet te vinden, dus maar verschillende hostels geboekt.

Eerst nog wat boodschappen gaan doen deze voormiddag en dan tegen 13.30 vertrokken we richting veer van Schelle en om 14.00 vertrok die over de Rupel. Het was echt lekker fietsen in dit lente zonnetje, ik was goed ingesmeerd tegen de zon en had voldoende zonnen olie bij. We reden eerst via de Schelde dijken richting brug van Temse en dan ging het langst de Durme verder richting Molsbroek bij Lokeren waar onze eerste stop gepland was.



Na deze pauze reden we verder richting Gent, maar dit maal eens langst wegen die we in het verleden nog niet genomen hebben om uiteindelijk bij het veer van Oostakker uit te komen. Hier had ik ook weer geluk, de schipper van dit veerpont dat ook auto's vervoerd, zag mij aan komen rijden en liet de ophaalbrug open tot dat ik aan boord was.



Na dit kort boottochtje reden we richting Lovendegem waar we het Kasteel Dons de Lovendeghem passeerden.



Iets voor de sluis van Schipdonk kwamen we dan aan het kanaal Gent-Brugge, die onze reisgezel zou zijn tot in Brugge.



Aan de sluis zelf laste we ook nog een pauze in. Het was druk hier waar de Leie in de Brugse vaart komt, drie boten kruisten elkaar. Hier deed onze GPS weer vreemd, dus staken we maar meteen nieuwe batterijen in, maar nu ... gaf die geen fiets weg meer aan maar een route voor auto's, dus reden we verder alleen via de knooppunten.



We reden nu langst de andere oever verder en onze volgende halte was aan de Misseriebocht.



Net voor we Brugge zouden binnen rijden moesten we eerst nog een binnenschip laten passeren.



Maar wat later stonden we dan toch aan de receptie van jeugdherberg 'Europa'.
Na een verfrissende douche reden we met de fiets het centrum van Brugge in, waar we een Atlantic schotel hebben gegeten, we reden op tijd terug naar de jeugdherberg waar we in de bar met de vriendelijke barman nog enkele Brugse Tripels hebben genuttigd.



We hebben vandaag, zonder het avondtochtje 105 km afgelegd, dit tegen een bewogen gemiddelde van 21.8 km/u, onze topsnelheid vandaag was 36.4 km/u en onze totaal gemiddeld was 16.1 km/u.

25-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Meerdaagse trips
Tags:Schelle, Molsbroek, Oostakker, Aalter, Brugge, Europa, jeugdherberg
» Reageer (0)
19-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtegalen park
Fietstochten met de kids worden steeds zo gepland dat we enkele speeltuinen tegenkomen.

We vertrokken richting Niel en na ff op het fietspad naast de spoorweg te rijden, reden we niet door naar Boom maar sloegen terug af richting Schelle om vervolgens via Aartselaar richting Universiteit Antwerpen, daarna Park Den Brandt om tenslotte uit te komen bij het Nachtegalenpark.



Het was de eerste keer dat ze deze speeltuin bezochten, dus hebben ze zich er goed geamuseerd. Voor de terugweg reden we nu naar Hoboken, waar we ook eerst in het park nog halt hielden.




En tenslotte ook even halt hielden in het fort van Hoboken.




Een leuk tochtje van ± 40.16 km. Doch net voor we thuis komen draaide Lena die naast mij reed, naar links af terwijl ik rechtdoor bleef rijden ... spaak kapot en wiel scheef, werk voor de fietsenmaker hier in de straat.


19-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
Categorie:met de kids
» Reageer (0)
17-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boontocht noord

De vorige jaren fietste ik enkel op eigen samengestelde routes, nu dit jaar ben ik reeds aan de derde thema route toe. Ik kon niet achterblijven met het L.P. Boon jaar en had de voorbije week het boekje van de Boontocht in de bus gekregen en we planden dan vandaag ook de noordelijke tocht.

De eerste km van vandaag reden we net zoals zondag tot in Tisselt en vandaar ging het dan over Londerzeel en Opwijk richting Aalst.

In Moorsel aan knooppunt 41 en toevallig ook na ± 41 km fietsen kwamen we dan op het parcour van de Boontocht. In Moorsel vinden we het Waterkasteel (Het Geuzenboek), we maakte deze kleine omweg niet, maar reden meteen door richting Aalst. We reden eerst voorbij het kerkhof waar zowel Boon als Daens begraven liggen en wat verder passeerden we het kasteel van Regelsbrugge.

Nu reden we richting Erondegem en vandaar zou het dan naar Lede gaan om vervolgens terug richting Aalst te rijden, maar net voor we Aalst terug zouden binnenrijden reden we dan naar Hofstade waar het tijd was om middagpauze te houden. Na de innerlijke mens terug verstevigd te hebben reden we nu richting Gijzegem, af en toe eens stoppen om een fototje te schieten.

Op de brug over de Dender kan je ook zien hoe aangenaam fietsen het ook hier langst deze jachtweg is.


In Herdersem passeerden we dan vlakbij het borstbeeld van schrijven Alfons De Cock de sacristie van de in 1861 gesloopte parochiekerk.



Met het naar knooppunt 40 fietsen waren we dan ook aan de laatste honderden meters van de Noordelijke tocht bezig.

Nu reden we over Lebbeke, Buggenhout, Briel en Sint-Amands richting Puurs, regelmatig over soms nieuw aangelegde fietswegen en vaak leuke rechte stukken.


Aan het kanaal ging het dan weer richting sluizen van Wintam en toen ik aan het veer naar Schelle aankwam, vertrok die net, maar de schipper zag me nog aankomen, gooide de tros terug vast, en ik zag dat al opvarende een schok kregen van het veer dat plots terug tot stilstand kwam, maar ik kon toch nog mee.

Was een leuke tocht, wel een beetje vermoeid en een beetje zadel- en rugpijn, zelfs een beetje verbrand van een zon die we bijna niet hebben gezien, maar toch ... het kriebelt nu echt en als het volgende week goed weer is, dan rij ik waarschijnlijk voor enkele dagen naar zee.


Vandaag hadden we uiteindelijk 130 km afgelegd tegen een bewogen gemiddelde van 21,2 km/u en een max speed van 34,3 km/u



17-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Dagtochtjes
Tags:Boontocht, Louis Paul Boon, Aalst, Scheldeland
» Reageer (0)
13-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brouwersroute
Nog een route die ik eens bij fietsknooppuntkaarten gekregen had was de de brouwersroute. Ik zou voor de grootste lus gaan, dus ± 82 km en natuurlijk de nodige km's om er naartoe te rijden en terug naar huis, zodat op de planning een rit van ± 111 km stond.

Het weer was ideaal, weinig wind en af en toe een zonnetje. We reden eerst langst het fietspad langst het spoor in Niel richting Boom, in Boom was het wel druk door Mano Mundo maar een vriendelijke steward hield de auto's tegen zodat ik makkelijk een druk kruispunt kon oversteken. Via Klein Willebroek en Willebroek reden we naar Tisselt, waar we op het parcour van de brouwersroute kwamen. Het ging nog een lang stuk recht door langst het kanaal Brussel-Rupel tot we nabij Vilvoorde afsloegen richting Grimbergen.



Mooie plekjes, werkende watermolens, en natuurlijk de abdij in de verte, allemaal in het mooie landschap, laat je echt vergeten dat je hier dicht bij Brussel bent.



Nu ging het verder richting Meise en mochten we eerst over de brug waar we zo vaak onder rijden als we met de auto naar Brussel rijden.



We passeerden de nationale plantentuin, Meise, Oppem en dan ... zag ik een bordje, 'Hamme, klein maar fijn' en ja, hier was ook een gehuchtje dat de naam Hamme had. De wegen waren ondertussen aardig aan het glooien, hebben we graag, maar ook al te vaak zaten er kasseistroken tussen, een enkele heb ik wel graag, maar ze moeten niet overdrijven.



In Kobbegem hielden we ff halt bij de brouwerij van de Mort Subite om dan verder te rijden richting Asse.



Hier hielden we langer halt, we zaten nu ongeveer in de helft van onze tocht. Via Mollem ging het naar Merchtem en van daaruit naar Opwijk waar dan weer de brouwerij van Leireken bier staat. En na Opwijk aan knooppunt 50 stond er een bordje dat de knooppunten gewijzigd waren, ik had drie mogelijkheden, ofwel terug rijden en van 48 rechtstreeks naar 42 rijden, ofwel een groot stuk omrijden ofwel proberen de oude route te volgen zonder al te veel verkeerd te rijden, ik opteerde voor de laatste oplossing maar ben toch wel enkele km omgereden maar was toch blij dat ik terug de juiste bordjes zag staan. Dit blij zijn was maar voor korte duur, in Lebbeke waren wegenwerken en geen bordjes meer te zien in die straat, nog eens terug gereden tot waar ik het laatste bordje had gezien en dan maar de weg genomen die volgens mijn aanvoelen wel de juiste weg zou zijn. Begon als een mooie weg, werd een verharde weg, werd een veldweg en op de den duur was het enkel nog maar een modderpadje tussen de velden, ik zag huizen in de verte staan, dus wou niet terugrijden. Na dit stukje ciclo-cros was ik echt heel blij dat ik terug op gewone weg en terug op het parcour zat maar moest toch ff bekomen van mijn inspanning van door die boerewegen te rijden.



Na opstal reden we nu verder richting Buggenhout en de brouwerij Bosteels. Vervolgens passeerden we Malderen met brouwerij Vercauteren. Via Londerzeel reden we dan verder naar Den Duvel, de laatste brouwerij op onze tocht.



We reden nu richting Zeekanaal waar we de sluizen in Wintam overstaken en vervolgens met het veer de Rupel over.



Uiteindelijk hadden we 116 km afgefietst tegen een bewogen gemiddelde van 20.6 km/u en hebben we zelfs een topsnelheid van 41.1 km/u gehaald.

13-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Dagtochtjes
Tags:brouwersroute, fietsknooppunten, brouwerij
» Reageer (0)
06-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fortengordel
Vera kwam met het idee af om mee te fietsen met de fortengordel. Daar moest ik natuurlijk geen tweemaal over nadenken, was alleen afwachten wat het weer zou doen. Maar het beloofde een droge doch frisse dag te worden, dus goed genoeg om er een leuke fietsdag van te maken.

Eerst mijn gebruikelijke 11 km naar Vera gefietst en dan fietste we samen naar fort 5 van Edegem, waar we ons inschreven, ons kaartje kregen en we vertrokken voor het tochtje van 40 km.



De route volgde grotendeels de knooppunten en was ook duidelijk met pijlen aangegeven. Het eerste fort dat we tegenkwamen op de route was fort 6 in Wilrijk, vandaar ging het dan naar fort 7 aan het Schoonselhof en wat verder mochten we ook eens een rondje op de wielerpiste in de Moerlei, heb daar ff goed doorgetrapt en vond van mezelf dat ik een waardeloze conditie heb. Na deze korte spurt ging het verder richting fort 8 in Hoboken en dan ging het naar het veer tussen Hoboken en Kruibeke. Vera vond het een hele beleving zo eens met de boot oversteken. Hier op linkeroever ging het nu naar het fort van Kruibeke.



Hier hebben we onze bevoorradingsbon ingewisseld en ff rustig een banaantje opgegeten. Na de nodige vitamientjes en wat uitblazen gingen we het tweede deel van onze tocht aanvatten, het ging nu eerst tot bijna bij het fort van Zwijndrecht om dan via de Burchtse Weel terug richting Schelde te rijden. Ik merkte dat het bij Vera wat moeilijker ging dus stelde ik voor om 5 km van de tocht af te snijden door langst de Kennedy-fietserstunnel onder de Schelde door te gaan ipv langs Sint-Anna-tunnel. Na het uitrusten in de liften van de tunnel leek het toch terug beter te gaan met Vera en reden we verder de route die nu langst de ring liep en ff door het Nachtegalen park. In Berchem draaiden we dan af richting fort 4 van Mortsel. In Mortsel wilden we iets gaan drinken, dus wij afgestapt in een cafétje dat ons gezellig leek, doch toen we binnen zaten vonden we allebei dat de muziek er nogal luid stond en het was dan nog van die hompapa muziek. Na vijf minuten waren ze nog niet komen horen wat we wilden drinken dus zijn we maar terug doorgegaan. We reden nu meteen door richting ons eindpunt, fort 5 van Edegem, het was blijkbaar al aardig laat geworden want daar was bijna alles al opgeruimd. Reden we maar meteen terug richting huiswaarts maar stopten toch eerst nog in het centrum van Edegem om een lekkere pitta te gaan eten.
In de late uurtjes ben ik dan ook mijn 11 km terug naar huis gereden zodat deze fietsdag er voor mij één was van ± 60 km en voor Vera zal het vandaag een kleine 38 geweest zijn. We vonden het beide een leuke tocht en waarschijnlijk volgend jaar staan we er terug aan de start.



De knooppunten kaart komt grotendeels overeen met de Fortengordel.

06-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Dagtochtjes
» Reageer (0)
01-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waasland
Iets vieren door het niet te doen, dat is voor mij de feestdag van vandaag, ben al blij dat ik maar in een klein bedrijfje werk en binnenkort niet moet deelnemen aan die verkiezingen van die sjoemelaars voor wie niets goed is, tenzij ze een bedrijf kunnen sluiten.

Maar genoeg gevakbond, tijd om te fietsen dus.
Vertrokken richting Schelde dijk en dan naar Hemiksem, Hoboken en dan onder de Schelde via de fietsers tunnel. Wat een volk, nadat de derde lift naar beneden vertrok waar ik nog steeds niet met mee kon, dacht ik ook dat ik beter met de trap naar beneden was gegaan, maarja ... ik had nu al zo lang staan wachten, nog twee en ik kon ook mee. Aan de andere kant van de tunnel dacht ik zelfs niet om met de fiets naar boven te gaan langst de trap, dus maar weer een paar liften gewacht. Langst het fort van Zwijndrecht reden we nu richting Beveren en dan ging het naar Sint Niklaas, een stuk knooppunten dat ik nog nooit had gedaan en waarschijnlijk ook nooit meer zal doen. Tussen de knooppunten 96 en 48 was de weg zo slecht, schande gewoon dat ze hier fietsers durven laten rijden. Na Sint Niklaas ging het dan nog een beetje verder in zuid-westelijke richting tot een beetje voor Lokeren. Nu ging het zacht glooiend naar Waasmunster en daar zouden we naast de Durme terug op jaagpaden rijden.



Regelmatig eens stoppen om één van de spreuken te lezen die er staan opgesteld.
We passeerden nu ook de Mira brug en wat verder zaten we terug aan de boorden van de Schelde. Nog wat verder namen we dan ook de eerste foto dit jaar van de brug van Temse.



Die brug bracht ons naar de andere Schelde oever waar de tocht verder ging richting Wintam om dan langst het kanaal verder richting Willebroek te rijden. In Boom hielden we ook onze eerste friet halt van het jaar en met een volle maag reden we terug naar Schelle om onze 100 km van vandaag af te sluiten.

01-05-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Dagtochtjes
» Reageer (0)


Inhoud blog
  • en nu dan
  • daar is de lente
  • Fietsen of niet
  • Goede voornemens
  • Zaventem en Leuven
    Categorieën
  • Allerlei (7)
  • Dagtochtjes (62)
  • Meerdaagse trips (26)
  • met de kids (16)
  • Tips en Trics (2)
  • agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Archief per maand
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
    Fietsze
  • fietsmaatje

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Aanbevolen links:
  • Fietsnet, de Fietsrouteplanner voor de knooppunten
  • Jeugdherbergen in Vlaanderen
  • pdf veerdiensten waterwegen en zeekanaal nv
  • 7 veerdiensten van VLOOT
  • Een Velotariër vreet kilometers op de fiets
  • een ander leuk fietsers blogje
  • fietsreis naar Santiago De Compostela
  • De Vakantiefietser informeert over fietsreizen moedigt fietsreizen aan.
  • Rijwielen De Zwaluw te Reet
  • Fietsen De Nutte
    Een interessant adres?
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Queen
    Jazz (1978)
    Bicycle Race


    Bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my bike
    I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like

    You say black I say white
    You say bark I say bite
    You say shark I say hey man
    Jaws was never my scene
    And I don't like Star Wars
    You say Rolls I say Royce
    You say God give me a choice
    You say Lord I say Christ
    I don't believe in Peter Pan
    Frankenstein or Superman
    All I wanna do is

    Bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my bike
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my
    Bicycle races are coming your way
    So forget all your duties oh yeah!
    Fat bottomed girls they'll be riding today
    So look out for those beauties oh yeah
    On your marks get set go
    Bicycle race bicycle race bicycle race
    Bicycle bicycle bicyI want to ride my bicycle
    Bicycle bicycle bicycle
    Bicycle race

    You say coke I say caine
    You say John I say Wayne
    Hot dog I say cool it man
    I don't wanna be the President of America
    You say smile I say cheese
    Cartier I say please
    Income tax I say Jesus
    I don't wanna be a candidate
    For Vietnam or Watergate
    Cos all I want to do is

    Bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my bike
    I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like






    Fietsweer
    Schelle
    Meer fietsweer in Schelle


    My Great Web page
    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs