Recreatieve fietstochten in Vlaanderen en Zuid-Nederland
Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind,
Zichzelf een weg baant.

01-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht 2012
Ons fiets-jaar begon in februari met de fiets-en wandel beurs in de Neckerhallen te Mechelen. Daar deden we veel ideeën op voor weer prachtige uitstapjes.

Het was het voorbije jaar opnieuw genieten op de fiets, blader gerust nog eens door de vorige maanden, er waren leuke dagtochten tot zelfs één van bijna 200 km en een drietal meerdaagse tochten.

De cijfers 2012 uit m'n blog:

maart: 28 + 53 + 66 + 64 + 80 + 30 + 31 = 352 km
april: 32 + 51 + 88 = 171 km
mei: 100 + 60 + 116 + 130 + 40 + 105 + 115 + 135 + 109 = 910 km 
juni: 104 + 74 + 72 + 40 + 143 = 433 km
juli: 41 + 43 = 84
augustus: 55 + 159 + 95 + 50 + 97 = 456 km
september: 101 + 109 + 104 + 102 + 103 + 191 = 710 km
oktober: 106 km

Totaal 2012: 3.222 km

Over elke maand en elke tocht valt wel iets te zeggen, minder leuk vond ik het toen ik voor een gesloten veer Lillo-Doel stond. Uitblinkers waren natuurlijk de maand mei, waarin ik bijna 1000 km aflegde en natuurlijk ook mijn lange tocht naar t Zilvermeer vond ik zo'n uitblinker, normaal zou dat mijn langste tocht ooit worden, maar ik heb me voorgenomen om in het nieuwe jaar een tocht te proberen die de kaap van 200 km rond.

We deden in 2012 enkele thema tochten zoals Witte Kinderbos, Boon tocht, en ...



... de brouwersroute die ons langst Grimbergen bracht in mei.


Begin september reden we over de Zeelandbrug met haar 5 km lengte wat ook een belevenis was en deed mij de moeilijke tegenwind tocht van de dag ervoor helemaal vergeten.



Nog in september maakte we ook een leuk rondritje tussen Brugge en Breskens en terug, een tocht die ik zeker nog zal herhalen.

En nu maar wachten op het mooie weekends van 2013.

01-01-2013 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Allerlei
» Reageer (0)
31-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als ik ff tijd heb
dus als ik op pensioen ben
en ik nog fysiek tiptop ben
dan plan ik enkele mooie lange fietstochtjes:

  • Fietserpad (Pieterpad)
van over naar routeplanner ± km
Schelle
Bokrijk Fietsnet 115
Bokrijk Mesch Maaseik Fietsnet / Fietserpad 110
Maaseik
Vierlingsbeek Fietserpad 100
Vierlingsbeek
Aalten Fietserpad 95
Aalten
Denekamp Fietserpad 95
Denekamp
Rolde Fietserpad 105
Rolde
Eenrum Fietserpad 55
Eenrum
Kampen RouteYou 120
Kampen
Rhenen RouteYou 95
Rhenen
Tilburg Fietsnet 85
Tilburg
Schelle Fietsnet 100




1075
  • BeNeLux
    van over naar routeplanner ± km
    Schelle
    Dordrecht Fietsnet 105
    Dordrecht
    Zandvoort Fietsnet 95
    Zandvoort
    Den Oever fietseropuit.nl 100
    Den Oever Afsluitdijk Dokkum fietseropuit.nl 100
    Dokkum Delfzijl Winschoten fietseropuit.nl 105
    Winschoten
    Uelsen (DE) fietseropuit.nl 110
    Uelsen (DE)
    Hengelo fietseropuit.nl 105
    Hengelo
    Venlo fietseropuit.nl 110
    Venlo
    Voeren Fietsnet 115
    Voeren Rustdag


    Voeren
    Sainkt-Vith Fietsnet 95
    Sainkt-Vith
    Diekirch RouteYou 65
    Diekirch Echternach, Grevenmacher Luxemburg RouteYou 80
    Luxemburg
    Florenville RouteYou 75
    Florenville
    Revin (FR) RouteYou 85
    Revin (FR)
    Binche RouteYou 95
    Binche
    Kortrijk RouteYou 105
    Kortrijk Ieper Oostduinkerke Fietsnet 85
    Oostduinkerke
    Breskens Fietsnet 85
    Breskens
    Schelle Fietsnet 95




    1810

  • Pont de Normandie
    • Naar de Pont de Normandie en terugkomen langst de kust
    • ± 1000 km
    • 10 dagen
  • EuroVelo15 - Rijnfietsroute http://www.rijnfietsroute.eu/
    • ± 2220 km
    • 25 dagen
    • Andermatt (Sw) - Rijn - Rotterdam
  • 6 Hoofdsteden (Amsterdam - Berlijn - Praag - Wenen - Bern - Parijs)
    • ± 3050 km
    • 36 dagen
  • Italië
    • ± 3100 km
    • 35 dagen
  • Groot-Brittannië & Ierland
    • ± 3500 km
    • 40 dagen
    • 4 boottochten
  • West Europa
    • ± 5750 km
    • ± 62 dagen
    • 4 boottochten
  • De grenzen van Europa
    • ± 18600 km
    • ± 205 dagen
    • 6 boottochten
    • over: Cork (ie), Boden (se), Seki (az), Gibraltar (gi)
  • En misschien nog verder Wink

31-12-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Allerlei
» Reageer (0)
08-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7-9/09 3/5 Brugge
Ik heb zoveel foto's geschoten in Brugge in de late namiddag op deze zaterdag, dat ik er een aparte post in mijn blogje van maak.



Wie Brugge bezoekt kan er niet naast kijken, Het Belfort of Halletoren op de Grote Markt. Staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Oorspronkelijk stonden hier eerst een aantal hallen en in 1240 werd een eerste Belfort opgetrokken in steen en hout. Het Belfort in zijn huidige vorm dateert van 1822.



Ook het Provinciaal Hof vinden we terug op de grote markt.



En natuurlijk het Guldensporenstandbeeld met Jan Breydel en Pieter de Coninck




Het Gruuthuse werd begin 15e eeuw omgebouwd van oude opslagplaats voor gruut tot een luxe herenwoning, later werd er een zuidelijke vleugel met bidkapel aan toe gevoegd.




Dit prachtig bouwwerk vind je terug in de schaduw van de Onze-Lieve-Vrouwenkerk.




De mooie toegangsdeur op het binnenplein nodigt je graag uit tot een bezoek en als je wat wil uitrusten, kan je dat ook de stenen tronen.



Maar Brugge is natuurlijk ook heel bekend voor al het water en daardoor wordt het ook wel eens het Venetië van het Noorden genoemd.



De monumentale Onze-Lieve-Vrouwenkerk is één van de oudste bidplaatsen in Brugge. Sinds de jaren '80 fungeert ze als toeristische onthaalkerk. Vanaf ± 1230 werd de bouw van de huidige kerk aangevat en pas in 1465 werd het laatste deel, het Paradijsportaal opgetrokken. De eerste kerk of kapel op deze plaats dateerde van ± 875.



Als je door Brugge fietst of wandelt, let er dan zeker op dat je elk steegje of straatje inloopt, overal is er wel iets te ontdekken.



Legende Zwanen Brugge
De naam Pieter Lanchals wordt voor altijd verbonden met de Brugse zwanen. Hij was schout, baljuw en raadsheer van Maximiliaan van Oostenrijk.
Vooral na de dood van Maria van Bourgondië (1482) beleefde Brugge woelige tijden. Maximiliaan wilde de macht van de gemeenten breken en hen een maximum aan belastingen opleggen. Brugge was zijn eerste doelwit.
Daarom sloten de Bruggelingen Maximiliaan een tijdlang op in het huis Craenenburg op de Markt. Vanuit een getralied raam was hij dagenlang getuige van de folteringen die men een aantal hem trouw gebleven edellieden en burgers oplegde alvorens ze onthoofd werden. Ook Pieter Lanchals verloor er letterlijk het hoofd: dit werd op een piek op de Gentpoort geplaatst.
Aan deze écht gebeurde feiten voegt de legende toe dat Maximiliaan, éénmaal weer vrijgelaten en opnieuw aan de macht, de Bruggelingen verplichtte ten eeuwigen dage ‘langhalzen’ of zwanen op de Reien te onderhouden.



Het is en blijft steeds genieten in Brugge.



Het Minnewater met het kasteel de la faille. Dit neogotische kasteeltje werd in 1893 gebouwd naar het ontwerp van architect Charles De Wulf.



Brugge is niet alleen gebouwen met een rijke geschiedenis of boottochtjes, ook het Astrid park is meer dan een bezoekje waard met zijn sculpturen, fontein en kiosk.


Vlakbij één van de vijf opstapplaatsen voor een boottochtje op de reien van ± 30 minuten.



Na een brand in het Belfort in 1280 werd het oude ghyselhuus op de Burg de nieuwe vergaderplaats voor de schepenen. Het ghyselhuus werd in 1376 gesloopt om plaats te maken voor een echt 'scepenhuus'. Het stadhuis was in 1421 volledig voltooid en getuigd van de economische en politieke bloei van de stad tijdens de 14e eeuw. Het stadhuis is één van de oudste stadhuizen in de Nederlanden.



Naast het stadhuis staat, en dit vind ik echt wel één van de prachtigste gebouwen in Vlaanderen, de oude civiele griffie, gebouwd in 1534-1537.



Als je ervoor staat op de Burg dan zou je het bijna niet geloven, maar dit trappenhuis (1528-1532) is de toegang tot de heilige bloed basiliek. De heilige bloed basiliek is een dubbel kapel bestaande uit de heilige bloedkapel en de Basiliuskapel (1139-1149). Rechts van het trappenhuis staat de aangebouwde Criminele Griffie.

08-09-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Allerlei
» Reageer (0)
19-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets & Wandelbeurs
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiets en Wandelbeurs Vlaanderen

De "Fiets en Wandelbeurs" in Mechelen was een voltreffer van formaat.
Ik wou er eerst naar toe rijden met de fiets maar omdat ze dan toch niet al te goed weer hadden voorspeld, lieten we die fiets maar opzij en zouden we toch maar met de auto gaan.
Rond 12.30 toegekomen, kon ik de aparte ingang voorverkoop nemen en moest ik niet aanschuiven, doch bij de controle van mijn ticket bleek er iets niet in orde te zijn, dus werd er iemand anders bijgeroepen, ook deze personen konden mij niet doorlaten, de volgende persoon werd er bij geroepen, die begon mijn gegevens in te typen in zijn laptop en opzoekingen te doen en bleek dat ik van de twee tickets die ik gekregen had, het verkeerde had meegenomen, moest ik nog ff mijn id laten zien en mocht ik toch binnen en kon mijn ontdekkingstocht op deze beurs beginnen. Heel die controle van mijn inkomticket werd wel snel en correct afgewerkt.

Eerst wat rondgewandeld en verbaasd gekeken naar het aantal stands, het aantal bezoekers, was allemaal veel meer dan wat ik verwacht had, begaf ik me tegen 13.00 naar "Vakentiefietserzaal 2" Flip van Doorn: Fietsen rond de wereld - in Nederland. Zeer boeiende uiteenzetting met allemaal leuke plaatsjes bij onze noorderburen en ik kijk al vol verwachting uit naar het boek dat gaat verschijnen over het zuidelijk deel van Nederland, zodat we een aantal van die plaatsjes kunnen gaan ontdekken.
Na deze uiteenzetting nog ff rondgeslenterd om tegen 14.00 naar de "Expozaal" te gaan voor: Karel Meuleman, Pasar: Fiets- (Zeeland), vaar- (Friesland) en wandelvakanties (Cyprus, Palma), dit vond ik echter maar gewoon wat reclame voor hun reizen en deze reportage kon me dan ook niet echt boeien zodat ik voor het einde de zaal nog verlaten had.
Nu hadden we echt heel wat tijd over om rustig zoveel mogelijk standjes te bezoeken, nodige kaarten aan te schaffen en nieuwe ideeën op te doen.
Tegen 15.00 wou ik bij één van de standen van vakantiefietser.be zijn, daar zou ik een korte uiteenzetting volgen over het reinigen van ketting en afstellen van achter-versnelling, en wat ik op dit half uurtje heb meegekregen was enorm, ik was het lang aan het overwegen maar ga dit jaar toch zeker zien dat ik zo'n cursusje van een hele dag kan gaan mee volgen.

Na deze smeerbeurt nog wat gekuierd tussen de verschillende standjes om tegen 16.00 terug bij de "Expozaal" aan te komen voor: Garmin Academy: De meerwaarde van GPS om te fietsen en te wandelen. Aangezien ik zelf een e-Trex heb, maar soms nogal eens in de problemen zit met de werking, wou ik toch eens gaan horen of ik mss mijn toestelletje niet beter zou kunnen laten werken en ja hoor, ook hier weer enkele tips ivm werking gekregen, maar ook hier mss eens de moeite om een bijkomende opleiding te volgen.
Het was nu voorbij 16.30, al veel minder volk dat er rondliep en de eerste standhouders waren al aan het inpakken, dus pakten we ook ons boeltje bij elkaar en verlieten wij ook deze zeer nuttige beurs om met veel ideeën een mooi nieuw fietsseizoen te starten.

Volgend jaar ga ik ongetwijfeld terug, de nieuwe editie ligt al vast op 16 en 17 februari 2013, noteer deze datum alvast, deze beurs is echt een aanrader voor de actieve recreactieve fietser.

19-02-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Allerlei
» Reageer (0)
01-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht 2011
2011 was voor mij een heel prachtig fietsjaar, een mooi voorjaar, zomer was niet zo goed voor strandtoerisme maar toch wel uitstekend voor fietsen en dan het najaar ... denk niet dat we zo'n najaar nog zullen meemaken.

de cijfers: (enkel de km's vermeldt in dit blog)
  • feb - totaal 49 km : 1 tochtje
  • maa - totaal 277 km : 66 + 74 + 60 + 77
  • apr - totaal 495 km : 94 + 51 + 102 + 36 + 90 + 122
  • mei - totaal 469 km : 52 + 48 + 115 + 55 + 28 + 71 + 130
  • jun - totaal 313 km : 115 + 53 + 145
  • jul - totaal 564 km : 132 + 112 + 120 + 64 + 136
  • aug - totaal 170 km : 1 tocht
  • sep - totaal 686 km : 118 + 111 + 111 + 110 + 112 + 124
  • okt - totaal 125 km : 32 + 93
  • nov - totaal 117 km : 72 + 45

Van alle tochten heb ik kunnen genieten, meestal in de blakende zon, soms bewolkt en soms ploeterend door de regen, allemaal hadden ze hun charmes. Als de gemeentebesturen nu ook wat meer werk zouden maken van degelijke fietspaden of rustige fietsroutes dan zou het fietsen nog veel leuker worden. Bij deze dan ook de drie slechtste fietservaring van 2011.

  •  Antwerpen: De fietspaden langst de kade ... het stuk aan de petrol ligt er zo hobbelig bij, echt de naam fietspad onwaardig, je zou denken dat je hier op de sinksefoor zit en dan wat verder aan de oude stad, loopt er zoveel volk op het fietspad, dat fietsen bijna onmogelijk wordt, net zoals in het Rivierenhof waar nochtans de fietsknooppunten door lopen, maar fietsen er bijna wordt bezien als iets crimineels en dan zwijg ik nog van die onvriendelijke politie agent.
  • Schrik: het meest schrik tijdens het fietsen had ik ook in Antwerpen. Autoluwe zondag, dus dacht een ritje met de kids naar 't stad en naar de Zoo. De auto's die wel op die autoluwe straten mochten reden echter zo gevaarlijk dat ik een stuk met de kinderen te voet ben gegaan, kan je dat nagaan ... op een autoluwe dag is er dankzij de auto's geen plaats om veilig te fietsen op het autoluwe gedeelte.
  • Hemiksem: in het voorjaar was één van de kinderen gevallen in één van de ontelbare putten in de weg achter de abdij. Nooit werd er iets aan die putten gedaan ... tot ... men van deze weg een omleidingsweg voor auto's tussen Hemiksem en Schelle maakte, ja een auto die in put rijd dat kan niet, maar een fietser ... spijtig dat er in Hemiksem nog een aantal van die slechte fietswegen zijn, misschien moeten ze die allemaal eens gebruiken als omleiding voor auto's dan krijgen we er misschien overal terug aangename fietswegen.

Maar genoeg gezeverd, er waren veel leuke plaatsjes die ik ontdekt, veel mooie tochten gemaakt, kortom heel veel uurtjes fietsplezier gehad:

  •  De Kalmhoutse Heide: Een tweetal weken voor de grote heidebrand reed ik door dit prachtig stukje natuur, blij dat ik nog een aantal foto's gemaakt van een nog mooi stukje ongebrande heide.


  • De kuststreek: Mijn rondritje aan zee en de polderdorpen toen ik verbleef in Dudzele in een jeugdherberg in september was ongetwijfeld de mooiste tocht van 2011.

    Leffinge

  • Brugge - Kortrijk: Ook zo'n immens prachtige tocht was die van Brugge over Diksmuide naar Kortrijk, vooral het glooiend karakter van deze tocht maakte die heel aangenaam en ook deze vond plaats in september.

    Couchezmolen

En nu maar hopen dat het komende jaar 2012 net zo aangenaam wordt om te fietsen als 2011, de kriebels zijn er al vast, enkel nog wachten op mooi fietsweer tijdens de weekends.

01-01-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Allerlei
Tags:2011
» Reageer (0)
26-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegkampioenschap Hooglede-Gits 'De Kampioen'
Natuurlijk mogen ook de nodige foto's van Philippe zeker niet ontbreken:

Zijn aankomst aan de Lotto VIP tent.





Ook in de tent wordt met champagne gespoten.



Hij vergeet ook niet de mecaniciens te bedanken.



En tenslotte natuurlijk hier ook een interview.


26-06-2011 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Allerlei
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegkampioenschap Hooglede-Gits
Het moet niet altijd over onze eigen fietstochtjes gaan ...

Met de nationale loterij kan je als je veel geluk hebt, een pak geld winnen, maar ... je kan vaak ook andere dingen winnen. Zo waren wij bij de gelukkigen met één van hun andere wedstrijden en had ik een duo-ticket gewonnen voor het Lotto-Dorp in Gits.

Samen met mijn oudste zoon dus als VIP's naar het wegkampioenschap.
Eerst lekker eten.



Al de Lotto truitjes hingen omhoog, Maarten vond dit het mooiste.



En dan ...



Komt de volgwagen eraan.



Snel instappen.



Problemen bij het uitstappen, met zoveel radio kabeltjes in de auto, kan je er wel eens blijven achter hangen.



Was een super leuke dag. Bedankt Lotto.

26-06-2011 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Allerlei
» Reageer (0)


Inhoud blog
  • en nu dan
  • daar is de lente
  • Fietsen of niet
  • Goede voornemens
  • Zaventem en Leuven
    Categorieën
  • Allerlei (7)
  • Dagtochtjes (62)
  • Meerdaagse trips (26)
  • met de kids (16)
  • Tips en Trics (2)
  • agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Archief per maand
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
    Fietsze
  • fietsmaatje

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Aanbevolen links:
  • Fietsnet, de Fietsrouteplanner voor de knooppunten
  • Jeugdherbergen in Vlaanderen
  • pdf veerdiensten waterwegen en zeekanaal nv
  • 7 veerdiensten van VLOOT
  • Een Velotariër vreet kilometers op de fiets
  • een ander leuk fietsers blogje
  • fietsreis naar Santiago De Compostela
  • De Vakantiefietser informeert over fietsreizen moedigt fietsreizen aan.
  • Rijwielen De Zwaluw te Reet
  • Fietsen De Nutte
    Een interessant adres?
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Queen
    Jazz (1978)
    Bicycle Race


    Bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my bike
    I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like

    You say black I say white
    You say bark I say bite
    You say shark I say hey man
    Jaws was never my scene
    And I don't like Star Wars
    You say Rolls I say Royce
    You say God give me a choice
    You say Lord I say Christ
    I don't believe in Peter Pan
    Frankenstein or Superman
    All I wanna do is

    Bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my bike
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my
    Bicycle races are coming your way
    So forget all your duties oh yeah!
    Fat bottomed girls they'll be riding today
    So look out for those beauties oh yeah
    On your marks get set go
    Bicycle race bicycle race bicycle race
    Bicycle bicycle bicyI want to ride my bicycle
    Bicycle bicycle bicycle
    Bicycle race

    You say coke I say caine
    You say John I say Wayne
    Hot dog I say cool it man
    I don't wanna be the President of America
    You say smile I say cheese
    Cartier I say please
    Income tax I say Jesus
    I don't wanna be a candidate
    For Vietnam or Watergate
    Cos all I want to do is

    Bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle bicycle bicycle
    I want to ride my bicycle
    I want to ride my bike
    I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like






    Fietsweer
    Schelle
    Meer fietsweer in Schelle


    My Great Web page
    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs