Recreatieve fietstochten in Vlaanderen en Zuid-Nederland
Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind,
Zichzelf een weg baant.

28-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee kleintjes
Met het aanhoudend lenteweer en ook wat minder tijd in het weekend, dacht ik om 's avonds maar eens enkele kleine tochtjes te maken.

Dinsdag ongeveer 30 km, we wilden rond 8 uur terug thuis zijn, wat ons ook bijna tot op de minuut lukte.

Woensdag een km verder, iets vroeger vertrokken en ook iets vroeger thuisgekomen.

Wel tijdens deze twee dagen op het laatste stukje Scheldedijk veel verliefde koppeltjes op een bankje of op kaaimuur zien zitten die aan het genieten waren van de ondergaande zon.

28-03-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

25-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vogelmarkt
Zondagvoormiddag is het nog steeds vogelmarkt. De vogels zijn al veel minder aanwezig dan toen ik vroeger met mijn vader eens naar de vogelmarkt ging, maar toch ... blijft die nostalgie.
't Was al wel bijna middag dat ik vertrok om een leuk tochtje te maken, maar toch nog tijdig genoeg om eerst langst de vogelmarkt te rijden. Enkele weken geleden was mijn portemonnee gepikt in de kwik en ik vond voorlopig nergens meer zo'n handig dingetje als dat ik had, dus dacht ik dat op de vogelmarkt wel te vinden. En ja hoor, metéén maar twee gekocht. Na de vogelmarkt reden we door richting voetgangerstunnel en onderweg passeer je dan zo'n mooie muurschildering.

Ook de voetgangers tunnel op zich is wel een bezoekje waard met zijn prachtige houten roltrap, voor de gemakkelijkheid met de fiets neem ik toch wel steeds de lift.

Op linkeroever reden we richting Galgenweel en hier was het lenteweer ook merkbaar, getuige de vele bootjes.

Via het fort van Burcht, Kruibeke en Bazel reden we verder richting Steendorp en iedereen die daar langst de dijken heeft gefietst zal onderstaande foto's wel herkennen.

Nu reden we verder naar Temse, waar we de brug overstaken en ook hier was duidelijk te zien dat de lente in de lucht hing, de pleziervaartuigen vaarden al terug op de Schelde.

Nu ging het verder langst de dijk eerst richting Wintam en van daaruit naar Willebroek, Rupel overgestoken en verder huiswaarts.

Een mooie 80 km afgebold.

25-03-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

Tags:Schelde, Rupel, voetgangerstunnel, vogelmarkt
24-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lier
Dit weekend van het zomer uur beloofde ook zomers te worden.

Dus de fiets op, eerst naar vriendin, is ongeveer 10,5 km.

We besloten een rondje te maken met als keerpunt Lier. Vera had nog nooit langst de knooppunten gereden en was er al heel snel van verbaasd mooie en rustige fietswegen te ontdekken zo dicht bij huis.
We vertrokken in Edegem en reden eerst richting Mortsel, Vera opperde onmiddellijk, Mortsel in een omweg naar Lier, dacht nog teveel als een automobilist. Het was niet het drukke centrum van Mortsel dat we zouden aandoen en de bedoeling van een fietstochtje is natuurlijk ook meestal niet om zo snel mogelijk en via de kortste weg van punt A naar B te rijden, neen, we moeten er proberen een leuk tochtje van te maken, langst wegen die fietsvriendelijk of autoluw zijn, en wie helpt ons daar beter dan fietsnet.
Vanuit Mortsel reden wij verder over Hove naar Boechout waar we de Stenen Molen op de konijnenberg passeerden.

Nu reden we verder langst rustige wegen naar het jaagpad aan de Nete om zo langst de zuidkant Lier binnen te rijden. Onderweg viel het wel op dat er ondanks het prachtige weer, toch weinig fietsers en spelende kinderen waren, tot we dichter en dichter bij Lier kwamen en op het jaagpad langst de Grote Nete werd het echt druk.
Dan maar Lier binnengereden om een terrasje te zoeken, naja ... een terrasje zoeken was niet zo moeilijk, één waar er nog plaats was dat was wel wat moeilijker. Maar na wat rondkijken vonden we toch nog een plaatsje in de schaduw van Zimmertoren die in de stijgers staat. Lekker lang genoten van het mooie weer, maar ... we moesten uiteindelijk wel terug de fiets op om de terugweg aan te vatten. We reden eerst nog een beetje in noordelijke richting om dan via rustige wegen terug richting Boechout te rijden en van daaruit ging het dan op een stukje zelfde weg als heenrit richting Edegem.

Voor mij wachtte er nog een terugritje van ± 10.5 km, zodat ik in totaal zo'n 64 km heb afgelegd en samen met Vera zullen we ongeveer 43 km gereden hebben, wat ik wel een prachtige prestatie vond voor haar als we weten dat het voor haar al enkele jaren geleden was dat zij nog een grote fietstocht heeft gemaakt.

24-03-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

11-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente
Als we naar buiten kijken, zien we dat de lente echt begonnen is.
Eerst in de voormiddag met vriendin auto gaan proberen te verkopen op de automarkt bij Autostad.

Pas tegen 14.00 vertrok ik richting veer Schelle-Wintam. Kwartiertje wachten en we konden verder rijden over de sluizen en vervolgens nog een beetje langst de boorden van het kanaal. Dan doorkruisten we Klein-Brabant.

We reden langst Eikevliet, Puurs, Oppuurs, Sint-Amands en dan een stukje terug naar Mariekerke waar we het veer namen. Hier ging het dan verder stroomopwaarts langst de Schelde tot in Kastel en vandaar ging het terug naar boven naar het Grootbroek in Moers, ondanks alles blijft hier toch altijd een stukje prachtige herinneringen achter. Langst de Gijvenstraat reden we terug naar de Schelde dijk om vervolgens naar de Durme te rijden en deze over te steken via de Mira brug. We reden verder via Temse, Steendorp, Rupelmonde en Bazel naar het veer van Callebeek om tegen 17.40 terug thuis te komen en ons fietstochtje tijdens deze prachtige lente dag van ± 66 km zat er op.

11-03-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

Tags:klein Brabant, fietsnet, Grootbroek, Moerzeke, Mira
10-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openingsweekend
Ze voorspelde een voorzichtige aanzet tot lente-weer, dus ideaal weekend om mijn openingsweekend in te rijden. Zonder de kids, dus in alle rust fietsend genieten.

Een kwartier voor we wilden vertrekken, was het een beetje aan het motregenen en we hoopten dat het snel zou droog worden en de regen hoog boven in de wolken zou blijven, en zo gebeurde het ook.

We reden eerst richting Klein-Willebroek en gingen daar naast de Rupel fietsen richting Dijle. Aan het Zennegat merkten we dat de Brug over de Zenne eindelijk af was.

We volgde verder de Zenne tot de wijk Stuyvenberg en vandaar reden we door Vrijbroekpark Richting Mechelen.

Langst de Leuvense vaart ging het dan terug richting Zennegat, genietend van boten met soms leuke namen.

Aan de sluis keerde we dan weer terug, ditmaal langst de oevers van de Dijle terug richting Mechelen.

Aan de E19 staken we dan de Dijle over en reden we terug richting Rupel. Ook het mooie stuk dijk tussen Dijle langst linkerkant en de Grote Vijver langst de rechterkant is steeds gezellig om op te fietsen. Daar waar de Dijle overgaat in Rupel namen we de fietsbrug richting Rumst en vandaar ging het verder langst de Rupel over Boom tot we terug thuis waren.

Ons eerste ritje dit jaar van ± 53 km zat erop en duurde ongeveer 2 uur 35 minuten.

10-03-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

Tags:Rupel, Dijle, Nete, Mechelen
03-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En we zijn terug vertrokken.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorig weekend hadden we uren gespendeerd aan het kuisen en smeren van de fietsen. Het nazicht van Robbe zijn fiets bracht zoveel mankementen aan het licht dat we besloten dat zijn fiets rijp was voor het containerpark. Dus aan Maarten, omdat hij de grootste is, gevraagd of hij de mounten-bike die op zolder stond wilde hebben, maar dan moest hij een tweede fiets kuisen en dat zag hij niet zitten, Lena daarentegen was maar al te gretig, maar eigenlijk is zij nog net niet groot genoeg voor die fiets. Toch maar eens geprobeerd, een zadel erop gezet en op het laagste en het ging net. Dus kreeg Robbe de vorige fiets van Lena.
Na al dat smeer en kuiswerk wilden ze natuurlijk dit weekend hun fietsjes uit proberen en aangezien het weer meezat vertrokken we voor ons eerste tochtje van 2012.
We hadden enkele oude nog bruikbare spullen in mijn fietstas gestoken en besloten naar de Wrak in Willebroek te rijden. We reden eerst via de Steenwinkelstraat om ergens tussen knooppunt 17 en 18 op het fietsenknooppunt netwerk te komen en dan ging het verder richting Boom. Het was stroef rijden omdat er toch een aardige tegenwind stond, maar ik kon de kids toch overtuigen en het nut uitleggen van om de beurt eerst te rijden. Toen we bijna in Willebroek waren, stompte Lena per ongeluk tegen haar fietspomp zodat op straat viel, ik riep tegen de jongens dat ze opzij moesten blijven wachten en wat verder stonden ze dan ook stil. Maar Maarten zei tegen Robbe dat hij op een schuine helling in de graskant moest wachten, wat hij dan ook deed en toen ik met Lena terug bij hen was en zei dat ze terug mee moesten volgen, vond Robbe het niet leuker dan in die graskant te rijden met gevolg dat hij viel en zijn ketting, ik weet niet hoe hij het deed, maar die was overal van de tandwielen en zat vast. Een kwartier later konden we eindelijk verder rijden, maar ik natuurlijk met zwarte pollen, want je zal het altijd zien, net vandaag hadden we geen water en of papieren zakdoekjes bij.
In de Wrak kon ik dus niet kijken tussen de kleren ofzo, nadat we dan een speelgoedje kochten voor de kids ging onze tocht dan maar verder richting de boorden van het kanaal om tenslotte via de Sluizen van Wintam naar de veerpont van Schelle te rijden en onze eerste tocht van ± 28 km af te sluiten.

03-03-2012 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

• met de kids (16)
  • Tips en Trics (2)
  • agenda

Belangrijke data in mijn agenda

• 04-2015
  • 01-2011
    Fietsze
  • fietsmaatje

Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Aanbevolen links:
  • Fietsnet, de Fietsrouteplanner voor de knooppunten
  • Jeugdherbergen in Vlaanderen
  • pdf veerdiensten waterwegen en zeekanaal nv
  • 7 veerdiensten van VLOOT
  • Een Velotariër vreet kilometers op de fiets
  • een ander leuk fietsers blogje
  • fietsreis naar Santiago De Compostela
  • De Vakantiefietser informeert over fietsreizen moedigt fietsreizen aan.
  • Rijwielen De Zwaluw te Reet
  • Fietsen De Nutte
    Een interessant adres?

Queen
    Jazz (1978)
    Bicycle Race

I want to ride it where I like

You say black I say white
    You say bark I say bite
    You say shark I say hey man
    Jaws was never my scene
    And I don't like Star Wars
    You say Rolls I say Royce
    You say God give me a choice
    You say Lord I say Christ
    I don't believe in Peter Pan
    Frankenstein or Superman
    All I wanna do is

I want to ride my
    Bicycle races are coming your way
    So forget all your duties oh yeah!
    Fat bottomed girls they'll be riding today
    So look out for those beauties oh yeah
    On your marks get set go
    Bicycle race bicycle race bicycle race
    Bicycle bicycle bicyI want to ride my bicycle
    Bicycle race

You say coke I say caine
    You say John I say Wayne
    Hot dog I say cool it man
    I don't wanna be the President of America
    You say smile I say cheese
    Cartier I say please
    Income tax I say Jesus
    I don't wanna be a candidate