Recreatieve fietstochten in Vlaanderen en Zuid-Nederland
Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind,
Zichzelf een weg baant.

29-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weggewaaid
Nee, ik ben niet weggewaaid, er was nochtans aardig wat wind, soms moest ik rechtop om nog vooruit te komen.
Het zou tot een uur 3 bewolkt blijven en tot 5 uur half bewolkt, dus dacht ik, niet nodig om mij in te smeren, de wind besliste er echter anders over, hij stak nog een tandje bij en blies alle wolken weg met als resultaat ... nee niet raden ... binnen enkele weken doe ik een slangenkuur ;).

OK hier gaan we ... naar Callebeek om over te zetten en dan het Waasland in, eerst over Kruibeke om dan verder te rijden o.a. vlakbij de Ster richting Stekene. En daar in Stekene staat Reinaart de Vos of als je echt juist gespeld wil hebben dan is het Van den Vos Reynaerde. Het verhaal van Reinaart de Vos ga ik hier niet uit de doeken doen, je zit aan een pc, dus maar een zoekklikje verwijderd. Ik kan wel enig geschiedkundig feit meegeven en dat is dat het geen sprookje is maar een middeleeuws epos of heldendicht in het diets geschreven zoals de twee regeltjes die je kan lezen op de bank bij dit mooi tafereeltje.

Na Stekene reden we verder richting Axel.

Gezeten op de trap met het prachtig zicht op de vijver hebben wij onze bokes opgegeten.
En dan kwam ons keerpunt eindelijk in zicht. Terneuzen. Enkele sfeerbeelden genomen van de dijk van Terneuzen - Griete.

En nu hadden we eindelijk ook eens wat meewind, eindelijk zou ik zeggen, door de tegenwind hadden we veel trager gereden dan normaal en het stond nu al vast dat we niet vroeg zouden thuis zijn, maar wat gaf het ... de zon was er ;). De tocht ging dus verder over Oude Stoof, Hengstdijk en Duivenhoek, hier in Nederland hebben ze niet alleen mooie namen, maar ook de natuur is hier prachtig om door te rijden en soms ... ja soms zie je van die bizarre taferelen.

Nog maar eens het bewijs hoe plat Nederland wel is en hoe laag Nederland wel ligt, vandaar waarschijnlijk ook dat we over en langst niets anders dan binnendijken reden ook al was de Schelde ondertussen een tiental km verwijderd.
Na Paal reden we verder naar Nieuw Namen en wat verder waren we Kieldrecht de grens terug over. Toen we in Beveren aankwamen was daar luide muziek aan het spelen op het plein aan de kerk, stonden bierstandjes ... stond alleen nergens geen volk, dan maar een frietuurtje binnengestapt, was ondertussen al voorbij 7 uur en ik had honger gekregen. Na onze innerlijke mens terug verstevigd te hebben konden we onze laatste 20 km aanvatten. Het allerlaatste stuk van de tocht zouden we doen op hetzelfde stuk als we bij de heenrit hadden gedaan.
Zo ... ± 130 km zaten erop ... blij dat ik thuis ben, gewassen en rustig op mijn stoel nog kan zitten ;)

20110529.JPG (135.5 KB)

29-05-2011 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

28-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stille waters
Aangezien ze op meteovista geen mooi fietsweer of kampeerweer hadden voorspeld voor het weekend, max 7 bij fietsweer en max 6 als kampeerweer, besloten we maar om niet met de tent te gaan fietsen.

Dus maar een gewoon tochtje gepland. Omdat er toch weer een aardig windje stond, hadden we onze route zo gepland, dat we met het heenrijden vooral tegenwind zouden hebben en in het terug rijden ... ja lekker relaxen en meedrijven met de wind.
Vertrokken richting 30 en dan richting veer, omdat we die van Callebeek al zo vaak nemen, doorgereden naar die van Hoboken. Vanuit Kruibeke dan richting Rupelmonde gereden en dan naar de brug van Temse. Na de brug rijden we meestal naar links, dus nu eens de andere richting uitgereden.
En zo passeerden we de leuke dorpjes ook goed gekend door elke dodentocht stapper: Weert, Branst en Mariekerke. In Mariekerke is het volgende week weer het befaamde palingfestival en laatste weekend juni zeker de vis- en folklore feesten niet vergeten. Altijd als ik door deze streken fiets, dan hoor ik spreken van de Stille Waters. Ik heb die reeks zelf niet gezien maar wou toch een leuk kiekje schieten van dit mooie landschap.

Aan de oude Briel was het dan het moment gekomen om de Schelde boorden achter ons te laten, ook het zware opboksen tegen de wind vaarwel te zeggen en te genieten van de terugtocht. Richting Puurs, verder naar Willebroek en Klein Willebroek, de brug over de Rupel en tenslotte over de Rupeldijken terug naar huis.
Onze 71 km zaten erop, morgen een tochtje maken zodat we toch dit weekend nog aan 200 km komen.

28-05-2011 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

21-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.koekjes
De kinderen wilden weer een ritje met de fiets maken, en met weeral het mooie weer, konden we echt niet thuisblijven.

Even rusten op een bankje en metéén nog eens poseren.

De overzet boot is het ideale moment om een vitaminen koekje te eten zodat we klaar zijn voor de volgende kilometers.

Een tochtje van ± 28 km

21-05-2011 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

Categorie:met de kids
15-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel wind
Veel wind vandaag, kans op regen ...
Toch maar de fiets genomen, we wilden niet te ver van huis fietsen, zodat als het zou beginnen doorregenen, we snel terug naar huis zouden kunnen rijden.

We zijn eerst naar Niel gereden, waar we het mooie fietspad naast het spoor richting Boom genomen hebben. Dan ging het naar Reet en Rumst waar we twee fietsbruggen genomen hebben, vervolgens passeerden we het zennegat, waar ze ook van die fietsbruggen gepland hebben, we kijken er al naar uit. Vervolgens passeerden we Heffen, Leest en in Hombeek was het tijd om de aangename meewind in te ruilen tegen een weerbarstige tegenwind. We vervolgde onze route dan maar tegen een heel trager tempo eerst langst Tisselt, vervolgens Willebroek en dan Klein Willebroek.
Normaal moet je hier tussen het knooppunt 38 en 28 het veer nemen, dat is de gele boot rechts op de foto.

Maar noem het vals spelen of ongeduldig zijn van mij, maar ik heb dit veer nog maar één keer genomen, terwijl deze knooppunten toch wel heel vaak voorkomen op mijn route's.

Meestal rij ik een paar 100 meter verder en neem ik de Rupelbrug om aan de overkant te komen.

En zoals wel vaker als het avond wordt en ik nog onderweg ben, stop ik in Boom om een frituurtje binnen te gaan.
Om tenslotte onze tocht van 55 km helemaal af te werken langst de boorden van de Rupel richting Schelle.

15-05-2011 om 23:56 geschreven door Klungelbeest

14-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Door de heide
Een tweetal weken geleden zijn we rond Grenspark-Kalmthoutse heide gereden, vandaag wou ik er eens door rijden. Grotendeels zelfde route uitgestippeld, alleen in de andere richting nu.
Allereerst wil ik toch wel eens alle automobilisten bedanken die stoppen aan oversteekplaatsen om fietsers over te laten, gelukkig zijn er zo heel veel en veel meer dan degene die hun auto op het fietspad parkeren of die je bijna van de weg rijden omdat er geen fietspad is of diegene die geen rekening houden met het groene licht voor fietsers, het waren er vandaag opvallend veel die blijkbaar geen fietsers in hun buurt willen hebben, maar gelukkig waren de vriendelijke automobilisten nog steeds in de meerderheid. En vriendelijkheid dat is iets waarvan ze bij de Antwerpse politie ook nog niet hebben gehoord. Toen ik van Sterckshof naar Rivierenhof wou rijden, stond daar een flik die mij niet door wou laten. Ik leg hem beleefd uit naar waar ik moet en op een onbeschofte manier zegt hij "hier mag je niet door", ik laat mijn kaart zien en zeg hem naar waar ik moet en zijn antwoord: "helemaal naar links en altijd rechtdoor blijven fietsen en maak nu dat je vertrekt". 'k Ben dan naar maar doorgereden, ofwel was hij boos dat hij op een zaterdag moest werken, of hij was boos dat hij niet bij het MAS mocht werken, of hij haatte fietsers, of ze zijn bij de Antwerpse politie gewoon zo onvriendelijk.
Maar nu terug naar de tocht, ditmaal vertrokken richting knooppunt 17 en dan verder door Aartselaar, de twee twee universitaire ziekenhuizen van Antwerpen gepasseerd om zo weer bij de ring aan te komen. Vandaar verder gereden richting Schoten en dan naar Brasschaat. Toen ik het militair vliegveld van Brasschaat passeerde waren er net zweefvliegtuigjes aan het landen.

Dit is wel niet zo spectaculair als de landing van de Solar Impulse, maar toch steeds leuk voor te zien en vooral horen.
Vervolgens reden we verder richting Kalmthout om daar dan de heide in te duiken en wat foto's te schieten, naja we herkennen die Kalmthoutse heide vast allemaal wel van de schooluitstapjes vroeger.

Toen we de heide uitreden, waren we in Nederland en het eerste dorpje dat we tegen kwamen was Huijbergen en dan vervolgde we onze weg langst Ossendrecht en Putte om terug in Vlaanderen te belanden. Vervolgens ging het verder langst Hoevene en Ekeren, maar de klok op het pootgebouw van Kasteel Veltwijck staat wel niet juist.

We reden dan verder richting Antwerpen en kwamen zo voorbij de feesten m.b.t. de opening van het MAS. Om dan onze tocht af te werken richting Hemiksem en tenslotte terug in Schelle te belanden na het aftrappen van deze 115 km.

14-05-2011 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

02-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3e dag
Voor de derde dag op rij de fiets op, vandaag net zoals gisteren een kort tochtje, maar toch de eerste maal dit jaar drie dagen achter elkaar de fiets op, goed voor iets meer dan 200 km op drie dagen.

Het winderig weer en de goede maar toch niet te warme temperaturen van voorbije weekend gaven mij een beetje een zee gevoel, dus waar kon ik vandaag dan beter naar toe rijden om dit gevoel nog wat meer kracht te geven, ik vertel het nog niet, lees maar verder

Eerst reden we via de Steenwinkelstraat naar knooppunt 17 en vandaar ging het dan over 32, 33, 43 en 42 naar 41 de fietserstunnel en hier wilden we de Schelde onder, maar de lift was defect en ik wilde niet met de fiets die ellendig lange trap doen, dus maar verder doorgereden naar 57 en via de voetgangerstunnel aan Sint-Jansvliet onder de Schelde door.
Op linkeroever dan verder gereden richting 46, maar ondertussen toch enkele regeltjes uit een liedje van de Strangers neuriënd:
'k zien on het Scheld' nor 'nen boot
'k hem 'r pleuts veur te zitte, 'k eet mossele mè frit
en het vraavolk loopt daar klein en groot. . eve bloot ...

Na 't strand van Sint Anneke reden we verder richting blokkersdijk en na dit zicht

lieten we de Schelde boorden achter ons en vervolgden ons pad verder over 46, 51, 50, 47, 48, 49, 71 passeerde het kasteel Wissekerke

en vervolgens uit te komen bij de overzet van Callebeek

Om tenslotte langste de andere oever over 70 en 30 terug naar huis te rijden en zat ons tochtje van 48 km erop.

02-05-2011 om 00:00 geschreven door Klungelbeest

01-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moers
Vandaag een klein tochtje gedaan, nog wat bekomen van de grote tocht van gisteren. En nog eens geprobeerd om een tocht op GPS te rijden en dit lukte vandaag vrij aardig, dus geen opsomming van knooppunten. Ik heb er wel een aantal gepasseerd maar ook veel wegen bereden die niet op knooppunt routes liggen en dit was zeker ook leuk, kwamen in straten waar we anders nooit komen.

Vertrokken rond 15.00 nadat ik eerst een casa blanca festival sticker had laten plakken, richting veer Schelle-Wintam. Nadat we de sluis van Wintam over waren reden we naar Sint-Amands maar ditmaal eens niet via de Schelde dijken en kwam het alleen omdat we meewind hadden of is het echt zoveel korter, maar we bereikten Sint-Amands wel heel snel. Hier het veer genomen naar Moerzeke en dan richting gespoelde gereden.

De gespoelde put is gevormd door overstromingen in de jaren twintig en dertig en is zoals je kan zien momenteel een geliefd plekje voor veel sportvissers. Dat deze put hier nog ligt en zo kan gebezigd als visvijver heeft echter maar aan een zijde draadje gehangen. Enkele jaren geleden stond heel het gebied hier nog dankzij het sigmaplan ingekleurd als overstromingsgebied, maar de Moerzeekse Recreatie Vereniging heeft toen hemel en aarde verzet om een dossier dat was goed gekeurd toch nog te laten wijzigen en ze hebben ervoor gezorgd dat dit gebied blijft bestaan als recreatiezone. Na de gespoelde zijn we dan verder gereden naar de Mira brug. Ook al zo'n legendarisch stukje geschiedenis.

De Mira brug ligt over de Durme en dankt haar naam aan de gelijknamige Vlaamse film met o.m. Willeke van Ammelrooy en Jan Decleir in de hoofdrollen. Tot 1970 was alle verkeer op deze brug toegelaten, nu zijn er enkel nog voetgangers en fietsers toegelaten. Na ons filmmoment reden we verder richting Temse. Voordat we Temse binnenrijden zien we de beschermde torenkraan die volgens mij toch het zicht op Temse steeds op een bouwwerf doet lijken.

Na Temse reden we tussendoor verder naar Rupelmonde en van daar naar Bazel waar we via de overzet van Callebeek terug de andere oever van de Schelde bereikte en we het laatste stukje van onze tocht van 52.16 km aflegde.
Nog enkele andere cijfers   dit is wel het grote voordeel van met de GPS te rijden:
Totaal gemiddelde km/uur: 15.2; bewogen 2 uur 43 minuten en bewogen gemiddelde 19.2 km/u; snelste gereden 30.3 km/u.

01-05-2011 om 22:15 geschreven door Klungelbeest

• met de kids (16)
  • Tips en Trics (2)
  • agenda

Belangrijke data in mijn agenda

• 04-2015
  • 01-2011
    Fietsze
  • fietsmaatje

Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Aanbevolen links:
  • Fietsnet, de Fietsrouteplanner voor de knooppunten
  • Jeugdherbergen in Vlaanderen
  • pdf veerdiensten waterwegen en zeekanaal nv
  • 7 veerdiensten van VLOOT
  • Een Velotariër vreet kilometers op de fiets
  • een ander leuk fietsers blogje
  • fietsreis naar Santiago De Compostela
  • De Vakantiefietser informeert over fietsreizen moedigt fietsreizen aan.
  • Rijwielen De Zwaluw te Reet
  • Fietsen De Nutte
    Een interessant adres?

Queen
    Jazz (1978)
    Bicycle Race

I want to ride it where I like

You say black I say white
    You say bark I say bite
    You say shark I say hey man
    Jaws was never my scene
    And I don't like Star Wars
    You say Rolls I say Royce
    You say God give me a choice
    You say Lord I say Christ
    I don't believe in Peter Pan
    Frankenstein or Superman
    All I wanna do is

I want to ride my
    Bicycle races are coming your way
    So forget all your duties oh yeah!
    Fat bottomed girls they'll be riding today
    So look out for those beauties oh yeah
    On your marks get set go
    Bicycle race bicycle race bicycle race
    Bicycle bicycle bicyI want to ride my bicycle
    Bicycle race

You say coke I say caine
    You say John I say Wayne
    Hot dog I say cool it man
    I don't wanna be the President of America
    You say smile I say cheese
    Cartier I say please
    Income tax I say Jesus
    I don't wanna be a candidate