Recreatieve fietstochten in Vlaanderen en Zuid-Nederland
Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind,
Zichzelf een weg baant.
25-03-2012
Vogelmarkt
Zondagvoormiddag is het nog steeds vogelmarkt. De vogels zijn al veel minder aanwezig dan toen ik vroeger met mijn vader eens naar de vogelmarkt ging, maar toch ... blijft die nostalgie. 't Was al wel bijna middag dat ik vertrok om een leuk tochtje te maken, maar toch nog tijdig genoeg om eerst langst de vogelmarkt te rijden. Enkele weken geleden was mijn portemonnee gepikt in de kwik en ik vond voorlopig nergens meer zo'n handig dingetje als dat ik had, dus dacht ik dat op de vogelmarkt wel te vinden. En ja hoor, metéén maar twee gekocht. Na de vogelmarkt reden we door richting voetgangerstunnel en onderweg passeer je dan zo'n mooie muurschildering.
Ook de voetgangers tunnel op zich is wel een bezoekje waard met zijn prachtige houten roltrap, voor de gemakkelijkheid met de fiets neem ik toch wel steeds de lift.
Op linkeroever reden we richting Galgenweel en hier was het lenteweer ook merkbaar, getuige de vele bootjes.
Via het fort van Burcht, Kruibeke en Bazel reden we verder richting Steendorp en iedereen die daar langst de dijken heeft gefietst zal onderstaande foto's wel herkennen.
Nu reden we verder naar Temse, waar we de brug overstaken en ook hier was duidelijk te zien dat de lente in de lucht hing, de pleziervaartuigen vaarden al terug op de Schelde.
Nu ging het verder langst de dijk eerst richting Wintam en van daaruit naar Willebroek, Rupel overgestoken en verder huiswaarts.
Dit weekend van het zomer uur beloofde ook zomers te worden.
Dus de fiets op, eerst naar vriendin, is ongeveer 10,5 km.
We besloten een rondje te maken met als keerpunt Lier. Vera had nog nooit langst de knooppunten gereden en was er al heel snel van verbaasd mooie en rustige fietswegen te ontdekken zo dicht bij huis. We vertrokken in Edegem en reden eerst richting Mortsel, Vera opperde onmiddellijk, Mortsel in een omweg naar Lier, dacht nog teveel als een automobilist. Het was niet het drukke centrum van Mortsel dat we zouden aandoen en de bedoeling van een fietstochtje is natuurlijk ook meestal niet om zo snel mogelijk en via de kortste weg van punt A naar B te rijden, neen, we moeten er proberen een leuk tochtje van te maken, langst wegen die fietsvriendelijk of autoluw zijn, en wie helpt ons daar beter dan fietsnet. Vanuit Mortsel reden wij verder over Hove naar Boechout waar we de Stenen Molen op de konijnenberg passeerden.
Nu reden we verder langst rustige wegen naar het jaagpad aan de Nete om zo langst de zuidkant Lier binnen te rijden. Onderweg viel het wel op dat er ondanks het prachtige weer, toch weinig fietsers en spelende kinderen waren, tot we dichter en dichter bij Lier kwamen en op het jaagpad langst de Grote Nete werd het echt druk. Dan maar Lier binnengereden om een terrasje te zoeken, naja ... een terrasje zoeken was niet zo moeilijk, één waar er nog plaats was dat was wel wat moeilijker. Maar na wat rondkijken vonden we toch nog een plaatsje in de schaduw van Zimmertoren die in de stijgers staat. Lekker lang genoten van het mooie weer, maar ... we moesten uiteindelijk wel terug de fiets op om de terugweg aan te vatten. We reden eerst nog een beetje in noordelijke richting om dan via rustige wegen terug richting Boechout te rijden en van daaruit ging het dan op een stukje zelfde weg als heenrit richting Edegem.
Voor mij wachtte er nog een terugritje van ± 10.5 km, zodat ik in totaal zo'n 64 km heb afgelegd en samen met Vera zullen we ongeveer 43 km gereden hebben, wat ik wel een prachtige prestatie vond voor haar als we weten dat het voor haar al enkele jaren geleden was dat zij nog een grote fietstocht heeft gemaakt.
Als we naar buiten kijken, zien we dat de lente echt begonnen is. Eerst in de voormiddag met vriendin auto gaan proberen te verkopen op de automarkt bij Autostad.
Pas tegen 14.00 vertrok ik richting veer Schelle-Wintam. Kwartiertje wachten en we konden verder rijden over de sluizen en vervolgens nog een beetje langst de boorden van het kanaal. Dan doorkruisten we Klein-Brabant.
We reden langst Eikevliet, Puurs, Oppuurs, Sint-Amands en dan een stukje terug naar Mariekerke waar we het veer namen. Hier ging het dan verder stroomopwaarts langst de Schelde tot in Kastel en vandaar ging het terug naar boven naar het Grootbroek in Moers, ondanks alles blijft hier toch altijd een stukje prachtige herinneringen achter. Langst de Gijvenstraat reden we terug naar de Schelde dijk om vervolgens naar de Durme te rijden en deze over te steken via de Mira brug. We reden verder via Temse, Steendorp, Rupelmonde en Bazel naar het veer van Callebeek om tegen 17.40 terug thuis te komen en ons fietstochtje tijdens deze prachtige lente dag van ± 66 km zat er op.
Ze voorspelde een voorzichtige aanzet tot lente-weer, dus ideaal weekend om mijn openingsweekend in te rijden. Zonder de kids, dus in alle rust fietsend genieten.
Een kwartier voor we wilden vertrekken, was het een beetje aan het motregenen en we hoopten dat het snel zou droog worden en de regen hoog boven in de wolken zou blijven, en zo gebeurde het ook.
We reden eerst richting Klein-Willebroek en gingen daar naast de Rupel fietsen richting Dijle. Aan het Zennegat merkten we dat de Brug over de Zenne eindelijk af was.
We volgde verder de Zenne tot de wijk Stuyvenberg en vandaar reden we door Vrijbroekpark Richting Mechelen.
Langst de Leuvense vaart ging het dan terug richting Zennegat, genietend van boten met soms leuke namen.
Aan de sluis keerde we dan weer terug, ditmaal langst de oevers van de Dijle terug richting Mechelen.
Aan de E19 staken we dan de Dijle over en reden we terug richting Rupel. Ook het mooie stuk dijk tussen Dijle langst linkerkant en de Grote Vijver langst de rechterkant is steeds gezellig om op te fietsen. Daar waar de Dijle overgaat in Rupel namen we de fietsbrug richting Rumst en vandaar ging het verder langst de Rupel over Boom tot we terug thuis waren.
Ons eerste ritje dit jaar van ± 53 km zat erop en duurde ongeveer 2 uur 35 minuten.
Vorig weekend hadden we uren gespendeerd aan het kuisen en smeren van de fietsen. Het nazicht van Robbe zijn fiets bracht zoveel mankementen aan het licht dat we besloten dat zijn fiets rijp was voor het containerpark. Dus aan Maarten, omdat hij de grootste is, gevraagd of hij de mounten-bike die op zolder stond wilde hebben, maar dan moest hij een tweede fiets kuisen en dat zag hij niet zitten, Lena daarentegen was maar al te gretig, maar eigenlijk is zij nog net niet groot genoeg voor die fiets. Toch maar eens geprobeerd, een zadel erop gezet en op het laagste en het ging net. Dus kreeg Robbe de vorige fiets van Lena. Na al dat smeer en kuiswerk wilden ze natuurlijk dit weekend hun fietsjes uit proberen en aangezien het weer meezat vertrokken we voor ons eerste tochtje van 2012. We hadden enkele oude nog bruikbare spullen in mijn fietstas gestoken en besloten naar de Wrak in Willebroek te rijden. We reden eerst via de Steenwinkelstraat om ergens tussen knooppunt 17 en 18 op het fietsenknooppunt netwerk te komen en dan ging het verder richting Boom. Het was stroef rijden omdat er toch een aardige tegenwind stond, maar ik kon de kids toch overtuigen en het nut uitleggen van om de beurt eerst te rijden. Toen we bijna in Willebroek waren, stompte Lena per ongeluk tegen haar fietspomp zodat op straat viel, ik riep tegen de jongens dat ze opzij moesten blijven wachten en wat verder stonden ze dan ook stil. Maar Maarten zei tegen Robbe dat hij op een schuine helling in de graskant moest wachten, wat hij dan ook deed en toen ik met Lena terug bij hen was en zei dat ze terug mee moesten volgen, vond Robbe het niet leuker dan in die graskant te rijden met gevolg dat hij viel en zijn ketting, ik weet niet hoe hij het deed, maar die was overal van de tandwielen en zat vast. Een kwartier later konden we eindelijk verder rijden, maar ik natuurlijk met zwarte pollen, want je zal het altijd zien, net vandaag hadden we geen water en of papieren zakdoekjes bij. In de Wrak kon ik dus niet kijken tussen de kleren ofzo, nadat we dan een speelgoedje kochten voor de kids ging onze tocht dan maar verder richting de boorden van het kanaal om tenslotte via de Sluizen van Wintam naar de veerpont van Schelle te rijden en onze eerste tocht van ± 28 km af te sluiten.
De "Fiets en Wandelbeurs" in Mechelen was een voltreffer van formaat. Ik wou er eerst naar toe rijden met de fiets maar omdat ze dan toch niet al te goed weer hadden voorspeld, lieten we die fiets maar opzij en zouden we toch maar met de auto gaan. Rond 12.30 toegekomen, kon ik de aparte ingang voorverkoop nemen en moest ik niet aanschuiven, doch bij de controle van mijn ticket bleek er iets niet in orde te zijn, dus werd er iemand anders bijgeroepen, ook deze personen konden mij niet doorlaten, de volgende persoon werd er bij geroepen, die begon mijn gegevens in te typen in zijn laptop en opzoekingen te doen en bleek dat ik van de twee tickets die ik gekregen had, het verkeerde had meegenomen, moest ik nog ff mijn id laten zien en mocht ik toch binnen en kon mijn ontdekkingstocht op deze beurs beginnen. Heel die controle van mijn inkomticket werd wel snel en correct afgewerkt.
Eerst wat rondgewandeld en verbaasd gekeken naar het aantal stands, het aantal bezoekers, was allemaal veel meer dan wat ik verwacht had, begaf ik me tegen 13.00 naar "Vakentiefietserzaal 2" Flip van Doorn: Fietsen rond de wereld - in Nederland. Zeer boeiende uiteenzetting met allemaal leuke plaatsjes bij onze noorderburen en ik kijk al vol verwachting uit naar het boek dat gaat verschijnen over het zuidelijk deel van Nederland, zodat we een aantal van die plaatsjes kunnen gaan ontdekken. Na deze uiteenzetting nog ff rondgeslenterd om tegen 14.00 naar de "Expozaal" te gaan voor: Karel Meuleman, Pasar: Fiets- (Zeeland), vaar- (Friesland) en wandelvakanties (Cyprus, Palma), dit vond ik echter maar gewoon wat reclame voor hun reizen en deze reportage kon me dan ook niet echt boeien zodat ik voor het einde de zaal nog verlaten had. Nu hadden we echt heel wat tijd over om rustig zoveel mogelijk standjes te bezoeken, nodige kaarten aan te schaffen en nieuwe ideeën op te doen. Tegen 15.00 wou ik bij één van de standen van vakantiefietser.be zijn, daar zou ik een korte uiteenzetting volgen over het reinigen van ketting en afstellen van achter-versnelling, en wat ik op dit half uurtje heb meegekregen was enorm, ik was het lang aan het overwegen maar ga dit jaar toch zeker zien dat ik zo'n cursusje van een hele dag kan gaan mee volgen.
Na deze smeerbeurt nog wat gekuierd tussen de verschillende standjes om tegen 16.00 terug bij de "Expozaal" aan te komen voor: Garmin Academy: De meerwaarde van GPS om te fietsen en te wandelen. Aangezien ik zelf een e-Trex heb, maar soms nogal eens in de problemen zit met de werking, wou ik toch eens gaan horen of ik mss mijn toestelletje niet beter zou kunnen laten werken en ja hoor, ook hier weer enkele tips ivm werking gekregen, maar ook hier mss eens de moeite om een bijkomende opleiding te volgen. Het was nu voorbij 16.30, al veel minder volk dat er rondliep en de eerste standhouders waren al aan het inpakken, dus pakten we ook ons boeltje bij elkaar en verlieten wij ook deze zeer nuttige beurs om met veel ideeën een mooi nieuw fietsseizoen te starten.
Volgend jaar ga ik ongetwijfeld terug, de nieuwe editie ligt al vast op 16 en 17 februari 2013, noteer deze datum alvast, deze beurs is echt een aanrader voor de actieve recreactieve fietser.
2011 was voor mij een heel prachtig fietsjaar, een mooi voorjaar, zomer was niet zo goed voor strandtoerisme maar toch wel uitstekend voor fietsen en dan het najaar ... denk niet dat we zo'n najaar nog zullen meemaken.
Van alle tochten heb ik kunnen genieten, meestal in de blakende zon, soms bewolkt en soms ploeterend door de regen, allemaal hadden ze hun charmes. Als de gemeentebesturen nu ook wat meer werk zouden maken van degelijke fietspaden of rustige fietsroutes dan zou het fietsen nog veel leuker worden. Bij deze dan ook de drie slechtste fietservaring van 2011.
Antwerpen: De fietspaden langst de kade ... het stuk aan de petrol ligt er zo hobbelig bij, echt de naam fietspad onwaardig, je zou denken dat je hier op de sinksefoor zit en dan wat verder aan de oude stad, loopt er zoveel volk op het fietspad, dat fietsen bijna onmogelijk wordt, net zoals in het Rivierenhof waar nochtans de fietsknooppunten door lopen, maar fietsen er bijna wordt bezien als iets crimineels en dan zwijg ik nog van die onvriendelijke politie agent.
Schrik: het meest schrik tijdens het fietsen had ik ook in Antwerpen. Autoluwe zondag, dus dacht een ritje met de kids naar 't stad en naar de Zoo. De auto's die wel op die autoluwe straten mochten reden echter zo gevaarlijk dat ik een stuk met de kinderen te voet ben gegaan, kan je dat nagaan ... op een autoluwe dag is er dankzij de auto's geen plaats om veilig te fietsen op het autoluwe gedeelte.
Hemiksem: in het voorjaar was één van de kinderen gevallen in één van de ontelbare putten in de weg achter de abdij. Nooit werd er iets aan die putten gedaan ... tot ... men van deze weg een omleidingsweg voor auto's tussen Hemiksem en Schelle maakte, ja een auto die in put rijd dat kan niet, maar een fietser ... spijtig dat er in Hemiksem nog een aantal van die slechte fietswegen zijn, misschien moeten ze die allemaal eens gebruiken als omleiding voor auto's dan krijgen we er misschien overal terug aangename fietswegen.
Maar genoeg gezeverd, er waren veel leuke plaatsjes die ik ontdekt, veel mooie tochten gemaakt, kortom heel veel uurtjes fietsplezier gehad:
De Kalmhoutse Heide: Een tweetal weken voor de grote heidebrand reed ik door dit prachtig stukje natuur, blij dat ik nog een aantal foto's gemaakt van een nog mooi stukje ongebrande heide.
De kuststreek: Mijn rondritje aan zee en de polderdorpen toen ik verbleef in Dudzele in een jeugdherberg in september was ongetwijfeld de mooiste tocht van 2011.
Leffinge
Brugge - Kortrijk: Ook zo'n immens prachtige tocht was die van Brugge over Diksmuide naar Kortrijk, vooral het glooiend karakter van deze tocht maakte die heel aangenaam en ook deze vond plaats in september.
Couchezmolen
En nu maar hopen dat het komende jaar 2012 net zo aangenaam wordt om te fietsen als 2011, de kriebels zijn er al vast, enkel nog wachten op mooi fietsweer tijdens de weekends.
Vorig jaar deed ik mijn laatste tochtje begin september, nu is het eind november en zit ik nog steeds rond te rijden. We reden eerst richting fietsers tunnel en dan langst linker oever verder richting Sint-Anneke.
Mooi beeldje te schieten langst de overzijde van Antwerpen.
'k zien on het Scheld' nor 'nen boot.
Op Sint-Annekesstrand waren geen monokini's te zien, daar was het veel te koud voor, ook al veel minder fietsers tegen gekomen, maar wel, veel meer wandelaars ook op het strand en de dijken wandelde heel wat volk, maar allemaal goed ingeduffeld. We reden verder rond Zwijndrecht tot in Melsele en dan ging het richting Kruibeke en Bazel om via Callebeek terug over te zetten naar rechteroever en terug naar huis.
Waarschijnlijk het laatste tochtje dit jaar, eentje van ± 45 km. Hopelijk kunnen we er het nieuwe jaar ook zo vroeg aan beginnen als dit jaar en zitten we terug in februari op de fiets voor het langere werk, zou eigenlijk wel moeten want ik zou met de fiets naar de Fiets en Wandelbeurs op 18 of 19 februari willen rijden.
Herfst is ondertussen echt wel bezig, toch nog steeds goed genoeg om mooie tochtjes te maken.
Nu er minder bladeren aan de bomen hangen, kan je ook veel pareltjes bewonderen waar je anders maar een vage glimp van kan opvangen.
Vertrokken vanuit Schelle, rijdend richting Antwerpen reden we door de Groenenhoek, ik weet niet of het hier Aartselaar, Hemiksem of Hoboken is, maar toch wel een foto waard. We vervolgde onze weg naar de fietserstunnel bij de Kennedy-tunnel.
Met een lift gaat het naar beneden en dan zoef je gezellig door de tunnel naar de andere zijde van de Schelde.
En als we buitenkomen hebben we beneden ons zicht op de E17. Ons tochtje leid vandaag een beetje langst die E17 en we steken hem dan ook een 4 tal maal over.
Vervolgens langst de brug van Temse de Schelde terug over en ergens in Klein Brabant kwamen we volgend zwaar geval tegen.
Spijtig dat er geen mens bij staat dan hadden jullie de ware grote wat beter gezien, maar je kan het toch ook een beetje afleiden uit de dal stenen van het paadje erachter, dat dit dus een enorm grote pompoen is. Nu ging de tocht nog langst Willebroek om tenslotte terug naar huis te rijden.
Een zoveelste leuke tocht dit jaar en ditmaal was het er eentje van ± 72 km.
De nazomer houd niet op en daar zijn wij helemaal niet ongelukkig om.
Dus in het zadel voor onze zoveelste leuke trip dit jaar. We vertrokken richting Antwerpen om via de fietspaden die langst de Antwerpse ring liggen door te rijden naar Deurne en van daaruit naar Schoten. In Schoten gingen we dan naast het Albert kanaal rijden richting Grobbendonk.
In Grobbendonk gingen we dan het kanaal over om dan via de Kleine Nete richting Lier te rijden.
Toen we rustig op het jaagpad aan het rijden waren zien we in de verte een groepje stilstaan, zie je wel meer als je aan het fietsen bent, naarmate ik dichter kwam kreeg ik de indruk dat ze iets aan het zoeken waren, tot ik er vlakbij was, begonnen ze allemaal in koor te roepen, PAS OP, het ligt hier vol met punaisen, en ze lieten hun vondsten zien, verschillende handen vol. Dit alles was vlakbij taverne De Beemden in Nijlen, ik dus voorzichtig verder gereden in de hoop nergens in te rijden. Enkele honderden meters verder zag ik ongelukkigen staan met hun fiets omgekeerd, nog enkele honderden meters verder, het volgende slachtoffer, wat verder liepen nog een aantal fietsers naast hun fiets, schrik om ook plat te rijden. Toen ik wat verder de Kesselsesteenweg wou oversteken, zag ik de politie de Broechemsesteenweg op rijden, te laat natuurlijk want wat zouden zij daar nu nog vinden buiten enkele gestrande fietsers. Nog steeds aan het mijmeren van wie haalt het in z'n hoofd om zoiets te doen en waarom, begon ik na het oversteken van de Kesselsesteenweg terug harder te rijden denkend dat de duimspijkers wel allemaal op geweest zouden zijn. Wat verder stonden weer mensen bij elkaar en die riepen mij opnieuw toe, ook zij hadden een mooi handje vol allemaal verschillende soorten punaisen, dus maar weer voorzichtig verder gereden. Ik was blij dat ik in Lier aankwam en hoopte dan ook dat ik vanaf nu gespaard zou blijven van duimspijkers, door het trage rijden was het ook al laat aan het worden en in oktober blijft al niet al te lang meer licht dus ik stak maar een trapje bij en ben toch zonder problemen thuis geraakt.
Eerst reden we langst de speeltuin in het park van Boom, altijd een leuke afwisselen voor de kinderen dat ze niet heel de tijd op de fiets moeten zitten. Na Boom park was de Schorre aan de beurt en dan gingen we de terug tocht aanvatten langst de andere zijde van de Rupel.
Hier komt Lena aangefietst.
Robbe kan al eens met een lange lip rijden als het niet snel genoeg vooruit gaat.
Langst de dijken en in het groen met de zon op het bolletje, ja het was echt wel oktober.
Niet te snel zodat pappie de nodige foto's kan maken.
Ook Lena wou enkele foto's trekken:
Nog een laatste rustplaatsje voordat we naar het veer rijden.
En één van weinige foto's waar pappie zelf ook op staat, samen met Maarten.
Ook vandaag op deze prachtige na zomerse dag moesten we wel heel lang wachten voordat we mee konden met het veer. Zoveel fietsers die ook vandaag weer profiteerde van het mooie weer.
Toch weer een tochtje van ± 32 km afgefietst.
Na het zien van mijn foto's van de meerdaagse tochten willen ze volgend jaar ook met de fiets naar zee, maar dan zullen ze wel ± 75 km per dag moeten aankunnen, zodat we in twee dagen naar zee kunnen rijden. Benieuwd of we dat volgend jaar gaan kunnen.
Iets voor 8 uur liet ik mijn wekker afgaan, zodat ik het nieuws van 8 kon horen via mijn gsm radiootje. Toen ik rond 8.15 in de eetzaal aankwam was ik blijkbaar de eerste gast die kwam ontbijten. Na het ontbijt stilaan terug klaargemaakt om terug naar huis te rijden en het zal ongeveer half tien geweest zijn dat we terug op de fiets zaten.
Eerst nog ff een ommetje gemaakt langst de binnenstad van Kortrijk om
nog een beeldje te schieten. Hier herkennen we de Sint-Maartenskerk, het
Stadhuis, het Belfort en de herdenkingssteen voor de gesneuvelden van
14-18.
Net buiten Kortrijk passeerden we naast de Leie ook het Leiemonument wat dan weer een aandenken is aan 40-45.
Wat is het leuk fietsten aan de boorden van de Leie, terwijl bij ons de
jaagpaden soms zo smal zijn dat je amper kan kruisen of vol met hobbels
liggen, is het hier wel een heuse fietsboulevaard. Aan knooppunt 82 hielden we even halt om een appeltje te eten en kaarten te verwisselen, er stonden daar seingevers en onderweg was ik er ook al een paar tegengekomen en wilde weten wat voor wedstrijd er was, toen een andere fietser op mij toe stapte. Hij vroeg of ik de knooppunten volgde en toen hij de kaarten in mijn hand zag, moest ik niet meer antwoorden. Een hele babbel mee gedaan, hij was iemand van het gemeentepersoneel en was nu bezig met alle bordjes van het knooppunt netwerk te controleren en ook de routes volledig na te zien zodat er midden volgend jaar nieuwe bijgewerkte kaarten van de streek kunnen worden gedrukt. Toen we Deinze passeerden was daar een ongelofelijke drukte, net vandaag was het Avanti, een tocht van ± 25 km in het teken van Gent Festival van Vlaanderen.
Toch nog plaats gevonden om een foto te nemen van de Onze-Lieve-Vrouw kerk die opgetrokken is in Scheldegotiek. Na Deinze ging het dan verder tot net onder Gent en vervolgens passeerden we Laarne en toen begon mijn GPS weer raar te doen, hij gaf een andere weg aan dan de knooppunten en ik nam het risico en volgde hem, dit had ik beter niet gedaan want hij stuurde mij over veldwegen die zelfs na een tijdje verdwenen in het niets. Na deze omweg zette ik mijn tocht verder richting Lokeren waar ik gestopt ben bij de MacDo om tenslotte via Temse naar het veer van Schelle te rijden en hier was het duidelijk te zien dat iedereen nog eens wou profiteren van deze prachtige nazomerse zondag, het veerpont moest constant over en weer varen en ik moest wachten tot de boot voor de twee maal aanlegde alvorens ik ook kon opstappen.
Deze laatste dag hebben we 123.61 km afgelegd tegen een gemiddelde van 14.3 km/u, onze snelste tijd was 43.7 km/u, bewogen tijd 06:34 wat een bewogen gemiddelde gaf van 18.8 km/u en we hebben totaal zo'n 2:03 stilgestaan.
Deze tweede dag zou ons van Brugge naar Kortrijk brengen en we zouden een ommetje maken langst Diksmuide.
Na
een stevig ontbijt, inpakken en alles terug op de fiets laden
vertrokken we terug uit jeugdherberg 'Europa'. We gingen nog eens
proberen om op GPS te rijden maar na 5 km heb ik de routeplanner afgezet
want ik was al 5 km verkeerd gereden, dus GPS enkel gebruiken om te
registreren.
We zaten dus langst de andere kant van Brugge en
reden nu toch richting Zedelgem en verder richting Torhout. Het viel
mij op de het vlakke Vlaamse land toch niet zo vlak was en het was wel
leuk om in dit glooiend landschap te rijden. We reden door Wijnendalepark en passeerde zo ook het kasteel d'Aertrycke.
Onze
weg vervolgend richting Koekelare passeerde we een heuvel in een bosje
waar ik toch even voor terugdraaide en gelukkig had ik een fototoestel
met flits bij, zodat ik ook kon zien wat de donkerte verborg.
Deze kelder is aangelegd vlakbij het kasteel van Wijnendale.
We reden nu verder richting Koekelare.
Na
Koekelare reden we richting Diksmuide, maar stapte eerst nog ff af aan
het Duits soldaten kerkhof in Vladslo met het indrukwekkend
beeldhouwwerk "Het treurende ouderpaar".
In Diksmuide
reden we natuurlijk ook langst de IJzertoren. Ik herinner me nog goed
dat je vroeger over de wei kon wandelen, nu moet je er voor betalen, het
lijkt er steeds meer en meer op dat men hier een echt attractie park
wil maken. Het was druk in het centrum van Diksmuide en ik wilde hier
ergens een belegd broodje kopen ... toch nergens geen open broodjes zaak
te bekennen. Dan maar een frietje gaan steken net voor het frituur
sloot om 14.00. Na de frietjes reden we terug door Diksmuide, bleek dat
alle broodjeszaken nu, na 14.00 terug open waren.
Het
landschap bleef ondertussen gezellig glooien, we haalden zelfs hoogtes
van 50 meter en we reden verder richting Westrozebeke, Passendale en
Moorslede.
Deze "Couchezmolen in Zarren is één van de hoogste windmolens in Vlaanderen en ondanks dat hij slechts op een 7-tal km van het front in de Eerste Wereldoorlog stond werd hij niet vernield tijdens de grote oorlog. Een prachtige fietsersbrug leidde ons
tenslotte over de Leie Kortrijk binnen waar we de Broeltorens passeerden
en ook 's avonds tijdens een avondwandelingetje nog eens langst
wandelde.
Deze tweede dag hadden we over een mooi landschap
111,54 km afgelegd, het snelst dat we bergaf hadden gereden was 37,5
km/u, we hebben in totaal 6:19 gefietst en 2:30 stilgestaan, dit gaf een
bewogen gemiddeld van 17,6 km/u en een totaal gemiddeld van 12,6 km/u.
We wonen slechts op zo'n 10 minuutjes fietsen van het veer Schelle - Wintam, toch slaagde ik erin om net te laat te komen om het veer te nemen, gelukkig was het een vriendelijke veerman die het veer terug naar mijn oever stuurde zodat ik toch nog mee kon. Onze derde en laatste meerdaagse fietstocht dit jaar was vertrokken, na de slechte zomer zijn we toch wel heel blij dat we eind september nog van zo'n mooi weer mogen genieten.
De brug van Temse geeft mij telkens het gevoel dat ik echt weg ben van thuis en dat mijn korte fietsvakantie echt is begonnen. Na Temse ging het dan verder langst Schelde dijken naar Lokeren.
En onderweg in het Waasland kom je toch steeds weer taferelen tegen van Reinaert die je nog niet eerder zag.
Steeds verbaasd om zo dicht bij de autostrade en bij een grote stad, zo'n mooi stukje natuur te ontdekken als het Molsbroek. En na ff genieten van de natuur kwam de stad Lokeren in zicht.
Hier zijn ze volop aan het werken aan de heraanleg van het dorpsplein, hopelijk houden ze veel rekening met de fietsers bij de heraanleg. Na Lokeren ging het dan verder over Beervelde en Destelbergen richting Gent.
Nu toch wel even de tijd genomen om ff te verpozen in het groot begijnhof, begijntjes heb ik wel niet gezien.
En dan wat verder doemden de ruïnes van het Spanjaardkasteel voor ons op.
Na dit mooi zicht over het water en de stad Gent, passeren we ook de fietsen teller.
Het kanaal Gent-Brugge bracht ons langst de Schipdonk sluis en wat verder ook het Gruuthusekasteel of Kasteel van Oostkamp. Hier in Oostkamp had onze GPS ons in de steek gelaten en die hebben we dan ook de laatste vijf km afgezet, hij bleef maar melden "maak een U bocht, indien mogelijk" en zo dicht bij jeugdherberg 'Europa' wou ik toch niet om draaien.
Onze GPS gaf 104.16 km aan, samen met de gereden km toen onze GPS af stond zal ons tripje van vandaag net geen 110 km geweest zijn. Andere gegevens die we van onze GPS konden aflezen: max. snelheid was 35.2 km/u, bewogen 5:27, bewogen gemiddeld: 19,1 km/u, stilstand: 1:21 en het totaal gemiddeld: 15,3 km/u.
In dit laatste deel staan de maps. Er kunnen kleine afwijkingen in
zitten met de weg die we hebben afgelegd, omdat we op dag 1
(Schelle-Dudzele) en dag 3 (Dudzele-Schelle) ook een beetje op GPS
hebben gereden en die volgt vooral de LF paden.
2 september Schelle - Gent - Brugge - Dudzele
± 115 km
3 september Dudzele - Knokke - De Haan - Raversijde - De Haan - Dudzele
Zondag, de minst leuke fietsdag van de drie, want terug naar huis.
Na het ontbijt, onze fiets terug helemaal bepakt, de sleutel afgegeven en vertrokken richting Damme. Damme is altijd leuk om door te fietsen, mooie historische gebouwtjes, zelfs de kasseiweg kan ons niet storen op de fiets, zonder die kasseiweg zou het hier niet hetzelfde zijn. Eerst stonden we ff stil bij het stadhuis van Damme, het stadsuurwerk hierop dateert van 1459 terwijl het stadhuis zelf maar gebouwd werd tussen 1464 en 1468.
Wat verder passeerde we dan het Sint-Janshospitaal en in het steegje daar naast ontdek je ineens de robuuste toren van Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk, achter die toren staat het beeldhouwwerk "Blik van licht" van Charles Delporte, die een groot deel van zijn werk aan de stad Damme had geschonken.
Er zijn hier echter nog grote namen terug te vinden, in de toren vinden we ook de grafsteen en een herdenkingssteen van Jacob van Maerlant terug.
Na ons bezoekje aan Damme ging de tocht verder langst de twee kanalen die naast elkaar lopen, de Leopoldsvaart en de Schipdonkvaart maar eerst nog een appeltje eten bij één van de talloze kapelletje die ons Vlaamse vlakke land sieren.
Daar waar deze twee kanalen uit elkaar gaan, moest ik mijn regenkledij aantrekken en dan gaat het fietsen steeds wat trager. Een uurtje later mochten we alles terug opbergen en zijn een beetje vaart in onze rit gaan zetten, we reden nu richting Zelzate en ik wou deze middag nog een goeie dag gaan zeggen bij XA4.
Na de gezellige babbel en herinneringen ophalen ging het dan verder langst de Moervaart, waar we weer passeerde bij de prachtige brug van de voormalige suikerfabriek, en steeds benieuwd welke bestemming ze ooit aan deze brug willen geven.
Achter ons begonnen de wolken terug samen te trekken, dus niet meer getreuzeld en snel doorgefietst in de hoop dat we de volgende bui zouden kunnen voorblijven. In Haasdonk begonnen de eerste druppels te vallen, net op tijd om een frietuurtje binnen te stappen en een bakje friet naar binnen te werken en tegen dat dit op was, was ook de regen voorbij. Nu nog ons laatste stukje trappen om via het veer van Callebeek terug thuis te komen.
Deze laatste dag hadden we 111 km afgelegd. De max. snelheid bedroeg 31.9 km/u Onze bewogen tijd was 5 u 56 min, wat ons bewogen gemiddelde op 18,6 km/u bracht We hebben maar liefst 3 u 5 min stil gestaan wat ons totaal gemiddelde bracht op 12,2 km/u.
Na een nachtrust die beter was dan in een tentje op een luchtmatras een lekker ontbijt genoten in de hostel in Dudzele. Na het ontbijt ons omgekleed en ons voorzien van de nodige versnaperingen en drinken zodat we op deze mooie na zomerse dag een mooi tochtje langst onze kust konden maken.
We reden eerst richting Knokke, hier mogen dan wel mooie huizen staan, toch vind ik het hier maar een kille stad. In Duinbergen konden we het niet nalaten van de zee te fotograferen, zodat we niet zoals vorige keer zouden moeten vaststellen dat we geen enkele foto van de zee hadden getrokken, echter door de nevel die boven de zee hing was er niet veel zee te zien.
De tocht ging verder over Zeebrugge waar we buiten de haven ook de West-Hinder met de Russische duikboot Foxtrot op de voorgrond in beeld hadden gebracht.
Welk beeld kunnen we beter maken van Blankenberge dan de zo bekende pier.
Vanop de spioenkop in Wenduine heb je een prachtig panoramisch uitzicht, spijtig enkel dat de nevel nog niet helemaal was weggetrokken, maar toch steeds de moeite om de fiets even langst de kant te zetten en een kleine wandeling naar boven te doen.
Na De Haan ging onze tocht verder, niet meer langst de dijken maar een beetje landinwaarts om langst rustige polderdorpjes en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort in Oudenburg de toch wel speciale brug op peilers van de A10 onder door te rijden. Terwijl we gewoon zijn om te zien hoe alle bruggen gebouwd worden op tonnen zand, springt deze brug wel echt in het oog.
En toen kwam Leffinge in het vizier, waar we de spar binnen stapte, een belegd broodje kochten en het verorberde op dit nieuw aangelegd pleintje.
Van Leffinge reden we dan terug richting kust, eerst passeerde we nog de Luchthaven van Oostende en wat verder kwamen we uit bij de Atlanticwall van Raversijde om vervolgens even halt te houden in Oostende, met zijn typische viskraampjes en natuurlijk ook de Mercator niet vergeten.
Nog wat verder hebben we dan de prachtige monumentale oude bruggen en ja, Oostende heeft nog steeds een vissershaven.
Na Oostende reden we verder langst de dijken of net achter de duinen richting De Haan en vandaar terug naar Dudzele. En op dit laatste stukje van onze tocht moesten we aan de kant gaan staan voor een wielerwedstrijd "29e Omloop van Wenduine dames eliterenners" en gewonnen door Munoz Grandon Paola(Chili). Een leuke afsluiter voor deze fietstocht, maar nog niet van de dag.
Na een verfrissende douche terug de fiets op gesprongen om eens lekker te gaan eten in Heist aan zee, en het was lekker hoor in Restaurant Paolo op de zeedijk.
Zonder deze avondtocht van ± 25 km heen en terug hadden we vandaag met ons tochtje ± 111 km afgelegd en zeker één van de mooiste tochten van dit jaar gemaakt.
Reeds dagen las ik op MeteoVista dat het dit weekend mooi weer zou worden. Dus alles in gereedheid gebracht om nog eens een meerdaags tripje te maken. Dit maal zouden we eens overnachten in een jeugdherberg ipv met ons vertrouwde tentje te sleuren.
Vertrokken rond het middaguur, ik rekende erop dat de overzet tussen Schelle en Wintam om 12.00 uur een half uurtje middagpauze zou nemen, verkeerd gerekend, ik had beter eerst de link op mijn eigen blog geraadpleegd zodat ik niet een half uur moest staan koekeloere. Ik had ondertussen wel de nodige tijd om mijn fiets-gps op te zetten en om 13.00 vertrokken we dan toch eindelijk voor onze driedaagse.
Na het veer en de sluizen ging het dan via Temse, de brug die we al zo vaak genomen hebben dit jaar.
We reden verder via Molsbroek (Lokeren) en daarna naar het park "Prettige Wildernis", twee plaatsjes waar we enkele boterhammetjes aten. Ja je leest maar steeds dat ik eet, ik eet dan ook wel vaak, maar meestal een beetje, net genoeg om toch niet met een volle maag te moeten verder fietsen.
Na deze leuke pik-nik plaats bij het park reden we via het groot begijnhof naar de binnenstad. Man ... ben ik hier geschrokken, zo druk en dan vooral door fietsers. Dat de scholen net uit waren zal er wel iets te maken mee hebben, maar toch ... zo druk szeg, toch nog een fotootje kunnen schieten van de Sint-Baafskathedraal en het Belfort.
Nog eens achteruit kijkend naar het drukke Gent ... en ... ja, er zijn ook rustige plaatsjes te vinden in Gent.
Dan maar verder langst het kanaal Gent-Brugge richting Brugge maar niet zonder te stoppen aan de miseriebocht waar we op een bankje met zicht op het kleine jachthaventje ons avondeten maar genuttigd hebben.
En toen kwam Brugge eindelijk in zicht en zagen we dit merkwaardig omgebouwd schip liggen.
Natuurlijk ook hier weer enkele kiekjes gemaakt vooral van het Belfort maar ook de toren van Onze-Lieve-Vrouwenkerk en het Provinciaal hof.
Bij het terug verlaten van Brugge reden we langst de oude watertoren en één van de 4 windmolens die langst het kanaal Gent-Brugge-Oostende staan.
En het laatste stuk van onze tocht aangevat richting Dudzele, jeugdherberg Herdersbrug. Moe maar voldaan na deze mooie rit keek ik nog even na wat we vandaag gepresteerd hadden: Totaal 118 km max. snelheid die we gehaald hadden (waarschijnlijk bergaf) 32,9 km/u bewogen tijd 5 u 59 min. bewogen gemiddelde 19,2 km/u totaal stilgestaan 1 u 34 min en tenslotte tot gemiddeld 15,2 km/u
Zo vroeg in het jaar ? Als je mijn fiets ziet, ja dan lijkt het er wel op.
Na enkele kleine fietstochtjes samen met de kinderen, was het nu op deze laatste dag van mijn verlof terug tijd voor het serieuze werk.
Op tijd vertrokken thuis, het weerbericht leek gunstig te zijn, kans op een buitje, niet overdreven dus maar geriskeerd.
Het eerste gedeelde ging naar Mechelen. De dag na maanrock was het daar nog een lekkere opkuisdrukte. Toen ik in een snackbar binnen stond om een belegd broodje te bestellen vielen de eerste regendruppels. Broodje dus maar ff weggestoken en wat verder gereden met de hoop snel een bankje te vinden en zonder regendruppels. Maar we waren Mechelen nog niet uit of we waren gedwongen van onze regenkledij aan te doen, de enkele druppels waren veranderd in een Vlaamse bui zoals we er deze zomer al zoveel hebben gezien. Over Muizen ging het naar Rijmenan, maar hier bleek dat ik toch niet de beste routes had uitgestippeld, veel veldwegen die langzaam maar zeker in modderwegen aan het veranderen waren. We reden onder Haacht door, passeerden Werchter en ook nog regelmatig modderpaadjes. Iets voor Aarschot was het dan eindelijk zo goed als over en konden we schuilend onder het bladerdek toch droog ons belegd broodje opeten. Na deze pik-nik onze regenkledij nog maar niet opgeborgen maar terug aan gedaan en al goed ook, want nog voor we in Aarschot waren hadden de hemelsluizen zich opnieuw open gezet. Dan in Aarschot was het helemaal ok, wegen werken en de enige pijl voor de fietsers omleiding wees naar een auto parking? Na het nodige zoekwerk en omrijden toch terug onze route gevonden en konden we, nog steeds in de regen, verder rijden richting Averbode. Nog meer slijkpaadjes en onze fiets begon al danig te kraken van al dat slijk tussen de ketting en tandwielen, maar dan ... stopte het met regenen, ja echt, net voor het bos van Averbode gedaan met de regen en tijd om de schade eens op te meten.
Wat van morgen nog een blikkende fiets was, zag er nu uit als ... pppffffftttttt dat wordt ellendig kuiswerk. We reden verder over Tessenderlo om daarna naar het Albert kanaal te rijden, maar op dit stuk weg werd mijn dag helemaal gemaakt, het was nu wel droog en de zon probeerde ons zelf een beetje te verwarmen, maar mijn achter wiel voelde nu zo vreemd aan, ja hoor, als ik naar achter keek stond die band veel te plat dan dat ik gewend was. Dus tijd om een nieuw binnenbandje te steken. Al goed dat ik steeds al mijn spullen bij heb. Na dit oponthoud kwamen we eindelijk uit bij de boorden van het Albertkanaal en kon onze terugweg aanvatten.
Wel leuk fietsen hier, maar buiten de Sluizen en af en toe een boot eigenlijk weinig variatie in het uitzicht. In Oelegem kreeg ik dan honger en hier was niets te zien langst het kanaal, wat was ik blij toen ik in Deurne een frituurtje zag. Na een lekker bakje frit met mayonaise waren we terug op krachten om richting Schelle te rijden, het begon al te schemeren dus zou het wel donker zijn als we terug thuis zouden aankomen.
Al bij al een natte, vuile en met tegenslag gevulde lange tocht van maar liefst ± 170 km.
Bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle
I want to ride my bike
I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like
You say black I say white
You say bark I say bite
You say shark I say hey man
Jaws was never my scene
And I don't like Star Wars
You say Rolls I say Royce
You say God give me a choice
You say Lord I say Christ
I don't believe in Peter Pan
Frankenstein or Superman
All I wanna do is
Bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle
I want to ride my bike
I want to ride my bicycle
I want to ride my
Bicycle races are coming your way
So forget all your duties oh yeah!
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah
On your marks get set go
Bicycle race bicycle race bicycle race
Bicycle bicycle bicyI want to ride my bicycle
Bicycle bicycle bicycle
Bicycle race
You say coke I say caine
You say John I say Wayne
Hot dog I say cool it man
I don't wanna be the President of America
You say smile I say cheese
Cartier I say please
Income tax I say Jesus
I don't wanna be a candidate
For Vietnam or Watergate
Cos all I want to do is
Bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle bicycle bicycle
I want to ride my bicycle
I want to ride my bike
I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like