Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Verdun - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • Vakantiefietsen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    09-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen

    71 km - 820 HM  - 15,4 km/h gem - 16 gr Regen, miezer regen

    Tot nu toe heb ik elke dag met mijn sandalen aan gefietst, tot vandaag dus. Fietsen in sandalen geeft me een extra zomers- en vakantiegevoel. Dus als het effe kan, dan zijn het sandalen! Vanmorgen was het 13°C en was het al aan het miezeren. Bovendien was ik op dat moment op 250 m hoogte en moest ik klimmen naar 895 m. Warmer zou het dus zeker al niet worden..  
    Bovendien regen.. Vertrokken in regenkledij voor de eerste 20 km. 



    Ik wou vandaag een museum bezoeken over de Flösser. Mannen die 20 à 30 achter elkaar gebonden boomstammen over de rivier naar beneden stuurden in de 14e en 15e eeuw. Het ging echter pas om 11u open, dus no go..Daarom moest ik het doen met een bordje onderweg op de route. 


    Schiltach heeft wel heel veel huizen met vakwerken en prachtig geschilderd bovendien. Tijd voor een paar foto's in de regen


    Schramberg: in de 19e eeuw  is hier de uurwerkindustrie tot leven gebracht.  


    De weg naar de top voert de laatste 10 km over een steeds smaller wordend dal, maar heel af en toe is er toch een beetje groen. Waarom zou je als ree in het bos wat groen bij elkaar scharrelen als er hier een overdaad lekker sappig gras staat.. Ze gingen helemaal niet lopen als ik er aan kwam, maar gingen wel wat verder naar achteren grazen.


    Hoogste punt bereikt op 895m hoogte. De laatste 10km gaat het stevig omhoog tussen de 3% en 10%. Bij de start van deze klim, heb ik mijn regenkledij uit gedaan en heb die geruild voor een iets dikker jasje met lange mouwen en korte broek. Bij de start: prima want het was droog, na een 10-tal minuten begon het echter te miezeren en zelfs licht regen. Ik had echter geen zin om terug een regenjas aan te doen als je zoveel inspanning doet en dat bleek toch de goeie beslissing. 


    Tijdens de afdaling gaat de weg/fietspad op een bepaald moment over op gravel en loopt die dwars over een boer zijn erf.. Er staat enkel een bordje dat je moet afstappen en hij zei een vriendelijke goeiedag


    Aangekomen aan het doel voor vandaag: Donaueschingen. 
    In dit dorp ontspringt de Donau door de samenvloeing van de rivier de Brigach en de Breg. Maar volgens de legende is deze bron de "echte" bron. Er zijn er trouwens in het dorp een 10-tal van dergelijke bronnen te vinden al zijn de andere niet zo beroemd geworden. 

    09-09-2024, 19:19 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    08-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach

    70 km - 350 HM  - 18,0 km/h gem - 21 gr Regen/bewolkt


    Vanmorgen zag ik nog een "fiets" hangen en ik moest denken aan check-in in het hotel van gisteren. De man van de check-in balie was een sigaret aan het roken toen ik mijn fiets voor het hotel wou parkeren en binnen gaan. Hij zei: niet doen, direct in de parking zetten. Ik ben hier al 2 fietsen kwijt gespeeld.. Dus, ik heb zijn raad gevolgd en mijn fiets direct in de garage veilig weg gezet.
    Deze eigenaar zal ook gezegd hebben: "ik had hem nochtans vastgelegd"



    Fietsburg bij het verlaten van Strasbourg. Een stad die toch wel heel goeie punten scoort op het gebied van fietsvriendelijk. En niet alleen dat trouwens: het is toch wel een van mijn favoriete "vakantie steden".


    En een paar km verder zijn we terug in Duitsland zoals zich direct laat raden met zijn wegwijzers.


    Een kleine 20 km verder, rijden we dan officieel het Zwarte Woud binnen. Een toch wel heel uitgestrekt gebied hier in deze hoek van Duitsland en gekend om zijn authentieke dorpjes, wouden en heuvels natuurlijk. 


    Tot mijn verbazing heb ik tot nu toe nog niet in het "Wald" gefietst. De route volgt de vallei van de Kinzig die tot hiertoe eigenlijk behoorlijk breed is.


    Een kasteel op een helling met wijnranken mag natuurlijk niet ontbreken in de vallei.


    Reigers vinden in de natte graslanden blijkbaar de nodige kikkers en dergelijke, want ik heb er verschillende gezien.


    Typisch dorpszicht hier in het Zwarte Woud met zijn typische vakwerkhuizen en gezellige pleintjes. 

    08-09-2024, 18:19 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    07-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg

    83 km - 350 HM  - 17,8 km/h gem - 26 gr Eerst bewolkt, dan zon


    Het weer zit mee vandaag, ze voorspellen een zonnige dag met temperaturen tot 27 °C en de start is alvast heel hoopvol.

    Tijdens de klim naar La Petite Pierre in de Vogezen zit je middenin de bossen voor een vrij stevige maar wel heel mooie klim. 
    Ik bedank me wel dat ik eerst hier dacht te overnachten voor de overnachting van gisteren. Dat had wel nog een ferme klim betekent op het einde van de dag, dus goeie keuze gemaakt.. 's Morgens wordt zo een klim makkelijker verteerd  



    Boven gekomen, blijken we in de nevel te zitten ook al is het ondertussen 22°C


    Dus maar teug afdalen uit de Vogezen, maar beneden aangekomen blijkt het weer niet veel verbeterd te zijn.. We zien wel, het is in elk geval aangenaam warm fietsweer.


    Een paar km verder komen we weer aan een water met sluizen net zoals gisteren. Het is dan wel niet de Saar maar het principe is wel hetzelfde: heerlijk zo goed als vlak fietsen voor volgende 35 km


    En dan doemt plots het Europees Parlement op als we er langs het water voorbij fietsen. We zijn in Strasbourg

    De stad zelf is enorm druk op een zaterdagnamiddag, maar wel heel mooi om te bezoeken. Echt prachtig!

    07-09-2024, 17:10 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen

    77 km - 370 HM  - 18,2 km/h gem - 19 gr Bewolkt

    Het thema van vandaag was wegenwerken.. Niet minder dan 3 omleidingen op de Saarroute voor een totaal van meer dan 22 km. Alle omleidingen waren goed aangegeven, dat wel, maar liepen regelmatig door drukke stedelijke gebieden. Enfin, het eerste deel van de route was duidelijk wat minder mooi vandaag.  





    De omleiding bracht me langs de IJzersmelterij van Völklingen (Völklinger Hütte), wat een UNESCO industrieel erfgoed is. Zeker de moeite van een bezoekje waar.


    Als er geen omleidingen waren, dan bleef de Saar de rode draad voor het eerste (en Duitse) deel van de route.


    Eens de Franse grens over wordt de rivier "La Sarre" en is ze niet langer volledig met sluizen afgesloten. De Fransen laten een deel van de rivier de vrije loop en hebben een kanaal met sluizen gegraven waar een deel van het water door stroomt.
    Je krijgt hierdoor een heel speciaal effect zoals te zien op de foto hierboven: links loopt het natuurlijke deel van de Saar en wordt het verloop opgevangen door natuurlijke dammetjes die vroeger ook watermolens aandreven. Rechts loopt een aantal meters (van 3 tot meer dan 8 m) hoger dan het kanaal met zijn sluizen. Heel speciaal en veel gebruikt voor plezierboten.



    Voor het laatste deel van de route wordt de Saar verlaten en komen er weer wat meer hoogtemeters aan te pas door het heuvelende landschap. Wel een heerlijk rustige afwisseling na het drukkere eerste deel.

    06-09-2024, 18:59 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    05-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis

    83 km - 350 HM  - 18,3 km/h gem - 27 gr Zon/bewolkt

    Zalig dagje vandaag met een heerlijk weertje en een heel mooie route langs de Saar en een klein stukje langs de Moesel om te starten.
    Hier komt van rechts de Saar mee uit in de Moesel. De Saar is op zich ook al een best brede rivier met op de meeste paden een fietspad aan beide kanten.

    Qua tocht kon het verschil niet groter zijn dan gisteren. Ook hier ging het pad soms weg van het water, maar het liep altijd heel geleidelijk bergop en -af. De enige uitzonderingen was aan de sluizen waar het waterniveau ineens een sprong maakt die je uiteraard moet volgen. Bijgevolg heel wat makkelijkere hoogtemeters dan gisteren.

    Bij de keuze tussen welke kant van de rivier je volgt, gaat het natuurlijk om wat je belangrijk vindt. 
    Ofwel een mooi asfaltje maar dan wel naast een drukke weg, ofwel gravel maar temidden van de natuur. Ik ben blij dat de route voor het tweede gekozen heeft. 


    Een eindje verder: én asfalt én heerlijk rustig fietsen
     
    Hoewel het nieveau van de Saar geregeld wordt door sluizen, zijn er toch regelmatig grotere toeristenboten die voorbij komen.
     
    De laatste 20 km van de tocht tot Saarlouis is heel wat minder mooi: de rechteroever is volledig afgesloten voor grote wegenwerken (nieuw wegdek zo te zien). Het betonnen fietspad op de andere oever is wat minder comfortabel en voert bovendien regelmatig door wat drukkere bebouwing of kleine industrie. 

    Terwijl ik aan het typen ben, wordt de zonnige dag afgesloten met een ferm onweer..   
     

    05-09-2024, 18:51 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    04-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier

    98 km - 760 HM  - 18,4 km/h gem - 20 gr Regen

    Deze morgen gaf het weerbericht aan dat er heel wat kans op regen was, maar meestal valt het toch nog wel mee. Vandaag was het echt een regendag.. Bij het verlaten van het hotel was het aan het regenen, dus ben ik regenkledij vertrokken en ik heb het pas tegen uur of 14 kunnen uittrekken.
    Maar het stoorde niet echt, het was aangenaam warm (rond 18-19°C) en ook al werd de jas toch wat nat van het zweet, kou had ik niet. Dus het nieuwe regenjasje bleek een goeie koop te zijn .

    's Morgens vroeg lichte regen en heel wat nevel. Het eerste deel van de route was aangenaam fietsen door de velden. Het feit dat de route een paar honderd hoogtemeter afdaalde was hier goed te voelen

    In dit deel was het echter een ander verhaal. Hoewel de route meestal een riviertje of een spoorweg volgde was er nagenoeg nooit genoeg plaats voor de weg ernaast. Waardoor de weg via de flanken continue op en neer liep en voor heel wat extra hoogtemeters zorgde. 

    Niettemin een heel mooie en afwisselende route. Gewoon iets meer tijd voor nemen.
     
     
    Tegen de middag zag ik mensen op een terras zitten bij een restaurant en wou ik ook iets eten. Bij nader inzien bleken het Belgische vakantiefietsers te zijn op een 5-daagse tocht die hun boterhammen aan het opeten waren op een gesloten terras.
    Na een leuke babbel dus maar verder doorgereden.

    Pas tegen 14:30 ben ik aan eten toegekomen. En smaken dat het deed!

    Afsluiter van de dag: hotelletje in Trier

    04-09-2024, 19:57 geschreven door Gert  

    Reageer (1)

    Categorie:Belgie
    03-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim

    92 km - 750 HM  - 18,0 km/h gem - 23 gr Bewolkt/zon

    Het wordt een mooie dag vandaag met wat bewolking en af en toe wat zon er erbij. En vooral geen te hoge temperaturen door de wat hogere ligging. Ideaal!



    We starten vandaag in het natuurpark van de Hoge Venen. 


    De route volgt een aantal rustige, al dan niet geasfalteerde wegen, door de bossen. Je komt er amper andere mensen tegen. Echt een prachtig stukje natuur. 


    En ja hoor, na een uurtje is het zover. Er steek een groot hert de baan over op een hondertal meter van mij. Ik neem mijn gsm en ben nog niet klaar voor een foto wanneer een jong een paar seconden later over steekt. Maar van het derde heb ik wel een foto kunnen nemen! Ze verdwijnen in no time in de bossen alsof ze er nooit geweest zijn.


    Niet alle paden lagen er even goed bij. Dit grindpad was een beetje verwoest doordat er bomen gerooid waren. Het grind pad op zich was behoorlijk ruw, maar te doen met mijn dikke bandjes.


    Na de stevige klim van een 600 HM was het tijd om de batterijtjes op te laden. Dankzij deze lekkere tagliatelli met zalm (voor 16 euro..) kon ik er weer even tegen.



    Een 10-tal km na het verlaten van het natuurpark van de Hoge Venen komt er een lang stuk (> 30 km) Vennbahn aan.
    Deze hele lange oude spoorbaan is over het algemeen van heel goeie kwaliteit. De eerste 10 km is het nog klimmen geblazen maar tegen een zalig continue percentage van 1 à 2 %. Daarna start de "lange afdaling" waarbij je meer dan 20 km lang omlaag zoeft tegen een snelheid van rond de 26 km/h zonder veel moeite te doen. Dit heeft de gemiddelde snelheid gelukkig wat opgekrikt. 

    Maar qua hotel, heb ik me toch nog laten vangen. Op de route kom je niet veel tegen, dus kijk je in de dorpen in de buurt. Vandaag was dit Hillesheim, en stadje dat blijkbaar bekend staat als de "Krimihauptstadt". Dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar het Augustiner hotel met zijn Wellness, die in een Oostenrijks hotel niet had misstaan, des te meer. Jammer genoeg bleek het vanaf de route nog een 2-tal kilometer (wat ik wist) omhoog met 5% (wat ik niet wist)..  

    03-09-2024, 17:52 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten

    96 km - 820 HM  - 16,4 km/h gem - 25 gr Bewolkt/zon/regen

    Volgens het weerbericht wordt het vandaag zonnig met kans op een bui..
    In elk geval is het droog bij de start en al best warm met een 19 °C. Tot een uur of 16 ziet de kans op neerslag er best klein uit, dus gewoon kwestie van door te rijden!


    De wolken zien er dan wel best dreigend uit, ik heb helemaal niet het gevoel dat het spoedig gaat regenen, dus genieten we van het best pittige landschap met volop fruitbomen in de aanbieding.

    Wat een verschil ook met gisteren: gisteren was het een drukte van jewelste, vanmorgen heb ik amper fietsers gezien (< 5).

    µ
    De typische weggetjes door de velden gaan continue op en neer. Mooi maar wel iets pittiger dan ik verwacht had. 
    Ik zie de tijd vlotjes wegtikken, maar maak me nog geen zorgen.


    De Maas: komende uit de heuvels aan de rand betekent dit uiteraard een ferme afdaling. Zalig!
    In Eysden brengt het pontje ons dan voor 1,5 euro naar de overkant van de Maas. Tot mijn verrassing zit het (vrij grote) terras om 12:15 al helamaal vol op een maandagmiddag op de eerste schooldag😁. Gelukkig zijn er meerder terrasjes en is plaats vinden geen probleem.


    Na een paar kilometer volgt de route een oude spoorbaan die zacht golvend met een heerlijk maximum percentage van 2% op en naar gaat. Tussendoor wel even genieten van de golvende landschappen is een must uiteraard.

    En dan slaat het noodlot toe: om stipt 16 begint het te regenen en te donderen. Gelukkig is er aan deze vijver een overdekte loods waar ik kan schuilen. De bliksem slaat heel vaak toe en af en toe behoorlijk dicht..
    In het begin staat er op mijn app dat dit een klein half uurtje duurt: ideaal om wat te stretchen dus. Na twintig minuten is het onweer weggetrokken, maar het blijft regenen. Een blik op mijn app geeft aan dat de bui gewijzigd is naar een bui van een uur of 3..
    Dus regenkledij aan en erdoor dan maar.. De eerste 8 kilometer in de regen zijn een feit.

    02-09-2024, 19:09 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden

    98 km (+4 km)  - 340 HM  - 19,4 km/h gem - 30 gr Zon

    DIt jaar lag er op de FIets-en Wandelbeurs in Gent een splinternieuw boekje uit de reeks van Benjaminse: De Zwarte Wouden route. Geen extreem lange route (ongeveer 750 km + 150 km om op de route aan te sluiten), maar ideaal voor dit jaar.
    De voorbereidingstijd is beperkt doordat mijn nichtje ons ouderlijk huis heeft gekocht en ik mag helpen om het in orde te brengen . Als je weet dat het doel is om de woning te verbouwen van energielabel F naar A, dan weet je dat er werk aan de winkel is.
     
    Enfin, het doel is om de route te volgen, rondje Bodensee toe te voegen en dan deels met de trein en deels met de fiets terug te geraken. Omdat ik zo veel mogelijk van de route wil meemaken, besluit ik om eerst helemaal naar het Oosten te fietsen en daar in Eijsden (NL) op de route aan te pikken. Enfin, we zien wel..
     
    De eerste dag is een feit: vertrokken in Branst om 9:15 met een heerlijke 18 gr C en een startend zonnetje. Gedurende de dag is het kwik alsmaar hoger geklommen tot een uiteindelijke 31 gr C. Pfff, maar uiteraard beter als regen!

    Startpunt: vijver in Branst -  de vissen zijn alvast enthousiast 🤣


    De weg naar de start van de route gaat via Leuven. En een ferm stuk loopt dan over de F8.
    Op een zonnige zondagmorgen fiets je hier zeker niet alleen. Wielrenners bij de vleet, maar fietsers met bepakking ben ik er maar eentje tegen gekomen..

    De F8 gaat in Leuven over op de F24. Je fietst hierbij door Leuven zonder in het centrum te komen. Heel rustige wegen en knap gedaan, maar heel "droog". Je komt namelijk geen restaurantjes tegen.

    Zo komt het dat ik pas in Tienen aan eten geraak rond 13:40.

    Voordeel is wel dat ik op de Grote Markt van Tienen weer iets nieuws heb leren kennen: Croque Bouché (met vol-au-vent er bovenop). Lekker!!

    En dan komen we in de fuitstreek op de "bloesemroute" (in het voorjaar dan toch)

    Na een kleine 100 km gezweet te hebben, zag ik dat er een Lago openlucht zwembad op een paar km afstand was. Die paar kilometer kon er dan nog wel bij voor een heerlijke frisse duik!

    01-09-2024, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    18-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
    15 fietsdagen - 892 km  - 10730 HM  - 27 tot 30 gr Zon en soms bewolkt
    Korte reflectie van de Balkan fietsroute en de ervaring in de verschillende landen:
    Kroatië
    - Vlucht naar Zadar: goede verbinding en ideaal om van op de kleine luchthaven te vertrekken
    - Telefoontarief: zelfde als in BE
    - Munt: Euro
    - Prijs niveau: vergelijkbaar met BE, zelfs aan de dure kant op sommige plaatsen

    Bosnië-Herzegovina:
    - Ik heb er maar 2 dagen doorgebracht en een heel onherbergzaam stukje van het land doorkruist. 
    - Telefoontarief: World - let op: heel duur tarief, maar het is perfect mogelijk om enkel via Wifi contact te houden. Wifi is zo goed als overal beschikbaar
    - Munt: BAM - het was niet de moeite om lokale munten aan te schaffen - ik heb op de paar plaatsen waar ik wou betalen altijd met de kaart kunnen betalen
    - Prijs niveau: goedkoop 
    - Ciro: de Ciro is zeker de moeite van het verkennen waard, maar wel van wisselende kwaliteit. Indien slechte kwaliteit is er echter altijd een alternatief mogelijk
    - Loslopende honden: verschillende tegen gekomen, maar zijn allemaal gaan lopen

    Montenegro:
    - Ik was aangenaam verrast van Montenegro - paar leuke hotels gehad en mogelijkheid zat qua eten en drinken en duidelijk goedkoper
    - Telefoontarief: World - let op: heel duur tarief, maar het is perfect mogelijk om enkel via Wifi contact te houden. Wifi is zo goed als overal beschikbaar
    - Munt: Euro
    - Prijs niveau: goedkoop 
    - Loslopende honden: zijn hier echt wel heel duidelijk aanwezig, maar geen echte last van gehad. 

    Albanië:
    - De mensen zijn hier duidelijk armer, alhoewel er heel duidelijk ook genoeg rijken aanwezig zijn. Ik ben dagelijks meerdere malen vriendelijk aangesproken geweest, ze komen echt wel super vriendelijk over. 
    - Telefoontarief: World - let op: heel duur tarief, maar het is perfect mogelijk om enkel via Wifi contact te houden. Wifi is zo goed als overal beschikbaar
    - Munt: LEK - doe echter geen moeite om LEK aan te kopen. Ze zijn letterlijk OVERAL bereid om EURO te aanvaarden en betalen zelfs dikwijls in euro terug. De koers is uiteraard iets minder voordelig, maar geld omwisselen kost ook geld
    - Prijs niveau: goedkoop 
    - Loslopende honden: Ook heel duidelijk aanwezig. 1 keer een duidelijk agressieve hond gehad die ik op de vlucht gejaagd heb dankzij mijn Taser 


    18-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    17-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
    83 km  - 340 HM  - 19,4 km/h gem - 30 gr Zon

    Vandaag terug met Claudio afgesproken om samen te rijden richting Tirana. 
    Uiteindelijk rijden we bijna 65 km samen tot onze wegen uit elkaar gaan omdat hij verder gaat richting kust en ik naar Tirana moet.
     Jammer, ging wel goed samen, al zorgde hij er wel voor dat het tempo wat hoger lag dan de voorbije dagen


    En weg zijn we!

    Tot we 10 km verder in een file terecht kwamen. Was er een ongeval gebeurd? Alles stond stil..
    Maar nee, er was gewoon een lokale markt van tweed hands materiaal allerlei, maar ook kippen, varkens, geiten, werkgerief... Je kan het zo gek niet bedenken.
    En als je dan iets ziet liggen wat je wil, dan stop je toch gewoon, doet je deur open en begint te onderhandelen. De rest wacht wel..

    Het was een behoorlijk grote markt die duidelijk uit de hand gelopen was.
    Er waren "kraampjes in de zijstraten, op parkings, maar ook gewoon langs de hoofdweg lag het vol gerief en dan krijg je files...

    Instrumentje kopen??

    Race tegen de oudste tractor die ik ooit gezien heb. Hij reed wel bijna 10 km/h en stonk vreselijk..

    En dan kom je op een bruggetje waar je van denkt: ai, gaat dat wel houden..
    Maar we zijn er veilig over geraakt. We waren net aan de overkant als er een auto kwam overgereden (spiegels ingeklapt).. 

    De kwaliteit van de wegen was over het algemeen vrij goed, maar putten zijn er overal. Hier is het duidelijk en rij je traag.
    Op een andere weg met perfecte asfalt, deed Claudio ineens een sprongetje opzij en riep hij "danger". Reden: er was een putdeksel weg waardoor er plots een gat was van een meter diep en 80x80 cm breed. Levensgevaarlijk, maar niet uitzonderlijk in Albanië.. 

    En dan was het tijd voor afscheid.. 
    Bedankt Claudio en safe trip!

    17-09-2023, 18:43 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    16-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
    53 km  - 270 HM  - 17,0 km/h gem - 28 gr Bewolkt/zon

    Gisterenavond ben ik niet meer in het Rozafa kasteel binnen geraakt, maar ik wou het toch echt wel gezien hebben.
    Vermits de rit naar Tirana een dikke 120 km is, heb ik besloten om het in 2 te delen en het vandaag wat rustig aan te doem na de zware dag van gisteren.
    Dus ben ik er vanmorgen naartoe gereden, maar deze keer langs een rustig fietspad in plaats van de grote baan.  


    Wel, het was een rustig fietspad, maar de kwaliteit was iets minder
    Bovendien kwam ik er een loslopende hond tegen die zijn huis verdedigde en zelfs zijn tanden bloot gromde..
    Dat vond ik toch wat riskant om er zo voorbij te rijden in dat smalle straatje, dus heb ik mijn Dazer eens getest en jawel, hij liep zijn met de staart tussen de benen naar huis..

    Mooi overzicht van een deel van de ruïnes met het meer op de achtergrond 





    Bij het verlaten van het kasteel waren er een 4-tal mannen een extra kabel aan het trekken.
    Ik hoop dat ze weten wat ze doen, want het was al een behoorlijk spaghetti web voor ze begonnen  

    Onderweg Claudio uit Italië tegen gekomen en samen verder gefietst en iets gegeten.
    We hadden beide al een hotel geboekt, maar ze lagen een 10-tal km uit elkaar dus wat ver om samen iets te eten. Je wil er immers in het donker liever niet fietsen.
    Morgen fietsen we samen verder richting Tirana  

    Mijn hotel voor de nacht bleek in een National Park te liggen. Oeps.. Maar geen probleem om er te geraken, was dik in orde

    Het NP is een afgesloten lagune van de zee, best mooi!

    16-09-2023, 18:53 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    15-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
    82 km  - 1320 HM  - 13,8 km/h gem - 28 gr Bewolkt/zon

    Onderschat: dat is toch wel het woordje van vandaag.
    Ik ging er vanuit dat er vandaag wel wat heuvels op het programma stonden, maar dat er geen langere klimmen bij waren.
    Dat hadden we dus niet goed bekeken.. Er stonden wel degelijk 3 echte stevige klimmen op het menu. 
    De eerste van een kleine 500 HM was het eerste deel nog wel goed te doen (lees: rond de 5%), maar ging dan in het tweede deel over in pittige klimmetjes met overwegend 9 - 11%. De 2 volgende langere klimmen van een 250 HM starten nog braver, maar hadden beide toch ook een stevig einde. 


    Bij de eerste klim ging het al direct zigzaggend omhoog

    Maar bleef toch nog overwegend langs de kust met mooie zichten op het meer

    Na de eerste klim gaat het meer landinwaarts en komen de schapen erbij.
    Loslopende honden heb ik hier weer niet gezien. Ze zijn blijkbaar voorbehouden aan de dorpen en steden.
    Gisteren liepen er in Virpazar een 5-tal rond die meestal samen speelden. Ze blaften vooral naar brommers en kwamen schooien bij mensen. 
    Vandaag liepen er ook best veel in Shkoder. Het werd even zelfs gevaarlijk toen ze een drukkere baan wilden oversteken. Toch echt wel een probleem hier.

    Het bleef de ganse dag wat bewolkt, de zon had de hoogste moeite om er door te breken. Het was meer dan warm genoeg, maar jammer genoeg geen goed zicht op de bergen aan de overkant

    In Shkoder aangekomen, staat het fort je al op te wachten. Ik wou het om een of 18 nog even bezoeken want het is open tot 19u en echt wel de moeite waard.
    Maar jammer genoeg werd ik gestopt omdat er een optreden was die avond. De klim was dus voor niets..

    Shkoder is een behoorlijk grote stad waar veel wordt gefietst. Er zijn mooie rustige fietspaden, maar ook in het stad zelf houden ze duidelijk rekening met de fietsers.
    Ze hebben immers weinig keuze..

    15-09-2023, 20:19 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    14-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
    44 km  - 420 HM  - 15,4 km/h gem - 27 gr Bewolkt

    De dag start met lekker verder afdalen! We starten vandaag nog een op een 650 HM en moeten naar een zeeniveau, dus..



    Maar toch maar gestart met een stevig ontbijt van de volle 4 euro met 3 eitjes en 5 plakken ham.. 
    Iets te veel ham, maar het ging er wel in!
    Nadeel van een hotel te hebben, dat wel nog de naam heeft van een hotel, maar eigenlijk (fancy) appartementen verhuurd voor geen geld (40 euro)

    De Lipa Cave moet je gezien hebben!
    Bovendien was het maar een kleine km rond (en een 80-tal HM), dus allen erheen.
    Maar dan blijkt dat je nog meer dan een uur moet wachten voor de eerste rondleiding.. dan maar niet..

    Volgens het boekje kan je een weggetje nemen dat in niet zo goede staat is, maar perfect fietsbaar. 
    En overschot van gelijk heeft hij: het weggetje voert je een 5-tal km over kleinere wegen zonder verkeer door een prachtig dal.
    Zeker doen! Asfalt is er lang niet overal te bekennen, soms (lees: toch wel regelmatig) is het enkel steentjes, maar dikwijls is er toch nog een smal spoor asfalt waar je perfect tegen 15 km/h kan afdalen. Maar zo mooi!

    Als je heel goed kijkt, zie je onderaan wat water glinsteren. Dat is Rijeka Crnojevića, waar de rivier eindigt van het meer waar het vandaag om te doen is

    Deze ham/kaas sandwich ziet er wel wat anders uit dan op het bordje, maar smaakt wel

    Het dorpje met 20 huizen en een grote parkeerplaats wat je daaronder ziet, is Virpazar. Het dorpje dat groot geworden is met het organiseren van boottochtjes op het meer (waar ik er vandaag ook eentje van 2 uur van ga doen)

    Uitzicht van op het bootje op het meer. In de bergen helemaal links heb ik vanmorgen gefietst. In de verte ligt Cetinje

    De bootjes van de collega's parkeren hier allemaal even om een foto te nemen. De waterplanten (waterlelies en nog iets anders..) groeien hier dicht tegen elkaar. 
    Op plaatsen waar de boten frequent voorbij varen, zijn er duidelijke vaarwegen, maar verder groeien ze dicht op elkaar

    14-09-2023, 18:40 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    13-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
    52 km  - 1430 HM  - 11,8 km/h gem - 29 gr Zon

    Klimmen! Veel meer staat er vandaag niet op het programma.
    Er moet een stevige berg overgeklommen worden om tot in Cetinje te geraken. 

    Bij het openen van mijn venster vanmorgen zag dat er nog een tweede cruise schip kwam aangevaren. 
    Dat betekent nog eens busladingen toeristen die gedropt worden op een klein dorpje en plots was ik blij dat ik gisteren al Kotor bezocht had

    Het was een uitgebreid en heel verzorgd buffet vanmorgen en ik was er als een van de eerste bij want ik wou vroeg op pad.
    Groot was dan ook mijn verbazing toen ik merkte dat mijn spiegeleitje lauw was en al niet echt warm meer. 
    En inderdaad, de au bain marie voelde koud aan. Toen ik de garçon er op aansprak, haalde hij direct de chefs er bij en volgde er een discussie in het Engels.
    Blijkbaar hebben ze hier ook problemen om lokaal personeel te vinden. En deze chef wist niet dat er water hoor te staan in een au bain marie... 

    Al na een 100-tal HM fiets je een beetje weg van de baai en blijkt er ook een andere, minder vermoeiende, manier te zijn om boven te geraken..

    En langzaam aan wordt de baai kleiner en kleiner

    En wordt de contour van de baai heel duidelijk 



    Op een 950 HM kan je kiezen of je rechtdoor gaat of via het NP. Ik heb voor het laatste gekozen, wat een extra 300-tal HM betekent maar wel dit mooie plaatje oplevert van op een 1250 HM. Het mausoleum bovenaan zegt me dan weer minder.
    Het heeft wel wat extra zweet gevraagd om boven te geraken, want het tweede deel in het NP heeft duidelijk hogere stijgingspercentages dan het eerste deel.
    Waar het gemiddelde tijdens de eerste 950 HM op een 5 a 6 % lag, ligt het bij het tweede deel tussen de 8 en 12%.. 

    13-09-2023, 18:41 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    12-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
    36 km  - 270 HM  - 16,3 km/h gem - 29 gr Zon

    Vandaag gaat het verder richting Kotor, maar deze keer echt vlak langs de kust. 
    Enkel occasioneel moet er nog even geklommen worden, maar veel is het niet. 
    Toch is de gemiddelde snelheid nog vrij laag, maar dat komt door het rustig rijden langs de vele bars en terrasjes.
    Daarnaast staat er nog een korte ferry op het menu die voor fiets en voetganger zelfs gratis is. 

    Maar eerst nog even gisterenavond: toen ik op het terras nog iets wou lezen, hielden deze kwetterende kleine zwaluwen me gezelschap

    Ook al zijn we nu in Montenegro, ook hier zijn er hier en daar nog sporen van de Ciro. 
    Het staat wel aangegeven dat het een onderdeel van de Ciro is met een bordje, maar is hier verder niet echt toeristisch uitgebaat

    Verder langs de glasheldere Adriatische kust die hier een soort binnenwater vormt richting Kotor

    En dan komen we aan de stadsmuren van Kotor. In tegenstelling tot Dubrovnik, kan je ze hier gratis bewandelen.
    Ook hier zijn ze indrukwekkend lang (4 km), maar ze lopen hier ook echt de heuvel op. 

    In het gezellige binnenstadje is het goed vertoeven zoals hier, maar soms ook veel te druk op de grotere plaatsen




    Op de terugweg, herken ik nu duidelijk de contouren van de stadsmuren die me bij het ernaar toe rijden helemaal niet opgevallen waren.
    Maar ik moet toegeven: je moet toch wel wat zoeken tussen de rotsen.

    Misschien helpt het als ze verlicht zijn 's avonds vanop mijn hotelletje  


    Het volledige plaatje overdag met de voetjes heerlijk aan het water, zalig toch
    De foto 's avonds is een close-up van het rechter, groenere deel van de berg.
    Rechts hiervan (niet op de foto) gaat het morgen de berg over richting Albanië.

    12-09-2023, 18:18 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    11-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
    63 km  - 870 HM  - 16,0 km/h gem - 29 gr Zon

    De tocht gaat vandaag van start langs de kust, maar gaandeweg gaan we toch weer dieper de bergen moeten induiken om het verkeer te ontwijken.
    En dat is hem toch weer goed gelukt moet ik zeggen. Er is een stukje van een km of 5 waar er (te) veel verkeer is, maar verder is het zo goed als verkeersvrij fietsen. Het eerste deel naar Dubrovnik toe is een mooie rustig stukje (enkel bewoners), maar dan gaat de route dwars door het centrum en dat is echt niet te doen met de fiets. Geen idee waarom hij dat doet, maar er is uiteraard een weg langs (met de fiets aan de hand).
    Het tweede deel van de tocht is echter duidelijk pittiger met een 9-tal stevigere klimmen waarbij de helft toch tussen 9% en 12% zit. En dat voel je dus..

    Nog een laatste blik op Dubrovnik als we via de fancy buitenwijken van Dubrovnik de kust volgen. 
    Hierbij volgen de borden elkaar snel op: enkel bewoners, verboden doorgang.. maar we blijven doorgaan.

    Hier heb ik toch even getwijfeld, maar ben er dan toch maar door gereden..

    En dan kom je op deze prachtige weg en dan denk je: waarom sluiten ze dit nu af.. Maar het is zalig rustig, dus we fietsen door..

    En kom je aan het einde van de weg (paar honderd meter terug) en dan sta je aan de vangrail en zie je een smal weggetje waar je met je fiets langs moet.
    En dan denk je: aha, daarom dus . Maar goed, dapper doorwandelen ( en zien dat je niet in de diepte duikt..) en dan kom je dus hier uit waar je op de weg verder kan.
    Die is hier gedurende een paar km echt irritant druk, maar er is geen alternatief

    Tot hij even verder terug de bergen in duikt en in een prachtige vallei terecht komt, waar de druiven hangen te wachten om geplukt te worden.
    Volop wijnboeren hier in de buurt, die duidelijk niet slecht boeren.

    Even een korte stop in een dorpje in de bergen voor een sla met tonijn en jawel: het was heerlijke vers gebakken tonijn!

    Bijna aan het einde van de vallei kom je op een grote baan uit, maar daar heeft hij een stukje onverhard (1 km of zo) gevonden om er toch te kunnen van weg blijven

    En dan kom je aan de grens met Montenegro. De grenspost van Kroatië zie je helemaal onderaan de steile helling liggen. 
    Dus moet je volop in de remmen (en dat was duidelijk te ruiken) om erna terug te moeten klimmen aan 10%. Kan tellen qua locatie..
    De grenspost met Montenegro ligt een beetje verder bovenaan de helling, heel wat logischer

    En dan is het hoog tijd voor een welverdiende stop. 2 km na de grensovergang was dit het zicht uit mijn hotel.
    Niet slecht he   Dat dacht ik ook, dus tijd voor een douche om het zweet af te spoelen. Ah, probleem.. geen water.
    Bij navraag, blijkt er enkel water te zijn tussen 19 en 21 en 's morgens tussen 7 en 9. Reden: lage stand van het waterreservoir.. Welkom in Montenegro ;-)

    11-09-2023, 17:30 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    10-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
    60 km  - 270 HM  - 18,4 km/h gem - 30 gr Zon

    Het grootste deel van de route tot terug aan de grens met Kroatië voert terug over de Ciro. 
    Die voert door een regio waar amper iemand woont en typisch in dergelijke gebieden wordt er gewaarschuwd voor loslopende honden. 
    Zeker in een kudde kunnen ze gevaarlijk zijn en daarom heb ik ook een Dazer mee die via geluid de honden afschrikt. 
    Ik ben op deze rit inderdaad een uitgemergelde hond tegengekomen, maar hij ging lopen zodra hij me zag, dus ik heb de Dazer niet hoeven te testen. 
    Dit merk je meteen aan het aantal hoogtemeters wat vandaag heel wat minder is dan de andere dagen. Ook het gemiddelde ligt dan direct een pak hoger, dus kwam ik rond de middag aan in Dubrovnik zodat er nog voldoende tijd was om de prachtige stad te bezoeken.

    Het vertrek op de CIro ging over een stukje asfalt wat betere tijden gekend had, maar no problem

    Tot mijn verbazing kwam ik op een nieuw infopoint ook deze bank tegen met Wifi ingebouwd. Jawel, je kon hier draadloos op het internet en tegelijkertijd waren er 3 USB aansluitingen om nog wat bij te laden. In de Ciro werd de voorbije 2 jaar geld gepompt om het toerisme te bevorderen. Het steekt allemaal een beetje schril af tegen de arme omgeving, maar het werkt wel

    Een beetje verder kwam ik een volledig kapot geschoten dorp tegen waar bijna alle huizen onherstelbaar waren. Het dorp was dan ook verlaten op 2 huizen na die terug opgebouwd waren. Moet toch ook wel een beetje vreemd wonen zijn zo

    En dan verder op onze Ciro die hier een stukje onverhard verder ging met wisselende kwaliteit. Het was fietsbaar, maar ze hadden hier ook beter wat meer geïnvesteerd in kleinere steentjes.. Het is dan wel vlak, maar sneller dan 15 km/h zat er hier toch ook niet in

    Soms werd het nog wat erger en was het wat zoeken naar de Ciro, maar het werd snel beter

    Al snel ging het weer over op asfalt en deze keer zelfs een heel lang recht stuk, beetje bizar zo in de bergen, maar was wel super om op te schieten


    Dankzij de Ciro was ik al rond de middag op mijn hotel en stond er uitstap met de bus naar Dubrovnik op het programma.
    Het is een enorm toeristisch stadje, maar het is dan ook buitengewoon mooi en mooi bewaard/gerestaureerd. De wandeling rond de stad op de muren is wel behoorlijk duur (35 euro), maar toch wel een aanrader. Echt knap stadje. Ik had jammer genoeg geen tijd voor een tochtje met de kayak want dat was er heel populair en moet de moeite zijn om de stad vanuit de zee te zien

    Best wel druk, maar dat moet je er maar bij nemen

    En er was zelfs nog wat tijd over om even te relaxen bij een cocktail

    10-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    09-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
    82 km  - 1010 HM  - 16,1 km/h gem - 28 gr Zon

    Terug op het vasteland gaat de tocht naar Dubrovnik via de Ciro. Dit zijn oude spoorwegen die omgevormd zijn tot fietspaden.
    Let op: ze zijn lang niet overal met een mooi laagje asfalt bedekt. Een vrij lang stuk van het traject is nog onverhard en Moni, die ik vandaag ben tegen gekomen, wou dit proberen. Ze is er echter van terug gekomen en heeft ook het asfalt alternatief genomen     


    De start bij Ploce voert door een gebied met heel veel waterloopjes en deze man was 's morgens vroeg aan het vissen in dit smalle riviertje

    Even verderop klim je uit het dal en kom je in een prachtig stukje natuurgebied terecht.

    Na een 30-tal km kom je aan de grens met Bosnië-Hercegovina. Ze nemen hun taak hier serieus en controleren iedereen nauwgezet.
    Dat vertaalde zich in een file van 3 auto's in mijn richting, maar in een file van meer dan een halve km in de andere richting..

    En plots geeft de GPS aan dat het via dit onooglijke weggetje verder gaat. Dit is de befaamde Ciro die hier behoorlijk smal is, maar Moni gaat er als een hazewind vandoor, dus erachteraan

    Moni op een brug van bedenkelijke kwaliteit, maar ze is niet ingevallen, dus ok toch..

    Afscheid nemen voor mijn hotel. Zij ging nog een beetje verder fietsen zei ze. Paar uurtjes nog, voor mij was het genoeg geweest met 82 km en flink klimmen..

    Onderweg nog een mooi meer

    En hier klommen we weg van het meer naar de weg een 400 meter hoger gelegen. Klimmen maar..

    Eens boven gekomen, kwam de Ciro terug in het vizier. De laatste 20 km was het zo goed als vlak fietsen over deze weg terwijl het landschap rondom u serieus  golft. Zalig toch

    09-09-2023, 18:57 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    08-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
    23 km  - 510 HM  - 13,8 km/h gem - 28 gr Zon

    Peljesac is een groot eiland en eigenlijk zelfs een schiereiland en dat heb ik geweten. 
    Hier heb ik duidelijk de drukte overschat. Er stonden vandaag 2 ferry's op het programma. 
    De eerste vaart elke uur en brengt een hoop toeristen naar Peljesac die via dit eiland doorrijden naar Dubrovnik en dat had ik niet verwacht. Ik had dezelfde drukte verwacht als op Korcula, maar het verschil was groot. 
    De tweede ferry naar Ploce is ofwel om 12u ofwel om 17:30. Daarom had ik me tot doel gesteld om een kort, maar pittig tochtje te doen via de hoofdweg. Het alternatief van het boekje ging langs een lange onverharde weg en dat zag ik niet zitten. 


    De eerste ferry was stip op tijd

    Maar zat overvol en kreeg zelfs niet alle wachtende auto's mee..

    Eens aangekomen op het eiland, heb ik even gewacht tot de auto's gelost waren en ben erna vertrokken voor een mooie klim.
    Het plan was vrij goed gelukt, het eerste half uur weinig of geen auto's, maar dan begonnen de auto's van de volgende ferry me al in te halen en was het gedaan met de rust..

    Niettemin toch een mooie tocht en tot mijn opluchting kon ik de afdaling richting Ploce in alle rust doen. Iedereen (of toch bijna) reed immers door richting Dubrovnik en nam een andere weg. Zalig terug!

    Bij aankomst aan de ferry, was ik nog 45 min te vroeg, dus tijd voor een klein hapje. Amai, dat was veel en lekker!

    En net op tijd het bordje op als de boot aankwam

    08-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (132)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs