Gisteren lekker rustig op de camping.
Er was maar één nadeel aan, ik had nog wat Lets geld over dat ik
op, of in de omgeving van, de camping wou spenderen (aan eten en
drinken) maar dat ging hier niet. Er was niets anders dan de camping
en de zee. Er stond hier ook een Duitser met een licht geval van
overdaad, in zijn eentje met een grote 4x4 vrachtwagen met dubbele
cabine en shelter. Bovendien stond het ding in panne, toen ik
vanmorgen vertrok was de lokale (?) vrachtwagenmekanieker al weer
bezig. Dat schijnt overigens wel meer te gebeuren met zulke tuigen.
Vier jaar geleden, onderweg naar Noordkaap, kwam ik op de Lofoten een
paar Belgen tegen met een oude Magirus met shelter en die stonden ook
in panne. Vandaag lekker weer met af en toe wat bewolking die
passeerde. Om te beginnen ging het dus verder over de A11 naar de
grens, over een lange rechte weg dus. Ik heb het eens even gemeten: 7 Km ver kon ik de weg zien voor hij even een knikje maakte en dan weer 3 en dan 4 en dan ... Even over de grens verliet ik de grote weg om richting Sventoji
te gaan en van daar dan langs de kust verder. Dat kon hier overigens over een mooi
geasfalteerde fietsroute door het bos en de duinen, net even weg van
de zee. Tot in Palanga, daar ging het even de stad in maar dat moest
ik sowieso ook doen want ik moest beslist nog even winkelen voor ik
aan de camping kwam. Palanga had overigens de typische drukte van een
badstad. Voorbij Palanga ging het nog een eindje verder tot in
Girulai, eigenlijk tot in de rand van Klaipeda. Hier kampeer ik voor
2 nachten, morgen doe ik een, lange, heen en terug. De afstand van
vandaag was 84 Km, toch iets minder kort dan ingeschat.
Gisteren nog een paar mooie uurtjes
gespendeerd in de directe omgeving van de camping. Vandaag mooi
weer met wat wisselende bewolking. De bedoeling was vandaag om
onderweg een paar uurtjes te passeren in Liepaja maar dat is een
beetje een tegenvaller geworden. Er stond bij het naderen van de stad
met moeite al eens een wegwijzer naar het centrum, laat staan naar
iets anders. Nu ik heb het centrum bereikt en wat rondgekeken maar
eigenlijk niets tegengekomen dat me erg enthousiast kon maken. Ook
geen verwijzing naar een of ander. Bij het naderen ben ik wel enkele
blokken tegengekomen zoals wij de klassieke communisten-blokken
zien: simpel, wat versleten en afgeleefd. Bij het verlaten van
Liepaja kwam ik wel een kaart met toeristische info tegen. Blijkt dat
er vooral in het noordelijk stadsdeel wel enkele zaken te zien zijn,
onder andere een historische gevangenis. Ik moet dat stadsdeel vrij
dicht gepasseerd zijn maar als er niets in de richting wijst ga je er
ook niets zoeken natuurlijk. Nu is het bij ons waarschijnlijk niet
beter, als je de nodige info niet hebt ga je ook niets vinden. Verder
waren er nog een paar zaakjes in Liepaja die ik wel gezien heb maar
die me dus niet echt wild maakten en die ik ook niet behoorlijk in
beeld kon brengen. Een beetje een teleurstelling dus,
Liepaja. Voorbij Liepaja ging het dan nog een stukje verder over
de A11, een grote weg maar die van drukte nog redelijk meeviel. Dat
is ook best want morgen moet ik nog een eind verder over die A11, die
bij de grens,, morgen terug naar Litouwen dus, wel verandert in de
A13. Een kleine 15 Km voorbij Liepaja vond ik mijn camping voor
vandaag, dicht bij de grote weg maar rustig in het bos en met op de
achtergrond het ruisen van de zee die hier maar een beetje verder
ligt. Vandaag alweer een heel bescheiden 69 Km. Ik heb nu een paar
behoorlijk korte ritjes achter de rug waarbij ik relatief vroeg op de
camping ben en verder eigenlijk niet veel meer te doen heb, de rit
naar Ventspils reken ik niet mee omdat ik die toch als redelijk zwaar
ervaarde en ik verder in de namiddag nog een stadje te bezoeken had.
Maar die paar rustige namiddagjes doen me eigenlijk wel even deugd.
Morgen nog een redelijke korte rit, denk ik.
Niets zonnig en warm vanmorgen, eerder
grijs en fris. Niet dat ik het koud gehad heb maar ik heb toch met
lange mouwen gereden vandaag. Het is nog wel wat opgewarmd maar het
grijze is toch blijven overheersen. Vanmorgen eerst nog even een
koe gaan opzoeken, een zee-koe. Deze stond een beetje te ver uit de
richting om gisteren te voet naar toe te gaan. Daarna ging het nog
langs een winkel want ik verwachtte weer niet veel mogelijkheden
onderweg, al had ik vandaag tenminste een gelegenheid voor een
koffiepauze. En er was ook nog wel een winkel onderweg maar die had
ik dus niet meer nodig. Na mijn inkopen ging het dan, gedurende 15
Km, waar ik al eerder geweest was, de laatste 15 Km van gisteren tot
waar de P111 richting Liepaja zich afscheidt. En van daar verder over
die P111 tot aan de kruising naar Pavilosta, waar de marina ook een
camping heeft. En dus kampeer ik op het terrein van de marina van
Pavilosta, maar dat klinkt wel iets mooier dan het eigenlijk is. Maar
ik heb weer alles wat ik nodig heb voor de nacht, zelfs alweer een
keuken met tafels en stoelen. Alleen de wifi ontbreekt. De afstand
van vandaag was een bescheiden 76 Km
Hoewel de zon al mooi scheen bij het
opstaan was mijn tentje toch goed nat. De atmosfeer was nogal vochtig
nabij de waterval. Verder was het weer vandaag weer zonnig en
warm. Het zou vandaag dus een kort ritje worden, maar makkelijk
was ze niet. Eén lange weg; geregeld slechte en opgelapte asfalt,
veel vals plat (je ziet het amper maar voelt het wel), wind op kop;
... Bovendien was er nergens een plaats om even te stoppen voor
een koffiepauze. Het is dan maar te hopen dat Ventspils de moeite van
de omweg waard is en ik moet zeggen dat het niet teleurstelde. Een
stadje met enig karakter, met leuke huizen van verschillend niveau en
verschillend niveau van onderhoud / herstel, een haven, met een 13°
eeuws kasteel dat er van buiten wat klein en simpel uit ziet maar dat
van binnen toch echt wel een kasteel is, ... en waar men het in
Wroclaw, een eeuwigheid geleden, voor kabouters hadden zo hebben ze
het hier voor koeien. Ze zijn wel met wat minder maar daarvoor ook
wat groter. En dan de camping, ik ben hier aan de rand van de
stad, op 2 Km van het centrum, terechtgekomen op een mega grote en
georganiseerde camping. Ik kan me niet herinneren dat ik dat deze
reis al tegengekomen ben. Parnu was ook groot maar dat was eigenlijk
maar een parkeerterrein met in een hoek een grasveldje voor tenten.
Deze camping mag dan wel groot zijn, ze is ook aangenaam. De tentzone
ligt in het bos en is onderverdeeld in ruime, genummerde percelen.
Zeker als je als fietser slechts een klein tentje hebt zijn de
percelen erg ruim en er zijn nogal wat fietsers verspreid over de
camping, tussen de grotere familietenten van de auto-kampeerders. De
afstand was vandaag 60 Km
Het feest is er gisteren niet gekomen.
Waarschijnlijk was het al voor vandaag, mogelijk voor het feest van
de bruid die ik vanmorgen in 't centrum tegenkwam. Er wordt trouwens
nogal getrouwd in Letland. In Kuldiga waren zeker 5 koppels, met hun
gevolg, onderweg om op verschillende lokaties foto's te nemen. Toen
ik vanmorgen opstond was de hemel in 2 gedeeld. Langs de ene kant was
het nog mooi en blauw maar aan de andere kant was het al grauw en
grijs, het zag er niet naar uit dat ik het vandaag droog zou houden.
Het eerste geluk was dat ik tenminste mijn tentje netjes droog kon
inpakken. Het tweede geluk was dat het slechts een wolkenband was die
voorbij trok. Tegen de middag was het weer gewoon zonnig en warm,
heel warm. Vanmorgen eerst nog even in Tukums rondgereden. Ook nog
even een paar kilometer teruggekeerd naar de nabijgelegen Durbe
Manor, gisteren had ik daarvoor de moed niet meer gehad. De eerste 2
foto's zijn van de manor, van de voor- en van de achterkant. Ook al
om het verschil van hemel aan te tonen. Na nog even in het stadje
rondgekeken te hebben ging het terug verder over de A10. Op deze
zaterdag echter al veel minder onaangenaam, vooral minder
vrachtverkeer. dan naar het kasteel van Jaunmoku. De volgende stop
had dan de manor van Pure moeten zijn maar ik heb langs de weg geen
aanduiding gezien en de aanduiding op mijn kaart is niet
gedetailleerd genoeg om er zo naar toe te rijden, deze heb ik dus
overgeslagen. Dan ging het een eindje verder via kleinere wegen
naar Kandava. Kandava is ongetwijfeld een plaatsje met een grote
geschiedenis en daar schrijft men dan over maar uiteindelijk rest er
niets meer van die grootsheid. In het geval nog wat basisstenen van
een paar muren van wat ooit een stevig kasteel was. Verder zou ik
vanaf die ruïne een mooi zicht op een oude stenen brug maar het moet
zijn dat ik niet goed niet meer zie want dat zicht heb ik ook weer
niet gezien. Ik ben nochtans op, over en rond de kasteelheuvel
geweest. De inspanning van 8 Km extra om Rumenes Manor te gaan zien
had ik me ook kunnen besparen. Poorten gesloten, bezoeken kunnen
geregeld worden via een afspraak bij Hotel Berg. Even heb ik er
aan gedacht om de rit van vandaag in 2 te breken, toen ik na 60 Km
een camping zag. Het was echter nog heel vroeg, net na de middag, en
uiteindelijk zag de plaats er toch niet zo uitnodigend uit. Ook even
voor Kuldiga zag ik weer een aanduiding voor een camping. Daar maar
even gaan zien dan, ik verwachtte tenslotte niet om ook in Kuldiga
weer een camping te vinden. In eerste instantie leek er niemand thuis
en een bel was er overigens ook niet. Dan verschenen er 2
kindergezichtjes aan het raam en even later een grootmoeder in de
deur. Deze sprak echter alleen lets en maakte me daarmee duidelijk
dat er geen kampeergelegenheid was. Ik denk eigenlijk vooral omdat
dat makkelijker was dan te proberen van al de rest uit te leggen.
Alleszins ging ik dan dus toch maar door naar Kuldiga. Ik weet dat er
nog een camping is een 20tal Km voorbij Kuldiga maar die zaten er
vandaag niet meer in. In Kuldiga naar de toeristeninfo om een budget
onderkomen te vinden en dan bleek dat er toch een van de guesthouses
kampeergelegenheid aanbied. En dus kampeer ik weer en nog wel langs
de grootste publiekstrekkers van Kuldiga, de waterval en de brug. Met
250 meter zou dit de breedste waterval van Europa moeten zijn, ze is
wel maar 1 meter hoog. De uitdaging is schijnbaar van de ene kant
naar de andere kant te gaan over de waterval. De afstand was
vandaag 116 Km, morgen wordt het een stuk minder.
Ik ben de afgelopen 3 avonden
behoorlijk bezig geweest om de route voor de volgende dagen in elkaar
te puzzelen maar ben er uiteindelijk behoorlijk in geslaagd.
Oorspronkelijk was het de bedoeling van volledig rond de kaap langs
Kolka te rijden. Het probleem is niet dat deze als desolaat
wordt beschreven, daar houd ik wel van, maar aan de andere kant zou
60 Km onverhard volgen.. Slecht onverhard zegt men. Zelfs de Duitser
van het routeboekje, die allerhande kleine paadjes opzoekt, raadt af
om deze weg te nemen. Hij gaat wel via Kolka maar raadt aan om over
het strand te gaan en daarbij hier en daar al eens een riviertje over
te steken, ook niet echt mijn ding lijkt me. Het zou dus een route
middendoor worden, daarbij zowel de rode als de witte wegen zoveel
mogelijk vermijdend en dat dan een beetje in overeenstemming brengen
met de zaken die ik zou willen zien en de overnachtingsmogelijkheden.
Helemaal perfect zou het niet kunnen maar ik ben tenslotte tot een
behoorlijke route gekomen voor de volgende 5 dagen. Het begin lag
sowieso vast. Ik zou beginnen langs Jürmala, een badplaats net
buiten Riga waar overal vrij lyrisch over geschreven wordt en waar de
rijkere Russen hun stekje zouden hebben / gehad hebben. De laatste
jaren zou het wat minder geworden zijn door moeilijkere visum
toestanden. Hoe dan ook ik zou vanmorgen beginnen met de rit naar
Jürmala. Moeilijk zou dat niet zijn, over de brug en de baan naar
rechts volgen. Ik zou dan op de kust uitkomen en gewoon deze volgen.
Alleen kan je schijnbaar teveel naar rechts volgen. Om een lang
verhaal kort te maken: ik ben hopeloos verloren gereden. Na 25 Km
kwam ik uit op een dood eind en moest ik dus terugkeren. Na ruim 40
Km was ik terug in de rand van Riga en kwam ik alsnog op de grote
snelweg terecht. Na 45 Km zag ik eindelijk nog eens een
wegwijzer (naar Jürmala), de eerste sinds het centrum van Riga. En
na 60 Km kwam ik eindelijk aan in Jürmala, een ritje van normaal een
20 Km. Hoe dan ook, ik heb het gevonden en ben er geweest ... en
ik vraag me nog steeds of waarom. Ik vond er dus niets aan. Nu was ik
misschien niet in de beste stemming om het te bezoeken of ben ik niet
op de geschikte plaatsen geweest, Jürmala is eigenlijk een zone van
verschillende plaatsjes die samen een geheel vormen, en misschien kan
je als je er verblijft wel mooie plekjes ontdekken maar voor mij
lijkt het dus niets. Ik ben door de winkel wandelstraat geweest, ik
ben aan een van de stranden geweest en ben door verschillende
plaatsjes gereden maar ik heb niets gezien dat me echt aantrok. Door
die extra 40 Km moest ik ook even mijn plannen herzien. Ik besloot om
nog wat minder lang de kust te volgen, mijn ervaring tot nu toe is
dat het eigenlijk toch zelden iets uitmaakt, en via de A10
rechtstreeks richting mijn bestemming van vandaag te rijden. Het
grootste nadeel daarvan is dat de A10 echt wel een behoorlijk
onaangename en drukke weg is. Na goed 100 Km zag ik, langs de A10,
een overnachtingsmogelijkheid in een motel maar ik besloot van toch
nog een eindje door te gaan tot het stadje Tukums, waar zeker ook
overnachting mogelijk was en misschien zelfs een camping. Ik had
nergens bevestiging gevonden maar op mijn kaart stond net te noorden
van de stadsrand het symbooltje van een tent en ik was vrij zeker dat
er een toeristische infodienst zou zijn die me wel de nodige
informatie zou kunnen verstrekken, hetzij over de camping hetzij over
andere mogelijkheden. Uiteindelijk bleken er 2 campings te zijn,
achter elkaar gelegen ten noorden van de stad. Aangezien de weg zou
overgaan op onverhard was mijn keuze snel gemaakt, de eerste
mogelijkheid. Geen van beiden staan trouwens als camping aangeduid
maar als logement. Ik kampeer dus weer op het terrein van een
hotel(letje). Waar men overigens een zaal lijkt klaar te maken voor
een feest vanavond. De teller stopte uiteindelijk op 114 Km. Het
weer was vandaag overigens zonnig en warm, soms erg warm, met af en
toe een fris windje (vandaar soms erg warm en soms iets minder). Nog
een kleine anekdote: toen ik op de A10 aankwam profiteerde ik daar
eerst van een lunch mogelijkheid. Net voor ik terug verder ging
vertrokken daar ook 2 jongedames op de mountainbike, eentje met
lichte bepakking en eentje zonder bepakking maar met rugzak. Ik dacht
die dames een eindje verder wel in te halen maar zag ze uiteindelijk
alleen maar kleiner worden, langzaam maar zeker.
Gisteren weer niet erg in form bij de
blog, wacht ik speciaal tot na dat ik mijn was gaan oppikken was om
te kunnen zeggen dat ik hem weer netjes, zo netjes als nog kan, in
handen heb en vergeet ik het te melden. Gisteravond, toen ik na
mijn eten nog wat aan het rondwandelen was, voor de verandering eens
iemand in de juiste richting geholpen in plaats van zelf hulp te
vragen. Er was me al een, ietwat wanhopige, vrouw gepasseerd en even
verder stond ze bij 2 politiemannen de weg te vragen. Toen ik ze
engels hoorde spreken bood ik de hulp van mijn kaart aan (in elke
stad vind je wel een gratis toeristen kaartje en dat heb ik dan
altijd op zak). Aangezien ze nog steeds vertwijfeld leek heb ik dan
maar aangeboden om ze een stuk te begeleiden, met de kaart in de
hand, tot ze terug in de bekende omgeving van haar hotel was. Het
weer is vandaag wat langer bewolkt gebleven. Ik heb het vandaag
ook een stuk rustiger gedaan dan gisteren. Onder andere even
gepasseerd langs de Belgische ambassade, een verdieping van een
gebouw waar ook de Ieren een onderkomen hebben en waar op de
Belgische verdieping naast de Belgische en de Europese vlaggen ook
nog de Brusselse lelie en de Waalse haan uithangen. Ik wil hier niet
aan politiek doen, en er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, maar
ik vind het toch niet netjes ogen dat aan een Belgische ambassade wel
de Brusselse en de Waalse vlag uithangt en niet de Vlaamse. En dan
ook nog eens op 11 Juli (ook op de 10de overigens) De foto's van
vandaag moeten aantonen dat Riga niet alleen om architectuur gaat.
Het gaat ook over parken en terrasjes en ...
De dag begon eerder bewolkt, werd dan
zonnig en warm en is nu terug eerder bewolkt maar nog steeds
warm. Een bezoek aan Riga staat vrijwel volledig in het teken van
de architectuur, met name de art-nouveau. Nu heb ik geen idee van
architectuur en stijlen maar ik kan wel zeggen dat het behoorlijk
indrukwekkend is. Een fotograaf zou hier op hol kunnen slaan, ik ben
vandaag dan ook tot 180 foto's gekomen. Wel verscheidene van de
zelfde gebouwen of details maar op verschillende tijdstippen en dus
ander licht. Het is niet simpel om er daar vijf uit te selecteren. Al
moet ik wel toegeven dat ik mijn selectie vanmiddag na mijn lunch al
gemaakt heb, toen het er nog geen 180 waren.
Gisteren ook mijn spaans nog eens
kunnen oefenen met een spaanse motard en het ging nog redelijk vlot.
Het grootste probleem was dat hij achteraf zo moeilijk af te schudden
was. Hij is hier ook om even te bekomen, nadat hij op de piste
gevallen is en daarbij zijn scheenbeen bezeerd heeft. En veel is er
niet te doen met een bezeerd been langs de rivier dus helemaal
nuchter was hij waarschijnlijk ook niet meer, niet dat ik hem dronken
zou noemen maar er hing een licht alcohol geurtje aan. Vanmorgen
iets minder zon en iets minder warm. Af en toe schoven er wat wolken
voorbij. Van Sigulda naar Riga is zo'n 50 Km maar niet voor de
fietser. Die 50 Km gaat over de A2, die even voorbij Sigulda over
gaat in viervaksbaan en daar wil je als fietser toch echt liever niet
over. Ook al is het niet echt een autosnelweg en mag het wel, leuk is
het niet. Dus zoekt de fietser een langer alternatief. En hoewel ik
dus voor een langer alternatief ging, ging het vandaag toch vooral
voor de verplaatsing. Geen rit die in de kolom van indrukwekkendste
ritten komt. Het alternatief waar ik op uit kwam ging eerst terug
richting Ragana, waar ik gisteren de richting Riga verliet. Van
Ragana ging het dan even over de iets grotere A3, die een eind verder
op de A2 uitmondt. Volgens de kaart kon ik daar echter gewoon
rechtdoor op de P10. Zoals al een paar keer eerder gezegd echter is
het leven nooit zo mooi als op kaart. Ik kwam dus toch op de A2
terecht en moest even terugkeren. Het bewijs dat het geen echte
snelweg is, is dat er voetgangers (en fietsers) oversteekplaatsen
voorzien zijn. En na 50 Km kwam ik op de P4 en kon ik echt aan mijn
rit richting Riga beginnen, met nog een 30 Km te gaan. Deze 30 werden
uiteindelijk nog de saaiste van de dag. Het mag dan wel een kleiner
en rustigere weg geweest zijn, het was wel een lange rechte weg, met
meestal een slecht wegdek, met de wind in het nadeel, met stijgende
vermoeidheid, ... Uiteindelijk kwam ik dus in Riga en dan moet je
kiezen. Oorspronkelijk zou ik voor Tiger Hostel gaan maar recent was
me ook Elisabeth Hostel opgevallen en die leek eigenlijk wel
aangenamer, naar Elisabeth dus maar. Die beschrijving op het internet
maken ze waarschijnlijk wel zelf en komt niet noodzakelijk helemaal
overeen met de werkelijkheid, groot en ruim zou ik de kamer
bijvoorbeeld niet noemen. En zo werd er een tuin beloofd maar die
zie ik hier niet (dat was in Tallinn ook al het geval). Ook werden er
was faciliteiten aangekondigd (een wasmachine dus) maar die is er ook
niet en dat is al een iets groter probleem want mijn (fiets-) kleren zijn
dringend aan een wasbeurt toe. Hij duidde me wel op een kaart aan
waar ik terecht kon om te wassen. Ik daarheen dus, na geïnstalleerd
en (zelf) gewassen te zijn, maar het was een eind verder dan het op
kaart leek, daar had ik vandaag eigenlijk geen behoefte meer aan. Bovendien
kwam ik aan in de omgeving waar het moest zijn maar ik zag geen spoor
van een wasserette. Dan maar een jongeman aangesproken waarvan ik
vermoedde dat hij engels sprak. Hij sprak ook engels maar had geen
flauw idee van wasserettes, zijn was wordt gewoon thuis gedaan. Hij
was wel zo vriendelijk om het lokale infonummer 118 te bellen en zij
wisten hem, en mij dus, te vertellen dat het een blokje om en dan bij
de kerk was. En inderdaad, daar vond ik een wasserij, geen
wasserette. De dame sprak geen engels (ik wou toch eerst even de
prijs weten) maar een andere dame, die net bediend was, was zo goed
om te tolken. Ik heb dan maar mijn was uit handen gegeven, wat ik
eigenlijk liever niet doe (ik wordt er een beetje ongemakkelijk
ongemakkelijk van dat iemand anders zich met mijn vuile en bezweette
zaken moet bezig houden), en kan hem morgen om 17 uur terug gaan
afhalen. Gelukkig voorziet de hostel wel in de beloofde handdoeken
want zowat alles wat ik heb, inclusief handdoeken, zit in die was.
Met de handdoeken van de hostel en wat ik aan heb (vers) kom ik de
dag echter wel rond. De afstand was vandaag 82 Km. In Riga
neem ik de volgende 2 dagen nog eens een fietspauze.
Vandaag zonnig en warm, heel
warm. Vanmorgen dus vertrokken met beperkte bagage, mijn stuurtas
omdat ik die nodig heb als kaarthouder en een rugzakje met mijn
laptop. Je mag wel enig vertrouwen hebben in kampeerders maar mijn
laptop laat ik toch zomaar geen hele dag in mijn tentje liggen. Als
er een nachtje tussen zit is de aanpassing om te fietsen zonder
bagage trouwens een stuk kleiner. De rit ging vandaag eigenlijk
rond Gauja Nationaal Park, een bosrijk gebied rond de vallei van de
Gauja, maar stond vooral in het teken van landhuizen en kastelen. De
eerste halte was Krimulda, met een groot landhuis en een middeleeuwse
kasteelruïne. Het landhuis doet tegenwoordig geen dienst als hotel
maar als sanatorium, vandaar waarschijnlijk dat het wat minder mooi
gerestaureerd is. De ruïne ligt vlakbij in het bos en de restanten
zijn eerder beperkt. Van Krimulda ging het een beetje verder tot
Turaida, een middeleeuws kasteel dat zwaar gerestaureerd / herbouwd
is. Anderzijds, de steden die ik bezoek zijn ook allemaal zwaar
gerestaureerd / herbouwd want die lagen een kleine 70 jaar geleden
allemaal plat. Turaida is een kasteel met een triest verhaal. Maija
Roze (Marie-Roos) werd als klein meisje gewond gevonden na een
gevecht in het begin van de 17° eeuw en werd opgevangen in het
kasteel. Ze groeide op tot een echte schoonheid en werd het hof
gemaakt door jonge mannen van dicht en van ver. Zelf was ze echter
verliefd op een simpele bediende van het kasteel van Sigulda en ze
ontmoeten elkaar in het geheim in de grot van Gütmana, halfweg
tussen de twee kastelen (ben ik ook geweest). Een teleurgestelde
soldaat lokte Maija Roze met een vervalste brief en kidnapte haar.
Maija Roze pleitte bij de soldaat om haar vrij te laten en beloofde
hem haar sjaal die, zo beweerde ze, magische krachten had. Ze zei de
soldaat om zijn zwaard te heffen en naar haar uit te halen, haar
sjaal zou haar beschermen. De soldaat deed wat ze vroeg en onthoofde
haar met een slag. Het is niet duidelijk of ze werkelijk geloofde in
haar sjaal of dat ze blufte en liever dood was dan gevangene van de
ridder. Er zijn geschriften die minstens de moord en de
daaropvolgende veroordeling van de soldaat bevestigen. Vandaag wordt
Maija Roze nog steeds herdacht als de Roos van Turaida. Ondertussen
had ik na goed 6 Km al een landhuis en 2 middeleeuwse kastelen /
ruïnes gehad. De volgende zouden iets verder uiteen liggen. Toch
werd ik eerst nog verrast door een onverwacht kasteel, het kasteel
van Lielstraupe dat vooral opvalt door de grote kerk die er in
opgenomen is. Het is nu in gebruik als psychiatrisch ziekenhuis, ik
heb er dus maar niet te veel rondgelopen (zie da'k niet meer buiten
geraak ). Het volgende doel was dan het landhuis Ungurmuiza,
waarvan geschreven werd dat het een van de best bewaarde landhuizen
van Letland is. Bij aankomst lijkt het eigenlijk niet zo bijzonder
maar binnen wordt het toch interessant. Bij de restauratie, die
overal wel eens moet gebeuren in zo oude huizen, hebben ze zoveel
mogelijk de originele planken behouden. Waardoor je nog de originele
geschilderde motieven op de muur zien, die destijds aangebracht
werden in plaats van behangpapier. Dan ging het verder naar Cesis,
een stadje met een middeleeuws kasteel, voor mij het indrukwekkendste
van de dag. En van Cesis ging het dan terug naar Sigulda, waar ik
nog een oud en een nieuw kasteel moest vinden. Dat bleek echter geen
simpele zaak. Ze leken niet echt aangegeven te zijn, tenzij ik iets
gemist zou hebben maar ik weet ondertussen dat in het Lets een
kasteel pils is en een landhuis muiza en heb nergens
zulke richtingaanwijzers gezien. Het nieuwe kasteel heb ik
uiteindelijk gevonden maar het leek niet echt bijzonder en bovendien
grotendeels ingepakt wegens onderhoud. De zoektocht naar het oude
kasteel heb ik opgegeven, in plaats ben ik op zoek gegaan naar een
winkel om nog wat inkopen te doen alvorens terug naar de camping te
gaan. Mijn rondje van vandaag kwam zo op 96 Km. Daarmee zit de
tweede maand erop, tijd om nog eens naar de statistieken te kijken:
61 dagen onderweg, 49 dagen gefietst voor 4976 Km en 33 dagen
gekampeerd. Morgen keer ik trouwens mijn kaart van de Baltische
landen en ga ik verder op de zuidelijke helft ervan.
Vanmorgen zonnig maar nog steeds vrij
winderig. De wind was wel een beetje gedraaid, zodat ik hem al eens
meer in de rug had. Het zag er allemaal zo mooi uit, overnachten
op de camping waar ik deed en vanmorgen na een paar kilometer de A1
verlaten voor de kleinere P12 die ik zou volgen tot Limbazi. En het
begon ook zo mooi zoals gepland, na een paar kilometer de P12 op ...
alleen werd die, mooie gele route, enkele kilometers verder ineens
onverhard. Een alternatieve route zoeken was niet echt een optie. Het
kon wel, een stuk verder over de A1 en dan een andere gele route naar
Limbazi maar dat zag ik niet zitten. Dus besloot ik om maar te
volharden in het onverhard, ruim 40 Km lang. Uiteindelijk werden het
er slechts 10, daarna werd hij terug geasfalteerd. Ik mag zelfs
zeggen mooi geasfalteerd. Het onverhard was overigens, zoals al eens eerder gezegd, niet overal even slecht maar nergens aangenaam. In Limbazi even rondgekeken en dan
verder over de P9 richting Riga tot Ragana. Op dit stuk zou ik 2
kastelen tegenkomen. Eerst het mij onbekende Igates Pils en daarna
Birini Pils, waar ik wel over gelezen had en de reden waarom ik voor
deze route koos. Beiden doen nu dienst als hotel en in beiden was er
een trouwfeest geweest waarvan de gasten nog aan het vertrekken
waren. Hier zegt men overigens in het engels Castle (kasteel dus)
terwijl men in Estland Manor (landhuis) gebruikte maar in wezen gaat
het gewoon over hetzelfde natuurlijk. Dan in Ragana verliet ik de
richting Riga, dat is voor over een paar dagen. Ik ging eerst
richting Sigulda, waar ik de volgende 2 nachten kampeer in het bos
langs de rivier. Morgen ga ik in de omgeving een rondje fietsen. De
afstand vandaag: 108 Km.
Vanmorgen grijs en winderig, met de
wind die weer de hele tijd op de kop zou staan. Verder was het
vandaag een echte overgangsetappe, niet echt veel aan te zien. Het
begon over de grote weg, de 4. Op kaart lijkt dit een kustweg
maar de zee krijg je van daar niet te zien. Na een goede 30 Km kon ik
verder over een kleinere parallel weg, tussen de 4 en de zee maar ook
hier krijg je hem slechts sporadisch te zien. Precies op de middag
reed ik Latvija terug binnen en even verder moest ik dan terug over
de grotere weg, die hier ondertussen de A1 is. Nog een stukje verder
hield ik dan halt aan de camping net voor Salacgriva. De afstand
was vandaag een bescheiden 75 Km.
Gisteren in totaal 8 fietsers op de
camping, 3 paren en 2 individualisten. Gisteren trouwens nog een leuk
stel tegengekomen, een koppel fietsers met de kleine in een
aanhangwagentje achter vader en met op dat wagentje een kinderfietsje
gebonden zodat de kleine als ze ergens ter plaatse zijn ook een
stukje kan fietsen. Die andere individualist op de camping, een
Duitser (veel Duitsers op de fiets ook), volgt schijnbaar het boekje
Langs het ijzeren gordijn. Een route die, in 3 delen, het
vroegere ijzeren gordijn volgt van in het noorden van Noorwegen tot
aan de Zwarte Zee in het zuiden, opgesteld door een Duitse
politieker. Ik heb dit ook bij maar terzijde geschoven wegens,
volgens mij, totaal waardeloos als gids. Vanmorgen opgestaan met
wind en een grijze hemel, en een kwartiertje later met regen. De
goesting was er daarom niet zo en alles ging wat moeizamer en trager
dan anders, wat dan weer een geluk bleek te zijn want een kleine 2
uur later stopte het en met de hulp van de toch redelijke
temperatuur, de wind en een zwak zonnetje was mijn tentje even later
zelfs praktisch droog om in te pakken. Vanmorgen nog een achttal
kilometer afgekort door een stuk onverhard te nemen richting Padaste
in plaats van de langere weg en een stuk heen en terug naar de Manor
in Padaste, waar veel over geschreven wordt. De Manor doet ook dienst
als duur hotel en restaurant en voor dat geld wordt je er zonder
twijfel goed verzorgd en is het er aangenaam verblijven maar op mij
maakte het geen super indruk. Ik moet daarbij wel toegeven dat het
park nog niet officieel open was om te bezoeken en ik dus slechts een
beperkt onofficieel bezoekje bracht, misschien is mijn indruk dus te
beperkt. Van Padaste was het nog een klein stukje tot aan de boot,
waar ze de aangekomen boot net begonnen te lossen toen ik er aan
kwam. 10 minuten later waren wij al weer op weg en nog 20 minuten
verder was ik terug op het vaste land. Ook hier kon ik nog een
achttal kilometer afsnijden richting Pärnu omdat een kleine witte
weg toch verhard bleek te zijn. Na 74 Km kwam ik terug in Liiva
maar herkende niets van het dorp dat ik vanmorgen verliet, schijnbaar
zijn er hier meerdere Liiva's. En dan kwam ik dus in Pärnu. Het
klinkt zo mooi als Tartu maar heeft lang zoveel niet te bieden. Niet
dat er niets te zien is maar toch niet voldoende om er een dag te
blijven. Dan ging het naar mijn camping, een kilometertje verder aan
de rand van het centrum en langs de rivier. Een camping die
behoorlijk overvol staat. Ze zijn hier behoorlijk aan het puzzelen om
iedereen er op te krijgen. Ondertussen is er nog een Bretoense
fietser aangekomen. Hij is vorig jaar begonnen aan zijn tocht door
Europa, is dan gefietst tot in Praag, heeft daar dan zijn fiets
achtergelaten voor de winter en is in mei terug naar Praag gereisd om
verder te fietsen. Door de 9 Km van gisteren en de zowat 16 Km die
ik afsneed vandaag ben ik uiteindelijk met een gewone 91 Km
toegekomen. Morgen gaat het terug naar Letland en zit mijn
verblijf in Estland er dus op, het enige land dat ik deze reis
slechts 1 keer zal bezoeken en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden
ben over mijn verblijf hier. Toen ik op voorhand las dat de Esten
zich meer naar het noorden richten omdat ze vinden dat ze meer
Scandinavisch zijn dan Baltisch stond ik daar nogal sceptisch
tegenover maar nu kan ik ze daar wel in volgen. De taal is alvast
totaal anders dan in Litouwen en Letland en sluit veel meer aan met
Scandinavisch dan met het Slavisch dat men in de beide andere landen
spreekt. Wat ze natuurlijk wel gemeen hebben met hun Baltische buren
is hun recente geschiedenis. Ik heb er hier niet meer over geschreven
maar wat dat betreft zijn de 3 Baltische landen gelijk met hun
drievoudige bezetting (40-41 USSR; 41-44 Nazi Duitsland en 44-91
USSR), de actieve verzetsstrijd tegen deze bezettingen tot ver in de
jaren 50 toen de Soviet Unie de verschillende partizanenlegers
uiteindelijk klein kreeg, de deportaties richting Siberië en
uiteindelijk de nieuwe onafhankelijkheid in 91. In Estland verliep
deze nieuwe onafhankelijkheid wel vredevoller dan bij zijn buren en
dat is dan te danken aan de toenmalige bevelhebber van de Soviet
troepen in Estland die de bevelen vanuit Moskou negeerde en weigerde
zijn manschappen in te zetten tegen de Estse bevolking en er zelfs
mee dreigde zijn artillerie om te keren moesten er andere troepen
gestuurd worden vanuit Moskou. Die bevelhebber was de Tsjetsjeen
Dzhokhar Dudayev, die later de onafhankelijkheidsstrijd in
Tsjetsjenië zou leiden en er president zou worden. In 1996 werd hij
door het Russische leger gedood. De Tsjetsjenen hebben in het
algemeen geen te beste reputatie maar deze ene is in Estland een
held.
Er was gisteren op de camping ook nog
een Duits fietskoppel, vertrokken op 28 april en nog tot eind
september onderweg. Nu onderweg naar Tallinn en dan de boot naar
Helsinki. Ik schat ze een ietsje ouder dan mezelf en veronderstel dat
zij wel vroeg op pensioen zijn mogen gaan. Verder waren het weer
allemaal Finnen. Gisteren ook nog geleerd dat de bijlage aan mijn
rijstschotels eigenlijk soepen moeten zijn, of eigenlijk de avond er
voor al maar gisteren bevestigd gezien. Ik heb hier goede bokaaltjes
van een kleine 500 gram gevonden die perfect bij rijst smaken. Omdat
eergisteren, aan dat haventje, de prijzen zo goed meevielen heb ik
nog eens uit gegeten en toen bleek dat de soep die ik bestelde
precies dezelfde naam had als mijn recentste aankoop voor bij de
rijst. Gisteren heb ik dan eens goed op het etiket gekeken en blijkt
dat je ze eigenlijk inderdaad moet opwarmen met een halve liter water
voor een portie soep voor 4 personen. Ik zal ze echter blijven
gebruiken bij mijn rijst want zo zijn ze ook heel lekker. Vandaag
dan, het weer was alvast mooi zonnig en warm met af en toe wat sluier
bewolking en een fris windje. De route was vandaag voorzien om
gewoon over de 10 te gaan maar onderweg besliste ik om af te wijken
over een kleiner baantje dat volgens een lokaal toeristisch kaartje
ook verhard bleef en niet veel langer was. Niet dat de 10 super druk
was maar het alternatief was alvast nog een stuk rustiger. Onderweg
passeerde ik langs hier een grote orthodoxe kerk, ergens in een bos
langs de kant, en in Pöide bracht ik een bezoek aan de Heilige Maria
kerk., gebouwd in de 13° eeuw. Ze ziet er een beetje uit alsof ze
gebouwd is als een fort maar dat is waarschijnlijk omdat ze gebruikt
werd als hoofdkwartier van het Duitse Ridderschap van het Zwaard.
Doorheen de geschiedenis hebben schijnbaar steeds 4 grootmachten
gestreden voor de macht over Estland: de Duitsers, de Zweden, de
Denen en de Russen. Tijdens een opstand werden de Ridders gedurende 8
dagen belegerd in de kerk. Toen hun Estse belegeraars hun beloofden
geen zwaard te zullen heffen als ze zich overgaven, gaven de Ridders
zich over. Trouw aan hun woord, en met enige zin voor sarcasme,
stenigden de Esten hierop de Ridders tot de dood. Momenteel wordt de
kerk gerestaureerd maar blijft ondertussen wel dienst doen, misschien
ook best want ik denk dat de restauratie een werk van lange adem (en
budgetten waarschijnlijk) gaat worden. Mijn bestemming lag vandaag
op een derde eiland(je) Muhu. Geen boot echter deze keer, ze hebben
hier een dijk met een weg aangelegd om de verbinding te maken. De
omgeving voor die dijk was schitterend, mijn camera (of de fotograaf)
schoot tekort om het echt recht aan te doen in de foto's. Op Muhu
ging het eerst naar Koguva, een dorp waarvan men zegt dat het echt
bijzonder is. Volgens plan zou ik daar ook kamperen maar op een
plannetje aan het einde van de dijk zag ik dat er nog 2 geschikte
mogelijkheden waren om te kamperen en ik besliste om minstens tot de
eerstvolgende, verderop op de route, te gaan. Morgen belooft een
lange dag te worden en dat zijn alvast enkele kilometers minder voor
morgen. Toch wou ik eerst eens gaan kijken naar dat dorp. Ik had me
de moeite kunnen besparen, ik vond er niks aan. Alweer 12 km die ik
niet nodig had. Uiteindelijk deed ik van in het dorp nog 9 Km tot
aan de camping in Liiva. Het totaal kwam vandaag op 79 Km. Morgen
terug naar het vaste land, met de boot.
De wind was vanmorgen wat gaan liggen
maar verder was het grijs en kil. Tegen dat ik op Saaremaa aan kwam
was de wind, voor de fietser, toch al weer goed voelbaar maar net als
gisteren was het voordeel dat die verdomde wind de, soms behoorlijk
dreigende, wolken weer over blies. In de namiddag klaarde het zelfs
volledig op en werd het nog behoorlijk warm. Ik was al een paar
dagen zonder hartslag onderweg dus heb ik gister avond maar een
nieuwe batterij gestoken, in mijn hartslagmeter (borstband) dus. En
vandaag had ik mijn hartslag weer netjes terug, tenminste Bryton kon
hem weer netjes vinden. Niet dat het veel uitmaakt maar het is leuk
om te weten. Vanmorgen was het dus vroeg dag voor mij. Het nadeel
van het vaarschema, en deze vaarde maar drie maal per dag, te kennen
is dat je goed op tijd wil zijn. Dus ruim op tijd opgestaan en met
een beperkt ontbijt rustig, zonder stress, op weg naar Soru om daar
bijna drie kwartier op voorhand aan te komen. De accommodatie van
Soru heb ik niet kunnen inschatten, die ligt een beetje verder in
het centrum en ondanks de tijd die ik had ben ik ze niet gaan
opzoeken. Eens aan boord heb ik dan mijn tweede ontbijt genomen. Aan
de overkant ging het eerst naar de Angla Windmolen Heuvel,
tenminste ik passeerde er sowieso omdat hij vlak naast de weg ligt
maar het zou ook anders een bestemming geweest zijn. Er staan op die
heuvel 5 windmolens op een rij, 4 in klassieke lokale stijl en 1 in
Hollandse stijl. Je zou dan denken dat ze hier verzameld zijn als een
soort Bokrijk maar dat blijkt niet het geval. Deze heuvel heeft
schijnbaar de meest geschikte ligging voor windmolens in de buurt. In
(tax-) documenten uit de 16° eeuw wordt in verband met het dorpje
Angla gesproken over 19 boerderijen en 12 windmolens, waarvan 9 op
deze heuvel. De nieuwste is de Hollandse die in 1927
gebouwd werd door een wat rijkere boer, de oudsten van de huidige nog
resterende 5 dateren uit de 19° eeuw. Het verschil tussen de
Hollandse en de anderen is, naast uiteraard zijn grote, dat de
anderen volledig om hun as gaan om in de wind te draaien terwijl bij
de Hollandse alleen de top ronddraait. Verder is de Hollandse vanwege
zijn grootte natuurlijk ook krachtiger, waardoor hij meer werk kon
verzetten en zo de andere molenaars behoorlijk onder druk zette. De
meeste molens bleven in gebruik tot in de oorlog. Na de oorlog,
tijdens de Soviet bezetting met zijn collectieve boerderijen, werden
ze niet meer gebruikt en raakten ze in verval. Op het einde van de
vorige en het begin van deze eeuw werden deze 5 resterende dan
gerestaureerd. Na mijn bezoek aan de molens en het kleine
bijhorende museum nam ik in de cafetaria mijn derde en beste ontbijt
van de dag. Ik dacht gelezen te hebben pannekoek met kaas en jam maar
blijkbaar moest het zijn met kaas en ham. Ik heb bij mijn vertrek
vergeten te controleren of zij fout geschreven of ik fout gelezen
heb. Hoe dan ook het was een stevige pannekoek met kaas en ham en
daarlangs een behoorlijke slaatje van tomaat en komkommer. In België
denken wij in de eerste plaats aan zoete pannekoeken maar ook deze
was echt lekker. Daarna ging ik eerst even 2 Km uit de richting, naar
het 14° eeuws kerkje van Karja. Het opvallendste aan het kerkje,
naast dat er geen toren bij is en dat ze wel erg stevig gebouwd is,
is een gravure boven een zijdeur met daarop de kruisigingsscene met
Jezus en de 2 rovers. De ziel van de berouwvolle rover komt uit zijn
mond en wordt bij de hand genomen door een engel, die van de andere
rover komt eveneens uit zijn mond en wordt begeleid door de
duivel. Dan ging het verder naar Kali en zijn meteoor krater. De
meteoor zou zo'n 4.000 jaar geleden ingeslagen zijn en heeft daarbij
een serieuze deuk achter gelaten, ruim 100 meter diameter en 22 meter
diep. Er zijn in de omgeving ook nog 8 kleinere kraters van de
brokstukken maar die heb ik niet opgezocht. Daarna ben ik nog
eens afgeweken van de direkte route om een stronghold te gaan
bekijken. Strongholds zijn gewoonlijk pre-middeleeuwse versterkingen,
gemaakt van aarde en hout waardoor er gewoonlijk niet echt veel te
zien is maar aangezien het niet ver omrijden was ... De lokale
verantwoordelijken vonden er echter ook niet veel aan te zien en
hebben hem niet aangeduid vanaf de weg, ik heb dus niets gezien. Dat
waren een paar kilometer die ik me had kunnen besparen. Het
uiteindelijke doel van vandaag was Kuressaare, een stadje met onder
andere ook een Bisschoppelijk kasteel maar na dat van Haapsalu valt
dit toch een beetje tegen. Het stadje zelf leek wel behoorlijk mooi.
De afstand van vandaag was 91 Km. Na dat ik me geïnstalleerd had ben ik
nog even, zonder bagage, naar een winkel gereden voor wat inkopen,
het is toch telkens weer aanpassen om een keer zonder bagage te
fietsen.
Het is gisteren uiteindelijk toch nog
opgeklaard, zodanig dat ik er aan dacht om naar de zonsondergang te
gaan kijken. Tegen 9 uur zag ik het echter terug overtrekken en dan
ben ik maar wat vroeger nog eens naar het strandje gewandeld. En
tegen dat ik een half uur later in mijn slaapzak kroop, vielen de
eerste druppels van de zachte regen waarmee ik in slaap viel. Om dan
vanmorgen weer wakker te worden met een blauwe hemel, met een blauwe
hemel maar ook met een pittig windje die, hoe ik ook keerde of
draaide, steeds op de kop leek te staan. Een windje dat ook al snel
wat wolken meebracht, die soms behoorlijk grijs waren maar die ook
voldoende gaten lieten voor enkele zonnige foto's. En een windje dat
ook al die wolken weer over blies, ook die grotere grijze van na de
middag. Vanmorgen ging het eerst terug naar de weg, dan terug
naar de grotere weg en dan verder rond het eiland. Na 25 Km
sloeg ik wel af voor een extraatje van een 50 Km om nog twee
vuurtorens te gaan bekijken. Daarna ging het verder tot Emmaste, waar
ik voor een keuze stond. Ofwel 6 Km zuidwaarts naar Soru, waar ik
morgenvroeg moet zijn en waar in principe wel een of ander hotel of
guesthouse moet zijn, ofwel een Km of 15 terug noordwaarts, waar ik
enkele campings zou moeten vinden. Ik koos uiteindelijk voor het
tweede. De kilometers bleven echter oplopen en ik kwam maar niet dat
kruispunt tegen waar ik rechtsaf moest. Uiteindelijk kwam het
natuurlijk toch en hier nam ik de eerste de beste gelegenheid om een
plaatsje te vragen, in dit geval aan een klein jachthaventje in
Orjuka. Ze hadden er wel een bordje met een caravan staan maar er
stond geen tentje bij, het bleek echter geen probleem en zo sta ik nu
in het gras naast de cafetaria van het haventje. Bij het opstellen
van mijn tentje speelde wel die wind me wat parten. Ik maakte dan ook
twee grote fouten: 1. in geval van wind je tent altijd opstellen met
de achterkant naar de wind, ik was fout begonnen maar heb het, met een
beetje moeite, wel kunnen corrigeren; 2. in geval van wind sta je,
indien mogelijk beter achter de cafetaria dan er naast. Het werden
uiteindelijk 19 Km van Emmaste tot hier, tot de verwachtte campings
is het nog wat verder. 19 Km plus nog eens 6 Km verder tot Soru maakt
dus 25 Km, die ik moet gedaan hebben voor 8 uur morgen vroeg. Om 8u15
vertrekt de eerste boot naar het volgende eiland, Saaremaa, en die
wil ik nemen en liefst iets minder spannend dan gisteren. De
totale afstand was vandaag 115 Km. Ik had ook wat kunnen afsnijden
door over het eiland te gaan in plaats van er rond maar alles wat
in land gaat wordt op een bepaald punt onverhard en dan doe ik liever
enkele kilometers meer. De eerste 2 foto's zijn dus van gisteravond op de camping.
De camping gisteren was een beetje
minder klein dan ik dacht, er was nog een stuk achter de hoek. Daar
moeten nog minstens één Duitser en één Zwitser gestaan hebben, de
gastvrouw houd eraan om de vlaggen van de landen waarvan ze gasten
heeft uit te hangen en naast de Belgische en de Finse hing er dus ook
nog de Duitse en de Zwitserse. De lucht was vanmorgen zwaar
bewolkt. Al vlug na mijn vertrek werd ik weer verrast door een
ruïne, deze keer van een of ander landhuis. Ze worden schijnbaar
niet allemaal gerestaureerd of misschien was ze van minder belang. Er
stond een plakkaat midden op een grasveld maar ik ben niet gaan
kijken. Om 8u30 kwam ik aan bij Rohuküla en was daarmee,
letterlijk, nog net op tijd om mijn boot, naar het eiland Hiiumaa, te
halen. Ze waren klaar om de oprit te sluiten. Een foto meer of toch
even gaan kijken naar dat plakkaat en ik zou hem gemist hebben. Ik
had trouwens geen flauw idee van het vaarschema, alleen dat hij een
paar keer per dag vaarde. Ik had onderweg al wel bedacht dat 8u30
of 9 uur wel een valabel tijdstip zou zijn om een eerste keer af te
varen. Vandaar dat ik ook even wat steviger doorduwde toen ik hem een
eindje verder zag liggen, ook dat heeft dus nog even geholpen. Nu,
anders had ik een paar uur gewacht op de volgende. Alleszins had ik
een uur en een kwart om tot rust te komen, de tijd die hij nodig had
om de 22 Km te overbruggen. Op de boot zat trouwens nog een vrij
grote groep fietsers, met minstens een aantal Amerikanen erbij.
Althans, ze droegen fietskledij maar ik had op het dek geen andere
fietsen gezien. Bij het aanmeren zag ik dan een grote bus met een
bord met bike tours achter het venster. Het is dus een rondreis
waarbij gedeeltes gefietst worden, zoals ikzelf tenslotte ook doe in
ver weg bestemmingen. Alleen gebruiken wij gemiddeld wat
kleinere transportmiddelen, naast de fietsen. Ik had gelezen dat
Hiiumaa een microklimaat heeft en dat het er altijd merkbaar warmer
is dan op het vaste land. Niet zo vandaag, was het op het vaste land
nog bewolkt en, redelijk, warm dan was het hier gewoon bewolkt en
fris. En even nadat ik op het eiland beland was begon het er ook nog
te regenen. Er was regelmatig wel een sprankeltje hoop met de wat
lichtere lucht aan de horizon maar die lichtere lucht is telkens mee
blijven opschuiven. Het is eigenlijk de hele tijd wisselend blijven
regenen, wisselend en dus ook af en toe een kleine onderbreking. Mijn
goede zomer van de afgelopen weken lijkt wel degelijk even
opgeschort. Op het eiland ging het richting Malvaste maar toen ik
het pad naar de camping zag ben ik het eerst nog even voorbij
gereden, om een eind verder naar de vuurtoren te gaan kijken. Bij de
vuurtoren staat ook weer een monument ter herinnering aan de ramp met
de Estonia. Het ziet er een beetje raar uit maar zou zo gemaakt zijn
dat wanneer de wind uit dezelfde richting en met dezelfde kracht
waait als die bewuste dag de bel zou luiden. Vandaag was dat
duidelijk niet het geval maar het moet raar zijn wanneer die bel
belt. En toen ik aan de vuurtoren verder ging was de laatste
onderbreking van de regen voorbij, nog fijn dat ik tenminste nog
eerst wat foto's mocht nemen. Deze keer nam ik het pad dus wel en
kwam, behoorlijk nat, op mijn camping aan. Deze kant van Estland is
duidelijk meer toeristisch, niet alleen te zien aan het groter aantal
vreemde nummerplaten maar ook aan de prijzen. Terwijl de gangbare
prijs tot dusver 4 á 6 was, dan doet deze met 10 niet veel
onder voor deze van gisteren. Die van vandaag is echter echt wel
mooi, moest het mooi weer zijn ik zou kunnen genieten van deze
camping. Overigens kan je tegenwoordig ook het internet niet meer
geloven. Volgens mijn gastvrouw zei het internet dat het niet zou
regenen. De afstand was vandaag 65 Km.
Vandaag wat wisselend bewolkt met een
fris windje, tegen. Het vertrek was simpel vanmorgen, van aan het
hostel 2 maal rechts en volgen maar. Een 12 Km over de 8 om dan over
te gaan op de 17 en te eindigen op de 9. Het was moeilijk op gang te
komen vandaag en de tegenwind hielp natuurlijk ook al niet. Niet dat
het een sterke wind was maar toch wel voelbaar. Het leek vandaag
ook zo'n typische overgangsetappe te worden, mooi om te fietsen
maar niets extra te zien. Alleen een oversized kultuurhuis in
Keila, oversized ten opzichte van de grootte van het plaatsje. En dan
na zowat 50 Km staat er een wegwijzer naar Padise klooster op 200
meter. 200 meter is ook niets en dus ga je maar eens kijken en dan
kom je ineens terecht bij de ruïne van een klooster uit de 14°
eeuw. En vlakbij het klooster stond nog een mooi landhuis dat nu
dienst doet als hotel / restaurant. Daar kan een mens dan toch weer
50 Km verder. Na die 50 Km verder kwam ik aan in Haapsalu. Ook
hier is de grootste blikvanger een ruïne, in dit geval van een
bisschoppelijk kasteel uit de 13° eeuw. Verder ben ik ook nog even
over de promenade gelopen, alvorens nog een stukje verder te rijden
tot aan mijn camping. Een kleine en leuke maar vrij dure (10,50 )
camping, waar ik omringd ben door Finnen. De teller stopte vandaag
op 107 Km. De foto van het kultuurhuis heeft uiteindelijk de selectie niet gehaald.
Een van de weinige niet russisch
sprekers in de hostel was een Duitser die met de fiets onderweg is
naar Finland. Hij nam vanmorgen de boot naar Helsinki en zal daar
zien waar en hoever hij gaat. De bedoeling is alleszins tot Rovaniemi
te fietsen, op bezoek bij de kerstman dus. Vanmorgen wakker
geworden met het geluid van stevige regen. Het is dan wel vrij vlug
gestopt maar wel de hele dag grijs en kil gebleven. Zit mijn goede
zomer er voorlopig op? Vanmorgen dus verder rondgewandeld, met de
nadruk op verder. Eerst gepasseerd langs de opera, mooi klassiek
gebouw maar voor de fotograaf tamelijk verstoord door tram- en
trolleylijnen. Daarna ook gepasseerd langs de KGB, in hotel Viru.
Toen dit hotel in 1972 gebouwd werd was het de eerste hoogbouw in
Tallinn en de place to be voor buitenlanders, letterlijk dan
want het was de enige plaats waar buitenlanders mochten logeren. Dat
maakte het voor de KGB, die een verdieping permanent voor zichzelf
gereserveerd hielden, gemakkelijk om iedereen in het oog en het oor
te houden: gasten, personeel, bezoekers, ... Het hotel is nog steeds
operationeel en heeft nu op het KGB-verdiep een museum maar het is
vrij duur en op afspraak, en die had ik dus sowieso niet. Daarna
ging het een behoorlijk eind verder naar Kadriorg, een groot park
gebied even buiten het centrum. De grootste blikvanger in het park is
Kadriorg Paleis, door Tsaar Peter de Grote, na zijn verovering van
Estland, gebouwd (besteld) voor zijn vrouw Catherina. Er zou 18 jaar
aan gebouwd zijn, van 1718 tot 1738. Ondertussen verbleef Peter
tijdens zijn bezoeken aan Tallinn in een veel bescheidener, simpel
huisje wat verderop. Jammer genoeg is het paleis momenteel
gedeeltelijk in plastiek ingepakt wegens renovaties. In de jaren 30
deed het paleis dienst als presidentiële residentie. In 1938 werd in
de tuin van het paleis een apart paleis gebouwd voor de president.
Dat paleis wordt nu door de president, en zijn gevolg, gebruikt als
werkplaats, hij resideert er echter niet. Daarna ging het terug
naar de oude stad. Net als in Krakow moet je, als je even het
massatoerisme terzijde laat (we willen allemaal die mooie plaatsen
bezoeken maar hebben liever niet dat teveel anderen dat terzelfder
tijd doen ), toch wel toegeven dat het een indrukwekkende plaats is. Ook stil word je wel even bij een monument net buiten de wallen.
Een monument met onder andere enkele honderden namen op, slachtoffers
van de ferrie Estonia die in 1994 in de Baltische zee verging.
Vlakbij, net binnen de stadsmuur, is er ook een plaque ter ere van de
leden van de Britse Navy die het leven lieten tijdens hun steun aan
de onafhankelijkheidsoorlog van 1918 1920. Ook de Britten hadden
dus nog niet gedaan met vechten aan het einde van WO I. Als ik me
goed herinner waren de Duitsers na 1918 ook nog steeds in gevecht met
de Denen over betwiste gebieden. Eigenlijk was die WO I nog niet erg
gedaan in 1918. Op de weg terug bracht ik ook nog een bezoekje
aan Linda, de treurende weduwe van Kaliev. Volgens de plaatselijke
legende is Toompea, de heuvel waarop een gedeelte van de oude stad
ligt, de grafheuvel die Linda liet maken voor Kaliev, de
legendarische eerste leider van de Esten.
Vandaag niet echt veel te zeggen,
bezoek aan Tallinn. De stad waar misschien wel de hoogste
verwachtingen aan verbonden waren, samen met Krakow. Maar ik heb ook
een beetje dezelfde gevoelens als Krakow de eerste dag. Het is
allemaal schitterend maar hoge verwachtingen zijn moeilijk te
voldoen. Bovendien is het, ook weer net als Krakow, allemaal super
toeristisch, met hier dan nog als extraatje de aangemeerde
cruiseschepen. Het gevolg van dit alles is dat de prijzen naargelang
zijn. Ook wordt je hier veel aangesproken door personeel van
restaurants om je als klant te ronselen. Alleen mijn overnachtingen
zijn echt goedkoop, 11 per nacht in een stad als Tallinn. Veel
meer dan een bed, douche, wc en minimale kookfaciliteiten wordt er
echter niet voor geboden. Oh ja, het gebruik van de wasmachine
gisteren was gratis. Toch is de stad echt wel een bezoekje waard.
Veel van de middeleeuwse omwalling en zijn torens staan nog of terug
recht. Ook binnen de muren is de oude stad erg mooi gerestaureerd,
met veel grote handelshuizen en dergelijke. Het is wel dikwijls
moeilijk in beeld te krijgen omdat het allemaal zo dicht op elkaar
staat. Buiten het centrum zie je veel houten huizen maar dikwijls
behoorlijk groot, goed onderhouden en erg kleurrijk, ook best mooi
vind ik. Het weer was vandaag terug erg mooi, aangename
temperatuur met van omstreeks de middag wisselende
bewolking. Morgen gaan we verder rond.