Naar de "Baltics" en terug
Foto
Mijn favorieten
  • mijn foto-site
  • Noordkaap 2009
  • Compostela - Tarifa 2011
  • 06-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Czaplinek - Szczecin

    Vandaag zonnig en warm, heel warm (volgens bryton min 17, gemiddeld 28 en max 36), met een licht zuid - zuidoosten windje.
    Het vertrek was weer gemakkelijk vandaag, terug naar de 20 en volgen voor de volgende 80 Km. Bij die 80 Km heb ik mijn kaarten even grondig bekeken om te zien of ik mijn route niet zou verleggen, verder onderlangs Szczecin aangezien dit een moeilijk knooppunt zou kunnen worden en ik er toch geen echte plannen had. Omdat ik geen info over overnachtingsmogelijkheden had (hoewel dat wel geen probleem zou mogen geweest zijn), het niet duidelijk was dat ik er echt voordeel mee deed en één van de twee kaarten gaf op die route geen grensovergang (hoewel ik niet verwachtte dat die er niet zou zijn) besloot ik om toch maar niets te wijzigen en verder te gaan op de route zoals ik ze gepland had, dus van de 20 weg en op de 142.
    Normaal zou ik gaan kamperen in Dabie, langs een meer, een tiental kilometer voor Szczecin. Naarmate ik de regio Szczecin naderde begonnen zich rare wolken te vormen, zelden een goed teken met deze warmte. Bovendien bleek met die wolken ook de wind een kwart te draaien want plots had ik hem terug op de neus. Terwijl ik verder ging op die ellendig lange, rechte 142 werd duidelijk dat die wolken zich sneller vormden dan goed voor mij was. Op het eind van die 142 werd ik bovendien nog met een ander probleem opgezadeld. Ik kreeg er 2 opties voorgeschoteld: verder over een autoweg of het hele eind terugkeren. Terugkeren was voor mij geen optie dus ging ik toch maar verder over de autoweg, in de hoop zo snel mogelijk een afrit te vinden. Nu was het niet er overdreven druk, was er een snelheidsbeperking dus ging het niet overdreven snel en bovendien uitte niemand bezwaar tegen mijn aanwezigheid daar. Ook de arbeiders die een eind verder aan de kant van de weg aan het werken waren maakten geen enkele opmerking. Een aantal kilometers verder ging de autoweg rechtdoor over in een echte snelweg terwijl de afrit centrum overging in een gelijkaardige weg maar vrij toegankelijk voor iedereen. Het voordeel van mijn uitstap over de autoweg was dat deze mij rond het onweer leidde. Ik kreeg wel te maken met de sterkere (zij)wind en hoorde het rechts van mij donderen maar ik kwam er zelf niet in terecht. Pas aan de afrit richting centrum kreeg ik te maken met de bui, die me in volledige regenuitrusting plaatste maar eigenlijk al bijna voorbij was tegen dat ik alles aan had. Even verder richting centrum was er een afrit richting Dabie maar het leek me in deze omstandigheden beter om niet te kamperen en nog een stukje verder te gaan tot Szczecin zelf, waar ik wist dat er een jeugdherberg moest zijn die waarschijnlijk niet veel duurder zou zijn dan een camping. Uiteindelijk blijkt ze zelfs goedkoper dan mijn camping van gisteren, voor nog geen 5 € heb ik vannacht een bed, gebruik van de gastenkeuken en wifi. Bovendien heb ik het moeilijkste gedeelte van de rit van morgen nu reeds gedaan, Szczecin binnen rijden. Eruit raken zou gemakkelijker moeten zijn en dan ligt de weg naar Duitsland open.
    De afstand was vandaag met 137 Km nog 1 kilometertje langer dan gisteren. Met de 10 Km die ik vandaag extra deed wordt de rit van morgen misschien iets gewoner van afstand.





    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3922175   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-08-2013, 17:48 geschreven door Danny  
    05-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bytow - Czaplinek

    Vannacht fantastisch geslapen in “mijn” kasteel.
    Vandaag zonnig en warm met een licht (zuidoosten) windje.
    Verder vandaag een korte blog voor een lange dag. Geen verhalen over zoektochten naar de juiste weg, het was dan ook simpel vandaag: terug naar de 20 en volgen maar.
    Ook geen andere bijzondere gebeurtenissen te melden, tenzij misschien dat het eerste gedeelte van de rit toch behoorlijk lastig was met stevige golven in het landschap. Later is het wat afgevlakt om naar het einde toe terug wat meer te gaan golven. Dit is de gevoelsmatige en niet de geregistreerde versie, die ik nog niet gezien heb.
    Bij aankomst in Czaplinek, waar een camping moest zijn, ben ik dan eerst maar gestopt bij de toeristeninfo in plaats van zelf gewoon te gaan zoeken. Blijkt dat er hier zelfs nog keuze is, in de buurt of langs een meer, maar ik heb me maar gehouden aan degene waarvan ik al wist, langs het meer.
    Het was vandaag met een afstand van 136 Km ook een tamelijk lange rit.
    PS: ik heb ondertussen de geregistreerde versie gezien en mijn gevoel bedroog me niet.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3922167   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    04-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gdansk - Bytow

    Wat ik gisteren nog vergeten te vertellen ben dat is dat Gdansk, natuurlijk, ook een van die steden is die na de oorlog praktisch volledig moeten herbouwd worden. Ze hebben er ook hier goed werk van gemaakt.
    Vannacht heeft het zwaar geregend maar vanmorgen was daar, naast de nog wat natte straten, niets meer van over. Het was terug zonnig en warm. Al vlug in de voormiddag begon het echter al terug te overtrekken en met een fris (westen-)windje koelde het behoorlijk af, best aangenaam fietsweer.
    Gdansk verlaten bleek al vlug een probleem. De weg stond mooi aangeduid maar ik mocht er niet op. Ik heb dan mijn best gedaan om parallel met de weg te blijven, al moest ik daar een paar keer een hindernis voor overwinnen (een trap(je)). In het begin lukte dat vrij goed maar uiteindelijk liepen de wegen toch uiteen. En dan kom je op een T-kruispunt en dan moet je kiezen. Mijn eerste keuze (links) bleek niet goed. Hoewel het een voorrangsweg betrof verdween die langs deze kant onverhard in het bos, niet mijn favoriete en denkelijk ook niet de best optie. Terug dan maar en de rechtse optie proberen. Deze liep wel gewoon door maar hij bracht me terug naar de S7 snelweg die ik net overgestoken was. Daar dan maar links, langs de S7, geprobeerd. Op de S7 kon ik een bord zien staan voor een afrit naar Kartuzy, de richting die ik zocht, op 600 m maar 600 m kan een onoverbrugbare afstand zijn als er geen weg is. De weg waarop ik zat ging in overwegend westelijke richting, wat op zich de goede richting was. Je denkt dan dat, als je op de voorrangsweg blijft, je wel ergens op de goede weg komt of tenminste een aanduiding tegenkomt. Deze hoofdweg stelde me echter ook wel weer op de proef, hij moet in de boeken staan als de slechtste betonweg ooit. Gewoon onbeschrijflijk. Hij werd verderop wel beter maar nog wat verder verdween ook deze weg als onverhard in het bos. Nog maar eens teruggekeerd en een van de zijwegjes geprobeerd, hoewel deze er allemaal uitzagen als residentiële wijken en niet bepaald doorgangswegen. Op een of andere manier bracht deze zijweg mij terug naar die slechte betonweg. Ik heb daar toen toch even de mis verstoord voor de “buitenstaanders” aan de kerk in de buurt, met een paar (erg) luide krachttermen. Best dat ze tenminste niet konden verstaan wat ik riep. Ik heb dan toch maar even geprobeerd om wat informatie te krijgen uit een “security” agent die in zijn wagen lag te snoezen. Veel kreeg ik er niet uit maar hij maakte me duidelijk om terug te keren, links te gaan en altijd rechtdoor. Ik dus terug en aan het volgende kruispunt links. Omdat ik het toch niet erg betrouwde heb ik nog maar een passant aangesproken, en een tweede passant die op die moment langskwam bleek engels te spreken. Hij zei me, nog eens, terug te keren en door te gaan tot aan de verkeerslichten en dan links te gaan en de weg te volgen. Verkeerslichten!?, in dit gat? Moeilijk te geloven maar ik had tenslotte niets te verliezen, dus terug en op zoek naar verkeerslichten. Bleken er inderdaad een paar honderd meter in de andere richting verkeerslichten te staan op een kruispunt met de grote weg die ik zocht en waar ik ondertussen op mocht. Je moet dus gewoon tussen al die gelijkaardige weggetjes, zonder aanduiding, de juiste kiezen. Na 25 Km kwam ik dan eindelijk op mijn uitgestippelde route. Hoeveel van die 25 er echt nuttig geweest zijn zou ik niet durven zeggen, ik schat dat ik een tiental kilometer in het rond gefietst heb.
    Eenmaal op de goede weg waren er geen problemen meer en ging ik recht naar Bytow, mijn doel voor vandaag. Informatie over logement had ik niet maar ik ging er van uit dat ik in dit plaatsje wel iets zou vinden. Toen, bij het binnen rijden van het stadje, de eerste mogelijkheid het hotel in het kasteel bleek te zijn ben ik er maar meteen voor gegaan. Het is op het uiterste van mijn prijsbereik maar het kan nog net. Dus logeer ik vandaag in een kasteel van de Teutoonse ridders, gebouwd op het einde van de 14° eeuw. Het is in de loop van de geschiedenis een aantal keer van eigenaars verandert en een paar keer vernietigd en herbouwd, tot het in de jaren 60 uiteindelijk gerestaureerd is en nu dienst doet als museum, hotel en restaurant. Bytow is verder een beetje een raar stadje. Een vrij leuk centrum met een aantal ouder uitziende gebouwen en met daar rond nog enkele van dergelijke gebouwen maar vooral veel appartementsblokken. Wel allemaal behoorlijk opgeknapt en van een fris kleurtje voorzien, zo lijken ze me nog best leefbaar.
    Op de markt van Bytow staan een, symbolische, wegwijzer naar onder andere Gdansk en deze geeft daar een afstand voor van 100 Km, ik zelf kwam vandaag aan 107.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3901133   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2013, 18:18 geschreven door Danny  
    03-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gdansk (2)

    Ik voelde vanmorgen nog de wandelingen van gisteren, 'k heb het vandaag dus een stuk rustiger gedaan. Ik wou sowieso wat later vertrekken omdat ik eerst een museum om de hoek wou bezoeken en dit pas om 10 uur opende. Ik heb me dan eerst meer even zoet gehouden met de planning van de terugweg. Ik heb een, theoretische, planning die me terug in Ieper brengt op 16 augustus, maar ik denk dat ik een beetje optimistisch geweest ben en als er 1 rit moet ingekort worden dan dient heel de planning herzien te worden natuurlijk. Ik hoop alvast op eindelijk wat rugwind, laat de oostenwind maar komen.
    En tegen 10 uur ben ik dus vertrokken en ben ik eerst ondergronds gegaan naar de “Roads to Freedom Exhibition”, een klein maar zeer goed museum over het leven in na-oorlogs Polen en lichtjes uitgebreid met enkele gebeurtenissen in andere oostblok landen. Dit is echt wel een kippenvel museum. Je hebt natuurlijk vooreerst het leven net na de oorlog en de Russische onderdrukking. En dan heb je het dagelijkse leven in de jaren 50, 60 en 70 met geregeld opstanden in Polen maar ook op andere plaatsen zoals Berlijn in de jaren 50, Praag in de jaren 60, ... Je leest en hoort wel van die dingen maar je staat er niet echt bij stil. En dan vooral van de jaren 80, wanneer ik zelf tenslotte toch al stilaan volwassen werd, die begonnen met de grote stakingen, met de bekendste deze op de scheepswerf natuurlijk, die uitmonden in de erkenning van Solidarnosc. Eind 1981 werd echter de staat van beleg afgekondigd en nog geen jaar later was Solidarnosc terug illegaal en zaten veel van zijn leiders in de gevangenis. In het dagelijkse leven in de jaren 80 werd ook alles gerantsoeneerd. Je ziet en hoort die zaken op TV en in de kranten, die man met zijn grote snor bijvoorbeeld, maar je hebt eigenlijk geen flauw benul van, en staat er ook niet echt bij stil, wat er eigenlijk echt gaande is. Hoe het er echt aan toe gaat, wanneer je bijvoorbeeld in een telefooncel eerst een bericht hoort dat je gesprek zal mee beluisterd worden. En tenslotte allemaal op fietsafstand van thuis . Anderzijds mogen we ook niet vergeten dat de
    NATO eind jaren 90 nog luchtbombardementen uitvoerden op een gelijke afstand van bij ons, en dat gebeurde voor ons dan ook maar op TV. Alleszins hebben die opvolging van gebeurtenissen in Polen in de jaren 80 geleid tot de val van de communisten in Polen, waarna de bal aan het rollen gegaan is en zowat alle landen van het voormalige oostblok gevolgd zijn.
    Na deze zware brok heb ik het verder rustig gehouden, een beetje door de stad geslenterd, de jaarmarkt bezocht, naar de kapper geweest, iets gaan eten, kortom allemaal gewone dingen en dan terug naar de hostel gekomen om wat te rusten en te bloggen. Straks, als de temperatuur iets gezakt is, ga ik nog wel even terug om nog wat rond te zien, wat te eten en nog wat kleine inkopen te doen. Dat kan hier vrij laat.
    En morgen dus het begin van de lange weg terug.














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2013, 16:55 geschreven door Danny  
    02-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gdansk (1)

    Ik ben er vanmorgen op tijd aan begonnen, zodat ik niet teveel last zou hebben van de braderie. En het viel op die moment nog goed mee. Die braderie is trouwens de San Dominico jaarmarkt, die heeft reeds plaats sinds 1260 en duurt niet 1 maar 3 weken. De stad toon ik echter morgen. Vandaag stond in het teken van plaatsen die misschien iets minder fotogeniek zijn maar die wel een historische betekenis hebben.
    Als eerste ging het naar de scheepswerf, nog voor ik naar de stad ging omdat de werfen vlakbij mijn hostel liggen. Ze zien er misschien niet uit maar hier heeft de werkende mens, of eigenlijk de op die moment niet werkende mens, de wereld verandert. Hier viel, met de staking en de daaropvolgende erkenning van Solidarnosc, de eerste domino van een serie die uiteindelijk tot de val van het Soviet Rijk zou leiden. Er staat ook een serie van monumenten ter ere van de gevallen werfarbeiders van de staking van 1970. Toen had er op de werf ook een grote staking plaats maar die werd toen door het regime nog “beëindigt”, met tientallen slachtoffers tot gevolg. De jongste was 15. Nu worden op de werf nog weinig schepen gebouwd maar men werkt er, in scheepsstijl, aan een gebouw dat een Europees Solidariteits Centrum zou moeten huisvesten, met een exhibitiehal, een informatiecentrum, een archief en het hoofdkwartier van een wereldwijde mensenrechten organisatie.
    Na de middag, na dat ik al eens door de stad getrokken was, ging het wat verder weg, richting zee. Niet voor het strand maar voor Westerplatte en Nowy Port. Het is daar dat op 1 september 1939 wereldoorlog II begon. Om O4.45 uur bombardeerde het Duitse gevechtsschip de Schleswig-Holstein, dat in de haven aangemeerd was, Westerplatte, een militair depot bemand met een kleine 200 man. Het bombardement beschadigde de buitenmuren van het depot en zette de olievoorraad in vlammen. Daarop werden Duitse stormtroepen aan wal gezet om het depot in te nemen. Een volle week hielden de 200 Polen stand tegen de Duitse overmacht, met inbegrip van bombardementen vanop zee en uit de lucht, alvorens zich wegens gebrek aan middelen, vooral water en medisch materiaal om de gewonden te verzorgen, over te geven.
    Ik koos er voor om eerst naar de vuurtoren van Nowy Port, de eerste kogels in reactie op het bombardement van Westerplatte zou vanuit het venster van deze vuurtoren afgevuurd zijn. Volgens de bijbel van de onafhankelijke reiziger, de lonely planet dus, is de vuurtoren te bereiken met tram 95 vanaf het treinstation. Alleen bestaat tram 95 helemaal niet (meer?). Op het opschrift van tram 97 stond wel Nowy Port vermeld dus heb ik die maar genomen, alleen rijdt die zo ver (nog?) niet. Om het kort te maken, ik heb vanaf het eindstation van tram 97 nog een paar kilometer mogen wandelen om aan de vuurtoren te geraken. Moest het niet zijn dat hij een enigszins historische waarde zou hebben het zou verloren moeite zijn, heel interessant is hij niet en de omgeving nog minder. Ook het “incredible” zicht dat je vanaf de top van de vuurtoren hebt, volgens de planet, stelde niet echt veel voor. Wel zie je aan de overkant van de rivier het monument van Westerplatte. Het zou echter te simpel zijn om vanaf hier een overzetje te voorzien. Nee, daarvoor mocht ik weer een heel eind terug en een stukje de andere kant op voor een ferrie naar de overkant en dan aan de overkant nog een veel groter eind naar Westerplatte. Om nog eens kort te zijn, ik heb vandaag veel te veel gewandeld om maar weinig te zien, naar mijn zin. Bovendien moet je het allemaal zo maar een beetje uitzoeken. In Gdansk zelf is alles perfect bewegwijzerd maar daarbuiten was het natte vinger werk. Soms is het misschien toch gemakkelijker om met de toeristenstroom mee te gaan en de prijs van de piratenboot te betalen. Alleen gaan die niet naar de vuurtoren, misschien wel omdat er niet echt veel te zien is. Het bezoek aan Westerplatte is echter wel de moeite. Veel schoot er na een week niet meer over van de depot en bijna 75 jaar later al helemaal niet meer maar er zijn wel de nodige, drietalige (pools, duits en engels), informatieborden op de verschillende plaatsen zodat je toch een beetje een beeld krijgt. Er heeft ook 1 wachtpost, een bunkertje ter grote van een wachtlokaal, overleeft, waarin normaal een kleine tentoonstelling zou zijn maar die momenteel wat gerestaureerd wordt.
    Na mijn bezoek had ik genoeg avontuur gehad en dacht ik van toch maar de boot te nemen maar daarvoor moest ik echt te lang wachten dus werd het toch weer de bus, volgens de planet naar het station maar schijnbaar is de muziek akademie een betere bestemming vanaf Westerplatte. Alleen kon ik op mijn kaartje nergens die akademie vinden, toch weer avontuur dus. Vanaf het eindpunt heb ik echter snel mijn richting gevonden en toen ik achteraf op mijn kaartje naar de plaats zocht naar waar ik afgestapt was, vond ik niet de akademie maar wel een vermelding van de busstop naar Westerplatte.
    Morgen gaan we terug gewoon de stad in en doen we misschien wel de jaarmarkt.












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2013, 19:01 geschreven door Danny  
    01-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Malbork - Gdansk

    Het is gisteren inderdaad nog goed gebleven. De eerste foto is dan ook nog eentje van gisteren bij mijn tentje.
    Ook vanmorgen goed weer. Alleen pikte al vlug de wind weer op en, hoe ik ook keer of draai, ik lijk hem altijd weer vooral op de kop te hebben. Ik ben hem wel een beetje beu die wind.
    Ik ben vanmorgen eerst nog even terug tot aan het kasteel gereden maar, hoewel ik op andere plaatsen in andere omstandigheden al wel gelijkaardige dingen gedaan heb, ik kon er mij niet toe brengen om 3 uur achter een Poolse gids te lopen met een engelstalige audiogids in mijn oor. Ik heb de binnenkant van het kasteel dus niet gezien .
    Dan was het even kiezen welke route te nemen en aangezien je ze niet echt kent ook een beetje gokken. De makkelijkste route over de 22 en de 1 leek me alvast geen optie wegens onaangenaam en mogelijk niet toegestaan op de 1. De optie verder over de 22 en dan over de 222 leek me ook niet geschikt wegens lange tijd onaangenaam en waarschijnlijk ook de langste optie. Noordwaarts over de 55 en dan op de 7 mocht waarschijnlijk niet, in Elblag was de 7 alvast een autoweg. De keuze viel dus op noordwaarts over de 55, dan verder over de 502 tot aan de kust en dan langs de kust over de 501.
    Kort na vertrek begon ik echter te twijfelen over mijn keuze, ik vreesde enerzijds misschien vast te komen in de industrie rond Gdansk of anderzijds toch op de 7 terecht te komen en niet verder te mogen. Ik had me geen zorgen moeten maken, ik ging netjes rond de industrie (de meeste ligt overigens aan de andere kant in Gdynia) en op het punt waar ik de 7 bereikte was deze reeds vrij voor alle verkeer.
    Nog 2 bemerkingen bij mijn route: dit was mogelijk de rustigste optie maar, zoals ik weken geleden reeds schreef, er bestaan geen echt rustige wegen in Polen en ik ben dan wel langs de kust gereden maar de zee heb ik niet gezien.
    Het binnen rijden van Gdansk viel nog redelijk mee en de eerste indrukken waren behoorlijke positief. Verderop bleek ik echter een ongelukkige timing te hebben. De eerste week van augustus is het feest in Gdansk. De hele stad is een gigantische braderie, er staan dus overal kraampjes en een massa volk in de weg. Ik ben er, op weg naar mijn hostel, met de fiets in terecht gekomen en raakte er bijna niet meer uit. De volgende 2 dagen neem ik hier nog eens fietspauze om de stad te bekijken. Ze zullen deugd doen, het zijn waarschijnlijke de laatste van deze reis. Vandaag staat er echter niets meer op het programma, behalve mijn was wegdoen want ik heb weer een hostel getroffen zonder wasmachine. Dat zijn 2 zaken die in elke hostel aanwezig zouden moeten zijn: een gastenkeuken en een wasmachine/-droger. De was is ondertussen echter al binnen gebracht. De wasserij was niet zo ver als in Riga maar ze is wel een stuk prijziger. Ik had echter de energie niet om verderop te gaan zoeken. Op de terugweg van de wasserij heb ik gemerkt dat ook in Gdansk de wegen naar Compostella leiden.
    De afstand was vandaag 75 Km.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3870271   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2013, 17:52 geschreven door Danny  
    31-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pieniezno - Malbork

    Het is gisteren nog best aangenaam kampeerweer geworden. Het is totaal opgeklaard en de wind is volledig gaan liggen.
    Het weer was vanmorgen perfect: geen wolkje aan de hemel, niet te ar en weinig wind. Ik kon zelfs niet uitmaken van waar de wind zou komen (normaal ga ik uit van het principe dat als je denkt dat er geen wind is dat je hem dan van achter hebt maar vandaag denk ik dat er echt weinig wind was). Tegen de middag begonnen de wind en de wolken echter weer op te komen.
    Vanmorgen eerst even het plaatsje Pieniezno bezocht en dan verder gegaan naar en door Braniewo, om een eerste halte te houden in Frombork. In Frombork staat er een complex dat er uit ziet als een kasteel maar in feite een kathedraal met een bisschoppelijk paleis is. Jammer genoeg was mijn timing een beetje slecht voor goede foto's, de zon stond direkt tegen voor de beste zichten en dat levert dus niet het beste licht voor foto's.
    Van Frombork ging het verder naar en door Elblag. Elblag zal ook wel iets te bieden hebben maar ik koos er voor om het niet te gaan opzoeken, het is een vrij grote stad. Voorbij Elblag werd het even spannend, zou ik rechtstreeks naar Malbork mogen over de 22 of zou ik moeten gaan puzzelen. Op mijn kaart stonden zelfs niet genoeg witte wegen met elkaar verbonden om een route samen te stellen. Ik had echter geluk, de 7 naar Warschau en de 22 in de andere richting zijn autowegen maar de 22 naar Malbork was vrij. Niet echt de aangenaamste weg maar wel rechtstreeks op doel.
    Ondertussen was het me al duidelijk geworden dat ik de wind vanmorgen van links en links achter moet gehad hebben want nu had ik hem meestal van voor, en hij wakkerde aan. Links en rechts van mij kon ik in de verte ook al enkel buitjes zien vallen en toen, bij een late lunch stop, plots de truckers van op het terras allemaal binnen kwamen was het duidelijk dat de buitjes ook mij bereikt hadden. Tegen dat ik mijn hamburger verorbert had was de bui echter al zo goed als over. Ik ben wel met mijn regenvestje vertrokken, tegen de laatste druppels, maar echt nat ben ik niet geworden. Wel stond de wind nu pal op de neus. De kilometers passeerden tergend langzaam, tot er iemand met een groot landbouw tuig en aanhangwagen zo goed was om mij te passeren. Hij ging net niet te snel om mijn wagentje aan te haken. Dubbel zo snel voor dezelfde inspanning, wie zegt daar nee tegen? Bovendien moest het vrachtverkeer nu niet meer wachten en uitwijken voor mij maar voor dat tuig. Net voor Malbork was het echter over. We moesten daar een klein heuveltje over en dat ging voor hem net iets vloeiender dan voor mij. Even verder zag ik de wegwijzer naar mijn camping, op 1,8 Km. Ik besloot echter eerst door te gaan naar de stad om daar het kasteel te gaan bezoeken. En wat voor kasteel, de Teutonische (Teutoonse?) Ridders hebben hier destijds een gigantisch ding neergeplant. De bouw van het centrale kasteel is begonnen omstreeks 1276 en heeft bijna 30 jaar geduurd. En in de volgende 150 jaar dat ze er bleven hebben ze de zaak alleen maar verder uitgebreid. Ik vrees echter dat mijn bezoek zich zal beperken tot de buitenkant. Het kasteelbezoek kan alleen onder de begeleiding van een gids, kost ruim 10 € en duurt ruim 3 uur. Zo functioneer ik niet echt, ik ga liever mijn eigen gang, bekijk wat ik wil bekijken en ga verder mijn eigen gang. Wat hier dus niet kan. Ik heb nog de optie voor morgenvroeg want de rit naar Gdansk morgen is sowieso een stuk korter dan deze van de voorbije dagen maar ik denk toch niet dat ik er voor zal gaan.
    Na dat ik rond het kasteel gewandeld was zou ik nog even over de voetgangersbrug fietsen voor een foto van over de rivier en dan van daar mijn camping opzoeken. Aan de overkant stond echter ook een camping aangeduid en het zag er best goed uit dus waarom 5 Km terug gaan zoeken als je het hier voor handen hebt. Het is wel niet de rustigste plaats, tussen een drukke weg en een spoorweg, maar het is wel een goed grasterrein en met mooi zicht op een historische plaats.
    De afstand is zo vandaag op 105 Km gebleven.
    Het heeft vandaag iets langer geduurd om aangenaam kampeerweer te worden maar ondertussen is de wind weer gekalmeerd en schijnt, na nog enkel forse buien, terug de zon. Hopen dat het zo blijft.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3861751   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-07-2013, 20:11 geschreven door Danny  
    30-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wolfsschanze - Pieniezno

    Het weer begon vandaag zonnig en warm, het is eigenlijk niet afgekoeld vannacht, maar al vrij vlug begonnen de wind en de bewolking toe te nemen. Bovendien was de wind gedraaid naar het westen, hij bracht dan misschien enige verkoeling maar hij stond dan ook op de kop.
    Vanmorgen begonnen met 6 Km terug naar de grote weg en nog 4 Km tot Ketrzyn. De trekpleister van Ketrzyn is een 14° eeuws kasteel maar dat bleek nogal een tegenvaller en was bovendien niet in beeld te brengen. Dan was het stadhuis leuker.
    Van Ketrzyn ging het verder naar Swieta Lipka, een bedevaartsoord. Een klein plaatsje met een grote kathedraal dus maar ik moet toegeven dat ik best onder de indruk was, vooral van de beschilderde galerijen rondom. Bovendien werd dit bezoekje ondersteund door de orgelmuziek uit de kathedraal. Ik heb hier ook geleerd dat ik sinds ik terug in Polen ben op een route naar Compostela zat. Alle wegen leiden niet naar Rome maar naar Compostela.
    Volgende stop was het kasteel van Reszel. Door de Planet niet gekend, hoewel al iets indrukwekkender dan dat van Ketrzyn. Maar eerlijk gezegd ook nog niet om echt wild van te worden. Je kan in beide kastelen trouwens overnachten want beiden doen nu dienst als hotel restaurant.
    In Reszel liet ik de route naar Compostela voor wat ze was en koos ik voor de richting Lidzbark Warminski. In Lidzbark Warminski bezocht ik het bisschoppelijk kasteel uit de 14° eeuw. Hier kunnen we echt van een kasteel spreken. In de 18° eeuw verloren de bisschoppen hun macht door herverdelingen, ik weet ook niet precies hoe dat zit, en verloor het kasteel zijn glorie. Het werd door de jaren voor verschillende doeleinden gebruikt: kazerne, opslagplaats, weeshuis, hospitaal, ... In de jaren 20 van de vorige eeuw werd het dan terug in zijn glorie gerestaureerd en het kwam daarna onbeschadigd door WO II. Het doet nu dienst als regionaal museum en heeft een gevarieerde inhoud: van bewapening en harnassen over historische kledij, regionale en bisschoppelijke geschiedenis tot uiteindelijk regionale kunstgalerij. Alle informatie is wel enkel in het Pools.
    Na mijn bezoek aan het kasteel was de pret echter over. Ten eerste begon het uiteindelijk toch te regenen en ten tweede bleek de 513 richting Orneta, die ik dus moest hebben, onderbroken, met een omleiding van ruim 25 Km. Nu moest ik niet helemaal tot Orneta dus ging ik eerst een broodje eten en vroeg daarna aan de patron hoe dat precies zat met die wegonderbreking. Hij maakte me duidelijk dat het geen probleem zou zijn, zeker niet met de fiets. Ik vertrouwde het nog niet helemaal maar besloot er toch voor te gaan. Het bleek inderdaad geen probleem, er kwam mij ook nog behoorlijk wat verkeer en zelfs vrachtverkeer tegemoet. Wel stond ik op enkele plaatsen minuten lang stil vanwege beurtelings verkeer op de halve beschikbare weg. Een stuk verder kwam me een andere fietser tegemoet en die maakte me duidelijk dat er verderop geen passeren mogelijk wegens een dwarsgroeve over de weg, een canal zoals hij zei. Na wat gegoochel met plaatsnamen en wijzen op de kaart werd het duidelijk dat dit voorbij mijn afslag was, ik kon dus gerust verder. Ondertussen was het me duidelijk dat ik met dit weer liever niet zou kamperen. Ik haalde het verder tot aan mijn afslag, vanaf waar er geen werken meer waren.
    Toen ik bij het binnen rijden van Pieniezno echter direkt aan de camping passeerde was de keuze echter vlug gemaakt. Het ondertussen al een tijdje weer gestopt met regen en met die wind zou het, mits een beetje beschutting van wat bomen of struiken, ook wel meevallen. Stoppen en afstappen dus, niet verder op zoek naar een hotel dat er misschien niet eens is. En met die wind valt het door wat beschutting van bomen en struiken inderdaad wel mee. Toch was hiermee niet alles OK. Blijkt dat ik bij het winkelen niet goed opgelet heb, het stond er nochtans in het duits op, op de spaghetti saus: “mit feurig-scharfen chilischoten”. Het spul was niet te vreten. De helft heb ik nog klaar gespeeld maar de rest heb ik moeten weggooien. Wat een verspilling van energie en bovendien niet goed voor mijn BMI. Ik heb dan maar wat extra brood gegeten, daar had ik nog ruim genoeg van in voorraad.
    De afstand vandaag: 111 Km. Overigens best wel lastige ritjes momenteel, de hele tijd golvend op en af. En vandaag dus ook nog met de wind van voor, het viel niet echt mee.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3861741   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-07-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    29-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olecko - Wolfsschanze

    Mijn hotel gisteren bleek toch geen onverdeeld succes, er verbleef ook een groep met nogal wat jongeren en dat is altijd goed voor het nodige kabaal. Het duurde nogal even voor het rustig werd dus.
    Het weer was vandaag zonnig en warm, heel warm. Nog voor de middag begon het wat te overtrekken maar dat schijnt overgetrokken te zijn.
    Het eerste doel voor vandaag was Gizycko. Gelegen aan een enorm meer is het ongetwijfeld een aangenaam plaatsje om met de familie een weekje vakantie door te brengen, maar voor de passerende fietser heeft dat minder te betekenen. De reden om hier te passeren was voor mij het fort Boyen. Boyen is een enorm fort, geweest, door de Pruisen gebouwd in de 19° eeuw om de toenmalige grens met Rusland te beschermen. In WO II werd het ook nog gebruikt door de Duitsers. De buitenmuren van het fort zijn nog vrijwel volledig intact maar verder is er niet veel meer te zien. Bovendien is er vrijwel niets van informatie, slechts af en toe een wegwijzertje in het Pools ('k zou eigenlijk bij ons eens moeten gaan checken hoe dat zit met meertaligheid in pakweg het Gravensteen in Gent of dat aan de Schelde in Antwerpen). Je loopt dus een beetje verloren in de zaak, eigenlijk heb ik voor 2 € een boswandeling gemaakt, weinig gezien en nog minder geleerd. Soms zou je die Lonely Planet soms gewoon willen weggooien. Ik heb er dan wel maar meteen een braadworst (alweer) menu verorbert, deze keer met 2 worsten en frieten. Ik heb ook gisteren, na mijn ontbijt en dat broodje braadworst, nog een hotdog, 2x frieten (1x met een BicMac en 1x met een kipschnitzel in het hotel), een kom soep, een pak koekjes en een half pak Pringles (made in Mechelen) gegeten, doorgespoeld met, telkens een halve liter, ice tea, cola en bier en niet te vergeten een banaan en wat pruimen. Toch lijkt dat niet voldoende te zijn om op gewicht te blijven, ik doe mijn best maar ben nu al benieuwd naar mijn gewicht bij aankomst.
    Van Gizycko ging het verder richting Ketrzyn. Naast de stad wou ik in de omgeving ook een bezoek brengen aan de Wolfsschanze, Hitlers hoofdkwartier gedurende WO II en ook de plaats waar hij op 20 juli 1944 een aanslag overleefde. Het lag op mijn kaart een beetje in een grijze zone maar ik ging er van uit dat het wel zou aangeduid staan en inderdaad, 10 Km op voorhand, nog voor ik Ketrzyn bereikte, stond het al op grote borden aangekondigd. En niet alleen de historische site maar ook het nieuwere hotel en de mogelijkheid om te kamperen. Gisteren had ik erop gerekend om te kamperen maar is het niet gelukt, vandaag had ik er niet op gerekend omdat ik in de omgeving van Ketrzyn geen camping gevonden had en nu kampeer ik dus weer wel. En dan nog vlakbij Hitlers bunker dus. Die Wolfsschanze is eigenlijk een enorm komplex van bunkers, voor Hitler, zijn officieren, zijn troepen, ... waar nu voor een groot deel ook nog slechts overwoekerde betonblokken en stenen rest maar het maakt toch wel indruk. Veel luxe schijnt hij zichzelf wel niet gegund te hebben, al weet ik natuurlijk niet hoe de zaak ingericht was. Zijn vriendin, Eva Braun, zal alvast toch wel beter gezeten, in haar villa een beetje verder aan een meertje.
    Het gevolg van rechtstreeks naar hier te komen en hier te blijven is wel dat ik Ketrzyn morgen bij het vertrek nog moet bezoeken.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3844241   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-07-2013, 19:18 geschreven door Danny  
    28-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seirijaj - Olecko

    Het weer vandaag: zonnig en warm, heel warm. En zo is het nooit goed natuurlijk .
    Het ging vanmorgen dus nog even verder op reeds eerder betreden paden, tot iets over de grens. Even voor de grens eerst nog mijn laatste Litouws geld opgedaan aan een broodje braadworst, dat smaakt ook al om half tien 's morgens. Daarna haast onopgemerkt Polen binnen gereden, geeneens een bord om de fiets even bij te parkeren voor de foto. Als het niet was van de wat eigenaardige route langs de oude douane gebouwen je zou het haast niet merken, en aan de verschillende wisselkantoren ook natuurlijk. Even over de grens verliet ik dan de bekende weg om rechts af te draaien richting Sejny. Daar zag ik meteen, het was tenslotte zondag, weer het fenomeen van mensen die de mis volgen buiten aan de kerk. Enkele gemakzuchtigen zelfs vanop een bank in het parkje tegenover de kerk, zo leek het toch. Daarna ging het verder naar Suwalki, een stadje dat me naast een bankautomaat, een supermarkt en een Mc Donalds niets te bieden had. Tenzij dan de fietspaden in klinkers met aan elke zijweg een borduurtje af en op.
    En het einddoel vandaag was Olecko, waar ik op internet een camping gevonden had. Bij het naderen werden er zelfs enkele verschillende aangekondigd. Mijn route bracht me meteen op de straat waar mijn camping moest zijn maar ik heb ze niet gezien. Verder fietsend kwam ik in het centrum waar een plattegrond stond met een camping erop, een eindje terug in een zijstraat. Ik dus een eindje terug naar de zijstraat, waar ik terecht kwam bij een hotel waar ik bij de receptie dan maar ging vragen of zij de camping wisten zijn. De juffrouw checkte op google en wist me te vertellen dat het een eindje verder links moest zijn maar ze kende ze schijnbaar ook niet. Wel wist ze me te vertellen dat de naam Mosir was. Ik dus over het aangewezen pad, even veldrijden, tot ik terecht kwam bij de sporthal Mosir. De sporthal bleek echter gesloten en anders was er nergens een kantoortje, laat staan een camping, te zien. Terug naar de hoofdweg om in het centrum de toeristische dienst op te zoeken. Op het kruispunt met de hoofdweg zag ik dat de camping op een bord aangeduid stond op 400 m, vanwaar ik gekomen was. Nog maar eens terug dus en de weg, langs de sporthal, wat verder gevolgd maar op 400 m was niets te zien. Ik ben de weg dan maar verder rond gevolgd om terug op de hoofdweg uit te komen, waar eenzelfde bord stond. Dan maar naar de toeristische dienst. De vriendelijke juffrouw verwees me, op een plannetje, weer terug naar dat sportstadion met de extra info van het pad langs het meer te volgen. Ik informeerde ook naar een tentsymbooltje een stuk verder terug, waar ik gepasseerd was en niets gezien had maar je weet maar nooit, maar zij raadde me die bij het sportstadion aan omdat die gloednieuw en erg goed was. Ik ben het pad langs het meer dus gevolgd, tot aan een recreatiezone die ook op het plannetje stond. Omdat ik nog steeds geen indicatie van een camping gezien had vroeg ik maar in de bar of zij mij konden helpen maar dat bleek niet het geval. Een van de klanten wist te vertellen dat het boven was. Weer wat veldrijden om boven ... bij het sportcentrum aan te komen. Ik besloot van het hier maar op te geven. Even dacht ik eraan om nog eens naar die andere camping te gaan zoeken maar ik had ondertussen al goed 6 Km extra rondgereden en toen ik aan de hoofdweg een hotel zag dat er degelijk en niet te duur uit zag, ben ik daar eerst maar gaan informeren. Het bleek inderdaad wel mee te vallen en ik ben er dus meteen maar gebleven. Ik heb bij mijn tochten al een en ander meegemaakt, op zoek naar al dan niet nog bestaande campings, maar zoals dit had ik nog niet gehad. Hotels zijn er wel in overvloed overigens. Het plaatsje, bij een meer, blijkt toch iets van een lokaal toeristisch doel te zijn.
    Vandaag ook al op verschillende plaatsen; benzinestation, Mc Donalds, Bar van recreatiezone, ... moeten vast stellen dat het in Polen niet zo evident is om in het engels bediend te worden. Naast de toeristische dienst en het hotel was het overal een beetje behelpen.
    Met het heen en weer rijden inbegrepen kwam de afstand vandaag op 120 Km











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3833321   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-07-2013, 18:12 geschreven door Danny  
    27-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trakai - Seirijai

    Terwijl ik gisteravond op een houten zetel voor mijn tentje zat, het was natuurlijk niet allemaal slecht op de camping, merkte ik ineens dat de zwaluwen plots erg hoog gingen terwijl ze vanmiddag nog gewoon voor mijn wiel scheerden. Een teken van beter weer op komst?
    Vanmorgen alleszins nog niet, alles zat nog potdicht. Toch was er al een schijntje van verbetering door een beetje kleur in de wolken. En om 10 uur zag ik ineens blauwe lucht voor me en nog wat later kreeg ik de zon in de rug. Er trokken nog wel eens wat donkerdere wolken over maar dat is toch niet hetzelfde, er zat weer leven in de omgeving.
    Eergisteren schreef ik dat de dag van morgen misschien wel een onverwachte verrassing zou brengen. Ik heb ze gisteren niet echt gehad maar daarvoor vandaag wel en nog wel op een plaats waar ik al eerder geweest was, Trakai. Ik naderde Trakai nu vanuit de andere richting met een veel mooier op het meer en later op het kasteel. Het gevolg was dat ik vanmorgen na een uur nog steeds maar 6 Km afgelegd had, vanwege diverse fotostops en dergelijke. Er was bij het meer ook een dame die graag een eindje wou gaan zwemmen maar moeder zwaan overtuigde haar ervan dat ze dat toch beter iets verderop deed.
    Daarna ging het vlotter verder over, min of meer, bekende wegen, langs Rudiskes, waar ik “destijds” bij Wim den Hollander kampeerde. Verderop liet ik de weg van mijn eerste wasbord ervaring deze keer links liggen om gewoon over de 220 verder naar Alytus te gaan. In Alytus zocht ik terug de bekende wegen op naar Seirijai. En hier sluit ik vanavond mijn Baltisch avontuur af op de zelfde camping als waar ik het 7 weken geleden begon. Toch is het niet helemaal hetzelfde. Toen had ik, als enige kampeerder, een plaatsje dichtbij alles en alles voor alleen gebruik. Nu heb ik een plaatsje op de officiële camping en die blijkt een paar honderd meter verderop te liggen, een eindje weg van de faciliteiten.
    Morgen nog een eindje naar de grens en dan terug Polen binnen, ik heb alvast mijn horloge een uur terug gezet want dan keer ik eveneens terug naar Centraal Europese Tijd.
    De “Baltics” was een vrij groot vraagteken toen ik hier aan begon maar ik kan zeggen dat ik er heel tevreden over ben. Ik kan het, voor de liefhebbers van het noorden toch, alleen maar aanraden. Het heeft aangename steden, mooie natuur en een behoorlijk stuk geschiedenis. En bovendien kon ik er vrijwel overal in het, meestal erg goed en vlot, engels terecht, soms eens met een woordje duits en heel af en toe werd het wat moeilijker.
    De afstand was vandaag 114 Km.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3833201   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-07-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    26-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mindunai - Trakai

    Vanmorgen bleek dat ik vannacht nog een nieuwe buurman gekregen had, echt vriendelijk zag hij er niet uit.
    De dag was vandaag even grijs en grauw als de vorige. Nu, je kan natuurlijk niet voor ruim 3 maanden vertrekken en verwachten dat je de hele tijd mooi weer hebt.
    En dus ging het weer verder. Of tenminste, nu ging het echt terug. De tweede dag tussen de meren, in juni, had ook nog wel heel wat moois te bieden maar je moet toch een keer terugkeren. Dat terugkeren was in eerste instantie letterlijk te nemen, de eerste 10 Km gingen terug naar waar ik gisteren vandaan kwam, tot en met het stukje drukke A14. Dan ging ik, waar ik gisteren van de 173 kwam, van de A14 af om over de 172 parallel te gaan. Aangezien dit een kleinere parallelweg was met de grotere A14 was dit een behoorlijk rustige weg.
    Daarna hadden ze me weer liggen, een mooie gele zijweg ging na 1 Km over op onverhard. Een nadere blik op de kaart leerde echter dat ik deze keer zelf in fout was. Ik had me laten misleiden door een wegwijzer naar Maisiagala, de richting die ik uit moest. Dit was echter een kleinere weg, die een 2 Km korter was, dan degene die ik voorzien had. 15 Km onverhard om 2 Km te sparen, ik denk het niet. Terugkeren dus en een eindje verder de juiste weg nemen, de 108. Op het einde van de 108 ging het over op de 107, die me tot Trakai bracht. En ik kampeer op een camping net voor Trakai, met over het meer zicht op het kasteel dat ik op 12 juni al eens bezocht.
    De camping is de helft duurder dan die van gisteren maar zeker niet de helft beter. Er wordt slechts de helft van de service geboden en van hetgeen geboden wordt is dan nog de helft “out of order” (1 van de 2 WC-blokken en de afwasruimte). Maar ze is natuurlijk wel gelegen bij een van de toeristische trekpleisters van de streek, en de wifi zou moeten werken.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3813487   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-07-2013, 18:08 geschreven door Danny  
    25-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vilnius - Mindunai

    De weervoorspellers hadden ongelijk, het werd geen behoorlijk mooie dag vandaag. Het werd grauw en grijs, de hele dag. Even heb ik er aan gedacht om de rit van vandaag maar te vergeten en direct richting Polen te gaan maar als het dan tegen de middag opklaart ben je daar ook even niet goed van, dus heb ik maar doorgezet. Toen het echter even na 9 voor het eerst weer ging was de pret wel helemaal over. Af en toe had je de indruk dat de zon er wel ging doorkomen maar dat idee werd dan telkens al vlug de kop ingedrukt met wat regendruppels. De wolken hebben duidelijk het pleit gewonnen vandaag. Geen mooie blauwe lucht en sprankelende meren op de foto's, wel variaties van grauw en grijs. Daar ben ik toch even licht depressief van .
    Na 98 Km kwam ik aan op de camping, die nog altijd 2 Km in het bos ligt en waar nog steeds dezelfde opgewekte meid de receptie doet. En morgen gaat het gewoon weer verder, misschien brengt die wel een onverwachte verrassing.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3812625   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-07-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    24-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vilnius (3)

    Ik ga vandaag, om te beginnen, maar even aan de klaagmuur staan.
    Het was vanmorgen wel wat warmer maar verder even miezerig en grijs als gisteren. De voor de namiddag beloofde opklaringen bleken ook al niet te komen. Integendeel, het ging terug regenen. Ik ben dan maar vroeg in de namiddag teruggekeerd naar de hostel en aan de voorbereidingen voor de blog begonnen.
    En kijk, ik was nog maar net begonnen en daar waren de beloofde opklaringen toch, de zon scheen door het raam. Nog maar eens teruggekeerd naar de stad dus. Waar de opklaring maar een tijdelijk fenomeen bleek te zijn, tegen dat ik er aan kwam zat alles terug dicht. Toch verschenen er geregeld gaten tussen de wolken en werd het toch nog enigszins mooi. Zo mooi dat ik de bui niet zag afkomen. Even later barstte ze los en mocht ik gaan schuilen, aangezien de opklaringen er waren had ik mijn regenjas niet meer mee. Van schuilplaats naar schuilplaats vorderde ik dan maar terug naar de hostel. Waar nog maar eens bleek dat ik niet geduldig genoeg ben, toen ik er aan kwam stopte de bui.
    Morgen herdoe ik de rit van 15 juni, de eerste rit in het merengebied dus. Daar zal het ook bij blijven, de tweede zal ik niet herhalen. Vanaf overmorgen gaat het definitief terug richting Polen. Voor morgen beloven de weermannen (en -vrouwen) alvast een behoorlijk mooie dag.












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-07-2013, 16:32 geschreven door Danny  
    23-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaunas - Vilnius

    De weermannen (en vrouwen) hadden gelijk vandaag. Net toen ik uit mijn slaapzak kroop, nog een beetje vroeger dan anders vanwege de lange rit, vielen de eerste druppels en het is eigenlijk niet meer gestopt. De hele dag koud, nat en winderig. Eigenlijk een dag waarop je best doet, als je al iets wilt doen, zoals ik vandaag deed: een lange verbindingsrit, gewoon fietsen om te fietsen, van punt A naar punt B. Niet dat het altijd hard regende, af en toe wel iets steviger maar anders vrijwel de hele tijd motregen. Hoewel het vooral een verbindingsrit was waren er wel een aantal plaatsen die in normale omstandigheden een fotostop waard zijn, vandaag heb ik me beperkt tot een paar momenten waarop het een beetje droger was.
    De route was vandaag weer heel simpel. Kaunas heel netjes verlaten richting zuiden om de 130 te nemen tot Prienai. In Prienai ging het naar het oosten, over de A16, tot Vilnius. Vooral op dit stuk had ik de wind overwegend in de rug, op een paar kronkels na. Dat maakt toch een behoorlijk verschil op zo'n grote rit. Zo was het weer toch nog voor iets goed. Dan feilloos Vilnius binnen gereden en recht naar mijn hostel, waar ze gelukkig ook weer voor 2 nachten plaats hadden voor mij.
    Eén verschil heb ik al gemerkt in Vilnius, de nieuwe kasseitjes voor het presidentieel paleis zijn afgewerkt en de hekken er rond zijn weg. Ik zal nu dus ook een foto kunnen nemen van dat paleis.
    De afstand was vandaag 139 Km maar door een beetje vroeger te vertrekken en met een beetje steun van de wind was ik toch nog behoorlijk vroeg in Vilnius, ik houd niet van laat aankomen. Toch staat er vandaag, met dit weer, niets meer op het programma. Hopen op beter voor morgen dus. De voorspellers geven alvast voor de namiddag opklaringen.







    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3787089   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2013, 19:12 geschreven door Danny  
    22-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaunas

    Soms moet je beslissingen nemen op basis van inschattingen en zie je pas achteraf of je de juiste beslissing genomen hebt. Was het juist om een dag in Kaunas te blijven?
    Had ik gisteren namiddag Kaunas kunnen bezoeken? Na de buien is het later op de middag toch nog opgeklaard en redelijk goed geworden. Het had misschien gekund als ik alleen de oude stad zou bezocht hebben maar ik heb vandaag vastgesteld dat Kaunas toch iets meer is dan dat, en dat zou ik gisteren niet zo uitgebreid gedaan hebben, denk ik. Dus was het goed te blijven.
    Was het goed wat het weer betreft? Het was vanmorgen mooi zonnig maar met een frisse wind. Ik ben dus behoorlijk vroeg naar de stad gegaan. Al vrij snel kwamen er wolken en tegen de middag werden ze al eens wat donkerder maar vooralsnog heeft het niet geregend. Wat dat betreft was het een goede dag om Kaunas te bezoeken maar zou het ook een goede dag geweest zijn om naar Vilnius te fietsen. De voorspelling voor morgen is gewoonweg regen. Niet aangenaam om te fietsen maar ook geen weer om iets anders te doen. Je kan dan misschien toch beter maar gewoon een verplaatsing doen, fietsen dus. Voor overmorgen geven ze voor Vilnius nog buien, dat wordt afwachten dus. En voor de volgende dagen ziet het er vrij goed uit. In het slechtste geval, als mijn dag in Vilnius écht tegenvalt, kan ik er misschien nóg een dag extra blijven.
    Ik heb gisteren ook behoorlijk de planning voor de volgende dagen en weken bekeken. Voor de eerstvolgende dagen heb ik een behoorlijk idee maar ik bekijk het nog een beetje dag per dag. Mijn route richting Gdansk licht tamelijk vast, ik moet alleen nog de overnachtingen inplanten. Normaal was het voorzien om op de terugweg via Berlijn te gaan maar ik heb besloten van dat te laten vallen. Ik zie er uiteindelijk toch wat tegen op om met de fiets die stad in te rijden en daar op zoek te gaan naar een beschikbare overnachtingsplaats, ook al omdat ik op het internet gezien heb dat verscheidene hostels al voor de hele zomer volgeboekt zijn. Vanaf Gdansk begint dus eigenlijk de lange weg terug. Niet dat ik daarna nergens meer zal stoppen en niets meer zal bekijken maar Gdansk wordt de laatste echte bestemming.
    Maar morgen dus eerst terug naar Vilnius. Van Kaunas naar Vilnius is goed 100 Km, over de autosnelweg A1 (en ik denk dat dit een echte is, ik slaap er naast). Ik denk het niet dus, ik mag weer eerst een 40 Km uitwijken voor ik echt aan mijn rit naar Vilnius begin. Morgen wordt dus een lange vervelende, en volgens de voorspellingen ook nog natte, rit.












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-07-2013, 14:42 geschreven door Danny  
    21-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Siline - Kaunas

    De buien werd gisteren frequenter en de opklaringen minder, om uiteindelijk volledig weg te vallen. Toch heb ik nog de kans gehad om tussen de buien op kikkersafari te gaan aan het vijvertje van de camping.
    Vanmorgen kil en grijs. Regen heb ik na het opstaan niet meer gehad maar onderweg ben ik wel enkele plaatsen gepasseerd die behoorlijk nat waren en waar dus toch recent een bui moet gevallen zijn.
    Bij het vertrek eerst nog even afgeweken om naar het nabijgelegen kasteel Panemunes te gaan zien. Daarna ging het dus weer verder langs de P141, het grootste deel vandaag langs de rivier Nemunas die ook naar Kaunas gaat. Of die er eigenlijk vandaan komt, ik ging stroom opwaarts. Een eindje verder ging ik nog naar een kasteel, Raudones, dat iets indrukwekkender was dan het eerste. In het bos gelegen was het te groot om in zijn geheel op foto te krijgen. En daarna dus de hele P141 tot in Kaunas.
    In Kaunas koos ik voor de “City” camping, om vast te stellen dat ze toch nog 5 Km van de oude stad gelegen is. Geen probleem echter, ik kampeer hier voor 2 nachten en de patron was zo hulpzaam om me bij aankomst meteen de busregeling te geven. Vandaag blijf ik rustig op de camping en morgen ga ik, eveneens rustig, met de bus naar de stad. Hoewel rustig op de camping relatief is. Het is het type camping als in Parnu, een parking met langs de kant wat (mooi) gras voor tenten. Bovendien is ze gelegen langs 2 grote wegen, maar verder is alles rustig.
    De afstand was vandaag 85 Km.
    Logisch zou zijn om van hieruit richting Polen te gaan maar ik vind dat ik, door mijn camera problemen, in Vilnius en omgeving nog wat onafgewerkte zaken heb. Ik denk dus van eerst nog eens richting Vilnius te gaan. Dat is ook een van de redenen om in Kaunas een extra dag te nemen. Ik denk dat Kaunas wel in een halve dag te bezoeken is, ik was hier kort na de middag, maar momenteel zijn de vooruitzichten voor het weer in Vilnius en omgeving ook niet zo best en met die extra dag heeft het een dag langer tijd om terug om te slaan. Het zou vandaag trouwens ook geen aangenaam bezoek geweest zijn, er zijn ondertussen toch al weer een paar buien met grote druppels gepasseerd. Morgen dus hier een dag passeren, hopelijk met een paar mooie periodes, en dan zien we wel weer.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3765759   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    21-07-2013, 15:16 geschreven door Danny  
    20-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pagegiai - Siline

    Vanmorgen zonnig maar winderig. Normaal zou ik die wind vandaag vooral in de rug moeten gehad hebben maar hij bleek een kwartslag naar het noorden gedraaid te zijn, waardoor ik hem vooral van links en linksachter had. Die kwartslag maakte hem ook vrij fris, wat het moeilijk maakte om juist te kleden. Je had de warmte van de zon afwisselend met de frisheid van de wind. In de loop van de voormiddag verschenen er dan ook nog steeds meer en steeds donkerdere wolken en net na de middag was het zover, de eerste buien. Bij die eerste bui leek het me dat ik vertrokken was voor een langere regenperiode en dus trok ik maar meteen ook mijn regenbroek aan, hoewel ik een hekel heb aan dat ding. Het bleek overigens wat voorbarig want het eerste buitje was al snel over en een paar honderd meters verder ging de broek al weer uit om niet meer terug aan te gaan. De volgende buitjes bleken toch niet zo hevig, al zag ik op afstand wel enkele stevigere vlagen waar ik aan ontsnapte. Ondertussen, op de camping, heb ik al wel enkele van die exemplaren op mijn dak (tentje) gehad, met telkens wel een mooie opklaring erachter.
    Dan de tocht van vandaag. Vrij simpel: verder over de P141. Over de volgende 20 Km had ik nog enkele slaapgelegenheden gehad, ik ben echter best tevreden over de plaats waar ik was. Ik heb er voor een goed prijsje ook nog lekker gegeten.
    De Baltische landen hebben langs alle officiële wegen kilometermarkeringen staan, ook langs de kleine onverharde. Als je op een weg van 229 Km zit is het dan wel lang tellen. In Estland en Letland hebben ze enkele markeringen, die in één richting optellen en dus in de andere richting aftellen. In Litouwen hebben ze dubbele markeringen, waardoor ze in beide richtingen optellen en als je omkijkt kan je dus zien hoeveel je nog te gaan hebt. 115/114 betekende voor mij dus dat ik net halfweg gepasseerd was, 115 Km gehad en nog 114 te gaan.
    Na 82 Km zocht ik in Siline de camping op.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3755103   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2013, 15:21 geschreven door Danny  
    19-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Girulai - Pagegiai

    Vanmorgen grijs, winderig en ... nat. Toen ik net klaar was met inpakken begonnen de wolken te “lekken”. Lekken is ook wel het juiste woord. Geregeld, met tussenpozen, viel er deze voormiddag wat gedruppel uit de lucht, net voldoende om de baan nat te maken en me mijn regenvestje te laten aantrekken.
    Kort na het vertrek eerst nog even halt gehouden bij het typisch Duitse militair kerkhof, de Duitse kerkhoven lijken steeds de trio's van kruizen te hebben.
    Er stond daar ook al een wegwijzer naar de P141, mijn route voor vandaag ... en de volgende 2 dagen ... 229 Km lang. Ik verkoos die wegwijzer voorlopig echter te negeren. De route van daar naar de 141 liep samen met de route naar, en dan over, de A1 en de A13 langs Klaipeda. Dat leek me geen echt goed idee en ik verkoos dan maar om door de stad te fietsen, door het nieuwe gedeelte van de stad dan. Anders had ik misschien toch de voorkeur gegeven aan de drukke weg, wat ik gisteren vergeten te zeggen ben is dat ze hier in het centrum nog steeds de originele kasseien uit de middeleeuwen liggen hebben. Ik kan niet met zekerheid bevestigen dat dit zo is maar ze voelen zo wel. Onderweg nog 2 maal de wegwijzers genegeerd, tot ik helemaal aan het andere eind van de stad was. Ik was eerst van plan om nog een eindje door te gaan alvorens de 141 te vervoegen maar dan zou ik in de industrie terecht gekomen zijn en dat leek me ook geen goed idee.
    Ik zat vandaag met het probleem van een zwart gat van ruim 160 Km in mijn logementinformatie. Bij Silute, na goed 50 Km, zag ik 3 mogelijkheden: ten eerste gewoon doorgaan tot aan een geschikte gelegenheid, waarvan ik behoorlijk overtuigd was dat die er wel zou komen; ten tweede er vandaag een korte rit van maken door hier halt te houden en morgen een lange (door de 141 te verlaten werd de totale afstand naar mijn volgende camping nog wat groter); en ten derde in Silute de toeristeninformatie opzoeken voor meer informatie. Ik koos dus voor de derde mogelijkheid. Het werd al vlug duidelijk dat ze in Silute niet erg van fietsers houden. De fietser mag niet op de openbare weg maar wat ze dan als fietspad aanbieden in gewoon niet voor te stellen, dat durven ze zelfs in België geen fietspad noemen. Verder bleek dat ze ook niet erg van toeristen houden. De aangekondigde toeristische dienst bleek niet te vinden. Twee maal ben ik op en neer de hoofdweg, waar hij moest liggen, gefietst maar nergens iets gemerkt van een toeristische dienst. Bleven nog optie 1 en 2.
    Aangezien ze hier noch van fietsers noch van toeristen leken te houden koos ik dan maar voor optie 1, gewoon doorgaan. In het slechtste geval er een superrit van maken en doorgaan tot Jubarkas, een groter stadje dat zeker ook hotels moest hebben en dat, inclusief het rondrijden naar en in Silute, op zowat 160 moest liggen ... maar toch liever niet.
    Na een kleine 80 Km zag ik de klassieke symbolen van een bestek, een bed en een tentje met daaronder 3 Km. Ik zou dus zelfs kunnen kamperen. Alleen, die 3 Km gingen voorbij, en de 4 en de 5 ... maar nergens geen spoor meer van een hotel, restaurant of camping. Nog maar even doorgaan dus.
    Op een kleine 95 Km, even voor Pagegiai, was het wel raak, een hotel. Hier heb ik niet meer getwijfeld en een kamer genomen.
    Sinds de middag was het droog geworden maar ruim een uur na dat ik hier aangekomen was, terwijl ik zowaar naar de Tour lag te kijken, barstte de wolken echt open, een stevige stortbui. Hier bleek dan echter weer dat na regen zonneschijn komt, na de bui verschenen de opklaringen met de nodige zon.
    De afstand was vandaag dus 95 Km.
    Onderweg ook nog gezien dat de “kleine” ooievaars hun eerste vleugelslagen proberen met wat hupjes in het nest, ze zullen binnenkort eindelijk dat nest gaan verlaten. Over een tweetal maanden moeten ze naar Afrika kunnen, dat wordt toch nog stevig oefenen denk ik.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3755075   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    18-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klaipeda - Klaipeda

    Vanmorgen grijs en winderig. Na de middag nam de zon toch weer de overhand maar een dezer dagen gaat het toch wel eens anders lopen en gaan die wolken toch wel eens gaan “lekken” vrees ik.
    Vanmorgen tijdig vertrokken want het zou een behoorlijke rit worden. Eerst even Klaipeda bekeken. Klaipeda blijkt overigens grote randen te hebben, 9 Km was het nog. Daarna ging het naar de ferrie naar Smiltyne om de “Curonian Spit” te gaan bezoeken, in't nederlands “Koerse Schoorwal”. Het dankt die naam aan de Koeren, een Baltisch volk dat ooit in dit gebied woonde (Curonians in't engels). Het is een smalle landtong voor de kust waar in superlatieven over geschreven wordt, hij staat zelfs op de UNESCO werelderfgoedlijst.
    Je weet dat dit een bijzondere plaats is vanwege de nog steeds “bewegende” duinen en dergelijke maar als je er langs fietst ziet het er niet anders uit dan waar ik gisteren namiddag doorfietste. Ook het overdadig aanwezige wild: elanden, herten, evers, ... (dat zo massaal aanwezig is dat men er speciale regels voor opstelde, voor de bezoekers dus en niet het wild zelf) liet zich niet zien. Tot dan plots toch een speciaal moment. Ik zag hem (haar) eerst op de grond maar tegen dat ik gestopt was en mijn camera genomen had, had hij mij ook al gespot en zat in een boom. Toch nam hij daar nog even de tijd om mij te bekijken, de wasbeer. Toch nog even een speciaal wildlife moment.
    Na ruim 50 Km stopte ik in Pervalka om wat te eten en te bekijken of ik wel zou doorgaan tot Nida, het laatste plaatsje langs Litouwse kant (een deel van het gebied ligt op Russisch grondgebied). Uiteindelijk besliste ik van toch door te gaan. Was Nida het allemaal waard? Eigenlijk wel, het leek best een leuk plaatsje, maar je doet het beter niet op mijn manier van vandaag. Je trekt beter een dag extra uit en overnacht in Nida om de volgende dag terug te keren. Het fietsen is misschien niet anders dan een ander duinen gebied maar de ervaring is dan toch wat rustiger en daardoor waarschijnlijk wat voller.
    Ik ben hier ook nog 2 Nederlandse koppels met mobilhome tegengekomen waar ik enkele dagen geleden in Sigulda ook al eens naast kampeerde. Ik had ze gisterenavond al gezien op de camping en kwam ze vandaag nog eens tegen op de ferrie in het terugkomen. Ondertussen hebben zij de Estse eilanden en Tallinn bezocht en zondag nemen zij van hieruit de boot naar Kiel. Het leven gaat snel voor sommigen.
    Ik zit hier ook met een bende Franse jongeren die een hoop kabaal maken en de plaats zowat monopoliseren.
    De afstand was vandaag 130 Km, nog iets langer dan ik ingeschat had. Maar ja, je rijdt hier even rond en doet ginder een extraatje en zo komen er snel nog wat kilometers bij.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3738259   
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3738267   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-07-2013, 17:56 geschreven door Danny  
    Inhoud blog
  • Gent - Ieper
  • Vorselaar - Gent
  • Venray - Vorselaar
  • Lette - Venray
  • Bielefeld - Lette
    Archief per week
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs