Inhoud blog
  • 2 dagen in Legoland
  • HONGARIJE, BALATON, LASZLO, SLOWAKIJE, POLEN…
  • ZWARTE ZEE, TRANSSYLVANIË, MLINIC, MINIS EN KRISHNA VÖLGY …
    Zoeken in blog

    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    ...Born to run
    verslag van een jaar door Europa
    06-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-04-2011 om 11:22 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Tags:gandalf 2
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-04-2011 om 11:21 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Tags:gandalf
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-04-2011 om 11:14 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Tags:berre in bunker
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-04-2011 om 11:11 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Tags:reparatie in Albanië
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-04-2011 om 11:08 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Tags:olie in Albanië
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-04-2011 om 10:58 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Tags:éénmansbunker albanië
    05-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-04-2011 om 20:33 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERBLIJF IN ALBANIË EN (BARRE) TOCHT NAAR GRIEKENLAND….

    Monte-Negro begon tegen de grens van Albanië aan helemaal te veranderen van uitzicht. Kleine moskeeën en heel typische hoofddoeken die in Albanië terugkwamen. Zoals gezegd staan kinderen langs de weg te wuiven en grote mensen groeten met lachende gezichten.
    Aan Shköder gaan we een kleine houten brug over, kinderen spelen erop en de tegenliggers moeten wachten tot de stoet auto’s van de andere kant over de brug is. Linksboven op de heuvel ligt een groot fort. Op de weg naar Tirana vinden we een bont allegaartje van vervoermiddelen. (zie vorig blogbericht).
    Na een 25-tal kilometer op deze baan zouden we naar rechts moeten, maar door een politiecontrole die daar plaatsvindt missen we die en rijden we een aantal kilometer verder.

    In een benzinestation (sommige stations zijn echte paleizen die schril afsteken tegen de armoede.) vraag ik de weg. Een vriendelijke man van het cafetaria wijst de weg en bij het buitengaan geef ik iedereen een hand. Sommigen staan daarbij recht alsof ik één of ander staatshoofd ben. Na de aanwijzingen bereiken we makkelijk “Camping Albania”, dat gerund wordt door de Nederlandse familie Wesselingh. Zij begonnen 17 jaar geleden met kleine hulpprojecten, zijn er 5 jaar geleden gaan wonen, en hebben nu een jaar of twee deze camping. Het zijn lieve mensen met lieve kinderen waarvan de jongste, Joshua, gitaar speelt en later een goeie gitaarleerling blijkt te zijn.
    Op het moment dat we binnenkomen (de poort wordt door de plaatselijke bewoners voor ons geopend) is de familie bezig met een aantal besoignes die voortkomen uit een overstroming die de streek teisterde december-januari.
    We zetten ons op een vrij plaatsje , gaan ons douchen drinken een Duits weissbier en gaan onder het stro.
    We vinden deze plek zo plezant en Berre heeft in Joshua een speelkameraad gevonden (dat was sinds Engeland niet meer gebeurd) dat we plannen om minstens een week te blijven. Berre krijgt haast geen les want er moet gespeeld worden en dat begrijpen wij zeer goed.
    Als we naar de Supermarkt gaan op de baan naar Shköder rijden we voorbij een modern ogende garage. We bedenken om hier even binnen te stappen omdat ik ook wagens zie met Britse nummerplaat en de link snel gemaakt is dat men hier wel eens Engels zou kunnen verstaan. Ik leg uit dat we al een paar duizend kilometer met een vervelende tik zitten ergens aan de wielen. De baas zelf maakt zich vrij en gaat op proefrit met de mobile-home, doet de eland test en al het benodigde en zegt dat hij meent het gevonden te hebben.

    In de garage aangekomen zijn op een bepaald moment vier mensen bezig om ons te helpen, ik vrees het ergste en zie nieuwe ophangingen en assen gestoken worden die duizenden euro’s kosten. Na een poos zegt hij “ze hebben het gevonden” een loshangende handremkabel schuurt  , eerst in de bochten daarna permanent, tegen de wielen en wordt degelijk vastgemaakt.
    Na een tweede testrit blijkt dat het euvel verholpen is. Ik vraag de rekening, en de baas zegt dat hij mij niets wil aanrekenen, maar dat hij me wel een koffie wil aanbieden. Dit vind ik natuurlijk heel vriendelijk maar wil toch iets terugdoen.
    De man gaat lachend de garage in met een stapeltje c.d.’s om aan zijn werknemers uit te delen.
    Op de camping komen er regelmatig nieuwe gasten en gaan de gesprekken over de wegen en routes van Albanië naar Griekenland of vice versa.
    Elke avond speel ik met Joshua een uurtje gitaar en hij blijkt een snelle leerling. Hij speelt in geen tijd al de voorgespeelde liedjes.
    Na een week, het is ondertussen 25 maart, besluiten we om morgen te vertrekken. Omdat er plek is vrijgemaakt beslissen we om een avond naar het achterste terrein van de camping te verhuizen om te kijken of er veel verschil is met de straatkant.
    Tijdens het naar achter rijden moeten we rekening houden met een vrachtwagen die er hulpgoederen aan het laden is en zo merken we niet dat een scherpe steen een snee van tien-twaalf centimeter snijd in een van onze achterbanden. We weten even niet wat we moeten doen en bellen de bijstand van onze autoverzekering. Een vrouw vertelt dat ze niets kunnen doen. Dat neem ik niet , waarna ik doorgeschakeld wordt naar een man die ons toch kan laten slepen tot een garage, maximumkost mag 250 euro zijn.
    Gelukkig kregen we de ingeving om naar de garage te gaan waarvan alle mechaniekers nu fan zijn van Van de Ven & The Men, de klus was geklaard op een half uur,het kostte ons 12 euro, en we moesten van de baas in de cafetaria wachten bij een koffie, raki en een Fanta voor den Berre, die we notabene niet eens mochten betalen.
    De hulp die de verzekeringsmaatschappij ging sturen hebben we nooit gezien.
    Terug in de camping stippelt Mathias, een off-road rijder, de beste weg uit naar Griekenland. Omdat we ’s morgens vroeg zullen vertrekken moeten we nog even naar Bushat, waar we in een plaatselijk kledingwinkeltje een “Albanië” T-shirt hebben besteld. De maat van Berre’s shirt was te klein, mijn maat was natuurlijk (hebt ge me al eens goed bekeken de laatste tijd?) te klein. Maar mijn maat was o.k. voor Berre. We hebben ook nog een klein vlaggetje en een balpen mee.
    Omdat de vrouw enkel Albanees spreekt haalt ze haar zoon erbij die boven het winkeltje een café runt. Na de transactie worden we, wat dacht je, uitgenodigd voor een drink, waar raki niet mag ontbreken. Na een uurtje kennen we de hele geschiedenis van de familie.

    Dit Albanië is zo gastvrij …

    ’s Anderendaags in de morgen ontbijten we rustig en nemen we rond achten  afscheid van de kinderen Wesselingh. Dan de baan op om aan het kleine avontuur te beginnen. De wegen naar Durres zijn heel goed berijdbaar, alleen de wegwijzers hadden een beetje beter gekund, zo komt het dat we meteen verkeerd rijden en in hoofdstad Tirana een mooie snelweg moeten nemen naar Durres  om toch ons geplande traject te kunnen verder zetten.
    Lutgard had eerder al een wegwijzer naar Durres gezien in de achteruitkijkspiegel, maar in de overtuiging dat wegwijzers vooraan dienen gelezen te worden hebben we duidelijk een beetje te weinig vertrouwen gehad in de Albanese logika.
    Van Durres naar Fier zijn de banen nog steeds bijzonder goed berijdbaar, maar tussen Fier en Gjirokaster zijn er stukken bij waar er meer putten zijn dan baan.
    Aardverschuivingen hebben een aantal wegen omgeleid en op bepaalde stukken is links of rechts houden er niet meer bij, maar is het iedere voor zich.
    De bergen maken de rit er niet gemakkelijker op en de naderende sneeuwtoppen  geven ons weinig vertrouwen.
    We rijden door een landschap waar duidelijk aan oliewinning gedaan wordt en waar alles ruikt naar het zwarte goud. Opeens duikt uit het niets een stadje op waar mannen met pakken geld naar ons staan te zwaaien, of we geen Albanese “lek” willen wisselen, ik doe teken dat we verder rijden en één van de mannen zwaait met zijn pak bankbiljetten mee de richting uit als om te zeggen “het is naar ginder”.
    In Gjirokaster worden de wegen terug een stuk beter en komen we in de grensstreek waar we onze buikjes voelen knorren.
    We beslissen om iets te gaan eten in het laatste restaurant van Albanië. Door omstandigheden, tanken bv, en het ontbreken van een bankcontact ,hebben we enkel nog 10 euro in onze zak.
    Ik stap het restaurant binnen en vraag of we iets voor die prijs kunnen eten. De  communnicatie is moeilijk.Uiteindelijk komen we overeen dat de man ons iets bezorgt voor het geld. Twee salades en één keer méééh (het geluid van het schaap moet duiden op een vleesschotel.)
    Om kort te zijn kan ik u vertellen dat wij royaal gegeten en gedronken hebben met drie mensen.
    Ik was zo gelukkig dat ik iedereen in de keuken de hand ben gaan schudden bij ons vertrek.

    Een half uurtje later, in totaal 8 uur voor 332km plus wat we verloren reden,komen we aan de grenspost van Kakavia.

    Ellas…here we come!

    05-04-2011 om 00:00 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    04-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-04-2011 om 18:20 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  


    Tags:Mlini
    03-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Albanië.
     De Kroatische kust is gewoonweg prachtig. Dit komt door de steeds meereizende eilanden die zo’n beetje losgezaaid over de hele kustlijn liggen.
    Alhoewel we het advies kregen om in Kroatië deze weg te blijven volgen , besluiten we vanaf Zadar de autostrade te nemen richting Sibenik.
    We zullen kamperen in een camping vlakbij het nationaal park van Skradin.
    Terwijl het weer slechter wordt zoeken we in Lovovac  naar “camping Marina”.
    Wanneer ik een zeilhaventje zie hoop ik dat hier de camping gelegen is, Marina… haven… maar een bordje stuurt ons helemaal naar boven op een berg, waar we inderdaad “camping Marina” vinden.
    Een vrouw rent ons tegemoet en stuurt ons op de kampplaats. Ondertussen stormt het en ik kan me wel voor het hoofd slaan dat we bij zulk stormweer kiezen voor een slaapplek boven op een berg.
    De gastheer en gastvrouw  Marina (zie de gelijkenis met de  naam van de camping) zijn ontzettend aardig en doen alles om het ons naar de zin te maken. Een stel Finnen komt even later, en in tegenstelling van het beeld dat ik over Finnen meekreeg (wodka drinken en geen woord uit te krijgen) zijn deze mensen bepaald spraakzaam en vriendelijk en nuchter.
    De nacht gaat in met een zware stormwind en regen.
    Als ik ’s morgens wakker word ben ik allang blij dat er enkel nog regen op het dak klettert.
    Wanneer we verder rijden geeft Marina ons nog snel het adres mee van een bevriende camping vlakbij Dubrovnik. Een eindje na Split stopt de autostrade en zijn we gedwongen om de kustlijn te volgen. Het is prachtig in alle mogelijke gradaties.
     Omdat we over land, door Albanië , naar Griekenland zullen gaan, besluiten we om zo dicht mogelijk tegen de Monte-Negrijnse grens te overnachten. Maar om  Dubrovnik te bereiken moeten we ter hoogte van het stadje “Neum” zo’n vijftal kilometer door Bosnië-Herzegovina, kompleet met twee keer een dubbele grenspost, je kan het stukje overbruggen als je ver kan pissen.
    Ik krijg spontaan een toekomstbeeld van België.
    Als we terug Kroatië binnenrijden komen we na een tijdje aan in Dubrovnik. Indrukwekkende vestingstad met de zee als belager.
     Zes kilometer verder beslissen we om in de camping te gaan overnachten die ons door Marina werd aanbevolen. Een prachtplaats, spotgoedkoop omdat het eigenlijk nog niet open is, vriendelijke eigenaar, een echte aanrader voor wie Dubrovnik of de Dalmatische kust wil gaan verkennen.
    Ik denk niet dat ik het reeds vermeld heb, maar de vriendelijkheid en de spontaniteit van de mensen zijn we nog niet eerder in Europa zo massaal tegengekomen.
    Na twee dagen Mlini en camping Kate, en wederom een ongelofelijk vriendelijk Fins koppel, besluiten we de doorsteek te maken door Monte-Negro naar Noord Albanië tot in Bushat bij Shköder.
    Ook in Monte-Negro valt de vriendelijkheid op We rijden het halve land achter een vrachtwagen die iedereen groet en claxoneert.
    Waar er in Kroatië moest betaald worden in “Kuna” maar ook de Euro een volwaardig betaalmiddel is, is de officiële munt van M-N de Euro.Dit in afwachting van het lidmaatschap dat hun ooit wel eens te beurt zal vallen. Aan het meer van Kotor beslissen we om niet rond het meer te rijden maar de Ferry te nemen die ons in tien minuten aan de andere kant brengt.
    Later krijgen we te horen dat dit ons een bergrit van een uur en honderd haarspeldbochten bespaard heeft, good hunch!
    In de buurt van de havenstad Bar rijden we verkeerd, maar na wat kilometers omrijden komen we toch terug op de juiste weg die ons uiteindelijk naar de grens met Albanië voert aan het “stadje” Murigan.
     Hier duurt de identiteitscontrole een beetje langer en wordt er na een tijdje naar ons paspoort gevraagd. De norse toon van de vrager wordt onmiddellijk gepareerd door een tweede douanier die met zijn hoofd en zijn getuite mond aangeeft dat het niet zo erg is als het klinkt.
    Hij blijkt zijn vak te kennen want vijf minuten later staan wij met onze gewone Europese identiteitskaarten in het land van voormalig dictator Hoxa. Het is een kleine schok voor mij.
    Ook een schok is de vriendelijkheid van de mensen die ons de hele weg tot in Bushat toewuiven. Ook een schok is de armoede die zo algemeen is dat ze zich niet zou kunnen laten verbergen, de paarden, ezels en karren, zelfgemaakte vrachtmotors.
    Zo komen we op 19 maart aan in camping Albania waar we ook bijzonder vriendelijk ontvangen worden.

    03-04-2011 om 21:38 geschreven door Jan,Lutgard en Berre  




    Archief per week
  • 01/08-07/08 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs