Crocodile Trophy 2014 (en andere mtbike-uitdagingen)
De beslissing, de zware en lastige voorbereiding, de uitdaging om als 49 jarige Parkinson-patient de extreem zware mountainbike wedstrijd Crocodile Trophy in Australie en andere meerdaagse mtb-wedstrijden in het buitenland te rijden.
16-03-2017
Algarve Bike Challenge 2017
Eind 2016 krijg ik een telefoontje van de Luc (de
pechvogel in de derde etappe van de Crocodile Trophy 2016, aan wie ik ook mijn
reservebinnenbandje gaf, met alle narigheden en ellende tot gevolg). Of ik geen
zin heb ommet hem te vormen in de
Algarve Bike Challenge 2016, in Tavira, van 3 tem 5 maart.
Deze wedstrijd bestaat uit een avondproloogvan 2,5 km dwars door het pittoreske stadje ,
en twee ettapes in het binnenland van de regio. Ik ben weer direct akkoord,
als we maar weg zijn en de hort opkunnen. Mijn esposa Geja heeft nog gratis
vliegtickets liggen van Brussels Airlines, dus kunnen we die daarvoor
gebruiken, en met haar beslis ik om er ineens 7 dagen van te maken. Een weekje vakantie
in een luxe-resort in dAlgarve, echt iets voor ons. Dat gaat wat geven.
We proberen ons in te schrijven als Team Tettekerèire, maar
dat lukt jammer genoeg niet. Ik had het de Portugezen graag horen uitspreken.
Dus wordt het maar Team JanLuc, in de categorie 50+, de Grand Masters ,
alhoewel ik de ouweventencategorie leuker klinken vindt. Ik weet weer
waarvoor ik mag trainen.
Eind januari begeeft mijn achterdemper van mijn Specialized
Epic het. Vermits het een onderdeel is van het gepatenteerd Brain Systeem van
Specialized moet de herstelling gebeuren bij de verdeler. Minstens twee weken
zonder fiets. Prachtig marketingsysteem ook vind ik. Ik koop dan maar een
S-Works Epic kader en laat deze opbouwen identiek als mijn Specialized Epic.
Levertijd 4 dagen, en ik kan verdertrainen.Het vervolg van deze
komedie, want zo gaat dat altijd bij mij, vertel ik later eens misschien.
Op 28 februari nemen Geja en ik het vliegtuig naar Faro,
vandaar verder met de huurwagen naar ons resort, Vila-Gale Albacora in Tavira. Geweldige
locatie, een omgebouwd oud visserdorp en
zeer rustig, want bij aankomst zijn er
maar een 10-tal kamers van de slordige 250 bezet. In het hoogseizoen zal dat
wel anders zijn. Net als tijdens het raceweekend.
Met een bang hartje haspel ik daar op woensdag (110 km en
2500htm) en donderdag (80km en 2200htm) twee ferme trainingsritten af. De twee
tracks van de editie 2016 die ik gedownload heb op mijn gps. Ik kom onderweg
regelmatigen vooral op de zwaardere
stukken markeringen en pijlen tegen voor de koers van dit jaar. Het zal duwen,
stoempen , puffen en blazen worden, want dit is ook een UCI-wedstrijd.
Donderdagavond begroet ik mijn teammaat Luc. Ik geef hem de
hand en hij kan nog net op tijd ingrijpen wanneer ik hem een schouderklop wil
geven. Heeft hij toch wel twee weken
voordien drie ribben gebroken bij een schuifpartij op het asfalt, in een
mountainbikerace in Spanje!!! Maar zegt Luc, ik ga proberen de proloog te
rijden, zaterdag te starten en wanneer de mtbikers het veld indraaien, rij ik
rustig verder de weg op, dus Jan ge zult zonder mij moeten rijden. Luc is ook
ingeschreven om de Cape Epic in Zuid Afrika te rijden, de derde week van maart,
en hij wil na zijn val dit weekend terug beginnen bollen. Karaktervent of zou
zot zijn echt geen zeer doen? Behalve met drie gebroken ribben dan!
Het is altijd iets met ouwe mannen dieperse jong willen blijven. Petanque, schaken
en dammen, de drie enige sporten die nog zouden mogen toegelaten worden eens je
de 50 bent gepasseerd. Hoor wie het zegt. Het wordt er ook niet beter op
wanneer we een groot aantal van de 400 twee-mansploegen, 800 deelnemers dus
zien binnenvallen. Zelden zien we iemand die meer dan 65 kg weegt, laat staan
de 80kg van mij, de 90 kg van de Luc. De koers wordt hier duidelijk bergop
gereden en gewonnen.
Op vrijdagavond 3 maart staan wij in het donker op het
startpodium om 19.23 uur voor onze 2,5 km lange proloog. Heel het parcours
bestaat uit kasseien, trappen op en trappen af, en op de koop toe regent het
een beetje, de kasseien zijn spekglad. Ik kan het niet over mijn hart krijgen
Luc achter te laten. Heel behoedzaam rij ik met hem de 2,5 km in meer dan 15
minuten, en samen rijden we over de finish. Hoeveel teams er ons voorbij zijn
gereden tel ik niet, heeft ook geen belang, want als één rijder van een team
opgeeft mag de andere wel verder rijden, maar wordt hij niet meer in de ranking
opgenomen. Ondanks onze recordtijd zijn er nog 8 teams trager dan ons, die
moeten lekgereden en/of gevallen zijn, dat kan niet anders. Maar we hebben ons
toch geamuseerd en een terraske gedaan met de vrouwen. Het heeft wel iets ,
deze avondproloog in dat stadje , ondanks het gedruppel, leuke sfeer.
Zaterdagmorgen 4 maart regent het pijpestelen en ouwe wijven
tegelijk. Er blaast ook een zeer harde wind. De organisatoren besluiten
wijselijk de start 2 uur te verlaten en de eerste etappe wordt ook ingekort met
ongeveer 15 km. Om halftwaalf worden 798 smalle mannen en 2 wat oudere en
dikkere heren, helemaal achteraan in het peleton, op gang geschoten. Enkele kms
verder zwaait Luc mij uit, wenst me hetbeste, en zegt rij maar. Ik maan hem aan tot voorzichtigheid op zijn
wegritteke en duik het rode modderbad in vanwege de regen. Modder is het niet
echt, eerder een rode waterige pap vanwege de hevige regenval. Het zal een proper
ritteke worden, maar de zon is terug van de partij, en datgeeft de burger moed.
Ik vind snel mijn tempo en het verbaast mij dat ik constant
smalle jongere gasten voorbij peddel, ook bergop. Als je in zon pak achteraan
start kom je natuurlijk de traagste eerst tegen, en ook veel sukkelaars die
niet veel kennis hebben in techniek. Niet dat ik zon kennis heb maar goed
gelanceerd bergafrijden om de volgende
helling op te stormen, dat ken ik. Tandje per tandje kleiner schakelen zodat je
steeds een constant omwentelingsaantal draait tegen een behoorlijke snelheid is
iets wat velen niet kennen. Zo rijd ik ze met tientallen voorbij. zij die aan
de voet van een klim onmiddellijk van groot naar klein schakelen en zo direct
stilstaan voor ze eigenlijk aan het klimmen gaan.
Ik blijf constant inhalen maar hoe verder ik door het pak
rij, hoe meer gaten er zijn die ik moet overbruggen vooraleer een volgend
groepje tegen te komen, maar het gaat goed. Hier en daar staat ook Geja te
supporteren die met de auto de punten heeft gezocht waar we de openbare weg
oversteken. Prettig weerzien steeds.
Na zowat 50 km rij ik al een tijdje in hetzelfde groepje en
stop aan de tweede bevoorrading. Dit is zowat het hoogste punt van de rit, en
nu gaat het vooral bergaf naar de kust met toch nog wel wat nijdige klimmen in.
Ook Geja is hier en zegt dat ze de Luc op het vorige punt (waar ik al voorbij
was) heeft gezien. Dieje zit IN DE KOERS!!! Straffe pee, ik kan het niet
dikwijls genoeg zeggen. Ik besluit om op hem te wachten, en sla ondertussen een babbel met een
toevallige voorbijfietsende Belg op een koersfiets die stiekem een banaan kwam
pikken. Een kwartier later reed hij verder en was Luc nog niet te zien. Was hij
nog wel in koers? Ik besluit om toch maar verder te rijden. Geja gaat wachten
en mij per sms berichten of hij daar nog passeert, en te vragen wat zijn
plannen zijn. Ik vind mijn pedaaltred terug en haal weer rijders in, om vlak voor het binnenrijden van Tavira terug bij het
groepje rijders te zitten die mij achterlieten bij de 2e
bevoorrading.
Als ik de finishboog zie staan stop ik in de zon op een brug
om naar mijn telefoon te kijken. De Luc is nog steeds in koers en fietst met
zijn 3 gebroken ribben en een hooppijnstillers op zijn tempo naar de aankomst. Ik wacht want ik wil diene
kerel zien voor de aankomst om samen als team de meet over te rijden.
Zo wacht ik ongeveer een half uur , honderden rijders zijn
al gepasseerd en daar duikt hij op. Scheef op zijne fiets en met een van pijn
verwrongen gezicht tovert hij een grijns op zijn vuile moddersmoel als hij mij
ziet. Super man, ondanks dat ik vind dat je een idioot bent bewonder ik uw
karakter, proficiat, geweldig. Ijzersterkevent,en samen bollen we net als
de dag voordien over de meet. Ons klassement en de tijd? Wat kan ons dat
schelen. Toffe rit (75 km en 2400htm) alhoewel het voor het éné teamlid wat
plezanter zal geweest zijn dan de andere.
SAvonds aan tafel met de bende is het prettig toeven.
Zekerwanneer ik merk dat mijn
solidariteit vanwege het wachten opmijn
halve team, beboet wordt met een STRAFTIJD van 3uur 55 minuten!!!!! Blijkt dat
er onderweg enkele geheime controlepunten zijn. Het reglement zegt dat teams
ten allen tijde bij elkaar moeten blijven , zoniet worden er vijf minuten
straftijd toegekend per minuut dat een team uit elkaar rijdt. Deze straftijd
geldt alleen voor de wegrijder. De achterblijver krijgt gewoon zijn gereden
tijd. Zodoende heb ik door een halfuur te wachten op de brug vlak voor het
laatste controlepunt, de finishlijn150
minuten of 2uur 30 minuten gewonnen Merci Luc!!!!!!
Zondag 5 maart derde etappe. Weerom staan we achteraan het
pak en Luc gaat proberen omna zijn
volhardingstest gisteren deze rit ook uit te rijden. Ik blijf bij hem, ik ga
deze keer geen extra straftijd riskeren. Maar mijn solidariteits-achterstand kan
ik nooit goedmaken op hem als hij uitrijdt. En hij zal uitrijden, want nu heeft
hij een reden meer natuurlijk. Na het startschot zijn we weg en kijk, ook nu
halen we samen regelmatig anderen in. Ik wil ten allen tijde vermijden dat hij
valt omdat hij mij probeert te volgen. Of ik rij achter hem of bij het klimmen
zoek ik mijn tempo , enlaat hemachter, maar zodra ik hem niet meer zie of op
de top wacht ik hem op. Waar het kan neemik hem op sleeptouw en zo rijden we toch een aardig tempo. Ik zeg nog
eens dat hij karakter heeft, botsen en schodderen met drie gebroken ribben, doe
het maar.
De laatste 20 km zijn
vooral bergaf en vlak en daar geef ik er nog eens een lap op, en hij blijft
goed in mijn wiel. Het team JanLuc zal als team uitrijden en aankomen. Op het einde
zitten we op de asfaltweg en wordt Luc zowat euforisch en neemt hij zelfs de
kop, ik moet begot krabben om in zijn wiel te blijven. Neeje, dat plezier
ommij eraf te rijden gun ik hem niet.
In de laatste km jaagt de organisatie ons om één of andere reden door een
ondergelopen fietstunneltje waar het water kniehoog staat, en moeten we nog van
de fiets, ik ben daar niet kwaad voor. Even later rijden we blij en voldaan
hand in hand de meet over waar onze vrouwen ons staan op te wachten.
Leuk evenement, goed georganiseerd en goede sfeer (zelfs met
drie gebroken ribben).