Crocodile Trophy 2014 (en andere mtbike-uitdagingen)
De beslissing, de zware en lastige voorbereiding, de uitdaging om als 49 jarige Parkinson-patient de extreem zware mountainbike wedstrijd Crocodile Trophy in Australie en andere meerdaagse mtb-wedstrijden in het buitenland te rijden.
22-04-2014
Belgische politiek versus mountainbike-organisaties
Afgelopen paasweekend
ben ik zoals eerder vermeld 2 dagen (met wisselend succes), hoogtemeters gaan
opzoeken in TT-marathons.
Zondag 20/4 in Huissignies;
Een ramp, une
catastrophe. Dan staat er op de marathonkalender 80 km en 2200 hoogtemeters
(gegevens verstrekt door de organisatoren). Een parcours samengesteld op basis
van die gegevens moet een lekkernij zijn voor een mountainbiker. Op de kaart
zie je dat die regio donkergroen kleurt vanwege bossen in de buurt van het kasteel
van Beloeil en het bois de Stambruges. Een ouwe vent als ik denkt dan dat
hij daar zijn poten kan gaan trainen.
Extra toelichting;
We weten
allemaal dat politiekers vooral beloven, toch wat de Vlaamse betreft en de Waalse politiekers moeten zeker niet onderdoen.
Integendeel, die roepen altijd harder en beloven nog meer. Niet in het minst Di
Rupo of Magnette. Wat ik niet wist was dat de modale Waal nog beter zijn best
doet dan de Rooie strik, en andere Madam Nons, en duidelijk ook les heeft
gekregen van Papa dArdenne en andere Andres (doden en levenden). Op hun
rapport zouden de organisatoren van deze TT, van hun Waalse politiekers zeker een grote
onderscheiding op hun lokale pensenkermis of festivale locale gekregen hebben.
Van mij en andere mountainbikers die op basis van de door hen verstrekte
gegevens op de marathonkalender hun kar naar Huissignies hebben gekeerd, NUL op
tien, ZERO, gebuisd en terug naar het Jezuietenklooster. Om te leren tellen en
vooral het liegen af te zweren door boetedoening. In Noord Korea en bij de
Chinezen wordt een mens voor minder geëxecuteerd (tenzij de regering de TT
organiseert en zichzelf alle lof toedient, en zo komen we terug bij onze Waalse
politiekers).
Terug naar de TT;
Ik kan
alleen maar spreken over de langste afstand, de 80 km. Maar die is zoals overal
gebaseerd op de kortere afstanden door middel van extra lussen. Er was niks
maar dan ook niks te beleven wat in het grote draaiboek van een mooie TT staat.
Veel asfalt, eindeloos vlakke saaie rechte wegen door het bos (genre waar
paarden met karren/koetsen elkaar zelfs vlot kunnen kruisen. Af en toe eens een
plat stukje verbindingsweggetje (meestal een zelf aangelegd platgestampt pad),
dwars door het bos om vervolgens een ander karrenspoor te nemen. Er was welgeteld
3 km leuk speelplezier, lokaal gekend als het Mer de Sable. Hoogtemeters ;
amper 600, in plaats van de vooraf aangekondigde 2200!!!!. Moest een Vlaming
zoiets organiseren, en door middel van de leugen proberen deelnemers te lokken,
daarvoor dan 6 euro te vragen, ze zouden de eerste zijn om en masse scandaleuse
et le sale menteure(nvdr; schandalig, de vuile leugenaar!!!) te roepen! De
vakbond werd gemobiliseerd, en
vervolgens zou door betogingen en stakingen het land plat-(juiste woordspeling)gelegd
worden. Ik heb geen enkel probleem met inschrijvingsgeld, je weet vooraf
hoeveel of weinig je betaalt. Ik heb wel een probleem als de leugen het doel
heiligt. Dan voel ik me vooral bedrogen en ben ik behoorlijk misnoegd. Toen ik
daarover op hun forum mijn mening uitte kreeg ik vooral te horen dat dat
inschrijvingsgeld toch wel weinig was. Je kreeg bij de inschrijving lokale
saussice, paté en andere versnaperingen. Iets wat je weinig of niet tegenkomt
in Vlaanderen. Ja jongens, voor een pensenkermis rij ik niet naar ginder hè, ik
ga om te mountainbiken. Ik hoef mijn inschrijvingsgeld niet op te eten. Dat leugentje
om bestwil ivm de hoogtemeters, deed men af als een faits divers. Hun Mer de
Sable doortocht was volgens hen toch iets om duimen en vingers af te likken. In
mijn regios Hageland en Druivenstreek rij ik elke keer parcoursen die voor
80% bestaan uit hun 3 km lange Mer du Sable. Een regio is wat het is , maar een
organisator van TTs of van eender welk evenement, moet eerlijk communiceren
over zijn regio of organisatie, zodat een deelnemer of bezoeker weet waaraan
hij zich kan verwachten. Nadien bleek dat de forumheren Saussice et Faits
Divers zich tevreden stelden met de tocht van 30 km. En zo is de link weer
gelegd met de heren Waalse Politiekers dieook de kunst verstaan om zichzelf
te bewieroken met te roepen dat ze goed bezig zijn. Nooit meer Huissignies voor
mij, das een zekerheid.
Gelukkig was
er in de namiddag de Amstel Gold Race. Met toch wel een Waal als winnaar zeker!
Maar wel éné die wel (goed) Vlomsch klapt. Maar ook weer éné die de vruchten
plukt aan de meet, van zijn noeste hardwerkende Vlaamse ploegmaat onderweg.
Tiens? Is koers dan inderdaad hetzelfde als de Belgische politiek? U mag zelf
het antwoord geven.
Paasmaandag 21/4 in Messancy. Opgestaan om 04.45 uur, en een uur
later vertrokken richting Luxemburg. Starten voor de 100 km kon maar tot 08.00
uur. Of wat een mens allemaal moet doen om zijn vormpeil te bereiken. De
gegevens op de marathonkalender; 100km en ook nu weer 2200 hoogtemeters.
Wat gisteren
in Huissignies niet was, had het hier in Messancy allemaal. Mountainbikegenot
pur sang. Singletraks, technische stukken, spectaculaire afdalingen, zware
slingerende steile hellingen, adembenemende decors, allemaal in overvloed. En
als afsluiter in het bois de 7 bosses, een om schrik van te krijgen stelletje
steile afdalingen. Enkel te nemen met de ogen dicht als ik er nu over denk. Ik
heb 6 uur en 3 minuten plezier gehad over de 100 km, die denk ik maar door een
deelnemer of 15 gereden is. Aan de bevoorradingsposten van de 40 en 60 km was
er wel wat volk. Op de extra lussen voor de langere afstanden, ben ik zeer
sporadisch een anderedeelnemer
tegengekomen en voorbij gereden. Ik was gaar gekookt ofte meurrig zoals wij
dat hier zeggen bij aankomst. Mijn snelheidsgemiddelde was amper 16,5 km/uur,
vooral door de inderdaad 2200 hoogtemeters, die op de extra lussen altijd meer
dan 20% hellingsgraad hadden en lang waren. Zoniet in meters maar wel in tijd,
want wat duurt het lang eer je 100 meter hebt overbrugd met die kleine
versnelling (24x36 of amper 1,54 meter per omwenteling).
Moe, content
en tevreden. Maar ik was ook zeer snel gerecupereerd. En eerlijkheidshalve was
ik in eerste instantie ook blij dat de hoogtemeters de dag voordien zeer
beperkt zijn gebleven. Wat wel wennen is, is de bewegwijzing. In Vlaanderen hangen er meestal goed zichtbare gele pijltjes
op bomen en palen. In Wallonie spuit men pijlen op de (bos)grond. Meestal maar één
en net op het moment dat je moet afdraaien. Dus af en toe verkeerd rijden of te
laat indraaien hoort erbij.
Bijzonder
eigenaardig en verwarrend was dat het parcours drie keer een prachtig mooi golfterrein
dwars kruiste, zonder dat er eigenlijk een zichtbaar pad of weg was. In het
mooie perfect onderhouden gazonnetje, zag je enkel wat afdrukken van mtb-banden
van andere deelnemers. Je twijfelt toch wel echt of je daarover moet. Ik ga
ervan uit dat dat golfterrein over een publieke trage weg (zoals dat vandaag
heet) is aangelegd, en dat men deze niet mag afsluiten. Maar wie is er dan verantwoordelijk
als je als fietser, voetganger of paardrijder een golfballetje tegen je hoofd
of lijf krijgt? Zou daar iets van in het verkeersreglement staan? Of je zal
maar een balletje dat op je weg ligt achteloos wegstampen of wegrijden terwijl
zon golfer net zijn allereerste perfecte Tiger Woods slag heeft geslagen. Hoop
dan maar dat die golfer niet binnen golfstok-afstand staat als je daar
passeert. Wat zou er daarover in het grote golfboek-reglement staan?
TT in
Messancy ; Een uitmuntende geslaagde toer. 10/10 voor de organisatie. Nadien op
de terugweg uit Luxemburg, file file en file. Uiteindelijk kon mijn op mijn
thuiskomst wachtende madam mij begroeten om 18.30 uur, en was het avondeten
welgekomen.