Crocodile Trophy 2014 (en andere mtbike-uitdagingen)
De beslissing, de zware en lastige voorbereiding, de uitdaging om als 49 jarige Parkinson-patient de extreem zware mountainbike wedstrijd Crocodile Trophy in Australie en andere meerdaagse mtb-wedstrijden in het buitenland te rijden.
19-02-2014
Banden(Service) en Pillekes
Er moet mij iets van het har(d)t over Verkoop en Service. Indien hier ooit
een documentaire of een filmkomedie van gemaakt wordt staat er voor de film
begint; This is based on a true Story.
Ik heb mijn supernieuwe tuig gekocht bij een zaak die zichzelf aanprijst als
"de leukste fietsenwinkel met alle topmerken". Ondanks het feit dat
2014 amper enkele weken oud is, ook zichzelf van een uithangbord voorziet
waarop staat "als enige in Belgie genomineerde TweeWielerWINKEL van het
jaar 2014". Dit gebeurt op basis van aanbod (waarschijnlijk correct),
winkelpresentatie (dat is mogelijk) en service, service? Ja of neen (vul zelf
maar in) service ( daar gaat mijn verhaal over).
Na mijn bandendebacle 2 weken geleden bij mijn eerste testrit van mijn gloednieuw tuig (zie artikel Daar is
m! Daar is m!), ben ik met vier wielen in een gevulde badkuip gaan zitten.
Het hoe en waarom leest u hieronder.
In het weekend van 21/22 dec 2013 ben ik op zoektocht gegaan naar mijn
ideale fiets, in verschillende merkenwinkels, voor mijn Crocodile-avontuur. Op
maandag 23 dec ben ik binnengestapt in een Leuvense fietszaak en ben me
daar gaan informeren over Specialized. Zij hadden mijn keuze-model niet op
voorraad en daarom ben ik nadien naar 4 bikes in Geel gereden om daar de fiets
"in 't echt" te bekijken. Nadien heb ik gewikt, gewogen en gekozen
voor de Specialized Stumpjumper Expert Carbon HT. En mijn keuze van de
Fiets!-enzaak in Leuven, 20 km van mijn
deur, het meest praktische indien ik een Specialized wou.
Dinsdag 24 dec stond ik op het openingsuur om 10.00 uur terug in Leuven
bij dezelfde verkoper ( ik ga hem "Jef" noemen) van daags
voordien. Er waren die dag 7 verkopers/mecaniciens aanwezig die allemaal
regelmatig op de 3 computers aan de toonbank kwamen
tikken. "Jef" (heel de tijd zeer vriendelijk) schreef
eerst met een pen op een gescheurd A4 papiertje, een geschreven
"kladversie" van de bestelling op. Hij zocht de onderdeelnummers in
zijn pc, noteerde die op zijn papiertje, inclusief de hele benaming van
het onderdeel. En dat ging traag, tergend traag. Want ondertussen bediende en
rekende Jef ook nog kleine zaken af van andere klanten in de shop, en nam vriendelijk
en gedienstig de telefoon op als die rinkelde. En rinkelen deed die,
onderandere 3 keer voor een dame die informeerde over een bepaalde kleur
fietstas.. Toen hij voor de vierde keer iets van een andere klant ging
afrekenen, ondanks de aanwezigheid van de andere bedienden in de zaak, heb
ik kordaat gezegd, dat als hij mij nog
eens liet wachten voor een andere klant of telefoon, ik sito presto de winkel
zou verlaten en geen fiets meer bij hem zou bestellen. Hij liet nadien de
andere winkelbedienden dit werk overnemen en ging verder met zijn
"kladwerk". Regelmatig moest "Jef" de hulp inroepen van
andere bedienden/mecaniciens omdat hij bepaalde onderdelen niet vond in de pc.
5, VIJF, vijf!!!! uur later, jaja, u leest het goed, vijf uur later kreeg
ik uiteindelijk een gedrukte bestelbon van een standaard fiets, (met
uitzondering van de wielen, ik heb 2 paar andere wielen besteld). Op de
bestelbon stonden ook enkele extra vrij normale toebehoren voor een fiets
(computertje, pomp, pedalen etc). Het ging in totaal over een tiental door mij
gevraagde toebehoren. Jef had het gepresteerd om verschillende foute onderdelen te noteren, en
die stonden allemaal in meer- en minprijzen genoteerd op de uit drie bladzijden
bestaande bestelbon. Er zijn naast
"Jef", twee andere mecaniciens/bedienden aan te pas gekomen om aan
mij die bestelbon te verduidelijken. Ik moest nog wel andere zaken doen die dag
zodat het hoog tijd werd dat ik het pand ging verlaten, uiteindelijk blij dat
ik mijn droomfiets had besteld. Toen ik weg was en wat later mijn bestelbon
doornam viel het mij onmiddellijk op dat er een 9 speed ketting op vermeld
stond, terwijl dit een 10 speed moest zijn. Ik heb direct getelefoneerd, kreeg
een to the point mecanieker aan de telefoon, die mij zei dat dat niet goed ging
werken, en dat hij een correctie op het dubbel zou aanbrengen.
Diezelfde avond bekeek ik alles rustig en goed en zag dat er wel meer zaken
niet klopten op de bestelbon. Zo had ik vier wielen, en slechts één band. Ik
kwam na het op- en aftellen van de wirwar aan prijzen tot een te betalen som
die meer dan 400 euro in mijn nadeel was. Ook de beloofde korting was helemaal
verkeerd berekend.
Vrijdagmorgen 27 dec stond Jantje bij openingstijd terug voor de fietswinkel
bij de alweer zeer vriendelijke Jef. Die had ondertussen ook al bericht
gekregen dat het bandenaantal niet klopte en dat er moest geïnformeerd worden
of er nog banden bijbesteld moesten worden. Over de foutieve prijsberekening
geen woord. En Jef nam een bic en kladpapierke. How-how (kersttijd weet je
wel) zei ik. Ik heb mijn huiswerk gemaakt met Kerstdag, Jef jij gaatgeen andere klanten bedienen, geen telefoon opnemen, en jij begint een
nieuwe bestelbon op te maken volgens logica, en met de pc. De codes staan tenslotte
op deze onjuiste bestelbon. Begin met de catalogusprijs van de fiets bovenaan,
noteer eerst de MIN-prijzen van de onderdelen (de standaard wielen dus) die ik
NIET neem. En dan beginnen we met de PLUS-prijzen van de toebehoren en extras.
En dan de korting. Jef vond dat een goed idee. Ik verzin dit niet.
Zowaar, een uur of twee later had Jef een correcte bestelbon opgemaakt, na
veelvuldig narekenen met een rekenmachientje ter controle. Veiligheidshalve
liet ik op deze nieuwe bestelbon noteren, dat het vorige exemplaar foutief was,
en dat deze de vorige verving. Jef stempelde en tekende de bestelbon af, ik
moest dat zelfs niet doen, en gaf een dubbel met mij mee. Altijd met de
grootste vriendelijkheid. Voldaan en met het volste vertrouwen begon ik nadien
papiertjes van de scheurkalender te halen tot D-day. Dag dat ik mijn fiets
mocht afhalen.
Zeven weken later was het dus zover, ik mocht mijn fiets afhalen. Jef was
blijkbaar in deze periode ontslagen. En er liepen wel meer nieuwe gezichten
(verkopers/mecaniciens en bedienden) rond in de fietsenzaak. Ik kon maar
denken, het is hier precies een duivenkot. Mijn Specialized stond netjes
gemonteerd klaar, maar van de totale bestelling ontbrak er toch wel wat. Er was
een cassette te weinig, een schijfrem te kort, wieltassen waren nog nietgeleverd, fietscomputertje nog niet
toegekomen etc. Uitleg was steeds dezelfde, niet op voorraad bij de
leverancier. Hallo? Shimano die geen doordeweekse cassettes en remschijven op
voorraad heeft? Na zeven weken? Het kon mij eigenlijk niet schelen want ik was
als een kind blij met mijn nieuw vehikel, betaalde, behalve de extra wielen die
in de winkel bleven tot ze volledig klaar waren. En op zondag 09 feb deed ik
mijn eerste rit. Zie artikel Daar ism! Daar is m!
En dan ist maandag 10 feb. Ik met mijn platte band en wiel naar Leuven. De
mecanieker van dienst , laat hem mij Jos noemen, nam het onmiddellijk mee
naar de werkplaats, vond een kleine fit in de nieuwe band en liet me dat zien.
Mijn vraag was dan waarom de dichtingsvloeistof (de latex) niet gewerkt had.
Dat wist hij niet. Hij deed nieuwe latex in de tubeless, zette de band onder
druk en controleerde of de latex wel degelijk in de fit liep. En dat was zo.
Ikke weg naar huis. Aangekomen thuis neem ik dat wiel uit de wagen, en de band
was PLAT. De godverdoemmes, miljaardes en allerlei andere verketteringen
kwamen uit mijn mond, terwijl ik naar de telefoon liep. Tom (nieuwe verkoper)
nam op. Ik kom onmiddellijk terug naar Leuven, laat dit wiel bij jullie, en
neem mijn achtergebleven (nog niet betaald) achterwiel mee ter vervanging. Ge
verandert het ventiel en die nieuwe band, want die moet ik ook niet meer!
Mr Buelens, we hebben nog geen remschijf voor uw reservewiel, en we hebben
geen band (een doordeweekse Nobby Nick) niet op voorraad in de winkel, want niet
op voorraad bij de leverancier) Hallo Schwalbe?. Godverdoemme , wat een kust
mijn kloten service hebben jullie eigenlijk? Ik zal zelf een Nobby Nick
meebrengen, en je haalt deze remschijf van dit wiel en monteert dat op het
reservewiel, en wel direct. En ikke (koleirig, maar afkoelend) 20 km terug naar
Leuven. De Jos bracht mijn reservewiel met de bestelde nieuwe Racing Ralph
tubeless-band op, gevuld met latex,
monteerde de remschijf, en blies er 2,5 kilo druk in. Ik liet mijn zelf
meegebrachte Nobby Nick in de werkplaats achter samen met het vervloekte
wiel.
Thuisgekomen was het nieuwe reservewiel, met de nieuwe Racing Ralph
PLAT! Telefoon, naar de Jos gevraagd, en gevraagd wat ik hiervan moest
denken, telefoon dichtgegooid, en gaan werken. Ik had even genoeg van tubeless-banden.
Dinsdagmorgen heb ik mijn woede en koleire op mijn rollensysteem weggefietst.
Nadien ben ik gaan telefoneren naar Shimano en Evoc (wieltassen) om het verhaal
van de niet op voorraad zijnde onderdelen te checken. Ik kreeg daar een heel
andere versie te horen dan hetgeen mij op de mouw gespeld werd in Leuven en nam
het besluit om alles in Leuven weg te halen en die deur achter mij finaal te
sluiten. Zeven weken hè mensen. En zo geschiedde. Diezelfde avond ben ik alles,
ook het verdoemde wiel, waar sinds maandagmiddag niks meer aan gedaan was gaan
ophalen. Ik heb mijn rekening betaald, exclusief de niet geleverde onderdelen,
en deze onderdelen geannuleerd. Ikheb
die dag ook via het internet de ontbrekende onderdelen besteld, en de dag
daarop, woensdagmorgen werdenalle ontbrekende
onderdelen netjes thuis afgeleverd , en
nog een stuk goedkoper ook. Halleluja, internet!
Na een nachtje slapen ben ik woensdagmorgen met de vier wielen met opgepompte
banden in mijn met water gevulde badkuip gaan zitten. Het oude
gaatjeindebinnenbandvinden-principe, weet je wel. En ik vond in het verdoemde
wiel aan het ventiel en een spaak een stroom van luchtbellen. Ook bij het
tweede achterwiel ontsnapte lucht uit het ventiel. De twee andere wielen waren
in orde. Ik heb de smurrie in onze badkamer opgekuist, en heb een klachtenmail
gestuurd via de webpagina van de Leuvense Fiets!winkelketen over het totale
gebrek aan service. Ik kreeg vrij snel respons met de nodige excuses.
Ik ben ook (een goede?)klant ben bij
fietsenhandel Cycle Passion (CP) in Kampenhout. Ik heb ook bij hen een SCOTT
29er getest, maar vond de Specialized uiteindelijk mooier. Bij CP heb ik al
verschillende racefietsen gekocht, en zij doen ookhet onderhoud van mijn Cannondale. Kortom, ze
kennen me. Trouwens, de Jos uit Leuven heeft vroeger ook als mecanicien bij
CP zijn stiel geleerd. Donderdag ben ik met mijn wielen-bandenverhaal naar CP
getrokken. Er werd smakelijk en terecht om gelachen. Ik ben op mijn knieen gaan
zitten, heb vergiffenis gevraagd, drie Weesgegroeten en zeven Onzevaders
afgelezen en gesmeekt of ze bij CP het probleem konden oplossen. Nadat ze hun
tranen uit hun ogen hebben gewreven zeiden ze direct dat er waarschijnlijk een
probleem met het velglint was. En dat was zo. Er waren zeer kleine scheurtjes
in het velglint. Zo komt er bij druk, lucht in de holle velg, en die ontsnapt
dan langs waar hij kan. Velglint werd vervangen, ventielen vervangen, banden
opgelegd, latex ingekapt en de tubelessband werd op druk geblazen. De rekening;
0, NUL, nul, rien, nikske, gene frank en gene euro .. Dat is SERVICE!
Vooraleer de winkel met schaamrood op mijn wangen van Cycle Passion te
verlaten, zei de mecanieker van dienst nog dat hij uit voorzorg nu met onmiddellijke
ingang drie weken verlof ging nemen.
Diezelfde dag was er nog wat over en weer mailverkeer met de eigenaar van de
fietswinkelketen in het Leuvense. Dat resulteerde in een telefoongesprek. Daarin
werd verteld dat de keten wel degelijk investeert in goede mecaniekers. Ik zei
dat ik hem geloofde want de Jos is een goedemecanicien, maar als er geen banden en toebehoren omwille van
aankoopprocenten in de winkels geraken, ook niet na zeven weken (dan is de
winkelketen daarvoor verantwoordelijk) de mecanicien ook niet meer kan doen dan
zalf op de wonde strijken, lees de klant te paaien. De man excuseerde zich,
vroeg of zijn zaak nog iets kon betekenen voor mij, waarop ik laconiek heb
geantwoord dat ik niet met 2 binnenbandjes te koop ben. Tot nooit meer.
In alle eerlijkheid moet ik ook zeggen dat ik anderhalf jaar geleden in deze
Leuvense fietszaak een elektrische fiets (voor het vrouwke), en een gewone
stadfiets (voormij) heb gekocht. Dat is
netjes en correct verlopen. Voor elke negatieve ervaring mag ik hopen dat er op
zijn minst een positieve ervaring tegenover staat, maar dit is mijn ervaring
met de leukste fietsenwinkel met alle topmerken. Zero Service.
Moraal van het Verhaal; Race-Mountainbikes en andere Speciaalfietsen haal je
beter bij de geSpecialiseerde merkverkopers, daar is SERVICEbelangrijker dan mooie woorden en
veelbelovende websites. Ik heb alleszins mijn les geleerd.
En nu de Pillekes;
Gisteren ben ik op halfjaarlijkse visite geweest bij mijn neurologe. Goed
nieuws, een bank vooruit en een kus van de juffrouw. Ik mag weer een pilleke
meer slikken om mijn Parkinson-aandoening onder controle te houden. De laatste weken/maanden
heb ik snachts bijzonder veel last van mijn pijnlijke stijve
linkerschouder/arm. Er zijn dagen dat ik om 03,04, of 05 uur snachts opsta
omdat de pijn niet te harden is. Meestal kruip ik (dit mag je bijna letterlijk
nemen) zwijmelend en draaierig rond 06 uur sochtends uit mijn bed. Ik ga
(gelukkig) ook slapen met de kiekens. Alhoewel, deze tijd van het jaar kruipen
de kiekens rond 19.00 op hun stok, terwijl ik het uithou tot 20.30 a 21.00 uur.
Maar de kiekens halen mij gelet op het lengen der dagen zienderogen in.
Daarom krijg ik nu voor s avonds traagwerkende dopamine-pillen, om zodoende
snacht, deze met pijn gepaarde stijfheid te overbruggen. Na inname
gisterenavond is dat afgelopen nacht
alvast gelukt. Pillekes of placebo-effect? Dat zal de toekomst uitwijzen.
Hopelijk geraak ik daardoor terug in een normaler dag/nacht ritme. Merci voor
de neurologe. Verder heb ik haar zegen om deel te nemen aan de Crocodile
Trophy.
PS; Toch maar best nachecken dat mijn reeks pillekes niet op de dopinglijst
staan. Stel u voor, dat zou mij best eens kunnen overkomen.