Crocodile Trophy 2014 (en andere mtbike-uitdagingen)
De beslissing, de zware en lastige voorbereiding, de uitdaging om als 49 jarige Parkinson-patient de extreem zware mountainbike wedstrijd Crocodile Trophy in Australie en andere meerdaagse mtb-wedstrijden in het buitenland te rijden.
18-07-2014
Its only Rock & Roll but i like it!
Dromen we
niet allemaal om op onze oude dag fit en gezond te zijn en vooral te blijven? Ik
denk dat je dat niet verkrijgt door een heel leven lang alleen maar te werken.
Sinds enkele weken zeg ik ook met grote zekerheid dat je dat ook niet bekomt
door gezond te leven. Aandacht besteden aan gezonde voeding, voldoende beweging
en sporten, een goede nachtrust etc, brengt helemaal niks op, dat dient tot
niks. De toverformule is je hele leven lang volgieten met drank, booze, alcohol
en gelijkaardige rotzooi, je lijf volpompen met drugs en andere vuiligheid,
deelnemen aan orgieen en andere excessen, helemaal geen aandacht besteden aan
rust en regelmatig slaapritme. Want dan sta je op je 72ste nog uren
rond te springen als een jong veulen op een groene weide. Kortom, de Rolling
Stones waren geweldig tijdens hun meer dan twee uur durende muzieksessie op
Werchter Classic. En ik ook. De dag nadien was het veel minder. Het urenlange
rechtstaan op de weide was een regelrechte aanslag op mijn gewrichten. Het
voelde aan of er een kilometerslange goederentrein over mijn aangetaste
ledematen was gedenderd. Ik zal nooit weten hoe Mick Jagger en zijn kornuiten
zich voelen de dag na hun optredens. Maar het was de moeite waard.
Enkele dagen
later kwam ik op een ritje met de mtb ten val. Tijdens een steile bosklim in
Pecrot ritste ik weg en kwam met mijn dijbeen op een boomwortel te recht. Pijn!
Tegen de tijd dat ik rechtgeklefferd was en drie keer gewreven had op de
geteisterde spier had ik zeven dazenbeten. En das de manier om ondanks de pijn
toch snel terug op je fiets te springen en te maken dat je wegkomt vooraleer
je huid helemaal is opgevreten door die vervelende beestjes. Ik heb de eerste
twee dagen met moeite op de wc-pot kunnen zitten omdat de bloeduitstorting mijn
dijbeen zo had laten zwellen dat ik amper mijn been kon plooien, laat staan er
nog kracht opzetten. Weer vijf dagen rust erbij, deze keer verplicht.
Toen de
zwelling minder werd en ik mijn been terug kon plooien ben ik op 6 juli de TT
in Oud Heverlee gaan rijden. Met de mtb heen en terug + de toertocht, goed
voor 150 km. Twee dagen later was onze Belgische topzomer elke dag het
hoofditem in de nieuwsberichten. En in regenweer fiets ik niet. De week regen-
en onweersbuien zijn ondertussen weer verdwenen en nu ben ik (angstig) de dagen
aan het aftellen om begin augustus naar de Alpen te trekken. Want dat was het
oorspronkelijke plan vooraleer de Crocodile Trophy uitdaging de kop kwam
opsteken (zie item proloog bij de start van deze blog). Drie weken
fietsavontuur over de hoge Alpencols met de koersfiets. Het oorspronkelijke
fietsschema kan wat aangepast worden omdat ik ook mijn mtbike meeneem. Zo kan
ik ook enkele keren met dit vehikel de cols op. Benieuwd of ik dan ook zal
denken Its only R&R, but i like it
Na de
kwaaltjesmaand in mei en de fantastische LCMT heb ik een rustige maand juni
ingepland. En maar goed ook, gelet op mijn mindere weerbaarheid en de overbelaste
knie. De week na de LCMT heb ik nog kleine op souplesse gerichte tochtjes op de
weg gemaakt. En ondanks mijn voorinschrijvingen voor twee zware mtb-marathons
in juni heb ik deze niet gereden .
Omwille van
de opspelende knie ben ik met Geja een dag vroeger naar Kroatie gereden voor
onze eerste geplande motorvakantie dit jaar, in plaats van op 9 juni in La Reid
de Ardennes Trophy te betwisten. In die negen gemotoriseerde tweewielerdagen
hebben we meer kms en hoogtemeters afgemaald dan al die maanden voordien dit
jaar. Zalig als je ipv met wils- en spierkracht wielen in beweging te brengen,
je dit kan doen door gewoon aan een gashendeltje op onze Harley Davidsons te draaien.
Het kleine electronicaprobleem aan Gejas motor onderweg en de verkeersboete
voor het inhalen over de witte lijn in Oostenrijk behoren alweer tot het
verleden en zijn zo goed als vergeten.
Na die dikke
week op onze motoren ben ik sinds vorige week donderdag terug rustig met de
mountainbike het veld ingedoken. Afgelopen zondag ben ik de TT in Wezemaal gaan
rijden. Nochtans stond de 115 km lange marathon Raid Des Hautes Fagnes op mijn
programma, maar dit zou dom geweest zijn om me daarvoor naar Vielsalm te
verplaatsen na meer dan twee weken fietsloos geweest te zijn.
Aanstaande
zaterdag 28 juni staat Werchter Classic met de Rolling Stones op het programma
om vanaf volgende week gaat de trainingsarbeid terug gestaag op te drijven. In
eerste instantie om in augustus drie weken in de Franse Alpen te fietsen en zo
de conditie op peil te brengen. Aansluitend terug een weekje de fiets aan de
haak, om onze tweede week motorvakantie te nemen en zo ook om wat recupuratie
in te lassen. Vijf weken later zal het al inpaktijd zijn om het vliegtuig naar
Australie te nemen. Als ik er zo over denk en de kalender bekijk komt het grote avontuur al kort bij. Godverdoemme,
ik begin nu al zenuwen te krijgen.
Mei,
lentemaand bij uitstek. Het was de eerste weken toch wel wat minder in
vergelijking met maart en april. Ook wat betreft mijn gestel. Ergens halverwege
een fikse verkoudheid, met een dikke week verplichte rust tot gevolg. En op
het einde van de maand, tijdens de LCMT (Luxemburgse Cycling & Mountainbike
Tour) een rechterknie die begon op te spelen, overbelasting met een begin van
ontsteking tot gevolg. Op doktersadvies verplichte rust de volgende dagen en alleen
een beetje op souplesse wat rond fietsen.
De LCMT ,
4-daagse mountainbiketocht in de streek van Houffalize, ongeveer 400 km en net
geen 9000 hoogtemeters. Een organisatie die ik aangestipt heb als tweede grote test
richting Australie. Iets waar ik naar uitkeek. Toch stond ik op Hemelvaartsdag
in Marche en Famennemet een bang hartje
aan de startlijn, na mijn eerste kwaaltje van de afgelopen maand. Er stonden
naast mij nog een 220 andere recreanten aan de start. Voor ons nog een
100-tal wedstrijdrijders. Als één van de oudere ratten van t pak stond ik
helemaal achteraan in het peloton.
Om halfelf
werden we op gang geschoten, en mijn benen voelden onmiddellijk goed aan. Er
zat power of tenminste goei poeier in. Deelnemer na deelnemer fietste ik vlot
voorbij in de beklimmingen. Net na de eerste bevoorrading werden de bergen
steiler, en de afdalingen technischer, maar het bleef goed gaan tot ik plots
vooraan niet meer op mijn groot kettingblad kon schakelen. Gelukkig was het
niet andersom of ik zou dikwijls moeten wandelen hebben in de beklimmingen.
Door dit schakelprobleem werd ik in de afdalingen, op de vals plat oplopende en
de vlakke stukken terug voorbij gevlamd door diegenen die ik tijdens het
klimmen op achterstand had gezet. Er was nog dik 20 km te rijden tot
bevoorrading twee waar ook mechanische bijstand verleend werd (zoals op alle
bevoorradingsposten trouwens). Het werd uiteindelijk meer dan 25 km vanwege een
afslag gemist. Eigen schuld natuurlijk, want de pijl hing er wel degelijk. Aan
de post kon de mechanieker van dienst
het euvel oplossen, en na wat testwerk kon ik een kwartiertje later verder.Ondertussen had ik ook de innerlijke mens
versterkt. Het moet gezegd, de bevoorradingsposten waren rijkelijk voorzien van
eten en drank, sandwiches, rijstpap, gedroogde en verse vruchten, koeken en
vlaaien allerlei.
Onmiddellijk
vond ik mijn tempo terug. Wat later was er aan een camping in La Roche de
bergprijs, een om bang van te krijgen beklimming met percentages rond de 28%.
En dat om bang van te krijgen kan je letterlijk nemen, vermits de hele
bergkant (met uitzondering van de electriciteitspylonen) helemaal gerooid was
waardoor je een zicht had tot boven enkele honderden meters verder. En na die
top volgde een bocht en ging het feestje uw lijf naar boven sleuren op een
onmogelijke helling nog eens door. Velen gingen te voet en waren eigenlijk net
zo rap of traag boven als zij die fietsten. Ik ben ook tot boven geraakt maar kon
amper nagenieten van het panorama daar. Nahijgen ging vanzelf. En dan de
beloning, bergaf! Nadien bleef ik steeds regelmatig deelnemers inhalen alhoewel
de frequentie wat minder werd. Na die zware beklimming ging ik nog een
honingwafeltje oppeuzelen. Krak! Hard stukske honing dacht ik, tot ik na het
verorberen van mijn koekje merkte dat er een stuk van één van mijn kiezen
mankeerde. Hard op de tanden bijten kan gevolgen hebben. Toch besloot ik door
te bijten en zo heb ik de laatste 20 km behoorlijk nog wat mtbikers opgeraapt.
Ik kon duidelijk nog enkele tanden groter dan velen rondstampen. Na dik 90 km
en een slordige 2400 htms reed ik over de finish in Houffalize aan ons logement
hotel Old Fosse dOuth, waar Geja mij stond op te wachten. Zij had in Marche
eerst nog een fietstocht gemaakt en was dan met de auto naar Houffalize
gereden.
Uiteraard
was ik nieuwsgierig naar mijn uitslag. Stomverbaasd was ik dat ik te horen
kreeg dat ik 25ste was geeindigd bij de recreanten. Ikke, een ouwe
vent tussen veelal veel jongere deelnemers. En dat na mijn verlies van tijd
door mijn versnellingsprobleem en verkeerd rijden. Ik was content. De Aquarius
en de pannekoek die je kreeg vanuit de organisatie smaakte plots zeer goed, en
mijne moraal klom tot ongekende hoogtes. Fiets afspuiten, douchen, en nadien
aan tafel in de enorme eetzaal van het hotel voor een rijkelijk voorzien
eetbuffet. Om 21.00 uur briefing voor de tweede rit, nog een afsluitende
trappist als slaapmuts en dan het bed in. Met schuldgevoel. Want ik had mijn
fiets wel afgespoten, maar echt blinken deed die niet, dit in tegenstelling tot
vele anderen die wel tijd maakten om hun tuig te doen schitteren.
Na een
onrustige nacht stond ik met shampoo en spons om zes uur smorgens aan de poetsstand
om alsnog voor de start van de tweede etappe mijn Specialized deftig te
poetsen. Mijn schuldgevoel weg en om zeven uur een koffiekoek, spek met eieren,
vijf pistolets,en een yoghurtje. Allee,
een stevig ontbijt, voor wat komen moest.
Dag twee, de
koninginnerit 105 km (of een light versie van 90 km). Start om 9.30 uur (trots
met mijn netjes gekuiste Specialized) aan onze verblijfplaats. Het officiële
wedstrijdgedeelte voor de wedstrijdrijders zou om 10.45 uur plaatsvinden, 28 km
na het vertrek aan de eerste bevoorrading.
Toen ik
weerom achteraan stond om te starten, ontmoette ik één van de twee Crocodile
Trophy deelnemers die ik in januari had gezien op de Croc-voorstelling in
Aarschot. De tweede, de jongste, een ongezond ogende dokter (vetpercentage 6%)
reed mee bij de elites in de LCMT, en stond bij de wedstrijdrijders vooraan in
het startveld. Hem zou ik na de rit terugzien. Diegene die bij mij stond was de
dag voordien nietgestart in Marche
vanwege buikloop.
Na het
startschot voelde mijn benen weer goed aan en begon het spelletje inhalen
opnieuw. Goed voor het moreel, achteraan starten en dan regelmatig trage
rijders in het vizier krijgen en als mikpunt gebruiken om zo een goed tempo te
kunnen houden.
Aan de
eerste bevoorrading aangekomen vond ik het niet nodig om te stoppen en reed
deze voorbij. Wat later, toen ik al een hele tijd amper nog deelnemers in mijn
vizier kreeg werd ik op een stevige helling door enkele mtbikers ingehaald.
Niet goed voor de moral. Even later opnieuw, en opnieuw Verdoemme het gaat
niet goed, de twijfel begon te overheersen. Bovengekomen draaiden we een
asfaltweg op om enkele honderden meters verder links richting Durbuy, het bos
in te duiken voor een zeer technische afdaling. Ik had alle concentratie nodig
om deze goed in te schatten en schrok me een bult toen ik door gekken langs
alle kanten werd voorbijgestoken. Zotten waren het, en ze bleven komen. Beneden
aan de afdaling zag ik dat het allemaal rode startnummers waren. Rode
startnummers waren de wedstrijdrijders, de zwarte nummers waren voor de
recreanten. Pas dan besefte ik dat al voor de start van de eigenlijke wedstrijd
aan de eerste bevoorrading was gepasseerd. Daarom werd ik vlot voorbijgereden
op die vorige beklimming, dat waren de koplopers, ik zat midden in de koers. Ik
sprong van mijn bike en liet de kop van de wedstrijdrijders passeren op de
singletrack beklimming. Even daarna kon ik verder klimmen en werd ik af en toe
nog voorbij gereden door een rood nummer.
Wat later,
na bevoorrading twee, was er de splitsing, shorcut of een ommetje van 15 km
voor twee zeer stevige kuitenbijters voor de bergprijs. Natuurlijk ging ik voor
de lange afstand. Dat ommetje duurde uiteindelijk meer dan een uur vanwege de
moeilijkheidsgraad. En het was ook een zeer eenzaam uurtje, want ik zag alleen
nog maar aan de sporen en pijlen dat ik op de juiste track zat. Geen zwarte
biker tegengekomen. De samenvloeiing van de korte en de lange afstand viel aan
bevoorradingspost drie. Van toen af raapte ik terug recreanten op.
Aan de
aankomst had ik 108 km en 2600 htms, en was ik toegekomen op plaats 37.
Onmogelijk uit te maken hoeveel van de 36 bikers voordien de korte afstand
hebben gereden ipv de veel zwaardere lange afstand. Maar mijn gevoel was goed. Mijn
fiets direct goed gepoetst en veilig weggezet in de bewaakte fietsstalling. Toen
ik de trappen van het hotel opliep ik voelde ik plots pijnscheuten in mijn
rechterknie. Dat was nadien ook goed voelbaar telkens dat ik van een stoel kwam
en recht stond. Na een aperitiefje in de tuin van hethotel besloot ik om na het avondeten de dokters
(die door de organisatie voorzien waren) op te zoeken.
Overbelasting
en opletten voor een ontsteking. Ontstekingsremmers nemen en ijs op de
gevoelige knie leggen. En op souplesse rijden. Dat was het doktersadvies. Na
hetbezoek aan het dokterskabinet ging
ik naar de bar waar de ex-renner Nico Mattan anekdotes en ander verhalen
vertelde uit zijn rennersverleden. Toppunt was dat hijin 2005 na de Ronde van Vlaanderen,savonds met Van Peteghem (derde toen) 15
pinten dronk. Drie dagen later won Mattan Gent Wevelgem. Mogelijk is in de loop
der jaren de komma tussen de één en de vijf kleiner en kleiner geworden tot
deze helemaal verdwenen was, zoals dat gaat bij vele anekdotes. Maar het was
een aangenaam uurtje. Na het interview praatte ik wat met een nog oudere
deelnemer, 53 jaar en die bij de wedstrijdrenners deelnam. Die man was ook al
van bij hem thuis in drie weken naar de Noordkaap gefietst, met pak en zak.
Respect!
Derde
etappe. Tijdens de briefing de avond voordien werd deze aangekondigd als
overgangsetappe. Aan het einde van deze rit had ik toch nog 102 km op de teller
en 2100 htms.
Start om
9.30 uur, weerom stond ik op mijn vaste stek achteraan. Samen met de wat
ziekjes andere Croc deelnemer. Hij was de dag voordien aangekomen (weliswaar de
light versie), maar veel power in de benen had hij niet. Het startschot klonk
en onmiddellijk ging ook de echte koers van start met de beklimming van de muur
van Houffalize ( de St Roch), na één kilometer. Lastig! Het doktersadvies in
acht genomen heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk mijn knieen te ontzien en op
souplesse te rijden. Maar hoe rij je in godsnaam op souplesse bij zon
onderneming? Na de zware start waren de beklimming inderdaad meestal minder
lastig dan de twee voorgaande dagen. Ook op het vlakke en voor die dag vele
asfaltbeklimmingen lukte het me om toch minder te stoempen en te sleuren. Net
na de eerste bevoorrading stond plots Geja langs de kant van de weg te
supporteren. Ze had een fietstochtje gepland die langs de drie
bevoorradingsposten ging. Ik was verbaasd te horen dat ik eigenlijk vooraan
fietste. Ik vermoed dat ditgewoon mijn
plaats was. Bij de eerste twintig in de recreantenkoers. Na dit gehoord te
hebben zou ik het nog rustiger doen richting post twee. Een unieke plaats, aan
de poorten van de abdij van Clervaux. Pittig stuk wel, langs de vier kanten
omhoog en omlaag met telkens mooie tot adembenemende vergezichten van de abdij
met haar torens. Mooi. En ook daar stond Geja langs de kant van de weg. Ze
vertelde me dat ik wel wat plaatsen verloren was. Dat had ik ook gemerkt, want
vooral op de vlakkere stukken en de beklimmingen op de weg werd ik regelmatig
ingehaald omdat ik weigerde mijn groot kettingblad te gebruiken, zo goed en
kwaad het kon gevolg gevend aan het doktersadvies.
Toch
eindigde ik nog 35ste. Deze rit was inderdaad wat saaier dan de
vorige, zoals gebrieft, een overgangsetappe. Na de wasbeurten van mijn
Specialized en mij nagenieten in de tuin met aperitief en een grote ijszak ter
afkoeling van mijn rechterknie.
Die avond
was er na het diner en de briefing een optreden van een cover-rockband genaamd Replay.
Hoewel die zeer enthousiast waren was het publiek dat wat minder.
Waarschijnlijk een foute inschatting van de organisatie. Wat praten en babbelen
met andere deelnemers over de goede organisatie, de gemoedelijke sfeer, het
fantastische parcours etc, in de hotelbar is vermoeiend genoeg na drie zware
fietsdagen. En zeker met de aankondiging dat de laatste rit terug een stevige zou
zijn. De bergprijs voor de laatste rit zou percentages hebben tot 33%. U
leesthet goed , drieëndertig procent.
Om halftwaalf na de muziek-scene hetbed
in.
Dag vier.
Terug naar de vertrekplaats Marche en Famenne. Vertrek om 9.00 uur, 85 km en
2900 htms.
Op mijn
vaste stek in de laatste gelederen één onderwerp. De helling van 33%!!! Om zot
van te worden. Na het startschot weerom zoals de dag voordien direct de muur
van Houffalize op. Dan direct naar beneden, en terug omhoog, en nog nog nog. De
éné zware beklimming na de andere. Zwaar! En toch proberen om mijn knieen niet
te zwaar te belasten. Halverwege de rit, daar lag hij dan. DE HELLING! Van een
muur gesproken! Enkele honderden meters lang! Om in uw broek te doen van
schrik! Je staat onderaan en als je je hoofd naar de top draait heb je risico
van een spier te verrekken in je nek. Niet te doen en onneembaar. Niemand heb
ik naar boven zien fietsen, ik zeker ook niet. Er zullen ongetwijfeld wel
bikers naar boven gefietst zijn, maar het zullen er weinigen zijn. En je bent
een hele tijd onderweg om deze te voet op te klauteren met je velo aan je hand,
die je ook nodig hebt om ondersteuning te vinden. Het zijn nu éénmaal
mtb-schoenen met plaatjes en geen bergschoenen. Bovengekomen loopt het snot
evenzeer uit de neus en heb je hijgend en proestend wat tijd nodig om effe op
adem te komen. Maar de rit gaat onherroepelijk verder en na deze beklimming voelde
ik aan mijn rechterknie terug opkomende pijnscheuten. Na enkele omwentelingen
was het gelukkig snel over.
Vlak voor de
derde en laatste bevoorrading was er een zeer technische afdaling. Super! De
gespreksonderwerpen aan deze laatste post, de 33% naar boven gereden? (Niemand
gehoord die ja zei). En dat mooie stukje afdaling. Daarvoor doen we het etc.
Kortom het was mooi, en iedereen tevreden dat hij al zo ver gekomen was. De
laatste 25 km heb ik terug voluit gereden. Ik voelde niks meer in mijn knie, en
heb nog enkele bikers ingehaald en dan op een bepaald moment zag ik er geen
meer voor mij. Ik was weerom op mijn plaats aangekomen in het peloton.
Ik zou 50
minuten na de eerste (wedstrijd)- en andere deelnemers de aankomstlijn in
Marche overschrijden. Ergens rond plaats 30 a 35. Het was niet belangrijk meer.
Ik had het gehaald, en samen met mij vele andere recreanten-mtbikers. Aan de
aankomstlijn zag ik mijn vurigste supporter Geja in haar handen klappen. Elke
deelnemer kreeg een glaasje cava. Dat smaakte echt niet na zoveel kms met
sportdrank, energybars en gellekes. Toch werd het met volle goesting achterovergekapt.
Een mens is op zon moment meer dan tevreden en gelukkig, je voelt je voor even
een kleine kampioen. Nog wat nagekeuveld met kameraden uit de mtb-club "De Jeirdollen" uit Rijmenam over deze vier
superdagen, en het was voorbij. Te snel, te rap, getuige dat het goed was.
Merci LCMT-organisatoren, dankuwel aan alle medewerkers en aan alle bikers voor
de zeer gemoedelijke sfeer. Ik boek mijn kamer alvast voor volgend jaar.
Thuisgekomen
onmiddellijk op de weegschaal. Ik heb die vier dagen meer dan 15000 calorieen
tijdens het fietsen verbrand . TWEE kg BIJGEKOMEN. Volgend jaar dan toch iets
minder zoetigheid op de bevoorradingsposten, iets minder eten, iets minder
dessert, iets minder trappist, iets minder spek en enkele pistolekes minder ..
maar wel 15 pinten.
Bleiter!Sukkelaar!Toon karakter
godverdoemme! En meer van dat moois flitste er door mijn hoofd afgelopen dinsdagmorgen
20/05 rond 08.00 uur s morgens. Op dat moment fietste, neen sukkelde ik op
mijn eerste beklimming van de dag, den Tomme in Meerbeek. Ik draaide terug de
berg af om 100 meter verder weerom mijne velo te draaien de heuvel op. Hopende
op beterschap zou ik toch mijn gepland ritje op de weg van 110 km fietsen. Wat
was er aan de hand
Afgelopen 2 weken heb ik weer aardig
wat kilometers en hoogtemeters bij elkaar gefietst en gemountainbiket. Na het
schitterende weer in het openingsweekeinde van mei hebben de weergoden besloten
om het wat minder te doen boven ons (voorlopig nog) Belgisch grondgebied. De
natuur heeft ondertussen het broodnodige water gekregen. Dat was duidelijk te
merken tijdens de loodzware TT in Stree lez Huy op 11 mei. 75 km tegen een
gemiddelde van amper 13,8 km/uur. Het leek daar wel een oefentocht voor de 100
km lange Dodentocht in Bornem (voor een goed begrip, dat is een wandeltocht).
Vele beklimmingen in de streek van Huy waren door modder en stenen overspoeld
waardoor erop fietsen onmogelijk was. Dikwijls heb ik gedacht dat ik
verschrikkelijk slecht reed, maar als ik al één van de weinige andere mtbikers
tegenkwam op de grote afstand, deed die vooral hetzelfde als ik, vloeken,
sakkeren en ..wandelen, stoempend en sleurend met hun fiets aan de hand de
berg op. Het éné weekend is duidelijk het andere niet, ook niet wat het weer
betreft. Gelukkig is de zon de dagen daarna terug gaan schijnen zoals altijd na
regen, toch
Afgelopen weekend heb ik op zaterdag
17/5 de 130 km lange TT , de Herdersmarathon in Schorisse (Maarkedal) gaan
fietsen, goed voor 2600 hoogtemeters. In de Vlaamse Ardennen ligt duidelijk
veel meer beton en asfalt dan in dEchte Ardennen. Gelukkig waren er ook
leuke bosstukken. Na 100 km bos- en teveel betonfun sloeg er een dik stuk
ijzerdraad in mijn achterderailleur. Resultaat, een geplooide kooi (dat deel
waar de twee kleine wieltjes zich in bevinden). Op gevaar van afbreken heb ik
toch dat stuk voorzichtig kunnen rechtplooien om verder te fietsen. Het was dat
of onmiddellijk de hulpcentrale bellen. Na wat gesukkel lukte het om verder te
fietsen. Maar dan wel onmiddellijk naar het eindpunt, zodat ik nog op tijd bij
mijn fietsenmaker kon geraken om de derailleur te vervangen. Ik wou sanderendaags
graag de TT in Couvin rijden. Als een indiaan gebruikmakend van de
windrichting, zonnestand, de maan en de sterren vond ik vrij snel de aankomstplaats.
Ook omdat ik regelmatig de weg heb gevraagd aan de lokale bevolking. Ik had
toch nog 118 km en 2450 htms. Ondertussen was het 15.00 uur en nadat ik de
Freddy van Cycle Passion (mijn fietswinkel) via de telefoon op de hoogte had
gebracht, mocht ik tegen sluitingstijd nog langsgaan om mijn beschadigde
derailleur te vervangen. Merci Freddy.
Zondagmorgen vertrok ik om 9.00 uur
in Couvin voor een mooie TT. 70 km, 1500 htm, stevige hellingen,vele
kuitenbijters, technische afdalingen, weinig beton en veel bos. Belgie kan ook
mooi zijn, vooral bij onze vrienden, de Walen. Onmiddellijk bij de eerste
beklimming schortte er iets met mijn schakelsysteem. Bij de grootste drie
kronen achteraan, schoot mijn ketting automatisch vooraan van het grote naar
het kleine kettingblad. De ketting liep achteraan op de tanden ipv ertussen.
Nadat ik doorhad wat er aan de hand was, was hetgewoon kwestie van op tijd te schakelen en te
switchen tussen het grote en kleine kettingblad vooraan. De TT verliep verder
probleemloos op een fikse over de kop tuimelpartij na tijdens een bijzonder
steile technische afdaling. Maar dat overkomt elke mtbiker wel eens.
Aan de bevoorrading werd er ook zwaar
bier uit de abdij van Chimay geschonken. Groot verschil weer tussen Vlamingen
en Walen. De Vlaamse mtbikers lieten dat aan hen voorbij gaan en dronken
sportdrank en water, de Waalse mtbikers daarentegen stonden gretig voor de
trappist Chimay aan te schuiven.
Na afloop reed ik tevreden huiswaarts
me afvragend waarom ik mijn drie grootste kronen achteraan niet kon gebruiken.
Zondagavond na de was- en smeerbeurt van mijn mtbike werd het euvel niet
verholpen door het bijregelen van de derailleur. Maandagmorgen heb ik dan de
derailleurpad vervangen. Mogelijk was die ook geraakt door de ijzerdraad. Het
leek nadien beter te gaan. Maar voor alle zekerheid zou ik woensdag mijn mtb
bij Cycle Passion binnendoen om na te laten kijken door Nicolas
(mtb-specialist). Die was er zaterdag niet omdat hij gaan koersen was. Mijn
fiets afgeleverd woensdagmorgen en in de namiddag mocht ik hem terug ophalen.
Het was geregeld, na aardig wat zoek- en testwerk! De Freddy kwam onmiddellijk naar
mij en de Nicolas afgelopen met de melding dat ik mijn Shimano XT ketting er
verkeerd had opgelegd. Ikke? Freddy, GIJ hebt die eraf gehaald zaterdag bij het
plaatsen van de nieuwe achterderailleur! Jaja, maar gij hebt ze gereinigd
nadien. Das waar, maar ik haal nooit mijn ketting eraf bij het reinigen. Enfin,
om maar te zeggen Verdoemme Freddy! Vanaf nu weet ik(en Cycle Passion en ook
de Freddy) dat er bij dat type ketting een linkse en rechtse kant zit. Aan de
rechterkant staat er op elke schakel Shimano, en die kant moet rechts van de
fiets liggen, aan de linkerkant staat er niks in de schakels gedrukt. Goed dat
er Nicolassen zijn op deze wereld.
Maar nu terug naar de dag voordien op
den Tomme in Meerbeek. Ik heb mijn gepland tochtje zwoegend, zwetend, puffend
en vooral futloos afgelegd. Geen power in de benen. Onderweg dikwijls gedacht, Joenge,
verkoopt uwen boel en ga met de Harley rijden. Route 66, Grand- (en andere)
Canyon(s), Monument Valley. USA met den brommer, ipv Australie met de velo. Etc
etc.
Dit is nu de derde keer in enkele
maanden dat ik zo futloos ben. Zou ik last hebben van pollen en hooikoorts? Eén
of ander tekort in mijn bloed, teveel getraind, over mijn toeren, kortom is het
vat af?
Woensdag naar de dokter, bloed laten
trekken, ontleden en kijken of ik allergisch ben voor pollen. Onmiddellijk een
neusverstuiver gekregen tegen hooikoorts. Ik heb drie dagen snuivend, hoestend
en puffend bij de minste inspanning rondgelopen. Dikke ogen, dikke oren, druk
overal in mijn hoofd. De binnenkant van mijn neus lijkt nu van karton door het
overvloedig snuiten. Uit de analyse blijkt alvast dat er niks schort met mijn
bloed en dat ik geen hooikoorts heb. Voor de derde keer dit jaar een
snotvalling, een verkoudheid dus.
Zo ondervind ik weer dat er alleen
maar waarheid in de grote wielerbijbel staat; Wanneer je scherp staat of de
conditie goed is, ben je tegelijkertijd ook vatbaarder voor allerlei kwaaltjes
en andere (snot)-vallingen Profeet DeCauwer vers 117.
Nu is het zaterdag en sinds de
kwakkelrit van dinsdag heb ik niet meer gefietst. Ondertussen voel ik me terug
watfitter. Vandaag had ik een vrij
zware, 140 km lange mtb tocht gepland. Maar ik fiets hem niet, eerst
herstellen. Als het morgen zondag (verkiezingsdag) nog wat beter is zal ik op
het gemak naar Werchter fietsen om daar de vrij vlakke TT te rijden en terug te
keren. Op de terugrit zal ik mijn Belgische plicht doen en langs het
verkiezingshokje passeren. Bij thuiskomst zal ik dan toch 100 km op mijn mtbike
gezeten hebben.
De volgende dagen zal ik dan elke dag
een uurtje of twee, drie op de weg fietsen zodat ik donderdag met een bang hart
in de 4-daagse LCMT (Luxemburgse Cycling&Mountainbike Tocht) van start kan
gaan. Vier dagen mtbiken met klassement en tijdsregistratie, in de streek van
Houffalize. Goed voor een totaal van ongeveer 400 km en 8000 hoogtemeters. Hopelijk
vind ik terug wat power en haal ik het einde.
Na de verkiezingsuitslag van morgen
zal blijken of Houffalize nog een tijd in Belgie zal liggen, of moeten we om
daar te geraken een nieuwe grens over?
Eerste testweekend ; 278 km en 7100 hoogtemeters in 3 etappes.
Verlengd weekend, vier dagen thuis, drie dagen mtbiken in
Luxemburg.
Do 1mei;Tellin(Transforestrière)
Topparcours en super georganiseerd. Geen 2 km asfalt op
de langste afstand van 87 km en net geen 2000 hoogtemeters. Alleen maar bos,
pittige hellingen, mooie afdalingen etc. Maar het is in Tellin verdekke opletten
geblazen bij de bevoorradingen, of je komt vetter, dikker en zwaarder thuis dan
je vertrokken bent. Al mijn collega-mountainbikers die ooit zeuren en
opmerkingen maken (of maakten) over niet genoeg eten dat men krijgt voor het
inschrijvingsgeld moeten hier zijn, in Tellin!!! Naast tientallen verschillende
koeken, fruit, etc staat de barbecue te branden in het bos met-bbqvlees, satekes,
spek met eieren a volonté. Aan de laatste bevoorrading stond zelfs een
biertapinstallatie , 20 km voor het einde. Het viel echt wel op dat de wat
dikkere rondere mountainbiker eerder franstalig was, en de kortere afstanden
fietste ( naar de heren Saussice en Faits Divers, in mijn nota
Belgische politiek versus mountainbike-organisaties van 22/4). Ik prijs me
gelukkig dat ik nooit aan alle bevoorradingen stop, want het is niet
gemakkelijk bij mooi weer om te weerstaan aan die verleidingen. Dit heb ik nog
nooit meegemaakt. Subliem. 88km, 2000 hoogtemeters, en een gemiddelde van 18,6
km/uur. Leuke toertocht.
Vrij 2mei;
Shoppen bij Van Eyck in Aalst
Ik heb de laatste weken behoorlijk wat last van drukpijn
aan mijn voeten. Voornamelijk bij de 2 nieuwe paar schoenen die ik begin dit
jaar aankocht. Het is zo erg, dat ik van mijn splinternieuwe SIDI wegschoenen
zelfs een stuk bovenaan de tong heb weggeknipt, met goed resultaat overigens.
Net op het moment dat ik dacht dat het over was, krijg ik hetzelfde met mijn
nieuwe Specialized mtb-schoenen. Bij dat model is het niet zo eenvoudig om de
tong bij te knippen. Daarom heb ik vorige week mijn oude schoenen uit de kast
gehaald. Maar bij het vernieuwen van de schoenplaatjes braken de in de zool
ingebouwde bevestingsplaatjes af. Dat is onherstelbaar, dus weg ermee, en
shoppen for new Shoes.
Een gedreven
fietser heeft wat meer nodig dan één koersbroek en één trui. Ik denk trouwens
ook dat ik nooit genoeg spullen heb voor mijn trip naar Australie. Samen met mijn
wederhelft Geja naar de fietsshop, schoenen, twee paar mtb handschoenen, nog
een truitje, wat ander materiaal, idem voor Geja want die zou zaterdag en
zondag voor de eerste keer wat bergop gaan fietsen in Luxemburg. Een vrouw wil
er ook modieus uitzien op haar wegfiets. Plots zag ik in een glazen kast een
mooie fietsbril liggen met rood montuur en witte glazen. Prijs, 39,00 euro. Dat
kon ik niet laten liggen, dus vroeg ik aan de winkeljuffrouw om de kast te
openen en de bril eens te passen. Zegt de winkeljuf nog; De glazen passen zich
automatisch aan, aan de zon- en lichtsterkte, dus geen gedoe meer met het
vervangen van het glas naargelang zonnig of bewolkt weer, handig toch! Gooi
maar in mijn mand. Afrekenen. Kortingskaart getoond, totaal ong 850,00 euro.
Fietsen is zeker niet goedkoop. Toch niet voor een blinde mol, want dat mooie
Oakley-brilletje (Oakley? Wat ken ik nu van brilletjes, laat staan van merken)
kostte 239,00 euro ipv de 39,00 die ik zag staan. Even slikken, want voor een
habbekrats heeft een mens vandaag algauw een leesbril. Vanaf heden staat die
merknaam in mijn geheugen gebeiteld, en zal ik steeds twee keer goed naar de
prijs kijken, wanneer prullaria in een winkel achter slot en grendel liggen. En
binnenkort toch een leesbrilletje aanschaffen?
Extra
toelichting;
Toen ik mij enkele maanden geleden heb ingeschreven voor
de Crocodile Trophy, was ik mij zeer bewust dat dit toch wat voorbereiding en
training zou vragen. Daarom heb ik mij toen onmiddellijk ingeschreven in voor
mij totaal onbekende marathon-evenementen allerlei. Doorslaggevend daarbij was
steeds de locatie (Ardennen en Luxemburg, afstand en vooral de lastigheid
vertaald in hoogtemeters). Daar was ook de voor de eerste keer in Belgie
georganiseerde Roc dArdenne bij, georganiseerd op 4 mei in Houffalize. Nadien
ontdekte ik via het internet een site waar vele, zoniet alle zware
mtb-marathons in binnen- en buitenland op staan vermeld. Grote massa
happenings, maar ook de kleinere (en voor mij) veel leukere tochten. Ik
ontdekte (te laat) ook dat de Roc dArdenne een organisatie is van het
professionele evenementenbedrijf Golazo. Vandaar de hoge deelnamekost van 45,00
euro, dit in tegenstelling tot de kleinere amateur-organisaties/clubs waar de
inschrijvingsprijs ergens tussen de 3,00 en 6,00 euro ligt (uitzonderlijk
8,00). De meeste van die amateurorganisaties trekken veel minder volk (dus
aangenamer fietsen) alhoewel er ook verschillende zijn die duizenden fietsers
aantrekken. Ze bieden minstens dezelfde kwaliteit (en soms betere)
bevoorradingen aan, zijn ook goed afgepijld, kortom moeten in niks onder doen
dan Golazo. Ik heb niks tegen geld verdienende professionele organisaties en/of
bedrijven. Maar ik probeer mijn centen nuttiger te besteden (zoals de aanschaf
van een Oakley brilletje) dan af te geven aan Golazo, terwijl er elke week vele
kleinere toertochten worden georganiseerd. Maar ieder zijn meug. En zo ontdekte
ik pas vorige week zondagavond dat er in Vielsalm een kleine tot 40 deelnemers
beperkte gps rit werd georganiseerd. Daags voor de Roc dArdenne. Geja erbij
betrokken en zaterdagmorgen bij het eerste hanengekraai op weg voor een weekend
Luxemburg.
Za 3mei;
Vielsalm (Heikkis Groete Ploate Guerilla Ride)
Start om 9,00 uur aan het station in Vielsalm. Opdracht
95 km af te rijden met behulp van een gps track. Geen bevoorradingen, geen hulp
bij pech onderweg. Trek uwe plan! (Dat doen we vandaag de dag al zo
weinig).Beetje avontuur dus en das
meer mijn ding. Geja zou terwijl ik mijn parcours afhaspelde, op haar fiets
over en weer (65 km) naar Houffalize rijden om mijn inschrijvingsnummer af te
halen.Zo zou ik dat zondagmorgen niet
in de massa (meer dan 4000 deelnemers) moeten doen. Tof vrouwke! Tegelijkertijd
zou zij ook de eerste keer echt bergop fietsen.
Bij de veertig deelnemers in Vielsalm was er ook een
vrouw die dit jaar (en voor de tweede keer al) zou deelnemen aan de Crocodile
Trophy. Veel gelegenheid om te babbelen was er niet want na enkele honderden
meters stond er direct een zware beklimming van 25% voor onze neus. En als er
iets is waar ik last van heb is onmiddellijk na de start zon muur
opklimmen. Rustig de beklimming aanvatten en niet op mijn adem trappen is de
boodschap. Bovengekomen was het kaf al direct van het koren gescheiden en lag de
hele groepver uit elkaar, ik op vijf na
de laatste. Gaandeweg en met het vorderen der kilometers en beklimmingen reed
ik een 25-tal te snel gestarte deelnemers voorbij. Na een dertigtal pittige
kilometers zag ik niemand meer voor of achter mij, tot ik plots enkele
deelnemers die ik al vroeger had ingehaald terug voorbij reed. Dat gebeurde
later in de rit nog eens. Hadden zij nu een ander gps parcours dan ik? Ik moest
wel eens terugdraaien omdat ik af en toe een afslag miste, of kenden zij
binnenwegen? Dat zal wel eigen zijn aan gps- en trek uw plan-ritten. Het
gaf altijd aanleiding tot wat plezante praat onderweg. Alleszins was het een
lastige track, niet in het minst omdat we ook bospaden aandeden waar allang
geen mens meer was gepasseerd en het bospad overwoekerd was. Steile hellingen,
zware beklimmingen, pittige afdalingen, technische stukken, regelmatig een
riviertje door en vloekend terug bergop omdat ik door concentratie bij het
afdalen de afslag niet zag op de gps. Het parcours had alles. Aan km 65 had ik
al haast twee uur geen deelnemer meer gezien. Af en toe zag ik in de modder
enkele afdrukken van een mtb-band. Of dit van diegenen was die voor mij daar
hadden doorgereden of van andere passanten, kom ik nooit te weten. Ik was bijna
vier uur onderweg en besloot om even te stoppen en te wachten of er nog
deelnemers kwamen, kwestie om te weten dat ik nog wel degelijk juist reed.
Volgens mijn gps wel. Ik at een energiereepje en wou via sms eens kijken of
Geja in Houffalize was geraakt. Ze was verdorie al terug! Met mijn startnummer.
Proficiat
Enkele minuten later zag ik vier andere deelnemers
afkomen. Toch wel hetzelfde groepje dat ik vroeger op de dag al drie keer had
ingehaald. Ze stopten en vroegen of ze juist waren. Bij vergelijking hadden ze 10
km minder op hun teller staan. Straf! En weer verder op zoek naar Vielsalm. Aan
km 80 hield het klimmende bospad plots op aan een koeieweide met prikkeldraad.
Dat was meegedeeld bij de start, je moest er gewoon rondrijden. Een halfuur
heb ik gekeerd, gedraaid, gezocht. Als je op mijn gps mijn parcours bekijkt is
er die dag geen konijn, haas of ander vierpotig dier dat zoveel bewegingen
heeft gedaan op zon kleine plaats dan ik. Het lijkt wel of ik op zoek ben naar
een goudader. Ik vond geen spoor, en er kwamen ook geen andere mtbikers toe. Ik
heb mijn velo over de prikkeldraad gezet, en tussen de verbaasd kijkende koeien
de bergweide rechtdoor te voet omhoog klauterend overgestoken, zoals mijn
gps-track aangaf. Bovengekomen weerom de prikkeldraad over, en stond ik terug op een
weg. Maar mijn poten die al nietgewend
zijn aan wat wandelen waren goed stijf van het bergklimmen. Het heeft wat
geduurd eer ik terug wat vlotter mijn verzet kon ronddraaien. Na 98 km en 2700
hoogtemeters tegen een gemiddelde wandel-en fietssnelheid van 14,8 km/uur
kwam ik voldaan toe aan het vertrekpunt. Goed geamuseerd!
En dan op weg naar ons hotel in Vianden, lekker gegeten
en om 21.15 ons beddeke in.
Zo 4mei;
Houffalize (Roc dArdenn)
Vermits Geja vanuit Vianden de 68 km zou fietsen naar
Houffalize was ik om halfacht vertrokken met de auto, en parkeerde ik mij op 3
km van de start in het onooglijk dorpje Vissoule, waar zij ook zou langskomen.
Rond negen uur reed ik op mijn mtb het mekka voor de mtb-sport voor één dag
binnen. Ik draaide op goed geluk ergenslinksaf en werd onmiddellijk door de organisatie naar mijn startplaats
geleid. Vanwege het hoge aantal deelnemers waren er afhankelijk van de
categorie en afstand, verschillende starturen en startgroepen van telkens
ongeveer 200 man. Ik was ingedeeld in de voor de 81 km marathon vierde en
laatste startgroep. Mijn startgroep bestond uit de rugnummers 1000 en +. Deze
zou van start gaan om 9.35 uur, 5 minuten na de vorige die weer 5 minuten na de
vorige enz
Omdat ik ruimschoots op tijd was stond ik in mijn
startgroep helemaal vooraan aan het startlint. In het aangename ochtendzonnetje,
want het was behoorlijk fris. Wel met een zeer vuile fiets van daags voordien
tussen door de zon blinkende andere rijtuigen. 10 minuten later dan gepland
werd onze groep van start geschoten. Direct weer zon muur op , de eerste
beklimming uit Luik Bastenaken Luik van dit jaar, de Cote de Saint Roche (of de
muur van Houffalize). Onmiddellijk werd ik langs alle kanten voorbij gesneld
door de andere deelnemers, in diemate
dat ik eraan dacht dat ik weer bij de laatsten ging bovenkomen. Maar halverwege
de klim begon mijn rustig starttempo vruchten af te werpen, want algauw begon
ik zwaar hijgende en naar adem happende snelle starters in te halen. Ik voelde
me direct goed, en bovengekomen schakelde ik vlot op de grote plateau, zette
aan en haalde bij tientallen tegelijk deelnemers in, tot we op de singletrack
afdaling kwamen. Waar ik voor vreesde, geschiedde ook, allemaal in eendenpas
achter elkaar bergaf (en dat ging nog). Maar beneden aan de afdaling , scherp
links steil omhoog het vervolg van de singletrack, geen mogelijkheid tot
voorbij steken, regelmatig stoppen, voet aan de grond, wachten en weer verder
sukkelen voor enkele meters. Links en rechts toch een gehaaste deelnemer die
voorbijstak waar het niet kon, met nog meer gesukkel tot gevolg. Enfin.
Zoetjesaan en na het nodige getalm kon er meer en meer gefietst worden tot
plots iedereen na enkele kms stilstond. Geen doorkomen aan, wachten en wachten,
geen beweging. Zeker 20 minuten later kon ik het euvel zien, een riviertje waar
moest doorgewandeld worden van 3 meter breed. Gelet op de wachttijd was het net
of we het Albertkanaal, ieder op zijn beurt, moesten overzwemmen. Toen dacht ik
al, éné keer maar nooit meer zon massagedoe en dacht ik met weemoed aan de rit
van 40 deelnemers daags voordien. Enkele kms na deze hindernis splitste het
parcours zich voor de kortere afstand van 50 km en ging het fietsen heel wat
vlotter. Aan de derde bevoorrading (de laatste op de afsplitsing voor de lange
afstand), voor we terug op het algemene traject kwamen, besloot ik te stoppen
voor een hap en een plaspauze. De plaspauze was geen probleem, maar gezouten
TUC-koekjes als bevoorrading? Neen, bedankt Golazo. En met weemoed dacht ik
terug aan de bbq en spek met eieren drie dagen eerder in Tellin. Ik at mijn
zelf meegebracht energiereepje op en reed verder. En ik moet zeggen, na deze
stop leek het wel of ik plots gouden benen had. Op de hellingen op souplesse
naar boven, op het platte het grote mes op souplesse ronddraaiend maakte ik
echt meters, en haalde op een vlotte manier daar waar het kon, vele deelnemers
in. Toen we nadien terug het gemeenschappelijke parcours van alle afstanden
opreden werd het inhalen nog makkelijker. Honderden deelnemers reed ik voorbij,
mannen, vrouwen, jong en oud, ik vloog tot aan km 73. Halverwege een steile
afdaling, stoppen, stilstaan, wachten, en nog langer wachten, vijf minuten, een
kwartier en nog langer. Inderdaad, een riviertje waar weer iedereen één voor
één door moest rijden, 3 meter breed om aan de andere oever te stoppen en daar
een anderhalve meter hoge, goed van slijk voorziene berm moest opklimmen. Tegen
deze berm zat een fotograaf een voor het nageslacht te bewaren fotos van je
leven te maken (aankoopprijs 6,00 euro). Belachelijk gewoon dat iedere
deelnemer door dat stuk moest terwijl ik zeker ben dat dat vlot te omzeilen
was. Maar Golazo denkt ook aan de kleine centjes van vele deelnemers. Daar
besliste ik dat ik het echt gehad heb met Golazo. Na mijn oversteek van dat
beekje (neen ik heb die foto niet gekocht), had ik terug last van stijve poten,
net zoals ik dat altijd heb bij de start van een rit. Dat zal wel een stukje de
leeftijd zijn, maar ook mijnParkinson-aandoening speelt daar parten mee, dat weet ik zeker. Dat voel
ik dagelijks in de normale gang van het leven ook. Twintig minuten stilzitten
en mijn verstijfde knoken spelen op. Het duurt altijd wat eer ikme terug vlotter kan bewegen.
Soit, het op souplesse draaien was voor een stuk weg. Bij
de laatste beklimming in eendenpas achter elkaar draaide iedereen voor mij
rechtsaf, slaafs volgend degene die voor hem reed. In mijn ooghoek zag ik enkele pijlen tegen de
grond liggen, maar ik volgde ook mijn voorrijder en draaide mee rechts. Omdat
ik de gps track had gedownload en deze aanstaan had, ging algauw de pieper af
dat ik verkeerd reed. Ik zette me opzij, stopte, anderen reden mij voorbij, en
begon rond te kijken. Ik ben geen trouwe volgeling van gps, maar deze keer had
hij gelijk, ik zag de dorpskern van Houffalize in de vallei links van me liggen,
draaide mijn bike, en reed tegen het opkomende mtb verkeer terug. Wat verder
zag ik terug de pijlen hangen. De laatste km was de meest technische afdaling
van de hele rit. Overal zag je deelnemers sukkelen en zwaar tegen de grond
gaan, zo ging een dame voor me overkop en kwam drie meter lager met een smak
tegen de grond, hopelijk zonder erg. Beneden aan de voet was de finish en daar
zag ik mijn Geja, die al enkele uren op mij stond te wachten, trots dat ze meer
dan 1000 hoogtemeters had afgefietst op haar 68 km van Vianden. En dat mag ze!
Ik had 92 km (incl op en af naar de wagen), 2400
hoogtemeters, gemiddelde wacht-wandel en fietsnelheid 16,5km/uur
Mijn conclusie;
Als ik vandaag mijn eigen fietsplezier of fietsergernis wegdenk
was het organisatorisch af. Goed afgepijld, en op alle gevaarlijke
oversteekplaatsen seingevers. Je moet natuurlijk al een "gestampten
boer" zijn om in die streek geen mooi parcours te maken. Je moet wel
degelijk een "gestampten boer" zijn ipv een professionele organisatie
met meer dan genoeg ervaring, om voor 45 zo'n afschuwelijk (en
hoogstwaarschijnlijk gesponsord) t-shirt te geven aan elke deelnemer. Geef dan niks,
dan valt het zo niet op en kan daar alvast geen opmerking over gemaakt worden.
Als ik met dit t-shirt mijn groene gazon ga afrijden , gaat mijn pelouse
onmiddellijk verdrogen door de aanblik ervan. Ik denk niet dat ik ooit iemand
met dit shirt zal tegenkomen op straat. De enige bevoorrading die ik aandeed
was zeker geen knaller, evenmin die 2 onnozele riviertjes wetende dat je met
zon massa deelnemers daar enorme wachttijden krijgt, uitgezonderd de eerste
wave deelnemers. Enfin, ik ben content dat ik de Roc dArdenne eens gereden heb.
Zeer blij dat ik de dag voordien in Vielsalm de 95 km van "Heikki's gruute
plateau marathon" heb gereden. En ik heb nog meer respect voor de talloze
organisatoren van TTs elke week. Ik zie organisatorisch echt geen verschil,
behalve de deelname prijs. Meestal 1/10 van de 45 euro Golazo prijs.
En dan mijn
resultaat of uitslag van de Roc dArdenne 2014;
Algemene uitslag van de 81 km marathon; 297ste op 663 deelnemers
Juistere
analyse met toelichting; Ik kan onmogelijk geloven dat ik 1 uur 38 minuten na
de winnaar zou zijn toegekomen. Vanwege de ordening in de startgroepen op basis
van rugnummers zou de winnaar uit mijn wave zijn gekomen. Deze man (en er zijn
er nog enkele anderen) zou dus ALLE deelnemers van de vorige waves moeten zijn
voorbij gereden die 5, 10 en 15 minuten voor hem zijn gestart, geen last hebben
gehad van stilstaan en wachten. Hij zou ook op zijn minst enkele honderden
deelnemers van de 50 km moeten hebben voorbijgereden. Bijgevolg geen last
hebben van tragere en sukkelende medebikers. Hun tijd alsouwe vos is bijna net zo snel als vele
vooraan geeindigde elite-renners die allemaal hun zonen zouden kunnen zijn. Neen,
dat maken ze mij niet wijs. Ik denk dat dit anciens zijn die truken van de
foor toepassen, en geregistreerd zijn door over de startlijn te rijden en vlak
voor alle groepen zijn gestart.
Zeer
grondige analyse van de deelnemers 45+ die in mijn (4e en laatste) groep
zijn gestart, inclusief de winnaar dus en andere verdachte foefelaars;
22ste op 74 deelnemers
DE ENIGE ECHTE JUIST ANALYSE;
Algemene uitslag ;
Bij de
deelnemers met een neurotische aandoening ( zij die het weten en nog niet
weten) met zekerheid op het podium.
Leeftijdscategorie 45+ met Parkinson;
Waarschijnlijke
winnaar Roc dArdenne 2014 ; JAN BUELENS
Kampenhout.
Desondanks;
nooit meer Golazo voor mij, niet op de wegfiets, niet op de mtbike.
Extra
info;Superbrilleke van Oakley!!! Werkt
perfect en onmiddellijk in de overgang van schaduw, licht, donker en felle zon .
En zo reed
ik samen met Geja tevreden huiswaarts van een leuk fietsweekend Luxemburg,
dromend van meer.
Belgische politiek versus mountainbike-organisaties
Afgelopen paasweekend
ben ik zoals eerder vermeld 2 dagen (met wisselend succes), hoogtemeters gaan
opzoeken in TT-marathons.
Zondag 20/4 in Huissignies;
Een ramp, une
catastrophe. Dan staat er op de marathonkalender 80 km en 2200 hoogtemeters
(gegevens verstrekt door de organisatoren). Een parcours samengesteld op basis
van die gegevens moet een lekkernij zijn voor een mountainbiker. Op de kaart
zie je dat die regio donkergroen kleurt vanwege bossen in de buurt van het kasteel
van Beloeil en het bois de Stambruges. Een ouwe vent als ik denkt dan dat
hij daar zijn poten kan gaan trainen.
Extra toelichting;
We weten
allemaal dat politiekers vooral beloven, toch wat de Vlaamse betreft en de Waalse politiekers moeten zeker niet onderdoen.
Integendeel, die roepen altijd harder en beloven nog meer. Niet in het minst Di
Rupo of Magnette. Wat ik niet wist was dat de modale Waal nog beter zijn best
doet dan de Rooie strik, en andere Madam Nons, en duidelijk ook les heeft
gekregen van Papa dArdenne en andere Andres (doden en levenden). Op hun
rapport zouden de organisatoren van deze TT, van hun Waalse politiekers zeker een grote
onderscheiding op hun lokale pensenkermis of festivale locale gekregen hebben.
Van mij en andere mountainbikers die op basis van de door hen verstrekte
gegevens op de marathonkalender hun kar naar Huissignies hebben gekeerd, NUL op
tien, ZERO, gebuisd en terug naar het Jezuietenklooster. Om te leren tellen en
vooral het liegen af te zweren door boetedoening. In Noord Korea en bij de
Chinezen wordt een mens voor minder geëxecuteerd (tenzij de regering de TT
organiseert en zichzelf alle lof toedient, en zo komen we terug bij onze Waalse
politiekers).
Terug naar de TT;
Ik kan
alleen maar spreken over de langste afstand, de 80 km. Maar die is zoals overal
gebaseerd op de kortere afstanden door middel van extra lussen. Er was niks
maar dan ook niks te beleven wat in het grote draaiboek van een mooie TT staat.
Veel asfalt, eindeloos vlakke saaie rechte wegen door het bos (genre waar
paarden met karren/koetsen elkaar zelfs vlot kunnen kruisen. Af en toe eens een
plat stukje verbindingsweggetje (meestal een zelf aangelegd platgestampt pad),
dwars door het bos om vervolgens een ander karrenspoor te nemen. Er was welgeteld
3 km leuk speelplezier, lokaal gekend als het Mer de Sable. Hoogtemeters ;
amper 600, in plaats van de vooraf aangekondigde 2200!!!!. Moest een Vlaming
zoiets organiseren, en door middel van de leugen proberen deelnemers te lokken,
daarvoor dan 6 euro te vragen, ze zouden de eerste zijn om en masse scandaleuse
et le sale menteure(nvdr; schandalig, de vuile leugenaar!!!) te roepen! De
vakbond werd gemobiliseerd, en
vervolgens zou door betogingen en stakingen het land plat-(juiste woordspeling)gelegd
worden. Ik heb geen enkel probleem met inschrijvingsgeld, je weet vooraf
hoeveel of weinig je betaalt. Ik heb wel een probleem als de leugen het doel
heiligt. Dan voel ik me vooral bedrogen en ben ik behoorlijk misnoegd. Toen ik
daarover op hun forum mijn mening uitte kreeg ik vooral te horen dat dat
inschrijvingsgeld toch wel weinig was. Je kreeg bij de inschrijving lokale
saussice, paté en andere versnaperingen. Iets wat je weinig of niet tegenkomt
in Vlaanderen. Ja jongens, voor een pensenkermis rij ik niet naar ginder hè, ik
ga om te mountainbiken. Ik hoef mijn inschrijvingsgeld niet op te eten. Dat leugentje
om bestwil ivm de hoogtemeters, deed men af als een faits divers. Hun Mer de
Sable doortocht was volgens hen toch iets om duimen en vingers af te likken. In
mijn regios Hageland en Druivenstreek rij ik elke keer parcoursen die voor
80% bestaan uit hun 3 km lange Mer du Sable. Een regio is wat het is , maar een
organisator van TTs of van eender welk evenement, moet eerlijk communiceren
over zijn regio of organisatie, zodat een deelnemer of bezoeker weet waaraan
hij zich kan verwachten. Nadien bleek dat de forumheren Saussice et Faits
Divers zich tevreden stelden met de tocht van 30 km. En zo is de link weer
gelegd met de heren Waalse Politiekers dieook de kunst verstaan om zichzelf
te bewieroken met te roepen dat ze goed bezig zijn. Nooit meer Huissignies voor
mij, das een zekerheid.
Gelukkig was
er in de namiddag de Amstel Gold Race. Met toch wel een Waal als winnaar zeker!
Maar wel éné die wel (goed) Vlomsch klapt. Maar ook weer éné die de vruchten
plukt aan de meet, van zijn noeste hardwerkende Vlaamse ploegmaat onderweg.
Tiens? Is koers dan inderdaad hetzelfde als de Belgische politiek? U mag zelf
het antwoord geven.
Paasmaandag 21/4 in Messancy. Opgestaan om 04.45 uur, en een uur
later vertrokken richting Luxemburg. Starten voor de 100 km kon maar tot 08.00
uur. Of wat een mens allemaal moet doen om zijn vormpeil te bereiken. De
gegevens op de marathonkalender; 100km en ook nu weer 2200 hoogtemeters.
Wat gisteren
in Huissignies niet was, had het hier in Messancy allemaal. Mountainbikegenot
pur sang. Singletraks, technische stukken, spectaculaire afdalingen, zware
slingerende steile hellingen, adembenemende decors, allemaal in overvloed. En
als afsluiter in het bois de 7 bosses, een om schrik van te krijgen stelletje
steile afdalingen. Enkel te nemen met de ogen dicht als ik er nu over denk. Ik
heb 6 uur en 3 minuten plezier gehad over de 100 km, die denk ik maar door een
deelnemer of 15 gereden is. Aan de bevoorradingsposten van de 40 en 60 km was
er wel wat volk. Op de extra lussen voor de langere afstanden, ben ik zeer
sporadisch een anderedeelnemer
tegengekomen en voorbij gereden. Ik was gaar gekookt ofte meurrig zoals wij
dat hier zeggen bij aankomst. Mijn snelheidsgemiddelde was amper 16,5 km/uur,
vooral door de inderdaad 2200 hoogtemeters, die op de extra lussen altijd meer
dan 20% hellingsgraad hadden en lang waren. Zoniet in meters maar wel in tijd,
want wat duurt het lang eer je 100 meter hebt overbrugd met die kleine
versnelling (24x36 of amper 1,54 meter per omwenteling).
Moe, content
en tevreden. Maar ik was ook zeer snel gerecupereerd. En eerlijkheidshalve was
ik in eerste instantie ook blij dat de hoogtemeters de dag voordien zeer
beperkt zijn gebleven. Wat wel wennen is, is de bewegwijzing. In Vlaanderen hangen er meestal goed zichtbare gele pijltjes
op bomen en palen. In Wallonie spuit men pijlen op de (bos)grond. Meestal maar één
en net op het moment dat je moet afdraaien. Dus af en toe verkeerd rijden of te
laat indraaien hoort erbij.
Bijzonder
eigenaardig en verwarrend was dat het parcours drie keer een prachtig mooi golfterrein
dwars kruiste, zonder dat er eigenlijk een zichtbaar pad of weg was. In het
mooie perfect onderhouden gazonnetje, zag je enkel wat afdrukken van mtb-banden
van andere deelnemers. Je twijfelt toch wel echt of je daarover moet. Ik ga
ervan uit dat dat golfterrein over een publieke trage weg (zoals dat vandaag
heet) is aangelegd, en dat men deze niet mag afsluiten. Maar wie is er dan verantwoordelijk
als je als fietser, voetganger of paardrijder een golfballetje tegen je hoofd
of lijf krijgt? Zou daar iets van in het verkeersreglement staan? Of je zal
maar een balletje dat op je weg ligt achteloos wegstampen of wegrijden terwijl
zon golfer net zijn allereerste perfecte Tiger Woods slag heeft geslagen. Hoop
dan maar dat die golfer niet binnen golfstok-afstand staat als je daar
passeert. Wat zou er daarover in het grote golfboek-reglement staan?
TT in
Messancy ; Een uitmuntende geslaagde toer. 10/10 voor de organisatie. Nadien op
de terugweg uit Luxemburg, file file en file. Uiteindelijk kon mijn op mijn
thuiskomst wachtende madam mij begroeten om 18.30 uur, en was het avondeten
welgekomen.
Het is niet
eens half april en toch heb ik deze maand reeds meer dan 750 km (waarvan 250 km
met de koersfiets), en een totaal van een kleine 11000 hoogtemeters. Ik vind
van mezelf dat ik stevig bezig ben. Ik ben sinds de aanvang van mijn campagne
10 kilo vet kwijtgeraakt. Een hoop vlees als je dat zou zien liggen. Mijn
gewicht ligt al enkele weken rond de 75 kg, het mag voorlopig zo blijven. De
conditie is goed (denk ik). Dat leid ik af uit het afgelopen weekend waar ik
net geen 300 km in toertochten heb gefietst en bijna dertien uur op het zadel
heb gezeten.
Afgelopen
zaterdag reed ik de Willy Teirlinck Classic in Liedekerke. Goed voor 145 km en
1450 htm. Gestart in eenkoud, vochtig,
mistig weertje. Dat zijn we dit jaar niet gewend geweest. Ik was dan ook zeer
verheugd dat ik toch maar een dikker jasje en lange broek aanhad. Als ik
sommige deelnemers zag in korte mouwen en broek, bibberen deden ze, stuk voor
stuk. Het duurde bijna twee uur eer de zon doorbrak en het aangenaam werd. De
eerste 50 km heb ik het moeilijk om op gang te komen, om soepel te draaien zeg
maar. Komt het door mijn leeftijd of door mijn bibberaandoening? Het zal wel
een combinatie van beide zijn. Feit is dat wanneer ik éénmaal op gang kom er
bitter weinig volk mij nog voorbij rijdt, veeleer andersom. En hoe langer de
afstand wordt, hoe beter ik fiets. Dat leid ik af wanneer het klimmen is en ik
de één na de ander soepel voorbijsukkel. Mijn tempo is na 140 km nog steeds
even snel of traag (afhankelijk van hoe je het bekijkt) als bij de eerste kms.
Op de koersfiets draait dat op het vlakke rond de 30 a 32 km/uur, en dat
vertaalt zich dan tot een uiteindelijk gemiddelde van rond de 28 km/uur, voornamelijk alleen fietsend en hoe
lang de rit ook mag zijn.
Gisteren
zondag ben ik met de mtbike de toertocht in Rillaar gaan rijden. Vertrokken om
7.15 uur (het uur dat mijn buurman Marc na zijn nachtdienst thuiskomt op zijn
koersvelo). Met de fiets naar Rillaar (goed voor 31 km). In Rillaar de marathon
van 85 km gereden, en terug met de wind vol tegen naar huis. 145 km en 1650
htm, goed voor bijna zeven uur met de mtbike. Het is verbazingwekkend dat we
nauwelijks het grondgebied Rillaar verlaten en dat er toch zoveel weggetjes,
landwegels en boswegen door het Hageland slingeren. Amper asfalt of beton tegengekomen
of het was om deze te kruisen en terug het veld in te duiken. Mooi parcours,
droog en stoffig. Met het mistige weer van zaterdag in gedachten ben ik
gisteren vertrokken met dikker jasje en lange broek. En dat heb ik geweten. Op
de heenrit, in de ochtendstond ging dat nog, maar na 20 km door veld en bos,
zwetend als een otter besloot ik toch maar te strippen in het bos, uit de
wind. Niet zo evident om in een camelbag, gevuld met anderhalve liter water,
een door het zweet doorweekte herfstjas en lange broek in de bijzakjes te
proppen. Het fietsen voelde onmiddellijk veel beter aan bij surplus aan meer
lucht en afkoeling. Maar de rugzak hobbelde en bobbelde onaangenaam op mijn
rug. Net zolang tot door het drinken van het water de druk wat afnam van mijn
rugzak. Maar 5 km na mijn strip-act, reed ik lek achteraan. Tubelessbanden en
latex, ik heb er mijn gedacht ondertussen van. Ondanks het miniscule gaatje
werkte het dichtingsmiddel (weer) niet. Het was niet moeilijk om het gaatje te
vinden want het witte latexproduct pruttelde door het gat ipv het te dichten.
Met mijn boerenverstand, en nadat ik mijn lange broek en jasje met vechten weer
uit de camelbag had gesleurd, kwam ik op het lumineuze idee dat ermogelijk te weinig druk in de band stond om
de fit te dichten met latex. Bommetje op het ventiel en hetgas de band in. Noppes dus, de latex
pruttelde gewoon sneller door de fit. Handschoentjes aan en dan toch maar de
binnenband erin. Ik herkende de situatie van enkele weken terug. Uiteindelijk
ben ik snel veertig minuten bezig
geweest met de stripact en het sukkelen bij het lekrijden. Na de rugzak weer
met al mijn overtollige kledingstukken te hebben volgepropt ( wat had ik spijt
dat ik niet mijn been- en armstukken had aangedaan), terug het veld in om de
rest van dezemooie tocht af te haspelen.
Ook gisteren had ik moeite om het juiste tempo te vinden, zelfs na mijn
opwarmingsrit naar Rillaar. Maar éénmaal de cadans gevonden geef ik die niet
meer af, hoe groot de afstand, en hoe steil de beklimmingetjes ook mogen zijn. Gisteren
ben ik ook (na meer dan 100 km op mijn teller) eens gestopt bij een
bevoorradingspost, de laatste op het parcours. Omdat ik wist dat ze daar
rijsttaart op het menu staan hadden. En na de energiebars- en koekjes smaakt
zon stuk rijsttaart overheerlijk. Ik heb er dan maar twee genomen en mijn
drinkbus laten bijvullen. Bij het vertrek van deze bevoorradingspost op een
boerenerf moesten we door de achterdeur, de koeienstal door, om door de grote
staldeur terug op het parcours te komen. Leuk gevonden.
Tijdens het
laatste technische deel op en rond de konijntjesberg zag ik dat ik weer veel
beter was dan vele, vooral jongere bikers. De laatste 5 km sloot ik net op de
top van een helling aan bij een groepje jongere mannen. Ik (en dat doe ik
alleen als ikme goed voel om hen
helemaal te demoraliseren) vroeg hen lachend of ze geen goesting meer hadden.
Was er toch een leeftijdsgenoot van mij bij die antwoordde dat ze nog wel met
de fiets terug naar huis moesten, 20 km! Ikke nog 31 !!!, en heb nu net 110 km
gereden. En dat inspireerde mij om er tijdens de laatste beklimming op het oude
trainingsparcours van Roland Liboton er nog eens een ferme lap op te geven, en
dan remmend in de afdaling naar Rillaar toe me terug te laten inlopen door de
jongerenbende en éné ouwe vos. Nog lachend de laatste twee km samen afgereden,
en dan de 31 km eenzame tocht, vechtend tegen de wind huiswaarts, met steeds
dat liedje spokend door mijn hoofd (Boudewijn de Groot De Zwemmer).
Gelukkig
hadden de echte renners in Parijs Roubaix ook stevige tegenwind, want op mijn
tv reed Terpstra pas om 19.15 uur over de meet. Alles opgenomen en in één keer
uitgekeken zonder in slaap te dommelen. Daaruit kan ik alleen maar concluderen
dat de conditie goed is. Afstand is op dit moment geen probleem meer, maar
vanaf volgend weekend ga ik regelmatig de Ardennen in voor een veelvoud aan
hoogtemeters te trainen op die afstand.
Vooral door
het uitzonderlijke lenteweer is maart een goed fietsmaand geweest. Wat mij
betreft mag dat zo blijven. Vanaf april gaat het zoetjesaan richting Ardennen
voor de langere en zwaardere MTB-marathons. Duimen (of juist niet) voor goed
weer tijdens het Paasweekend. Dan is er een eerste test. Op Paasdag en
Paasmaandag twee zware marathons na elkaar met telkens meer dan 2000
hoogtemeters. Afhankelijk van de benen fiets ik eerst nog op zaterdag de 160 km lange Van
Peteghem Classic in Aalst met de racefiets. Om dan op 4 mei in Houffalize de
Roc dArdenne (www.sport.be/rocdardenne/2014/nl)
als eerste grote uitdaging in 2014 te rijden.
Terug op het goede pad, een jaartje ouder en beren op een fiets;
Sinds ik
begin maart sukkelde met wat griepjes en andere appelflauwtes gaat het terug de
goede kant uit. Na enkele door mezelf opgelegde rustdagen, en vooral door het
zeer mooie lenteweer voor maart, fiets ik gemiddeld om de 2 dagen 4 tot 5 uur,
afgewisseld op de koersfiets en de mtbike. Telkens met voor onze streek, aardig wat hoogtemeters
(1200 tot 1500 htm). De ToerTochten afgelopen drie weken in Bertem, Oud Heverlee
en afgelopen zondag in Kortrijk-Dutsel zijn absolute toporganisaties. Plezier
en afzien verzekerd.
Zaterdag 17
maart ben ik smorgens in druilerige regen met de auto naar Boutersem vertrokken
om daar de Parel van het Hageland te fietsen. Toen ik een halfuur later daar toekwam
goot het water. Omdat ik absoluut geen zin heb om in de regen te rijden, ben ik
onmiddellijk terug huiswaarts gekeerd. Hier toegekomen stond de zon te stralen
aan een blauwe hemel. Ik heb mijn madam die dag voor de tweede keer een kus
gegeven om te zeggen dat ik toch maar terug naar Boutersem reed. Bij mijn
tweede vertrekpoging ter plaatse begon
het waterzonnetje door het wolkendek te priemen. Niet echt een parcours om te
watertanden, weinig volk en forse tegenwind in de open streek rond Beauvechain.
Niettemin was ik zeer tevreden dat ik toch de moeite heb genomen om twee keer
de verplaatsing te maken en deze 110 km lange tocht af te rijden ipv een hele
dag te liggen zagen en kankeren tegen Geja dat ik beter toch teruggereden was. sAnderendaags
deed het wel zeer in de benen tijdens de bloedmooie mtb TT in Oud Heverlee.
Op 19 maart
werd ik alweer een jaartje ouder en kreeg ik een zeer fijn kado van mijn
wederhelft. Omdat het niet altijd iets voor de fiets moet zijn, een ticket voor
TW Classic dit jaar. Met Admiral Freebee, Triggerfinger, Arno,
Seasick Steve, Simple Minds en absolute topper The Rolling Stones. Duimen voor goed weer op 28 juni en ook
leuk om weten dat de meerderheid op het podium stukken ouder is dan ik. Met
mijn 49 lentes ben ik dan eigenlijk nog een snotneus. Hopelijk halen deze
senioren allemaal het podium die dag, zoals ik mijn podium hoop te halen in
de Crocodile Trophy!
Gisteren
zondag 23 maart met de mtb vertrokken, wind in de rug, 25 km naar Kortrijk
Dutsel. Daar de mooie toer van 60 km
afgekletst, en terug 25 km in een stevige wind, pal op de neus. Na enkele kms
werd ik voorbij gevlogen door een beer van een vent ( om echt schrik van te
krijgen). Mijn eerste (en hopelijk) laatste eye to eye confrontatie met enkele zwarte beren en grizzlys dateert van een USA-trip op Harley's bijna drie jaar terug, maar van den deze
schrok ik ook behoorlijk. Ik moest alles uit mijn lijf halen om in zijn wiel te
duiken. Zijnsnelheid ging nooit lager
dan 35 km/uur. Wind vol op de kop hè!!! Mijn hartslag nooit onder de 160 , IN T
WIEL!, en volledig uit de wind door de beer zijn breed lijf. Ik heb nooit zo
rap windop gereden. Toen we wat later (hoe jammer voor mij) voor
verkeerslichten stonden zag ik dat hij een stuk jonger was dan ik. Naar adem happend
vroeg ik waar zijn batterijen en moteurke zaten in zijn Focus bike. Hij lachtte
en zei dat het bergop veel minder was. Tot 5 a 6% stampend en sleurend op zijn
groot voorblad geen probleem, maar als het steiler ging en hij naar zijn klein
voorblad moet schakelen, om zijn zwaar gespierd lijf naar boven te hijsen,
fietst iedereen hem voorbij. Dat geeft de op dat moment gaar gekookte burger
dan weer moed. En dan sprong het licht op groen en spurtte ik de ziel uit mijn
lijf om weer in zijn wiel te duiken. Toen hij wat later zijn oprit in Rotselaar
opreed, kon ik snottebellen snuivend amper merci roepen, laat staan mijn hand
opsteken. Het viel dik tegen dat ik nog 15 km vechtend tegen de wind, solo
verder moest. De eerstvolgende km geraakte ik amper aan 20 km/uur. Nadien zakte
mijn hartslag terug tot normale cijfers, mijn snelheid verhoogde tot een
aanvaardbare 25 km/uur. Er rijden nog beren op een fiets. Als de Crocodile
Trophy vlak was zou ik hem een contract als gangmaker aanbieden. Winst
verzekerd. Stevige jongen!
Een ezel kan
er niks aan doen dat hij als muildier geboren wordt. Maar wat een ezel moet een
mens zijn om zich nog koppiger te gedragen dan deze dieren.
Vorige week
maandagnacht heb ik dus een griep-attack gehad. Donderdag ben ik 95 km gaan
fietsen. Wat bergop, flinke wind, maar tot mijn eigen verbazing, redelijk
gezwind. En dan begin ik fors het beest (lees dus de ezel) uit te hangen.
Vrijdagmorgen de rollen op om wat cols te beklimmen en hoogtemeters te maken,
want dat was een week geleden. Ik voel onmiddellijk dat mijn lijf
tegenspartelt, maar ik zou dat er wel uit fietsen dus doorzetten maar. Twee uur
later op een tijdspanne van amper vijf minuten ging het echt niet meer. Ik was
zelfs bang dat ik achterwaarts van mijn virtuele col zou bollen. Uitgeput van
mijn fiets gestapt. De rest van de dag een raar buikgevoel en savonds begon ik
alle akkoorden, noten en symfonieen uit mijn darmen te blazen. Ik ben futloos
rond 20.30 in mijn bed gekropen.
Zaterdagmorgen
had ik met Marc, mijn buurman die de afgelopen week 500 km gaan fietsen was in
Calpe (Spanje, zijn tweede verblijfplaats), afgesproken om Brussel Opwijk
voor wielerto(erro)eristen te gaan fietsen. Om zes uur zaterdagmorgen begon
voor de tweede keer in een week tijd het buikloopfestival, maar ik zou
meefietsen. Om 08.15 uur vertrokken we met de auto naar Opwijk. Tegen die tijd
had ik al een keer oftwaalf (tegen wil
en dank) het beste van mezelf gegeven, zittend op de pot. Wat ik dronk of at
kwam er onmiddellijk weer uit, en meer ook.
De eerste
70km van de 90km lange rit, ging het vlot. En plots , net als de dag
voordien op mijn rollen, ging het licht uit. Geen greintje kracht meer, niks
fut, geen souplesse, leeg. En vooral blij dat ik achter Marc zijne brede rug
kon kruipen, om de eindeloos lange laatste 20 km af te haspelen. De rest van
dedag weer dat rare buikgevoel en de nodige klanksymfonieen. Weer vroeg en futloos gaan slapen.
En wat doet
een ezel in het kwadraat dan zondagmorgen? Juist, zijn mountainbike nemen,
richting Bonheiden om daar een volledig vlakke 60 km lange TT te gaan rijden.
Het ging niet! Na 50 km besloot ik om huiswaarts te draaien. Ik geraakte met
een lichte tegenwind amper aan 16 km/uur.Om mezelf moraal te doen krijgen trok ik me op dat ik nog een manneke
van een jaar of zes, zeven heb kunnen voorbijfietsen. Eindelijk kwam deze domme
mens thuis, nam een douche en is toen onmiddellijk in bed gekropen voor een uur
of twee.
Ezels rijden
niet met de fiets, en dat zal deze grootste ezel de eerste dagen ook niet meer
doen. Eerst terug wat krachten opdoen, en hopelijk kan ik het volgende weekend
de TT in Bertem rijden.
Vrijdagavond
21/02 ben ik naar de info-avond van de Crocodile Trophy geweest in Aarschot.
Goed geluisterd naar de Oostenrijkse inrichter Gerhard Schonbacher (die verdomd
goed Nederlands praat ), daar kan onze "strikkenpremier" Di Rupo een
punt aan zuigen (of mag ik dat laatste zo niet zeggen).
Ook de nodige aandacht besteed aan verhalen van vroegere deelnemers waaronder
presentator Bart Schols. Maar het belangrijkste, goed gekeken naar de andere Belgische
deelnemers...... Conclusie; ik heb er alle vertrouwen
in, het wordt een makkie!!!!!!
Vertrouwen
part 2;
Ik had na
het aankoopdebacle (wat u in mijn bijdrage van 19/02 kan lezen) wel wat minder
vertrouwen in mijne nieuwe velo. Ik hoorde overal gekraak ,was het inbeelding
of was het de muziek op mijn mp3 speler die ik draag als ik bike? Om alle
twijfels hieromtrent weg te nemen, heb ik mijn bike eind vorige week
binnengeleverd voor algemeen nazicht bij Cycle Passion. Mijn bike werd
nagekeken, en er werd meer lagervet in de trapas gepompt. Afgelopen zondag een
TT in Gelrode gaan rijden, weg kraken. Niks aan de hand dus met mijn mp3 speler,
en ook niks meer aan mijn fiets. De CP rekening ; Alweer niks, niente, rien ,
service naar goede klanten. Ik heb nu weer alle vertrouwen in mijn fiets. Merci Nicolas , merci Wim, merci CP.
Vertrouwen
part 3;
Deze maand
ben ik iets minder vaak gaan fietsen (volgende week volgen de naakte cijfers),
begin van de maand door omstandigheden, bewust om niet te snel scherp te
staan. Vorige week heb ik voor de eerste keer dit jaar mijn koersfiets van de
haak gehaald en ben 2 opeenvolgende dagen 90km gaan rijden. Viel dat tegen!
Bergop geen enkel probleem, maar vlak en windop gaat het zeker nog niet zoals
ik zou willen. Misschien op mijn rollen het venster toch maar openzetten en
grote ventilators plaatsen om mijn windop-ritme te verbeteren. Twijfelend vertrouwen.
Afgelopen
zondag om 7.00 uur smorgens in den donkere met de mtbike vertrokken naar
Gelrode, aldaar de 65 km op een zeer mooi parcours afgekletst, terug naar huis
met de Specialized. Thuis om 12.00 uur over een totaal van 103 km. Fiets
gekuist, gedoucht en gaan werken ( jaja, soms werk ik ook nog). Terug volop vertrouwen.
Maandagnacht
om 2.00 uur vanuit mijn bed gespurt naar de wc. Diarree en braken, terug naar
bed, enkele minuten later vantzelfde, ni alleen diarré , ook diami, diafa en
diasol, kotsen en overgeven, en das niet meer gestopt die nacht. Dinsdag een
vod, zo plat als een vijg. Mijn eerste tubeless-banden-ervaring bleven harder.
Spierpijn, niet kunnen eten met uitzondering van een toastje met konfituur.
Enkele dafalgans tegen de hoofdpijn, maar in de namiddag toch gaan werken.
Dinsdagavond om 20.00 uur mijne nest in, zweten als een otter gedurende de hele
nacht. Vanmorgen een warme douche. En nu voel ik me toch al wat beter dan een
natte schotelvod, op zijn minst zo goed als een uitgewrongen dweil, de griep-attack
is voorbij, denk ik. Maar het ergste van al WEG
VERTROUWEN!