We kunnen er niet omheen ,overal is er wel iets te doen naar aanleiding van de herdenking van de eerste Wereld Oorlog (1914-1918).
De automobiel had plotseling een andere taak in te vullen: troepen transport, inderhaast omgebouwd tot ambulance of de automobiel werd zelf's omgebouwd tot 'lichte panster wagen". Halfweg 1916 zag, Winston Churchil, het 'nut' hiervan en gaf de automobielbouwers in de Uk. een opdracht voor zo'n vehikel te bouwen !
Voor het uitbreken van de eerste wereld oorlog hadden reeds vele Belgische Automobiel bouwers het opgegeven op te boksen tegen buitenlandse constucteurs (Vooral Franse en Engelse) en gedurende WO.I zijn er "vanzelfsprekend " nog enkelen die hun fabricage stopzetten. Na den oorlog ,1920, werd het zelfs onmogelijk door de komst van " de massa produktie " zoals door General Motors en Ford . Belgiƫ werd dus vooral een land van assemblage. De wagens werden hier "gemaakt".
Enkele namen van Belgisch Fabrikaat die nu gegeerde auto's zijn onder de automobiel verzamelaars : Minerva , Germain , Panhard&Levassor, Dion-Bouton, Vivinus, FN, Pieper ...
|