Bij het horen /lezen van dit woord, denkt menig persoon aan Jules Verne. meer bepaald aan het verhaal "20.000 mijlen onder zee"
De naam van de duikboot is Nautilus...
Het is ook de naam die gegeven werd aan een "race-wagen" ontworpen door Louis Hervé Coatalen. in de vorige eeuw ( 1910)
Coatalen was ingenieur bij het merk Sunbeam, dat is al een beter gekende naam, en tevens was hij een groot autosport liefhebber.
Hij ontwierp zijn 'Brooklands' (Het alom gekende circuit in England) wagen met vooral zijn "motto" in gedachten ; Racing improves the breed.
De wagen was dus een 'sigaar' gebouwd uit houten platen die op ringen gemonteerd werden. De neus en de staart waren koperen kegels. De motor was een 4.2 liter viercilinder met 16 kopkleppen.Deze leppen werden bediend door (2) nokkenassen in plaats van stoterstangen. De Nautilus haalde een top snelheid van 91 km/h. De wagen had wel koelproblemen daar de koellucht voor de radiator door een te klein gat vooraan in de neus moest worden aangevoerd waarna de lucht 'gevangen' zat in de carrosserie. De oplossing was het achterstedeel van de 'sigaar' open te laten om de luchtstroming te verbeteren . Dit was echter onvoldoende en de auto werd nooit betrouwbaar.
Wat betekende een einde aan de loopbaan van Coatalen als igenieur bij Sunbeam en de wagen werd "een legende"...
Voor velen is het waarschijnlijk geen nieuws maar ik weet zeker dat er velen,oldtimer liefhebbers,onder ons het niet weten.
Namelijk hoe kunnen we onze oldtimer aan melden op de autokeuring, meer bepaald ,kunnen we dat zelf ?
Ik heb die vraag gesteld aan het keuringsbureau voor motorvoertuigen ,voor alle misverstanden e.d. te voorkomen.
U mag een particuliere nummerplaat (eventueel oldtimerplaat) aan het voertuig bevestigen voor de keuring als oldtimer.
U dient er wel rekening mee te houden dat het voertuig nadien enkel zal kunnen ingeschreven worden op naam van de titularis
van deze kentekenplaat waaronder het voertuig wordt aangeboden.Uiteraard dient u uw verzekering hiervan op de hoogte te brengen zodat zij hiermee akkoord zijn op de dag dat u het voertuig ter keuring voorrijdt. Daarnaast kunt u ook nog steeds het voertuig voorrijden onder :
- de laatste particuliere nummerplaat waaronder het voertuig is/was ingeschreven.
- handelaarsplaten
- proefrittenplaat
Nu kan ik naar de keuring met mijn cabrio-oldtimer, eindelijk !
In 1974 werd de eerste Skoda Rally georganiseerd, een rally proef die werd opgenomen in de Europese rally kalender . Voor de meesten onder ons is de proef meer gekend als de Bohemia Rally . De naam die de 1800km lange proef kreeg in 1986. Voor de Tsjesche constucteur een ideale gelegenheid om het merk , Skoda, te promoten. In amper zes maanden tijd sleutelden de Skoda-ingenieurs drie prototypes in elkaar op basis van de Skoda Coupé 110. Een 180 RS en twee stuks van de 200RS . Het moest en zou een antwoord worden op de ontklopbare Renault Alpine (A110) van Vladimir Hubacek die zowat alles won waar hij aan de start verscheen. In de 180Rs zat een 1.8 motor , gekoppeld met een Porsche 5-bak, goed voor een 154pk. De 200Rs had een 2.4 motor,een volumetrische compressor van Lancia en 4 kleppen per cylinder, goed voor een 190pk. Uiteindelijk werd de "Alpine A110" geklopt en zodoende werd het pad geeffend voor de 130RS ,de wagen die we aan het werk gezien hebben in menig Belgische Rally's ( Boucles de Spa, 24h. van Ieper e.d.) Het productie aantal zou ergens tussen de 40 à 60 zijn beduidend veel minder dan de vereiste 1000 exemplaren die nodig waren voor de vereiste homologatie van de wagen door de FIA .
Reeds voor de 31°maal wordt de Ronde van België georganiseerd. De eerste vond reeds plaats in 1948 en deze organisatie heeft altijd een zeer aparte plaats gehad in de Belgische -rallye-wereld.Deze wedstrijd werd opgericht op een moment waarop deze bijna verplicht een marathonproef
moest worden. In het begin werd de Ronde van België dan ook omschreven als een regelmatigheidsproef voor auto's. Door de evolutie van auto wedstrijden op een normale weg,open voor iedereen,vooral eind jaren 60' was dit een proef vol van speciale etappes waarbij de deelnemers zo snel mogelijk deze dienden af te leggen. De snelste werd de winnaar. Vanaf 1993 werd de proef omgevormd tot een regelmatigheidsrally voor "oude" voertuigen met nog steeds als streven een "endurance" proef.
De organisatoren gaan dus op 14/15en 16 november opnieuw eenzelfde weg op. Deze editie wordt de eerst wedstrijd die integraal zal toegespitst zijn op "regelmatigheidswedstrijd voor historische wagens."
In de wereld van de elektrische auto's is momenteel de Tesla de meest besproken auto voor alle daags gebruik met toch dat ietsje meer...
Nu komt daar verandering in.Namelijk Detroit Electric heeft hun eerste model, de SP:01 gepresenteerd aan de 'wereld'.
In vergelijking tot de Tesla Model S is deze wel een stuk duurder ; 95.000 = 135.000 Amerikaanse dollars .
Maar daar krijg je een hoop voor terug als je " de rapste" wil zijn . De SP:01 bereikt de 100km/u in een "oogwenk" In 3.7 seconden namelijk.
Het "shuurijzer" heeft een topsnelheid(gelimiteerd) van 250km/u. Indrukwekkend niet ?
Eventjes ter vergelijking : een Ferrari Testarossa haalt de 100km/u in 5.2 seconden. Een Lamborghini Aventador haalt met zijn 690pk. de 100km/u. in maar 4.4 seconden en geeft een "top" van 209 kilometer per uur.Volgens de constructeur is de top snelheid van de SP:01 rond de 290km/u.
Echt een "hebbedingetje" niet ? Interesse? Je zal er dan ook snel moeten bij zijn want er zullen er slechts 999 exemplaren van worden gemaakt!
De AVUS (Automobil Verkehres und Ubungs Strasse) is de oudste renbaan van Europa. Het circuit werd gebouwd in 1913 door keizer Wilhelm II
in Berlijn en tot 1998 werden er wedstrijden gereden ! Dan werd duidelijk dat het circuit echt onveilig werd voor de hedendaagse normen.In 1926 werd er de eerste Grand Prix van Duitsland verreden . Tevens was het een uitermate geschikte omloop voor diverse 'testen' . Onder meer voor Opel die daar de nu reeds vergeten raketauto (RAK2) ten tonele voerde. Het circuit was in dien tijd uitermate snel, twee lange rechte 'stroken' verbonden door twee hellende bochten en goed voor 19.3Km. Vooral beroemd en berucht was de Noorderbocht met een 'helling' van 43.6 graden en dat zonder vangrail !!
Het is een legendarische plek waar o.a. Mercedes en Auto-Union met hun gestroomlijnde bollides reeds voor de oorlog snelheden bereikten van 380km/u en waar er rondjes werden afgelegd met een gemiddelde van 260km/u. Het was ook het circuit waarop de Franse F1- coureur, Jean Behra, het leven liet toen hij in 1959 met zijn Porsche (718 RSK Spyder) over de banking heen schoot.
Dus een weekend trip naar Berlijn, kan best mits een bezoekje aan AVUS !
Het begon anno 1932, de gebroeders Van Doorne richten hun zaak op die vooral bestond uit het maken van opleggers en aanhangwagens voor divers gebruik van daar de naam van Doorne's Aangangwagen Fabriek afgekort tot D.A.F. dus . Pas anno 1958 werd het eerste wagentje voorgesteld aan het publiek. Voor kenners was het een "mini"wagentje.het had een tweecilinderviertakt motortje van 750 cc.en een 'speciale' versnellingsbak nl. de variomatic ! In die tijd een echte "uitvinding" dus in 1958 werd de naam DAF de afkorting van Van Doorne's Automobiel Fabriek.
Van 5 t.e.m. 28 september kan je dit ,voorheen Nederlandse automobiel, gaan bewonderen in Autoworld , Jubelpark 11 te Brussel.
De Daf Club België wordt dit jaar vijftien en daarom deze retrospectieve. Wist je dat 'daf' ook een sportief palmares bezit ?
Met name de DAF 55Marathon, vooral geroemd om zijn prestaties in de London-Sydney Marathon van 1968.En er was zelfs een formule -3 wagen, de Alexis-DAF anno 1965.
Op 20 september vind de start van de rally "Les Pilotes du Coeur" plaats aan Autoworld (Brussel). De eerste 'vip' rally uit de geschiedenis ten voordele van een goed doel (5) Bekende persoonlijkheden stellen die dag hun naam en faam ten dienste van een liefdadigheidsinstelling die hen het nauwst aan het hart ligt.
Het parcours & timing : - 08.00h Onthaal deelnemers en ontbijt in Autoworld
- 09.00h Vertrek van de "rally"
- 12.00h Aankomst aan het kasteel van Vierset
- 15.00h Vervolg van de 'rally' richting circuit van Franchorchamps / Spa
- 16.45h Aankomst op het circuit (via La Source)
- 17.00h Parkeren van de wagens aan de "Vip"-stand, Pit Building F1.
Hoe deelnemen en verdere info : www.lespilotesducoeur.be
Inschrijving is best wel "prijzig" : 400 + een schenking van minstens 250 (fiscaal aftrekbaar)
De Zwitserse wet tegen snelheidsovertredingen is de strengste in gans Europa !
Snelheidsduivels worden er "behandeld" als misdadigers. De wet stelt nameijk dat wie "onverantwoord" met een auto omgaat, een 'wapen' in handen heeft waarmee hij anderen naar het leven staat. Dat is namelijk het geval bij snelheden van meer dan 200km/u op de autosnelwegen. Meer dan 160km/u op de buitenwegen en meer dan 100km/u in de bebouwde kom. Ook wie aan hoge snelheid gevaarlijk inhaalt of over de weg 'zigzagt' is volgens de wet een misdadiger .De wet lijkt zijn effect niet te missen. In 2013 waren er 70 minder dodelijke slachtoffers op de weg, dat is een daling van 21% in vergelijking met 2012.
Op zaterdag 6/9/2014 wordt De Haan en Wenduine ondergedompeld in een "typical British atmosfere". Het betreft hier een organisatie enkel en alleen voor Britse (engelse) wagens . Dus voor oldtimers,sportwagens ,super-cars en kit-cars die allen van britse origine zijn. De organisatie denk hierbij aan ; Triumph's,Lotus, MG,Rovers, Jaguars,Mini's ,Morgans en nog meer van al dat moois.
De organisatie is een samenwerking van het gemeentebestuur, de plaatselijke Horeca en Miniacs .
Er zal een voorbehouden parking wezen voor de deelnemers, de ideale plaats dus voor de liefhebber eens te komen zien.
Rond 11h00 wordt gestart met een rondrit langs de kuststreek.
Deelname prijs werd gesteld op 10 , maar er zijn nog tal van 'opties'
De "British Tour " is een tweejaarlijkse organisatie van KHC. (Kemmel Historic Comité) een organisator die tal van ,puike, ritten organiseert in voornamelijk West-Vlaanderen (voor Old-timers,Exclusieve wagens en de Serge Messine Memorial ook de gaperstour e.d.).
Reeds in 2008,2010,2012 was er reeds een "British"en het was een succes ! Zoals ,voorzien, het bijwonen van de Last-Post aan de Menenpoort, het bezoek aan het flanders-field museum, eten en drinken, eigenlijk is alles inbegrepen !Het contact met engelse oldtimer liefhebbers, dit alles is iets wat je moet beleven !
Tijdens het weekend van 22/3/24 augustus 2014 organiseert KHC dus opnieuw een "oldtimer-Weekend"
Er is de mogelijkheid tot deelname aan het weekend maar ook kan men de sfeer komen "opsnuiven" de zondag en deelnemen aan de dagrit .
(Start op de markt van Ieper )
Dit jaar stapt de organisatie af van het gegeven dat enkel "Britse wagens" kunnen deelnemen.
We kunnen er niet omheen ,overal is er wel iets te doen naar aanleiding van de herdenking van de eerste Wereld Oorlog (1914-1918).
De automobiel had plotseling een andere taak in te vullen: troepen transport, inderhaast omgebouwd tot ambulance of de automobiel werd zelf's omgebouwd tot 'lichte panster wagen". Halfweg 1916 zag, Winston Churchil, het 'nut' hiervan en gaf de automobielbouwers in de Uk. een opdracht voor zo'n vehikel te bouwen !
Voor het uitbreken van de eerste wereld oorlog hadden reeds vele Belgische Automobiel bouwers het opgegeven op te boksen tegen buitenlandse constucteurs (Vooral Franse en Engelse) en gedurende WO.I zijn er "vanzelfsprekend " nog enkelen die hun fabricage stopzetten. Na den oorlog ,1920, werd het zelfs onmogelijk door de komst van " de massa produktie " zoals door General Motors en Ford . België werd dus vooral een land van assemblage. De wagens werden hier "gemaakt".
Enkele namen van Belgisch Fabrikaat die nu gegeerde auto's zijn onder de automobiel verzamelaars : Minerva , Germain , Panhard&Levassor, Dion-Bouton, Vivinus, FN, Pieper ...
Waarschijnlijk kennen velen onder ons het automobiel "magazine" ; de autotoerist. Voor velen was het iets dat je op de hoogte stelde van wat er zoal nieuws was voor andere was het een brok informatie. Ook voor de vele cultuurliefhebbers was het best interessant . Daar ik momenteel woon ,daar waar ooit de Flandria Werkhuizen stonden, is het niet abnormaal dat ik alle documentatie zoek over de automobiel die Flandria ooit produceerde.
Het wagentje werd aan het publiek voorgesteld tijdens het autosalon te Brussel anno 1955 (?) En blijkbaar verscheen er in de autotoerist een beschrijving van het wagentje met foto (?) Dus via deze weg zoek ik achter deze publicatie (mag zelfs een kopie wezen!). Eigenlijk is alle info,tips, welkom !!!!
Hopelijk ids er iemand die me kan helpen. Alle mail worden beantwoord !
Op 20/21 september 2014 is er terug (naar jaarlijkse gewoonte) het evenement dat menig bezitter van een "sportieve" oldtimer niet mag missen !
Zoals gewoonte gaat dit gebeuren door op het Circuit van Spa-Franchorchamps. En voor de "Mustang" liefhebbers is er reeds op 19/9 een "Warm-Up" speciaal bedoeld voor diegene die naar Franchorchamps komen met een mustang. Men wil immers die dag een record vestigen met het grootste aantal mustangs op het circuit. Doch voor leden en supporters van het BVOF is er reeds een "wam-up" op donderdag 18/9. Beperkingen zijn echter: het voertuig moet minstens 25jaar 'jong' zijn en het voortgebrachte geluidsniveau mag niet meer zijn dan 95db..
Wie deelneemt aan deze "warm-up" krijgt de mogelijkheid om een paar rondjes(3) te maken op het mooiste circuit ter wereld (!?)
Reeds in 1949 was er een internationale conventie die onder meer over de algehele veiligheid ging qua verkeersregels,verkeersborden en verkeerswetten.(De Internationale Conventie van Genève) België bekrachtigde deze internationale conventie pas in 1954! (wet van 01/04/01954)
Uiteindelijk werd pas op 1 januari 1967 officieel het rijbewijs voor motorvoertuigen ingevoerd in Belgenland. Voorheen kon iedereen een voertuig besturen.Er bestond echter reeds wel een internationaal rijbewijs. Dit kon men bekomen bij één van de verschillende, erkende,automobielclubs zoals V.A.B, Touring, en dergelijke.De automobielclubs hadden de bevoegdheid over het verdelen van het 'internationaal' rijbewijs. Dit had men nodig alvorens naar een land af te reizen waar het rijbewijs reeds bestond. Het rijbewijs toonde aan dat u geschikt was om te 'sturen' en bijgevolg de nodige kennis bezat en tevens de rijvaardigheid. Het toonde eveneens aan voor welke categorie het afgeleverd werd, immers er waren diverse types van voertuigen en gewichtklasses. Nu is het vaak een dure aangelegenheid doch het geeft door de tijd zijn nut bewezen !!
Mogelijks "vakantie lectuur", vooral niet te missen voor de "kever adept" en goed leesbaar voor de "oldtimerist".
De Volkswagen Kever is de meest populaire wagen ooit. In vijfenzestig jaar productie liepen er ongeveer 21,5 miljoen 'kevertjes' van de band.
De wagen groeide uit tot een icoon vooral geliefd bij de vredeliefende "flower -power" beweging. Wat eigenlijk een schril contrast is met zijn ontstaan.
Het boek is het levensverhaal van Josef Ganz. Deze naam noemen in verband met de VW-Kever werd ooit verboden onder het bewind van Nazi - Duitsland.
Auteur; Paul Schilpenoord vond het privé archief van Jozef Ganz (1898 -1967) en besloot het te ontsluiten en hopelijk de ganse wereld de naam " Ganz" te laten kennen. Het boek draagt eigenlijk de titel : Het geheim van Hitlers Volkswagen. Telt 336 pagina's en geïllustreerd met ruim 400 foto's
Uitgeverij : Just Publishers ISBN : 978908975 220 8 .