Dit is een lijstje die mogelijks een deel van het Auto -Virus verklaart, beginnende op zeer jeugdige leeftijd tot heden.
Renault Dauphine, Fiat 500, Datsun 100A, Ford Escort Mk1 (1100, 1100L, 1300, 1300Gl, 1300GT, 1300Sport , Break ,Sunshine, Mexico), Ford Escort Mk2 ( 1100 ,1300, 1300GL, 1300Sport, 1600 Harrier ) Ford Ossi , Ford Escort RS2000, Ford Taunus 26M RS, Ford Popular (Hot Rod), Renault Juvaquatre Camionette (2pct.), Ford Escort Mk3 (1100, 1300) , Ford Escort Mk3 XR3, Turnier , Mk3 1600i, Ford Escot Mk 4 Van , Ford Escort Mk4 Cabrio, Renault R5 Campus , Fiat 126 , Fiat 127, Fiat 127 Sport, Fiat Ritmo Abarth, Suzuki LJ 80 ( Hard & Soft Top) Triumph Spitfire Ex Works , Triumph Spitfire 1300 (2pct) Triumph Spitfire 1500 (3 pct.) Triumph Stag, Daihautsu Rocky , Toyota Landcruiser BF40 (Ex Dakar) ,Suzuki 413, Ford Fiesta Mk1 1100 Sport, Ford Fiesta XR2, Porsche 911 Carrera Coupé, Porsche 924S, Daihatsu Charade, Honda CRX, Ford Quantum , Ford Tarragon , Dutton , Spartan ,VW Kever , Volkswagen Transporter T4 (2 pct. 6 cyl. benzine), Nissan Navarra, Volvo 244, Volvo 245 Break (2pct.) Renault 20TS , Peugeot 405 Break, Ford Sierra Saphire, Ford Sierra Break, Ford Sierra RS , Ford Fiesta Titanium. Waarschijnlijk ben ik er nog vergeten!
Op 8,9 & 10 Juli aanstaande is er op het domein van het Kasteel van Loppem een samenkomst van oude militaire voertuigen uit de tijd van WO II. De bezoekers zullen op alle drie de dagen het wagenpark kunnen bezichtigen en deelnemen aan één van de vele randanimaties. Op zaterdag is er een rondrit met oldtimers. Hierbij zal er onderweg worden stilgestaan bij enkele plaatsen die getuigen waren van enkele gebeurtenissen tijdens de Tweede wereldoorlog. Dit evenement is ten voordele van 'T Wit Huis te Loppem, 'T Wit Huis is een woonproject voor slechtziende of blinde volwassen personen die omwille van hun meervoudige beperkingen geen zelfstandig leven kunnen uitbouwen. Voor de rondrit en avondfeest is er een verplichte inschrijving. Dit kan je doen via de website www.camplophem.be . Voor meer info kan u steeds terecht bij Arnold Verhaeghe ; arnold.verhaeghe@telenet.be Onder rand animatie vond ik verder; huifkar tocht , boogschieten en granaat werpen (?)
Tijdens het weekend van 2&3 Juli 2022 , organiseert het Circuit Zolder opnieuw een Historic Grand Prix ! Iedereen die met de oldtimer komt (minstens 25 jaar oud ), zal GRATIS kunnen parkeren in de paddockzone 6, mits aankoop van een toegangsticket . Een dag ticket (met kortingscode) bedraagt 20 € en een weekendticket 35 €. Kinderen tot 12 jaar gratis. Een tent in het midden van de paddock met infostands van diverse Clubs is ook 'the place to be' voor de leden van BEHVA , Belgian Historic Vehicle Association ,is daar de infostand met mogelijk alle partners van BEHVA aanwezig. Elk lid kan er op vertoon van zijn lidkaart een gratis drankbonnetje verkrijgen.
Na de 'races' , volledig programma te zien op de webstek ; www.Circuit Zolder. Be , is er op zondag opnieuw een Concours d'Elégance . Interesse voor deelname contacteer Jan Bovè via jzn.bove1@telenet.be. Hopende op een zonnige dag, See You At the Races.
De TATRA 87 is een wagen met een verhaal . De wagen werd ontwikkeld door de heren Ledwinka en Jarray anno 1934 in Tsjecho -Slowakije ,met een uiterst onconventioneel design. Terwijl luxe wagens in die tijd vooral aangedreven werden door zware motoren voorin, had de TATRA een luchtgekoelde V8 achterin. Verder werd er volop gebruikt gemaakt van magnesium en aluminium in diverse componenten van de wagen ; de motor, de transmissie ,de ophing van het koetswerk ( voor de eerste maal werd een wagen voorzien van een volledig onafhankelijke ophanging ) En voor al was er het gestroomlijnde profiel met een opmerkelijke 'vleugel' en de vinnige 3.4L. V8. Goed voor 75 Pk. en een topsnelheid van 150km/h. Voor die tijd dus buitengewone prestaties ! Met zijn motor achterin was de TATRA geen gemakkelijke auto om te besturen. Wat resulteerde in een groot aantal overlijdens, vooral onder het officieren korps van het Duitse leger. Met als gevolg dat Mr. Hitler het zijn officieren verbood om met zo'n wagen te rijden. Van de TATRA 87 zijn er maar 3.000 exemplaren van gebouwd. Er is er veel vraag naar bij liefhebbers, recent werd een exemplaar verkocht door RM Shotebey's voor 113.000 Euro.
De SBARRO Challenge is ontworpen door een zeer creatieve Zwitser namelijk Dhr. Franco Sbarro. Hij verkocht er uiteindelijk maar liefst tien exemplaren van. Het interieur werd volledig op maat gemaakt voor de toekomstige eigenaar, vooral de zitplaatsen. Die waren namelijk niet verstelbaar ! (?) Ze waren bekleed met "Connoly-leer", evenals de rest van het interieur. Dus extravagant en duur. In 1985 introduceerde de Sbarro Challenger op de motorshow van Genève. Deze unieke super car was voornamelijk gebaseerd op de bestaande Mercedes Benz techniek. Achter in was een Duitse V8 van 5.000 cc gemonteerd, die met behulp van een dubbele Turbo zo'n 'kleine' 350 Pk op de achterwielen losliet. De aandrijving, transmissie was van een Jeep Cherokee. De luchtweerstand was fenomenaal klein, mede door zijn wig vorm ; een Cw-waarde van 0,26 ! Dat is zelfs vandaag nog uniek te noemen . Kostprijs, anno 1985, ruim 300.000 Zwitserse Frank (293.000 euro ), op maat gemaakt ! Van de slechts 10 gebouwde wagens was de eerste wagen gebouwd voor niemand minder dan Yves Saint Laurent , op zich al een stijl icoon.
Een Aston Martin DB2 Vignale uit 1954 die ooit toebehoorde aan onze Koning, Boudewijn wordt te koop aangeboden in Groot- Brittanië. Je moet er wel een pak centen te veel hebben. De vraagprijs op de gespecialiseerd zoekertjes site voor klassieke en exotische wagen "DYLER" is 4.4 miljoen Euro ! Het is Aston-Workshop, een brits bedrijf dat Aston Martins restaureert en verkoopt, die de wagen op de markt zet. Hij werd in opdracht van Koning Boudewijn gemaakt door Carrozzeria Vignale , een Italiaans bedrijf dat van 1946 tot 1974 exclusieve auto's ontwierp op bestaande auto modellen van diverse automerken. Volgens Aston Workshop is de DB2/4 Vignale uit 1954 een speciaal koetswerk en bezit de wagen een uniek interieur. Ergens weten we dat ons koningshuis een voorliefde heeft voor mooie en exclusieve wagens. In de jaren negentig werd de Aston Martin teruggevonden op een schroothoop in de Amerikaanse staat Virginia. Aanvankelijk wist niemand dat het om de wagen ging die ooit toebehoorde aan Boudewijn. Aston Workshop ging zien en kocht het wrak exporteerde het terug naar England maar begon niet direct aan de renovatie. Het was pas toen het bedrijf ontdekte dat de wagen ooit eigen dom was van.de Belgische Koning werd alles in een stroomversnelling in het werk gezet om de wagen compleet te restaureren. Tja , een wagen met een "adel brief".......
De start van de grote zomertentoonstelling in AUTOWORLD , van 01/07/2022 tot 28/08/2022. De naam van het gebeuren is : ALFA ROMEO STORICO.
Zoals de naam het doet vermoeden is de tentoonstelling gewijd aan het legendarische Milanese automerk. Je krijgt er een overzicht te zien van de belangrijkste modellen en er wordt ook de nodige aandacht gevestigd op de sportieve geschiedenis van het Cuore Sportivo. Voor deze tentoonstelling werd er samengewerkt met de belangrijkste Alfa Clubs in België. Zodoende werd er ook iets gepland op 3Juli aanstaande ! De grote Iconic Alfa Rallye Day op de esplanade voor het museum. Zo'n 150 tal wagens vertrekkende van de Grote Markt te Brussel richting het Jubelpark, bij aankomst is er een Concours d'Elégance voor een 300 tal deelnemende wagens .
Allen Alfa's !(?) Niet te missen dus, het feest voor de adepten van het "klavertje" Meer info & Contact via WWW.AUTOWORLD.BE
Het record bedrag voor de duurste auto ooit geveild, verkocht is verbroken ! Het gaat om één van de twee ooit gebouwde Mercedes 300SLR 'Uhlenhaut'Coupé , uit de verzameling van het merk zelf. Voor het raceseizoen van 1956 bouwde Mercedes twee 'dichte' versies van de 300SLR - raceauto waarmede Sir Stirling Moss de Milli Miglia won in de jaren 1950, maar uiteindelijk werden deze nooit op het circuit gebruikt. In plaats daarvan mocht het hoofd van de testafdeling ene Rudolf Uhlenhaut ze als bedrijfswagengebruiken . (Van daar de naam). De achtcilinder produceerde een 302 Pk, wat destijds al goed was voor een top van 290 km/h. De wagen werd geveild in een selecte groep, slechts 14 mogelijke kandidaten vooraf geselecteerd door Mercedes zelf, die kapitaal krachtig genoeg waren. De wagen wisselde van eigenaar voor een bedrag van 135 miljoen Euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het vorige record voor de duurste auto ooit. In 2018 werd een Ferrari 250 GTO verkocht voor 66 miljoen Euro. Het zou trouwens gaan om de 'Uhlenhaut Coupé' met chassisnummer 0008/55 mede te herkennen aan een rood (lederen)interieur. De andere auto, met een blauw ((lederen) interieur is waarschijnlijk nog altijd te bewonderen in het Mercedes Museum te Stuttgart .
Na twee lange jaren wachten kan de SPA-Classic opnieuw doorgaan ! Tevens een ietsje speciale editie , want op 20 -21-22 Mei aanstaande gaat deze voor de tiende maal door. Het wordt dus een verjaardag ! Snuif de unieke sfeer van historische autoraces op langs het mooiste circuit ter wereld ! In totaal kan het publiek meer dan 300 racewagens bewonderen op de stans en in de paddocks om ze later door de vernieuwde 'Radillion' te zien scheuren. In het hart van het circuit worden er een 1000 tal oldtimers, collectie wagens tentoongesteld. Er is ook een handelaarsdorp met tal van vintage animaties. En natuurlijk zijn er ook de traditionele wedstrijden. Speciaal voor de eigenaars van een Pre-War bolide organiseren ze op donderdag 29/9/2022 een extra dag event om deze juweeltjes te laten rijden op het circuit. Bent U eigenaar van zo'n bolide, dan mag u zeker dit evenement niet missen. Verdere info ; https://www.peterauto.fr/en/events/spa-classics-2022/
Het nieuwe seizoen is daar, corona is er nog maar we kunnen weer genieten van onze "oldie" en het weder zorgt er voor dat we volop "Top Less" kunnen genieten van het ronkende geluid van onze oldtimer! Dit is wat de "Coupe De Belgique" voor staat. Dit evenement gaat door van 1/05/2022 tot 31/07/20220. Alleen of in groep met gelijk gestemden. Schilderachtige Landweggetjes, unieke routes met als achter grond enkele van Belgie's meest betoverende landschappen. Geen tijdsdruk of stress. Enkel een zorgvuldig uitgewerkt roadbook met onderweg enkele opdrachten. Snelheid is niet van belang , nauwkeurigheid des te meer. Met als mogelijke beloning één van de prijzen uit de rijkelijk gevulde prijzenpot ter waarde van 5.000 €. Gaande van Dolce Fahr Niente -merchandise , kortings bonnen allerlei en de kans op een stel Koni schokdempers. Meer info en inschrijven : www.thegrandtouringcompany.com. (Het gaat hier niet om een één dags evenement maar je kan het spreiden over een weekend een maand , of je kan het meermalen "afrijden" voor zeker te zijn van een prijs.
Zondag aanstaande is ( 08/04) er weer de Classic Ford Meeting te Nazareth. Zoals gewoonte getrouw is deze totaal gratis !
Bovendien is er een parking voorzien voor allen die met een Ford langskomen, wat zeer geliefd is bij anderen.
Dus veel kavelen en keuren.... Bovendien zijn er tal van standen ; onderdelen nieuw en tweede hands, miniaturen , drink's & food.
Wat vaak ook de moeite is: de kofferbak verkoop !
De "Zon" is al besteld. Deze gaat door van 8h30 tot 19 h. op het veld gelegen in de Roobaardstraat 28 te Nazareth , op loop afstand van het station van Nazareth (O.Vl)
Met vragen kan je terecht bij Sven Vertriest , tel 0479298807 / mail : sven.vertriest@telenet.be
Een Zwitserse bankdirecteur heeft Morgan een geheel eigen auto laten bouwen (anno 2009) ! In samenwerking met de ontwerpers en engineers van Morgan is een ontwerp neergezet ,compleet exclusief. Daarvan is een kleimodel gemaakt wat daarna compleet is fijn geslepen. Een Morgan is al handwerk maar bij deze Aeromax ging dat nog veel verder dan normaal, de complete carrosserie is met de hand 'geklopt' en 'gewreven'. Toch heeft het gehele proces, van de eerste schets tot een rijdend model ,maar vier maanden geduurd. Het chassis van de wagen is compleet van aluminium en is gebaseerd op dat van de Morgan Aero 8. De motor in de Aeromax is van BMW. De V8 levert een vermogen van 333 Pk. En doordat de Aeromax ontzettend "Light" is sprint de auto in slechts 4.5 seconden naar 100 Km/h. De topsnelheid ligt iets boven ede 260Km/h.
Verder is de Aeromax voorzien van Airbags , ABS, airconditioning , banden spanning & banden warmte controle systeem en cruise control. Wie er eentje wil heeft pech, de Aeromax is exclusief gebouwd voor deze klant en zal dus niet in productie gaan .
Het chassis, is van een Amerikaanse La France uit 1908, met kettingaandrijving, lange tijd gebruikt als aandrijving in de USA, uit 1907 vormt de basis van het experimentele voertuig genaamd BRUTUS. Op dit chassis is een 12 cilinder BMW vliegtuig motor gemonteerd met een Cilinderinhoud van bijna 47 Liter ! ( stamt nog uit WO I .) De Motor levert 550pk bij 1500 t/pm. als continu vermogen en 750pk bij 1700t/pm. voor korte prestaties. Het motorvermogen komt tot stand via de originele versnellingsbak en ketting overbrenging op de achteras. De remmen werken alleen op de achteras. De wagen heeft geen tussenschot, wat betekent dat de bestuurder direct achter de motor zit, waarvan de bewegende delen (bijvoorbeeld het vliegwiel) slechts door een rooster van de bestuurdersruimte zijn gescheiden. De Bestuurder wordt dus min of meer direct zonder bescherming blootgesteld een de rest warmte van de motoren eventuele lekkages. De sensatie van dit voertuig zit in zijn vermogen om een snelheid van meer dan 200km/u te bereiken met een laag toerental. BRUTUS produceert een snelheid van 100km/u bij een schamele 800 t/min. De BMW BRUTUS zal niet goed passen in de huidige "wereld" van Milieu vriendelijk , energiebesparend en lucht vervuiling met zijn 47 Liter V12. En het geluid dat is is een aanslag op je trommelvliezen. En toch wie zou niet een ritje willen maken, op zondagmorgen bijvoorbeeld rond de kerk....
Anno 1995 onthulde FORD tijdens de Detroit Auto Show deze 'bizar' gelijnde supercar met achterin een dikke V12 met 4 turbo's die op papier goed zou zijn voor 720Pk. Die V12 bestond overigens uit twee Lincoln's V8's waarvan bij elke motor een cilinderrij werd verwijderd. Het resultaat was een V12 met een blokhoek van 90°. Met een voldoende turbodruk zou een vermogen bereikbaar zijn van 900pk. Een deel van de wielophanging en de versnellingsbak waren afkomstig van de Jaguar XJ220, want Ford was immers eigenaar van zowel Aston Martin als van Jaguar. De monocogue is gemaakt van aluminium en de body is gemaakt in carbonfiber. De Ford GT90 is ook de eerste wagen die het zogenaamde 'New Edge' design aan de wereld liet zien. Later zagen we dit terug in de eerste generatie van de Ford KA, Focus en de daarop volgende modellen. Helaas ging deze 'Blitse' supercar met een theoretische topsnelheid van 378 km/h nooit in productie. Het Ford minnend publiek moest wachten tot 2004 toen de Ford GT op de markt kwam als opvolger van de GT40. Persoonlijk vind ik deze meer geslaagd al is het aantal Pk's veel minder.
In the spotlights at AUTOWORLD van 01/04 tot 26/06 ; Cars and Rock'n Roll.
Er worden niet enkel iconische auto's op diverse podia voorgesteld, maar ook doorheen het museum loopt een parcours langsheen modellen die een voetnoot zijn in de muziek geschiedenis. Bij een 20 tal wagens uit de vaste collectie staan er speciale info bordjes met daarop de anekdote en een QR code, waarmee je als bezoeker de bijpassende muziek kan beluisteren. Verder is de tijdelijke expositie aangevuld met een 12-tal typische wagens die een link hebben met Rock'n Roll geschiedenis.
Zoals een roze Cadillac, een Oldsmobile Rocket, een BMW 507, een Lamborghini Miura , een De Tomaso Pantera,...
Ook te koop in de shop; het boek "Garage Rock" van Peter Rijckaert, een boek vol anekdotes van de auto in de muziek geschiedenis. Een aanrader !
Schoonheid is in het oog van de kijker, maar als er een consistente vermelding is in een lijst van 's werelds mooiste auto's , dan is het wel de Talbot -Lago T150C SS Teardrop Coupé, gebouwd door de Parijse Carrosserie Figoni en Falaschi aan het einde van de jaren dertig (1930). De 140 Pk sterke, 3.996 cc zescilinder lijnmotor (met halfronde verbrandingskamers) en drievoudige Stromberg - carburateurs was zo sterk dat de auto in de vroege naoorlogse jaren competitief bleef en in 1948 de 24- uursrace van Spa , Franchorchamps won. Het chassis en de aerodynamische efficiëntie van de 'Teardrop' afgeleid van het racen zorgde ervoor dat hij zeer competitief was op het circuit, met een "showroomvoorraad" Talbot-Lago T150C SS Teardrop behaalde een derde plaats 'overall' tijdens de 24 uur van Le Mans in 1938, met een gemiddelde van 123,515 Km/h. Een Talbot Lago T150C Special Teardrop coupé uit 1938 was tevens een klasse winnaar tijdens de 24Hours off Spa anno 1948. Het was tevens de enige Teardrop coupé met lange wielbasis ooit gemaakt. Deze werd in 2010 verkocht voor 4.185.000 Euro. Ja iets unieks ,kost iets !
Techno Classica Essen is de wereldshow voor klassieke en prestige auto's, motorfietsen, motorsport, reserveonderdelen en restauratie. Er zijn meer dan 1250 exposanten uit zeker 30 verschillende landen, De beurs geeft een totale oppervlakte van 120.000m², verdeeld over 12 hallen en 4 'buiten' parkings vol met moois te koop . Zeker 200 clubs en meer dan 2700 auto's te koop. Dit is dan ook de reden voor het niet missen van deze Show voor iedere echte oldtimer liefhebber ! Dankzij deze tentoonstelling segmenten is deze wereldtentoonstelling het belangrijkste ontmoetingspunt en handelscentrum ter wereld ! Dit zal dit jaar dus opnieuw plaatsvinden van 23 tot en met 27 maart. De toegangsprijzen ; 22 € per dag , voor tieners en studenten 18 €, kinderen van 8 tot 14 jaar betalen 11 € . Parking is apart te betalen . Het adres van Techno Classic is Messeplatz 1te 45131 Essen , Duitsland. Hou toch er toch rekening mee dat Corona nog altijd rondwaard . Meer info zie de webstek van Techno Classica Essen
De Karma Fisker is een luxe, plug-in hybride sportsedan ontwikkeld in Amerika anno 2007.Echter over genomen door een Finse fabrikant. Gekend productie aantal is slechts 2500 in een tijdspanne van 2007 tot 2012. Het was de auto van de toekomst ! Blijkbaar beslisten "de goden" er anders over. Dat de Karma als sportauto mocht gelden bleek duidelijk uit de vermogenswaarden. De Fisker had een vermogen van wel 300 Kw of 408 Pk ( beide motoren in werking) . De Karma had een instelling 'Sport Modus' en op deze manier haalde de wagen een top snelheid van 200Km/h en trok in iets onder de zes seconden van 0 tot 100 km/h. In zuiver elektrische modus bleef er een topsnelheid van 150km/h en de 100km/h werd behaald in 8 sec. Met zijn opvallende lage golvende lijnen was het toch een prachtige verschijning. Maar het mocht niet zijn. Sporadisch duiken er op de tweedehands automarkt Karma's op voor een prijsje van rond de 102.745 Euro.Tja het was een goede concurrent voor de Tesla.
Je hebt restomods en restomods, Deze Dodge Challenger behoort tot de overtreffende trap, deze 9.4 liter V8 is dan ook extreem. Er werd niet gekeken op een pk meer of minder noch wat het verbruik is. De Dodge Challenger staat bekend als een van de meest begeerde muscle cars ter wereld. De eerste generatie van deze Amerikaanse krachtpatser dateert van 1969.Het exemplaar dat je hier onder ogen krijgt is iets 'abnormaal' voor deze tijd, benzine prijzen die ongekend hoog zijn. Normaal opteert een 'tuner' voor motoren zoals een 6.2 liter met compressor of een 5.7 liter Hemi 345. Geen van die V8's volstond echter voor de Australische tuner "Rides by Kam". Hij bouwde een motor in van 9.4 liter V8 met super charger, goed voor 2.500Pk ! Al dit geweld wordt losgelaten op de achteras via een manuele zes bak met sperdifferentieel. Vanzelfsprekend werd de ophanging aangepast en ook de remmen. Is die wagen wel straat legaal ? In een land als België kunnen we daar alleen maar van dromen, want hier moet zelfs de kleinste aanpassing de technische keuring voor oldtimers doorstaan. De wagen is het wel in Amerika en Australië. Zullen we dan maar emigreren ??
De lente is op komst en de CORONA cijfers gaan de goede kant op . Stilaan kunnen we terug de wereld in met onze geliefde wagen .
De Esplande Meeting te Ieper kan zo'n doel wezen. Deze is GRATIS en vind plaats elke eerste zondag van de maand tussen Maart en Oktober.
Telkens van 9h30 tot 16h. Deze gaat telkens door op dezelfde plaats; op de randparking van het winkelcentrum "Rijselsepoort" Er zijn twee parkings volledig voorbehouden . Eentje van 125 plaatsen bestemd voor de deelnemer/bezoekers die komen met een Old Timer Pré 1986. En de tweede parking met zijn 100 plaatsen is voor de bezoeker/deelnemer met een Young timer of een exclusieve bolide. In Augustus is er dan de "XL" uitvoering , die doorgaat op de volledig parking van 9h30 tot 16h.met diverse standjes met onderdelen ,demo's, allerlei auto mobilia . Tevens zijn er dan diverse eet & drink standen zodanig dat de inwendige mens kan verzorgt worden.
Wil je met je club eens af zakken naar de Esplanade Meeting ,neem dan vooraf contact op met de inrichters dan zorgen deze ervoor dat de je club lekker gezellig samen staat. Het contact adres ; info@esplanade-ieper.be