In 1974 werd de eerste Skoda Rally georganiseerd, een rally proef die werd opgenomen in de Europese rally kalender . Voor de meesten onder ons is de proef meer gekend als de Bohemia Rally . De naam die de 1800km lange proef kreeg in 1986. Voor de Tsjesche constucteur een ideale gelegenheid om het merk , Skoda, te promoten. In amper zes maanden tijd sleutelden de Skoda-ingenieurs drie prototypes in elkaar op basis van de Skoda Coupé 110. Een 180 RS en twee stuks van de 200RS . Het moest en zou een antwoord worden op de ontklopbare Renault Alpine (A110) van Vladimir Hubacek die zowat alles won waar hij aan de start verscheen. In de 180Rs zat een 1.8 motor , gekoppeld met een Porsche 5-bak, goed voor een 154pk. De 200Rs had een 2.4 motor,een volumetrische compressor van Lancia en 4 kleppen per cylinder, goed voor een 190pk. Uiteindelijk werd de "Alpine A110" geklopt en zodoende werd het pad geeffend voor de 130RS ,de wagen die we aan het werk gezien hebben in menig Belgische Rally's ( Boucles de Spa, 24h. van Ieper e.d.) Het productie aantal zou ergens tussen de 40 à 60 zijn beduidend veel minder dan de vereiste 1000 exemplaren die nodig waren voor de vereiste homologatie van de wagen door de FIA .