We kunnen er niet omheen ,overal is er wel iets te doen naar aanleiding van de herdenking van de eerste Wereld Oorlog (1914-1918).
De automobiel had plotseling een andere taak in te vullen: troepen transport, inderhaast omgebouwd tot ambulance of de automobiel werd zelf's omgebouwd tot 'lichte panster wagen". Halfweg 1916 zag, Winston Churchil, het 'nut' hiervan en gaf de automobielbouwers in de Uk. een opdracht voor zo'n vehikel te bouwen !
Voor het uitbreken van de eerste wereld oorlog hadden reeds vele Belgische Automobiel bouwers het opgegeven op te boksen tegen buitenlandse constucteurs (Vooral Franse en Engelse) en gedurende WO.I zijn er "vanzelfsprekend " nog enkelen die hun fabricage stopzetten. Na den oorlog ,1920, werd het zelfs onmogelijk door de komst van " de massa produktie " zoals door General Motors en Ford . België werd dus vooral een land van assemblage. De wagens werden hier "gemaakt".
Enkele namen van Belgisch Fabrikaat die nu gegeerde auto's zijn onder de automobiel verzamelaars : Minerva , Germain , Panhard&Levassor, Dion-Bouton, Vivinus, FN, Pieper ...
Waarschijnlijk kennen velen onder ons het automobiel "magazine" ; de autotoerist. Voor velen was het iets dat je op de hoogte stelde van wat er zoal nieuws was voor andere was het een brok informatie. Ook voor de vele cultuurliefhebbers was het best interessant . Daar ik momenteel woon ,daar waar ooit de Flandria Werkhuizen stonden, is het niet abnormaal dat ik alle documentatie zoek over de automobiel die Flandria ooit produceerde.
Het wagentje werd aan het publiek voorgesteld tijdens het autosalon te Brussel anno 1955 (?) En blijkbaar verscheen er in de autotoerist een beschrijving van het wagentje met foto (?) Dus via deze weg zoek ik achter deze publicatie (mag zelfs een kopie wezen!). Eigenlijk is alle info,tips, welkom !!!!
Hopelijk ids er iemand die me kan helpen. Alle mail worden beantwoord !
Op 20/21 september 2014 is er terug (naar jaarlijkse gewoonte) het evenement dat menig bezitter van een "sportieve" oldtimer niet mag missen !
Zoals gewoonte gaat dit gebeuren door op het Circuit van Spa-Franchorchamps. En voor de "Mustang" liefhebbers is er reeds op 19/9 een "Warm-Up" speciaal bedoeld voor diegene die naar Franchorchamps komen met een mustang. Men wil immers die dag een record vestigen met het grootste aantal mustangs op het circuit. Doch voor leden en supporters van het BVOF is er reeds een "wam-up" op donderdag 18/9. Beperkingen zijn echter: het voertuig moet minstens 25jaar 'jong' zijn en het voortgebrachte geluidsniveau mag niet meer zijn dan 95db..
Wie deelneemt aan deze "warm-up" krijgt de mogelijkheid om een paar rondjes(3) te maken op het mooiste circuit ter wereld (!?)
Reeds in 1949 was er een internationale conventie die onder meer over de algehele veiligheid ging qua verkeersregels,verkeersborden en verkeerswetten.(De Internationale Conventie van Genève) België bekrachtigde deze internationale conventie pas in 1954! (wet van 01/04/01954)
Uiteindelijk werd pas op 1 januari 1967 officieel het rijbewijs voor motorvoertuigen ingevoerd in Belgenland. Voorheen kon iedereen een voertuig besturen.Er bestond echter reeds wel een internationaal rijbewijs. Dit kon men bekomen bij één van de verschillende, erkende,automobielclubs zoals V.A.B, Touring, en dergelijke.De automobielclubs hadden de bevoegdheid over het verdelen van het 'internationaal' rijbewijs. Dit had men nodig alvorens naar een land af te reizen waar het rijbewijs reeds bestond. Het rijbewijs toonde aan dat u geschikt was om te 'sturen' en bijgevolg de nodige kennis bezat en tevens de rijvaardigheid. Het toonde eveneens aan voor welke categorie het afgeleverd werd, immers er waren diverse types van voertuigen en gewichtklasses. Nu is het vaak een dure aangelegenheid doch het geeft door de tijd zijn nut bewezen !!
Mogelijks "vakantie lectuur", vooral niet te missen voor de "kever adept" en goed leesbaar voor de "oldtimerist".
De Volkswagen Kever is de meest populaire wagen ooit. In vijfenzestig jaar productie liepen er ongeveer 21,5 miljoen 'kevertjes' van de band.
De wagen groeide uit tot een icoon vooral geliefd bij de vredeliefende "flower -power" beweging. Wat eigenlijk een schril contrast is met zijn ontstaan.
Het boek is het levensverhaal van Josef Ganz. Deze naam noemen in verband met de VW-Kever werd ooit verboden onder het bewind van Nazi - Duitsland.
Auteur; Paul Schilpenoord vond het privé archief van Jozef Ganz (1898 -1967) en besloot het te ontsluiten en hopelijk de ganse wereld de naam " Ganz" te laten kennen. Het boek draagt eigenlijk de titel : Het geheim van Hitlers Volkswagen. Telt 336 pagina's en geïllustreerd met ruim 400 foto's
Uitgeverij : Just Publishers ISBN : 978908975 220 8 .
Het is bijna "groot verlof"! Een tip voor wie beslist naar het zonnige zuiden te trekken. Mocht je nooit in een Fiat 500 gereden hebben en wil je dit uiteindelijk eens ervaren. Ga dan naar Florence/Firenze in Italië en boek een 'tour' bij de 500 Touring Club Firenze.Kies een 'Tour' en geniet !
Twee en een half uur lang , een tocht door de heuvels rondom Firence , wellicht een stukje parkoers van de beroemde 'Mille Miglia'. Dit alles onder begeleiding,een voorrijder dus ,en een audiogids.Prijs : 70 per persoon. Mocht je aan de roep van Toscane weten te weerstaan , ga dan eens kijken in Mugello,zo'n dertig kilometer ten noorden van Florence.Daar ligt namelijk het gelijknamig racecircuit. Hier wordt ieder jaar de motorrace "Gran Premerio d'Italia verreden en ook de F-3000 race .
Hindustan Motors heeft de productie gestopt van de Ambassador. Meer dan een halve eeuw is de wagen oud en die was en is nog steeds bepalend voor het Indiase straatbeeld. Niet alleen rijden er in de steden, duizenden Ambassadors (Taxi's) rond het wagentje werd ook gebruikt als het officiele vervoermiddel voor de Indiase 'hoogwaardigheidsbekleders' De Ambassador die eigenlijk een Morris Oxford was is de eerst auto ooit geproduceerd in India en gold lang als een status symbool. Er werd mee geraced,de Ambassador werd 'gepimpt' en 'aangepast 'naar de westerse 'mode'.Nu gaat het wagentje heel langzaam verdwijnen en vervangen worden door de "Maruti Suzuki' die al van in de jaren 80 alom geprezen werd doch is dat hetzelfde niet meer. Waarschijnlijk is de Ambassador de enige oldtimer die nog dag -dagelijks gebruikt werd in de chaos van het Indiase verkeer.
Eigenlijk moeten we spreken over : Sir Jack Brabham. Jack verhuisde op 29-jarige leeftijd van Australië naar England (1955) om er op 'internationaal' niveau te racen. Hij was onder meer piloot bij het fabrieksteam van "Cooper". In zijn debuut 'grand-prix' in Monaco (1957)liet hij zich opmerken , hij reed 'derde' tussen al dat groots, ferrari en maserati, tot de Cooper-Climax het begaf. Anno 1959 en 1960 behaalde hij zijn eerste wereldtitels met voor het eerst een 'bolide' met achteraan geplaatste motor. Een jaar later werd de 'Cooper' niet meer toegelaten wegens verandering van 'regels'.
Brabham besloot dan maar het zelf te proberen en richte zijn eigen team op en reed het team met hun eigen wagens gebouwd door Brabham.
In 1964 volgde de eerste zege voor het merk in de GP. van Frankrijk. Jack Brabham kroop zelf achter het stuur en dit resulteerde in een derde wereldtitel in 1966.Hij besloot zijn racecarrière met een deelname in de 24h van Franchorchamps in 1981.
In 1979 werd hij door de Britse Queen geridderd en diende men hem voortaan aan te spreken met 'Sir'.
Op 19/05/2014 is hij overleden op een 'gezegende' 88-jarige leeftijd. De man die ooit drie wereldtitels op zijn naam had en als enige zijn eigen race-wagen ontwikkelde en er dan ook zelf mee aan de start verscheen van menig 'f1' gebeuren...
Als er iemand verdient om als 'legende' te worden omschreven, is hij het wel .
De Corvette is één van de merken uit de General-Motors group.Pas sinds 2005 is het een afzonderlijk automerk.
Tot die tijd was het de modellennaam van waarschijnlijk de sportiefste auto in de Chevrolet familie !
Na W.O.II besloot de directie van Chevrolet dat het tijd was voor een 'sportief' model. Deze taak kwam terecht bij de ontwerper Harvey Earl.
En zowaar reeds in 1952 stond het eerste kleimodel klaar voor bezichtiging. In 1953 werd de Corvette in produktie genomen. Het unieke,en is nog steeds, zijn kunststof carrosserie.
De 1953 corvette had een 3.8 liter,6 cilinder in lijn motor met een vermogen van 150 pk. Omdat alle corvettes met de hand gemaakt werden zijn er dat jaar (1953) slechts 300 stuks geproduceerd. Alle corvettes geproduceerd in dat jaar waren wit van kleur met een rood interieur.
In 1963 debuteert de tweede generatie, en meest gekend bij ons 'europeanen' de Sting Ray met V8-kracht.
Algemeen is de bekendheid van deze 'Amerikaan' te danken aan zijn 'stoere' uitstraling. En anno 2014 een mogelijke concurent voor de Ford Shelby (mustang) en menig ander europees, betaalbare jongens droom.
Net als iedere Belg gaan stemmen geweest, voor een Politieke Partij die oldtimers en zijn gebruikers 'respecteerd' .
Ik heb net het laatste nummer van Classic&Sportscar uit en blijkbaar is de oldtimer wereld,in England, ook aan vernieuwing toe.
Nu is de leeftijd van een oldtimer op 40 jaar gesteld in plaats van 25jaar, datum van produktie, om een groot aantal misbruiken
tegen te gaan want immers die wagens die nu 25jaar worden ,young -timers, zijn 'eigenlijk ' geen oldtimers. Immers Turbo, airco, abs e.d.
zijn pas de laatste decennia op menig wagen geplaatst .
Ook iets wat in het gedrang komt met de nieuwe wet in verband met de 'uitstoot' waarden, dus voor een zuivere (?) lucht in London ,
is de jaarlijkse 'London to Brighton - Run ' Immers bijna geen enkele deelnemende wagen kan aan die normen voldoen ! Nu is er reeds een 'onderhandeling' bezig tussen 'London' en de organisators van deze run om toch dit evenement te laten doorgaan . Want deelnemen aan deze run is toch vooral voor 'pre-war' automobielen. Dus eigenlijk een stuk geschiedenis van de automobiel die rijdend van London naar Brighton puft.
Het circuit in het hart van de Ardennen, bochten waarvan de namen klinken als slagvelden, Een grillig weer. En tevens een sfeer zonder gelijke !
De "Spa -Classic" is er geboren in 2011. Het is een eerbetoon aan alle rijders,wagens die ooit geschiedenis schreven. Dus een ideale "uitstap" voor de auto-fanaat en er is voor iedereen wat. Dit "spektakel" gaat door van 16/5/2014 t.e.m. 18/5/2014.Standen clubs, merkenclubs en vooral de 'races' staan garant voor een belevenis om niet te vergeten !(Franchorchamps is de 'place to be')
Echt iets die aanleunt bij de oldtimer liefhebbers, echt een Retro-Sfeer !
Het festival Retrorama is een "back-to Yesteryears" evenement. Echt eventjes terug 'gaan' naar de glorieuze jaren '30, de swinging sixties, de Disco Zeventies of naar de Pop eighties. Dus voor een gewaarborgd vintage- gevoel .
Het panorama van een halve eeuw (1950-2000) design, looks, mode en grafische tendensen Maar ook een gans gamma van muziek !
Een brede waaier aan animaties zal zorgen voor een unieke belevenis. Dit evenement omvat bijna alles voor groot en klein.
Dit alles gaat door van 30/5 tot 1/6 in paleis 10 van Brussels Expo.
Een "dag"ticket kost je 8 per persoon . Meer info e.d : google ,retrorama en je kan er alles terugvinden.
Ayrton Senna da Silva werd geboren op 21 maart 1960, en op 1 mei 1994 kwam hij om tijdens een ongeval op het circuit van San Marino.
Ayrton Senna begon zijn racecarrière op vierjarige leeftijd in een kart. Later kwam hij aan de start in 161,vaak bewogen races, F1- races.
Waaronder hij 65 maal van pole-position startte en 41 keer won. In een tijdsbestek van tien seizoenen werd hij drie maal wereldkampioen !
In 1988,1990 en in 1991 mocht hij de allerhoogst titel dragen van wereldkampioen Jan Segers schreef een Nederlandstallige biografie met de
titel : "Senna - De rechtervoet van God"
Zijn dood zorgde voor veel opschudding in het F1- milieu wat resulteerde in een hele reeks veiligheidsmaatregelen. Ayrton is tot op heden de laatste coureur die het leven liet in een F1- wedstrijd.
Iedereen kent 'onze' Tom Boonen en sommigen onder ons kennen beslist Jeroom. De gekende cartoonist die in het weekblad 'Humo' aan bod komt.
Blijkbaar zijn beiden 'vrienden ' van elkaar of toch hebben ze een gemeenschappelijke interesse, namelijk Ferrari.
Nu had onze 'tom' , Jeroom de toestemming gegeven om zijn Ferrari F430 te 'pimpen', je moet wel rekening houden dat die een kleine 294.000 kost.Dit alles gekaderd in een actie voor kinderen met bewegingsproblemen, Move To Improve, peter van deze stichting is Tom Boonen.
Dus Jeroom geeft de auto 'gepimpt' met een soort van special painting. Nu was er op de Ferrari te zien een Brabants Trekpaard , een 'bunga-bunga' meisje met het gezicht van Moeder Teresa en een Tekening van Boonen tussen de dolfijnen.
Volgens de garage waar de auto het merendeel gestald is, is het nu de lelijkste auto die ze ooit op 'stal' hadden. Gelukkig gaat de wagen zelden de openbare weg op, volgens Jeroom.Nu is er toch , mogelijks, een einde gekomen aan deze outing van verkeerde kunst op ,zeker,de verkeerde wagen.
Op 19/04 'twitterde' Boonen : Klapband in Blanchimont! Dus op het circuit van Franchorchamps kwam de Ferrari nogal bruuks tot stop . Hopelijk is dit een reden voor de wagen weer in het gekende Ferrari-rood te herspuiten...
Deze, eigenzinnige, Italiaanse wagen bouwer bestaat eind 2014 (14/12/2014) honderd jaar !
Het merk behaalde in de begindagen van de automobiel het ene racesucces na het andere doch hebben weinig van deze bolides de tijd doorstaan. De meest tot de verbeelding sprekend is waarschijnlijk de Tipo 61.
De bijnaam zegt alles van dit model : The Birdcage. Deze bolide geeft als frame,chassis tweehonderd (200) dunne buizen van een diameter van 10 tot 15mm. Deze zijn aan elkaar gelast en het 'kale' geheel lijkt dan ook sprekend op een vogelkooi.
De wagen won in 1959 de ' Delamare -Deboutville cup' in Rouen (FR) met aan het stuur Sir Stirling Moss.
Ook is het het eerst automerk dat een 4 deurs wagen op de markt bracht met redelijke sportieve eigenschappen , de Quatroporte anno 1963.
En dat was een idee die eigenlijk 'simpel' was : stop een racemotor in een sedan.
De Formule E is een autosportklasse van het hoogste niveau georganiseerd door de FIA. Bijzonder aan deze klasse is dat enkel elektrisch aangedreven bolides kunnen deelnemen en dat het verreden zal worden op enkel (!)"straatcircuits" ! Reeds in 2012 ontstond het idee en eind 2014 zou het kampioenschap van start gaan.
In november 2012 werden er reeds 42 auto's besteld, de motor ,transmissie en elektronica komen van het Formule 1 Team McLaren.
De batterijen worden geleverd door het Formule 1 Team Williams. De banden door Michelin en het chassis door Dallara .
Reeds zijn er specificaties voor de Formule E bekendgemaakt door de FIA :
- Er zullen 10 teams, 20 coureurs en 40 auto's deelnemen.
- Elk team heeft 2 renners en 4 auto's.
- De races zullen worden gehouden in 10 steden verspreid over de hele wereld.
- De circuits,straatcircuits, dienen 2,5 km à 3 km lang zijn.
- De auto's kunnen acceleren van 0 tot 100km/h in 3 seconden. De maximumsnelheid staat vast op 220km/h.
- Het geluidsniveau mag de 80db niet te overschrijden !
Het verloop van de races :
- Vroege morgen , vrije training
- Gevolgd door kwalificaties (pole position)
- Pauze, om de wagens op te laden (Max. 2h.)
- De race in de namiddag verplicht 2 pitstops !
- Races zullen 45 minuten duren en altijd op zaterdag .
Bij een pitstop zal van auto gewisseld worden (?) Wanneer de batterijen leeg zijn maakt de coureur een pitstop.
Het volledige kampioenschap zal dus gaan over 10 wedstrijden . De vooropgestelde datums en plaatsen zijn :
- 1/ China,Beijing op 13 september 2014
- 2/Maleisië,Putarajaya op 18 oktober 2014
- 3/Brazilië, Rio de Janeiro op 15 november 2014
- 4/Uruguay, Punta del Este op 13 december 2014
- 5/Argentinië, Buenos Aires op 10 januari 2015
- 6/Verenigde Staten , Los Angeles op 14 februari 2015
- 7/Verenigde Staten ,Miami op 14 maart 2015
- 8/Monaco, Monte Carlo op 9 mei 2015
- 9/Duitsland , Berlijn op 30 mei 2015
- 10/Verenigd Konikrijk, London op 27 juni 2015
Onze landgenoot Jerome d'Ambrosio zal naar alle waarschijnlijkheid een zitje hebben in dit kampioenschap, dus we tellen mee !
Iedereen geeft er al over gehad, iedereen geeft ook zijn mening en zeg niet te gauw : 'tis weer een vrouw!!
Zelfs in de hoogste klasse van de automobielsport ,F1,is het vrouwen aan de macht. Of toch dat men moet rekening houden met de kunde van het geslacht: vrouw. Gedaan met de 'brave' huisvrouw. Onlangs heb ik de film gezien "daggenham" u waarschijnlijk ook ,en daar volgt uit dat de vrouw vaak achter haar idee staat en deze ook onwrikbaar uitvoerd ! Anno 2014 hebben we weer een vrouwelijke F1- coureur ! Het Britse formule 1 team Williams geeft de Schotse Susie Wolf een kans als testrijder en mogelijks een kans op een zitje in een F1 wedstrijd ! Prachtig nietwaar! De laatste vrouwelijke F1 pilote was de Italiaanse Giovanna Amati voor het team Brabham, en ken je nog Maria de Villota ? Van Spaanse nationaliteit ,spijtig genoeg reeds overleden , vooral gekend als de vrouw met het 'ooglapje'.
Anno 2013 hadden we dus de Indisch -Oostenrijkse Monischa Kaltenborn, die aan het hoofd staat van Sauber. En nu hebben we ook Claire Williams dochter van Sir Frank Williams ,teambaas van het F1 Williams. Zij is dus de nieuwe "Deputy Team Principal" bij Williams.
Dus dit jaar iets anders dan alleen maar " pitgirls" in de paddocks !