Inhoud blog
  • 9 juli
  • 8 juli
  • 7 juli
  • 6 juli
  • 5 juli
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aussie 2020

    08-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 juni

    Nog vergeten te vertellen: we kamperen op 100 m van de zee, de Stille Oceaan. We zien de golven op het strand neer slaan. Idyllisch lijkt het, maar er staat een fris tot ijselijk oceaanbriesje. Ik ken de Stille Oceaan in veel aangenamere temperaturen. Maar ja, ne mens moet tevreden zijn met wat hij heeft nietwaar. Ideaal weer om eens een andere regio van Sydney te bezoeken. Nu trekken we Zuidoosten, naar Paddington. Deze randstad staat bekend om zijn mooie oude huizen in Victoriaanse terrace bouwstijl van het einde van de 19de eeuw. De meest bezienswaardige exemplaren zitten geconcentreerd in de wijk ‘Old Village’. Ze zijn uiterst smal (sommigen zelfs maar 3 meter) en ze zij allemaal mooi versierd met smeedijzeren hekken, zowel op het voetpad als op de balkons. Vandaar de benaming ‘terrace’ stijl.

    Het is meerdere tientallen kilometers verwijderd van onze camping, we moeten er 2 trams en één bus voor nemen en we zijn bijna 2 uur onderweg. Maar dat deert niet: ik vind zo mijn weg en alles sluit perfect op elkaar aan. En het loont de moeite. En allemaal zo mooi onderhouden. Je zou de wijk  kunnen vergelijken met de trendy Unitas-wijk in Deurne en met een mini versie van de Coges Osylei in Antwerpen. Het is opmerkelijk hoe goed de meeste van de huisjes onderhouden en gerenoveerd zijn. Het kan bijna niet anders dat men hiervoor ettelijke miljoenen Australische dollars moet neertellen. Het type van auto’s dat op straat geparkeerd staat, ondersteunt dit vermoeden.

    Het voorbije weekend was voor de Australiërs een verlengd weekend, want gisteren, maandag, was het een officiële feestdag voor de verjaardag van d Queen. Het gevolg was dat onze camping plots erg goed volzet was. De meesten komen hier aan met gedrochten zo groot als een volwassen autobus. Bij één ervan heb ik gezien dat de familie een zijkant open plooide en dat er, naast een volledig uitgeruste BBQ van een kubieke meter, ook een volwaardige wasmachine in stond. En tot onze stomme verbazing heeft dat gezin (vader, moeder en één dochter) ook een schaap bij. Wie houdt er nu een schaap als HUIS-dier?  Dat moet je letterlijk opnemen, ze dragen het binnen in hun motorhome, na eerst haar pootjes proper te hebben gemaakt en ’s avonds overnacht dat lief beestje samen met hen in hun camping bus. Wie neemt er nu een schaap me op weekend op een camping?

    08-06-2020 om 00:00 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    02-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 juni

    Het was erg koud vannacht maar we hebben desalniettemin goed geslapen.  Het bed is zelfs lang (voor mij) en breed (voor ons beiden) genoeg. Dat is een meevaller, want ik had me op het ergste voorbereid.  Waar ik me echter mentaal niet tegen gewapend had, was dat we ’s morgens om 7 uur een quasi open lucht stortbadje zouden moeten nemen. Dat vergt wel enige moed en zelfopoffering, maar ne mens wordt er wel goed wakker van. Tegen half tien is alles ingepakt en vastgesjord. We gooien de trossen los en starten met ons tweede lang traject (van de hele reis): 400 km van Wagga Wagga naar Katoomba in de Blue Mountains. Omdat we de voorkeur geven aan mooie binnenwegen boven een eentonige autostrade, neemt dat tripje wel een hele dag in beslag. Maar zo maken we ook even kennis met een stukje binnenland van New South Wales: veel houten kruipkrotjes van woningen, in alle denkbare stadia van verval, enorme storthopen met alle ondenkbare rommel en flink wat Australische mannen die hier bij enkele graden boven nul in een zomerse outfit rond paraderen. Dit wil zeggen: een fel gekleurde short (met blote benen voor de harde jongens, de poesies dragen daaronder een zwarte panty of zoiets), sleffers, een zotte, vuile en versleten T- shirt (of een marcelleke) én.... steevast een muts tegen de koude. Dat zijn volgens mij de kadees die de wereld willen doen geloven dat Australië een verschrikkelijk heet continent is. Ja, voor dergelijke ijsberen allicht wel. Maar niet iedereen is een ijsbeer of wil er een worden. Door de opwarming van de aarde, sterft die soort immers langzaam maar zeker uit.

    We lukken erin om voor den donkeren onze campingplaats te bereiken.  De regio is hier zichtbaar meer welstellend: de camping is mooi gelegen, heel netjes en de sanitaire voorzieningen zijn hagelnieuw. Welgekomen luxe en bovendien blijken we momenteel, met twee andere koppels, de enige klanten te zijn. Dat wordt hier vannacht  niet alleen een ijs-koudddddde (3 graden) maar ook een Stille Nacht. Net kerstmis zonder sneeuw en zonder stal. Maar ja we zitten hier ook al op meer dan 1000 meter hoogte.

    02-06-2020 om 12:43 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    01-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 juni

    Vandaag start onze reis. Eindelijk. Ne mens moet soms toch wel héél veel geduld en koppigheid aan de dag leggen. Maar .. de volhouder wint. Om zes uur staan we op en om zeven uur brengt Toon ons naar het verhuurbureau van Apollo campers. Dan volgt een hallucinant verhaal. Om 8 uur is er geen levende ziel te bespeuren. In de regen staan we daar te verkleumen (8 graden!) te verkleumen en wortel te schieten. Al wie beweert dat het heet is in Australië , dwaalt. In erge mate. Na tien minuten wordt onze geest (en ons lichaam) terug wat ontdooid want er verschijnen 2 Argentijnse meisjes van 30 jaar of daaromtrent. Zoals altijd is aan hun verhaal kop noch staart te breien, maar één ding is duidelijk. Ze hebben een camper gehuurd en gebruiken die als verhuiswagen, want ze gaan in Perth wonen. Na een kwartier verschijnt het Apollo personeel met de nodige verontschuldigingen voor de vertraging. Lap hiermee zijn we al een kwartier verloren. We hebben nochtans onze tijd brood nodig om voor ‘den donkeren’ op onze camping in Wagga Wagga te raken. Anders moet ik daar in het duister de nutsvoorzieningen van onze camper gaan aansluiten. Dat wil ik vermijden want ik het nog nooit eerder gedaan.

    Dan schiet de Australische bureaucratie in actie. Alle formulieren die ik vooraf met veel moeite had ingevuld (om de check-in vlotter te laten verlopen) mag ik nog eens opnieuw vol schrijven. Op hun tablet. Een naam als ‘Van den Hauten’ correct over nemen blijkt erg moeilijk te zijn. Een heel gedoe, maar hun systeem laat niet toe te spelling van de naam te wijzigen als Kris nog niet getekend heeft. Kris moet dus tekenen onder een foutieve naam. Euuu? Ik leg me erbij neer en denk bij mezelf: allicht gebruiken ze SAP. Ik ken immers geen enkele andere bedrijfstool die zo moeilijk te hanteren is als men een wijziging wil aanbrengen.

    Alhoewel ik onze internationale rijbewijzen vooraf had doorgemaild, willen ze die nog eens fotograferen, want ze hebben ook ons nationaal rijbewijs van doen. Nou moe, dat heb ik nog nergens in de wereld mee gemaakt. Soit, ik zwijg en overhandig hen het mijne. Dan blijkt dat Kris haar nationaal rijbewijs NIET mee heeft. Thuis gelaten om een reden die ik me moeilijk kan inbeelden. Gewichtsbesparing lijkt me geen goede verantwoording. Maar ja, zonder haar nationaal rijbewijs mag zij niet rijden.  Ik probeer Apollo te overtuigen dat ze het fout voor hebben en vertaal de tekst die in mijn internationaal rijbewijs staat. Ik kan het amper geloven, maar daar staat letterlijk dat het internationaal rijbewijs alleen geldig is mits voorlegging van het nationaal rijbewijs. Een internationaal rijbewijs is dus met andere woorden niet meer dan een officiële vertaling van het natkionale bewijs. Het personeel vraagt me om de tekst van het internationaal rijbewijs te vertalen, want –niettegeloven, maar daar staat geen iota Engels in. Ik vertaal het uit de losse hand om het gelijk aan mijn kant te krijgen en veroorloof mij enige dichterlijke vrijheden. Ik heb jandorie pech: de cheffin van Apollo kent voldoende Duits om mijn interpretatie van de kaart te vegen. Enfin ik zal dus alleen moeten rijden totdat Kris een fotokopie van haar nationaal rijbewijs aan Apollo kan bezorgen. Oef, weer een horde genomen.

    Dan blijkt in hun systeem geen spoor meer te vinden te zijn over onze verzekering. Mijn geduld raakt zo een beetje op en ik diep mijn notebook uit mijn bagage en lees mijn notities voor over de gemaakte afspraken, de kosten en de verkregen kortingen. Plots vinden ze de polis als bij wonder terug. Maar de prijzen kloppen niet. Here we go again, denk ik. Na enkele extra kubieke meters lucht wordt ook dat ‘misverstand’ in ons voordeel opgelost.

    Intussen zijn we al een uur kwijt. Dan wordt de camper voor gereden. Zoals te verwachten in Australië: proper van ver, maar verre van proper. Kris schiet in een Vlaamse colère en verkrijgt dat de poetser opnieuw komt poetsen. Die blinde kwibus stapt de camper binnen en vraagt wat er jandorie nog moet gepoetst worden. Kris wijst op de mensen in wording, afgewisseld met wat schimmel in diverse kleuren enz.  Ik zie intussen onze twee Argentijnse meisjes met een goedkopere (want intussen door Apollo afgeschreven) camper vertrekken. No worries.

    De volhouder wint, na nog een half uur is onze wagen betreedbaar. Dan blijken alle accessoires, die we in de onderhandelingen ’verworven’ hadden, te ontbreken. Oeps, daar gaan we weer. Alles komt in orde, behalve een extra verwarmingsvuurtje. Dat hebben ze niet meer in voorraad, want het is defect. Hoe kan dat nu? We zijn toch de eerste of de tweede klant na twee maand lock down? No worries, zeggen ze dan: koop er onderweg een nieuw en we zullen u achteraf vergoeden. Dag Jan, denk ik. Na wat gehakketak krijgen we het vuurtje uit hun eigen bureau. Het zal ze leren zo weinig pro-actief te zijn. Het verhaal is eigenlijk bijlange nog niet ten einde, maar ik stop ermee. Anders wordt het té vervelend. Eigenlijk een kant-en-klaar scenario voor Faulty Towers.    

     

    We rijden de hele dag, zondigen ’s middags met onze eerst hamburger en we komen om 16:30u aan op onze camping. Hangt daar een mooie verwittiging dat ze morgenvroeg om 8uur de stroom gaan afsluiten voor onderhoudswerken. Wat hebben die hier begot de laatste twee maand uitgespookt? Ik begin al te vermoeden dat ik hier de enige abnormale ben.

     

    Algemeen besluit: we zullen morgen weer maar om zes uur opstaan.


    01-06-2020 om 13:15 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    31-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 mei

    Onze laatste dag in Kensington. ’s Morgens nemen we afscheid van onze ‘kennissen’ op de zondagsmarkt in Flemington. We kopen een voorraad verse kwark (hermetisch verpakt) voor de volgende week.  Daarna met de adembenemend exact op tijd rijdende trams naar de South Melbourne Market. Daar een voorraad Iberrico jamon (ook hermetisch verpakt) ingeslagen en afscheid genomen van de Spaanse uitbater. Uiteraard volgt er dan een onstuitbare Spaanse woordenvloed en ik leer er onder meer uit dat hij Antwerpen en Brussel vrij goed kent.  We passeren daarna een kraampje dat we de vorige malen hadden overgeslagen. De uitbater hoort ons Nederlands praten en hij reageert in zijn beste Suid Afrikaans: een Afrikaner!  Het verrast me dat we op die twee maand zoveel Nederlandstalige emigranten zijn tegen gekomen. Zelfs een Nederlandse broer en zus die beiden aan de kassa in de lokale supermarkt werken. Niettegeloven.

    De namiddag spenderen we aan inpakken.


    31-05-2020 om 12:32 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 mei

    Vandaag komt Toon en Romana bij ons het  ‘laatste avondmaal’ nuttigen. Het is gebraden kip met aubergines, courgettes, aardappelen, paprika, rode peper en veel rozemarijn en tijm. Het was lèkkerr, ech lèkkerrr.


    31-05-2020 om 12:32 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 mei

    Prachtig herfstweer: een staalblauwe hemel bij een aangename temperatuur van net onder de 20 graden. Kortom ideaal wandelweer. We beginnen vandaag ons afscheidstournee. Eerst naar Saint Kilda voor aan strandwandeling van 12 km tot Brighton Beach (het strand met de mooi gekleurde strandcabines) en terug. Heel aangenaam en geen modeshow met mondmaskers. Het valt ons overigens op dat men in het journaal van de VRT heel wat mensen ziet met een mondmasker op hun…. kin. Dat komt toch echt niet erg geloofwaardig over.

    31-05-2020 om 12:31 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 mei

    Niets anders dan administratie, financieel geëmmer (met een campinguitbater omdat ik zogezegd niet zou  betaald hebben, terwijl dit wél het geval was), plafonds op mijn creditkaart die verlaagd werden (omdat ik uit het oog verloren was dat door ons ietwat uitgelopen verlof de einddatum, die ik in februari opgegeven had, intussen verlopen was) en ga zo maar door.  Veel energie en veel tijd, maar het komt allemaal wel in orde. Jumenas.

    31-05-2020 om 12:29 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 mei

    We hebben de hele voormiddag gespendeerd aan het zoeken en boeken van de eerste campingplaatsen. En dat is gelukt. Dan nog wat gebeld en gemaild om de nog openstaande refunds terug te krijgen. Op 2 na is dat ook gelukt. Rest nu nog 1 nacht op een campingsite en die hebben me beloofd dat ze het deze week nog zullen vereffenen. De tweede is een taaiere klant: AVIS. We hadden bij hen een gewone personenwagen gehuurd om in Tasmanië rond te rijden. Maar, door de regeringsbeslissing in Tasmanië, we hebben die wagen maar voor 50% kunnen benutten en ik probeer de andere helft terug te krijgen. Niet evident.

    Ik krijg ook nog een telefoon van het verhuurbedrijf bij wie we de camper gehuurd hebben. Ze moeten van alles en nog wat weten, bijna ook de maat van mijn onderbroek. Ik laat het lijdzaam over mij heen gaan, tot blijkt dat ze voor allerlei zaken extreem hoge kosten willen aanrekenen. Een voorbeeld: ze vragen een borg van 5.000 Australische dollar (3.250 euro) als onderpand voor de huur van de wagen. Na wat doorvragen blijkt dat, als er zich een schadegeval zou voordoen, zij die 5.000  als verworven beschouwen als dekking voor een bestaande schuld en dat zij bijgevolg geen borg meer hebben voor een volgende schadegeval. Bij een tweede schadegeval plunderen ze mijn creditkaart dan opnieuw: weer voor 5.000 Australische dollar. Na nog een half uur palaveren blijkt dat ze ook een klassieke omnium verzekeringsformule kunnen aanbieden voor …. 1.470 Australische dollar. Enfin ik stop, want ik kan zo nog een hele bladzijde door emmeren. Wat een verdolen geldmachine is me dat zeg.

    Dan nog even naar ons Griekse viskraam. Grote ontgoocheling: vandaag geen Red Emperor en geen Alfonsino.  Spijtig. Het wordt dan maar een flinke moot makreel  (750 gr).  Dat is ook een goddelijke vis en hij kost ons 14 euro.


    28-05-2020 om 07:55 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 mei

    We staan om 7 uur op want seffens komt zowaar een poetsbedrijf onze air-B&B poetsen. We hebben al staaltjes gezien van wat Australiërs ‘poetsen’ noemen, dus zijn we van niets meer verwonderd. Klokslag 8:30u verschijnt er een jonge gast met op zijn rug iets dat op een zuurstoffles van duikers lijkt, maar dan dikker. Dat blijkt zijn stofzuiger te zijn. Wel handig, want daardoor moet hij niet sleuren met een slee en heeft ie zijn handen vrij. Hij kijkt rond en vraagt aan Kris wat ie moet stofzuigen want ‘alles ziet er toch netjes uit’. Kris geeft hem wat aan en razendsnel haspelt hij die taakjes af. De badkamervloer is nog nat, dus gaat hij er even met een swiffer door en klaar is kees. Dat je je naam in de reling van de trap kan schrijven, deert hem in de verste verte niet. Ruiten poetsen blijk hier een bezigheid te zijn voor armen van geest. Ik denk dat want we hebben hier na al die maanden immers nog nooit een particulier, of een professionele ruitenpoetser in een woonhuis aan het werk gezien. De ruiten van onze B&B zijn nog amper de naam waard, want je hebt er geen normaal zicht meer door.

    Dan beginnen we te zoeken naar campingsites voor de volgende week. Dat blijkt minder evident dan gedacht. In de meeste gevallen gaan de sites wel open op 1 juni, maar dan beginnen ze met ‘werken’. Dus zijn we daar nog niet welkom. Na een halve dag zoeken op tinternet, geef ik het op en stuur een mail naar enkele kandidaten om te horen of ze nu echt wel dicht zijn.

    In de namiddag verschijnt de man van het immobiliën kantoor om foto’s te maken voor de publicatie van de verkoop van het huis en de B&B op het internet. Hij steekt overal alle lichten aan en loopt dan met zijn Sony camera met groothoeklens in speedtempo door de hele B&B. In vijf minuten is de zaak geklaard.

    Het is een stralende herfstdag. Dus maken we nog eens wandeling van enkele kilometers en kopen in de Aldi van Moonee Ponds wat uitzet aan om in onze campervan te kunnen overleven.

    Als we terug thuis komen, heeft één van de campingsites al gereageerd. En ja ze zijn open vanaf 1 juni, maar dat kan je nog niet zien op hun websites. En avant, we gaan er nog door raken.

     


    26-05-2020 om 13:44 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 mei

    Deze dag is bepalend voor onze verder reis. Zeg maar D-day. Kunnen we een camper huren? Kunnen we onze rugzak vol met credits recupereren? Kunnen we de timing van de verschillende stappen van onze reis terug in elkaar passen?

    We staan op tijd op en trekken naar Apollo Melbourne, de verhuurfirma, gevestigd in Somerton, waar we in februari onze camper hadden gehuurd en die ons, in ruil voor onze noodgedwongen afzegging, alleen maar credits wilde geven. Ter plaatse vinden we een aanvaardbare oplossing, na veel zoeken, trekken en duwen. We lukken erin al onze credits (2770 AU$) integraal te recupereren. We kunnen de camper maandag 1 juni vanaf 8 uur oppikken en we leveren hem op 7 juli in Sydney terug in. Oef, nu is de stop uit de fles.

     Terug thuis boekt Kris onze terugvlucht van 7 juli van Sydney naar Melbourne. Dat doen we welbewust bij Jetstar, omdat we daar ook  nog  268 AU$ credits hebben staan van onze geannuleerde vlucht van Hobart (Tasmanië) naar Sydney van 3 april. En yes, ook dat lukt wonderwel. Weer onze credits integraal kunnen benutten.

    Ik schep nog wat meer moed en pak het dossier Avis aan. We hadden in februari bij Avis een huurauto (648 AU$) besteld om in Tasmanië rond te toeren. Maar halverwege de trip moesten we, ingevolge de regeringsbeslissing van Tasmanië, haven en goed in pand laten en halsoverkop vertrekken. We leverden de auto noodgedwongen halverwege de huurperiode terug in, maar de juffrouw aan de balie van Avis in Hobart was ons –ik wik en weeg mijn woorden- niet erg behulpzaam. Zij kon niets zeggen en niets doen. Ze was zelfs niet bereid ons een ontvangstbewijs te overhandigen dat we de wagen in goede staat hadden ingeleverd. Niets. Avis zou ons wel wat laten weten, beweerde ze. Ik heb toen van alles foto’s genomen, van het kreng incluis. Tot op heden had ik –zoals ik vreesde- nog steeds niets van Avis vernomen: geen mail, geen telefoon, geen geld, geen credits. Het eerste telefoongesprek met Avis is een ramp. De kwaliteit van de lijn is slechter dan de telefoonverbinding met de maan in de jaren ‘7O. Het enerveert me enorm. Kris is bekommerd om mijn hart en raadt me toch een tweede poging te ondernemen. Het is al wat beter, maar nog steeds ondermaats. In tegenstelling tot de eerste onverlaat, neemt Maria –zo heette de nieuwe Avis juffrouw- het heft in eigen handen en zij beslist mij terug te bellen. Dan klaart de telecom-hemel open en is een normaal gesprek plots mogelijk. Ons Maria belooft de zaak te ‘onderzoeken’. En inderdaad een uur later ontvang ik mail met bevestiging en status van mijn klacht: er zijn nog mensen van hun woord!

    Dan nog even gaan checken of ik van het camper verhuurbedrijf de waarborg van mijn eerste boeking nu eindelijk terug gekregen heb. En ja, dat is weer 3500 AU$ die terug zijn, waar ze thuis horen: bij mij. Nu nog de eerste campingplaatsen reserveren en dan zitten we terug op de rails.

    Ik kan me inbeelden dat jullie de draad al lang verloren zijn in al die boekingen en her-boekingen en compensaties. Ik prijs me gelukkig dat ik mijn notebook bij heb en alles mooi in een spreadsheet bijgehouden heb. Anders was ook ik in die warboel al lang mijn weg verloren. Dat hebben wij, verdiend zou ik zeggen, gevierd met een glaasje Chardonay: proost, ook op jullie, geduldige lezers!

     


    25-05-2020 om 10:54 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    24-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 mei

    Zonnige zondagochtend en dus is een dagtripje met de auto naar de kust gepland: Torquay: zo een 100km ten zuiden van Melbourne. Een surfer- en kiteparadijs. Mark lukt er in om nog snel over een weer naar de wekelijkse markt in Flemington te stappen, voor onze overheerlijke Ash Brie en voortreffelijke organic kwark. Vervolgens rijdt Toon tijdens de heenweg: hoofdzakelijk een autostrade M1-route.

    Weliswaar koude wind en maar 11°,  toch zijn er opvallend veel sportieve ijsberen in Torquay, die de ijskoude zeegolven trotseren. Brr…. Ons Jacquelinetje is diegene die zich direct thuis voelt aan het koude strand en er lustig op los stapt! De golven zijn hoog en heftig: niet ongevaarlijk, doch het lijken mij allen ervaren zeerobben te zijn. Ik krijg koude rillingen bij het zien van schaars geklede kindjes, spelend aan de rand van de zee. De surfers daarentegen zijn uitgerust in hun speciaal pak, maar toch ook blootvoets.

    Wij picknicken in het zonnetje en warmen ons op aan take-away koffie en thee. Een wandeling langs deze mooie kuststrook is een streling voor het oog: onaangeroerd strand en krachtige golvende zee met standvastige cipressen, met hun karaktervolle horizontale takken, zoals in Philips Island mij ook zo indrukwekkend overkwam en welke het wandelgedeelte afbakent van het strand. Vaak ook nog met mooi onderhouden grasstroken, die dan weer de autobaan op een afstand houdt.

    Mark en ik verkennen een beetje de verzorgde woningen en appartementen, terwijl de jeugd aan het rusten is. Wanneer ik een tweede verblijf mocht kiezen, zou ik wel weten voor welk appartement ik zou gaan: ééntje uit een geheel van 14 appartementen, trapsgewijs gebouwd en allen met zicht op dit stukje prachtige zee met zijn ruige golven. Ideaal voor surfers. Maar ja, dat is niet aan de orde, want surfen is ook niet mijn ding! Dromen mag altijd. En kort nadien dromen wij met zijn allen dat het pakje friet met ayola saus en ketchup smaakt, zoals bij heet weer: het warmt ons toch op van binnen en het smaakt!

    Tevreden en uitgewaaid keren wij huiswaarts: gelukkig was er toch nog iemand wakker in de auto om  veilig terug te rijden naar huis, want allen waren uitgeteld: ik heb dus zalig genoten van de snurkende passagiers en het zacht rijden met die hybride Toyota auto van Toon en Romana. Ik ben ervoor  gewonnen om ook te kiezen voor een hybride wagen!

    Eens terug thuis kunnen wij opnieuw genieten van een smaakvolle maaltijd in ons huisje: broccoli soep met spekjes en daarna puree met prei en peterselie en een zalmmoot met mosterd en dille,  gebakken door Dillen, die ondertussen terug bij zijn positieve gekomen is. Daarbij een witte Australische Chardonay 2018.  Het dessert (zelfgebakken cake met bosvruchten) wordt meegenomen naar de overkant, want de buikjes zijn vol.

    Toon en Romana beginnen te beseffen dat het restaurant ’t Huisje aan de overkant’ zijn laatste week in gaat: tenminste als Mark en ik erin lukken om op maandag 1 juni aan onze rondreis door New South Wales te beginnen. Wat zijn wij erop uit om, na 8 weken Melbourne, eindelijk aan onze rondreis te beginnen: in plaats van Queensland wordt het NSW. Allicht zal het wat warmer zijn dan hier in Melbourne en daar snakken wij naar! Wij hebben het samen met het jonge gezinnetje heel goed gehad en bij onze terugkomst in juli, verblijven wij graag enkele nachten in hun nieuw huis in Woodend, zo een 70km van Melbourne. Zij verhuizen immers op 11 juni naar den buiten: ook voor hen dus een nieuwe start!


    24-05-2020 om 15:09 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 me

    Voilà, ik heb de zoveelste versie (ik ben de tel kwijt) van ons reisprogramma afgerond. Ik denk dat we hiermee nog iets van onze reis zullen kunnen maken.

    Als afwisseling trekken we nog eens naar de South Melbourne Market naar onze authentieke Spanjaard en onze Griek. De Spanjaard bezoeken we telkens voor zijn lekkere jamon serrano en voor het babbeltje in het Spaans. Petros de Griek is weer gaan lammeren bij de andere markkramers, dus geen Grieks vandaag. Maar dat belet niet dat er aan zijn kraam weer de grootste samenscholing is van potentiële corona-dragers. Het zal hem een zorg wezen. Er liggen weer nieuwe vissen in aanbieding. Vooreerst de Red Emperor voor de leken. Zijn echte naam luidt Lutjanus sebae. Blijkt één van de meest geapprecieerde vissen van Australië te zijn, maar wel relatief klein: slechts 60 cm lang. Naar Australische normen is het maar goudvisje, maar wel een erg gegeerd. Zijn prijs is dan omgekeerd evenredig tot zijn grootte: 50 Australische dollar de kilo (35 euro). Dat is een stuk duurder dan tonijn of zwaardvis. Nummert twee is een Beryx decadactylus,  Alfonsino voor vrienden.  Het is een erg zeldzame helrode vis van 0.5 -1 meter lang, met erg grote ogen, een grote bek maar kleine tandjes. Hij zwemt diep, soms tot 1000 meter. 

    Die twee staan nog op mijn wens-menukaart.

    24-05-2020 om 13:09 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    23-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 mei

    Een beetje eentonig, maar we hebben niets speciaals gedaan of mee gemaakt. Ik heb weer een halve dag gespendeerd aan de uitwerking van ons reisprogramma. Als afwisseling de 83 uitgaven van mijn kredietkaart gecontroleerd en een kleine wandeling gemaakt.  En dan bij ons eten een lekkere fles rode wijn open gedaan. De namen van de wijnhuizen zijn hier naar onze normen wel wat raar. De rode wijn komt van het huis ‘cat amongst de pigeons’. Niet direct een representatieve naam voor een degelijke wijn. Maar hij is wel lekker.

    ‘s Avonds is mijn broer Jan ons moeder van meer dan 96 jaar kunnen gaan bezoeken in het rusthuis. Hij heeft zijn smartphone mee en hij lukt erin een video-whatsapp te organiseren met  moeder en hem enerzijds en mijn zus, Kris en ik anderzijds. Het duurt even vooraleer zij helemaal door heeft wat er allemaal gebeurt. Dan is ze zichtbaar gelukkig. Bedankt broer voor de organisatie.

     


    23-05-2020 om 14:12 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 mei

    Argenta laat weten dat ze het probleem (om mijn uitgavenstaat van mijn creditkaart te visualiseren) niet op een twee drie kunnen oplossen. Ze hebben me de staat voor de maand april dan maar via mail opgestuurd. Daarmee kan ik aan de slag. Maar de uitleg die ze me geven raakt kant nog wal. Ik heb, op suggestie van Kris, geprobeerd of ik de staat kan visualiseren via de app op mijn smartphone. En wonder boven wonder: daar gaat het wél. Straf hé!

    De hele voormiddag ben ik dan ook ijverig bezig met iedereen die me nog geld moet terugstorten effen aan te manen. En ook even gecheckt of het verhuurbureau vanaf 1 juni effectief wel campers verhuurt en of de campingplaatsen vanaf 1 juni ook open zijn. Blijkt allemaal zo te zijn.  Haha, de hemel begint stilaan terug open te gaan. Er zijn nog wel wat voetangels, maar die zijn er om op te lossen. Zo willen we op 1 juni in alle vroegte vertrekken. Gepensioneerden hebben immers geen tijd. Dat veronderstelt dat we de camper een dag vooraf kunnen gaan ophalen en inladen. Maar … 1 juni is een maandag en ’s zaterdags is het verhuurbureau gesloten. Dus moeten we hem vrijdag kunnen gaan halen. Hm hm, dat wordt nog wat. Als dat lukt, dan moet ik de camper nog twee dagen ergens kunnen parkeren. Maar in onze straat mag dat niet niet, vreest Toon. We zoeken het nog uit.

    22-05-2020 om 14:39 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 mei

    De Premier van South New Wales heeft aangekondigd dat vanaf 1 juni de mensen opnieuw mogen rondreizen in de staat New South Wales en dat de campings terug open gaan.  Gladys Berejiklian, want zo heet ze, doet exact wat ik al meer dan een maand op gok. Weliswaar een week later dan ik wenste, maar mijn noveen heeft toch half geholpen.. Queensland (de staat ten Noorden van South New Wales) doet echter nog niet mee. Een bezoek aan het GBR (Great Barrier Reef) wordt me dus niet gegund. Het zij zo.

    Dat wil zeggen dat ik mijn ontwerp van alternatief reisprogramma nu concreet kan maken met data en campingsplaatsen. Ik heb mijn bezigheid dus.


    22-05-2020 om 14:38 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 mei

    Al goed dat we gisteren naar zee gereden zijn. Vandaag is het zwaar bewolkt. Dus ideaal om eens naar de barbier te gaan. We nemen de tram naar onze old fashionned schoenmaker, want in het spiegelbeeld van zijn winkeltje is er een kapsalon in dezelfde Victoriaanse stijl. Ik word daar vakkundig onder handen genomen door een uitgeweken Samoaner. Enfin in denk toch dat we in het Nederlands een inwoner van de Samoa eilanden noemt. En schrik niet: die jonge gast kon Nederlands! Hij had een tijdje in Rotterdam gewoond met zijn Surinaams lief. Vandaar. Kris heeft een fotootje genomen van de hele operatie.

    Daarna zijn onze wegen gesplitst. Kris kiest ‘the stairway to hell’ en ze opteert om te gaan shoppen in de plaatselijke H&M. Ik denk beter te weten met ‘the stairway to heaven’ en keer terug naar huis. Maar geen beiden kunnen we eronder uit dat het fout loopt. Kris koopt amper iets en ik verspil de rest van de namiddag aan administratie en testen in samenwerking met de informaticadienst van Argenta om het visualisatieprobleem van de uitgavenstaat van mijn creditkaart op te lossen.

    20-05-2020 om 09:16 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 mei

    Schitterend weer vandaag. En Toon is zo vrijgevig dat we zijn spiksplinternieuwe Toyota Corolla hybride mogen lenen. Rechts stuur, automatische versnellingsbak, half elektrisch,  links rijden op de ring van  Melbourne (da’s Brussel in ’t kwadraat): dat is nog eens een uitdaging op mijn leeftijd zeg. Als ik de auto start staat de teller op 58 km, nieuwer kan echt niet. Laat ons hopen dat ik nergens tegen bots of een onverlaat tegen mij rijdt. De wagen rijdt amaaaaaaaaaaazing zalig.

    We rijden naar Point Nepean, op het uiterste zuidpunt van Melbourne. De havenstad Melbourne is gelegen in het binnenste van een hoefijzervormige baai. Het zuidoostelijke punt van de baai werd destijds gebruikt als quarantaine oord. Daar moesten alle mensen en dieren op de schepen die Melbourne wilden aandoen, 40 dagen in quarantaine blijven, alvorens ze de baai binnen mochten om aan te meren. Niets, maar dan ook niets nieuws onder de zon dus. Men hoeft alleen het woord ‘schepen’ te vervangen door ‘vervoermiddelen’. En dat pest véél besmettelijker en dodelijker was dan corona.

    Op een gegeven moment moeten we de wagen achter laten en de laatste kilometers afstappen door het natuurpark van pakweg 500 meter breedte. We zien met andere woorden aan onze linkerzijde de Zuidelijke Oceaan aan onze rechterzijde Port Phillip Bay. Zoals overal in de streek rond Melbourne amper een vogel te bespeuren. Het doet raar aan, net alsof ze –zoals in Vietnam- allemaal opgegeten zijn. Point Nepean zelf hebben we niet kunnen bezoeken wegens de corona-maatregelen. We staan daar met och arme 6 man en dan nog zonder paardenkop. Hm.

    Op de terugweg stoppen we in Sorento (niet te verwarren met Sorento in Italië). Ons vermoeden, ingegeven door de enorme kasten van villa’s die we onderweg al opgemerkt hebben, is dit duidelijk het Knokke van de staat Victoria. Mijn ogen struikelen over Porches, Ferrarri’s en zelfs een Maserati en een Bentley. Ik parkeer in alle stilte zo onopgemerkt mogelijk de Corolla van Toon.  Als ik uitstap zie ik dat de onderkant van de wel erg lage snoet van de fonkelnieuwe auto de nét iets te hoge stoeprand gestreeld heeft. Ik vertel het hem ’s avonds en probeer de zaak niet erger te maken dan het is: enkel de onderkant is wat opgeruwd en niemand kan het zien en als uitsmijter: Toon jij zal het morgen of overmorgen ook wel meemaken want de snoet hangt wel erg laag. Too, lijkt het op het eerste zicht toch wat te relativeren. We zien morgen wel.

    Wij hebben in Sorento onze honger in alle bescheidenheid gestild met een overmaatse en stuitend zoete, maar oh toch zo mooie, kaastaart en een koffie.


    20-05-2020 om 09:15 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 mei

    God zag dat het goed was geweest en hij rustte. Het regent, dus rusten wij ook.

    ’s Namiddags even op bezoek geweest bij Toon. Hij gaf immers een feestje voor de eerste verjaardag van zijn dochtertje. Naar Australische gewoonte krijgt een éénjarige een roos smeuïg taartje met wat aardbeien om eens flink in te dabben (awesome goed voor de foto’s vinden ze hier). De genodigden kunnen rechtopstaand genieten van traag gegaard stoofvlees bestreken met honig. Alles wordt dan doorgespoeld met lokaal bier.


    20-05-2020 om 09:14 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 mei

    Victoria, de uitbaatster van de air B&B waar we sinds eind maart verblijven, is ons komen melden dat ze hun huis gaan verkopen. Haar man is een architect en hij gaat een nieuw huis ontwerpen. Het huis waar ze nu wonen, gaan zij met andere woorden verkopen. De vraagprijs is 2,125 miljoen Australische dollar, dus ongeveer 1,4 miljoen euro. Het heeft een zeer speciale vorm, met veel rondingen en amper rechte muren. Dat impliceert uiteraard dat binnenin nagenoeg geen gewone kasten staan, maar alleen wandmeubels die de kromming van de muren volgen. Het oogt mooi, maar het is gebouwd met minderwaardige materialen en het is –zoals bijna alle huizen in Australië- amper tot helemaal niet onderhouden. Het staat er nu vijf jaar en het is ei zo na afgeleefd. Zoals ik al eerder gezegd heb, overdrijven de Australiërs, tegen het ridicule aan,  vaak in hun keuze van bijvoeglijke naamwoorden: amazing, breathtaking, heartbraking, wholesome en dat voor een niemendalletje. Dat genre van woorden hebben ze ook gehanteerd om hun tuin in de kijker te zetten. Hun ‘landscape garden’ in hun publiciteit, is in de realiteit een onooglijk lapje onkruid van 4 bij 4 m, vol gestouwd rommel en afval.

     

    Vandaag poetst Louis, de architect, zijn auto. Dat is het uitgelezen moment om hem te vragen waar de VL-sticker met Vlaamse leeuw op de achterruit van zijn auto vandaan komt. Blijkt dat de vader van Louis een Brit is en een fervente reiziger. Hij is onder meer per fiets door Vlaanderen getrokken en daar zag hij op een gegeven moment die sticker. Die trok zijn aandacht omdat VL de eerste letters waren van de voornaam van zijn schoondochter (Victoria) en van zijn zoon (Louis). Dus kocht hij die. Daarom rijdt hier nu aan de andere kant van de wereld een niets vermoedende Australiër rond met een VL-sticker, inclusief Vlaamse Leeuw.

    Gisteren heb ik aan het viskraam van Petros de Griek een moot makreel gekocht. Geen petieterig miskleuntje van een visje zoals bij ons. Neen, een volwassen moot van een hand (mijn hand!) breed, anderhalve hand (ook mijn hand!) lang  en een ruim bemeten duim dik (dikker dan mijn duim). Hij woog 375 gr en kostte me 11 Australische dollar, 7 euro ocharme. Om te vergelijken: verse tonijn kost hier 26 euro de kilo. Thuis op internet gaan opzoeken. De Australische makreel blijkt eerder een duikboot van 1 meter lang en hij kan tot 70 kg zwaar worden: Scomberomorus munroi voor ingewijden. Ik heb de moot gebakken als tonijn: aangekorst en net niet meer rauwe van binnen. Hij smaakt net als tonijn. Schitterende vis.

    17-05-2020 om 00:00 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 mei

    Eerste job vandaag is pro-actief op zoek gaan naar mogelijke campingplaatsen in New South Wales. Niet evident, want ze zijn nagenoeg allemaal gesloten. Wild kamperen vind ik geen alternatief, want de campervan die ik zou willen huren heeft ’s avonds wel stroom nodig. Ik kom tot de conclusie dat er momenteel geen kampeermogelijkheden zijn voor onfortuinlijke reizigers zoals wij. Er zit niets anders op dan dat geduld te oefenen en te hopen op een klein mirakel binnen dit en tien dagen. Ik overweeg een noveen. Maar welke gebeden moet ik dan ook weer gedurende negen opeenvolgende dag af dreunen? Ik weet het niet meer.

    Dan het probleem met de uitgavenstaat van mijn creditkaart aangepakt. Een heel lang verhaal kort: sinds zes weken kan ik de uitgavenstaat van mijn creditkaart niet meer (on-line) raadplegen. Dat lijkt op zich geen fundamenteel probleem, maar het komt wel erg ongelegen. Ingevolge de corona angst, verloopt hier immers ELKE transactie met de kaart, ook voor aan aankoop van 2 dollar. Voor mij als buitenlander is betalen met de creditkaart het meest aangewezen omdat, in tegenstelling tot betalingen met een debetkaart,  Argenta dan geen kosten aanrekent. Elke 14 dagen verzamel ik zo een stapeltje verrichtingsbewijzen van 2 à 3 cm dik. Zonder de maandelijkse uitgavenstaat van ATOS (die firma die de creditkaart uitgeeft) vindt zelfs een kat daar haar jongen niet meer in terug.  Ik heb bijgevolg geen elk element om de terug stortingen op te volgen (en te reclameren als ze nog iets gedaan hebben) noch om te controleren of er geen frauduleuze aanrekeningen tussen zitten (kwestie van binnen de termijn te reageren).

    Argenta laat me weten dat de uitgavenstaten die ATOS maandelijks produceert, maximaal ….50 verrichtingen mogen bevatten over een periode van 2 maand!  Jongens, mijn sokken zakken af bij zoveel bricolage. Dat men zoiets zou vertellen in 1980 zou ik kunnen aanvaarden, maar in 2020, komaan zeg.  Ik denk diep na en probeer of ik on-line mijn uitgavenstaat voor januari te raadplegen, goed wetende dat ik in die maand en in de maand ervoor én de maand erna maar een vijftal  verrichtingen had. Tot mijn grote verrassing ook nougabollen. Ik heb daarop state pede mijn digitale pen ter hand genomen om hen te zeggen dat ze me blaaskens proberen wijs te maken en dat ze met een betere verklaring moeten afkomen. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

    Om de irritatie kwijt te raken bak ik even een indrukwekkende moot marlijn. Geen probleem als je hem niet kent, ik ook niet. Maar de omvang van de moot van ca 400 gr steekt mijn ogen uit. Ik bak hem als tonijn. Waw, dat is nog eens een lekkere vis zeg. Wikipedia souffleert me dat het een Makaira nigricans is.  Een soort zwaardvis. Volwassen weegt ie 80 kg en hij behoort tot de snelste oceaan zwemmers. Hij haalt op zijn sloffen meer 100 km per uur. Via tracing apparatuur hebben ze er al ene gespot die even vanuit de Caraïben naar Australië gezwommen was. Er stond bij dat dit een tripje is van 10.000 km. Juist of niet: heel ver in elk geval.



    17-05-2020 om 00:00 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs