Als we ons verblijf kunnen verlengen, moet ik wel even
tellen of ik voldoende hart-pilletjes bij heb. Ik hebuit veiligheidsoverwegingen enkele strookjes
extra mee genomen maar, zoals ik vreesde, net niet genoeg om het bijna twee
maand langer uit te zingen (tot 11 juli in plaats van tot 19 mei). Ik wil op
dit vlak geen risicos lopen, dus ga ik vandaag langs de dokter van Toon om een voorschrift te
halen voor het geval dat. Geen probleem, ik krijg het onmiddellijk mee. Daarmee
ben ik ook langs die kant voorbereid op een extra lang verlengd verblijf.
Geregeld.
Daarna naar onze favoriete overdekte markt in Melbourne om de
ingrediënten voor de pantagrueleske driegangen
maaltijd van morgenavond in te slaan. Eieren, prei en spek voor de quiche als
voorgerecht. Als hoofdgerecht kiezen we voor een stevig gekruide marinade-mix van alle soorten verse vis en inktvissen van
ons favoriet viskraam. In feite bestaat die marinade uit gerecupereerde overschotjes
van zijn viskraam (goed gezien van die
visboer), gemarineerd met stukjes rode en groene paprika. Kris vult het nog verder
aan met wortelen (die hebben hier opmerkelijk meer smaak van bij ons) en
slijmerwten (spotgoedkoop hier). Het geheel gaan we besproeien met pikante
curry en blussen met cocosmelk. Het nagerecht wordt rijstpap met bruine suiker.
Tijdens de bestelling meen ik één van de eigenaars Grieks te
horen praten. Ik zeg hem in het weinige nieuw-Grieks dat ik me nog herinner van
decennia geleden: kalimèra kirié, póso kalá (goede dag mijnheer, hoe gaat het
met u). Die man kijkt even verrast en begint dan ongeremd (gelukkig voor ons in het Engels) heel zijn leven af te ratelen.
Uit die onstuitbare woordenvloed leren we dat hij in een vroeger leven
gevechtspiloot was geweest en dat hij overal gestationeerd geweest is onder
andere in Evere, maar ook in Napels, dat hij (tot zijn groot spijt) om de liefde ontslag
genomen heeft, terwijl zijn broer wel piloot gebleven is, en en Ik zoek wanhopig het stopcontact om de
stroomtoevoer achter die informatievloed te stoppen. Na enkele pogingen lukt
het me. Bij ons afscheid zegt ie dat hij Pétros heet en dat ik volgende maal
naar hem moet vragen. Dom van mij, zeg ik hem u (in het Engels : zal ik doen
want ik herinner me ook nog hoe ik in het Grieks naar jou moet vragen. Pou
ine Pétros. Zet onze Peter uiteraard prompt een nieuwe plaat op en begint
weer. Enfin, we hebben hem tot afscheid gezwaaid zoals mijn kleindochter deed
als ze (op haar 2,5 jaar) vond dat het wellekens was geweest en zetten het dan
opgelucht op een lopen om niet te verdrinken in zijn woordenvloed. Een echte
Griek, zoals mooi getypeerd in de film Zorba de Griek.
Ik trek mijn stoute schoenen aan en neem een enigszins
tegenspartelende Kris mee op excursie naar de Mont Dandenong Ranges Park. Een
groot natuurgebied pakweg 30 km ten Oosten van Melbourne met in het midden de
Dandenong berg van 670 meter. Kris wijst me erop dat ik deze uitstap, als we
worden tegen gehouden, onmogelijk als een exercise kan verkopen aan de
politie, dat we bijgevolg een serieuze boete kunnen oplopen en dat we zelfs
niet weten of dat Park wel open is. Tinternet zegt dat het Park gesloten is,
maar dat het Arboretum in het Park wél open is. Ik herken de Belgische chaos en
besluit dat deze tegenstrijdige informatie een gegronde reden is om met een
berekend risico toch te vertrekken. We nemen de trein naar Lillydale en vandaar
nemen we een lokale bus tot in Montrose. Daar is de achterdeur van het enorme
natuurpark. Dat er controle is aan de voordeur van het Park kan ik me levendig
inbeelden, maar we moeten wel grote pech hebben, als we aan de achterkant van
het park zouden worden onderschept. Zo gezegd, zo gedaan en inderdaad. Aan de
achterkant is er geen afspanning, laat staan een poort of enige vorm van
toegangscontrole. We wandelen het natuurpark zo binnen alsof we in onze tuin
binnen gaan. We stappen en genieten van de mooie dag, zien -op 2 mensen na-
niemand, we picknicken s middags op een rots en we blijven koppig wandelen op
zoek naar het Arboretum. Maar ja, we hebben geen kaart (want de infoshops zijn
gesloten) en het onvermijdelijke gebeurt: ergens hebben we de verkeerde bosweg
gekozen want we komen tegen 15 uur aan in Olinda, aan de andere kant van de
Dandenong berg in het park.Helemaal
niet erg. Het was een mooie wandeling, ik kan het stijgingspercentage van 12%
op het gemakje stappend vlot aan (een hele mentale opluchting voor mij) en we
hebben begrepen dat men met een lokale bus ook rechtstreeks naar het Arboretum
kan. Moe maar voldaan zoals men dat pleegt te omschrijven keren we via een
lokale bus (met Duitse pünktlichkeit op tijd aan de halte in het midden van het
natuurpark!) en daarna een lokale trein (met Duitse pünktlichkeit op tijd)
terug thuis om bij Toon te gaan eten. In het station New Market, waar we
afstappen, staan op het perron 2 agenten. Zij zeggen niets, wij knikken goede
dag en dat was het meest spannende moment van de verboden wandeling in de tuin
van Eden. Wieniewaagtniewint.
De taalperikelen met de banken raken opgelost. Bij Paribas
kost een Engelse versie van een rekeningsaldo maar liefst 35 euro. Ik vind dat
er echt over. Zeker in vergelijking met de kosten dieArgenta vraagt: 10 euro. We hebben ons
momenteel dan ook wijselijk beperkt tot een print screenvan het startscherm van onze rekeningen. Daar
staat alleen onze naam op en het saldo. Geen van beiden hoeven vertaald te
worden. We kruisen onze vingers en we gaan die documenten indienen. We zullen
zien zei de blinde.
Volgende probleempje zal mijn belastingaangifte worden, want
ik heb mijn e-ID kaart lezer niet bij. Dat was ook niet nodig meende ik, want
zoooo lang zouden we toch niet van huis zijn. Eerst dacht ik dat ik via Doccle
wel toegang zou kunnen krijgen tot Taxs-on-web, maar neen. Ook Doccle vraagt de
e-ID kaart of itsme als extra identificatie. Dus probeer ik de applicatie itsme
te installeren op mijn androïd smartphone. Dat blijkt niet te gaan vanuit
Australië. Waarom heb ik nog niet kunnen achterhalen. Op een iPhone gaat het
wel.We hebben intussen de vraag al
gesteld aan de service desk van het Belgische bedrijf Itsme, maar tot op heden
is het van die kant oorverdovend stil. We zoeken verder want wie zoekt die
vindt zegt men.
Vandaag rijdt Toon naar het huis waar hij vanaf begin juni
zal gaan wonen. Dat is in Woodend, een 70 km van Kensington. Hij moet zijn
dochtertje gaan inschrijven in de crèche en hij wil tevens van de gelegenheid
gebruik maken om in Toyotagarage in de buurt te bezoeken. Hij overweegt immers
een auto te kopen. We willen geen onnodige aandacht van de politie, dus
beslissen we dat het wijselijk is dat Toon met Kris rijdt en dat ik thuis
blijf.
Ik heb me goed kunnen bezig houden. Eerst ons optrekje eens
gepoetst. Het was nodig en het verschil tussen voor en na springt in het oog,
vind ik althans. Om wat uit te rusten van mijn exploot in deze beruchte en
beroemde Olympische discipline heb ik op tv naar een documentaire gezien over
het wedervaren van de inwoners van de Chagos archipel in de Indische Oceaan.
Het gaat om 60 tropische eilanden die sinds 1965 onder het Brits Indische
-Oceaanterritorium vallen. De bewoners zijn afstammelingen van de Afrikaanse
slaven die de Fransen (die de archipel in bezit hadden genomen, nadat de
Portugezen het hadden laten vallen) tewerkstelden op de olieplantages. Na de
nederlaag van Napoleon in 1814 worden de Chagossianen plots Britse onderdanen.Op zich niets ergs, maar in december 1966 verhuurden
de Britten de archipel voor 50 jaar aan de Amerikanen, die op één ervan (Diego
Garcia) een militaire basis bouwden. Alle bewoners werden in de periode 1967
-1973 manu militari door de Britten opgepakt en verhuisd naar overal, maar hoofdzakelijk
naar Mauritius. Hierbij werd geen rekening gehouden met familiale banden. Gezinnen
werden gescheiden, kinderen raakten gescheiden van hun ouders, enzovoort.
Financiële compensatie hebben ze nooit gekregen en tot op heden leven die mensen
daar in erbarmelijke omstandigheden. Juridisch is de calvarieberg nog steeds
lopende: het dossier ligt momenteel bij het Internationaal Hof van Justitie in
Den Haag. Weer wat bij geleerd/
Voor zij die zich afvragen waarom de culinaire rubriek niet
meer verschijnt, dat komt omdat we ons mentaal aan het voorbereiden zijn voor la
grande bouffe. Eerste logische stap is dan ook een algemene onthouding: dus heb
ik simpele pizzas gemaakt.
And now something completely different: straatwerken. Ze
zien vanmorgen in onze straat begonnen met het openbreken van het voetpad, de
stoepboorden en de afwateringsgoot. De snelheid en de efficiëntie is
adembenemend. Ik word er moe van, gewoon van ernaar te kijken. Het voorbereiden
voor de her aanleg is nog straffer. Alsof het buitenmatse legoblokken betreft
worden de stoepboorden in de verschillende formaten (recht, half afgerond naar
links en naar rechts, hele bogen van 90° naar links en naar rechtsen afgeschuinde). De afgeschuinde worden
gebruikt aan elke straathoek om het op- en afrijden van rolstoelen en kinderwagen
feilloos vlot te laten verlopen. Zo feilloos dat wij de eerste dagen op elke
hoek van de straat een gat in de lucht stapten omdat we nog niet gewend waren
aan dat niveauverschil. Om te zorgen dat ze mooi op een rechte lijn, afhellend
naar het laagste punt worden geplaatst, spannen ze over de ganse lengte van de
werkzaamheden een fluo koord. De boorden wegen als lood. Ze worden met een mini
kraantje juist gepositioneerd en neergezet in de funderingsmortel. Tot op de
millimeter juist. Vlaamse gemeentebesturen en aannemers: kom eens kijken hoe je
zoiets doet. Wat in Vlaanderen blijkbaar een onmogelijke opdracht is, gebeurt
hier tussen de soep en de patatten. Curieus toch.
Dan komen de afwateringsgoten aan de beurt. De goot bestaat
hier uit 2 rijnen van zware kasseien van ca. 20 cm lang, 10 cm breed en 20 cm
hoog. Die wegen ook als lood uiteraard. Om te zorgen dat ze ordentelijk gelegd
worden, spannen ze wederom over de ganse lengte van de straat twee fluo
koorden: één voor de afwatering en een tweede om de rechte lijn aan te houden.
Steen per steen wordt manueel juist gelegd. Hoe kan je het raden: tot op de
millimeter juist. Als het werk af is, doet het pijn aan de ogen. Zo correct. De
arbeiders blijken Maltezen te zijn.
De verlenging van onze verblijfsvergunning is een ander paar
mouwen. De zoon van Kris worstelt zich wonderwel door de administratieve
doolhof van paperassen en finaal blijkt dat we 2 documenten moeten voorleggen.
Het eerste om aan te tonen dat we werk of inkomen hebben. Een attest van een
derde (geen directe familie uiteraard) waaruit blijkt dat we beiden
gepensioneerd zijn is voldoende. Maar ja, dergelijke documenten hebben we niet
bij ons. Zelfs een paranoïde en vooruitziende persoon als ik heb daar inde
verste verte niet aan gedacht. En mocht dat toch het geval geweest zijn, waren
ze nutteloos want ze moeten in het Engels opgesteld zijn. En vertalen kan
alleen door een beëdigd vertaler. Kris heeft haar Engels modelattest ter
ondertekening opgestuurd naar een gepensioneerde notaris en ik heb het mijne
doorgestuurd naar mijn vroegere directiesecretaresse. Dat luik zal dus wel in
orde komen. Het tweede document is een pak moeilijker. We moeten kunnen
aantonen dat we over voldoende financiële middelen beschikken om het hier nog verder
te kunnen uitzingen. Op zich geen probleem, maar . ook deze bankuittreksels
moeten in het Engels zijn. En dat is een ander paar mouwen. Op de respectieve
websites van onze banken kunnen we immers wel switchen van Nederlands naar
Frans. Maar Engels is daar niet bij. We hebben een bericht gestuurd naar onze
banken en hopen het beste.
Het programma van vandaag kan je niet direct overladen
noemen. In de voormiddag gekookt want we willen s middags barramundi-moten
degusteren. Lekkere vaste vis, maar hij moet wel langzaam garen (trager dan
bijvoorbeeld zwaardvis). Na de afwas wilde Kris een bezoekje brengen aan een
winkel met snuisterijen van aboriginals. Het was aan de linkse kant van de
Grote Steenweg tussen Kensington en Melbourne. Gedurende 10 km hebben we vanuit
de tram alle winkeltjes bekeken op zoek naar die ene onverlaat. Niettevinden. Tot
ik me realiseer dat Kris niets gespecifieerd had over de RICHTING waarin de
tram reed, toen ze de winkel opgemerkt had.Ik zucht effen en bedenk dan dat alles relatief is. Om onze tramrit naar
Melbourne toch nog enigszins nuttig te maken, stelt Kris voor op de City Circle de stappen. Zoals het
woord het doet vermoeden is het een toeristisch hop-on-hop-off traject rondom
de stad. Plezant is wel dat het transportmiddel een rammelde tram-antiquiteit is van circa 100 jaar oud. Zo een typische
elegante, stijlvolle houten karkas van de jaren 20 van vorige eeuw op een ijzeren
onderstel met vierkante wielen én vierkante assen. We hebben de luxe ervaren om
de tour te kunnen meemaken in het tramstel exclusief voor ons alleen. Op een gegeven moment komt de bestuurder even
bij ons staan en vertelt hoe uitzonderlijk het ook voor hem is dit toeristische
traject met een lege tram af te rijden. In normale tijden zit zijn karretje
stamvol. We beseffen de uitzonderlijke luxe van dit moment en we nemen enkele
fotos van de binnenkant van de lege tram. De bestuurder is zo vriendelijk om
aan een halte even uit te stappen om voor ons een foto te nemen van zijn tram
met ons erbij. We waren niet voor den donkeren thuis.
Nadat we de planning van onze reis nog eens goed bestudeerd
hebben, heeft Kris naar onze vliegtuigmaatschappij Etihad gebeld. Ze is erin
gelukt onze vervallen tickets voor de terugvlucht om te boeken naar een latere
datum. Dat scheelt een flinke slok op de financiële borrel, want zo kunnen we
zonder extra kosten terugvliegen naar België. Etihad beweert momenteel dat zij
ons op 11 juli zullen kunnen terug brengen. De nieuwe tickets (mét exits seats)
hebben we via mail onmiddellijk ontvangen. Maar het is nog voorbarig om nu al
victorie te kraaien in Victoria. Dit is alleen de eerste kaap die we met succes
hebben kunnen nemen. Zullen we erin lukken om ook het volgende obstakel te
overwinnen? Come and see next day: same time same place.