Vandaag start onze reis. Eindelijk. Ne
mens moet soms toch wel héél veel geduld en koppigheid aan de dag leggen. Maar
.. de volhouder wint. Om zes uur staan we op en om zeven uur brengt Toon ons naar
het verhuurbureau van Apollo campers. Dan volgt een hallucinant verhaal. Om 8
uur is er geen levende ziel te bespeuren. In de regen staan we daar te
verkleumen (8 graden!) te verkleumen en wortel te schieten. Al wie beweert dat
het heet is in Australië , dwaalt. In erge mate. Na tien minuten wordt onze
geest (en ons lichaam) terug wat ontdooid want er verschijnen 2 Argentijnse
meisjes van 30 jaar of daaromtrent. Zoals altijd is aan hun verhaal kop noch
staart te breien, maar één ding is duidelijk. Ze hebben een camper gehuurd en
gebruiken die als verhuiswagen, want ze gaan in Perth wonen. Na een kwartier
verschijnt het Apollo personeel met de nodige verontschuldigingen voor de
vertraging. Lap hiermee zijn we al een kwartier verloren. We hebben nochtans onze
tijd brood nodig om voor den donkeren op onze camping in Wagga Wagga te raken.
Anders moet ik daar in het duister de nutsvoorzieningen van onze camper gaan
aansluiten. Dat wil ik vermijden want ik het nog nooit eerder gedaan.
Dan schiet de Australische bureaucratie
in actie. Alle formulieren die ik vooraf met veel moeite had ingevuld (om de
check-in vlotter te laten verlopen) mag ik nog eens opnieuw vol schrijven. Op
hun tablet. Een naam als Van den Hauten correct over nemen blijkt erg moeilijk
te zijn. Een heel gedoe, maar hun systeem laat niet toe te spelling van de naam
te wijzigen als Kris nog niet getekend heeft. Kris moet dus tekenen onder een
foutieve naam. Euuu? Ik leg me erbij neer en denk bij mezelf: allicht gebruiken
ze SAP. Ik ken immers geen enkele andere bedrijfstool die zo moeilijk te
hanteren is als men een wijziging wil aanbrengen.
Alhoewel ik onze internationale
rijbewijzen vooraf had doorgemaild, willen ze die nog eens fotograferen, want
ze hebben ook ons nationaal rijbewijs van doen. Nou moe, dat heb ik nog nergens
in de wereld mee gemaakt. Soit, ik zwijg en overhandig hen het mijne. Dan
blijkt dat Kris haar nationaal rijbewijs NIET mee heeft. Thuis gelaten om een
reden die ik me moeilijk kan inbeelden. Gewichtsbesparing lijkt me geen goede
verantwoording. Maar ja, zonder haar nationaal rijbewijs mag zij niet
rijden. Ik probeer Apollo te overtuigen
dat ze het fout voor hebben en vertaal de tekst die in mijn internationaal
rijbewijs staat. Ik kan het amper geloven, maar daar staat letterlijk dat het
internationaal rijbewijs alleen geldig is mits voorlegging van het nationaal
rijbewijs. Een internationaal rijbewijs is dus met andere woorden niet meer dan
een officiële vertaling van het natkionale bewijs. Het personeel vraagt me om
de tekst van het internationaal rijbewijs te vertalen, want niettegeloven,
maar daar staat geen iota Engels in. Ik vertaal het uit de losse hand om het
gelijk aan mijn kant te krijgen en veroorloof mij enige dichterlijke vrijheden.
Ik heb jandorie pech: de cheffin van Apollo kent voldoende Duits om mijn
interpretatie van de kaart te vegen. Enfin ik zal dus alleen moeten rijden
totdat Kris een fotokopie van haar nationaal rijbewijs aan Apollo kan bezorgen.
Oef, weer een horde genomen.
Dan blijkt in hun systeem geen spoor meer
te vinden te zijn over onze verzekering. Mijn geduld raakt zo een beetje op en
ik diep mijn notebook uit mijn bagage en lees mijn notities voor over de gemaakte
afspraken, de kosten en de verkregen kortingen. Plots vinden ze de polis als
bij wonder terug. Maar de prijzen kloppen niet. Here we go again, denk ik. Na enkele
extra kubieke meters lucht wordt ook dat misverstand in ons voordeel opgelost.
Intussen zijn we al een uur kwijt. Dan
wordt de camper voor gereden. Zoals te verwachten in Australië: proper van ver,
maar verre van proper. Kris schiet in een Vlaamse colère en verkrijgt dat de
poetser opnieuw komt poetsen. Die blinde kwibus stapt de camper binnen en
vraagt wat er jandorie nog moet gepoetst worden. Kris wijst op de mensen in
wording, afgewisseld met wat schimmel in diverse kleuren enz. Ik zie intussen onze twee Argentijnse meisjes
met een goedkopere (want intussen door Apollo afgeschreven) camper vertrekken.
No worries.
De volhouder wint, na nog een half uur is
onze wagen betreedbaar. Dan blijken alle accessoires, die we in de
onderhandelingen verworven hadden, te ontbreken. Oeps, daar gaan we weer.
Alles komt in orde, behalve een extra verwarmingsvuurtje. Dat hebben ze niet meer
in voorraad, want het is defect. Hoe kan dat nu? We zijn toch de eerste of de
tweede klant na twee maand lock down? No worries, zeggen ze dan: koop er
onderweg een nieuw en we zullen u achteraf vergoeden. Dag Jan, denk ik. Na wat
gehakketak krijgen we het vuurtje uit hun eigen bureau. Het zal ze leren zo
weinig pro-actief te zijn. Het verhaal is eigenlijk bijlange nog niet ten
einde, maar ik stop ermee. Anders wordt het té vervelend. Eigenlijk een
kant-en-klaar scenario voor Faulty Towers.
We rijden de hele dag, zondigen s
middags met onze eerst hamburger en we komen om 16:30u aan op onze camping.
Hangt daar een mooie verwittiging dat ze morgenvroeg om 8uur de stroom gaan
afsluiten voor onderhoudswerken. Wat hebben die hier begot de laatste twee
maand uitgespookt? Ik begin al te vermoeden dat ik hier de enige abnormale ben.
Algemeen besluit: we zullen morgen weer
maar om zes uur opstaan.