Inhoud blog
  • 9 juli
  • 8 juli
  • 7 juli
  • 6 juli
  • 5 juli
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aussie 2020

    13-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 juni

    Vannacht was de hemel helemaal helder. De sterrenhemel (van het Zuidelijk Halfrond) was schitterend indrukwekkend. Kris heeft voor de eerste maal in haar leven gezien waarom de melkweg MELK-weg heet. Het ziet er inderdaad uit alsof iemand met melk gemorst heeft, maar dan op heel grote schaal.

    In de voormiddag rijden we naar Nundle. Dat was in de 19de eeuw een goudzoekers / -delvers stadje. In de reisgidsen staat dat men er nog talrijke ruïnes en mijnschachten kan bezoeken. Na een uur geslingerd te hebben over een lokaal baantje, stoppen we bij het voormalige gerechtsgebouwtje. Het  ‘Museum’ was hilarisch in al zijn eenvoud en naïviteit. De museumbewaker geeft ons toelichting in een ‘erg oud gebouw’, want het dateerde van 1880 . In de enige ruimte die het museum telde kan men enkele kinderwagens aanschouwen, een grammofoon, enkele antieke fototoestellen en wat vergane zwart/wit foto’s van mannen met een woeste boeventronie, onderlijnd met vervaarlijke snor of/of baard, die er op staan alsof ze een postkoets (met goud) gingen overvallen of nét overvallen hadden. Dat was niet zo eenduidig want in beide gevallen stonden de stapels met houten kisten vol goudstaven er als stille getuigen bij. In vijf minuten zijn we erdoor gewandeld.

    Onderweg naar het echte  ‘Museum of Mount Misery’ passeren we het plaatselijk politiekantoor. Het lijkt echt op een kartonnen huisje uit een goedkope western. Het echte museum is wel interessant. Je kan er door een (goed nagemaakte) mijnwerkers gang wandelen. Die is langs alle kanten volgestouwd met origineel delvers-alaam. De mensonwaardige toestanden die hier toen heersten, wordt goed weer gegeven. Je ziet ook originele foto’s met de zelfgemaakte hutjes met wat schotse en scheve planken en een dak van berkenschors. De naden en spleten werden gedicht met teer. Ik mag er niet aan denken onder welke afgrijselijke omstandigheden die sukkelaars, wanhopig op zoek naar wat rijkdom, moesten wroeten en leven. Als ze ziek werden, konden ze niet delven en konden ze niets verdienen; bij zware arbeidsongevallen moesten ledematen zonder afdoende verdoving worden geamputeerd; voor tandpijn was er maar één remedie: een flinke tik met een beitel, voor complicaties bij een bevalling waren er zelfs geen remedies, enz. Na een half uur staan we terug buiten. We gaan verder op zoek naar de ‘ruïnes’ en naar de ‘wolfabriek’. Kris vindt in de wolfabriek een shop met wollen spullen. Terwijl zij zich onledig houdt met kijken, vergelijken, passen, overpeinzen en tot slot kordaat terughangen om dan met frisse moed van vooraf aan opnieuw te kijken vergelijken, passen en overpeinzen en…

    In afwachting van de witte rook, ga ik intussen op zoek naar de fameuze ruïnes uit mijn reisgids. Ik vind niets, geen steen, geen gedenksteen, geen foto, geen brief nada. Ik ga terug naar het museum van zonet en vraag waar die ruïnes zijn. Met kikkerogen vol ongeloof en verontwaardiging zegt de uitbater dat zijn museum alle ruïnes van het gouddelversstadje omvat, inclusief de mijnschachten. Na moe, dan zijn we uitgepraat.

    Ik ga onverrichterzake terug naar de wollen spullen shop. Ik vind Kris echter niet direct. Ze blijkt nog steeds aan het passen te zijn. Nietegeloven. Tot mijn opluchting (en ik denk ook van de verkoopster) raken we op een beleefde manier buiten: Kris heeft wat gekocht.

    Om terug op krachten te komen na een dergelijke fysische en psychische inspanning eten we in de plaatselijke afspanning een steak met friet. Tot mijn verbazing zijn zowel de steak als de frieten perfect gebakken. Dat restaurantje is gehuisvest in een stenen gebouw dat een mislukte gouddelver ,George Davidson, in 1880 opgetrokken heeft. Toen hij inzag dat zijn goudzoekerij een fata morgana was en dat anderen veel geld verdienden met zijn extreem zwaar gezwoeg, gooide hij zijn alaam over de haag en besloot zijn eerste beroep (schrijnwerker) terug op te nemen. Hij realiseerde zich dat hij als doodskistenmaker veel beter af was. Altijd werk en de kwaliteit van de kisten deed er in feite niet zoveel toe (eens in de grond, stelt niemand zich immers nog vragen over de kwaliteit van zijn werk). En hij leefde nog lang en welvarend.

    Tot slot nog even 200 km verder naar het Noorden gereden tot in Universiteitsstad Armidale.

    13-06-2020 om 14:56 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    12-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 juni

    We merken steeds nadrukkelijker dat we meer naar het Noorden (lees: naar de evenaar) opschuiven. Gisteren namiddag op ons terrasje van de zon genoten en vannacht vast gesteld dat het ook ’s nachts al heel wat minder koud is. Ik ben om 6 uur opgestaan voor een bezoekje aan het toilet. Ik ben er gewoon in mijn pyjama naartoe gegaan. Wat een verademing ten opzichte van een week geleden zeg.

    Nu trekken we naar Tamworth. Niets speciaals aan het stadje dat zichzelf tot hoofdstad van de Australische countrymuziek heeft gepromoveerd. We overnachten hier gewoon omdat ik naar het nabij gelegen Nundle wil. Dat is een oud goudzoekersdorp met nog talrijke ruïnes en mijnschachten. Het is maar 65 km van Tamworth verwijderd, maar de weg ernaar toe is nogal kronkelig. Het vergt dus net wat meer tijd dan we op één dag ter beschikking hebben.

    Onderweg naar Tamworth eten we ’s middags in Murrurundi. Een cowboy dorpje van niemendal, een paar straten groot met flink wat vervallen huizen. Er is één eetgelegenheid en die is warempel open. We krijgen een echte Plataan maaltijd voor geschoteld: stoemp met een gehaktbal. Rissole in het Engels. Daarmee heb ik mijn honger gestild en een Engels woord bij geleerd.

    De temperatuur was zo aangenaam dat we tot 18u hebben buiten gezeten. Elke dag wat beter!


    12-06-2020 om 11:59 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    11-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juni

    Het wordt een stralende dag. De zon doet om 8 uur al flink haar best en dat is te voelen aan de temperatuur in de camper. Eerst moeten we allebei nog wat Mortselse administratie afwerken, zoals bij voorbeeld een  datum vastleggen met Water-link wanneer ze de nieuwe watermeter zullen komen installeren of bij Kris wanneer de garage haar winterbanden zal vervangen, enz. Elke dag wat nieuws.

    Dan de plaatselijke Aldi nog met een kort maar krachtig bezoekje vereerd en vervolgens naar de wijngaard Lindemans voor een degustatie. Intussen is gebleken dat Ruth & Mike enkele jaren geleden hier ook gepasseerd zijn en dezelfde wijngaard hadden uitgekozen voor een degustatie. Straf hé. De eerste drie wijnen lijken me recht uit de voorraad van den Aldi te komen: eens in de mond verdwijnt de smaak al te snel. Alleen de duurste fles had voldoende smaak en lengte. Maar voor die prijs (80 dollar voor 1 fles) mag dat wel. Ik heb dan ook  niets gekocht. De lunch die we hier aansluitend bij nemen, is daarentegen schitterend: een flinke moot baramundi vis, perfect gebakken.

    Op weg naar de tweede proeverij loopt het grondig mis. We rijden de statige oprit op.  Hij is erg kronkelig en verdacht smal. Na een paar bochten eindigt die in een rond punt. Kris rijdt het zonder argwaan op om dan halverwege vast te stellen dat de straal van de cirkel amper groter is dan de lengte van onze camper. Kortom we zitten vast. We hebben ons een kwartier geamuseerd om eruit te raken zonder iets te raken. Bij nader toezien blijkt dat we ons hebben vergist en nietsvermoedend op oprit van een huis waren opgereden. Gelukkig was er niemand thuis. Mijn zin in een tweede degustatie is op slag over. We rijden dus terug naar onze kampeerplaats en installeren ons in een warm namiddag zonnetje. Zonder ongelukken en zonder verrassingen.

    11-06-2020 om 13:55 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    10-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 juni

    We raken nog bedreven in het opruimen, inladen en vastsjorren van onze uitzet in de campervan. Gewassen, afgedroogd en geschoren, alle trossen los en alles dubbel gecheckt. Op 110 minuten is het zaakje geklaard, ontbijt en afwas inbegrepen. Dat is niet slecht, maar dat kan ontegensprekelijk nog beter.

    We zijn amper vertrokken of het begint pijpenstelen te regenen. De vuurdoop voor Kris, want zij rijdt vandaag voor de eerste maal met de camper. De juiste dag eruit gekozen om verder te trekken, mijmeren we allebei. Tegen de middag komen we al aan in Cessnock (West van Newcastle). We zitten midden in de wijstreek, dus zoek ik naar een wijngaard waar we kunnen proeven én eten tegelijk. Maar dat is te mooi om waar te zijn. De meeste wijngaarden zijn nog corona-gesloten en zij die al wel open zijn serveren geen eten. Twee uur maken we met onze camper de streek onveilig, desperaat op zoek naar voedsel en bijbehorend geestrijk vocht. Twee uuuuuurrrr. Uiteindelijk vinden we om kwart na twee een pizza zaak die (nog) open is. Uiteraard is het een meeneem formule. We openen de kartonnen dozen bijgevolg in onze camper en we kraken er een fles wijn van onze eigen voorraad bij. Dat is nu eens een alternatieve wijndegustatie! 

    Eens op onze camping geïnstalleerd, belt Kris nog eens naar een wijngaard die we in het voorbij rijden gezien hebben. De naam klinkt beloftevol en herkenbaar: Lindemans. En ja het lukt. We hebben een reservatie vast voor een degustatie en een maaltijd morgen middag. En het belooft morgen mooi weer te zijn, zeggen ze

    10-06-2020 om 10:01 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    09-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 juni

    Laatste dag in Syndey. We beginnen met een was. Het is een industriële machine, het gaat dus snel. Dan de natte rommel in de droogkast. Oh maar, zelfs op de hoogste stand is dat apparaat na een vol uur nog steeds bezig met de was te drogen, of het doet toch alsof. Kris heeft de half droge was ten einde raad uit de trommel gehaald en we hebben de was over wasdraden, die ik intussen in onze camper gespannen had, opgehangen. Zo kan het goed rustig verder drogen terwijl wij voor de laatste maal naar Syndey trekken. Onze hoop om tenminste het operagebouw te kunnen bezoeken is naïef geweest. Alles is potdicht en leeg, leeg, leeg. In normale dagen kan je hier over de koppen lopen. De ontgoocheling proberen we weg te spoelen met een glaasje bubbels. Dan naar de Strand Arcade. Daar had ik gisteren een schoenpoetser gespot. De eerste in drie maand, maar ik had toen de verkeerde schoenen aan. Vandaag sta ik er terug, maar de man is er niet. Zucht.

    ’s Avonds lekker bij een Italiaan gaan eten. Zoals te verwachten klopt de rekening niet: 16 dollar teveel. Na wat protest wordt het teveel terug gestort. Italianen blijven Italianen, over de hele wereld.


    09-06-2020 om 13:51 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    08-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 juni

    Waar gaan we dat schrijven. Ik ben vannacht wakker geworden omdat het té warm was in de camper. We zijn dus op de goede weg: op zeeniveau, weg van de bergen en alsmaar meer naar het warme Noorden. En dat voelen we gelukkig snel. Vanmorgen naar de vermaarde Vismarkt van Sydney getrokken. Het was een hele onderneming: een busrit van een half uur (een expres bus), twee trammen in Sydney en dan nog een bus. Tegen 11 uur zijn we daar. En dan gaat er een niet te beschrijven wereld open van enorme viskramen, telkens van zeker 10 bij 20 meter vol met een onoverzichtelijk aanbod van gewone en exotische vissen. En allemaal tegen, voor ons abnormale prijzen. Ik zie hier een tonijn van zeker een halve meter liggen tegen 40 Australische dollar (ofte 25 euro) de kilo. Ik zie enorme groene kreeften van 1,6 kg (vastgesteld op de weegschaal), kleine gitzwarte kreeftjes, schorpioenvissen  (25 Australische dollar), baramundi’s van bijna een meter lang, Tasmaanse Oceaan zalm van 40 cm, gigantische krabben enz.

    Het aanbod aan oesters is immens, maar de manier van openen en serveren is een regelrechte schande. Ze worden op de klassieke manier open gestoken, het vruchtvlees wordt helemaal rondom losgesneden en dan…. kieperen ze alle sap WEG en vervangen het door kraantjeswater. Vervolgens worden ze op een plastic voorgevormd blauw plastic dienplaatje met wat plastic folie erover vacuüm getrokken. Ik heb een foto genomen van een vakman die reuze oesters van een handpalm groot onder een permanent lopende waterstraal helemaal ‘proper’ spoelt. Bij de Japanse stand gaat het er heel wat verfijnder aan toe. Hier kan je zo een plastic bakje kopen met een half dozijn oesters en elk is anders gegarnierd: de ene met kaviaar, de andere met zeewier enz. Maar ook hier is alle vruchtwater weg gegooid. Alhoewel de verleiding groot is, koop ik die uitgedroogde lodders niet. Ik opteer voor enkele prachtige, grote sushismet rauwe vis. Ze zijn hier, net als in Japan, dubbel zo groot als in Antwerpen. Ze smaken zo heerlijk dat ik me even terug in Japan waan.

    Maar dan steekt de Australische drang naar bureaucratie weer de kop op. Op heel die markt wordt er gesmikkeld en gesmakkeld, maar er is geen druppel bier te verkrijgen. Alleen koffie en cola. Stel je voor. Heeft blijkbaar iets te maken met de wetgeving dat niet iedereen alcohol mag serveren. Mijn zoektocht naar een simpele pint heeft van 12 uur tot 16 uur geduurd. Dat had dan weer te maken met het feit dat de meeste pubs ’s zondags dicht zijn. 

    Tot slot van de dag nog de QVB, de Queen Victoria Building gaan bezoeken. Een Mall die de Britten eind 19de eeuw in volle empire periode hebben opgetrokken in prachtige Art Nouveau stijl. Het gebouw is eind vorige eeuw in zijn oorspronkelijke glorie gerenoveerd. Het zit nokvol met chique en heel chique boetiekjes. Awesome and breathtaking tegelijk.

    08-06-2020 om 11:38 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 juni

    Het wordt een schitterende dag vandaag met een stralende zon en een deugddoende temperatuur van 17 graden in de schaduw. We nemen de bus en aansluitend de ferry en we staan op 1,5 uur in het centrum van Sydney. Alle transportmiddelen waren tot vervelens toe pünktlich op tijd en de aansluitingen tussen bus en boot eveneens. In wat voor een apenland is België toch?

    Eerst vereren we de luttele restanten van het initiële Sydney met een bezoekje. Eerst Cadmans’ Cottage. Ene John Cadman werd in 1797 ter dood veroordeeld omdat hij een paard gestolen had. Hij had enigszins geluk dat zijn straf werd omgezet tot een verbanning naar Australië.  Blijkbaar beterde hij hier zijn leven en werd in 1821 vrij gelaten nadat hij vier jaar op een schip had dienst gedaan.  Hij maakte daarna een opmerkelijke carrière bij de marine en werd uiteindelijk hoofdinspecteur van de regeringsvloot. In 1830 mocht hij ene Elizabeth Mortimer huwen en ze kregen 2 dochters. Zijn zandstenen huisje, dat dateert van 1816, is momenteel het oudst bewaarde gebouw  van de stad. De man werd po den duur welstellend: hij overleed in 1848 in de Inn die hij in 1844 gekocht had! Hawel voor dergelijke mannen heb ik eerbied. Ik wandel rond het huisje en plots zie ik op de grond een dames handtas liggen. Blijkt dat er onder meer haar Brits paspoort (zo een plastic kaartje zoals wij in België kennen) insteekt. Mijn eerste reactie is medelijden met het meisje dat allicht intussen het verlies vastgesteld heeft. Maar dan vind ik de zaak erg raar. Want.. in  Groot Brittannië is een paspoort niet verplicht en bovendien zou daar normaal haar internationaal paspoort moeten insteken, quod non. Ik ben het rapkes aan de politie gaan afgeven en daarna mijn handen ontsmet.

    Dan naar de oudste straatjes van de stad : Suez Canal (maximaal 70 cm breed) en Nurses Walk. Volgens de gidsen ‘ een labyrint van kasseistraatjes waar vroeger het eerste ziekenhuis van Australië stond (van 1788 tot 1816). Ik heb al wat ervaring met de Australische peptalk, maar het was nog erger. Buiten wat (inderdaad aangrijpende plaatjes met authentiek getuigenissen tegen de gevels van de huidige huizen, was daar niets, maar dan ook niets, te zien. Hm.  Dan even over de Harbour Bridge gestapt (behoort tot de drie grootste ter wereld). Gebouwd door de Britten eind 19de eeuw. In indrukwekkend pak staal. Waaghalzen kunnen ook over de steunbogen van de brug klimmen, uiteraard beveiligd met koorden en riemen. Die bogen zijn zeker 100 meter hoog en het waait daar enorm. Ik heb gedaan alsof ik geïnteresseerd was en me even geïnformeerd. Maar ook hier hetzelfde refreintje: door het corona virus is de attractie gesloten. Ik heb tegen de bewaker gezegd: ‘ ah ja, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, dat zit daarboven vol met coronavirussen’. Die man kon daar niet mee lachen.

    08-06-2020 om 11:38 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 juni

    Als ik ’s morgens uit onze camper stap, ziet het gras wit. Het heeft vannacht gevroren! Dat is dus de reden waarom we gisterenavond de verwarming op 28° gezet hadden en het nog steeds koud hadden. Met een paar dikke sokken gaan slapen en vanmorgen zagen mijn arme voetjes er nét iets te wit uit. Ondanks die bittere koude, ben ik toch een quasi openlucht douche gaan nemen. Het water is gelukkig heerlijk warm en ik luk erin  mijn bevroren ledematen te ontdooien. Tot mijn afgrijzen zie ik meerdere Australiërs in een short buiten ontbijten!

    We leren alsmaar efficiënter in te pakken. In het begin vergde het meer dan 3 uur. Nu waren we klaar op 2 uur. Op weg naar Sydney stoppen we even in een klein stadje Leura (Loera spellen ze het hier). Het lijkt sterk op Lier: een klein gezellig stadje met in verhouding veel delicatessen winkels. Ik merk dat er een restaurant open is. Dus reserveer ik onmiddellijk voor ’s middags. Na de basic-maaltijden van de laatste dagen, is een mooi gebakken steak immers meer dan welkom.

    Daarna rijden we naar Sydney en via de Noorderring van Sydney naar North Narrabeen . Ik hou mijn hart vast, want in Sydney is een wereldstad met ca. 5 miljoen inwoners, half België dus. Maar dankzij mijn bedreven copiloot en met de souffleur Google Maps verloopt dat tripje feilloos. Geen enkele maal fout gereden. Maarrrr aan de inkom van de camping was het bingo. Ze beweerden dat ik het saldo van de huur niet betaald zou hebben. Ik weet verrekt goed dat ik de transactie wel gedaan heb, maar ja ik kan het daar - stante pede- niet bewijzen. Temeer daar de IT van Argenta na drie maand nog steeds geen oplossing (of een work-around) ontwikkeld heeft om een overzicht van mijn meest recente verrichtingen te visualiseren. En ik heb geen zin om twee maal te betalen. Patstelling uds. Na wat palaveren krijg ik een uur uitstel (‘want de banken zijn België nog niet open’ argumenteer ik terecht). Eens op ons campingplaatsje, bel ik om 17 uur (9 uur Belgische tijd) naar Argenta Mortsel. ik respijt tot morgen 9 uur. We zien wel.

    Positief is dat de temperatuur hier een stuk hoger (19 graden) ligt, dus maken we nog snel even een wandeling tot het strand van North Narrabeen (ten Noorden van Sydney).  Wat een aangenaam verschil met gisterenavond.

    08-06-2020 om 11:37 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 juni

    Deze nacht verliep rustiger. We konden ons beter verwarmen en de airco maakte minder van zijn oren. Om kwart over tien staan we vertrekkensklaar. We beteren ons leven al met een half uur! Het weer is schitterend en de natuur is heel mooi. In het eerste deel dalen we 900 héél steile treden naar de Jamison Valley. Alle onverlaten die we  kruisen (omdat zij deze steil trap naar boven reeds voor driekwart beklommen hebben), spreek steevast de bemoedigende woorden uit: ‘good work, your’re halfway’.  De meesten verslikken zich bijna. In het dal doen we een wandeling van ca 2 uur en dan moeten wij aan de andere kant van de vallei ook naar boven klimmen. Gelukkig is deze klim minder zwaar (daarom die we de wandeling niet andersom!). Tegen half vier zijn we terug op de rijweg. We hebben het kalm aan gedaan: 3 uur in plaats van 2uur. Kris gaat naar de camper en ik neem de lokale bus terug om een foto te nemen van de Three Sisters bij de ondergaande zon. Dan zijn ze op z’n mooist. En het lukt. Die drie zusters zijn drie rotsformaties waar voor de Aborignals een legende aan verbonden is. Er waren eens drie zusters: Gunnedoo, Meenhi en Weemala. Ze hadden een vrijer die bij hun vader niet in de spaak viel. Omdat ze geen rekening hielden met zijn waarschuwingen, veranderde hij hen in die drie rotsen. Nu komen er jaarlijks 3.000.000 toeristen die rotsformaties.

     Net als ik de bus terug wil nemen, zie ik een felgekleurde vogel landen in een boom. Ik verwittigd de chauffeur dat ik even terug uitstap. Voor hem is dat geen probleem, want hij gaat een sigaretje roken. Ik neem enkele foto’s en dan hoor ik mijn bus vertrekken. Ik voel me net in Zuid Amerika! Noodgedwongen neem ik de volgende bus. Maar… omdat ik bij de vorige al gepind had, pin ik hier braafjes opnieuw (de chauffeur luistert goed of de opstappers wel het karakteristieke pingeluid maken). Daarmee ben ik reglementeer in- en uit gepind en reis ik toch gratis! Het zal ze leren jandorie! 

    08-06-2020 om 11:36 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 juni

    De voormiddag vullen we met laat opstaan, de camper wat te ordenen en de VAB van Apollo in te schakelen. Het laat opstaan is het directe gevolg van het feit dat dat airco (die de camper als verwarming fungeert) net iets te luidruchtig stond afgesteld om te slapen. In het midden van de nacht heeft Kris dat brulbeest afgezet. Allemaal goed en wel, maar daardoor zakte de temperatuur in de van met de minuut. Kou geleden dus en weinig geslapen. Wat de VAB betreft: ik had gisteren op het dashboard een oranje verwittigingslichtje zien oplichten met een symbool van een motorblok. Oranje licht is niet fundamenteel, maar toch. Want met een huurwagen weet je maar nooit. Ik bel hen vanmorgen omdat we hier 2 dagen/3 nachten blijven.

    Terwijl we ontbijten passeert hier een troep van wel 30 grazende kaketoe’s. Speciale beesten. Enerzijds ogen ze mooi en liefelijk met hun gele kuip en wit verenpak, maar anderzijds weet ik dat zij erg agressief uit de hoek kunnen komen tegen iemand die hen ‘verstoord ‘ heeft. Een local vertelde me dat hij ooit een kaketoe onbewust geïrriteerd had. Het charmante beest veranderde plots in een woesteling (hij heeft een vleugelspan van makkelijk een halve meter) , vloog vervolgens weg en… kwam even later terug met wel 20 van zijn kompanen. De man  had intussen dekking gezocht in zijn auto en die beesten hadden zijn wagen grondig en vakkundig gemolesteerd!

    De Apollo VAB is hier net als het openbaar vervoer adembenemend stipt. Binnen het kwartier verschijnt hier de camionette van de plaatselijke Apollo VAB! Zijn diagnose is dezelfde als wat wij als leken al vermoedden: de roetfilter die wat verzadigd raakt. Zolang het controlelampje pinkt is er geen probleem, beweert de man. Als het continu door blijft branden, moeten we hen opnieuw contacteren.

    Vervolgens trekken we onze stapschoenen aan en beginnen we aan de wandelingen in de Blue Mountains. Dit immens natuurpark met indrukwekkende bergformaties en diep uitgesneden dalen viert intussen zijn 250 miljoenste verjaardag en dankt zijn naam aan de blauwe nevelsluiers van de etherische oliën die de ontelbare eucalyptusbomen over de dalen verspreiden. We maken een korte verkenningstocht en bereiden onze dag wandeling van morgen voor. Want alles is hier zogezegd open, maar vooral voor .. werken. Minder voor klanten.

    08-06-2020 om 11:35 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 juni

    Nog vergeten te vertellen: we kamperen op 100 m van de zee, de Stille Oceaan. We zien de golven op het strand neer slaan. Idyllisch lijkt het, maar er staat een fris tot ijselijk oceaanbriesje. Ik ken de Stille Oceaan in veel aangenamere temperaturen. Maar ja, ne mens moet tevreden zijn met wat hij heeft nietwaar. Ideaal weer om eens een andere regio van Sydney te bezoeken. Nu trekken we Zuidoosten, naar Paddington. Deze randstad staat bekend om zijn mooie oude huizen in Victoriaanse terrace bouwstijl van het einde van de 19de eeuw. De meest bezienswaardige exemplaren zitten geconcentreerd in de wijk ‘Old Village’. Ze zijn uiterst smal (sommigen zelfs maar 3 meter) en ze zij allemaal mooi versierd met smeedijzeren hekken, zowel op het voetpad als op de balkons. Vandaar de benaming ‘terrace’ stijl.

    Het is meerdere tientallen kilometers verwijderd van onze camping, we moeten er 2 trams en één bus voor nemen en we zijn bijna 2 uur onderweg. Maar dat deert niet: ik vind zo mijn weg en alles sluit perfect op elkaar aan. En het loont de moeite. En allemaal zo mooi onderhouden. Je zou de wijk  kunnen vergelijken met de trendy Unitas-wijk in Deurne en met een mini versie van de Coges Osylei in Antwerpen. Het is opmerkelijk hoe goed de meeste van de huisjes onderhouden en gerenoveerd zijn. Het kan bijna niet anders dat men hiervoor ettelijke miljoenen Australische dollars moet neertellen. Het type van auto’s dat op straat geparkeerd staat, ondersteunt dit vermoeden.

    Het voorbije weekend was voor de Australiërs een verlengd weekend, want gisteren, maandag, was het een officiële feestdag voor de verjaardag van d Queen. Het gevolg was dat onze camping plots erg goed volzet was. De meesten komen hier aan met gedrochten zo groot als een volwassen autobus. Bij één ervan heb ik gezien dat de familie een zijkant open plooide en dat er, naast een volledig uitgeruste BBQ van een kubieke meter, ook een volwaardige wasmachine in stond. En tot onze stomme verbazing heeft dat gezin (vader, moeder en één dochter) ook een schaap bij. Wie houdt er nu een schaap als HUIS-dier?  Dat moet je letterlijk opnemen, ze dragen het binnen in hun motorhome, na eerst haar pootjes proper te hebben gemaakt en ’s avonds overnacht dat lief beestje samen met hen in hun camping bus. Wie neemt er nu een schaap me op weekend op een camping?

    08-06-2020 om 00:00 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    02-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 juni

    Het was erg koud vannacht maar we hebben desalniettemin goed geslapen.  Het bed is zelfs lang (voor mij) en breed (voor ons beiden) genoeg. Dat is een meevaller, want ik had me op het ergste voorbereid.  Waar ik me echter mentaal niet tegen gewapend had, was dat we ’s morgens om 7 uur een quasi open lucht stortbadje zouden moeten nemen. Dat vergt wel enige moed en zelfopoffering, maar ne mens wordt er wel goed wakker van. Tegen half tien is alles ingepakt en vastgesjord. We gooien de trossen los en starten met ons tweede lang traject (van de hele reis): 400 km van Wagga Wagga naar Katoomba in de Blue Mountains. Omdat we de voorkeur geven aan mooie binnenwegen boven een eentonige autostrade, neemt dat tripje wel een hele dag in beslag. Maar zo maken we ook even kennis met een stukje binnenland van New South Wales: veel houten kruipkrotjes van woningen, in alle denkbare stadia van verval, enorme storthopen met alle ondenkbare rommel en flink wat Australische mannen die hier bij enkele graden boven nul in een zomerse outfit rond paraderen. Dit wil zeggen: een fel gekleurde short (met blote benen voor de harde jongens, de poesies dragen daaronder een zwarte panty of zoiets), sleffers, een zotte, vuile en versleten T- shirt (of een marcelleke) én.... steevast een muts tegen de koude. Dat zijn volgens mij de kadees die de wereld willen doen geloven dat Australië een verschrikkelijk heet continent is. Ja, voor dergelijke ijsberen allicht wel. Maar niet iedereen is een ijsbeer of wil er een worden. Door de opwarming van de aarde, sterft die soort immers langzaam maar zeker uit.

    We lukken erin om voor den donkeren onze campingplaats te bereiken.  De regio is hier zichtbaar meer welstellend: de camping is mooi gelegen, heel netjes en de sanitaire voorzieningen zijn hagelnieuw. Welgekomen luxe en bovendien blijken we momenteel, met twee andere koppels, de enige klanten te zijn. Dat wordt hier vannacht  niet alleen een ijs-koudddddde (3 graden) maar ook een Stille Nacht. Net kerstmis zonder sneeuw en zonder stal. Maar ja we zitten hier ook al op meer dan 1000 meter hoogte.

    02-06-2020 om 12:43 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    01-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 juni

    Vandaag start onze reis. Eindelijk. Ne mens moet soms toch wel héél veel geduld en koppigheid aan de dag leggen. Maar .. de volhouder wint. Om zes uur staan we op en om zeven uur brengt Toon ons naar het verhuurbureau van Apollo campers. Dan volgt een hallucinant verhaal. Om 8 uur is er geen levende ziel te bespeuren. In de regen staan we daar te verkleumen (8 graden!) te verkleumen en wortel te schieten. Al wie beweert dat het heet is in Australië , dwaalt. In erge mate. Na tien minuten wordt onze geest (en ons lichaam) terug wat ontdooid want er verschijnen 2 Argentijnse meisjes van 30 jaar of daaromtrent. Zoals altijd is aan hun verhaal kop noch staart te breien, maar één ding is duidelijk. Ze hebben een camper gehuurd en gebruiken die als verhuiswagen, want ze gaan in Perth wonen. Na een kwartier verschijnt het Apollo personeel met de nodige verontschuldigingen voor de vertraging. Lap hiermee zijn we al een kwartier verloren. We hebben nochtans onze tijd brood nodig om voor ‘den donkeren’ op onze camping in Wagga Wagga te raken. Anders moet ik daar in het duister de nutsvoorzieningen van onze camper gaan aansluiten. Dat wil ik vermijden want ik het nog nooit eerder gedaan.

    Dan schiet de Australische bureaucratie in actie. Alle formulieren die ik vooraf met veel moeite had ingevuld (om de check-in vlotter te laten verlopen) mag ik nog eens opnieuw vol schrijven. Op hun tablet. Een naam als ‘Van den Hauten’ correct over nemen blijkt erg moeilijk te zijn. Een heel gedoe, maar hun systeem laat niet toe te spelling van de naam te wijzigen als Kris nog niet getekend heeft. Kris moet dus tekenen onder een foutieve naam. Euuu? Ik leg me erbij neer en denk bij mezelf: allicht gebruiken ze SAP. Ik ken immers geen enkele andere bedrijfstool die zo moeilijk te hanteren is als men een wijziging wil aanbrengen.

    Alhoewel ik onze internationale rijbewijzen vooraf had doorgemaild, willen ze die nog eens fotograferen, want ze hebben ook ons nationaal rijbewijs van doen. Nou moe, dat heb ik nog nergens in de wereld mee gemaakt. Soit, ik zwijg en overhandig hen het mijne. Dan blijkt dat Kris haar nationaal rijbewijs NIET mee heeft. Thuis gelaten om een reden die ik me moeilijk kan inbeelden. Gewichtsbesparing lijkt me geen goede verantwoording. Maar ja, zonder haar nationaal rijbewijs mag zij niet rijden.  Ik probeer Apollo te overtuigen dat ze het fout voor hebben en vertaal de tekst die in mijn internationaal rijbewijs staat. Ik kan het amper geloven, maar daar staat letterlijk dat het internationaal rijbewijs alleen geldig is mits voorlegging van het nationaal rijbewijs. Een internationaal rijbewijs is dus met andere woorden niet meer dan een officiële vertaling van het natkionale bewijs. Het personeel vraagt me om de tekst van het internationaal rijbewijs te vertalen, want –niettegeloven, maar daar staat geen iota Engels in. Ik vertaal het uit de losse hand om het gelijk aan mijn kant te krijgen en veroorloof mij enige dichterlijke vrijheden. Ik heb jandorie pech: de cheffin van Apollo kent voldoende Duits om mijn interpretatie van de kaart te vegen. Enfin ik zal dus alleen moeten rijden totdat Kris een fotokopie van haar nationaal rijbewijs aan Apollo kan bezorgen. Oef, weer een horde genomen.

    Dan blijkt in hun systeem geen spoor meer te vinden te zijn over onze verzekering. Mijn geduld raakt zo een beetje op en ik diep mijn notebook uit mijn bagage en lees mijn notities voor over de gemaakte afspraken, de kosten en de verkregen kortingen. Plots vinden ze de polis als bij wonder terug. Maar de prijzen kloppen niet. Here we go again, denk ik. Na enkele extra kubieke meters lucht wordt ook dat ‘misverstand’ in ons voordeel opgelost.

    Intussen zijn we al een uur kwijt. Dan wordt de camper voor gereden. Zoals te verwachten in Australië: proper van ver, maar verre van proper. Kris schiet in een Vlaamse colère en verkrijgt dat de poetser opnieuw komt poetsen. Die blinde kwibus stapt de camper binnen en vraagt wat er jandorie nog moet gepoetst worden. Kris wijst op de mensen in wording, afgewisseld met wat schimmel in diverse kleuren enz.  Ik zie intussen onze twee Argentijnse meisjes met een goedkopere (want intussen door Apollo afgeschreven) camper vertrekken. No worries.

    De volhouder wint, na nog een half uur is onze wagen betreedbaar. Dan blijken alle accessoires, die we in de onderhandelingen ’verworven’ hadden, te ontbreken. Oeps, daar gaan we weer. Alles komt in orde, behalve een extra verwarmingsvuurtje. Dat hebben ze niet meer in voorraad, want het is defect. Hoe kan dat nu? We zijn toch de eerste of de tweede klant na twee maand lock down? No worries, zeggen ze dan: koop er onderweg een nieuw en we zullen u achteraf vergoeden. Dag Jan, denk ik. Na wat gehakketak krijgen we het vuurtje uit hun eigen bureau. Het zal ze leren zo weinig pro-actief te zijn. Het verhaal is eigenlijk bijlange nog niet ten einde, maar ik stop ermee. Anders wordt het té vervelend. Eigenlijk een kant-en-klaar scenario voor Faulty Towers.    

     

    We rijden de hele dag, zondigen ’s middags met onze eerst hamburger en we komen om 16:30u aan op onze camping. Hangt daar een mooie verwittiging dat ze morgenvroeg om 8uur de stroom gaan afsluiten voor onderhoudswerken. Wat hebben die hier begot de laatste twee maand uitgespookt? Ik begin al te vermoeden dat ik hier de enige abnormale ben.

     

    Algemeen besluit: we zullen morgen weer maar om zes uur opstaan.


    01-06-2020 om 13:15 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    31-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 mei

    Onze laatste dag in Kensington. ’s Morgens nemen we afscheid van onze ‘kennissen’ op de zondagsmarkt in Flemington. We kopen een voorraad verse kwark (hermetisch verpakt) voor de volgende week.  Daarna met de adembenemend exact op tijd rijdende trams naar de South Melbourne Market. Daar een voorraad Iberrico jamon (ook hermetisch verpakt) ingeslagen en afscheid genomen van de Spaanse uitbater. Uiteraard volgt er dan een onstuitbare Spaanse woordenvloed en ik leer er onder meer uit dat hij Antwerpen en Brussel vrij goed kent.  We passeren daarna een kraampje dat we de vorige malen hadden overgeslagen. De uitbater hoort ons Nederlands praten en hij reageert in zijn beste Suid Afrikaans: een Afrikaner!  Het verrast me dat we op die twee maand zoveel Nederlandstalige emigranten zijn tegen gekomen. Zelfs een Nederlandse broer en zus die beiden aan de kassa in de lokale supermarkt werken. Niettegeloven.

    De namiddag spenderen we aan inpakken.


    31-05-2020 om 12:32 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 mei

    Vandaag komt Toon en Romana bij ons het  ‘laatste avondmaal’ nuttigen. Het is gebraden kip met aubergines, courgettes, aardappelen, paprika, rode peper en veel rozemarijn en tijm. Het was lèkkerr, ech lèkkerrr.


    31-05-2020 om 12:32 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 mei

    Prachtig herfstweer: een staalblauwe hemel bij een aangename temperatuur van net onder de 20 graden. Kortom ideaal wandelweer. We beginnen vandaag ons afscheidstournee. Eerst naar Saint Kilda voor aan strandwandeling van 12 km tot Brighton Beach (het strand met de mooi gekleurde strandcabines) en terug. Heel aangenaam en geen modeshow met mondmaskers. Het valt ons overigens op dat men in het journaal van de VRT heel wat mensen ziet met een mondmasker op hun…. kin. Dat komt toch echt niet erg geloofwaardig over.

    31-05-2020 om 12:31 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 mei

    Niets anders dan administratie, financieel geëmmer (met een campinguitbater omdat ik zogezegd niet zou  betaald hebben, terwijl dit wél het geval was), plafonds op mijn creditkaart die verlaagd werden (omdat ik uit het oog verloren was dat door ons ietwat uitgelopen verlof de einddatum, die ik in februari opgegeven had, intussen verlopen was) en ga zo maar door.  Veel energie en veel tijd, maar het komt allemaal wel in orde. Jumenas.

    31-05-2020 om 12:29 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 mei

    We hebben de hele voormiddag gespendeerd aan het zoeken en boeken van de eerste campingplaatsen. En dat is gelukt. Dan nog wat gebeld en gemaild om de nog openstaande refunds terug te krijgen. Op 2 na is dat ook gelukt. Rest nu nog 1 nacht op een campingsite en die hebben me beloofd dat ze het deze week nog zullen vereffenen. De tweede is een taaiere klant: AVIS. We hadden bij hen een gewone personenwagen gehuurd om in Tasmanië rond te rijden. Maar, door de regeringsbeslissing in Tasmanië, we hebben die wagen maar voor 50% kunnen benutten en ik probeer de andere helft terug te krijgen. Niet evident.

    Ik krijg ook nog een telefoon van het verhuurbedrijf bij wie we de camper gehuurd hebben. Ze moeten van alles en nog wat weten, bijna ook de maat van mijn onderbroek. Ik laat het lijdzaam over mij heen gaan, tot blijkt dat ze voor allerlei zaken extreem hoge kosten willen aanrekenen. Een voorbeeld: ze vragen een borg van 5.000 Australische dollar (3.250 euro) als onderpand voor de huur van de wagen. Na wat doorvragen blijkt dat, als er zich een schadegeval zou voordoen, zij die 5.000  als verworven beschouwen als dekking voor een bestaande schuld en dat zij bijgevolg geen borg meer hebben voor een volgende schadegeval. Bij een tweede schadegeval plunderen ze mijn creditkaart dan opnieuw: weer voor 5.000 Australische dollar. Na nog een half uur palaveren blijkt dat ze ook een klassieke omnium verzekeringsformule kunnen aanbieden voor …. 1.470 Australische dollar. Enfin ik stop, want ik kan zo nog een hele bladzijde door emmeren. Wat een verdolen geldmachine is me dat zeg.

    Dan nog even naar ons Griekse viskraam. Grote ontgoocheling: vandaag geen Red Emperor en geen Alfonsino.  Spijtig. Het wordt dan maar een flinke moot makreel  (750 gr).  Dat is ook een goddelijke vis en hij kost ons 14 euro.


    28-05-2020 om 07:55 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 mei

    We staan om 7 uur op want seffens komt zowaar een poetsbedrijf onze air-B&B poetsen. We hebben al staaltjes gezien van wat Australiërs ‘poetsen’ noemen, dus zijn we van niets meer verwonderd. Klokslag 8:30u verschijnt er een jonge gast met op zijn rug iets dat op een zuurstoffles van duikers lijkt, maar dan dikker. Dat blijkt zijn stofzuiger te zijn. Wel handig, want daardoor moet hij niet sleuren met een slee en heeft ie zijn handen vrij. Hij kijkt rond en vraagt aan Kris wat ie moet stofzuigen want ‘alles ziet er toch netjes uit’. Kris geeft hem wat aan en razendsnel haspelt hij die taakjes af. De badkamervloer is nog nat, dus gaat hij er even met een swiffer door en klaar is kees. Dat je je naam in de reling van de trap kan schrijven, deert hem in de verste verte niet. Ruiten poetsen blijk hier een bezigheid te zijn voor armen van geest. Ik denk dat want we hebben hier na al die maanden immers nog nooit een particulier, of een professionele ruitenpoetser in een woonhuis aan het werk gezien. De ruiten van onze B&B zijn nog amper de naam waard, want je hebt er geen normaal zicht meer door.

    Dan beginnen we te zoeken naar campingsites voor de volgende week. Dat blijkt minder evident dan gedacht. In de meeste gevallen gaan de sites wel open op 1 juni, maar dan beginnen ze met ‘werken’. Dus zijn we daar nog niet welkom. Na een halve dag zoeken op tinternet, geef ik het op en stuur een mail naar enkele kandidaten om te horen of ze nu echt wel dicht zijn.

    In de namiddag verschijnt de man van het immobiliën kantoor om foto’s te maken voor de publicatie van de verkoop van het huis en de B&B op het internet. Hij steekt overal alle lichten aan en loopt dan met zijn Sony camera met groothoeklens in speedtempo door de hele B&B. In vijf minuten is de zaak geklaard.

    Het is een stralende herfstdag. Dus maken we nog eens wandeling van enkele kilometers en kopen in de Aldi van Moonee Ponds wat uitzet aan om in onze campervan te kunnen overleven.

    Als we terug thuis komen, heeft één van de campingsites al gereageerd. En ja ze zijn open vanaf 1 juni, maar dat kan je nog niet zien op hun websites. En avant, we gaan er nog door raken.

     


    26-05-2020 om 13:44 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 mei

    Deze dag is bepalend voor onze verder reis. Zeg maar D-day. Kunnen we een camper huren? Kunnen we onze rugzak vol met credits recupereren? Kunnen we de timing van de verschillende stappen van onze reis terug in elkaar passen?

    We staan op tijd op en trekken naar Apollo Melbourne, de verhuurfirma, gevestigd in Somerton, waar we in februari onze camper hadden gehuurd en die ons, in ruil voor onze noodgedwongen afzegging, alleen maar credits wilde geven. Ter plaatse vinden we een aanvaardbare oplossing, na veel zoeken, trekken en duwen. We lukken erin al onze credits (2770 AU$) integraal te recupereren. We kunnen de camper maandag 1 juni vanaf 8 uur oppikken en we leveren hem op 7 juli in Sydney terug in. Oef, nu is de stop uit de fles.

     Terug thuis boekt Kris onze terugvlucht van 7 juli van Sydney naar Melbourne. Dat doen we welbewust bij Jetstar, omdat we daar ook  nog  268 AU$ credits hebben staan van onze geannuleerde vlucht van Hobart (Tasmanië) naar Sydney van 3 april. En yes, ook dat lukt wonderwel. Weer onze credits integraal kunnen benutten.

    Ik schep nog wat meer moed en pak het dossier Avis aan. We hadden in februari bij Avis een huurauto (648 AU$) besteld om in Tasmanië rond te toeren. Maar halverwege de trip moesten we, ingevolge de regeringsbeslissing van Tasmanië, haven en goed in pand laten en halsoverkop vertrekken. We leverden de auto noodgedwongen halverwege de huurperiode terug in, maar de juffrouw aan de balie van Avis in Hobart was ons –ik wik en weeg mijn woorden- niet erg behulpzaam. Zij kon niets zeggen en niets doen. Ze was zelfs niet bereid ons een ontvangstbewijs te overhandigen dat we de wagen in goede staat hadden ingeleverd. Niets. Avis zou ons wel wat laten weten, beweerde ze. Ik heb toen van alles foto’s genomen, van het kreng incluis. Tot op heden had ik –zoals ik vreesde- nog steeds niets van Avis vernomen: geen mail, geen telefoon, geen geld, geen credits. Het eerste telefoongesprek met Avis is een ramp. De kwaliteit van de lijn is slechter dan de telefoonverbinding met de maan in de jaren ‘7O. Het enerveert me enorm. Kris is bekommerd om mijn hart en raadt me toch een tweede poging te ondernemen. Het is al wat beter, maar nog steeds ondermaats. In tegenstelling tot de eerste onverlaat, neemt Maria –zo heette de nieuwe Avis juffrouw- het heft in eigen handen en zij beslist mij terug te bellen. Dan klaart de telecom-hemel open en is een normaal gesprek plots mogelijk. Ons Maria belooft de zaak te ‘onderzoeken’. En inderdaad een uur later ontvang ik mail met bevestiging en status van mijn klacht: er zijn nog mensen van hun woord!

    Dan nog even gaan checken of ik van het camper verhuurbedrijf de waarborg van mijn eerste boeking nu eindelijk terug gekregen heb. En ja, dat is weer 3500 AU$ die terug zijn, waar ze thuis horen: bij mij. Nu nog de eerste campingplaatsen reserveren en dan zitten we terug op de rails.

    Ik kan me inbeelden dat jullie de draad al lang verloren zijn in al die boekingen en her-boekingen en compensaties. Ik prijs me gelukkig dat ik mijn notebook bij heb en alles mooi in een spreadsheet bijgehouden heb. Anders was ook ik in die warboel al lang mijn weg verloren. Dat hebben wij, verdiend zou ik zeggen, gevierd met een glaasje Chardonay: proost, ook op jullie, geduldige lezers!

     


    25-05-2020 om 10:54 geschreven door markenkris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs