Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    08-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Crioceris duodecempunctata.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De oogst van de asperges is afgelopen, na 24 juni niet meer oogsten anders put je de planten uit.
    Dat neemt niet weg dat ik iedere morgen en avond op weg ga naar de boomgaard waar de asperges groeien: last van nog meer beestjes.
    Er zitten twee verschillende kevertjes in het witte goud: de ene heb ik al gauw getraceerd; het is de blauwe aspergekever, ook wel aspergehaantje genoemd.
    Deze gourmand legt zijn eitjes in de jonge toppen van de planten, en de rupsjes of larven vreten dan het jonge spul op. Het resultaat ziet eruit alsof je asperges verdroogt zijn.
    Daarna kruipen ze naar beneden en gaan in de winter lekker zitten wachten op het voorjaar in de stronken van de afgesneden asperges.
    Als amateurtuinder kan je ze eigenlijk makkelijk vangen, ik doe dat gewoon met een jampotje, ik hou het potje onder de kever, en het dekseltje erboven en wip hem of haar zo in het potje.
    Als je dit maar lang genoeg volhoudt lukt het je om de aantasting in toom te houden.
    (Wil je meer informatie kijk dan op Wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspergehaantje)

    Nu zit er nog een ander kevertje in de asperges die zich wat minder makkelijk laat vangen.
    Om dat het beestje wat weg heeft van een lieveheersbeestje -het heeft iig veel stippen- heb ik het in eerste instantie laten zitten..
    Wie weet vreet ie de larven van het haantje wel op.
    Het werden er echter meer en rupsjes eten zag ik ze ook niet, zich voortplanten des te meer.
    Als ik ze probeer te vangen vliegen ze gauw naar de volgende plant.
    Gelukkig kan je op internet alles vinden, en ik heb dus kontakt gehad met een aardige meneer die er verstand van heeft.
    Het is de  Crioceris duodecempunctata, zo genoemd omdat ie 12 stippen heeft.

    Er is niet veel informatie in het nederlands over dit torretje, het enige wat ik weet is dat het op de bessen van de asperge afkomt..dus als je geen vrouwelijke aspergeplanten hebt zal je er waarschijnlijk geen last van hebben.
    Mooi oranje is ie wel.





    Categorie:De tuin
    Tags:aspergehaantje,asperges, Criocerus duodecempunctata.
    08-07-2010, 22:59 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    05-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frisse Lakens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik oogst me helemaal suf.
    Doperwten natuurlijk, kapucijners emmers vol, tuinbonen.
    Sla, rucola, kruiden voor in de sla: basilicum,dille,peterselie,bieslook,mosterdscheuten.
    Grote roze knoflookbollen, gele en rode ui.
    Witte bes-white pearl- frambozen.
    Een deel gaat in de vriezer, de knofloken in een kistje en de rest direkt in de mond.

    Ook de pepermunt heb ik geoogst, net voor de bloei.
    Ik hang ze in kleine bossen te drogen op een zolderkamer met een raampje open.
    Als de munt straks droog is en ik de blaadjes eraf heb geritst pak ik de stelen in stevig papier.
    ik gebruik hiervoor zo`n kniptafellaken van papier ( denk aan het papier van `n chineezz restaurant).
    Dichtbinden met een touwtje en je hebt een of meerdere superlekkere kastverfrissers.
    De stelen blijven jaren pepermuntgeur afgeven, heerlijk tussen de lakens en slopen (of in een muffe kast; daar heb ik er veel van.)




    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:pepermunt, kastverfrisser
    05-07-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doperwtjes & Buren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de mooie wedstrijd van gisteren hebben Lie en ik ons pontificaal voor de deur gezet; champagneglazen mee, de fles koud, kroepoek en olijven in bakken van onhollands formaat.
    Al snel melden de eerste buren zich -er wordt echt met ons meegeleefd- men luistert naar de radio  in de melkstal of op de trekker, want gewerkt moet er wel worden. Het was heel leuk te zien hoe onze buren zich probeerden in te leven in het oranjegevoel...een had er een fluitje meegenomen dat bij iedere passerende auto geblazen werd in de hoop de inzitters ook te lokken voor het feestje. Per slot van rekening zijn het alleen maar bekenden die hier langs komen in onze NO hoek van het dorp.
    De volgende kwam met gebraden kip en roze (iets oranjener kon ik niet vinden zei hij) cremant d `Alsace, daarna nog iemand met oranje kersen.
    Alle bubbels zijn opgegaan, en daarna ook de laatste biertjes. Het bleef nog een tijdje onrustig in Kleindorp.
    Vanmorgen vroeg voor het heet werd heb ik een emmer doperwten geplukt en een emmer tuinbonen.
    Nu wil het hoofd niet meer en ga ik op een bruin kleedje onder de boom liggen, lekker rustig voor de ogen, even geen oranje meer...



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:buren,oranjegevoel
    03-07-2010, 17:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    02-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halve Finale!!
    Poeoeh zo`n wedstrijd kost me een jaar van mijn leven: Lie en Dorothé wat heerlijk dat jullie vertrouwen niet beschaamd is!
    Joepie de halve finale! Ik ga maar eens kijken of ons huis nu geheel oranje gespoten is....


    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:wereldkampioenschap voetbal, halve finale
    02-07-2010, 18:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland Wereldkampioen!!


    Onze franse buren worden verteerd door schaamte.
    Na de relletjes rond hun nationale voetbalelftal "Les Bleus" worden wij hier regelmatig over aangesproken door dorpsgenoten.
    "We schamen ons rot..is dat nu onze Franse trots, finalist kampioenschap 2006" hoorden we veel, maar ook het feit dat de politiek zich ermee bemoeide maakte de gemoederen los. De een vindt het meer dan prima, de ander vindt dat de politici wel wat beters te doen hebben. Iedereen vindt dat de voetballers in ieder geval veel minder moeten gaan verdienen.
    Nu heeft Sarkozy aangekondigd dat alle betrokkenen zich in oktober moeten melden voor een conferentie over de toekomst van het franse voetbal.
    De Franse bondscoach Domenech heeft zich woensdag moeten melden bij een commissie van het Franse parlement. De coach moest de politici uitleg geven over de afgang in Zuid-Afrika. Dit gaat nooit meer vergeten worden snikt Sarkozy en de buren met hem.



    Ze leven nog wel met ons mee, de buren, ze vinden het (voor ons)geweldig dat NL zo ver is gekomen, en hopen dat wij vandaag (door een wonder, dat zeggen ze er wel bij) winnen van Brazilië. Lie gelooft wel dat onze stoere 11 een geniale wedstrijd zou kunnen spelen tegen de Kanarie`s. Se soir Champagne!
    Een van onze buren ging zover dat hij (of zij) -terwijl wij gistermiddag een siësta hielden op ons nieuwe balkon- onze schuurdeur heeft bespoten met oranje harten..echt lief, hoewel ik eerlijk gezegd blij ben dat ie er niet La Hollande Champion du Monde op heeft gespoten. Het zal waarschijnlijk toch wel boenen worden morgen...


    Categorie:Dorpsleven
    Tags:voetbal, franse elftal, buren.
    02-07-2010, 11:29 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    01-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verse doperwtjes/ Jardinière de Legumes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met de warmte schieten ook de peulen van de doperwten, kapucijners en tuinboon vol.
    Vanmorgen heb ik een emmer kapucijners geplukt.
    Het zaad heb ik van De Bolster, rozijnerwt, hoefde niet aan stok of rek geteeld volgens de verpakking; dat advies is een beetje jammer: de planten zijn zo groot geworden dat ze - nu ze vol met peulen raken- omvallen op elkaar, en eigenlijk zijn ze onplukbaar geworden.
    Om goed bij de dikke peulen te komen trek je vanzelf de planten stuk, jammer hoor.
    Met een beetje beleid haal ik er toch nog genoeg af, en hoop ik dat de rest niet beschimmeld (want het gewas droogt niet meer op) zodat ik die nog als droge kapucijner kan oogsten voor de wintervoorraad

    Gisteren verse doperwten geoogst, ook zaaigoed van De Bolster, Kelvedon Wonder, een kreukerwt die prima geeft, grote peulen vol met heerlijk zoete erwtjes.Samen met de eerste wortels, verse uien en jonge aardappels dit franse voorjaarsgroente recept gemaakt::

    Jardinière de Legumes:
    Neem een flinke handvol van vers gedopte erwtjes, jonge aardappeltjes, jonge worteltjes, meiraapjes, enkele jonge uien en het hart van een krop sla.
    Ook sperciebonen kan je er goed bij doen.
    Snij alle groenten in "mondgrote" stukken ( dwz niet te klein, maar het moet wel op een lepel passen)
    Smelt in een pan met dikke bodem een klont boter, smoor hierin de ui, en na enkele minuten de rest van de groenten zonder de sla en doperwten.
    Voeg zout, peper, takje tijm, laurierblad en een beetje water toe.
    Laat dit op een laag vuur 15 a 20 minuten stoven, doe er dan de doperwten bij, en 10 minuten later het hele hart van de sla.
    Misschien een keertje kijken of het water niet geheel is verkookt en dan een scheutje erbij doen.
    Nog even stoven, tot al het water vrijwel is opgenomen en de groente gaar is.
    Voeg twee eetlepels geknipte peterselie toe en een scheut room om het geheel te binden.


    Categorie:De tuin
    01-07-2010, 13:27 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    27-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rabarberjam met kervel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de rabarberthee tegen de witte vlieg blijft er een flinke hand rabarberstengels over.
    De jam van vorig jaar (zie jamrecepten: rabarber-sinaasappel-appeljam) is allang op,
    superlekker, maar meer met de smaak van sinaasappels dan van de rabarber.



    Van mijn vriendin kreeg ik dit recept, zelf heeft ze het uit een Landleven.

    Rabarberjam met kervel.

    Was 1 kilo rabarberstelen en snijd de stelen in stukjes. meng de rabarber met een pak geleisuiker van 500 gram (2:1) en het sap van 1 citroen in een pan en laat het geheel een nacht staan.
    Breng de volgende dag aan de kook, blij roeren, in totaal 4 minuten. Voeg er van het vuur af 4 takken fijngesneden (roomse) kervel door.

    Er staat bij dat de kervel de zure smaak van de rabarber wat opheft en dat je daarom met minder suiker kan werken.



    Categorie:Jamrecepten
    Tags:rabarber,kervel,witte vlieg
    27-06-2010, 13:01 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    26-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte vlieg..nummertje?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alweer die witte vlieg.
    Ik hoor het mezelf nog zeggen van de winter, tegen Lie en tegen de Boerin: voor mij geen kool meer in de tuin, veel te veel problemen die ik niet biologisch kan oplossen, problemen met bovenaan het lijstje de witte vlieg.
    Maar als ik dan in het voorjaar in Nederland naar de markt ga en ik zie al die fiere koolplantjes, zo mooi paarsrood en frisgroen, laat ik me toch verleiden tot de aankoop van enkele plantjes.
    Ook voor Boerin heb ik een aantal planten meegenomen, en het verschil is schrikbarend..ik sta op het punt die van mij eruit te gooien.
    Haar planten zijn twee keer zo groot, twee x zo fris en gezond..die van mij zijn klein, onooglijk én zitten weer vol met witte vlieg, ondanks een nieuwe behandeling:

    Rabarberthee.
    Neem tuin een kilo rabarberbladeren en kook dit 20 minuten en 5 liter water.
    Laat afkoelen, doe er 5 gram groene zeep bij, verdun 1:4  en spuit in de avond of bij bewolkt weer op de achterkant van de aangetaste planten.

    Het recept komt uit een tuinmagazine, en de schrijver had er veel baat bij.
    Ik heb het nu twee avonden gespoten en vanmorgen bij het water geven zag ik echt wolken opvliegen..ondanks de aanplant van afrikaantjes onder iedere plant ( die doen het wel goed trouwens).
    Ik geef me nog niet gewonnen ( ook al niet omdat ik in de kraamkamer 5 nieuwe rode koolplantjes heb staan die ik in de grond wil zetten, ze zijn zoo prachtig..).

    Verder groeit het meeste naar wens: de rozijnerwt (capucijner), doperwt en tuinboon ga ik in de aankomende week oogsten, sla in alle soorten groeit als kool(..), de in het najaar geplante knoflook is al aardig dik, daar eten we al van, uien en de eerste miniworteltjes, en natuurlijk ook de eerste aardappels, rosevall voor de friet van Lie, de lekkerste friet ter wereld!

    De frambozen komn eraan!



    Categorie:De tuin
    Tags:witte vlieg, rode kool, rabarber
    26-06-2010, 10:39 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    23-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pottendag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De laatste groente is de grond in...dat wil zeggen, de laatste al verspeende, er staan al weer zaadbakjes klaar met venkel, boerenkool en radicchio.
    Mijn moestuin is vrijwel vol, en al die groente komt uit een potje, een plastic potje, en die stapelen zich op op de wachthoop naast de beek, wachtend op de zomerschrob.

    Tijd om de potten te soppen. Potten soppen riep Lie, ben je nu helemaal van de.....ja.
    Het is gekkenwerk, ik weet het, maar noodzakelijk wil ik de potjes volgend jaar weer gebruiken en geen kans lopen op achtergebleven schimmel of andere ellende. het is de prijs van het recyclen.
    Dus de grote teil tevoorschijn gehaald, borstel erbij en verstand op half zeven..dat koste me vandaag geen moeite.
    Op youtube vanmorgen muziek van de Soft Machine gezocht en gevonden, lang niet gehoord. Het staat er allemaal op.
    Wat kan je trouwens niet vinden op youtube...hoe je je op moet maken, hoe je je mp3 speler in moet stellen, hoe je tomaten verspeend.
    Voor de grap zocht ik op brandnetelgier maken. Nee dus.
    Daar ligt nog een mooie taak voor mij.



    Categorie:De tuin
    23-06-2010, 22:38 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    22-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hemelsblauw vandaag 24 graden..

    juffertje in het groen

    borage

    uitgebloeid juffertje


    Categorie:De tuin
    22-06-2010, 19:37 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    21-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezige bijtjes
    In de klaproos

    Op de geranium

    Aan de borage




    Categorie:De tuin
    Tags:bijen,bloemen
    21-06-2010, 11:20 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    19-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte dag
    Aardappel Samba

    Roos Bobby James

    Vlierbloesem

    Vogelmelk



    Categorie:De tuin
    19-06-2010, 19:09 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomergeel
    De eerste tomaten in de kas

    courgette

    schijnpapaver

    een oxalis soort..naam?



    Categorie:De tuin
    18-06-2010, 23:17 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    17-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemen van het veld
    Nu de groentes nog niet echt oogstklaar zijn -behalve de sla en een laatste asperge- en de tuin te nat is om het nodige wiedwerk te doen heb ik wat tijd om te fietsen. Mijn nieuwe elektriese fiets met trapondersteuning doet het geweldig, en eindelijk na alle vakantiejaren wandelen of in de auto stappen kan ik me ook hier bezig houden met een van mijn favoriete bezigheden: een stukje fietsen.

    Een doel moet er wel zijn, en zo krijgen veel van mijn kennissen deze dagen een bezoekje van mij. Boodschappen op de fiets zoals ik dat in Nederland doe.. daar ben ik nog niet aan toe; ik moet dan een stukje de "grote" weg op. Alleen de bakker in een naburig dorp heb ik bezocht, en verder ben ik vooral de nabije klimmetjes en afdalingen ( èèèèng..keihard naar beneden..45 km per uur, gelukkig heb ik goede remmen) aan t verkennen.

    Gisteren fietste ik enkele km`s en onderweg heb ik dit bosje bloemen geplukt, een doorsnee van wat hier bloeit in de berm: klaproos, blauwe korenbloem, kleine ratelaar, wilde weit, weegbree, vogelwikke, blaassilene.

    Ook in mijn tuin staan mooie bloemen te bloeien, oa juffertje in het groen (nigella) en boerenpioen.



    Categorie:Dorpsleven
    Tags:wilde bloemen, pioenroos
    17-06-2010, 23:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    14-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tofu stroganov met zelfgekweekte shii takes

    Er groeit van alles in mijn tuin om te eten, de slakken zijn er weer blij mee. Behalve sla en asperges komt er nog niet veel uit de tuin op mijn bordje..het voorjaar was koud, normaal zou ik al doperwtjes of de 1e worteltjes kunnen eten, zo niet dit voorjaar.

    Toch een goed bericht, mijn shii takes kwekerijtje gaat eindelijk goed geven!


    Toch al 3 jaar geleden kochten mijn vriendin en ik 100 drevels met daarin de schimmel van de shii take champignon..(shii take betekent boom paddestoel). Deze drevels moesten we in eerst geboorde gaten in een beuken of eikenstam steken van een bepaalde dikte en lengte...dan een jaartje wachten op warm weer, de boomstam dompelen in een bak water en hup, de shii take springt uit de boom.

    Simpel gezegd, nooit gekomen die paddestoel. Het heeft niet veel gescheeld of de stammen hadden al op het vuur gelegen. Vorig jaar kreeg ik er plotseling enkele op het geïnsemineerde hout dat lekker vochtig in de bosjes lag; Dat wil zeggen, de slakken kregen er enkele, en ik had het nakijken naar enige afgevreten hoedjes op een stengeltje.

    In februari kreeg ik tot mijn verrassing één stammetje vol met paddestoeltjes, en dat terwijl ze volgens het boekje alleen met hoge temperaturen groeien. Geïnspireerd heb ik vorige week toch maar weer eens een stam twee dagen in de beek laten weken en tot mijn blijde verrassing heb ik nu een stammetje vol knoppen en al enkele rijpe zwammen.

    Tijd voor deze heerlijke tofu stroganov met champignons of shii takes:

    Dep 250 gram tofu (naturel of gerookt) droog en snij deze in blokjes van 1 x 1 cm. Maak een marinade van 4 el tamari (japanse sojasaus), 1 el olijfolie, 1 tl sambal,1 tl groentebouillon en een versgeperste teen knoflook, en laat de blokjes tofu hier een half uur in marineren.

    Bak 1 ui en 250 gr champignons samen in wat olie, haal ze uit de pan, en bak dan in dezelfde pan de tofublokjes met wat extra olie, ongeveer een minuut of 5 (steeds draaien of roeren).Voeg het paddenstoelenmengsel, de marinade, 4 l tomaatpuree en een tl basilicum, of enkele blaadjes verse basilicum toe.

    Zet het vuur zachter en voeg 2 dl room of soja-room toe.Laat 5 minuten heel zachtjes pruttelen, zet het vuur uit en voeg nog een klein scheutje rode wijn toe. Laat het geheel nog even intrekken zonder te koken en proef op zout of peper. Eet met rijst of pasta.

    Dit recept komt van  http://lekkerplantaardig.net





    Categorie:Groenterecepten
    14-06-2010, 21:22 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Butoir
    Verontruste vrienden mailen mij: Appelvrouw, we horen niets meer van je!

    Het is waar, de dagen vliegen, en zijn zo vol, sinds mijn vorige blogpost hebben we in Frankrijk heel hard gewerkt aan het balkon met de onbetaalbare hulp van onze Spaanse vrienden, heb ik maar liefst 5 dames op bezoek gehad die mij hielpen met het wieden van de overwoekerde moestuin, hebben we een voorstelling van Visavis gezien ( Silo 8, een aanrader!) waren we op vakantie in Limburg, en bijna iedere dag denk ik: Morgen...dan schrijf ik op het blog.
    Nu heb ik even een momentje gevonden, met drie slapende mannen in huis (de kaboutertweeling en Lie) die bij moeten slapen...

    Eigenlijk moet ik nu aardappels aanaarden; in het voorjaar met het poten van de aardappels heb ik al foto`s gemaakt van een werktuig dat mijn buurvrouw heeft, een butoir. Bij ons zal het wel aanaarder oid heten.


    Zo`n butoir werkt geweldig, niet alleen om je aardappels aan te aarden, maar ook om ze te poten. Je trekt hem door de iets vochtige grond, en maakt mooie lange en rechte sleuven. Je kunt het ook voor het zaaien van andere groenten gebruiken.

    Waarom het poten heet bij aardappels vroeg ik me af, de dikke van Dale zegt dit erover:
    po·ten pootte, h gepoot één voor één in de grond zetten, m.n. van jonge planten
    Een onbevredigend antwoord, je hoort immers nooit over het poten van planten,uien ed?



    Categorie:Gereedschap
    10-06-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    23-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in de tuin.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondertussen vliegen de dagen voorbij...het is al twee weken geleden dat Lie en ik terugvlogen vanuit Zweden, waar nog amper een blaadje aan de bomen zat. Wat stonden we te kijken toen we met de trein vanuit Schiphol uit de tunnel kwamen...groen,groen en nog meer groen...heerlijk!

    Na genoten te hebben van Kleintje en de kleine kabouters,(en we lekker verwend werden door onze onovertroffen schoonzoon met heerlijk eten) een bruiloft, een fietstocht,de aankoop van twee fietsen en een begrafenis zijn we ondertussen aangekomen in Kleindorp om ons te settelen voor de zomervakantie.
    Ja die is wel begonnen hier, 28 graden in de tuin en 40 in de kas. alles wat ik 5 weken geleden had gezaaid was liefdevol verzorgd door mijn buurvrouw, en het meeste was opgekomen. Pompoenen hebben het niet zo goed gedaan, maar zoals mijn buurvrouw zei: waarschijnlijk teveel water gegeven, ze kent dat cocopeat ook niet zo: het ziet er van boven droog uit, terwijl het nog veel vocht bevat.
    Andere groenten staan te pronken: tomaten, paprika, venkel en komkommer.
    In de tuin hebben de doperwten het moeilijk gehad door een eksteraanval, maar er is genoeg voor ons over, en ook de uien en sjalotten zijn aan de groei!
    Asperges hebben we al gegeten, en we kunnen het hele dorp voorzien van dille en koriander wat zich nogal heeft uitgezaaid.

    De afgelopen dagen had ik bezoek van mijn goede vriendinnen: ze hebben me geholpen een beetje orde te scheppen in de moestuin, vooral gewied hebben we..verder hebben we heerlijk gewandeld; de eerste orchidee, het Soldaatje staat hier op de heuvel prachtig te bloeien.

    Met zijn drieën gaan we in NL wel eens met de kijker eropuit om een vogeltje "te spotten", we werden de afgelopen dagen verwend, het koolmees nestje is uitgekomen. We hebben de vogeltjes mooi kunnen bekijken, zoals ze zich eerst verkrampt aan het gaatje in de kast vasthouden...naar voren...naar achteren..naar voren..en dan plots toch uitvliegen, snel naar de eerste de beste tak.
    De laatste twee koolmeesjes van het nest hebben het niet gered, ze kwamen nog wel uit het nest, maar niet van de grond af. We hebben ze nog geprobeerd te redden door ze voorzichtig op het tasje van mijn fototoestel te laten klimmen en ze in de boom te zetten..waar ze wel bleven zitten en gevoerd werden, maar de volgende morgen vonden we er een onder de boom..zonder kopje.

    Verder hebben we ook een nestkastje met roodborstjes heel mooi kunnen bekijken, deze zijn ondertussen ook uitgevlogen.
    mijn vriendinnen zijn ook net weg, het nest is leeg....



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:koolmees,roodborst,soldaatje
    23-05-2010, 16:05 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    07-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zweedse lente
    De afgelopen dagen hebben we heerlijk weer gehad in Zweden...lekker zonnetje en buiten lunchen.
    Vanuit Nederland kregen we berichten dat het weer koud en naar was..nooit gedacht, maar Zweden was de warmste plek van West-Europa....

    Vanmorgen naar een natuurreservaat geweest: Hjälstavik.
    Gezien Visarend, Bruine Kiekendief en de eerste Zwaluwen.
    Ook in Zweden groeperen de vogelaars zich op mooie uitkijkposten en werd er druk gediscussieerd over de namen van de vogeltjes.
    Gelukkig voor mij spreken veel Zweden Engels.

    Gisteren op de markt van Stockholm drie kilo asperges gekocht om de Zweedse familie te verrassen met asperges en verse mayonaise...dit alles in het kader van mijn verjaardag vandaag.
    De man op de markt had nog nooit zoveel asperges in een keer vekocht en gaf van schrik gratis aardbeien en 60% korting...toch nog wel 10 euro per kilo maar daar kwamen ze wel voor uit Duitsland, hier worden geen asperges gekweekt.
    Zondag terugvliegen en woensdag weer naar mijn eigen landje (en asperges) dat mis ik ondertussen..zucht..vliegen...brrrr

    Categorie:Appelvrouw&Lie
    07-05-2010, 16:53 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog steeds Zweden
    We hebben drie dagen goed weer gehad, in ieder geval droog en ongeveer 13 graden. Het moment om een fiets te huren voor enkele dagen een fiets te huren voor enkele dagen.
    Bij Lie,s zus om de hoek is een kleine verhuur; ze verhuren ook motorbootjes en kajaks en verder ook mountainbikes, die zijn 2x zo duur, 20 euro per dag. Dan maar een gewone fiets met drie versnellingen-die wat krakerig zijn- maar wel met een lekker zacht zadel.
    Aangezien er de 1e dagen niemand mee wilde fietsen ben ik er alleen op uitgetrokken wat wel voordelen heeft: als ik wil sta ik stil en bekijk huis of vogel.

    Dit deel van Zweden (Roslagen) is eigenlijk 1 groot bos vol met vakantiehuisjes, allemaal van hout.
    De meesten zijn van het bekende Zweedse rood: Faluröd heet de kleur van de verf, een Zweedse uitvinding ergens uit het noorden, verf die na 10 jaar er nog goed opzit en ook niet verkleurd...en dat in dit ruwe klimaat, een duurzaam product dus.
    Soms zijn de huizen felgeel of hardblauw maar dit komt weinig voor.
    In het bos zijn ze allemaal rood, en ze staan op de mooiste plekjes; vaak aan een baai met een eigen steiger. Vrijwel iedereen heeft een veranda rond het huis, veel berken en een boot in de tuin of al in het water.

    De lente is hier net een week of zo aan de gang, op veel plekken liggen nog bergen sneeuw..in de tuinen zie ik mensen bezig blad te ruimen dat de hele winter onder de sneeuw heeft gelegen.
    Al fietsend werd ik regelmatig gepasseerd door een Volvo die altijd minstens twee meter afstand van mij hield, zelfs al moest de auto daarvoor in de tegenoverliggende berm duiken..prettig fietsen dus op de smalle wegen!

    Wat vogels betreft werd ik verwend, wel allemaal watervogels waar ik weinig vanaf weet...Visdief of Stern, en is dat nu een Douglas Stern of een Noordse? Hoor ik nu kii-irr of toch krie-iik (Zie zakgids vogels van Peter Hayman)?
    Het vermelden waard: Zeearend, Zwarte Specht en wilde Zwaan.
    100 km fietsplezier in drie dagen plus bruine kop.

    Met Lie ook alles goed, hij fietst een dagje mee en leert verder heel veel over Zweedse bouwstijlen. Hij zend jullie allen de groeten.


    Categorie:Appelvrouw&Lie
    03-05-2010, 10:31 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondertussen in Zweden...vervolg
    Een half uur gelden hier begonnen te typen, in de bibliotheek van Öregrund (zoek maar op met google earth), ondertussen is mijn hele tekst verdwenen en moet ik opnieuw beginnen...ik heb nog 6 minuten...

    Hier is het buiten nog winter, de velden liggen nog braak met grijze klei, net een zeebodem die omhoog gekomen is...
    In de tuinen een enkele narcis in knop, en scilla,s geel en blauw..in de bossen paars leverkruid in de bloei.
    Nog geen koeien in de wei, geen schapen, een enkel paard alleen, bedekt met een roze (..) deken.

    Toch is het niet koud, 10 tot 15 graden, twee weken geleden lag hier nog 50 cm sneeuw, de winter is lang geweest en zit nog in de grond.
    De Zweden zelf hebben er niet zo,n last van; zodra het boven de 15 graden is gaan ze half naakt rondlopen of in hun voortuin zitten en is het zomer...echte vikings.

    Ik doe mijn jas aan en mijn sjaal om, hoop volgende week nog een keer te mogen typen hier in de bieb, en wens jullie allen fijne lentedagen.
    Hej då!

    Categorie:Appelvrouw&Lie
    29-04-2010, 16:41 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs