Dag 109 â Zaterdag 27-08-2016 â Andresy â Pontoise
Voor we konden vertrekken moesten we
eerst nog een camionlading vuil, takken, een halve boom,plastiek flessen, potten en dergelijk
verwijderen dat zich tijdens de nacht voor de boeg verzameld had.Waar dat vandaan gekomen is weet ik niet
zeker maar dat moet van de Oise gekomen zijn, gisteren op de Seine dreef er zo
goed als niets rond !De Oise mondt net
in een bocht in de Seine uit dus dat bleef allemaal aan onze kant drijven en
stroomde zo richting zee maar bleef aan het minste obstakel hangen en bijeendrijven.Toen het enigszins proper was hebben we
gestart en er is gelukkig niets in de filters terecht gekomen.Na een kilometer draaiden we over bakboord
de Oise op.Hier liggen links en rechts
ook over enkele kilometers allerlei boten en enkele drijvende droogdokken.Op een ervan lag een binnenschip en een
jacht boven water.Er zijn hier
blijkbaar ook enkele scheepswerven maar hellingen zie ik niet meer, het zal nu
allemaal via die drijvende droogdokken gaan denk ik.Eenmaal die rijen schepen voorbij werd het weer aangenaam en
rustig varen.Gezien het zondag is
verwacht ik niet veel vrachtschepen tegen te komen.
De Oise net voor de monding in de
Seine. Drijvend droogdok.Cergy,
waar gaat die trap naartoe ?
Onderweg, ter hoogte van Cergy kwamen
we er wel een diepgeladen tegen.Te
11:30 uur arriveerden we aan de enige sluis voor vandaag, S6 Pontoise.Hier werd voor ons dadelijk de grote sluis
klaargezet en we werden alleen versast. Na deze sluis konden we kiezen welk
drijvend ponton we namen.Links deze
voor de capitainerie of rechts.We
legden ons achter de Talisman (NL) uit Dordrecht.Deze boot hebben we vanaf Epernay op de Marne dikwijls zien
langsvaren of wij langs hun.Het is een
ouder koppel die nu hun zoon en zijn gezin op bezoek hebben en die mee varen
van in Esbly.De boot is een verbouwd
vrachtschip dat 5.35 m breed is en ze kunnen dus niet langs de Boven-Maas terug
daarom moeten ze dezelfde weg terug richting Belgie nemen.
Na de middag onze gebruikelijke
fietstocht via de boorden van de Oise terug naar Andresy (16 km)
Dag 108 â Vrijdag 26-08-2016 â Rueil-Malmaison - Andresy
Na het vertrek waren we een tiental
minuten later aan sluis Bourgival.Hier
lag een vrachtschip in dat nog omhoog moest, dus moesten we even wachten.Net voor de sluis klaar was kwam er noch een
vrachtschip achter ons aan dus die moesten wij voor laten maar de sluizen zijn
hier groot (195 m x 12 m) dus daar konden wij makkelijk bij in.Na een half uurtje konden we dus door naar
Andresy.Onderweg maar twee vrachtschepen
gehad die ons opliepen.We kwamen
vandaag maar één jacht tegen, een oude zeilboot van een meter of vijftien met
Zweedse vlag. Deze tufte op zijn moter met een slakkengangetje richting
Parijs.Aangekomen in Confance st
Honorine (daar waar Oise in de Seine uitmondt)was het jachthaventje voor ons verboden terrein gezien er maar boten tot
12 m x 3.5 m toegelaten werden.We zijn
dan maar verder gevaren tot Andresy, net na de monding waar we enkele jaren
geleden aan een steiger voor de pleziervaart lagen.
In sluis Bourgival.Riviercruises Viking.Autobanden zijn toch verboden ! Conflance St Honorine.
Die steiger was nu niet meer voor de
pleziervaart maar die steiger lag vol met een oude rondvaartboot (bleek dat die
dit jaar nog niet gevaren had !) en een veerbootje naar het eilandje in de
Seine.We zijn dan maar aan de kade
gaan liggen maar daar kregen we savonds bezoek een kerel die beweerde dat hier
deze avond een rondvaartboot zou komen liggen.Gezien er hier helemaal geen aanduiding is dat die kade zou voorbehouden
zijn zijn we blijven liggen en heeft die gast later gezegd dat die
rondvaartboot dan wel ergens anders een plaatse zou vinden (hieruit blijkt
duidelijk dat die gast geen poot heeft om op te staan om ons daar proberen weg
te jagen !)Hij kon mij geen enkel
document tonen waaruit bleek dat dit hun plaats was.Ik ben later maar alleen de auto gaan ophalen gezien Annie het
niet zag zitten vandaag nog eens door de hitte te rijden.
Ondanks de hitte was het een mooi
ritje van 21 km, langs de Seine op tot Poissy (hier ligt een grote autofabriek
van PSA Peugeot) hier de Seine een eerste keer over, door Poissy en het woud
van St Germaine tot boven op de berg aan het immense Château de St Germaine
(fantastisch uitzicht op het dal), steil omlaag naar de brug en hier terug de
Seine over richting Chatou. Spijtig dat
ik het fototoestel niet bij had.
Dag 107 â Donderdag 25-08-2016 â Rueil-Malmaison
Vandaag halen we alleen de auto
op.Gezien de hitte zullen we dan wel
genoeg gedaan hebben.We reden langs de
Seine op tot ter hoogte van Nanterre, door deze stad naar en door Putteau waar
we de Seine overstaken via de Pont de Putteau en door het Bois de Boulogne tot
aan de Arc de Triomphe.Over de Chaps
Elyssées tot aan het Louvre en dan langs dezelfde weg als enkele dagen geleden
tot in Joinville-sur-Marne.Na 28 km
kwamen we weer aan de auto voor de terugrit.We namen hiervoor maar de autoweg, dat is iets langer maar gaat vlugger
dan dwars door Parijs.Op de autoweg
was er verbazend weinig verkeer (als je de verhalen hierover hoort zou je bang
hebben hierover te rijden maar dat viel reuze mee.) maar er waren wel de
motorrijders die hier als kamikazepiloten van links naar recht, door de rijen
autos van de linkse naar de rechtse rijstrook en terug slalomden en dan nog
tegen snelheden waar ik mij vragen bij stel.In die autobaan zitten ook verschillende tunnels waardoor je deels onder
de buitenwijken van Parijs door rijdt.SAvonds nog een kwartier moeten rondrijden eer ik een parkeerplaats
vondt waar je gratis langere tijd kon parkeren.Dat is hier wél een probleem (24 Hr parkeren = 10.60)Vanavond zat de steiger helemaal val met
volk dat kwam picnicken, bier drinken, jointjes roken (mag hier blijkbaar open
en bloot ! Allé ze generen zich er alleszins niet voor)Het duurde weer tot 23:45 uur zoals gisteren
toen de automatisch sproeiinstallatie van de beplanting ging werkenen toen werd het eindelijk rustig.
Dag 106 â Woensdag 24-08-2016 â Joinville â Rueil-Malmaison
Er staat vandaag een lange tocht op
het programma.Gezien er op de Seine
weinig of geen aanmeerplaatsen voorhanden zijn moeten we als in Asniéres of
Bourgival geen plaats is tot Rueil-Malmaison varen.Voor we vertrokken sluis St Maur opgeroepen gezien die toelating
moeten geven voor passage van de tunnel van St Maur.
Seine van op de monding van de Marne.
Drijvend zwembad.Dwars door Parijs.
De lichten bleken defect en op dubbel
rood te staan maar we mochten er onmiddellijk door mar moesten na de tunnel
wachten op opvaart die uit de sluis kwam.Tijdens het wachten kwam er nog een vrachtschip door de tunnel en die
moest dan eerst in de sluis.Het
versassen duurt hier een half uur dus het ging niet vooruit.Na sluis St Maur ging het verder naar de
laatste op de Marne, sluis St Maurice.Hier lag pleziervaart in maar er waren problemen met de bovenstedeuren daardoor waren we pas te 11:30 uur er
door en op de Seine.
Parijs ?New York ?Concurrent Eifeltoren.Annie op
de Seine.
Hier is het heel druk met de
rondvaartboten die van meerdere kades vertrekken.Die kijkenook niet echt
uit en vertrekken zomaar van de kade en gaan volgas door. Dit gaat zo een
tiental kilometer door tot voorbij de Eifeltoren en dan werd het aangenaam
kalm, af en toe een vrachtschip tegen en eentje mee.Aan sluis Suresnes werd de sluis voor ons alleen onmiddellijk
klaar gemaakt en 20 minuten later waren we al onder en verder door.In Asnieres lag alles vol, daar kon niets
meer bij.Dan zijn we maar door gevaren
tot Rueil-Malmaison.Hier lag maar een
bootje dus daar hadden we plaats.Hezien we vandaag 8 uur (!) onderweg geweest zijn gaan we de auto niet
ophalen
Na het ontbijt vertrokken voor een
fietstocht naar en door Parijs.Van
Joinville over het heuveltje waar de tunnel van St Maur onderdoor loopt naar
Maisons-Alfort. (Gekende plaats voor ons Annie, hier was ze een paar jaar
geleden verloren gelopen !). Aan het steigertje van Maisons-Alforte lag gen
boot. Langs een mooi fietspad tot aan Alfortville en daar, aan de monding van
de Marne in de Seine, de laatste brug over de Marne genomen om aan de andere
over van de Seine te geraken.
Waar Marne en Seine mekaar
ontmoeten.Fietspad langs de Seine,
Brug Austerlitz, de Notre Dame.
Van hieruit over een fietspad, dan
een stuk weg, weer een stuk fietspad, dan over de kades tot aan de sluis van
het Canal St Martin aan de haven van Het Arsenaal.Daar via een fietspad langs een van de boulevards tot aan het
Isle de la Cité Notre Dame.Daar stond
weer een immense rij mensen aan te schuiven om de kathedraal te bezoeken.Gezien wij deze vijf jaar geleden al
bezochten en de lange wachttijden zijn we dan maar door gereden richting van de
Eifeltoren. Er stond veel politie en militairen in de straten, niet alleen hier
maar overal waar we passeerden.
Het parlement.De Eifeltoren langs voor
en achter.De Arc de Triomphe.
Aan de Eifeltoren hetzelfde scenario,
hele lange rijen wachtenden. Gezien het rond de middag was hebben we in de
buurt een restaurantje opgezocht en hebben hier dan maar gegeten.Na de middag zijn we over de Seine naar de
overkant gefietst tot aan Arc de Triomphe op de Champs-Elysees en deze af gefietst
tot aan de Place de la Concorde.Ondanks
dat het nog geen spitsuur was was het hier al aardig druk. Fietsers en
voetgangers lappen hier overal en altijd hun laars aan de verkeerslichten, met
momenten vonden wij het een beetje belachelijk dat wij altijd stonden te
wachten en de rest gewoon eens links en soms ook een rechts keek en gewoon
verder ging.Enkele malen stond er een
politiepatrouille gewoon naar te kijken.Parkeren gebeurt hier ook overal en op alle mogelijke en onmogelijke
plaatsen en manieren !Van aan de Place
de la Concorde fietsten we langs die zijde van de Seine terug.Gezien mijn fietsGPS er gisterenavond de
brui aan gegeven had (gewoon vastgelopen, niets meer aan te doen) wisten we
niet hoe veel km we hadden maar latger op de pC op Google Earth bleek dat we 42
km afgelegd hadden!
Dag 104 â Maandag 22-08-2016 â Lagny-sur-Marne - Joinville
We varen vandaag tot net voor
Parijs.We vertrokken na het ontbeit
naar S15 Vaires aan het Canal de Chelles datvan aan sluis Vaires tot sluis S16 Neuilly-sur-Marne naast de Marne
loopt.Het is een beetje een eentonig
kanaal met hier an daar wat industrie, vooral te hoogte van Neuilly waar een
grote betoncentrale ligt.
Containertrafiek op de Marne.Spoorbrug ter hoogte van een eiland.Een automatische vuilvanger
Van aan sluis Neuilly komen we weer
op de Marnedie nu langs de voorsteden
Bry-sur-Marne, Le Perreux-sur-Marne, Nogent-sur-Marne en Joinville-sur-Marne
tot aan de tunnel vanSt Maur stroomt.
Hier VanafBry-sur-marne komen we in de
duidelijk beter plaatsen met mooie gebouwen, enkele mooie bruggen en twee eilanden
in de rivier.We gaan eens kijken of er
in de haven van Joinville-sur-Marne een plaatse voor ons is.Hier zijn we de twee vorige reizen voorbij
gevaren.We vonden nog een mooi plaatse
aan de ingang van de haven.
Fietstochtje langs de Marne. Onze
ligplaats in Joinville.
De haven is goed uitgerust en ten
opzichte van de haven van Parijs, Het Arsenaal, veel goedkoper.Het is er ook rustig liggen gezien hier geen
beroepsvaart passeert, die gaan allemaal door de tunnel hier net voor en voorbij
de haven ligt de barrage, dus daar gaat niemand doorheen.
Na aankomst en de middag zijn we weer
terug naar Lagny gefietst. Met een ritje van 23 km langs mooie fietspaden en
padjes langs de Marne waren we er na 2 uurtjes op het gemak trappen vanaf.
Deze morgen naar de markt geweest.
Niet groot maar wel wat volk. Buiten vooral kledingkramen en groenten en fruit
en in de markthal meestal vlees en vis maar ook enkele groentenkramen.Na het middageten zijn we een fietstocht
gaan maken van 21 km.We reden naar de
overkant van de Marne envolgden de
rechteroever stroomopwaarts tot iets voor de sluis van Chalifert, daar waar de
beeldentuin van Dhuis staat aan de overkant.Ik had op internet opgezocht wie die Dhuiys eigenlijk was maar dat bleek
geen persoon maar een rivier te zijn.De beelden zijn gemaakt na WOII van de brokstukken van een in de oorlog
gebombardeerd aquaduct over de Marne.Dat aquaduct maakte deel uit van een soort waterleiding die Parijs moest
voorzien van drinkwater.Het is een 138
km lange ondergrondse buis die water van de rivier de Dhuis zonder einige
mekanische tussenkomst transporteerde naar een groot ondergronds bassin voor
drinkwater in Parijs.
,
Ons Jeanne met haar veroverd zwaard,
een duiventoren, het fietspad over de ondergrondse Aqueduc de la Dhuis, een van
de controletoegangen en een zicht op de vallei die diende overbrugd te worden
om het water over de Marne naar Parijs te krijgen.
De steiger van Lagny-sur-Marne, het
stadhuis en de overdekte markt.
Het overbruggen van het dal van de
Marne gebeurde via het principe van de communicerende vaten.Het water kwam van boven op de heuvel op de
linkeroever, ging door de zwaartekracht naar beneden, door de buis over de
Marne en terug tegen de heuvel op rechteroever omhoog.Dit punt zal dan iets lager liggen dan het
startpunt waardoor het water verder stroomde en dan door de langzaam dalende
buis die de contouren van de heuvelrug volgt richting Parijs stroomde.We volgden deze ondergrondse pijp waarboven
een fietspad is aangelegd over een afstand van ongeveer 10 km tot aan de
D404.Op het traject zijn we
verschillende halfbolle gebouwtjes gepasseerd die dienden als
controlepunten.Door de deur (en
vermoedelijk een trap of ladder) kon iemand afdalen in de pijp om alles te
controleren.Ik denk dat als je daarin
gaat wandelen je toch geen claustrofobie mag hebben, wat een lange mollepijp
!.Boven het plaatse Carnetin verlieten
we dushet traject van de Aqueduc de
la Dhuis en gingen langs een smal, bochtig paadje door het bos richting het
plaatsje Pompomme en via Thorigny-sur-Marne terug over de Marne om dan terug in
Lagny-sur-Marne net aan de overkant terug te komen.Mooi ritje al was het laatste paadje door het bos hier en daar
met moeite bereidbaar door de bloot gespoelde boomwortels.Wat die waterleiding betreft, er moeten
vroeger toch al knappe koppen geweest zijn die zoiets, zonder onze moderne
meettechnieken konden verwezelijken hè, 138 km ver vertrekken en dan gewoon
door de zwaartekracht, over berg en dal het water op de juiste plek brengen. Gebouwd
tussen 1863 - 1865 en is nu nog steeds in gebruik om Disneyland Parijs van
water te voorzien !
Vannacht is Annie weer ziek geworden
en deze morgen zijn we naar de spoed inhet ziekenhuis gereden.We
arriveerden er te 07:22 uur, er zat maar één persoon in de wachtkamer, maar we
moesten tot10:45 uur wachten voor we
naar binnen mochten. Ondertussen waren er nog meerdere klanten binnen gekomen
maar blijkbaar moesten die naar een andere rayon van de spoed als wij en die
mochten redelijk rap naar binnen. In een behandelkamertje moesten we dannog tot 11:50 uur wachten op de dokter.Na uiteindelijk een onderzoek,een
bloedafname en een radiografie was het uiteindelijk 16:00 uur en wisten we min of
meer (eigenlijk meer min dan meer) wat er aan de hand was. De dokter stelde nog
enkele onderzoeken voor maar gezien we telkens 1 tot 2 uur moesten wachten
hebben we besloten deze te laten doen in Belgie. Anders hadden we daar vandaag
zeker niet weg geraakt en Annie zag het niet zitten om daar opgenomen te
worden.
Dag 101 â Vrijdag 19-08-2016 â Poincy â Lagny
Vandaag doen we drie sluizen en
dan zijn we terug op de Marne waarna wenog zes km naar Lagny-sur-Marne moeten doen.Sluis Meaux werd onmiddellijk na onze aankomst open gezet en we
konden er dus onmiddellijk in.Het
verval is hier momenteel maar 40 cm dus dat ging snel vooruit.Na deze sluis komen we op het kanaal Meaux
Chalifert.Het is een meestal recht
kanaal dat voor ons eindigt aan S13 Leches.Eenmaal hierdoor gaan we door de tunnel (ongeveer 200 m) en dan door
sluis S14 Chalifert.Net na deze
sluis ligt naast de Marne de tuin van DHuis.Hier staat een groot aantal beelden verspreid op en langs de oever van
de Marne.Later volgt een mooi stukje
Marne en varen we langs verschillende watersportverenigingen om aan te komen
aan de lange steiger tussen de twee bruggen tussen Lagny-sur-Marne op de
linkeroever en Dampart op de rechteroever. Er lag maar één jacht en dat op een
gratis steiger ! (je mag hier wel maar 48 uur aan een stuk liggen en E & W
zijn te betalen)
Na het aanleggen en de middag
zijn we voor onze dagelijke fietstocht vertrokken.
Jachthaventje Poincy. Het
sluishuisje en de sluis van Meaux. Een nieuwe brug over het kanaal en Marne.
We reden over de linkeroever tot
aan de sluis van Chalifert, gingen daar steil omhoog over een half uitgespoeld
bergweggeltje tot boven op de berg van en naar Chalifert.Van hieruit ging het via Coupvray
(geboortedorp van Louis Braille, de uitvinder van het gekende Brailleschrift)
naar Leches.Onderweg onder enkele
spoorwegen door en dan weer steil omhoog richting Esbly.
De St Therese uit Brugge.Tunnel van Chalifert.Enkele beelden uit de beeldentuin van
DHuis.
Hier gingen we terug de Marne
over richting Isles-les-Villenoy van waar we het fietspad over het jaagpad van
het Canal de lOurcq volgden langs Meaux tot in Poincy.Onderweg wel eens de regenjas moeten
aantrekken maar het bleef relatief goed. Vandaag meer fietsers gezien.Na 31 km arriveerden we in Poincy waar we de
auto ophaalden en terug reden naar Lagny.
Dag 100 â Donderdag 18-08-2016 â Isle-les-Meldeuses - Poincy
Deze nacht wakker geworden van een
regenbui. Deze morgen vertrok het vrachtschip dat gisteravond nog bij ons was
komen liggen stipt te 08:00 uur.Wij
vertrokken met lichte regen na het bezoek aan de bakker, hier eigenlijk een
klein maar goed uitgerust winkeltje, en het ontbijt te 09:45 uur. Gezien we net
voor de sluis lagen en dit de enige sluis is die we vandaag doen kunnen we in
een trek naar het haventje van Poincy dat ons enige dagen geleden werd
aanbevolen.We zullen het daar eens
gaan bekijken.Het was maar 12 km ver
en zonder een tegenligger arriveerden we daar al te 11:15 uur.Na het aanleggen en het eten hebben we,
gezien we hier een goede wifi verbinding hebben (Poincy77), alle mails (en dat
waren er een groot aantal na meerdere dagen geen verbinding te hebben gehad)
gelezen en of weggegooid.We gaan hier
vandaag dan ook deze avond de blog eens bijwerken.
Boven sluis Isle les Meldeuse.Ratten in het Canal de lOurcq.Smalle bootjes op het kanaal.
Eerst gaan we een tochtje maken met
de fiets.We volgden van Poincy het
Canal de lOurcq maar nu in de richting Parijs.Uiteindelijk komt het ter hoogte van de haven van La Vilette in
het centrum van Parijs uit in het Canal St Martin.Het kanaaltje slingert zich langs de heuvelrand langs Poincy naar
Meaux, gaat daar in een boog van 180 graden rond de stad richting
Villenoy.Tot hier volgden we het
kanaal.Onderweg heel veel en grote
vissen, enkele bendes ratten waaronder een gezinnetje van moeder met zes
bengels enkeleenden en wat waterkiekens.Van Villenoy reden we terug naar Meaux waar we een terrasje in de schaduw
van de kathedraal mee namen.Van
hieruit ging het over het eilandje dat gevorm word door de bocht van de Marne
en het begin van het kanaal Meaux Chalifert richting Fublaines.Hiertbij reden we lange tijd over een pad
dat de Marneoever volgt om in Trilport uit te komen en daar terug over de Marne
richting Poincy te rijden.We hadden 31
km gefietst.
Dag 99 â Woensdag 17-08-2016 â St Jean-les-Deux-Jumeaux â Isle-les-Meldeuses
Te 08:50 uur vertrokken en
onmiddellijk sluis S10 St Jean gepakt.Hier moesten we het koffertje met de afstandsbediening (Door Wietse
enkele dagen geleden het geldkoffertje genoemd) terug geven gezien de
volgende sluizen allemaal bediend worden door personeel. Het is 13 km varen
vandaag met deze sluis als enige hinderpaal zodat we reeds te 10:00 ter
hoogte van Mary-sur-Marne waren.Hier
ligt een mooi steigertje wisten we van een van de vorige jaren maar we hadden
pech, er lag al een boot en gezien er maar plaats is voor één moesten we
verder.We zijn dan verder gevaren tot
net boven sluis S11- Isle les Meldeuse waar we aan de kade gingen liggen.
Sproeier 400 m lang ! Draaipunt op de
put. Kerkje Tancrou. Langshet Canal de
lOurcq.
We hebbenvandaag de auto in Poincy, de plaats waar we morgen naartoe
varen, gaan zetten. Op de terugweg reden we langs het leuke maar smalle
slingerende Canal de LOurcq dat over grote afstand de Marne volgt maar er een
tiental meters boven ligt tegen de heuvelrug die de noordelijke grens van het
Marnedal vormt.Het is een heel oud
kanaal dat gevoed wordt door het riviertje de Ourcq en dat zon 80 km ten
oosten van Parijs begint en uiteindelijk in Parijs in de haven van La Viletta
in het Canal de St Martin uitkomt.De
sluizen zijn hier 3 tot 4 meter breed en het kanaaltje is zo te zien maar een
meter diep en 8 tot 10 meter breed.Het
krioelt van de vis.
Nog langs het Canal de lOurcq,
Sluiswachtershuisje, brug en ophaalbrug.
We hebben exemplaren van zeker 60 cm
gezien. Er is een jaagpad dat goed bereidbaar is op de zuidoever en we zijn er
enkele plaatsen tegengekomen waar vroeger boten konden aanliggen.Op twee plaatsen zelfs een gewezen
toiletgebouw.Maar dat alles is nu
gesloten en ik vermoed dat er spijtig genoeg geen scheepvaart meer toegelaten
is. Na 25 km waren we terug aan de boot.
Dag 98 â Dinsdag 16-08-2016 â Str Jean-les-Deux-Jumeaux
Na het ontbijt dadelijk vertrokken om
de auto op te halen.We reden de Marne
over naar Changis-sur-Marne om van daaruit via Ussy-sur-Marne naar La
Ferte-sous-Jouarre te rijden, de Marne over te steken en naar Armentièrre-en-Brie
en via Messy en Luzancy en Mèry-sur-Marne, nog eens de Marne over naar
Saacy-sur-Marne, weer de Marne over naar Nanteuil-sur-Marne en Crouttes
uiteindelijk in Charly te arriveren.Het tochtje leverde ons weer eens 29 km op de teller op.
La Ferte-sous-Jouarre. St Jean-Les-Deux-Jumeaux, kerk, gedenkteken en
aanlegsteiger.
Gezien we zondag en maandag voor de
gesloten deur aan het restaurant hadden gestaan en we nu juist op de middag
hier terug arriveerden zijn we dan maar vandaag hier eens gaan eten. We hadden
eigenlijk wéér pech want gezien de congé van enkele personeelsleden was het
menu dat we eigenlijk wilden nemen niet beschikbaar.We hebben dan maar het aanbevolen menu genomen en dat was
eigenlijk ook wel lekker.
Dag 97 â Maandag 15-08-2016 â Charly-sur-Marne â Str Jean-les-Deuc-Jumeaux
Deze morgen tijdens het ontbijt kwam
de man de de geredde boot ons nog eens bedanken. Daarnanaar de bakker en een wasje gedaan.Hier staat aan de SuperU-winkel een soort
container met wasmachines en droogkasten, eigenlijk een mobiel wassalon.Deze kom je hier in Frankrijk regelmatig
tegen aan de ene of de andere supermarkt.Tijdens het wachten op de was ondertussen de auto eens door de carwash
gedaan, dus die is ook wer net.We zijn
dan na het middageten te 13:15 uur vertrokken, de eerste sluis S7 Charly die
deden we met en Frans jacht dat deze middag hier ook gestopt was.Later bleek waarom, de sluizen werken op
zon- en feestdagen niet tussen 12:00 en 13:30 uur.Eenmaal uit de sluis stak dit jacht ons voorbij en snelde naar de
volgende. S8 Mery gingen we alleen door maar wanneer we later aan S9
Courtaron arriveerden lag hij voor de sluis te wachten.
Irrigatie van de wijngaarden.Enkele grind en zandgroeven.Genieten.
Toen wij arriveerden en de
afstandsbediening gebruikten ging de sluis na enkele minuten open en toen ging
hij ook mee door de sluis.Later wilden
we aanliggen aan de steiger van La Ferte-sous-Jouarre maar daar lag alles vol,
allé vol, tis te zeggen. Er lag een boot of 7 maar die lagen allemaal met een
tussenruimte van een meter of vier tot zes maar geen enkele maakte ook maar
aanstalten om van de boot af te komen en ze iets verder naar mekaar toe te
leggen.Ik denk dat ik dat principe in
het vervolg ook ga toe passen.Wij
schuiven altijd aan tot op een meter om plaats over te laten voor een ander, en
als die er dan nog niet tussen kan gaan we nog dichter tegen mekaar liggen maar
dat gaat van nu af aan veranderen ! Van nu af aan schuif ik alleen maar meer op
voor iemand die ik ken en darmee basta !Wij zijn dan eerst doorgevaren tot een de andere steigers maar die
liggen dwars op de vaarrichting, zijn maar zes meter lang en met de stroming
kon ik niet achteruit de box in.We
zijn dan nog tien km door gevaren tot Jt Jean-les-Deux-Jumeaux waar we van een
van de vorige reizen weten dat er nog een steiger ligt en waar je voor de sluis
ook kan aanleggen.We weren er te 17:45
uur, ruim laat maar toch nog een plaats.We zullen dan morgen de auto zon 34 km terug moeten ophalen maar dat
gaat dan maar niet anders.
Dag 96 â Zondag 14-08-2016 â Château Thierry â Charly-sur-Marne
Vandaag varen Roger & Lieve mee
tot Charly-sur-Marne.Gezien zij op hun
hotel hun ontbijt namen waren ze pas rond 11:15 uur aan de boot.Ik ben dan met Roger eerste hun auto gaan
weg brengen en dan zijn we toen we terug waren te 12:05 uur vertrokken.Na een half uurtje gingen we door sluis S6
Azy.We wilden aanleggen in
Nogent-LArtaud maar daar lag de Barton B die gisteren in Chateau-Thierry
achter ons lag en toen vertrokken is dus daar was geen plaats meer.We zijn dan door gevaren tot net boven sluis
S7 Charly waar we wisten dat daar boven de sluis een lange kade is en aan de
overkant een mooi pontonnetje ligt.Daar hadden we ook pech, daar lag de Lianne (ook van een paar dagen
geleden bij gelegen) en daar was dus ook geen plaats.We zijn dan aan de lange kade geen liggen.We lagen vastte 14:00 uur. In de late namiddag arriveerde er een voormalige
huurboot met twee jonge koppels.We
wilden eerst voor ons gaan liggen maar bedachten zich en gingen achteruit
varen, vermoedelijk om achter ons te gaan liggen.In het achteruitvaren sloeg de motor opeens af en de boot dreef
in de richting van de stuw. De mensen aan boord wisten blijkbar niet wat doen
maar riepen ook niet om hulp.
Het Amerikaans monument.Een hotelboot.Onze passagiers.
Omdat het zo lang duurde eer de motor
terug in gang gezet werd en de boot dichter en dichter naar de stuw dreef
hebben wij gevraag wat er scheelde. Het bleek dat hun koord van de boot
gevallen was in en de schroef terecht gekomen was.Wanneer wij riepen dat ze hun anker moesten uitgooien omdat ze
gevaarlijk dicht naar de stuw dreven bleken ze dat niet te begrijpen.De schipper van de Liane die op zijn
achterdek stond reageerde niet.We
hebben dan vlug de boot gestart, losgegooid en zijn dan om hen heen tussen hen
de de stuw gevaren en hebben met een van onze lijnen de bootvastgemaakt en van de stuw weg getrokken en
terug naar de kade geduwd om daar vast te maken. Met de stroming van ongeveer 1
km/uur hier zou het geen vijf minuten langer hebben mogen duren eer de boot
tegen en waarschijnlijk over de stuw gezogen was en de opvarenden in het
kolkende water voorbij de stuw waren terecht gekomen ! Geen van hun had ook het
benul van een zwemvest aan te trekken eens ze merkten dat ze naar de stuw
dreven.Een anker hadden ze wel maar
dat lag ergens onderin de boot en ze hadden maar drie touwen van een meter of
zes aan boord !Eenmaal de boot aan de
kant heeft de man nog ongeveer een kwartier onder de boot gewerkt om het touw
van rond de schroefas te krijgen maar alles is nog goed gekomen.De opvarenden waren allemaal een beetje van
hun melk na het gebeuren.Wij zijn
savonds nog terug gereden naar Chateau-Thierry om iets te gaan eten, we
moesten daar toch zijn gezien de auto van Roger daar stond en zij terug naar
hun hotel gingen.
Dag 95 â Zaterdag 13-08-2016 â Château Thierry
Bezoek Roger & Lieve. Het was pas
rond 15:00 uur toen ze arriveerden. Ja als je laat vertrekt kom je ook laat aan
hè. We hebben een wandeling door de stad met een bezoek van de ruïne (Hoog hè
Lieve !) van het middeleeuws kasteel gedaan.
Het was beneden heet vandaar maar
boven op de wallen van de ruïne was het aangenaam als je onder de bomen
bleef.Savonds een BBQ en een
gezelllige babbel gehouden.
Dag 94 â Vrijdag 12-08-2016 â Château Thierry
Voormiddag een rond winkels kijken
gedaan op het winkelcentrum aan de overkant. Na de middag een wandeling rond
het eiland gevormd door de twee takken van de Marne en savonds een ritje van
15 km met de fiets van Chateau-Thierry via Chierry, Etampes-sur-Marne,
Nogentel, en terug.
Dag 93 â Donderdag 11-08-2016 â Château Thierry
Na het ontbijt hebben we de bagage
van Wietse allemaal bijeengezocht gezien zij tegen de middag naar huis
vertrokken. Het gaat stil worden eenmaal dat hij vertrokken is.We hopen dat hij een fijne vakantie gehad
heeft.Toen zij vertrokken waren hebben
we nog eens de tijd genomen de keet nog eens op te kuisen.Na de poetsbeurt hebben we nog een wandeling
gemaakt rond het eiland dat ter hoogte van de stad gevormd wordt door een
aftakking van de Marne.Op dit eiland
staan enkele woonblokken, is er een winkelstraat, staat een koekjesfabriek van
LU en zijn enkele scholen.Terug van
de wandeling is Annie te voet naar de Carrefour vertrokken (hopelijk loopt ze
weer niet verkeerd !) en ben ik begonnen aan het afwerken van het reisverslag
dat nu weer vijf dagen achter staat.
Dag 93 â Donderdag 11-08-2016 â Château Thierry
Na het ontbijt hebben we de bagage
van Wietse allemaal bijeengezocht gezien zij tegen de middag naar huis vertrokken.
Het gaat stil worden eenmaal dat hij vertrokken is.We hopen dat hij een fijne vakantie gehad heeft.Toen zij vertrokken waren hebben we nog eens
de tijd genomen de keet nog eens op te kuisen.Na de poetsbeurt hebben we nog een wandeling gemaakt rond het
eiland dat ter hoogte van de stad gevormd wordt door een aftakking van de
Marne.
Jean de la Fontaine.Onze vakantiegangers.
Op dit eiland staan enkele
woonblokken, is er een winkelstraat, staat een koekjesfabriek van LU en zijn
enkele scholen.Terug van de
wandeling is Annie te voet naar de Carrefour vertrokken (hopelijk loopt ze weer
niet verkeerd !) en ben ik begonnen aan het afwerken van het reisverslag dat nu
weer vijf dagen achter staat.
Dag 92 â Woensdag 10-08-2016 â Château Thierry
Allemaal goed geslapen, alleen in het
begin van de nacht was er gestommel aan boord van onze voorste buurman terwijl
hij een hele tijd met een zaklamp tussen wal en schip aan het kijken was,
vermoedelijk was er iets tussen gedreven dat tegen het schip aan het bonken
was. Na het ontbijt arriveerden Kris en Danny terug van hun hotel.
Voormiddag zijn wij het monument van
WO II dat door de Verenigde Staten werd geschonken en opgericht ter
nagedachtenis van offers die hun manschappen en die van Frankrijk brachten
tijdens de oorlog.Het monument staat
langs de weg Parijs Meaux - Chateau-Thierry Chalons-en-Champagne boven op
de berg op rechteroever en van hieruit kan je de ganse stad en de vallei van de
Marne overzien.
S namiddags hebben we toch maar een
BBQ gehouden en eigenlijk hebben we toch eens geluk gehad met het weer. Heel in
het begin van de namiddag heeft het even gedruppeld maar het is dan toch droog
gebleven.Tijdens de voorbereidingen
kregen we bezoek van een roodborstje dat de hele tijd onderaan aan de
aanplantingen ter hoogte van de boot bleef rondhangen.
Dag 91 â Dinsdag 9-08-2016 â Jaulgonne â Château Thierry
Vandaag is het maar 14 km varen met
één sluis S5 Mont St-Pierre. We waren dan ook al te 11:20 uurin Chateau Thierry.Onderweg waren we maar één jacht tegen
gekomen dat net toen wij uit de sluis gingen er aan kwam gevaren.Het ponton in Chateau Thierry lag vol, er is
maar plaats voor drie jachten (als ze niet te groot zijn) en er staat een
automaat voor de ligplaats, water en electriciteit.Je mag aan die steiger ook maximaal 72 uur liggen.Aan de kade was nog wel plaats. Later op de
avond ben ik eens gaan kijken aan de kade waar vroeger de verhuurboten van
Crown Bleu Line lagen maar daar is niets meer te zien, ja kan er wel aanleggen
(ringen) maar er is geen elektro en water meer. Er ligt dan ook maar één boot
namelijk zo een smal Engels kanaalbootje.
De ruine van de middeleeuwse brucht
van Chateau-Thierry met boven een kruidentuin en mooie bloemen.
Later op de dag passeerde hier nog een vrachtschip, de Gois, die
we voormiddag boven sluis Mont St Pierre aangemeerd hadden zien liggen. Die zal
nu op weg zijn om ergens een lading op te halen.
Namidddag arriveerde Kris, Danny en
Rho die een paar dagen gaan blijven en dan Wietse mee terug nemen. SAvonds
zijn we in het restaurant Cressendo naast de E.Leclercq gaan eten.Er stonden mosselen à volonté met
frietenen rumsteak met frieten (en
voor Wietse natuurlijk een pizza) op het menu.SAvonds gingen Kris en Danny naar hun hotel terwijl Rho en Wietse bij
ons bleven slapen.