Deze morgen gaan winkelen en nadien
bezoek gekregen van Luc en Odette, mensen die we tijdens onze reis in 2014 in
Santenay ontmoet hadden. Zij waren daar ergens op hotel en tijdens een van hun
fietstochten waren ze voorbij de plaats gekomen waar wij toen lagen en hebben
we kennis gemaakt. Luc had enkele dagen geleden de blog nog eens gelezen en
gezien dat we toen in Doornik lagen.Gisteren was hij hier in Oudenaarde aan de haven gepasseerd en had hij
de boot gevonden en spraken we af dat zij vandaag langs zouden komen.Tijdens het koud maken van een lekkere
fles witte wijn die zij mee gebracht hadden (Luc is wijnhandelaar geweest en nu
op pensioen en nu is hun zaak overgenomen door een van hun kinderen) hebben
weeen gezellige babbel gehad over onze
en hun reizen door Frankrijk. Luc maakt van al hun reizen mooie fotoboeken. In
deze van hun reis van 2014 staan er enkele mooie fotos van ons en de boot.
De mooie kapel in Moregem met twee
wapenschilden. Een echte Vlaamse kasseistrook. Jachthaven.
Namiddag hebben we een fietstocht van
21 km gemaakt door het mooie Scheldelandschap rond Oudenaarde.We reden van Oudenaarde over het
fietsknooppuntennetwerk langs de Donkvijver naar Petergem, via het Kasteel van
Moregem verder naar Moregem (Onderweg staat boven op een heuvel een zeer mooie
kapel maar ik vond nergens een naam ervan)Van hieruit ging het dan over glooiende landbouwwegen richting Ooike en
nog enkele andere gehuchtjes waarvan ik de naam vergeten ben richting Bevere en
dan richting Eine om zo terug op de Scheldedijk stroomafwaarts van Oudenaarde
te komen.Via de Scheldedijk ging het
dan terug naar Oudenaardewaar we op
een terras een lekker Oudenaards Bruintje gedronken hebben.
Na het avondeten en de afwas neg
enkele spelletjes gespeeld en de administratie bijgewerkt.
Dag 128 â Donderdag 15-09-2016 â Kerkhove - Oudenaarde
Vanmorgen was er een vrachtschip
komen aanleggen aan de silos net aan de jachthaven.Deze werd geladen met graan.Met het schip ddat er nu lag was het smaller geworden en was het wat
moeilijker om weg te komen maar enkele keren achteruit en werken met de
boegschroef en we geraakten er toch voorbij. Het is maar 12 km naar de
jachthaven van Oudenaarde dus daar gaan we ongeveer een uurtje of anderhalf aan
spenderen.Pas net voor Oudenaarde
kruisten we een vrachtschip.Onderweg
waren we een snelle Rib van de brandweer tegengekomen die een kwartier later
terug gingen maar dat was al.Net toen
we aan de doorvaart van Oudenaarde aankwamen kwam er een vrachtschip achter ons
aan.
Hierdoor werd de ophaalbrug van
Oudenaarde dadelijk opengezet en konden wij er ook snel doorheen.Ter hoogte van het gerechtshof, iets voor de
sluis gingen wij naar rechts de kom van de haven in waar we aanlegden netjes
aangeschoven tot aan de laatste boot zoals het hoort.Het is een lange steiger die nu halfvol ligt.Vroeger was het een haven beheerd door de
stad Oudenaarde maar sedert begin dit jaar wordt hij beheerd via de VPF
(Vlaamse Pleziervaart Federatie) en is het een passantenhaven geworden.De vaste liggers die er lagen mogen blijven maar
er worden geen nieuwe meer toegelaten.Namiddag de auto weer opgehaald en namiddag een toertje door de stad
gemaakt.Het is een stad met een rijke
en oude geschiedenis met mooie gebouwen en mooie aanplantingen, het lijkt mij
een gezellige stadskern.
Voormiddag gaan winkelen bij Molecule
in Vichte (hier 9 km vandaan)We zijn
maar met de auto gereden gezien het vandaag weer heet gaat worden. Onze
ventilator had de geest gegeven en we hebben er van daar dan maar een nieuwe
mee gebracht.
De jachthaven van Kerkhove. De kerk
van Berchem.
Na het middageten ons koest gehouden,
genikst en veel gedronken (water hè !). SAvonds hebben we nog een kleine
wandeling gemaakt naar Berchem aan de overkant van de Schelde.Nu dat het donker werd was de hitte weg en
was het aangenaam.
Dag 126 â Dinsdag 13-09-2016 â Bossuit - Kerkhove
Vandaag eerst terug 10 m naar omlaag
door sluis Bossuit naar de Schelde.Toen we gezakt waren lag de Hermine II (D), het bootjedat gisteren bij ons in Doornik lag voor de
sluis te wachten op naar het kanaal Kortrijk Bossuit te varen.Wij gaan linksaf de Schelde af richting
Kerkhove (niet ons Kerkhoven maar Kerkhove langs de Schelde in Oost Vlaanderen).Iets na ons vertrek werden we opgelopen door
een vrachtschip Aquaticus (Nl). Wanneer we sluis Berchem-Kerkhove naderden
hoorden we een conversatie tussen dit schip een een van zijn landgenoten.Het bleek dat de sluis in panne lag dus
zullen we weer moeten wachten op 1 km van ons einddoel.Het haventje van Kerkhove ligt namelijk net
voorbij de sluis.Tijdens het wachten
arriveerde ook de Eva (B) uit Brugge waar we in Pont LEveque bij gelegen
hebben.Zij gaan door naar
Oudenaarde.We gingen samen de sluis in
en toen bleek er nog een groot vrachtschip van 95 * 10 meter bij te moeten
zodat we helemaal voorin de sluis moesten.
Een drijvende bolder. Niet de diepste
die we gehad hebben.Distributiemagazijn in opbouw. Beelmolen.
Eenmaal door de sluis meerden we aan in
de jachthaven van Kerkhove.De
passantensteiger was volledig leeg dus hadden we plaats genoeg.Gezbeld met de havenmeester en afgesproken
dat hij morgen avond langs komt gezien wij deze avond op bezoek gaan bij Lieve
& Roger in Bavikhove. Daar hebben we later lekker gegeten en zijn we weer
bijgebabbeld.
Dag 125 â Maandag 12-09-2016 â Doornik â Bossuit
Net toen we wilden vertrekken
kwam er een groot vrachtschip aangevaren dat ook onze richting uitging.We gaan dan ook maar dadelijk volgen gezien
we anders moeten wachten voor de doorvaart van Doornik. Hierna zijn we maar
achter het vrachtschip blijven varen gezien wij normaal maar ietsjes harder varen
dan die nu vaart.Ter hoogte van de
kruising met het kanaal Kortrijk-Bossuit hebben we dan aangelegd voor de sluis
waar het bord staat van jachthaven Bosssuit. Er is hier echter niets meer, geen
elektriciteit, geen water, geen douches.Ik vraag me trouwens af waar die hier ooit geweest zouden zijn.
De doorvaart van Doornik,
(?)kerk, Die kon er maar net doorheen. De Scheepsjager van Spiere.
Na onze fietstocht (19 km) bleek
dat al onze schuiven open stonden, het is hier blijkbaar toch niet rustig
liggen.We hadden bij onze terugkomst
gezien dat boven de sluis een lange drijvende steiger lag dus gaan we daar maar
naartoe.Hier was het rustig liggen, er
lagen drie bootjes, eentje waarvan volgens een man die hier met zijn boot ligt,
de eigenaar geruime tijd geleden overleden is.Het bootje ziet er echt niet meer uit ! sAvonds wel wat last gehad van
de stank van de motor van de boot achter ons maar gelukkig liet die hem niet
langs draaien.
Dag 124 â Zondag 11-09-2016 â Mortagne du Nord â Doornik
Geen bakker meer hier maar wel een
kleine Carrefour op 200 meter van de ligplaats.Deze morgen zijn er al vroeg enkele vrachtschepen vertrokken
richting Valenciennes. Het heeft vannacht een beetje geregend en deze morgen
miezerde het wat maar voor de rest is het voormiddag droog gebleven.Vandaag hebben we geen sluizen als we tot
Doornik varen.Het is maar 15 km ver maar
onze vorige reis langs de Schelde hebben we hier niet gestopt, dus dat gaan we
nu doen.
Antoing begin van de
industrie.Kalkovens en nog eens
kalkovens.
Tot aan het kruispunt met het kanaal
naar Blaton in Peronne is er weinig te zien maar vanaf hier begint de
industrie.Van Antoing tot Doornik is
het (op de rechteroever) het een bedrijf na het andere. Op de linkeroever staan
een reeks oude kalkovens van de vroeger cementindustrie. De passantensteiger in
Doornik ligt er verlaten bij.
De Stookplaats binnenin de
oven.Steiger Doornik.
Zo te zien (vuile toestand van de
steiger) meren hier niet dikwijls boten aan.Toen we er aangemeerd hadden roken we een verdachte geur en inderdaad,
tussen steiger en kade lag een dode, halfvergane ree tussen de plastieken
flessen, stokken en andere rommel.We
zijn dan maar wat achteruit gaan liggen en ik heb met de enterhaal het karkas
er tussenuit geduwd zodat het stroomafwaarts kon drijven en wij van de stank
verlost zijn.
Na het eten de fietsen van stal
gehaald en terug naar Mortagne gefietst (15 km) om de auto op te halen.
Dag 123 â Zaterdag 10-09-2016 â Valenciennes â Mortagne du Nord
Na het ontbijt de watertank terug
bijgevuld en toen vertrokken.We konden
net niet bij drie vrachtschepen in de sluis Valenciennes dus moesten we wachten
op opvaart en nadien hadden we de sluis voor ons alleen.Nadien was het een beetje eentonig varen,
tussen industrie en braakliggend terrein tot na sluis Bruay-sur-LEscaut en
sluis Fresnes. Daar aan het buiten gebruik zijnde Canal de Condé à Pommereuil
gingen we naar links.Hier was nog
minder te zien, beide hoge oevers bewassen met struiken en bomen en nergens plaats
om aan te leggen.Uiteindelijk arriveerden
we in Mortagne-du-Nord waar LEscaut en La Scarpe samen komen.
Veel plaats heeft die niet over.Langs de Scarpe.Ligplaats Mortagne du Nord, klein, groot, groter.
Daar links ligt een steiger maar de
betonning is verwarrend.Toen we tussen
de groene boeien probeerden daar te geraken liepen we vast !Dan maar achteruit en aan de andere kant
tegen de hoge kade aan op een plaats met een bord Priorité pour Plaisance
gemarkeerd.De kade is hier niet echt
voorzien voor jachten gezien de bovenkant van de kade boven onze railing
uitsteekt en de kade gemaakt is van grote damwandplaten waar de fenders
tussenin gaan.Wij hebben dat opgelost
door onze twee grote bolfenders aan die kant te hangen zodatwe veilig lagen.We moesten wel van op ons dak vooraan op de kade stappen !Een oplossing voor hier zou zijn enkele
planken mee te brengen en die aan de buitenkant van de fenders te hangen.
Vaandag ben ik maar alleen terug naat
Valenciennes gereden (Annie was te moe).Ik volgde een mooi fietspad langs de Scarpe tot in St
Amand-les-Eaux.Onderweg kwam ik twee
geautomatiseerde sluizen tegen.Het
lijkt mij een mooi riviertje.In St
Amands kwam ik uit op een mooi haventje en gezien het kantoor nog open was ben
ik er effe info gaan halen.Normaal zou
je kunnen varen tot in Douai maar gezien er verderop een sluis al geruime tijd
buiten gebruik is (en geen zicht op herstelling naar ik vernam) mogen we dat
hier vergeten.Verder met de fiets
langs de D169 via Raimes naar Valenciennes.
LEscaut.La
Scarpe.Mortagne du Nord - Het eerste
frietkot !
Onderweg plat gereden op een stukje
mooi geel glas. Het lijkt of ze hier het glas zomaar rondstrooien, het is niet
te doen, overal ligt er. Maar wat wil je als ze hier zo laks zijn dat ze al hun
afval zomaar op de grond gooien terwijl er toch vuilbakken genoeg staan.Op 1:35 uur was ik in Valencienne.Onderweg terug met de auto nog een paar
commissies gedaan en dan terug naar Mortagne-du-Nord.SAvonds nog een wandelingetje gemaakt in het dorp op zoeknaar een bakker. Geen bakker meer hier maar
een Carrefour vlak bij.
Dag 122 â Vrijdag 09-09-2016 â Bassin Ronde - Valenciennes
Deze morgen voor niets naar de bakker
geweest, toen ik terug was en we zaten te ontbijten arriveerde er een
camionette van de bakker.We vertrokken
te 09:15 uur en arriveerde al snel aan sluis Pont Malin.Uit de richting van Azrleux kwam een
vrachtschip aangevaren en toen we achter deze naar binnen waren arriveerden er
nog twee vrachtschepen en een peilbootje van het VNF.Gezien de vlottende bolder aan onze kant ontbrak mochten we van
de schipper van de Cari II bij hem vastmaken.
Het peilbootje van het VNF.Het fort van Bouchain.Veel bedrijvigheid hier.
De schipper was een Fransman maar de
schipperse een Vlaamse.Ze brachten een
lading gerst van Reims naar Antwerpen.Een stukje uit de sluis zijn de twee eerste vrachtschepen ons voorbij
gegaan en de derde ging aanmeren voor het weekend voor sluis Denain.Door de sluizen Denain en Trith konden we
alleen versassen en te 13:15 uur toen wij aan sluis Valenciennes kwamen lagen
de twee vrachtschepen voor de sluis te wachten.Wij hebben eerst aan de kade vastgemaakt maar toen later bleek
dat er een jachthaven was zijn we daar gaan liggen.Namiddag de auto weer gaan ophalen en een ritje van 29 km gedaan.
Dag 121 â Donderdag 08-09-2016 â Marqouin â Bassin Ronde
Deze morgen eerst naar de Super U en
dan vertrokken richting sluis 1 Palluel.Hier kwamen twee vrachtschepen uit en konden we weer alleen naar onder.
Na deze sluis liggen een groot aantal vrachtschepen die liggen te wachten op
lading of waar onderhoud aan gedaan wordt. Op sommige plaatsen liggen ze 3 dik.
In Arleux komen we op het Canal de la Sensée, de verbinding tussen Duinkerken
en de Schelde.
Net voor sluis 1 Palleuil.Ergens onderweg. Het oude Canal de la Sensée
aan het Bassin Ronde.
Het is voorzien voor grote schepen
maar we zijn alleen spitsen en gekoppelde spitsen tegen gekomen. Aan het Bassin
Ronde aangekomen hebben we aangemeerd aan de Halte Fluvial van Bouchain (of wat
er van overblijft).
Namiddag hebben we weer ons dagelijks
ritje gemaakt.
Dag 120 â Woensdag 07-09-2016 â Peronne - Marqouin
Vandaag hebben we de 11 sluizen
tussen Peronne en Marqouin gedaan en onderweg de tunnel van Ruyaulcourt.Voor de tunnel zat alle wonderwel mee,
nergens moeten wachten en de tunnel zelf namen we in sneltreinvaart ttz aan
een snelheid van ongeveer 7 km/uur, het dubbele van de verplichte minimum
snelheid van 3 Km/uur.
Sluis Cléry-sur-Somme.Tunnel Ruyaulcourt ingang en uitgang.
Toen we aan de tunnel aankwamen
kregen we dadelijk groen, we zagen in de verte (de tunnel is goed verlicht en
zagen de uitgang op 4354 meter) het sillouet van een vrachtschip dat afstak
tegen het licht van de uitgang.Middenin de tunnel in het Gare Central de plaats waar schepen mekaar
kunnen kruisen kregen we ook dadelijk groen zodat we op 35 minuten door de
tunnel waren.Het was er lekker fris,
eigenlijk een beetje koud.Toen we
terug buiten waren deeed het zonnetje goed op ons vel.Met de sluizen na de tunnel hadden we minder
geluk, we moesten telkes even wachten voor tegenliggers. Te 16:45 uur lagen we
dan vast aan de steiger van Marquion. SAvonds tijdens het ophalen van de auto
nog een reddingsactie opgezet voor een ree die in het kanaal gesukkeld was.De mensen van het VNF van de controletoren
van de tunnel gingen de brandweer bellen om ze er uit te halen maar daar heb ik
niet op kunnen wachten gezien het al zo laat was.Hopelijk hebben ze haar er uit kunnen halen voor ze te fel
verzwakt zou zijn.
Dag 119 â Dinsdag 06-09-2016 â Langevoisin - Peronne
Deze morgen stond de sluis achter ons
op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit
gevaren.In plaats van door te komen
begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan
laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit
invaren.Vermoedelijk gaat die laden
aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te
moeten gaan draaien en terug te keren.Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.
Hieronder, zon 25 dieper ligt de
tunnel (noord zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.
Een goed uur later kwamen wij aan
sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo
in.Vijf minuten later waren we beneden
en konden we verder naar sluis S13 Peronne.Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.Net toen we de sluis ingingen achter het
vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver
van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we
aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben
gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden. We hadden de voorbije dagen gehoord dat de
jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer
terecht.Na het aanleggen en het eten
zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel,
halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.We reden eerst naar Ytres.
Postkantoor enmairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken
Ytres. Kruising Somme Canal du Nord.
Daar eens gaan kijken naar de
luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit
naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is
in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad
over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)We passeerden langs alle sluizen die we
morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la
Somme terecht en zo in Peronne.
Dag 118 â Maandag 05-09-2016 â Pont lâEveque - Langevoisin
We gingen deze morgen eerst de
auto ophalen in Pont LEveque (28 km).We zijn maar gewoon over het jaagpad gereden zover het ging.Aan de tunnel van Panneterie (iets meer dan
1 km lang) konden we niet verder over het jaagpad (er loopt wel een 1.5 m brede
strook door de tunnel maar daar mag je niet door rijden) zodat we effe het
jaagpad moesten verlaten om na de tunnel terug over het fietspad (Trans LOise
Voie Verte) langs het kanaal te rijden, we gaan vandaag maar geen hellingen
opzoeken.
Er is vandaag goed wat verkeer,
in bijna elke sluis een boot en er tussen ook nog. Nadat we terug aan de boot
arriveerden enhadden gegeten besloten
we de auto in Péronne te gaan zetten en hier vannacht te blijven liggen, we
hebben hier lekker geslapen, geen lawaai en pikkedonker.Alleen een uil gehoord gisteranavond.Toen we in Péronne aan kwamen bleek de
jachthaven gesloten te zijn en de kade waar we vorig jaar gelegen hadden was nu
ook afgesloten.Waar moeten we morgen
dan ergens gaan liggen ? Onderweg terug naar de boot (21 km) begon het te
miezeren, het regent niet hard maar je wordt wel langzaam heel nat. Onze
regenjasjes zijn al een aantal jaren oud en zijn aan vervanging toe blijk nu
wel.We gaan vanavond niet veel meer
doen, de kaars is bijna uit voor vandaag.
Toen we vanmorgen vertrokken kwam er
juist een vrachtschip uit sluis Sampigny op het Canal lateral à lOise.Gelukkig ging die zuidwaarts richting
Compiegne.In de verte zagen we ook
iets maar konden niet zien of deze van ons weg voer of naar ons toe kwam. Aan
de eerste sluis van vandaag, S19 Pont LEveque was het al van dat, het
gekoppeld stel de Lidia lag voor de sluis te wachten en eerdie boven was was die, die we in de verte
gezien hadden, de Star (B) al gearriveerd. Er kwam er nog eentje naar onder dus
dat wordt dus wachten.
Ezelsfamilie in Campagne.Torentje voor .?Beneden sluis Langevoisin.
Een uurtje later konden we dan deze
sluis in achter de Star.Toen we hier
buiten voeren riep de schipper op dat we maar voor hem uit moesten gaan
varen.Aan sluis S18 Noyon kwam er
nog beroepsvaart naar onder. Eenmaal door deze sluis liepen we langzaam uit op
de Star. Aan sluis Sermaise gekomen lag de Lidia (B) nog vast te wachten.Voor de Lidia lag nog een spits dus daar
zouden we normaal mee door de sluis kunnen maar er was weer een mankement toen
een vrachtschip uitgevaren was bleek het sluismechanisme te haperen.Het wachten op de herstelling duurde een dik
halfuur met het gevolg dat de Star gearriveerd was en wij nu moesten
wachten.Uiteindelijk waren we te 13:55
uur door de sluis met nog een ander gearriveerd vrachtschip de Herenschip (Nl).Die schipper riep ons bij het verlaten van
de volgende sluis S16 Campagne op om maar voorbij te komen gezien hun lage
snelheid en de tunnel die er aan kwam waar hij heel traag door zou gaan.Uiteindelijk arriveerden wij aan sluis S15
Langevoisin waar wij onder de sluis aan het uiteinde van de lage kade gaan
vastmaken.Gezien het al zo laat was
gaan we vandaag maar niet fietsen.SAvonds zijn er nog twee vrachtboten aangekomen die zich voor de sluis
aan de kant legden.
Dag 116â Zaterdag 03-09-2016 â Pont lâEveque
Vanmiddag naar Noyon geweest voor een
rondritje en een etentje. Namiddag wat geluierd en gebuurt met de mensen van de
Eva uit Brugge. Verder de boot nog eens verlegd omdat we weer eens zogezegd op
iemand anders zijn plaats lagen (?)
Enkele markante gebouwen van Noyon,
stadhuis, hotel, stationsgebouw en een vergeetput i
Ze moeten hier toch maar eens een
manier uitdokteren om dat voor eens en altijd te regelen vind ik. Uiteindelijk
hebben wij een twintig tal meters opgeschoven en is er een andere boot (niet
die het zijn plaats was bleek achteraf) daar komen liggen.
Wij vernamen vandaag dat onze boot via Google Earth - Streetview te zien is in de haven van Mouzon (google auto reed daar toen aan de overkant over het jaagpad)
Dag 115 â Vrijdag 02-09-2016 â Compeigne â Pont lâEveque
Na het ontbijt eerst de auto in
Longuel-annel gaan zetten (8km). Daarna nog een machientje was gaan doen en
tegen de middag zijn we dan vertrokken. Na een klein uurtje arriveerden we aan
sluis Janville waar we dadelijk in de kleine sluis konden gezien die open en op
groen stond. Annie had gisteren van iemand vernomen dat er een sluis voor lange
tijd buiten gebruik zou gaan en dacht dat dit hier op dit kanaal zou zijn maar
het bleek volgens info van de sluismeesteres om een sluis op de Aine te gaan
waar een deel van de barrage verzakt zou zijn, dus daar gaan wij geen last van
hebben.
Confluance van Oise en Aisne.Haventje van Pont LEveque.
Enkele beelden van de Abbaye van
Ourscamp.
Hier zijn de sluizen ook dubbel
uitgevoerd en hier is veel vrachtvervoer dus mocht dat hier gebeuren zou de
sluis zo snel mogelijk gemaakt worden.Vanaf Janville zitten we niet meer op de rivier de Oise maar op het
Canal latéral à lOise.Dat houdt in
dat het weer rechte stukken gaan worden in plaats van een bochtige rivier.Weer een uurtje later arriveerden we aan
sluis Bellerive.Hier lag een
vrachtschip te wachten voor de sluis terwijl er eentje naar onder kwam.Gelukkig zijn de sluizen hier groot zodat we
met hem naar boven konden.De boot die
lag te wachten bleek de Nirwana uit Brugge te zijn.Eenmaal boven bleven we maar achter hem varen gezien hij maar
iets trager voer dan wij normaal gaan en we in Pont lEveque wilden stoppen.We lagen dan ook pas te 14:50 uur vast in
het haventje van Pont lEveque.De
elektriciteitspalen blijken hier op één na allemaal defect te zijn.Water komt nog uit enkele kranen, het begint
hier ook al sterk te verloederen.
Na het aanleggen vertrokken we voor
onze fietstocht langs Sampigny, Abbay-Ourcamps (hier staat een grote abdij,
deels gerenoveerd, deels ruine) ,Ourcamps, Primpez, St Légèr-au-Bois, Thourotte
naar longuel-annel. Mooi ritje van 21 km.
Dag 114 â Donderdag 01-09-2016 â Verberie - Compeigne
Vandaag de generator nog eens opgezet
om de afbakbroodjes te bakken en dan na het ontbijt op weg.Na 1.5 uur aangekomen aan sluis Venette (de
laatste op de Oise) en daar konden we nadat een vrachtschip uit de kleine sluis
gevaren was hierdoor naar boven.We
wilden eerste net na de sluis tegen de kade gaan liggen ter hoogte van het
kleine park maar daar konden we de fietsen niet afzetten door de hoge kade.Dan zijn we maar net aan de parking tussen
de twee bruggen, vlak bij het centrum gaan liggen.Hier was het ook moeilijk maar het ging.
Trans Oise Voie Verte.Compiegne , plein voor stadhuis en stadhuis.
Gezien Annie wat moe was, en het was
ook wat warm, ben ik maar alleen de auto gaan ophalen.Achteraf gezien bleek de rit (19 km) best
mee te vallen over de Trans Oise Voie Verte.
Deze ging over een paar mooie brede
fietspaden door het park op de linkeroever, verder door een paar stukken van
het Fôret de Compiegne, langs en rond enkele grote zand of grindputten iets
voor Verberie en zo over de Oise terug naar de sluis Verberie waar we de auto
hadden achter gelaten. Eenmaal terug hebben we maar een machien was gaan doen
zo kunnen we nog eens fris slapen.Savonds nog een wandeling door de stad gemaakt.
Dag 113 â Woensdag 31-08-2016 â Nogent/Oise - Verberie
Deze morgen zijn we na het ontbijt
naar de markt geweest.Ook op zoek
gegaan naar een wassalon maar in deze dat we vonden waren de helft van de
machines stuk.Gezien het niet dringend
was zijn we nadien dan maar te 11:00 uur vertrokken.We passeerden sluis S3 Sarron die onmiddellijk voor ons klaar
gezet was en gingen verder richting Verberie.Daar zou je kunnen aanleggen aan de zeilclub.
De vakantie is afgelopen.Doorvaart Saint Maxence.Verhuizen met een woonboot.
Toen we daar arriveerden konden we er
inderdaad aan de kant maar het terrein is afgesloten en er was niemand
aanwezig. Daar zijn we dan ook niets mee en dan zijn we maar verder naar sluis
S2 Verberie gevaren.Toen we daar arriveerden
zagen we nog een vrachtboot arriveren.Het bleek de Zambezi uit Gent te zijn.Wij zijn samen met hen geschut en hebben vast gemaakt aan het uiterste
punt van de kade boven de sluis.Het is
niet ideaal maar we moeten het er maar mee doen gezien we anders door moeten
varen naar Compeigne en dat is nog 18 km verder en dat wordt te ver fietsen om
de auto op te halen.
Na het aanleggen hebben we de
fietstocht van 30 km van Verberie, via
Dag 112 â Dinsdag 30-08-2016 â Champagne/Oise â Nogent/Oise
Heel goed geslapen vannacht, ik heb
niets gehoord buiten een waterhoentje dat af en toe in het begin van de nacht
zat te roepen en een enkele vlieger die nog ging landen in Charles de
Gaulle.Deze morgen passeerde er al te
06:00 uur een eerste paar vrachtboten.
Mooie ochtend.Baggerkraan om schepen te lossen.Het zwembad heeft ooit betere tijden
gekend.
We vertrokken weer voor eenkleine 30 km naar Nogent-sur-Oise.We moesten vandaag door twee sluizen, S5
Boran en S4 Creil waar we telkens ongeveer 1.5 meter omhoog gingen.Hier is het verval van de sluizen bijna
allemaal rond die hoogte, het landschap is hier dan ook vlakker dan enkele
weken geleden het geval was.De steiger
in Beaumont-sur-Oise lag ook zo goed als vol met twee grote boten.Aan de halte Fluvial inSt-Leu-sEsserent was nog wel een plaats
maar we zijn toch maar door gevaren naar Nogent-sur-Oise.In mijn (overjaarse vaarboek van Picardie)
staat dat hier nog aanlegplaatsen zijn met een watertappunt maar dat is
voltooid verleden tijd, ik heb ze toch niet gevonden.Dan maar aangelegd aan het eilandje iets voor de Roeiclub van
Creil.Ook hier weer geen kat te zien.
Na het middageten de fietstocht van
hier via Thiverny, naar St-Leu-dEsserent, Villers-sous-St-Leu, Précy-sur-Oise
naar Boran-sur-Oise. Bijna heel de tijd langs een smal paadje langs de
Oise.
Dag 111 â Maandag 29-08-2016 â Pontoise â Champagne/Oise
Deze nacht is het rustig
gebleven.Wel vroeg wakker geworden van
een aantal treinen die rond 05:30 uur begonnen te rijden.Dan maar vroeg naar de bakker gegaan en de
boot klaar gemaakt om te vertrekken zodat we eens voor 09:00 uur weg zijn.We willen tot de steiger van LIsle Adam
varen.Na 2 uur varen arriveerden we
daar doch de steiger lag nu vol, de grote Engelse boot en een Franse zoals
wij.De Engelsman bood aan om tegen
hem aan te gaan liggen gezien hij morgen toch verder ging maar dat aanbod
hebben we naast ons neer gelegd en we zijn doorgevaren.
Hier en daar wordt er gerenoveerd.
Botsbollen aan de brug. Chateau
LIsla Adam.Champagne/Oise.
We zullen wel zien waar we gaan
liggen.Eerst moesten we door sluis S6
Adam die onmiddellijk na het aanroepen voor ons geopend werd zodat we er snel
doorheen waren.Tijdens het schutten
onze watervoorraad wat bijgevuld nen we kunnen er weer wat langer tegen.Rond 11:55 uur arriveerden we ter hoogte van
Champagne-sur-Oise en daar lag niemand aan het steigertje, dus dat hebben we
dan maar vlug ingepalmd.Deze steiger
ligt recht tegenover de zeilclub van Champagne/Oise maar daar zagen we ook geen
bedrijvigheid.Toch raar zo in de
vakantieperiode met zulk goed weer.Hebben die ook last van de goedkope vakantievluchten heden ten dage ?Na het aanleggen en de middag zijn we aan
onze fietstocht begonnen.Van hier
terug naar Isle-Adam, de auto opgehaald in in Boran-sur-Oise gaan zetten en dan
een mooite tocht, deels langs een paadje langs de Oise, door de dorpjes
Bruyères-sur-Oise, Persan en terug naar Champagne/Oise. We haddan weeral 19 km
afgemaald.Savonds heeft Annie een
nieuw breiwerkje opgezet en hebben we later nog eens TV gekeken. Dat was weeral
een tijdje geleden met dat goede weer.
Dag 110 â Zondag 28-08-2016 â Andresy â Pontoise
Vannacht hebben we slecht
geslapen.De Oise is hierongeveer 80 meter breed maar geluid draagt
over water zeer ver gezien het geen obstakels tegen komt.Aan de overkant zaten enkele mannen die daar
de hele nacht hebben zitten babbelen (maar dan luid hoor), lachen en roepen.
Telkens als je indommelde vertelde er blijkbaar ene iets grappig waardoor het
gezelschap in lachen en gieren uitbarstte. Ten lange laatste maar oordoppen
ingestopt maar het geluid kwam er af en toe nog door (en het zijn goede
oordoppen !) waardoor ik weer wakker werd.Het was ook geen doen om de ramen dicht te doen gezien het heet geweest
was en het rond 23:00 uur toen we gingen slapen buiten nog 24 °C was.Uiteindelijk hoorde ik rond 5 uur een
diskussie die over geluidsoverlast ging en toen zijn die mannen blijkbaar vertrokken.Ik hoop dat die vannacht niet terug komen.
De oude vesting van Pontoise.Mooie steegjes met bolle
muren. Het park
Voormiddag hebben we wandeling door
de stad gemaakt. Eerst naar het station om te informeren of we met de trein tot
in Compeigne kunnen geraken maar dat moest via Parijs dus zullen we de auto
maar blijven ophalen.Dan naar de stad.
Ter hoogte van de haven liggen de grondvesten van een kasteel (oorsprong ergens
in donkere tijden) waar nog Louis IV zou in verbleven hebben.Van op de muren heb je een mooi uitzicht
over de Oise en het dal.SAvonds zijn
de muren mooi verlicht.
De kerk zit hier goed vol. De Choux
Pontoise.Hoeveel kacheltjes brandden
hier indertijd ?
Boven op de heuvelmet het oude stadsdeel staat een kathedraal
( we hadden pech want de mis was juist begonnen dus konden we niet binnen om
fotos te maken, die zijn we later gaan maken.De kerk zat goed vol hier.).Bij
ons loopt de kerk onmiddellijk leeg maar hier bleven de mensen rond en in de
kerk rondhangen.De pastoor stond met
zijn paters aan de kerkdeur en zei iedereen persoonlijk goedendag aan iedereen
die de kerk verliet. Rond de kerk liggen een paar gezellige pleintjes met
doorsteekjes en trappen naar andere straten.Vervolgens zijn we naar boven naar het stadhuis en de tuin errond gegaan
en dan naar het hoogste punt aan het oude kasteel. Later nog eens naar het VVV
kantoor maar dat was pas op 14:00 uur open dus daar gaan we niet op wachten.
Namiddag de auto weg gebracht naar
LIsle Adam en met de fiets (14 km ) langs de boorden van de Oise terug.
SAvonds was er muziek met dans aan de overkant.Ik hoop dat dat wel niet te lang gaat duren, we willen vandaag
eens slapen als het kan.