Dag 48 â Zondag 26-06-2016 â Stenay â Dun-sur-Meuse
Goed
geslapen maar toch vroeg wakker geworden.We vertrokken dan ook stipt te 09:00 uur naar sluis 31 Stenay die maar
100 meter voorbij de haveningang ligt. Na het openen naar binnen en toen zagen
we nog een boot, de LINGE (NL) die in de haven had gelegen, ons achterna komen,
dus was het schutten met twee.Vervolgens ging het samen via sluis 30 - Mouzay en sluis 29 Sep
richting Dun-sur-Meuse.
Nog steeds
hoge waterstand.Kerkje Mont-devant-Sassey.Wiseppe.
Wij
arriveerden er te 11:30 uur en legden helemaal vooraan aan de steiger aan
terwijl de andere boot verder naar de volgende sluis voer.Na het middageten vertrokken we richting
Doulcon aan de overkant van de Maas waar we de route Meuse à Vélo waar oppikten
om terug naar Stenay te rijden. Van Doulcon ging het over de D13 via
Sassey-sur-Meuse richting Villefranche (daar was het voddenmarkt) verder naar
Wiseppe en Laneuville-sur-Meuse en zo naar Stenay.
Dun-sur-Meuse
van aan de oude kerk op de berg.Prijsvraag: Katapult ja, maar waarvoor?
Onderweg
het mooie kerkje op de heuvel van Mont-devant-Sassey gezien.Van Stenay ging het dan met de auto weer
naar Dun-sur-Meuse.Deze rit
Brouwersvoertuigen.Na het bezoek volgde een optreden van de fanfare
van Stenay. Haven.
Op het
einde van het museum kan je in de museumtaverne terecht voor het nuttigen van
een van de vele nationale en buitenlandse bieren.Toen we de wandeling begonnen moesten we soms de paraplu
gebruiken maar bij het verlaten van het museum scheen het zonnetje volop en was
het met momenten heet.
Aandrijving
roerwerk in de ketel, flessen wassen buiten en binnen, en dan flessen vullen.
Het museum
is een aanrader om te bezoeken als je het een en ander te weten wil komen over
hoe vroeger (van in de tijd van de Romeinen tot enkele decennia geleden) bier
werd gebrouwen.Ons bezoek duurde ongeveer
anderhalf uur, uitleg staat in zelfs in het Nederlands weergegeven.
Flessen
wassen (recentere machine) vaten draaien en een van de vermoedelijke eerste
liften.
Gezien we
besloten hebben onze bestemming te wijzigen, om nu nog door te varen tot de
Doubs (moeten we drie weken inhalen) is te laat.We moeten wel niet op een bepaalde datum thuis zijn maar we
willen niet elke dag varen en al zeker geen vaardagen van 6 tot 8 uur
maken.Dan proberen we volgend jaar nog
maar eens om naar de Doubs te gaan. We gaan tot Toul varen, misschien nog rond
Nancy, en dan via het Canal Marna au Rhin richting Vitry-le-Francois. Van
daaruit ofwel langs Reims naar de Aine ofwel langs de Marne naar Parijs en zo
terug naar huis.
Namiddag
hebben de stadswandeling gemaakt die ons langs de meest markante plaatsen van
de stad bracht.
Stadhuis en
kiosk, de gallerijen op het centrale plein met winkeltjes, de voormalige
cavaleriekaserne met stallen voor 320 paarden, op de eerste verdieping de
logementen, en op de twee zolderverdiepingen (vroeger) plaats voor
levensmiddellen en hooi voor de paarden.
Het
vroegere Magasin aux affûts, het vroegere levensmiddelenmagazijn nu Europees
Biermuseum.Buiten staat nog de
stoommachine met de centrale aandrijving van de machines van een brouwerij.
Deze morgen
ook afscheid genomen van de bakker(es) (die kent mij blijkbaar al goed want als
ik binnen kom neemt ze alvast een baguette séreal en een baguette Grand
Siècle). Net toen ik terug kwam van de bakker vertrokken Wim & Marjan
(VAMOS) enkele minuten eerder waren Felis & Thea (EUROS) vertrokken. Na het
ontbijt de boot klaar gemaakt voor vertrek en afscheid genomen van allen die
blijven liggen.
We staken
van wal te 09:15 uur .De eerste 500
meter in het kanaal ging het moeilijk vooruit gezien er daar nog een sterke
stroming stond.Ter hoogte van de
barrage aan de oude viltfabriek werd de boot naar de barrage getrokken en moest
ik sterk tegen sturen.
Opletten
hier !De barrage van
Pouilly-sur-Meuse.Haven Stenay.
Eenmaal
daar voorbij ging het redelijk vlot maar toch nog met een tegenstroom (volgens
de GPS) van 2.3 km/uur. Tussen Mouzon en Stenay passeerdenwe de sluizen 34
Alma, 33 Pouilly en 32 Inor. Onderweg kruisten we vijf boten telkens net na
de sluizen.Naast de sluis van Pouilly
ligt een barrage.Een deel van de
barrage was open gezet en daar kwam een massa water naar beneden. Toen wij aan
het einde van het stuk kanaal na de sluis op de stroom kwamen kwam net een
Belgisch jacht aangevaren dat in plaats van naar de stuurboordwal te komen
bakboord aanhield en daadoor door de stroming gepakt en mee getrokken
werd.Op het laatste nippertje kon hij
met hard bijsturen en vol gas de hoek van kanaal en maasoever ontwijken en het
kanaal invaren.Achter hem kwam nog een
Nederlands jacht dat blijkbaar dezelfde fout ging maken.Wij hebben hem nog geroepen van naar de
andere onze kant toe te varen maar ik weet niet of ze het snapten en we konden
ook (door de bocht) niet zien of ze het haalden.Om 13;15 uur lagen we vast in Stenay.Er lagen drie andere boten.Toen wij klaar waren met eten en met de fiets vertrokken om de auto op
te halen is de huurboot vertrokken en even later kwam er een groot oud
omgebouwd vrachtschip achteruit de haven in.
Bergop
(soms te voet) en bergaf met Mouzon in de verte.Wat korter bij.
Wij reden
terug naar Mouzin over de fietsroute Meuse à Vélo.Deze weg gaat hier niet over het jaagpad of de maasoever maar
loopt binnendoor over de heuvels via Laneuville-sur-Meuse, Cesse,
Luzy-le-Martin via Beaumont-en-Argonne naar Mouzon.Een stukje hiervan hebben we een van de vorige jaren al eens gedaan
maar het is mooi fietsen over kleine wegjes binnendoor.In Beaumont vonden we geen plaatjes van de
route meer en zijn we dan maar over deD30 gereden. Dat was echter weer een hele klim.Over het hele taject hebben we een stijging
van 314 m (over vier hellingen) gehad met een max hoogte tov de zeespiegel van
291 meter.Het laatste stuk ging over
een afstand van +- 4km van dat hoogste punt naar 162 m boven zeeniveau dus 130
meter naar beneden.Het ging over het
hele eind aan 28 tot 33 km/uur.Voor
het ophalen van de auto nog even langs geweest bij Guy & Irene en samen
iets gaan drinken op de marche artisanale die er iedere 4e vrijdag
van de maand is, nog even langs geweest bij Ber & Ton en dan zijn we terug
vertrokken.
Van morgen
na het ontbijt is Annie nog eens naar de markt gegaan en hebben we de frigo nog
eens ontdooit en uitgewassen.Nu ze
zeggen dat het beter weer gaat worden moeten we zorgen dat die niet te veel
moeite moet doen en alles fris houd.Iets voor de middag arriveerde er een autotje vn het VNF met het
verlossende nieuws: we kunnen verder ! Met uitzondering van Frank en Marian
blijven iedereen vandaag hier nog liggen. Zij willen verder naar Toul en via
Moesel en Rijn terug naar Nederland. Wij gaan morgen vertrekken. Daarom de
watertanks terug gevuld zodat we weer enkele dagen verder kunnen moesten we
ergens op een plaats zonder faciliteiten. Gaan liggen. Wij kunnen met onze
volle tanks toch zeker een week vrij liggen.
In de late
namiddag arriveerden nog drie boten waarvan eer eentje doorvoer.De andere twee die drie weken in Sedan
hadden gelegen hebben nog een plaatje kunnen innemen hier. Nog later kwam er nog een aan en mits wat
schuiven, trekken en duwen hebben we die er ook nog tussen gekregen.Nu kan er echt zelfs nergens geen kano meer
tussen.
Te 17:00
uur hebben we nog met een aantal aperitief gehouden, wat adressen,
emailadressen en telefoonnummers uitgewisseld en morgen kunnen we dus verder.
Slecht
nieuws vanmorgen. We kregen informatie dat we nog steeds niet verder kunnen. In
Verdun zou het water al voldoende gezakt zijn maar hier nog niet.We zijn hier vannacht toch een vijftal cm
gezakt, het gaat dan toch de goed kant uit. Deze morgen trakteerde Ton voor
haar verjaardag met taartjes voor de vrouwen en een biertje voor de mannen.
Voormiddag
met Guy en Irene met de auto naar Carignan gereden om te gaan winkelen.Namiddag is het te 16:00 uur koffie bij hun
en te 18:30 uur houden we met zn allen apperitief.Het aperitief liep wat langer uit dan gepland en duurde tot
20:30 uur en het was heel gezellig. Waren er allemaal: Guy & Irene
(Adagio), Ber & Ton (Liberton) & Claus & Gisèle (Ergi) Frank &
Marian (), Felix & Tea (Euro), Wim & Marian (Vamos) en wij.
Iereeen had
iets bij en er was bier, champagne, rosé, water, koekjes, chips, worstjes,
olijven, salami . Savonds nog wat TV gekeken en toen was het weeral tijd om de
kooi op te zoeken.
Gezien de
vrouwen hadden afgesproken dat ze dan maar vandaag gingen zwemmen hebben we
deze voormiddag maar een fietstocht gedaan.
We reden
van Mouzon over de D964 tot aan Mairy. Onderweg langs de oever van de Maas drie
ooievaars in de weide gezien en op een boom een nest met drie jonge
ooievaars.
Veel
ooievaars te zien hier.Les Forges de Brévilly.Het
afgedankte stationnetje.
In Mairy
sloegen we rechtsaf over de oude weg dwars door het dorp.Daar staat op het hoogste punt in het dorp
een klein oud kerkje waar net de pastoor en een oude mevrouw de deur uit
stapten en we net nog konden binnen kijken voor het terug afgesloten werd. Het
was er klein maar mooi ingericht. Eenmaal buiten het dorp ging het rechtsaf
over de D119 tot in Brévilly (rondje door het dorp gereden) en verder over de
D117 tot aan de Forges de Brévilly welke op de oever van de Chier (zijrivier
van de Maas) gelegen is.
Vervolgens
ging het over de spoorovergang naar Pouru-Saint-Remy (10 km² - 1130 inwoners).
Een mooi langgerekt dorpje waar een riviertje tussen de twee parallel lopende
straten door het dorp loopt.We
bevinden ons hier maar 4 km van de grens met België, het riviertje komt uit de
bossen aan de grens. Vervolgens rijden we terug naar Brévilly en van daaruit
verder over de D119 verder naar Tétaigne.Op dit traject rijden we door de vallei van de Chier.Het water staat ook hier heel hoog, sommige
weilanden en velden erlangs zijn gedeeltelijk onder gelopen.Op een van de half ondergelopen weiden
stonden zeven (!) ooievaars.In
Tétaigne staken we met de D219 de Chier over tot we op de D8043 (E44 ?) kwamen
en hier rechtsaf richtingWé en
Carignan reden.
Kapelletje
in Pouru-Saint-Remy en het riviertje erdoor.Privé zwembad langs de Chier.
Carignan is
veel groter dan Mouzon en hier vonden we verschillende grote winkels, een nog
dienstdoend station, enkele cafés zelfs eentje dat voorzien was van een
terras!Na Carignan volgde Blagny en
daar sloegen we rechtsaf de D53 richting Sailly in.Hier reden we terug over de Chier naar de andere oever.In Blagny is nog wel wat industriële
bedrijvigheid.In Sailly halt gehouden
voor een appel en een banaan aan het mooie kerkje met aan de andere zijde het
oude lavoir. Aan deze kerktoren hangen de klokken aan de bujitenzijde in plaats
van in de toren.
Vandaag
wilden de vrouwen eens gaan zwemmen maar dat was buiten de waard gerekend.
Natuurlijk moest het zwembad onverwacht vandaag gesloten zijn ! Dan hebben wij
ons maar geamuseerd met wat kleine klusjes en het spelen van enkele
spelletjes.
Veel handen
maken
het werk
licht.
We hebben
eerst gezorgd dat iedereen (of toch zoveel mogelijk boten en kampeerautos
ontvangst hadden met de wifi van het kantoortje.De installateur had de antenne zo onhandig geplaatst dat er op de
eerste boot ontvangst was maar dat de rest allemaal op het hoekje aan het
kantoortje moesten komen staan om verbinding te maken.De antenne stond achter het hoek van het
metselwerk en dan nog achter twee metalen pijpen dat kan dus niet werken
hé.Met vereende krachten, een ladder
van de ene, tire ribs van iemand anders, en mijn zweet (hihi) hebben we de klus
geklaard. Nu staat de antenne in het zicht van iedereen en kan iedereen (toch
bijna allemaal) van de wifi genieten.Als de mannen van de gemeente nu eens een beugeltje maken komt het
helemaal goed (hoop ik).