Toen we vanmorgen vertrokken kwam er
juist een vrachtschip uit sluis Sampigny op het Canal lateral à lOise.Gelukkig ging die zuidwaarts richting
Compiegne.In de verte zagen we ook
iets maar konden niet zien of deze van ons weg voer of naar ons toe kwam. Aan
de eerste sluis van vandaag, S19 Pont LEveque was het al van dat, het
gekoppeld stel de Lidia lag voor de sluis te wachten en eerdie boven was was die, die we in de verte
gezien hadden, de Star (B) al gearriveerd. Er kwam er nog eentje naar onder dus
dat wordt dus wachten.
Ezelsfamilie in Campagne.Torentje voor .?Beneden sluis Langevoisin.
Een uurtje later konden we dan deze
sluis in achter de Star.Toen we hier
buiten voeren riep de schipper op dat we maar voor hem uit moesten gaan
varen.Aan sluis S18 Noyon kwam er
nog beroepsvaart naar onder. Eenmaal door deze sluis liepen we langzaam uit op
de Star. Aan sluis Sermaise gekomen lag de Lidia (B) nog vast te wachten.Voor de Lidia lag nog een spits dus daar
zouden we normaal mee door de sluis kunnen maar er was weer een mankement toen
een vrachtschip uitgevaren was bleek het sluismechanisme te haperen.Het wachten op de herstelling duurde een dik
halfuur met het gevolg dat de Star gearriveerd was en wij nu moesten
wachten.Uiteindelijk waren we te 13:55
uur door de sluis met nog een ander gearriveerd vrachtschip de Herenschip (Nl).Die schipper riep ons bij het verlaten van
de volgende sluis S16 Campagne op om maar voorbij te komen gezien hun lage
snelheid en de tunnel die er aan kwam waar hij heel traag door zou gaan.Uiteindelijk arriveerden wij aan sluis S15
Langevoisin waar wij onder de sluis aan het uiteinde van de lage kade gaan
vastmaken.Gezien het al zo laat was
gaan we vandaag maar niet fietsen.SAvonds zijn er nog twee vrachtboten aangekomen die zich voor de sluis
aan de kant legden.
Dag 116â Zaterdag 03-09-2016 â Pont lâEveque
Vanmiddag naar Noyon geweest voor een
rondritje en een etentje. Namiddag wat geluierd en gebuurt met de mensen van de
Eva uit Brugge. Verder de boot nog eens verlegd omdat we weer eens zogezegd op
iemand anders zijn plaats lagen (?)
Enkele markante gebouwen van Noyon,
stadhuis, hotel, stationsgebouw en een vergeetput i
Ze moeten hier toch maar eens een
manier uitdokteren om dat voor eens en altijd te regelen vind ik. Uiteindelijk
hebben wij een twintig tal meters opgeschoven en is er een andere boot (niet
die het zijn plaats was bleek achteraf) daar komen liggen.
Wij vernamen vandaag dat onze boot via Google Earth - Streetview te zien is in de haven van Mouzon (google auto reed daar toen aan de overkant over het jaagpad)
Dag 115 â Vrijdag 02-09-2016 â Compeigne â Pont lâEveque
Na het ontbijt eerst de auto in
Longuel-annel gaan zetten (8km). Daarna nog een machientje was gaan doen en
tegen de middag zijn we dan vertrokken. Na een klein uurtje arriveerden we aan
sluis Janville waar we dadelijk in de kleine sluis konden gezien die open en op
groen stond. Annie had gisteren van iemand vernomen dat er een sluis voor lange
tijd buiten gebruik zou gaan en dacht dat dit hier op dit kanaal zou zijn maar
het bleek volgens info van de sluismeesteres om een sluis op de Aine te gaan
waar een deel van de barrage verzakt zou zijn, dus daar gaan wij geen last van
hebben.
Confluance van Oise en Aisne.Haventje van Pont LEveque.
Enkele beelden van de Abbaye van
Ourscamp.
Hier zijn de sluizen ook dubbel
uitgevoerd en hier is veel vrachtvervoer dus mocht dat hier gebeuren zou de
sluis zo snel mogelijk gemaakt worden.Vanaf Janville zitten we niet meer op de rivier de Oise maar op het
Canal latéral à lOise.Dat houdt in
dat het weer rechte stukken gaan worden in plaats van een bochtige rivier.Weer een uurtje later arriveerden we aan
sluis Bellerive.Hier lag een
vrachtschip te wachten voor de sluis terwijl er eentje naar onder kwam.Gelukkig zijn de sluizen hier groot zodat we
met hem naar boven konden.De boot die
lag te wachten bleek de Nirwana uit Brugge te zijn.Eenmaal boven bleven we maar achter hem varen gezien hij maar
iets trager voer dan wij normaal gaan en we in Pont lEveque wilden stoppen.We lagen dan ook pas te 14:50 uur vast in
het haventje van Pont lEveque.De
elektriciteitspalen blijken hier op één na allemaal defect te zijn.Water komt nog uit enkele kranen, het begint
hier ook al sterk te verloederen.
Na het aanleggen vertrokken we voor
onze fietstocht langs Sampigny, Abbay-Ourcamps (hier staat een grote abdij,
deels gerenoveerd, deels ruine) ,Ourcamps, Primpez, St Légèr-au-Bois, Thourotte
naar longuel-annel. Mooi ritje van 21 km.
Dag 114 â Donderdag 01-09-2016 â Verberie - Compeigne
Vandaag de generator nog eens opgezet
om de afbakbroodjes te bakken en dan na het ontbijt op weg.Na 1.5 uur aangekomen aan sluis Venette (de
laatste op de Oise) en daar konden we nadat een vrachtschip uit de kleine sluis
gevaren was hierdoor naar boven.We
wilden eerste net na de sluis tegen de kade gaan liggen ter hoogte van het
kleine park maar daar konden we de fietsen niet afzetten door de hoge kade.Dan zijn we maar net aan de parking tussen
de twee bruggen, vlak bij het centrum gaan liggen.Hier was het ook moeilijk maar het ging.
Trans Oise Voie Verte.Compiegne , plein voor stadhuis en stadhuis.
Gezien Annie wat moe was, en het was
ook wat warm, ben ik maar alleen de auto gaan ophalen.Achteraf gezien bleek de rit (19 km) best
mee te vallen over de Trans Oise Voie Verte.
Deze ging over een paar mooie brede
fietspaden door het park op de linkeroever, verder door een paar stukken van
het Fôret de Compiegne, langs en rond enkele grote zand of grindputten iets
voor Verberie en zo over de Oise terug naar de sluis Verberie waar we de auto
hadden achter gelaten. Eenmaal terug hebben we maar een machien was gaan doen
zo kunnen we nog eens fris slapen.Savonds nog een wandeling door de stad gemaakt.
Dag 113 â Woensdag 31-08-2016 â Nogent/Oise - Verberie
Deze morgen zijn we na het ontbijt
naar de markt geweest.Ook op zoek
gegaan naar een wassalon maar in deze dat we vonden waren de helft van de
machines stuk.Gezien het niet dringend
was zijn we nadien dan maar te 11:00 uur vertrokken.We passeerden sluis S3 Sarron die onmiddellijk voor ons klaar
gezet was en gingen verder richting Verberie.Daar zou je kunnen aanleggen aan de zeilclub.
De vakantie is afgelopen.Doorvaart Saint Maxence.Verhuizen met een woonboot.
Toen we daar arriveerden konden we er
inderdaad aan de kant maar het terrein is afgesloten en er was niemand
aanwezig. Daar zijn we dan ook niets mee en dan zijn we maar verder naar sluis
S2 Verberie gevaren.Toen we daar arriveerden
zagen we nog een vrachtboot arriveren.Het bleek de Zambezi uit Gent te zijn.Wij zijn samen met hen geschut en hebben vast gemaakt aan het uiterste
punt van de kade boven de sluis.Het is
niet ideaal maar we moeten het er maar mee doen gezien we anders door moeten
varen naar Compeigne en dat is nog 18 km verder en dat wordt te ver fietsen om
de auto op te halen.
Na het aanleggen hebben we de
fietstocht van 30 km van Verberie, via
Dag 112 â Dinsdag 30-08-2016 â Champagne/Oise â Nogent/Oise
Heel goed geslapen vannacht, ik heb
niets gehoord buiten een waterhoentje dat af en toe in het begin van de nacht
zat te roepen en een enkele vlieger die nog ging landen in Charles de
Gaulle.Deze morgen passeerde er al te
06:00 uur een eerste paar vrachtboten.
Mooie ochtend.Baggerkraan om schepen te lossen.Het zwembad heeft ooit betere tijden
gekend.
We vertrokken weer voor eenkleine 30 km naar Nogent-sur-Oise.We moesten vandaag door twee sluizen, S5
Boran en S4 Creil waar we telkens ongeveer 1.5 meter omhoog gingen.Hier is het verval van de sluizen bijna
allemaal rond die hoogte, het landschap is hier dan ook vlakker dan enkele
weken geleden het geval was.De steiger
in Beaumont-sur-Oise lag ook zo goed als vol met twee grote boten.Aan de halte Fluvial inSt-Leu-sEsserent was nog wel een plaats
maar we zijn toch maar door gevaren naar Nogent-sur-Oise.In mijn (overjaarse vaarboek van Picardie)
staat dat hier nog aanlegplaatsen zijn met een watertappunt maar dat is
voltooid verleden tijd, ik heb ze toch niet gevonden.Dan maar aangelegd aan het eilandje iets voor de Roeiclub van
Creil.Ook hier weer geen kat te zien.
Na het middageten de fietstocht van
hier via Thiverny, naar St-Leu-dEsserent, Villers-sous-St-Leu, Précy-sur-Oise
naar Boran-sur-Oise. Bijna heel de tijd langs een smal paadje langs de
Oise.
Dag 111 â Maandag 29-08-2016 â Pontoise â Champagne/Oise
Deze nacht is het rustig
gebleven.Wel vroeg wakker geworden van
een aantal treinen die rond 05:30 uur begonnen te rijden.Dan maar vroeg naar de bakker gegaan en de
boot klaar gemaakt om te vertrekken zodat we eens voor 09:00 uur weg zijn.We willen tot de steiger van LIsle Adam
varen.Na 2 uur varen arriveerden we
daar doch de steiger lag nu vol, de grote Engelse boot en een Franse zoals
wij.De Engelsman bood aan om tegen
hem aan te gaan liggen gezien hij morgen toch verder ging maar dat aanbod
hebben we naast ons neer gelegd en we zijn doorgevaren.
Hier en daar wordt er gerenoveerd.
Botsbollen aan de brug. Chateau
LIsla Adam.Champagne/Oise.
We zullen wel zien waar we gaan
liggen.Eerst moesten we door sluis S6
Adam die onmiddellijk na het aanroepen voor ons geopend werd zodat we er snel
doorheen waren.Tijdens het schutten
onze watervoorraad wat bijgevuld nen we kunnen er weer wat langer tegen.Rond 11:55 uur arriveerden we ter hoogte van
Champagne-sur-Oise en daar lag niemand aan het steigertje, dus dat hebben we
dan maar vlug ingepalmd.Deze steiger
ligt recht tegenover de zeilclub van Champagne/Oise maar daar zagen we ook geen
bedrijvigheid.Toch raar zo in de
vakantieperiode met zulk goed weer.Hebben die ook last van de goedkope vakantievluchten heden ten dage ?Na het aanleggen en de middag zijn we aan
onze fietstocht begonnen.Van hier
terug naar Isle-Adam, de auto opgehaald in in Boran-sur-Oise gaan zetten en dan
een mooite tocht, deels langs een paadje langs de Oise, door de dorpjes
Bruyères-sur-Oise, Persan en terug naar Champagne/Oise. We haddan weeral 19 km
afgemaald.Savonds heeft Annie een
nieuw breiwerkje opgezet en hebben we later nog eens TV gekeken. Dat was weeral
een tijdje geleden met dat goede weer.