Tijdens
het ontbijt zagen we te 08:45 uur al een boot richting sluis La Plante
varen.We besloten met die mee te sluis
in te glippen en hebben snel alles nagekeken gestart en losgegooid. Van de
andere oever vertrok ook nog net een boot zodat we al snel met drie voor de
sluis lagen die klokslag 09:00 uur op groen werd gezet en we binnen
konden.Het zijn twee Nederlandse
jachten waarvan één ervan ook het rondje gaat maken dat wij van plan zijn te
maken en die we dus nog wel eens gaan tegenkomen in een of andere van de
(toekomstige +- 400) sluizen. Na sluis La Plante, volgde achtgereenvolgens die
van Tailfer, Riviére, Hun, Houx en Dinant die we allemaal met ons drieën
passeerden.Na sluis Hun lag een
politiebootje dat een grote groep kajakkers door de sluis ging begeleiden.We hadden deze voormiddag op de marifoon een
deel van een gesprek tussen twee boten gehoord met een waarschuwing op gevaar
in verband met kajakkers. Nu weten we dus over wat het toen ging.Die mannen in die kayakken hebben er wel een
zeer druilerige dag voor uitgekozen, ze hadden dat beter gisteren met dat stralende
weer gedaan.Te 13:20 uur gingen we
sluis Dinant uit. Heel de rechteroever ligt ter hoogte van Dinant open met
werken.
Steiger
Dinant.De
overkant, één grote werf.Zeilen op
de Maas
De
aanlegplaatsen aan de brug zijn opgeruimd, de verhuurbootjes zijn weg en na de
brug zijn de aanlegplaatsen voor de rondvaartboten verdwenen.We verwachtten dat die allemaal aan de kade
voor het casino zouden liggen en zijn dan maar na de brug terug gedraaid naar de
steiger voor de brug aan de Capitainerie.
Hier
was nog net een plaatsje over en een voorlopige steiger voor de kleine
rondvaartboten geïnstalleerd.Gezien
het slechte weer (en geen bus op zondag naar Profondeville waar we de auto gaan
zetten waren) zal ik de auto morgen vroeg maar gaan ophalen.Dan maar een wandelingetje door Dinant
gemaakt.
Dag 12 â Zaterdag 21-05-2015 â Andenne - Namen
Vandaag
doen we maar een kleine trip.Na het
ontbijt te 09:00 uur vertrokken.Toen
we vertrokken kwamen er net drie vrachtschepen die de sluis inwilden dus
moesten we even slalommen om hun niet voor de boeg te varen. Eenmaal die
voorbij hadden wij vrij baan en te 11:00 uur konden wij samen met een groot
vrachtschip de sluis in en te 12:00 uur legden we aan aan de kade te Namen. Na
het eten eerst met de fiets terug naar Andenne, daar de auto opgehaald, en
gezien het mooie weer deze verder in Profondeville gaan zetten.Daarna terug naar Andenne gereden en in
totaal hadden we 31 km gedaan.
Deze
morgen de auto in Huy gaan zetten gezien ze de parking hier wel zullen nodig
hebben gezien ze zoveel volk verwachten (en autos met aanhangwagens voor de
jetskis die langs de geparkeerde autos moeten passeren met risico op kleine
aanrijdingen) en ik dat niet helemaal vertrouw.Met de fiets terug en dan zijn we vertrokken.Het peil van de Maas is deze nacht een
twintig cm gezakt met het gevolg dat ik bijna niet uit de haven weg raakte ! Ze moeten hier achteraan de haven eens
baggeren of ze kunnen niet meer binnen geraken !
Na
het passeren van sluis Andenne zijn we weer achter de muur gaan liggen waar we
elk jaar liggen.
Pirates of the Carri .. ?Rangorde
instellen ?Oude graansilo's in Namen.
Er
ligt nog een oude boot die zowaar een piratenvlag in de top heeft hangen !Er is echter geen kat op te zien,
vermoedelijk zijn de piraten op pensioen gegaan !Het wordt misschien een beetje eentonig maar we deden weer ons dagelijks
ritje voor de auto.
Vandaag
te 09:30 uur vertrokken richting Huy.Bij het vertrek even moeten wachten op afvaart voor de mooie Pont de
Fragny en dan op weg.Het gezonken
vrachtschip ter hoogte van de staalterminal waar de rollen plaatstaal geladen
worden ligt er nog streeds.Ik geloof
dat we dat schip al bij onze eerste Frankrijk reis hebben zien liggen.Het is weer druk met vrachtschepen
vandaag.Onderweg naar de sluis
Ivoz-Ramet (die nieuwe welke vorig jaar in gebruik genomen is) konden we de
conversatie van de schippers van twee vrachtschepen volgen.Het bleek dat de benedendeur van de nieuwe
sluis uit zijn hengsels hing !
Daar
had ik graag eens mee gevaren.Rollekens (+- 10 ton/stuk) draad geladen.
Die sluis zal dus weer geruime tijd buiten
gebruik zijn met wachttijden voor de oude kleine sluis tot gevolg. Wij hadden
wel geluk dat wij samen met een groot vrachtschip als enig bij in de sluis
konden en niet moesten wachten.Van
hieruit verder naar sluis Ampsin net voor Huy. Hier moesten we wachten op de
tweede schutting en te14:45 uur
meerden we aan in de YH van Huy.Na het
aanmeren zijn we weer vertrokken naar Luik voor de auto.De kantine van YH Huy werd overgenomen en
werd gerenoveerd.Ze zou morgen
officieel in gebruik genomen worden tijdens een internationale jetskiwedstrijd
maar ze waren nog niet helemaal klaar ermee.De nieuwe uitbater verwachtte het weekend 600 (!) man dus zullen zenog hard moeten werken.
Dag 9 â Woensdag 18-05-2015 â Maastricht - Luik
Bij
de bakker nog tien minuten moeten wachten gezien die pas te 08:00 uur open gaat
! Na het ontbijt vertrokken we naar sluis Lannaye waar we weer 13 meter omhoog
moeten om op het Albertkanaal te geraken. We moesten langs de oude sluis samen
met 2 andere jachten.Een makkie met de
drijvende bolders.
Het
park aan het fontein. De fiets, voetbrug over Maas en park.Kunst (Dali) aan station Luik.
Na
een half uur waren we boven en moesten we ons nog aanmelden voor onze reis door
Wallonië.Eenmaal dat gedaan konden we
weer richting Luik.Onderweg was het
druk met vrachtschepen in beide richtingen.
Net
na het verlaten van het Albertkanaal (daar waar Albert 1 zijn standbeeld staat)
werden we nog opgelopen door een groot vrachtschip dat we maar lieten voorgaan
gezien we die anders hinderden met al die bruggen in Luik. Wanneer we
uiteindelijk na nog een vijftal vrachtschepen te hebben gekruist in de bochten
van de Maas in Luik ter hoogte van het park aan de fontein arriveerden gingen
we achter die kade liggen.
Verkeerd
geladen ? Ecologisch
grasmachine.Ergens in Petit
Lannaye.
We
moesten wel helemaal achteraan gaan liggen gezien door de strakke wind pal op
de richting van de kade het neerkomende water heel ververstuifd werd. Na het aanleggen zijn we dan
voor onze fietstocht terug naar Maastricht begonnen om de auto op te halen.
Vandaag
zijn we de auto gaan wegbrengen naar de parking aan YH Pietersplas gezien wij
deze morgen nog een parkeerticket van 3.9 (!) voor 1.5 uur dienden te nemen
hier aan de Oeverwal.Je kan hier
nergens in Maastricht meer vrij parkeren, ofwel is het parkeren met een
bewonerskaart of met een betaalautomaat met ticketten van 2.6 /uur !.
Toren
van de oude omwalling van Wyck, de Sint Servaesbrug en het Waterpoortje.
We
hebben dan de wandeling terug via de Maasoever (4 km) gemaakt. Vorig jaar werd
er hier aan de oevers gewerkt. Na de laatste overtroming van 1993 werd besloten
werken aan te vatten om dit te voorkomen.Nu zijn de werken hier gedaan en werd er een oude geul terug
uitgebaggerd en de oevers hersteld waardoor een park op een eiland ontstond
waar nu ponys grazen, en het water de ruimte krijgt om met hoog water (groot
debiet van de Maas) daar in te lopen om stroomafwaarts overstromingen te
voorkomen.
Deze
voormiddag met de bus terug naar huis gereden om nog op bezoek te gaan bij mijn
moeder in het rusthuis. Na drie keer overstappen (Maastricht-Genk(L45),
Genk-Hasselt(L30a), Hasselt-Beringen(L22) en Beringen-Kerkhoven(L58)) en juist
3 uur (11:07 14.08 uur) rijden stapten we in Kerkhoven af. Na het bezoek aan
mijn moeder ook nog op bezoek geweest in het ziekenhuis bij de ma van Annie. En
dan terug naar Maastricht.
Rond
23:00 uur kregen we het bericht dat mijn moeder overleden was. Gezien ze de
laatste weken hard achteruit gegaan was konden we ons hier alle dagen aan
verwachten. Ze heeft de mooie leeftijd van 96 jaar gehaald en met uitzondering
van de laatste maanden een, voor haar leeftijd natuurlijk, goede gezondheid
gehad.